MIDDELBURGSCHE COURANT 4: N° 109. Donderdag 5 1868» 9 Juli. Editie van Woensdag avond 8 ur Middelburg 8 Juli. Bij de herstemming tusschen jhr. mr. W. T. Gevers Deynoot en mr. Biehon van IJsselmonde, waarvan de Bussen heden geopend zijn, is laatstgenoemde in het kiesdistrict Dordrecht met 1071 stemmen tot lid van de tweede kamer gekozen ter vervanging van m>\ P. P. Van Bosse; mr. Gevers Deynoot bekwam 913 stemmen. De zomervergadering der provinciale staten van Zeeland is gisteren avond op de gebruikelijke wijze ge opend. Al de nieuw benoemde en herkozen leden zijn toegelaten. In de zitting van lieden zijn al de aftredende leden van gedeputeerde staten op nieuw gekozen de heeren jhr. P. Dainas van Cittcrs met 25, m'\ T. A. Lambrechtsen met 33, mr. A. M. Becius mét 23, J.P.L Buteux met 36, en G. J. Sprenger met .19 van de 37 uitgebrachte stemmen. De heer mr. W. Ph. Vis is met 23 stemmen herkozen als buitengewoon lid van hetzelfde college. In deze zitting is ook ingekomen en naar de afdeelingen verzonden een voorstel van de heeren Hammacher, Mazure en Hennequin betreffende de wegsverbetering ten behoeve der communicatie tusschen de voormalige vierde en vijfde districten dezer provincie. De verslagen van het in beide zittingen verhandelde zijn opgenomen in dit nommer, waarheen wij belangstel lenden verwijzen. De mededoeling van gedeputeerde staten dezer pro vincie omtrent het bevorderen der gemeenschap met den staatsspoorweg waarvan in het verslag der gisteren avond gehouden zitting van de provinciale staten, in dit nommer opgenomen, melding wordt gemaakt heeft betrekking op het adres der kamer van koophandel en fabrieken te Zierikzee, welke ecne geregelde gemeen schap van Schouwen en Dniveland met den staatsspoor weg van Gocs naar Bergen op Zoom verlangt, doormiddel van een stoombootdienst tusschen Zierikzee en het Goesche sas, met eene embarcadère ter laatstgenoemde plaats, ton einde haar ook bij laag water te kunnen be reiken, en voorts een omnibusdienst in verbinding met den spoorweg. Gedeputeerde staten declen alsnu eenige bijzonder heden mede, welke bij de overweging van dit verzoek schrift en de daarmede in verband staande adressen tot ondersteuning noodzakelijk in aanmerking moeten komen. Daar de verlangde stoombootdienst op vaste uren zou moeten plaats hebben, is de eerste vraag: of de gesteldheid der buiten- en binnenhavens van Zierikzee van dien aard is, dat een stoomboot van gewonen diepgang en gewone lengte bij eiken waterstand haar bevaren en daarin ter geschikte plaats zwaaien kan'? Burgemeester en wethouders dier gemeente hebben te kennen gegeven dat bij gewoon laag water tot aan de ligplaats der stoom boot Stad Zierikzee ten minste 1,25 el water wordt gepeild, en dat er mogelijkheid bestaat om door verdie ping de gelegenheid te maken voor een niet te lang stoomvaartuig om op dien waterstand te zwaaien. Volgens den hoofdingenieur van den waterstaat zou die waterstand echter niet voldoende zijn. Gehoord omtrent de uitvoerbaarheid eener embarcadère aan het Goesche sas, aan welke men ook bij laag water zou kunnen in- en ontschepen, stelt hijdat voor een vaartuig zooals dat der Spoorbootmaatschappij van Middelburg een water stand gevorderd wordt van '3,18 el, waarbij hij tevens herinnert aan het niet zeldzame geval dat het water lager dangewoonlijkafloopt, zoodatliij cenedicptevan minstens 3,50 el onder gewoon laagwaterpeil raadzaam acht. Hiervan uitgaande bericht de hoofdingenieur dat eene aanleg plaats aan de buitenzijde van een der havennollen in de Ooster-Schclde ongeveer 90 el van de nol geplaatst en derhalve met een plankier van die lengte aan do nol verbonden zou moeten worden. Bekalve dat dit werk groote kosten zou vereischen, zou het met hol water onbruikbaar zijn. Het verder onderzoek heeft zich bepaald tot eene aanlegplaats in de buitenhaven van het Goesche sas, welke volgens den gezagvoerder der spoorboot altijd kan worden in- en uitgevaren, wanneer de Ooster-Schclde bevaarbaar is. De hoofdingenieur meldt dat voor de noodige beweging eener stoomboot die haven aanmerke lijk moet worden verdiept en verbreed, en de afstand tusschen de havennollen behoort vergroot te worden. Het komt hom verkieslijk voor de westhavennol te verleggen. De oosthavennol behoeft nagenoeg geene verandering te ondergaan. Ook zou een gedeelte van het zee-einde der westhavennol onveranderd blijven, om het inloopen van groote golven, ook in het belang der schutsluis, voor te komen. Om bereden te kunnen worden zou aan het verlegde gedeelte eene kruinsbreedte van 3 el gegeven en eene wisselplaats gemaakt moeten worden. De kosten van hetgeen alzoo vereischt zou worden voor de in- en ontscheping eener stoomboot bij alle waterstanden in de buitenhaven van het Goesche sas worden, met inbegrip van den steiger, door den hoofd ingenieur geraamd op f 42,400. Gedeputeerde staten achten het bedenkelijk eene zóo aanzienlijke uitgaaf voor te stellen, vooreerst wegens het onzekere of de uit komst der zaak aan de verwachting zal beantwoorden, ook wijl de exploitatie van den spoorweg tusschen Goes en Bergen op Zoom aanvankelijk zal plaats hebben op uren, welke voor de verlangde gemeenschap niet zeer geriefelijk zijn; en ten andoren wegens de bijzondere gesteldheid der betrokken kust, welke bekend is en bevestigd wordt door de nota's der heeren Beijerinck, Ortt en Conrad als leden van den raad van den water staat voor de oeververdediging in Zeeland in 1860 over gelegd. Het schijnt alzoo voorzichtig om slechts bij wijze van proefneming een maatregel tot bevordering der ge- wcnschte gemeenschap te nemen. Ook daaromtrent trachten gedeputeerde staten zooveel mogelijk inlichtin gen te verschaffen. Uit het door de Spoorbootmaat schappij van Middelburg aan de staten ingediende adres namen zij aanleiding zich met haar te dezer zake in betrekking te stellen. Van wege die maatschappij is be richt, dat haar stoomboot de haven van Zierikzee op eiken waterstand zou kunnen in- en uitvarendat zij als punt van aanleg het Katsche veer 'tverkieselijkst en derhalve daar eene embarcadère wenschelijk acht, bene vens een paardenspoor naar Goes; dat zij bereid is dage lijks anderhalve reis tusschen Middelburg en Zierikzee of omgekeerd te maken, indien haar van wege de pro vincie ecne bijdrage worde verleend van f 15 per halve reis, tot een maximum van f 12,000 per jaar, gedurende drie jaren, behoudens de in haar adres vermelde korting. Later heeft zij echter toegestemd in eene wijziging dezer voorwaarden, zoodat zij met de toezegging der genoemde bijdrage voor éen jaar, en wel gedurende 1869, genoegen zou nemen Uitgaande van het gevoelen dat voor het tegenwoor dige slechts aan eene proefneming gedacht kan worden, kan er volgens gedeputeerde staten alsnog geen sprake zijn om de aanzienlijke kosten eener nieuwe embarcadère veelmin die van een paardenspoor, voor rekening der provincie te nemen. Bovendien kan het gemis eener embarcadère aan het Katsche veer en het aanleggen aan die bij Wolfaartsdijk weinig ongerief veroorzaken. Vermits voorts op genoemde wijze ook voor de inge zetenen van andere deelen der provincie de gemeen schap met den spoorweg zou worden bevorderd, geven gedeputeerde staten in overweging: om bij wijze van proefneming aan de Spoorbootmaatschappij van Middel burg eene bijdrage van wege de provincie gedurende 1869 toe te zeggen van f 15 per reis van Zierikzee naar Middelburg of van Middelburg naar Zierikzee, met een maximum van f 12,000 in het jaar, onder voorwaarde dat éénmaal daags tusschen de beide plaatsen heen en weder en eenmaal daags van de eene plaats naar de andere gevaren wordedat de uren van vertrek door gedepu teerde staten worden vastgesteld, daarbij lettende op de uren van vertrek en aankomst der spoortreinen te Goesdat indien de waterstand niet toelaat van of naar Middelburg te varen, dit behoort te geschieden van of naar Yeere; dat de maatschappij behoort te zorgen voor geschikte middelen van vervoer voor reizigers en goe deren van de aanlegplaats bij Wolfaartsdijk naar Goes en omgekeerd, en, in het bovenbedoelde geval, van Mid delburg naar Veere en omgekeerd; en dat, wanneer de onzuivere opbrengst der vaart gedurende het jaar meer dan f 22,500 mocht bedragen, het gezamenlijk beloop der voorschreven bijdrage zal worden verminderd met de helft van dat meerdere. De heeren van Gcnd Loos hebben aan gedeputeerde staten concessie gevraagd tot het aanleggen van een diligencedienst tot vervoer van passagiers en goederen tusschen Middelburg en Goes, ter aansluiting aan den spoorweg. Door den gemeenteraad van Aagtekerke is tot secretaris en ontvanger benoemd dc heer H. P. van de Graft, can- didaat-notaris te Middelburg, en zulks in de plaats van den heer W. F. Slegt, die op verzoek eervol uit deze betrekkingen is ontslagen. Prof. Vreede heeft thans in vereeniging met de heeren J. M. de Kempenacr en J. van Lemiep een demonstratie ontworpen ten gunste van de voormalige ministers Heemskerk en van Zuylen. Aan het bureau van het Utrechtsch Dagblad en bij ieder der ontwerpers kan men zich van inschrijvingsbiljetten voorzien, om zich bij hen aan te sluiten. Evenals eenigen tijd geleden gezegd werd dat de bewuste „verklaring" geen petitie zou zijn, wordt ook thans aangekondigd dat de nieuwe demon stratie niet ten doel heeft de nog niet bekoelde driften weder op te wekken. Maar wat dan eigenlijk wel het doel is blijkt niet duidelijk, althans niet uit het door de drie genoemde heeren geteekend stuk dat in het Utrechtsch Dagblad van gisteren voorkomt. Men moet zich verwonderen over de naïviteit der ontwerpers wanneer zij thans nog na al het licht dat daarover is opgegaan zich ten gunste van het voormalige ministerie beroepen op zijne bemoeiingen met betrekking tot den Schel dédain en het Limburg-Luxemburgsch geschil. Eergisteren namiddag te éen uur heeft te Arnhem de opening der tentoonstelling van Nederlandsche kunst en nijverheid plaats gehad. Tal van vreemdelingen wa ren dien dag derwaarts gekomen. Er waren behalve de inzenders, de commissie en de jury, als eerc-voorzitter aanwezig de minister van binnenlandsclie zaken en zijn ambtgenoot, de minister van financiën; benevens, als genoodigden, de commissaris des konings in Gelderland, de géneraal der militaire afdeeling en zijne adjudanten, de burgemeester en wethouders, benevens de overige leden van den gemeenteraad, de president van het pro vinciaal gerechtshof en de procureur-generaal, alsmede de president der rechtbank, do officier van justitie, de kantonrechter en verschillende andere autoriteiten. Toe spraken werden gehouden door den voorzitter der com missie di'. L. Mulder, den burgemeester van Arnhem als eerevoorzitter en prof. Schneevoogt als voorzitter, beide der jury, en den minister van binnenlandsclie zaken als eerevoorzitter der commissie. Deze toespraken werden afgewisseld door de muziek van het regiment veld-artil- lerie, terwijl in het tentoonstellingsgebouw, waarheen men zich vervolgens begaf, het stedelijk muziekkorps zich hooren deed. De jury heeft wegens het groot aantal ingezonden voorwerpen de uitspraak tot later moeten uitstellen. Onderwijs. Bij beschikking van den minister van koloniën van den 4 Juli jl., is de heer m1'. J. J. de Graaif gesteld ter beschikking van den gouverneur-generaal van Neder- landscli Indië, om te worden geplaatst als leeraar in de Indische taal-, land- en volkenkunde aan het gymnasium Willem III, te Batavia. Marine en leger. Zr Ms. stoomschip de Valk is gisteren namiddag, het fregat Prins van Oranje slepende, van de reede van Vlissingen vertrokken, met bestemming naar het Nieu- wediep. Het stoomschip Citadel van Antwerpen zit te Vlis singen in het drooge dok en zal zoo spoedig mogelijk gereed gemaakt worden om van daar weggevoerd 'te kunnen worden. Zr. Ms. schroefstoomschip de Amstel, onder bevel van den luitenant ter zee lr klasse J. C. Everwijn, is den 25 Mei jl. te St. George d'Elmina (kust van Giünea) aangekomen. Kolonlcn. Naar ons uit Samarang, per telegraaf via Point de Galle van 30 Juni, wordt medegedeeld, zijn de werken der eerste sectie van den Nederlandscii-Indischen spoorweg volkomen gereed, en zal deze in zijn geheel voor het publiek worden opengesteld op 15 Juli aanstaande. (A. Roti. cour.) Rechtzaken. Bij bevelschrift der arrondissements-rechtbaak alhier, is naar den procureur-generaal bij het provinciaal ge rechtshof in Zeeland verwezen Wilhelmine Wattel, oud 23 jaren, ongehuwd, dienstmeid, wonende te Sint-Laurens, thans alhier gedetineerd, ter zake als zou zij, onge huwd zijnde, in den nacht van 22 op 23 April 1868 op de hofstede van W. Keinierse, onder Middelburg, voor de eerste maal een voldragen en levensvatbaar kind ter wereld gebracht hebbende, dat na dc geboorte heeft ge leefd en geademd, dit, korte oogenblikken daarna, op het erf der hofstede hebben begraven en alzoo door verstikking van het leven beroofd. Gemengde berichten. Bij gunstig weder zal Vrijdag avond te half acht uren op het Molenwater alhier eene muziekuitvoering door het muziekkorps der schutterij plaats hebben.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1868 | | pagina 1