MIDDELBURGSCHE COUR NT. N°' 72. Dinsdag 5 Mei. 1868. Editie van Maandag avond 8 uren. Middelburg 4 Mei. De Sto ompost bevat het volgende artikel omtrent de afdamming der Ooster-Schelde „Onder de grootste publieke werken, die in de laatste jaren zijn t'ot stand gekomen, bekleedt de dam door de Ooster-Schelde eene eerste plaats. Men herinnert zich zeker nog levendig, tot hoeveel geschrijf en onaange naamheden, vooral met België, dit werk heeft aanleiding gegeven. In den zomer van 1866 werd een aanvang ge maakt met het leggen van een gedeelte van dezen dam over eene lengte van 1000 el, aansluitende aan den Noord-Brabandschen wal. Met den eigenlijken dam, die de Ooster-Schelde afsloot, werd in Maart van 1867 be gonnen en in J uni was dwars door het vaarwater van den Noord-Brabandschen tot den Zeeuwsehen oever de dam gelegd, hoewel nog niet voltooid. Sinds dien tijd is men voortgegaan, door het aanvoeren van grond aan den dam de noodige afmetingen en zwaarte te geven. „De. grond hiervoor is gedeeltelijk per locomotief uit de nabijheid van Woensdreclit en gedeeltelijk met schuiten, en per spoorweg van de schorren aan de Wester-Schelde nabij Rilland aangevoerd. De staat had van de eigenaars van laatstgenoemde gorzen het recht gekocht om do klei daarvan af te graven. De aannemer van den dam heeft een hulpspoor gelegd van deze gorzen naar den staatsspoorweg op Zuid-Beveland, en voert nog steeds met locomotieven de klei naar den dam. Het hulp- spoor is lang 3000 el, terwijl de afstand van het punt, Waar dit hulpspoor aan den staatsspoorweg aansluit, tot den dam ruim 2000 el bedraagt. „De dam is nagenoeg gereed; de geheele lengte is van oever tot oever 3640 elvoorloopig wordt er slechts een spoor opgelegdde hoogte van den dam bedraagt onge veer vijf el hoven gewoon hoog water en ruim twee el hoven den hoogst bekenden vloed. „De dam is op de kruin breed 10 el, en heeft zeer nauwe taluds; tot meerdere sterkte is aan weerszijden, ongeveer lj el hoven gewoon hoog water, een berin ge maakt. De berm aan de noordzijde is 10 el, en die aan de zuidzijde 5 el breed. De taluds der hermen zijn met rijshout en steen bezet. Den geheelen winter lieeft de dam met goed gevolg het geweld van het water door staan, en het doorbreken van den dam kan men gerust onder de onmogelijkheden rangschikken, ui *s hechts eene kleine, weinig beteekenende ver- S geweest aan de zuidzijde van den dam in liet vioegcrc vaarwater. De opslibhing aan weerszijden van Itf m gaat. langzaam vooruit. „Men is thans bezig met het leggen van de laatste hand aan de voltooiing van het werk. „De bekwame ingenieur M. Simon Gzn. is belast met de hoofdleiding dor werken, terwijl het dagelijksch toe zicht is opgedragen aan den ingenieur 11. J. Kesper, die door zijn helder doorzicht en onvermoeiden ijver veel hoeft toegebracht tot liet welslagen van deze grootsclie onderneming. 1 ..-L- „De spoorweg van Bergen-op-Zoom naar Gocs is lang ongeveer 37 Nederlandsclic mijl, zoodat de treinen om streeks 40 minuten noodig zullen hebben om dezen afstand af te leggen. De spoorweg en de daarbij bchoorende wer ken zijn nagenoeg voltooid, zoodat de locomotieven reeds van Gocs naar Bergen-op-Zoom kunnen stoomen, en de spoorweg tusschen deze plaatsen met primo Juli voor het publiek zal geopend worden. Hoewel wij niet vreezen, dat de dam door de Schelde zal doorbreken, zoo valt het niet te ontkennen, dat er eenig gevaar voor den spoor weg bestaat, wanneer overlioeds de dijken mochten be swijken van den polder, die in der tijd door de maat- ciiappjj van ianjaanwinning is ingedijkt, welke dijken, aar men zegt, niet door sterkte uitmunten. „liet leggen van den dam heeft tot nu toe geen noe- invloed gehad op de hoogte der water- O n ll? l'e 0°ster en Wester-Schelde. „opmerkelijk is het, dat men niet weet, tot welke provincie, Noord-Braband of Zeeland, de dam behoort. mus .laren twisten de besturen dezer heide provinciën over eene bepaling der grensscheiding, doordien deze bij het besluit van 10 Februari 1815 (Staatsblad n». 14) zeer onduidelijk is geregeld. „Bij de inemoiie van beantwoording over de begroo ting van binnenlandsche zaken, den 8*t™ November 1867 door den minister ingediend, beeft deze verklaard, dat het onderzoek daaromtrent nog aanhangig is. „Reeds staat op den dam eene woning, terwijl spoedig ten behoeve van de spoorweg-wachters nog een paar huisjes zullen gebouwd worden. „Nadat zij zooveel goeds hebben medegedeeld, veroor- love men ons eene opmerking; ze is deze, dat wij het betreuren, dat een der bermen niet eenigszins liooger is gemaakt cn geschikt voor rijweg, zoodat de naburige bewoners van den eenen naar den anderen oever konden rijden met gewone wagens. Zooals de zaken nu staan, zou deze weg niet veel nut doen, want de dijken aan weerszijden van de Schelde zijn particulier eigendom, zoodat toch niemand met zijn wagen op den dam zou kunnen komen. Intusscher, hadden wij gehoopt, dat de staten van Zeeland en Noord-Braband, uithoofde van het groot-e belang voor de naburige bewoners, zich de kosten zouden getroost hebben, om deze zaak krachtig te onder steunen, maar daar is niet van gekomen." De Amsterdamsche courant spreekt bepaald tegen het bericht van het Handelsblad, dat de heer Roëll eervol ontslag zou hebben gevraagd als commissaris des konings in Noord-IIolland en de heer van Rcenen tot zijn opvol ger zou bestemd zijn. Jl. Vrijdag is het spoorwegverkeer tusschen Groningen en Winschoten geopend. Volgens een door de Groninger courant van die opening gegeven verslag, kwam te half 9 uren des morgens de eerste trein uit Winschoten te Groningen aan en te ruim 10 uren zette de van Harliu- gen gekomen trein voor de eerste maal zijne reis verder voort. Een vlag op liet stationsgebouw en een paar vlag gen van den Martini en A-toren waren te Groningen de eenige kenteekenen dat de nieuwe spoorweg geopend werd, doch in de overige gemeenten der provincie was die dag in vele opzichten een feestdag. Tc Scheemda werd te half 11 uren de feesttrein door eene schare belangstellenden opgewacht; van den toren en de huizen aldaar wapperden vlaggen. Te Winschoten vertrok de eerste trein te 7 j uren en te 11 uren 20 minuten kwam daar de eerste trein van Groningen aan. De op dien trein aanwezige passagiers werden door eene feestcommissie, in vereeniging met de directie der sociëteit de Harmonie en onder geleide van de Oldcnburger muziekkapel van het stationsge bouw afgehaald, Vervolgens had in genoemde sociëteit eene matinee musicale plaats. In bijna iedere woning was de nationale driekleur uitgehangen. Zaterdag vierde Groningen's handel feest. Een aantal corporatiën, met handel en nijverheid in verhand staande, hadden zich vereenigd om op den voet als vroeger hij de opening van den spoorweg LeeuwardenGroningen was geschied, ook nu do opening van de lijn Groningen Winschoten feestelijk te vieren. Op daartoe gedaan ver zoek wapperde uit onderscheidene huizen de driekleur. Te ruim 8 uren trokken de feestgenooten, voorafgegaan door het muziekkorps van de d.d. schutterij, in optocht van de sociëteit de Harmonie naar het stationsgebouw en vertrokken te 9 uren met een extra-trein naar Win schoten. Daar werden zij ontvangen cn geleid naar de sociëteit de Harmonie, waar mr. B. Ilaitzema Viëtor den feestgenooten den welkomstgroet bracht, die door den president der feestcommissie, den heer J. W. Huizinga, werd beantwoord. Tegen een uur keerden de Gronin gers, vergezeld van een aantal ingezetenen van Win schoten, te Groningen terug om daar verder den dag feestelijk door te brengen. In de sociëteit de Harmonie werd eene matinee musicale gegeven, die niet alleen door de feestgenooten, maar ook door een groot aantal dames werd bijgewoond, waartoe vooral ook het fraaie weder velen uitlokte. Tc 4 uren ving in het beursgebouw het diner aan, waaraan behalve de inteekenaren uit Gronin gen ook de hoeren uit Winschoten deel namen, terwijl daaraan mede was genoodigd de feestcommissie uit Leeuwarden, die voor twee jaren aan den handel uit Groningen eene zoo welkome ontvangst had bereid. Het feest werd besloten met eene soiree musicale in de sociëteit de Harmonie. De Groninger courant geeft alle eer aan de hceren Lienders voor de flinke uitvoering van hun werk. De groothertog van Luxemburg heeft benoemd tot officier der orde van de Eikenkroon den heer li. J. C. van Hamersfeit, referendaris bij het departement van justitie, en tot ridder dor orde de lieer J. Huffnagel, rijks-veearts in Noord-IIolland, die zich tijdens het heerschen van den vcetyphus bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt. benoemingen en besluiten. ridderordes. Ten vervolge op de koninklijke besluiten van den 2 Juli en 9 November 1866, houdende toekenning van eervolle belooningen ter zake der gevechten in de zuid- en oosterafdeeling van Borneo, gedurende de maan den Juni, September en November 1865, en bij die in de westerafdeeling van Borneo, gedurende de maanden April, Mei en Augustus 1864, en April en Mei 1865, alsnog benoemd tot ridder 4« klasse van de militaire Willemsordeter zake der eerstgemelde gevechten, de korporaal der infanterie bij liet leger in Nederlandsch Indië II. Arnold; en ter zake der laatstgemelde gevechten, de korporaal der infanterie bij het leger in Nederlandsch Indië G. Uhlendorf, ten rechte genaamd C. H. Uhlendorf. KoioNiëN. Benoemd tot lid in den raad van Neder landsch Indië de heer J. F.R. S. van den Bosclie, gouverneur van Sumatra's westkust. Op verzoek eervol ontslag uit 's lands dienst verleend aan den Oost-Indischen ambtenaar J. F. Rust, laatstelijk tweede teekenaar hij de fabriek voor de marine en het stoomwezen te Soerabaija, thans met verlof hier te lande. Kerknieuws. De kerkeraad der Evangelisch Luthersche gemeente te Zierikzee heeft, onder voorzitting van den consulent, den lieer J. W. Beversen, predikant te Dordrecht, ter vervuiling der vacature ontstaan door het vertrek van den heer J. H. C. Heijse naar Zaandam, tot predikant bij gemelde gemeente beroepen den heer F. G. Lagers, pre dikant te de Rijp. De heer M. A. Perk, predikant hij de Waalsche ge meente te Dordrecht, heeft het beroep naar de Waalsche gemeente te Breda aangenomen. Onderwijs. Volgens de schoolberichten in de Nieuwe bijdragen voor opvoeding en onderwijs van April 1868 bedraagt het aantal vacante scholen openbare voor gewoon lager onderwijs 33; bijzondere voor gewoon lager onderwijs 1; gesubsidieerde bijzondere voor gewoon en meer uit gebreid 4 en dito voor meer uitgebreid onderwijs 4. Het aantal vacante hulponderwijzersbetrekkingen be draagt 21. Marine en leger. De schroefstoomsclioener Frans Naerebout is gisteren van Vlissingen vertrokken naar Hellevoetsluis, slepende drie kanonneerbooten die aldaar moeten bewaard worden. Koloniiln. De brieven cn dagbladen uit Nederlandsch Indië zijn heden via Marseille hier aangekomen. De berichten loo- pen tot 25 Maart, doch behelzen geen bijzonder nieuws. Rechtzaken. Het provinciaal gerechtshof in Zeeland heeft heden de volgende arresten in hooger beroep uitgesproken. Joliannes de Bel, Pieter Anthonissen en Jacohus Schouwenaar, de eerste en derde thans te Middelburg en de tweede te Scherpenisse woonachtig beklaagd van den 20 December 1867 omstreeks half zes uren des avonds, te zamen en in gemeen overleg arglistig te- hebben weggenomen en zich toegeëigend eenig hout, zijnde afbraak van huizen, en liggende op den Segeersweg nabij Middelburg zijn bij vonnis der arrondissements rechtbank te Middelburg dd. 20 Februari jl. schuldig verklaard aan diefstal hij nacht door meer dan éen persoon, op plaatsen die niet als bewoonde huizen worden aangemerkt, of daarmede gelijk gesteld, en veroordeeld ieder tot een gevangenisstraf van éene maand, alsmede solidair in de kosten der procedure. Op liet door de veroordeelden en door den officier van justitie ingesteld hooger beroep heeft het hof bevolen dat naar aanleiding van den loop van het onderzoek ter terechtzitting van den 27 April 11. het noodza kelijk is voorgekomen om, alvorens uitspraak te doen, nog als getuigen te hooren de personen van Jan Flipse, putbaas bij de kanaalwerken te Middelburg, en K. 15. Schijf, voormalig opzichter dier werken, om getui genis der waarheid af te leggen, op Maandag den 11 Mei e. k. des voormiddags te 10 uren. Nicolaas Bato Bijleveld, oud 28 jaren, schoenmaker, en Christina JohannaLiverel,oud 23 jaren,beide wonende te Vlissingen beklaagd ter zake van den 18 December jl. te zamen en gelijktijdig in hunne woning, en daarna op de openbare straat te Vlissingen, aan Johanna de Rid der, de moeder van den eersten beklaagde, wonende aldaar, moedwillig slagen te hebben toegebracht zijn hij von nis der arrondissements-rechtbank te Middelburg dd. 12 Maart jl. schuldig verklaard, de eerste: aan liet moed willig toebrengen van slagen door een zoon aan zijne moeder, en veroordeeld tot eene gevangenisstraf van éene maanden in eene geldboete van 8, hij wanbetaling na aanmaning tc vervangen door gevangenisstraf' van twee dagen, alsmede in de kosten, en de tweede vrij gesproken.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1868 | | pagina 1