middelburgsche COURANT. N° 142. Zaterdag 1868. 1 ft September. Editie van Vrijdag avond 8 uren. Middelburg 4 September. Volgens het bestek en de voorwaarden van aanbe steding bestaan de ten behoeve der staatsspoorwegen op dezer aan te besteden werken in het maken van de aardenbaan voor den spoorweg tusschen Middel burg en Vlissingen met kunstwerken2». het kanaal met e'dijken, de onderbouw van de brug te West-Souburg, daarbij behoorende werken3». een gedeelte van den 'ddelburg-Vlissingschen watergang; 4°. een gedeelte van den Middelburg-Vlissingschen bermweg; 5». een irtnweg langs het station Vlissingen. He Sp00rweg vangt aan bij piket 232 e of op de schei- '"S der gemeenten Middelburg en Koudekerke, en e'ndigt bij piket 279 a of aan de bermsloot noordwestelijk atlgs den straatweg van Middelburg naar Vlissingen, of ZlJtak van den grooten weg der le klasse no. 10. tusschen die eindpunten moet aan de spoorweg-as eene deels rechte, deels gebogen strekking worden ge geven, tot eene gezamenlijke lengte van 4586.70 el. Tot overgang van den spoorweg moeten, ter hoogte Van 0.69 el boven den kant der aardenbaan de volgende overwegen gemaakt wordeneen straatweg van de Abeele öaar Koudekerke bij de piketten 251252, en een straatweg van Oost- naar West-Souburg bij de piketten H268. Nabij de straatwegen moeten links van den spoorweg plateaux gemaakt worden tot het plaatsen van arbeiderswoningen. Voorts de volgende zij- of evenwijdige Wegenvan perceel gemeente Koudekerke, sectie D n°. 246 tot den Olieweg, ter lengte van 105 el, en een wegsloot u'tcn langs don weg ter lengte van 95 elvan perceel Senieente Koudekerke, sectie E n°. 277, tot het lage wegje, er lengte van 130 el, met een wegsloot buiten langs den ^eg. ter lengte van 130 el; van perceel gemeente Souburg, sectie A n°. 353 tot n°. 345, ter lengte van 85 el, een wegsloot buiten langs den weg ter lengte van 0 elvan perceel gemeente Souburg, sectie A n°. 343 |üt den straatweg van Oost- naar West-Souburg, ter eilgte van 610 el, en een wegsloot buiten langs den weg, er lengte van 610 el; eindelijk een, nader in het es'ek als berm van den lei- of ringdijk omschreven, zij- evenwijdige weg van den straatweg van Oost- naar o est-Sonburg tot den straatweg van Vlissingen naar 'ddelburg. De kruisbreedte der vier eerstgenoemde ZlJ" of evenwijdige wegen is 4.50 el. Van de genoemde ^egslooten bedraagt de bodembreedtc 0.75 el en de °domdiepte 0.75 el -r terrein. Het kanaal vangt aan op de scheiding der gemeenten 'ddelburg en Koudekerke, en eindigt op 58 el noordelijk ll't het binnenfront van het binnensluishoofd van de in inbouw zijnde binnenkeer- en schutsluis te Vlissingen, pWeten op de hoogte van Amsterdamsch peil,of 295,92 el en noorden van de as van den toegangweg, gemeten °P hetzelfde peil. Van het aanvangpunt, op de scheiding der gemeenten 'ddelburg en Koudekerke, tot het punt overeenkomende ""'et het tangentpunt van den spoorweg te West-Souburg piket 268, moet de kanaalas op 69 el westelijk en evenwijdig uit de spoorwegas strekken, en, van daar zich Va" de spoorwegas verwijderende, in de rechte verlengde j^hting voortgaan tot aan het eindpunt nabij de binnen- °er- en schutsluis te Vlissingen, met eene deels rechte, eels gebogen strekking, ter gezamenlijke lengte van "59,08 el. Volgens het algemeen dwarsprofil aan het kanaal met z!)öe bennen is diepte van den bodem 6,45 el -r A. P., de breedte van den bodem, gemeten links of oostelijk de aangenomen kanaalas, lOel. Van den oostelij ken '"'ijk is (je breedte van het jaagpad 6 el en de achterkant lei l^rvan 2.30 el -f A. P.; de hoogte van de kruin aan gedeelte van het beginpunt tot den straatweg van naar West-Souburg bedraagt 5 el A. P., de Oost i "ftitl °feedte 2 el. Oost. en bij het gedeelte van den straatweg van naar West-Souburg tot het eindpunt is de hoogte y"' ''e kruin 3.50 el -f- A. P. en de breedte mede 2 el. a" den westelijken leidijk is de breedte van het jaag pad 4 el en de achterkant daarvan 2 20 el -j- A. P., de breedte van de kruin 2 el. Tot overgang van het kanaal moeten gemaakt worden: 1°. een aanlegplaats voor een pont in den straatweg van den Abeele naar Koudekerke, 2". de onderbouw van een brug in den straatweg van Oost- naar West-Souburg. Deze onderbouw bestaat uit een middelpenant, een tus- schenpenant en twee landhoofden. De wijdte in den dag, gemeten op 1.70 el A. P., bedraagt: van het linker- landhoofd tot het tusschenpenant 15.50 el; van het tus- schenpenant tot de kanaalas 19 en van de kanaalas tot het middelpenant 1, alzoo doorvaartwijdto 20 el; van het middelpenant tot het rechterlandhoofd 20 el. Aan den linker- of oostelijken kanaaloever moet, ten zuiden van den straatweg van Oost- naar West-Souburg, een houten beschoeiing gemaakt worden, ter lengte van 58.30 el, alsmede een berm vóór en een plateau achter die beschoeiing. Als beveiligingswerken moeten voorts worden gemaakt: een dubbel remmingwerk aan het draai- penant en een enkel remmingwerk aan het zijpenant van de brug te West-Souburg, alsmede 4 dukdalven. Tot het plaatsen van brug- of pontwachterswoningen moeten aan den rechter- of westelijken kanaaldijk pla teaux gemaakt worden nabij den straatweg van den Abeele naar Koudekerke en nabij den straatweg van Oost- naar West-Souburg. Westelijk langs het kanaal moet een zij- of evenwij dige weg gemaakt worden op perceel gemeente Koude kerke, sectie D. n». 159, ter lengte van 25 en met eene kruinbreedte van 4.50 el, met een wegsloot buiten langs den weg, ter lengte van 25, eene bodembreedte van 0.75 en eene bodemdiepte van 0.75 el -r terrein. Het te maken gedeelte van den Middelburg-Vlissing schen watergang vangt aan bij het einde van het daarvan reeds gegraven gedeelte, op ongeveer 300 el ten zuiden van de nieuw gebouwde brug in den Singelweg bij Mid delburg, en eindigt aan den ouden Vlissingschen water gang op 115 el zuidelijk uit het midden van den Bosjesweg, in aansluiting met een vroeger (in bestek n°. 334 der staatsspoorwegen) beschreven gedeelte van den Middel- burg-Vlissingschen watergang. De watergang buigt zich tot langs het kanaal, aansluitende op ongeveer 154 el vóór den Olieweg, van dit aansluitingspunt gaat hij westelijk langs het kanaal tot op ongeveer 60 el voorbij het punt, overeenkomende met het spoorwegpiket n». 265 af tot op het snijpunt daar ter plaatse met den ouden Vlissingschen watergang, welke laatste van hier gevolgd wordt tot aan het eindpunt, zuidelijk van den Bosjesweg. De lengte van dezen watergang is 5700 el, met het volgende profil: bodembreedte aan het aanvangpunt 8 el, regelmatig toenemende tot het eindpunt 9.75 el; bodem diepte, aan hot aanvangpunt 2.25 el V A. P., regelmatig toenemende tot het eindpunt 2.45 el ■P A. P., wederzij d- sche glooiingen van U op 1. Het te maken gedeelte van den Middelburg-Vlissing- schen bermweg vangt aan bij den Singelweg, ten zuiden van Middelburg, rechts langs den Middelburg-Vlissing- schen watergang, en eindigt, evenals het kanaal op 195.92 el ten noorden der as van den toegangweg naar het station Vlissingen, gemeten op Amsterdamsch peil. De lengte van dezen bermweg is 49.32 el; de breedte van de kruin 10, de hoogte aan de kanten 0.50 A. P., de tonrondte 0.20 el. In dezen bermweg moeten voorts gemaakt wordeneen oprid aan den Singelweg, ten zui den van Middelburg; een op- en afrid naar en van den oprid in den straatweg van de Abeele naar Koudekerke: een oprid naar den oprid in den straatweg van Oost- naar West-Souburg en een afrid van het einde van het pla teau aan laatstgenoemden straatweg; op-en afreden bij de duikers onder dezen weg. Langs het station Vlissingen moet, van den straatweg van Vlissingen naar Middelburg tot aan de berm van den zeedijk van Walcheren, een bermweg gemaakt worden, ter lengte van 1425 el. Als kunstwerken moeten worden vervaardigd: ijzeren buizen in den watergang links of oostelijk langs den spoorweg; bruggen over den Middelburg-Vlissing schen watergang: in den straatweg van den Abeele naar Koudekerke, in den Middelburg-Vlissingschen berm weg, in het Blauwe wegje, in het Karnemelkwegje, op perceel gemeente Vlissingen, sectie A n°. 193, en in den Bosjesweg; eindelijk, verschillende duikers inden Middelburg-Vlissingschen bermweg. Onder de voorschriften voor de uitvoering komt in het bestek voor, dat tot voorloopigen overgang van het kanaal ter vervanging van den straatweg van den Abeele naar Koudekerke een dam moet gemaakt of gehouden worden ter kruinbreedte van 4.50 el en ter kruinhoogte van 0.50 el -)- A. P., met wederzijdsche glooiingen van 2 op 1. De werken moeten worden aangevangen nadat het proces-verbaal van aanbesteding is goedgekeurd, op schriftelijk bevel van den eerstaanwezend ingenieur. De verschillende deelen van het werk moeten gereed zijn: 1°. de bermweg langs het station Vlissingen den 1 December 1868 2». de Middelburg-Vlissingsche watergang met brug gen en de onderbouw der brug in den straatweg van Oost- naar West-Souburg (deze laatste tot zoover dat de bovenbouw daarop gesteld kan worden, en spilkoker en spil gesteld zijn) den 1 Augustus 1869; 3». de aardenbaan voor den spoorweg vóór den 1 De cember 1869 4». het geheele werk vóór of op den 1 Augustus 1870. Voor iederen dag dat de genoemde gedeelten of het geheele werk later voltooid zijn dan de daarvoor bepaalde termijnen wordt de aannemer op zijne aannemingsom f 100 gekort. Tijdverlies voortvloeiende uit vorst of ongunstige weêrgesteldheid komt bij dit werk niet als vertraging in aanmerking. Tot den 1 Mei 1871 moeten alle bij het bestek ge noemde werken in goeden staat onderhouden worden. Na het verstrijken van den onderhoudstermijn moet het werk andermaal opgeleverd en goedgekeurd worden. Aanwijzing op het terrein zal worden gedaan den 10 en 15 dezer, aanvangende bij de binnenkeer sluis te Vlissingen, des voormiddags te 9 uren. Heden namiddag heeft in een der benedenzalen der socië teit St. Joris alhier, namens officieren en oud-officieren der Middelburgsche dienstdoende schutterij en in tegen woordigheid van velen hunner, de uitreiking plaats gehad van een geschenk aan hunnen voormaligen kommandant, den heer G. J. Sprenger. Dit geschenk bestaat in eene zwart marmeren pendule, waarop een zilveren wapen tropee met toepasselijke opschriften zijn aangebracht. Terwijl de officieren op genoemde zaal vereenigd waren, werden door het muziekkorps der schutterij van 2 tot ongeveer 3 uren voor het gebouw der sociëteit en later in den tuin eenige stukken uitgevoerd. Tengevolge van het door den heer m>'. P. H. Saaymans Vader genomen ontslag als lid van den gemeenteraad van Goes, is de dag van verkiezing door burgemeester en wethouders bepaald op den 7 October a. In de Dinsdag te 's Hage gehouden tweede zitting van het Xc Nederlandsch taal- en letterkundig congres zijn onder anderen de volgende werkzaamheden verricht. Namens de uitvoerings-commissie van het IX'1 congres bracht de heer Julius Vuylsteke rapport uit „over de middelen ter verbetering van het onderwijs der Neder- landsche taal in de Vlaamsche provinciën en over de wenschelijkheid der invoering van het Nederlandsch als taal, waarin een volledig onderwijs in alle vakken en in alle graden in dezelfde gewesten zou gegeven worden." De conclusie strekte dat het congres zou gelieven te verklaren: 1°. dat het noodzakelijk is, dat op al de scholen van alle graden in Vlaamsch-België, hetzij onder het gezag van den staat of van andere openbare besturen, hetzij onder de leiding van kerkgenootschappen of van bijzondere personen of vereenigingen staande, de Neder- landsche taal op grondige wijze geleerd wordt; 2». dat het wen sch el ij k is dat alle wetenschappelijk onderwijs

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1868 | | pagina 1