middelbürgsche
COURANT.
N°- i32<
Zondag
1867.
18 Augustus.
Oinncnlantï.
van Zaterdag avond 8 uren.
0ï;
«Ka
«T|;
>ch
'■'en
°Pe
«o creD-
AANBESTEDING.
^Vrijdag den 30 Augustns 1307,des voormiddagsten
1 ure.
za', onder nadere goedkeuring, door den commis-
af,v'8 des konings in de provincie Zeeland, of, bij zij
8|J^'gheid, door een der leden van de gedepnteer
Ct*n Dn u.a.... iVl;a
na
de
trai en bijzijn van den hoofdingenieur van den
J>fo Hflt> 'lot lUie district, aan het gebouw van het
Vlhciaal bestuur te Middelburg, worden aanbesteed
Het verhoogen en verzwaren van den
zeedijk van den calamiteusen polder
Bruintsse. tussehen de dijkpalen 39 en
4.3 over 400 el lengte.
°Dl e?'e """besteding zal gcscbiiden bij inschrijvingen
°il, volgens 433 der algemeene voorschriften.
UI et bestek ligt ter lezing aan het gebouw van het
p, "sterig van binnenlandsciie zaken, aan dat van het
V Uticiaal bestuur van Zeeland, te Middelburg, en is
L!"s °i> franco aanvrage, legeri iietaling der kosten, te
CK("-
tii 4tr">" b'i den boekhandelaar M. Nijhoff, Raamstraat
j '4J te 's Gravenliage, en door zijne tusschenkomst in
g \'o
"ornaainste gemeenten des rijks.
7den en éden dag vóór de besteding wordt de
'ke aanwijzing op de plaats gedaan; voorts zijn
vanfc(Je inlichtingen te bekomen bij den hoofdingenieur
tg ö.'"n waterstaat te Middelburg eu bij den ingenieur
'er'kzee.
8 Gravenliage, 5 Augustus 1867.
Voor den minister,
De secretaris generaal,
J. SC 11 llü DER.
Niddelhurg 1? Augustus.
(ie "t®ren is do zitting der staten-genernal in eene ver-
'kde vergadering der beide kamers, door den minister
van
V(j| "t'inenlandsclie zaken, in naaui des konings, met de
^e"de aanspraak gesloten
«Mijne heeren
"ar 'g konings bevelen kom ik heden een einde
li, n aan uwe werkzaamheden voor het tegenwoordige
'tin.,:..
sluiting van uwe vergadering mag vergezeld
fl. v"n een woord van oprechten dank voorden onver-
sjaar.
en
tia
ijver door tl in uwe talrijke bijeenkomsten aan
IV, R Kelegd, en voor de medewerking, die 's konings
»«rtei''nSf van u in vele en gewichtige zaken mocht
'rv>nden.
i»l)e
ljlt.''nk der takken van 's rijks beheer, namen in deze
tg lnK eenigszins meer tijd dan in vorige jaren placht
<le ''eden. De ongewone omstandigheden, waaronder
'tko Wut,en, die de grondwet jaarlijks vordert tot ver-
*Uti
v«n hi
ng werd geopend in een gevorderd jaargetijde,
ted
«He
r, ei 'n andere weiden verbeteringen gebracht.
»Un-
'ntt, zooals de ontwikkeling der nijverheid die
koede
"bare
"tappen voorwaarts gedaan op het gebied van
werken, en deed de wetgevende macht
«bo,1|.!;ied:i"n kon worden, om de exploitatie der staats-
ueKen blijvend op den tegenwoordigen voet te
0v^®rscheidene wetten hadden de strekking, om aan
"■"clip!'6'? bet gezag en de middelen te verschaffen tot
„Voor het eerst werden, ter voldoening aan de West-
Indische regeeringsreglemcnten, de begrootingen voor
die koloniën bij de wet vastgesteld; en eene gewcnschte
verbetering in het lot van inlandsche hoofden en ambte
naren in Nederlandsc.li Indië kwam tot stand.
„Wat de materieele verdedigingsmiddelen eisebten,
werd bereidwillig door u verleend. Echter bleef door
gemis aan overeenstemming omtrent het wetsontwerp
betreffende de schutterijen eene leemte in de organieke
wetten van het defensiewezen bestaan, die nog aanvul
ling behoeft.
„Aan onderscheidene belangrijke onderwerpen viel een
vooi loopig onderzoek bij de tweede kamer te beurt, waar
van in eene volgende zitting kan worden partij getrokken.
„Hetgeen door u, mijne heeren! aldus is tot stand ge
bracht of aangevangen, strekke, ouder Gods zegen, tot
welzijn van het dierbaar vaderland.
„In naam des konings verklaar ik deze zitting van de
staten generaal te zijn gesloten."
ertoe aanleiding.
was de zitting op wetgevend en administratief
"iet onvruchtbaar.
vprtegenwooidiging hechtte haar zegel aan twee
ti"gp"en' 'let eene 'n bet belang van Nederland's bezit-
0„st n 'n Afrika, bet andere van ons handelsverkeer met
Van andere belangrijke verdragen, die geene
fel.,.'' '"'ging bij de wet behoefden, werd u mededeeling
«T
(ti belastingwetten, op de binnenlandsche suiker
W.» bieren en azijnen, ondergingen eene volledige
Voi
Onteigeningswetten en crediet-openingen wer-
'<H h 'fe bestrijding der veepest; voor zoover daarover
Vil'' te oordeelen, hebt gij reden om u over
"tten dienaangaande te verbeugen.
In ons nommer van jl. Dinsdag deelden wij uit het in
de Staatscourant opgenomen verslag betreffende den aan
leg der staat-spoorwegen van 1 Januari tot 30 Juni jl.
mede hetgeen daarin voorkomt omtrent de sectie Goes
Vlissingen. Thans laten wij volgen wat daarin wordt
medegedeeld omtrent de sectie WoensdrechtGoes.
a. Gedeelte WoensdrechtOosterscheid e.
De afdamming der Ooster-Schelde, volgens bestek
no. 247, werd in bet begin van Maart aangevangen, nadat
gedurende den afg'eloopen winter, ter voorkoming van
mogelijke verdieping, de zandplaten met een ingesponden
kleidam waren bezet.
Op den Hen dier maand werd het eerste zinkstuk in
de kreken gezet, en op den 25en daaropvolgende met het
opwerken van den dam op de hooger gelegen zandplaten
een begin gemaakt.
Behalve de 111 Maart en April plaats gehad hebbende
hooge stormvloeden, die eenig oponthoud veroorzaakten,
zijn de werkzaamheden ongestoord voortgezet.
De hoogste vloeden waren die van 31 Maart, 5, 9, 14
en 21 April, toen bet water achtereenvolgens de hoogten
van 2.60 el, 3.00 el, 3.65 el en 2.90 el -j- AP. bereikte.
Het gemaakte gedeelte dam, volgens bestek no. 88)
heeft door deze stormvloeden geene schade beloopen.
De gebeele lengte dam bedraagt 3640 el, waarvan
1000 ei op den 30 October 1866, volgens laatstgenoemd
bestek, was opgeleverd.
Het tweede gedeelte van het einde van den voltooiden
dam tot het Kiekenrak is lang 985 el. Het zandprofil
aldaar is opgehoogd tot 5.70 el -t- AP.; het zuidelijk
waterbeloop is geheel, en het noordelijk waterbeloop
over eene lengte van 400 el, met de difinitieve kleibeklee-
ding, en het overige noordelijk gedeelte waterbeloop met
eene voorloopige kleibekleeding en noodbeslag voorzien.
Het rijsbeslag inet staakrijen en de bezetting van
Vilvoordsehen steen wordt daarop gelegd.
Tot verdere voltooiing van bet zandprofil wordt de
grond per locomotief over de definitieve spoorbaan aange
voerd, uit de ontgraving des Geestakkers, op den spoor
weg tussehen Bergen op Zoom en Woensdrecht.
Met het aanvoeren van klei per locomotief uit het
schor van Hoekslaag aan dien spoorweg gelegen is een
begin gemaakt.
Het derde gedeelte dam door het Krekenrak, lang
475 el, is opgewerkt, aan de noordzijde van het dwars-
profil, met zinkstukken en deklagen. Voor de grondbe-
zinking onder den noordelijken rijzendam, is tot 2 ei
uit den teen van deze beloopen gezonken, eene opper
vlakte van 10,510 vierk. el, en buiten het noordelijk
beloop nog eene oppervlakte van 4427 vierk. el zinkstuk.
De noordelijke rijzendam is aldaar voltooid, waartoe
verwerkt is 16,053 vierk. el zinkstuk, en 2094 vierk. el
deklaag.
Op dezen rijzendam, waarvan de kruin ligt ter hoogte
van 1.05 el -f- AP., is eene afsluitkade opgeworpen,
samengesteld aan de noordzijde uit steen, en aan de
zuidzijde uit klei.
De kruin van die kade, liggende op 3.60 el -f- AP.,
heeft eene breedte van 2.59 el en beloopen van IJ op 1.
Van het vierde gedeelte dam, tussehen het Krekenrak
en de Kreek onder den Zeeuwselien wal, lang 750 el, is
het zandprofil afgewerkt, tot de hoogte van 5.20 el -j- AP.
Dr grond is hier uitsluitend per kruiwagen uit de naast
gelegen slikken aangevoerd. Het zuidelijk waterbeloop
is met de kleibekleeding voorzien en bekramd; het noor
delijk waterbeloop met eene voorloopige kleibekleeding
en een noodbeslag. Op eerstgenoemd beloop is een aan
vang gemaakt met het leggen van het rijsbeslag met
staakrijen en de bezetting van Vilvoordsehen steen.
Het vijfde gedeelte door de Kreek onder den Zeeuw,
schen wal, lang 280 el, is, even als in het Krekenrak
opgewerkt met zinkstukken en deklagen. Voor de grond-
bezinkingen in den noordelijken rijzendam zijn verwerkt,
4972 vierk.el, en buiten het noordelijk beloop,2373 vierk.el
zinkstuk. De noordelijke rijzendam is mede aldaar vol
tooid, waartoe verwerkt is 6175 vierk. el zinkstuk en
328 vierk. el deklaag.
Op dezen rijzendam, waarvan de kruin ligt op eene
hoogte van 1.05 el -j- AP., is, even als in de andere kreek,
eene afsluitkade, doch alleen van klei opgeworpen; de
kruin dier kade heeft eene breedte van 2.50 el en eeno
hoogte van 3.20 el -j- AP.
Het zandprofil van het zesde gedeelte, van laatstge-
melde Kreek tot den Zeeuwschen wal, lang 150 el, is tot
bermshoogte voltooid en het noordelijk waterbeloop met
klei bekleed eu bekramd.
liet vervoer van klei uit liet schor van Rilland aan de
Westcr-Schelde gelegen, heeft een aanvang genomen.
Het geschiedt per locomotief, voor het eerste gedeelte
over een hnlpspoor, dat over den gewonen zoogenaam-
den „Tweeden weg" gelegd en door een wissel in aan
sluiting met den spoorweg gebracht is, en vervolgens
over dien weg naar den dam.
De klei wordt door de locomotief onmiddellijk nit het
schor gehaald, dat daartoe voor een gedeelte ter opper
vlakte van 3i bunder door eene kade is ingedijkt, terwijl
de kleitreinen over een op- en afrid over den zeedijk
aldaar rijden.
Voor bet leggen der zuidelijke bezinkingen en rijzen-
dammen worden voorbereidende maatregelen genomen.
Tot het vullen deï beide kreken worden hulpsporen
op de zandplaten in de Schelde gelegd, ten einde den
grond ook van daar uit de band per waggon in het
werk te kunnen brengen.
Voor de verhooging van de zeedijken op de militaire
gronden van Bergen op Zoom is een bestek opgemaakt.
b. Gedeelte Ooster-Schelde Goes.
De werken volgens bestek no. 115, zijnde de grond-
weiken, kunstwerken enz. voor het gedeelte van de Oos
ter-Schelde tot Goes, zijn thans voltooid opgeleverd en
opgenomen; die volgens bestek 153, zijnde liet opstellen
en afwerken der brug in den spoorweg over bet kanaal
door Zuid Beveland, geheel afgeloopen, nadat de onder-
houdstermijti verstreken was. Cm te kunnen voldoen aan
art. 23 van het reglement van politie voor dat kanaal,
wordt bij genoemde brug een seinpaal met dag en nacht-
seinen geplaatst.
Het hoofdspoor tussehen de Ooster-Schelde en Goes ia
aangesloten en kan over de ganselie lengte met locomo
tieven bereden worden. Tot gelieele voltooiing van de
spoorbaan moet nog slechts een gedeelte der hijsporen
op het station te Goes en de halten Krabbendijke en
Kruiningen gelegd en een vierde gedeelte van den be-
noodigden ballast daarover gebracht worden. De inrich
tingen op bet station te Goes en op de halten Kapelle
Biezelinge, Krabbendijke en Kruiningen, naderen hunne
voltooiing; daaraan ontbreken alleen nog eenig voeg- en
verfwerk en de bestratingen in de gebouwen en ver
hoogde ladingplaatsen, liet stellen van eenige lantaarn
palen en armen en het maken van een gedeelte der
gas inrichting.
Nadat besloten is het reservoirgebonw, de bergplaats
voor brandstoffen en de waterkranen mede op het station
te Goes te brengen, werd onmiddellijk tot het graven
der fucdamentsleuven van eerstgenoemd gebouw over-