iMijMngm. £janMsbmcl)tm. 2liïücrtf tUint. ?9q Nt k, JU® antwoordt ge: den vrede! Zekerlijk den vrede: wij h en z"eken dien. Ook ik heb dien eenmaal gekend. En die WaS ®ene Koede, vriendelijke, menschlievende godin, H £°din des vredes; zij woonde hier in de nabijheid v naar arbeid voor het recht, voor bezwaren beloften, «chU en voor waarheid. Dat alles is thans verdwenen [j, een oude fabel. Slechts een droombeeld is overge- te tGn- Van waar komt ge dan, gij die u thans bevindt "^dden der pninhoopen van het publiek vertrouwen bert bestaat n°g eene andere groote ramp. Wij zijn steii611 ten dage genoopt om ons zei ven weder vragen te y 'en, welke reeds honderdmalen werden opgelost. De f>f°nd, door onze voorvaderen gedempt, is plotseling tjj er voor ons heropend. Zoo moeten wij ons zeiven U"18 op nieuw afvragen: is de mensch slechts bestemd de prooi te zijn van den sterkste? Zijn de volken ecdts kudden vee? i^elijks verwonder ik mij dat de wijsgeeren nog tiel 11 0ver den mensch als zedelijk wezen, over de t over den geest, terwijl zij niet bemerken dat men „s' den mensch moet terugvinden om vervolgens zijn v?n te behandelen." Ui .ts was dichtelijker en meer aangrijpend, ofschoon jl^tins verheven boven veler bevatting, dan Quinete h_,"8 te zien ronddolen tusschen de pninhoopen van het j0 i om met de lantaarn van Diogenes in de hand te naar verloren eer en rechtschapenheid onder de Vhheid. ov ervolgens spreekt de heer Gögy uit Baden,voornamelijk 0J.r het stelsel, volgens hetwelk de natiën elkander niet tijding zouden moeten ondersteunen. Krachtigtrekt hij d r'egen te velde onder ontwikkeling van z|jn gevoelen la de vrijheid eener natie niet onverschillig moet zijn andere natiën. °rts houdt de Hongaarsche kolonel Frigyesi eene 8c, tegen het militarisme, waarbij hij zich zijne ver- jj ''lende ridderorden van de borst rukt, onder verkla- lt 8 dat hij deze niet langer wil dragen, omdat zij slechts to^en om den militairen geest aan te kweeken. (Dave rde toejuichingen.) ljP nder de verdere sprekers op dezen dag behoorde de efter Simon uit Trier. „Ik vereenig mij, zegt hij, geheel (ja al met |jen ^je (jen vre(je niet verzekerd achten door de vrijheid en het selfgovernment der volken, 'tserland, België, Nederland, die zich zelf besturen, ^at> niet aanvallenderwijze te werk. Men zal mij tegen- rPen dat dit ook slechts kleine staten zijn; maar „"geland dan? Indien ook de overige volken even zoud, dit de weldaden van het genoten, en zij waarschijnlijk even vredelievend wezen, niet at alle volken heiligen en alle vorsten deugnieten ""aar omdat hij den tegenwoordigen toestand van d egeeringen om den oorlogsfakkel "ndei en n«verheid, de volken duizendmaal meer rede- hebben dan de I y e «ntsteken. bu":. dit standpunt is hetgeen thans in mijn vaderland, Mei en Prn'sen! voorvalt diep te betreuren. Eene W, nei?inS "aar met eere steeds ge- ^dhaafl, ov willekei v„er'Se zoo geheel en al vernietigd, dat de meeste leiders liet Partijen in Duitschland slechts hunne pogingen in -"aam, is vernietigd door de zegepraal van geweld willekeur. Het verlangen naar ceoheid heeft al het Werk stellen om de feodale partij in Pruisen alle ,e in handen te geven. Dit is allerverderfelijkst voor te, vrede en de vrijheid in Europa. Men moet daarom t Ii. JtlT-l 11 '«Ofd ,^°ortdurend bestrijden. Wel beweren de partij- fo -en in Duitschland, als verontschuldiging, dat zij b,,^ai' zien van de zijde van Frankrijk, hetwelk het da„ s°h grondgebied zou willen aantasten, doch zoo tlle e het verlangen bestond, wordt dit bestreden door fyjil Verlichte mannen aldaar, die liever in het genot di, deelen van hunne binnenlandsche vrijheden dan bnjtlnv°ering daarvan op nieuw zien uitgesteld wegens y,nlandsche verwikkelingen, tiet aiom denken de verlichte mannen in Duitschland vtj; ,evenzoo. Men antwoordt mij: omdat Duitschland hiij,8 en niemand bedreigt. De liberale superioriteit van teijg^hland is echter meer schijnbaar dan werkelijk. Op Hlle ren dag behaagt het aan de Pruisische regeering om Vgr°ote oppositie dagbladen te schorsen. Dit was vóór C?Wa' Welnu a Ui de vrijheid van drukpers is niet her- do0r als door Frankrijk in 1820; zij is teruggegeven ICeuj verdraagzaamheid der regeering. De stad tr0,,®n wil een feest geven aan de afgevaardigden, die felst! vrijheid hebben verdedigd tegen willekeur, en ïin„leeren en gasten worden door de Pruisische regee- Verjaagd. Leden der kamer van afgevaardigden en voor den rechter gebracht wegens gevoelens door de vergadering uitgesproken. Ziedaar enkele „"fa hef 'eelden. nog erger dan dit is de inning van belastingen doen van uitgaven krachtens eene door de volks- J. liatl^lT - m. u v UIUO kteftgenwoordiging afgestemde begrooting. Eindelijk dCl®en oorlog gevoerd in strijd met den wil der kamer »4l: aatie. ""Mrk h'uitscher ben ik trotsch op onze groote mannen, ae'aas, hoe dikwijls heeft het Duitsche volk de zaak et despotisme gediend. Wij zullen het niet meer etzt|[?GPen de leiders der nationaal-liberale partij. Och, ''eP m SS gezegd vóór Sadovva en geheel de natie «tt Vd®ede dat men geen oorlog wilde tegen Duitsche Welnu, men heeft u in regimenten ingedeeld ..."Pri^ f?oed gevochten. Ük e_ i!-'echts éene oplossing voor beide landen. Frank rijke!, i "itschland moeten beide hunne binnenlandsche a' e„ tot stand brengen. Die hierin het eerste slaagt bc izedelijk overwicht op het andere erlangen. ai'ou de Ponnat erlangt nu het woord en tracht te betoogen dat het christendom vijandig overstaat tegen het denkbeeld van vrede, waartoe hij een aantal teksten uit het nieuwe testament aanhaalt. Uit de wijze waarop dit betoog door de vergadering wordt ontvangen, blijkt dat de meerderheid het geenszins met dezen spreker eens is. De heer Lemonnier voert overigens in deze vergade ring nog het woord, om nader de denkbeelden van den heer Simon te ontwikkelen. Hij wordt van alle zijden toegejuicht, terwijl Garibaldi zich naar de tribune begeeft om hem zijne sympathie te betuigen. Te 9 uren ongeveer des avonds heeft Garibaldi zich aan de bevolking van Genève vertoond en eenige woorden van afscheid gesproken. Den volgenden morgen is hij vertrokken. Op dien dag werd door eenige catholieken een protest bij den Zwitserschen staatsraad ingediend tegen de wooiden van Garibaldi omtrent het pausdom. De vergadering van Dinsdag leverde eene toespraak op van den president Jolissaint, welke eene dankbetui ging bevatte voor het in hem gestelde vertrouwen en eene ontwikkeling van het denkbeeld dat het congres twee soorten van tegenstanders telde: zij die de heer schappij van het geweld willen handhaven en zij die alle ontwikkeling als een droombeeld beschouwen. Overigens noodigde hij de congresleden uit tot een eensgezind streven op dat gebied. Voorts geschiedt voorlezing van een aantal adressen van adbaesie, uit verschillende landen aan het congres toegezonden. De heer Accolas leest ook een brief voor van Jules Favre, waarin hij, onder mededeeiing dat hij de meeste sympathie voor het congres gevoelt, meldt dat zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat de vergade ringen bij te wonen. In de vergadering van Woensdag werden verschillende benoemingen van leden der afdeelingsbesturen gedaan. Voorts verschijnt eene commissie uit de Londensche reform league, waarvan het lid Cramer in zijne toespraak eene parallel trekt tusschen Zwitserland en Engeland, in welke beide staten de staande legers zijn verdwenen, zoodat in zijn vaderland de natie thans machtig genoeg is om het voeren van een oorlog te beletten. De heer Karei Vogt leest voorts eene mededeeiing voor van Fanny Lewald (mevrouw Stahr) geformuleerd in de volgende tien artikelen: 1. Een verschil door middel van vuist of stok te willen beslechten is onwaardig en onedel. 2. Hetgeen onwaardig en onedel is voor éen man is het evenzeer voor honderd, duizend, tien duizend of honderd duizend. 3. Indien het reeds onwaardig en onedel is om zijne eigene verschillen met de vuist te beslechten, is het nog veel onwaardiger en onedeler om te vechten op last en ten voordeele van een derde en menschen te dooden, die u persoonlijk geenerlei kwaad hebben gedaan. 4. Twee personen die op straat vechten worden door elk verstandig mensch met afkeurend oog beschouwd en het zal niemand in de gedachte komen om dengene die den ander de meeste slagen toebrengt te bewonderen. 5. Waarom bewondert men dan den overwinnaar iu een gevecht, geleverd door honderd dnizende menschen voor iets, hetwelk bijna altijd hun onverschillig is! 6. Als twee mannen met elkander op straat vechten, dan komt het wel geen hunner in de gedachte om God tot getuige te nemen of te gelooven dat God bijzondere belangstelling koestert voor den uitslag van hun gevecht. Zelfs tien personen die onderling te zamen vechten zul len dit nooit beweren. 7. Als twee personen die met elkaar vechten van een God der vuistvechters durfden spreken en Gods onder steuning inriepen bij hun onedel en afkeurenswaardig gedrag, zou men hen beschouwen als gekken of als Gods lasteraars. 8. Men zou evenzeer tien menschen als gekken en Godslasteraars beschouwen, indien deze, onderling vech tende, de hulp van God inriepen om meer bijzonder de eene of de andere partij te beschermen. 9. Welk aantal wordt er dan vereischt om het wezen, dat gij God noemt, den God der liefde, deel te doen nemen in de dwaze vechterijen vau onredelijke menschen? 10. Gelooft gij werkelijk dat het aantal eenige belang stelling bij God kan teweeg brengen, bij een wezen het welk oneindig is? Gelooft gij dan niet dat het even Godlasterend is om van een God der legerscharen te spreken als van een God der vuistvechters? Deze mededeeiing van Fanny Lewald wordt met den meesten bijval ontvangen. De heer Gambuzzi uit Napels houdt nu eene redevoe ring, waarin hij betoogt dat de vrijheid niet aan de een heid moet worden ten offer gebracht en dat de eenheid slechts een middel moet zijn om tot de vrijheid te komen. Na te hebben gesproken over centralisatie, militarisme en bureaucratie als vijanden der vrijheid, begint de spreker de qnaestie des pausdoms te behandelen. De vergadering wordt geraadpleegd of daarvoor het woord zal worden gevoerd, hetgeen in bevestigenden zin wordt beslist, Nauwelijks gaat echter de heer Gambuzzi voort of een geweldig gedruisch, ten gevolge der teekenen van goed- en afkeuring welke laatste vooral afkomstig zijn van den bekenden heer Fazy, die zich voor de aan staande verkiezingen populair wil maken bij de catho- lieke partij doet hem besluiten in het belang der onder linge eensgezindheid van het woord afstand te doen. Daarop heeft eene uitvoerige discussie plaats over den bondgenootschappelijken band, waarmede de verschil lende deelen van het democratisch Duitschland der toe komst moeten vereenigd worden. De heer Vannery ontwikkelt voorts nog de stelling dat de staatsleeningen, zoolang men deze ondersteunt, den oorlog zullen doen in stand blijven, terwijl eindelijk in deze vergadering nog eenige discussie wordt gevoerd over de vrijheid in de Vereenigde Staten. Heden had de laatste vergadering van het congres plaats. De beide partijen in Zwitserland, die zich sedert de vorige zitting al scherper en scherper tegen elkander hadden geplaatst, beheerschten die vergadering. De heer Fazy hield eene redevoering, welke geene andere strek king had dan om ten eigen voordeele invloed uit te oefenen op de aanstaande verkiezingen. De toejuichin gen van zijne politieke vrienden en de teekenen van afkeuring zijner tegenstanders deden de vergadering allengs veranderen in eene Amerikaansche meeting. Het handhaven der orde was niet meer mogelijk en te midden van eene algemeene verwarring werd bet congres door den voorzitter gesloten, nadat nog was uitgemaakt dat het bestuur niet te Genève maar te Bern zal zetelen. De volgende zitting van het congres zal te Mannheim plaats hebben. Jl. Zaterdag is te Vlissingen in de haven gekomen de aldaar te huis behoorende schoener Maria Adolphina, komende van Engeland, geladen met steenkolen, bestemd voor die stad. Mccltrapprijzcn. Rotterdam 16 September. De prijzen bleven onver anderd. Graanmarkten enz. Amsterdam 16 September. Raapolie op zes weken/39$. Lijnolie op zes weken /4U. Rotterdam 16 September. Tarwe, rogge en erwten 50 cent en wintergerst 30 cent hooger. Haver 50, boek weit 30 cent lager. Axel 14 September. Tarwe 13.55 a ƒ14.10; rogge 8.40 a 9.35wintergerst ƒ7.— a ƒ7.30; zomergerst 6.70 a/7. haver ƒ3.95 a 4.65; paardenboonen 7.45 a ƒ7.95; groene erwten /7.95 a ƒ8.40; gele dito 7.70 a 7.95; boekweit 7.25 a 7.65. Prijzen van el'feoten. Amsterdam 16 September 1867. Nederland. Certific. Werkelijke schuld 24 pet. 53$ dito dito dito 3 63$ dito dito dito 4 84$ Aand. Handelmaatschappij 4$ België. Certificaten bij Rothschüd 2$ Rusland. Obligatiën 1798/1816 5 92$ Certific. Hope Co4 58 Oblig. dito 1855, 6e serie 5 70$ dito dito Leening 1860 44 77$ dito ƒ1000 18645 „84$ Certificaten6 36$ Aand. spoorweg 1774 Oblig. 1000 1866 5 84tV Loten 1866 5 1754 Polen. Schatkistobligatiën 4 604 Oostenrijk. Obligatiën metalliek5 45 fa dito 1847/1852 2$ 22$ dito rente Amsterdam 5 65 dito 1864 5 56rff dito fr. 500 1865 60-ft dito nationale5 504$ Bankactiën3 Italië. Leening 18615 Spanje. Obligatiën3 thans 2$ 3lA Amortisable schuld Portugal. Oblig. 185618623 384$ Griekenl. dito (blauwe)5 13$ Turkije. dito (binnenl.)5 31t% Amerika. dito Vereenigde Staten (1882) 6 76t$ dito Illinois7 dito St, Paul Pac. Spw. 2e sec. 7 dito Atl.Gr.W.Spw.Ohio sec. (p) 7 36 dito dito geconsolideerde 7 2l4 dito dito debentures 8 234 Brazilië. dito 1852/63 44 63i dito 1865 5 73$ Mexico. dito3 15 Grenada. dito afgestempeld4$ Venezuela, dito2 Getrouwd: Colijnsplaat, 13 September 1867. H. M. KESTEL00, van Domburg, en M. B. VINK. Breda, 14 September 1867. Voorspoedig bevallen van een Zoon C. S. S. VAN LENNEP, geliefde Echtgenoote van J. N. A. Baron TAETS VAN AMERONGEN, Kapitein 6e Regiment Infanterie. Eenige kennisgeving. Voorspoedig bevallen van een Zoon C. S. DE HAAN, geliefde Echtgenoot van Middelburg, F. H. MICHELSEN. 16 September 1867.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1867 | | pagina 3