MIDDELBURGSCHE
COURANT
4:
N° 109.
Donderdag
5
1868»
9 Juli.
Editie
van Woensdag
avond 8 ur
Middelburg 8 Juli.
Bij de herstemming tusschen jhr. mr. W. T. Gevers
Deynoot en mr. Biehon van IJsselmonde, waarvan de
Bussen heden geopend zijn, is laatstgenoemde in het
kiesdistrict Dordrecht met 1071 stemmen tot lid van
de tweede kamer gekozen ter vervanging van m>\ P. P.
Van Bosse; mr. Gevers Deynoot bekwam 913 stemmen.
De zomervergadering der provinciale staten van
Zeeland is gisteren avond op de gebruikelijke wijze ge
opend. Al de nieuw benoemde en herkozen leden zijn
toegelaten.
In de zitting van lieden zijn al de aftredende leden
van gedeputeerde staten op nieuw gekozen de heeren
jhr. P. Dainas van Cittcrs met 25, m'\ T. A. Lambrechtsen
met 33, mr. A. M. Becius mét 23, J.P.L Buteux met 36, en
G. J. Sprenger met .19 van de 37 uitgebrachte stemmen.
De heer mr. W. Ph. Vis is met 23 stemmen herkozen
als buitengewoon lid van hetzelfde college.
In deze zitting is ook ingekomen en naar de afdeelingen
verzonden een voorstel van de heeren Hammacher,
Mazure en Hennequin betreffende de wegsverbetering
ten behoeve der communicatie tusschen de voormalige
vierde en vijfde districten dezer provincie.
De verslagen van het in beide zittingen verhandelde
zijn opgenomen in dit nommer, waarheen wij belangstel
lenden verwijzen.
De mededoeling van gedeputeerde staten dezer pro
vincie omtrent het bevorderen der gemeenschap met den
staatsspoorweg waarvan in het verslag der gisteren
avond gehouden zitting van de provinciale staten, in dit
nommer opgenomen, melding wordt gemaakt heeft
betrekking op het adres der kamer van koophandel en
fabrieken te Zierikzee, welke ecne geregelde gemeen
schap van Schouwen en Dniveland met den staatsspoor
weg van Gocs naar Bergen op Zoom verlangt, doormiddel
van een stoombootdienst tusschen Zierikzee en het
Goesche sas, met eene embarcadère ter laatstgenoemde
plaats, ton einde haar ook bij laag water te kunnen be
reiken, en voorts een omnibusdienst in verbinding met
den spoorweg.
Gedeputeerde staten declen alsnu eenige bijzonder
heden mede, welke bij de overweging van dit verzoek
schrift en de daarmede in verband staande adressen tot
ondersteuning noodzakelijk in aanmerking moeten komen.
Daar de verlangde stoombootdienst op vaste uren zou
moeten plaats hebben, is de eerste vraag: of de gesteldheid
der buiten- en binnenhavens van Zierikzee van dien
aard is, dat een stoomboot van gewonen diepgang en
gewone lengte bij eiken waterstand haar bevaren en
daarin ter geschikte plaats zwaaien kan'? Burgemeester
en wethouders dier gemeente hebben te kennen gegeven
dat bij gewoon laag water tot aan de ligplaats der stoom
boot Stad Zierikzee ten minste 1,25 el water wordt
gepeild, en dat er mogelijkheid bestaat om door verdie
ping de gelegenheid te maken voor een niet te lang
stoomvaartuig om op dien waterstand te zwaaien.
Volgens den hoofdingenieur van den waterstaat zou
die waterstand echter niet voldoende zijn. Gehoord
omtrent de uitvoerbaarheid eener embarcadère aan het
Goesche sas, aan welke men ook bij laag water zou kunnen
in- en ontschepen, stelt hijdat voor een vaartuig zooals
dat der Spoorbootmaatschappij van Middelburg een water
stand gevorderd wordt van '3,18 el, waarbij hij tevens
herinnert aan het niet zeldzame geval dat het water lager
dangewoonlijkafloopt, zoodatliij cenedicptevan minstens
3,50 el onder gewoon laagwaterpeil raadzaam acht. Hiervan
uitgaande bericht de hoofdingenieur dat eene aanleg
plaats aan de buitenzijde van een der havennollen in
de Ooster-Schclde ongeveer 90 el van de nol geplaatst
en derhalve met een plankier van die lengte aan do nol
verbonden zou moeten worden. Bekalve dat dit werk
groote kosten zou vereischen, zou het met hol water
onbruikbaar zijn.
Het verder onderzoek heeft zich bepaald tot eene
aanlegplaats in de buitenhaven van het Goesche sas,
welke volgens den gezagvoerder der spoorboot altijd
kan worden in- en uitgevaren, wanneer de Ooster-Schclde
bevaarbaar is. De hoofdingenieur meldt dat voor de
noodige beweging eener stoomboot die haven aanmerke
lijk moet worden verdiept en verbreed, en de afstand
tusschen de havennollen behoort vergroot te worden.
Het komt hom verkieslijk voor de westhavennol te
verleggen. De oosthavennol behoeft nagenoeg geene
verandering te ondergaan. Ook zou een gedeelte van
het zee-einde der westhavennol onveranderd blijven, om
het inloopen van groote golven, ook in het belang der
schutsluis, voor te komen. Om bereden te kunnen worden
zou aan het verlegde gedeelte eene kruinsbreedte van
3 el gegeven en eene wisselplaats gemaakt moeten worden.
De kosten van hetgeen alzoo vereischt zou worden
voor de in- en ontscheping eener stoomboot bij alle
waterstanden in de buitenhaven van het Goesche sas
worden, met inbegrip van den steiger, door den hoofd
ingenieur geraamd op f 42,400. Gedeputeerde staten
achten het bedenkelijk eene zóo aanzienlijke uitgaaf
voor te stellen, vooreerst wegens het onzekere of de uit
komst der zaak aan de verwachting zal beantwoorden,
ook wijl de exploitatie van den spoorweg tusschen Goes
en Bergen op Zoom aanvankelijk zal plaats hebben op
uren, welke voor de verlangde gemeenschap niet zeer
geriefelijk zijn; en ten andoren wegens de bijzondere
gesteldheid der betrokken kust, welke bekend is en
bevestigd wordt door de nota's der heeren Beijerinck,
Ortt en Conrad als leden van den raad van den water
staat voor de oeververdediging in Zeeland in 1860 over
gelegd.
Het schijnt alzoo voorzichtig om slechts bij wijze van
proefneming een maatregel tot bevordering der ge-
wcnschte gemeenschap te nemen. Ook daaromtrent
trachten gedeputeerde staten zooveel mogelijk inlichtin
gen te verschaffen. Uit het door de Spoorbootmaat
schappij van Middelburg aan de staten ingediende adres
namen zij aanleiding zich met haar te dezer zake in
betrekking te stellen. Van wege die maatschappij is be
richt, dat haar stoomboot de haven van Zierikzee op
eiken waterstand zou kunnen in- en uitvarendat zij als
punt van aanleg het Katsche veer 'tverkieselijkst en
derhalve daar eene embarcadère wenschelijk acht, bene
vens een paardenspoor naar Goes; dat zij bereid is dage
lijks anderhalve reis tusschen Middelburg en Zierikzee
of omgekeerd te maken, indien haar van wege de pro
vincie ecne bijdrage worde verleend van f 15 per halve
reis, tot een maximum van f 12,000 per jaar, gedurende
drie jaren, behoudens de in haar adres vermelde korting.
Later heeft zij echter toegestemd in eene wijziging dezer
voorwaarden, zoodat zij met de toezegging der genoemde
bijdrage voor éen jaar, en wel gedurende 1869, genoegen
zou nemen
Uitgaande van het gevoelen dat voor het tegenwoor
dige slechts aan eene proefneming gedacht kan worden,
kan er volgens gedeputeerde staten alsnog geen sprake
zijn om de aanzienlijke kosten eener nieuwe embarcadère
veelmin die van een paardenspoor, voor rekening der
provincie te nemen. Bovendien kan het gemis eener
embarcadère aan het Katsche veer en het aanleggen aan
die bij Wolfaartsdijk weinig ongerief veroorzaken.
Vermits voorts op genoemde wijze ook voor de inge
zetenen van andere deelen der provincie de gemeen
schap met den spoorweg zou worden bevorderd, geven
gedeputeerde staten in overweging: om bij wijze van
proefneming aan de Spoorbootmaatschappij van Middel
burg eene bijdrage van wege de provincie gedurende
1869 toe te zeggen van f 15 per reis van Zierikzee naar
Middelburg of van Middelburg naar Zierikzee, met een
maximum van f 12,000 in het jaar, onder voorwaarde dat
éénmaal daags tusschen de beide plaatsen heen en weder
en eenmaal daags van de eene plaats naar de andere
gevaren wordedat de uren van vertrek door gedepu
teerde staten worden vastgesteld, daarbij lettende op
de uren van vertrek en aankomst der spoortreinen te
Goesdat indien de waterstand niet toelaat van of naar
Middelburg te varen, dit behoort te geschieden van of
naar Yeere; dat de maatschappij behoort te zorgen voor
geschikte middelen van vervoer voor reizigers en goe
deren van de aanlegplaats bij Wolfaartsdijk naar Goes
en omgekeerd, en, in het bovenbedoelde geval, van Mid
delburg naar Veere en omgekeerd; en dat, wanneer de
onzuivere opbrengst der vaart gedurende het jaar meer
dan f 22,500 mocht bedragen, het gezamenlijk beloop
der voorschreven bijdrage zal worden verminderd met
de helft van dat meerdere.
De heeren van Gcnd Loos hebben aan gedeputeerde
staten concessie gevraagd tot het aanleggen van een
diligencedienst tot vervoer van passagiers en goederen
tusschen Middelburg en Goes, ter aansluiting aan den
spoorweg.
Door den gemeenteraad van Aagtekerke is tot secretaris
en ontvanger benoemd dc heer H. P. van de Graft, can-
didaat-notaris te Middelburg, en zulks in de plaats van
den heer W. F. Slegt, die op verzoek eervol uit deze
betrekkingen is ontslagen.
Prof. Vreede heeft thans in vereeniging met de heeren
J. M. de Kempenacr en J. van Lemiep een demonstratie
ontworpen ten gunste van de voormalige ministers
Heemskerk en van Zuylen. Aan het bureau van het
Utrechtsch Dagblad en bij ieder der ontwerpers kan men
zich van inschrijvingsbiljetten voorzien, om zich bij hen
aan te sluiten. Evenals eenigen tijd geleden gezegd
werd dat de bewuste „verklaring" geen petitie zou zijn,
wordt ook thans aangekondigd dat de nieuwe demon
stratie niet ten doel heeft de nog niet bekoelde driften
weder op te wekken. Maar wat dan eigenlijk wel het
doel is blijkt niet duidelijk, althans niet uit het door de
drie genoemde heeren geteekend stuk dat in het
Utrechtsch Dagblad van gisteren voorkomt. Men moet zich
verwonderen over de naïviteit der ontwerpers wanneer zij
thans nog na al het licht dat daarover is opgegaan
zich ten gunste van het voormalige ministerie beroepen
op zijne bemoeiingen met betrekking tot den Schel dédain
en het Limburg-Luxemburgsch geschil.
Eergisteren namiddag te éen uur heeft te Arnhem de
opening der tentoonstelling van Nederlandsche kunst
en nijverheid plaats gehad. Tal van vreemdelingen wa
ren dien dag derwaarts gekomen. Er waren behalve de
inzenders, de commissie en de jury, als eerc-voorzitter
aanwezig de minister van binnenlandsclie zaken en zijn
ambtgenoot, de minister van financiën; benevens, als
genoodigden, de commissaris des konings in Gelderland,
de géneraal der militaire afdeeling en zijne adjudanten,
de burgemeester en wethouders, benevens de overige
leden van den gemeenteraad, de president van het pro
vinciaal gerechtshof en de procureur-generaal, alsmede
de president der rechtbank, do officier van justitie, de
kantonrechter en verschillende andere autoriteiten. Toe
spraken werden gehouden door den voorzitter der com
missie di'. L. Mulder, den burgemeester van Arnhem als
eerevoorzitter en prof. Schneevoogt als voorzitter, beide
der jury, en den minister van binnenlandsclie zaken als
eerevoorzitter der commissie. Deze toespraken werden
afgewisseld door de muziek van het regiment veld-artil-
lerie, terwijl in het tentoonstellingsgebouw, waarheen
men zich vervolgens begaf, het stedelijk muziekkorps
zich hooren deed. De jury heeft wegens het groot
aantal ingezonden voorwerpen de uitspraak tot later
moeten uitstellen.
Onderwijs.
Bij beschikking van den minister van koloniën van
den 4 Juli jl., is de heer m1'. J. J. de Graaif gesteld ter
beschikking van den gouverneur-generaal van Neder-
landscli Indië, om te worden geplaatst als leeraar in de
Indische taal-, land- en volkenkunde aan het gymnasium
Willem III, te Batavia.
Marine en leger.
Zr Ms. stoomschip de Valk is gisteren namiddag, het
fregat Prins van Oranje slepende, van de reede van
Vlissingen vertrokken, met bestemming naar het Nieu-
wediep.
Het stoomschip Citadel van Antwerpen zit te Vlis
singen in het drooge dok en zal zoo spoedig mogelijk
gereed gemaakt worden om van daar weggevoerd 'te
kunnen worden.
Zr. Ms. schroefstoomschip de Amstel, onder bevel
van den luitenant ter zee lr klasse J. C. Everwijn, is
den 25 Mei jl. te St. George d'Elmina (kust van Giünea)
aangekomen.
Kolonlcn.
Naar ons uit Samarang, per telegraaf via Point de Galle
van 30 Juni, wordt medegedeeld, zijn de werken der
eerste sectie van den Nederlandscii-Indischen spoorweg
volkomen gereed, en zal deze in zijn geheel voor het
publiek worden opengesteld op 15 Juli aanstaande.
(A. Roti. cour.)
Rechtzaken.
Bij bevelschrift der arrondissements-rechtbaak alhier,
is naar den procureur-generaal bij het provinciaal ge
rechtshof in Zeeland verwezen Wilhelmine Wattel, oud
23 jaren, ongehuwd, dienstmeid, wonende te Sint-Laurens,
thans alhier gedetineerd, ter zake als zou zij, onge
huwd zijnde, in den nacht van 22 op 23 April 1868 op de
hofstede van W. Keinierse, onder Middelburg, voor de
eerste maal een voldragen en levensvatbaar kind ter
wereld gebracht hebbende, dat na dc geboorte heeft ge
leefd en geademd, dit, korte oogenblikken daarna, op
het erf der hofstede hebben begraven en alzoo door
verstikking van het leven beroofd.
Gemengde berichten.
Bij gunstig weder zal Vrijdag avond te half acht uren
op het Molenwater alhier eene muziekuitvoering door
het muziekkorps der schutterij plaats hebben.