MIDDELBURGSCHE COURANT r 160. 1868 Dinsdag 6 October. Editie van Maandag avond 8 uren. Middelburg S October. Gelijk reeds vroeger is medegedeeld bedraagt liet eind- °Üfer der spoorwegbegrooting voor 1869 twaalf)lnlllioen Stilden, waarvoor aangewezen worden 10 millio'étf'op de ^egrooting van binnenlandsehe zaken over 1869, voorts het vermoedelijk overschot van den dienst 1868 en de toevallige baten welke uit den aanleg gedurende het Jaar 1869 kunnen voortvloeien. Voor zooveel de werken in Zeeland betreft zijn in het Wetsontwerp de volgende artikelen genoemd Aanleg van den spoorweg van Rozendaal tot Vlissin- 8en, met alle daarmede in verband staande werken, zoo- Ver zij niet in een of meer der voorgaande artikelen zijn ^grepen ƒ3,668,000; Voltooiing van bet kanaal door Zuid-Beveland met alle daarmede in verband staande uitgaven f 400,000. Git de memorie van toelichting blijkt dat het maken van den baan van Middelburg naar het Sloe nog in dit jaar zal worden aanbesteed, terwijl wij in de bijlage tot deze memorie lezen, dat voor het maken van den spoor weg van Middelburg naar de Arnemnidschc haven, met d® brug over het kanaal door de oude Arue, voor het Sfaven van dat kanaal en dat van Kleverskcrke naar ^eere., de bestekken opgemaakt zijn en dat de aan besteding waarschijnlijk ook nog in dit jaar zal kunnen beproefd worden. Omtrent do sluizen van het kanaal door Zuid Beveland wordt het volgende medegedeeld nVoor de sluizen aan de monden van het kanaal door 'toid-Bevelaud was aanvankelijk en ook bij de vroegere eoncessie bepaald, dat die, evenals nu voor het kanaal h°or Walcheren geschiedt, met twee openingen en twee 8chutkolken van verschillende afmetingen zouden ge haakt worden. nOfschoon de overtuiging vast stond, dat de kleinere 8toisopeuingen op den duur niet zouden kunnen gemist Worden, zijn bij den aanleg van het kanaal slechts de gt°ote slüisopeningen gemaakt en de eigendommen benoodigd om daar naast later de kleinere sluizen te kunnen bouwen, onteigend. nDe behoefte aan die tweede sluizen heeft zich intus- tohen reeds spoedig na de opening van het kanaal doen &evoelen, eensdeels ter bespoediging der doorschutting v°or de zeer drukke scheepvaart en ten andere, omdat bij het minste gebrek dat aan de sluizen of aan de deuren °Wtstaat, zooals reeds enkele malen is voorgekomen, de Vaart oponthoud ondervindt, terwijl in sommige omstan digheden, en zelfs voor de nu en dan noodige omwisseling Van de deuren, eene geheele stremming gedurende eenige ^agen onvermijdelijk zou zijn. nWegens het daarbij betrokken internationaal belang 18 Onmiddellijke voorziening ter voorkoming van anders onvermijdelijke bezwaren en moeielijkheden dringend ï^udig, en mag met den bouw dier tweede sluizen niet anger worden gewacht. »Bij deze begrooting wordt derhalve voorgesteld met dit werk in het begin van het volgende jaar te doen invangen, en worden de daartoe noodige middelen aan- ëeviaagd. Volgens de voor die sluizen voorloopig opge hakte ontwerpen en globale raming zullen de kosten jJ'us minus f 800,000 bedragen en de uitvoering over Wee jaren moeten verdeeld worden. »Gp dien grond is voor het dienstjaar 1869 f 400,000 lïl de begrooting uitgetrokken." 'J(; uitgaven voor den spoorweg RozendaalVlissingen W°rden in den toelichtenden staat volgenderwijze gespe ndeerd. A. SECTIE GOESVLISSINGEN. 1) f) n t e i g e n i n gKoopsom en schadevergoeding, bij lende kosten van waardeering f 100,OQO.OO Gnderbou w van den weg: Grond zaken, bekleedingsmuren, afwaterings- erken, onder profil brengen en bezoden 368,500.00 36,000.00 Transporteere f 468,500.00 Transport f 468,500.00 Kunstwerken: Bruggen over rivieren en kanalen, bruggen en duikers over waterleidingen en slooten106,670.00 Stations: Station sinrichtingen, maga zijnen, bestrating, afrastering6,130.00 B. KANAAL DOOR WALCHEREN EN HAVEN WERKEN TE VLISSINGEN EN TE VEEBE. Dubbele schutsluis te Vlissingen 2) 435,000.00 Kanaal bij Middelburg met onderbouw der brug in den toegangsweg 3) 24,000.00 Havendammen te Vlissingen met een gedeelte haven buitendijks 4) 24,000.00 Binnen-, keer- en schutsluis te Vlissin gen niet een gedeelte toegangweg naar het station 5)115,000.00 Suatiesluis bewesten Vlissingen met een gedeelte van den Middelburg-Vlissing- schon watergang 6)6,000.00 Dubbele schutsluis te Veere met uitwa teringsluizen in de vleugelmuren 7) 478,000.00 Kanaal van Middelburg naar Vlissingen met onderbouw der brug bij West-Souburg en voltooiing van den Middelburg-Vlis- singschen watergang470,000.00 Waelitsluis aan de uitwateringsluis bewesten Vlissingen21,000.00 Buitenhaven binnendijks met bazalt- kade te Vlissingen 300,000.00 IJzeren sluisdeuren met waaierdeuren, schuiven enz250,000.00 Bovenbouw der dubbele draaibruggen over het kanaal bij West-Souburg en Vlissingen50,000.00 Bovenbouw der dubbele draaibrug met vast gedeelte over het kanaal bij Middel burg in den toegangsweg Kanaal van de schutsluis te Veere tot de nieuwe haven van Middelburg 140,000.00 Voltooiing van den Westhavendam te Vlissingen96,000.00 Verbreed kanaal tusschen de buiten- en binnensluizen te Vlissingen150,000.00 Houten sluisdeuren voor de dubbele schutsluizen te Vlissingen en Veereen van de binnen-,keer- en schutsluis teVlissingen 23,000.00 Voltooiing buitenhaven buitendijks te Vlissingen en opruiming van den zeedijk aldaar63,000.00 Opruiming van den zeedijk bij de suatie sluis bewesten Vlissingen, met hetmaken van de suatiekil en zeeweringen 50,000.00 Westhavendam binnen- en buitendijks met de buitenhaven binnendijks en een gedeelte der buitenhaven buitendijks 140,000.00 Verdieping van de Nieuwe haven van Middelburg en afsnijding van de bocht dier haven bij Middelburg107,700.00 Verruimen van don Middelburg-Veer- schenenArnemuiden-Veerschenwatergang 33,000.00 Maken van den Middelburg-Nieuwland- sclien en Nieuwlandscken watergang 10,000.00 Sluismeesters- en knechts-, brugwach ters- en andere woningen15,000.00 C. KANAAL DOOR DE OUDE ARNE. Graven van het kanaal door de oude Arne 50,000.00 /3,668,000.00 De overige posten op de begrooting zijn: voorjaar- wedden, toelagen, reis-en verblijfkosten, werkzaamheden, materialen, f 432,600; de brug te Kuilenburg f 11,000; de bruggen tusschen Dordrecht en Rotterdam f 334,000; de brug te Zalt-Bommel f 500,000; de brug bij Crevecoeur f 765,000; den spoorweg van Arnhem tot Leeuwarden 471,300; den spoorweg van Harlingen tot de Hannover- sche grenzen f 26,000den spoorweg van Meppel naar Groningen 940,000; den spoorweg van Breda tot Hel mond f 250,000den spoorweg van Maastricht tot Hel mond f 6,300; den spoorweg van Utrecht tot Boxtel f 532,600; den spoorweg van Breda tot Rotterdam f 1,024,000den spoorweg van Nieuwediep tot Amsterdam f 218,000; de overbrugging van het Hollandsch diep f 1,440,000, schadeloosstelling aan eigenaren van vaar tuigen welke ingericht moeten worden om onder de vaste bruggen bij Kuilenburg en Venlo te kunnen door varen /T0,000; onvoorziene uitgaven f 971,200. 1) In deze uitgaven is begrepen het aandeel van deze sectie in: tien termijnen van de in 1867 aanbestede dubbele schutsluis te Vlissingen, groot27,269.931 en in de drie laatste termijnen van het in 1867 aanbestede stationsterrein inet spoorbaan, kanaal, onderbouw eener draaibrug, bazaltkade enz. te Middelburg, groot75,021.88. 2) Voor 10 termijnen van het in 1867 aanbestede werk na aftrek van hetgeen voor den spoorweg is uitgetrokken, ad ƒ429,063.40. 3) Voor de drie laatste termijnen van het in 1867 aanbestede werk, na aftrek van betgeen voor den spoorweg is uitgetrok ken, ad ƒ20,976.12. 4) Voor den laatsten termijn van bet in 1867 aanbestede werk. 5) Voor de zes laatste termijnen van het in 1867 aanbe stede werk. 6) Voor den tienden termijn van het in 1868 aanbestede werk. 7) Voor vijftien termijnen van bet in 1868 aanbestede werk. Vrijdag middag opende de hoogleeraar Opzoomer in het groot auditorium te Utrecht zijne academische lessen, met het houden eener redevoering waarbij niet alleen een groot aantal studenten van de verschillende faculteiten, maar ook vele andere belangstellenden tegen woordig waren. Hij sprak over het jongste mandement van den aartsbisschop en de bisschoppen der roomsch-catho- lieke kerk hier te lande betrekkelijk het lager onderwijs. Spreker begon met te zeggen dat hij duister in de toekomst zag; niet juist in de naaste, maar dan toeh in de eenigszins meer verwijderde toekomst. De reden daarvan was het drijven eener partij, die voor een twaalf tal jaren nog meest in stilte werkte, doch nu in deze dagen ruiterlijk voor hare bedoelingen uitkwam en haar invloed al meer en meer had zien toenemen. De ontwik keling der moderne maatschappij zag zij met leede oogen aan en had nu, ter bestrijding van den geest van voor uitgang en verlichting, hare aanvallen gericht op ons openhaar lager onderwijs. Het onderwijs moet geheel onderworpen en in dienst der kerk zijn; ziedaar wat de bisschoppen in het mandement, hoe gematigd ook in vorm, zonder omwegen uitspreken. In de bestrijding der openbare school vinden zij steun hij de confessioneelen in de hervormde kerk, die zich nu tot éen doel met hen vereenigen, om daarna elkander te scherper te bestrijden. Spreker ging vervolgens het mandement na en erkende met dankbaarheid de werkzaamheid der kerk voor de wetenschap en de ontwikkeling der volken in vroeger eeuwen, maar de knaap was een inan geworden en nu wilde de kerk nog dezelfde voogdij over hem uitoefenen. Dat was de fout der kerk. De staat kan toch het onderwijs niet aan de kerk overlaten, of wij gaan weder naar vroegere toestanden terug. De kerk heeft hare leerstellingen en gaat daar van niet af: maar de school zoekt waarheid en beeft de ontwikkeling des mcnschdoms ten doel, afgescheiden van alle leerstellingen. De kerk heeft hare vrijheid bin nen hare eigen grenzenmaar de school moet ook vrij zijn op haar gebied. De kerk kan geen vrij onderzoek toestaan, want de resultaten der wetenschap konden in botsing komen met de leerstellingen der kerk. De wetenschap kan op bare beurt geen dwang dulden. Ten slotte wekte do spreker tot waakzaamheid op voor de belangen van het vrije onderzoek en wees ook enkele lichtpunten aan, die eenig uitzicht gaven op eene betere toekomst. Het gerucht, dat de heer Insinger voornemens zou zijn te bedanken voor het lidmaatschap der tweede kamer, wordt van conservatieve zijde tegengesproken. Arnhcour.) Benoemingen en besluiten. m ah in e. Bevorderd tot luitenant ter zee 1« klasse de luitenant ter zee 2' klasse W. van Oorschoten tot luite nant ter zee 2C klasse de adelborsten D klasse A. J. Bruu- ger en F. W. C. Ledeboer.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1868 | | pagina 1