iMijMngm.
£janMsbmcl)tm.
2liïücrtf tUint.
?9q
Nt
k,
JU® antwoordt ge: den vrede! Zekerlijk den vrede: wij
h en z"eken dien. Ook ik heb dien eenmaal gekend. En
die WaS ®ene Koede, vriendelijke, menschlievende godin,
H £°din des vredes; zij woonde hier in de nabijheid
v naar arbeid voor het recht, voor bezwaren beloften,
«chU en voor waarheid. Dat alles is thans verdwenen
[j, een oude fabel. Slechts een droombeeld is overge-
te tGn- Van waar komt ge dan, gij die u thans bevindt
"^dden der pninhoopen van het publiek vertrouwen
bert bestaat n°g eene andere groote ramp. Wij zijn
steii611 ten dage genoopt om ons zei ven weder vragen te
y 'en, welke reeds honderdmalen werden opgelost. De
f>f°nd, door onze voorvaderen gedempt, is plotseling
tjj er voor ons heropend. Zoo moeten wij ons zeiven
U"18 op nieuw afvragen: is de mensch slechts bestemd
de prooi te zijn van den sterkste? Zijn de volken
ecdts kudden vee?
i^elijks verwonder ik mij dat de wijsgeeren nog
tiel 11 0ver den mensch als zedelijk wezen, over de
t over den geest, terwijl zij niet bemerken dat men
„s' den mensch moet terugvinden om vervolgens zijn
v?n te behandelen."
Ui .ts was dichtelijker en meer aangrijpend, ofschoon
jl^tins verheven boven veler bevatting, dan Quinete
h_,"8 te zien ronddolen tusschen de pninhoopen van het
j0 i om met de lantaarn van Diogenes in de hand te
naar verloren eer en rechtschapenheid onder de
Vhheid.
ov ervolgens spreekt de heer Gögy uit Baden,voornamelijk
0J.r het stelsel, volgens hetwelk de natiën elkander niet
tijding zouden moeten ondersteunen. Krachtigtrekt hij
d r'egen te velde onder ontwikkeling van z|jn gevoelen
la de vrijheid eener natie niet onverschillig moet zijn
andere natiën.
°rts houdt de Hongaarsche kolonel Frigyesi eene
8c, tegen het militarisme, waarbij hij zich zijne ver-
jj ''lende ridderorden van de borst rukt, onder verkla-
lt 8 dat hij deze niet langer wil dragen, omdat zij slechts
to^en om den militairen geest aan te kweeken. (Dave
rde toejuichingen.)
ljP nder de verdere sprekers op dezen dag behoorde de
efter Simon uit Trier. „Ik vereenig mij, zegt hij, geheel
(ja al met |jen ^je (jen vre(je niet verzekerd achten
door de vrijheid en het selfgovernment der volken,
'tserland, België, Nederland, die zich zelf besturen,
^at> niet aanvallenderwijze te werk. Men zal mij tegen-
rPen dat dit ook slechts kleine staten zijn; maar
„"geland dan? Indien ook de overige volken even
zoud,
dit de weldaden van het
genoten,
en zij waarschijnlijk even vredelievend wezen, niet
at alle volken heiligen en alle vorsten deugnieten
""aar omdat hij den tegenwoordigen toestand van
d
egeeringen om den oorlogsfakkel
"ndei en n«verheid, de volken duizendmaal meer rede-
hebben dan de I
y e «ntsteken.
bu":. dit standpunt is hetgeen thans in mijn vaderland,
Mei en Prn'sen! voorvalt diep te betreuren. Eene
W, nei?inS "aar
met eere steeds ge-
^dhaafl,
ov willekei
v„er'Se zoo geheel en al vernietigd, dat de meeste leiders
liet Partijen in Duitschland slechts hunne pogingen in
-"aam, is vernietigd door de zegepraal van geweld
willekeur. Het verlangen naar ceoheid heeft al het
Werk stellen om de feodale partij in Pruisen alle
,e in handen te geven. Dit is allerverderfelijkst voor
te, vrede en de vrijheid in Europa. Men moet daarom
t Ii. JtlT-l 11
'«Ofd
,^°ortdurend bestrijden. Wel beweren de partij-
fo -en in Duitschland, als verontschuldiging, dat zij
b,,^ai' zien van de zijde van Frankrijk, hetwelk het
da„ s°h grondgebied zou willen aantasten, doch zoo
tlle e het verlangen bestond, wordt dit bestreden door
fyjil Verlichte mannen aldaar, die liever in het genot
di, deelen van hunne binnenlandsche vrijheden dan
bnjtlnv°ering daarvan op nieuw zien uitgesteld wegens
y,nlandsche verwikkelingen,
tiet aiom denken de verlichte mannen in Duitschland
vtj; ,evenzoo. Men antwoordt mij: omdat Duitschland
hiij,8 en niemand bedreigt. De liberale superioriteit van
teijg^hland is echter meer schijnbaar dan werkelijk. Op
Hlle ren dag behaagt het aan de Pruisische regeering om
Vgr°ote oppositie dagbladen te schorsen. Dit was vóór
C?Wa' Welnu
a Ui
de vrijheid van drukpers is niet her-
do0r als door Frankrijk in 1820; zij is teruggegeven
ICeuj verdraagzaamheid der regeering. De stad
tr0,,®n wil een feest geven aan de afgevaardigden, die
felst! vrijheid hebben verdedigd tegen willekeur, en
ïin„leeren en gasten worden door de Pruisische regee-
Verjaagd. Leden der kamer van afgevaardigden
en voor den rechter gebracht wegens gevoelens door
de vergadering uitgesproken. Ziedaar enkele
„"fa
hef
'eelden.
nog erger dan dit is de inning van belastingen
doen van uitgaven krachtens eene door de volks-
J. liatl^lT - m. u v UIUO
kteftgenwoordiging afgestemde begrooting. Eindelijk
dCl®en oorlog gevoerd in strijd met den wil der kamer
»4l:
aatie.
""Mrk h'uitscher ben ik trotsch op onze groote mannen,
ae'aas, hoe dikwijls heeft het Duitsche volk de zaak
et despotisme gediend. Wij zullen het niet meer
etzt|[?GPen de leiders der nationaal-liberale partij. Och,
''eP m SS gezegd vóór Sadovva en geheel de natie
«tt
Vd®ede dat men geen oorlog wilde tegen Duitsche
Welnu, men heeft u in regimenten ingedeeld
..."Pri^ f?oed gevochten.
Ük e_ i!-'echts éene oplossing voor beide landen. Frank
rijke!, i "itschland moeten beide hunne binnenlandsche
a' e„ tot stand brengen. Die hierin het eerste slaagt
bc izedelijk overwicht op het andere erlangen.
ai'ou de Ponnat erlangt nu het woord en tracht te
betoogen dat het christendom vijandig overstaat tegen
het denkbeeld van vrede, waartoe hij een aantal teksten
uit het nieuwe testament aanhaalt. Uit de wijze waarop
dit betoog door de vergadering wordt ontvangen, blijkt dat
de meerderheid het geenszins met dezen spreker eens is.
De heer Lemonnier voert overigens in deze vergade
ring nog het woord, om nader de denkbeelden van den
heer Simon te ontwikkelen. Hij wordt van alle zijden
toegejuicht, terwijl Garibaldi zich naar de tribune begeeft
om hem zijne sympathie te betuigen.
Te 9 uren ongeveer des avonds heeft Garibaldi zich
aan de bevolking van Genève vertoond en eenige woorden
van afscheid gesproken. Den volgenden morgen is hij
vertrokken. Op dien dag werd door eenige catholieken
een protest bij den Zwitserschen staatsraad ingediend
tegen de wooiden van Garibaldi omtrent het pausdom.
De vergadering van Dinsdag leverde eene toespraak
op van den president Jolissaint, welke eene dankbetui
ging bevatte voor het in hem gestelde vertrouwen en
eene ontwikkeling van het denkbeeld dat het congres
twee soorten van tegenstanders telde: zij die de heer
schappij van het geweld willen handhaven en zij die alle
ontwikkeling als een droombeeld beschouwen. Overigens
noodigde hij de congresleden uit tot een eensgezind
streven op dat gebied.
Voorts geschiedt voorlezing van een aantal adressen
van adbaesie, uit verschillende landen aan het congres
toegezonden. De heer Accolas leest ook een brief voor
van Jules Favre, waarin hij, onder mededeeiing dat hij
de meeste sympathie voor het congres gevoelt, meldt dat
zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat de vergade
ringen bij te wonen.
In de vergadering van Woensdag werden verschillende
benoemingen van leden der afdeelingsbesturen gedaan.
Voorts verschijnt eene commissie uit de Londensche
reform league, waarvan het lid Cramer in zijne toespraak
eene parallel trekt tusschen Zwitserland en Engeland, in
welke beide staten de staande legers zijn verdwenen,
zoodat in zijn vaderland de natie thans machtig genoeg
is om het voeren van een oorlog te beletten.
De heer Karei Vogt leest voorts eene mededeeiing voor
van Fanny Lewald (mevrouw Stahr) geformuleerd in de
volgende tien artikelen:
1. Een verschil door middel van vuist of stok te willen
beslechten is onwaardig en onedel.
2. Hetgeen onwaardig en onedel is voor éen man is
het evenzeer voor honderd, duizend, tien duizend of
honderd duizend.
3. Indien het reeds onwaardig en onedel is om zijne
eigene verschillen met de vuist te beslechten, is het nog
veel onwaardiger en onedeler om te vechten op last en
ten voordeele van een derde en menschen te dooden, die
u persoonlijk geenerlei kwaad hebben gedaan.
4. Twee personen die op straat vechten worden door
elk verstandig mensch met afkeurend oog beschouwd en
het zal niemand in de gedachte komen om dengene die
den ander de meeste slagen toebrengt te bewonderen.
5. Waarom bewondert men dan den overwinnaar iu
een gevecht, geleverd door honderd dnizende menschen
voor iets, hetwelk bijna altijd hun onverschillig is!
6. Als twee mannen met elkander op straat vechten,
dan komt het wel geen hunner in de gedachte om God
tot getuige te nemen of te gelooven dat God bijzondere
belangstelling koestert voor den uitslag van hun gevecht.
Zelfs tien personen die onderling te zamen vechten zul
len dit nooit beweren.
7. Als twee personen die met elkaar vechten van een
God der vuistvechters durfden spreken en Gods onder
steuning inriepen bij hun onedel en afkeurenswaardig
gedrag, zou men hen beschouwen als gekken of als Gods
lasteraars.
8. Men zou evenzeer tien menschen als gekken en
Godslasteraars beschouwen, indien deze, onderling vech
tende, de hulp van God inriepen om meer bijzonder de
eene of de andere partij te beschermen.
9. Welk aantal wordt er dan vereischt om het wezen,
dat gij God noemt, den God der liefde, deel te doen nemen
in de dwaze vechterijen vau onredelijke menschen?
10. Gelooft gij werkelijk dat het aantal eenige belang
stelling bij God kan teweeg brengen, bij een wezen het
welk oneindig is? Gelooft gij dan niet dat het even
Godlasterend is om van een God der legerscharen te
spreken als van een God der vuistvechters?
Deze mededeeiing van Fanny Lewald wordt met den
meesten bijval ontvangen.
De heer Gambuzzi uit Napels houdt nu eene redevoe
ring, waarin hij betoogt dat de vrijheid niet aan de een
heid moet worden ten offer gebracht en dat de eenheid
slechts een middel moet zijn om tot de vrijheid te komen.
Na te hebben gesproken over centralisatie, militarisme
en bureaucratie als vijanden der vrijheid, begint de
spreker de qnaestie des pausdoms te behandelen. De
vergadering wordt geraadpleegd of daarvoor het woord
zal worden gevoerd, hetgeen in bevestigenden zin wordt
beslist, Nauwelijks gaat echter de heer Gambuzzi voort
of een geweldig gedruisch, ten gevolge der teekenen van
goed- en afkeuring welke laatste vooral afkomstig
zijn van den bekenden heer Fazy, die zich voor de aan
staande verkiezingen populair wil maken bij de catho-
lieke partij doet hem besluiten in het belang der onder
linge eensgezindheid van het woord afstand te doen.
Daarop heeft eene uitvoerige discussie plaats over den
bondgenootschappelijken band, waarmede de verschil
lende deelen van het democratisch Duitschland der toe
komst moeten vereenigd worden. De heer Vannery
ontwikkelt voorts nog de stelling dat de staatsleeningen,
zoolang men deze ondersteunt, den oorlog zullen doen
in stand blijven, terwijl eindelijk in deze vergadering
nog eenige discussie wordt gevoerd over de vrijheid in
de Vereenigde Staten.
Heden had de laatste vergadering van het congres
plaats. De beide partijen in Zwitserland, die zich sedert
de vorige zitting al scherper en scherper tegen elkander
hadden geplaatst, beheerschten die vergadering. De heer
Fazy hield eene redevoering, welke geene andere strek
king had dan om ten eigen voordeele invloed uit te
oefenen op de aanstaande verkiezingen. De toejuichin
gen van zijne politieke vrienden en de teekenen van
afkeuring zijner tegenstanders deden de vergadering
allengs veranderen in eene Amerikaansche meeting.
Het handhaven der orde was niet meer mogelijk en te
midden van eene algemeene verwarring werd bet congres
door den voorzitter gesloten, nadat nog was uitgemaakt
dat het bestuur niet te Genève maar te Bern zal zetelen.
De volgende zitting van het congres zal te Mannheim
plaats hebben.
Jl. Zaterdag is te Vlissingen in de haven gekomen
de aldaar te huis behoorende schoener Maria Adolphina,
komende van Engeland, geladen met steenkolen, bestemd
voor die stad.
Mccltrapprijzcn.
Rotterdam 16 September. De prijzen bleven onver
anderd.
Graanmarkten enz.
Amsterdam 16 September. Raapolie op zes weken/39$.
Lijnolie op zes weken /4U.
Rotterdam 16 September. Tarwe, rogge en erwten
50 cent en wintergerst 30 cent hooger. Haver 50, boek
weit 30 cent lager.
Axel 14 September. Tarwe 13.55 a ƒ14.10; rogge
8.40 a 9.35wintergerst ƒ7.— a ƒ7.30; zomergerst
6.70 a/7. haver ƒ3.95 a 4.65; paardenboonen
7.45 a ƒ7.95; groene erwten /7.95 a ƒ8.40; gele dito
7.70 a 7.95; boekweit 7.25 a 7.65.
Prijzen van el'feoten.
Amsterdam 16 September 1867.
Nederland. Certific. Werkelijke schuld 24 pet. 53$
dito dito dito 3 63$
dito dito dito 4 84$
Aand. Handelmaatschappij 4$
België. Certificaten bij Rothschüd 2$
Rusland. Obligatiën 1798/1816 5 92$
Certific. Hope Co4 58
Oblig. dito 1855, 6e serie 5 70$
dito dito Leening 1860 44 77$
dito ƒ1000 18645 „84$
Certificaten6 36$
Aand. spoorweg 1774
Oblig. 1000 1866 5 84tV
Loten 1866 5 1754
Polen. Schatkistobligatiën 4 604
Oostenrijk. Obligatiën metalliek5 45 fa
dito 1847/1852 2$ 22$
dito rente Amsterdam 5 65
dito 1864 5 56rff
dito fr. 500 1865 60-ft
dito nationale5 504$
Bankactiën3
Italië. Leening 18615
Spanje. Obligatiën3 thans 2$ 3lA
Amortisable schuld
Portugal. Oblig. 185618623 384$
Griekenl. dito (blauwe)5 13$
Turkije. dito (binnenl.)5 31t%
Amerika. dito Vereenigde Staten (1882) 6 76t$
dito Illinois7
dito St, Paul Pac. Spw. 2e sec. 7
dito Atl.Gr.W.Spw.Ohio sec. (p) 7 36
dito dito geconsolideerde 7 2l4
dito dito debentures 8 234
Brazilië. dito 1852/63 44 63i
dito 1865 5 73$
Mexico. dito3 15
Grenada. dito afgestempeld4$
Venezuela, dito2
Getrouwd:
Colijnsplaat,
13 September 1867.
H. M. KESTEL00,
van Domburg,
en
M. B. VINK.
Breda, 14 September 1867.
Voorspoedig bevallen van een Zoon C. S. S. VAN
LENNEP, geliefde Echtgenoote van
J. N. A. Baron TAETS VAN AMERONGEN,
Kapitein 6e Regiment Infanterie.
Eenige kennisgeving.
Voorspoedig bevallen van een Zoon C. S. DE HAAN,
geliefde Echtgenoot van
Middelburg, F. H. MICHELSEN.
16 September 1867.