MÏDDELBÜRGSCHE COURANT. N°' 110. Donderdag 1807. 11 Juli. Editie van Woensdag avond 8 uren. Middelburg IQ *9uli. De eerste kamer heeft gisteren het wetsontwerp tot regeling der schutterijen met 19 tegen 15 stemmen ver worpen. Vóór stbraden de heeren van Paflandt, van Beeck Vollenhoven, Cost Jordens, Dnymaer van Twist, Hartsen, Hnydecoper van Maarsseveen, Joost vanVollen- hoveu, van der Lek deClercq,Messchert vahVollenhoveu, Rahussen, Schimmelpenninck van der Oije, Smit, Taets van Amerongen, Tonckens en de voorzitter. Afwezig waren de heeren Blankenheym, Verschoor, van Weel, van Swinderen en van Itbemen. Middelburg zag er gisteren morgen reeds zeer vroeg recht feestelijk uit. De vlaggen wapperden uit schier alle woonhuizen en ook de openbare gebouwen prijkten met dit symbool van feestviering. Onderscheidene win kels waren opgesierd, 't zij door met meer dan gewone zorg geschikte uitstalling der goederen, 'tzij door het aanbrengen van planten, bloemen, beelden enz. Enkelen hunner onderscheidden zich daarbij door blijken van keurig fijnen smaak. Ook de woning van den heer Lien- ders, den aannemer van een gedeelte der spoorweg- en kanaalwerken in de nabijheid van Middelburg, was met groen, beelden, enz. versierd. Naarmate het uur der feestviering naderde, werden straten, pleinen en grachten levendiger, en getuigde de buitengewone drukte van de aanwezigheid van een groot aantal vreemden. Ook de ingezetenen werden trou wens tot wandelen uitgelokt door het heerlijke weder dat 2icb als het ware tot het middaguur had laten wachten, maar nu ook verder de geheele feestviering begnnstigdc. Het genot der jeugd werd vooral verhoogd door de aan wezigheid van verschillende kook wafel- en poffertjes kramen, draaiorgels en een caronssel. Het feest ontworpen door het bestuur der Middel- burgscbe vereeniging voor volksvermaken, en door deze instelling uitgevoerd, met geldelijke tegemoetkoming van het gemeentebestuur en oudersteuningzoowel in geld als moeite en zorg van verschillende vereenigingen cn talrijke particulieren was bestemd tot viering van den aanvang der spoorweg- en kanaalwerken op het eiland Walcheren, en bestond, voor wat den eersten dag betreft, hoofdzakelijk in een allegoriscken optocht. De stoet ving te 5 uren den tocht door bet voornaamste gedeelte der stad aan, en trok in geregelden gang langs den in het programma opgegeven weg voorwaarts. Overal in de huizen en op de straat wareD talrijke toeschouwers geschaard; nergens echter was de toeloop belemmerend, en zoowel de feestcommissie alsdctalrijkedeelnemersaan den optocht zullen zich wel geen beter resultaat van hunne vele bemoeiingen en zorgen hebben kunnen voor stellen. De trein bood werkelijk een schilderachtigen aanblik aan, en vele der zegewagens waren recht smaakvol in gericht en versierd. Hij was volgenderwijzesamengesteld: Twee trompetters te paard; onder-officieren cn kor poraals der stedelijke schutterij,leden der sociëteit: Door de wapens vrienden, met banier; de banier der ver- eeniging voor volksvermaken alhier; het muziekkorps van het 3e regiment infanterie, in garnizoen te Vlissingen, onder directie van den heer Schmidt de vlaggen van Middelburg, Nederland en Oranje, waarvan de dragers met bandelieren van de kleuren der vlaggen waren ver sierd; de banieren der provinciën Zeeland, Noord- Brabant en Limburg: ecne eerevvacht te paard, bestaande uit een negental heeren, onder aanvoering van den heer J.M. Abée;een naambord: spoorweg 1860, ter herinne ring aan de wet van 18 Augustus van dat jaar tot den aanleg van spoorwegen voor rekening van den staat waaronder de lijn Itoozendaal—Vlissingen. Een door vier paarden getrokken, met wimpels, groen enz. versierde zegewagen, bevattende de voorstelling van eene locomo tief. Op verschillend aaugebrachte schilden stonden de namen der ministers onder wier bestuur de spoorweg wetten zijn aangenomen; die der gewestelijke en ge meentebesturen, welke daaraan bevorderlijk zijn geweest, van de commissie voor de staatsspoorwegen en der kamer van koophandel. Aan de voorzijde werd hulde gebracht aan den commissaris des konings in deze provincie en daartegenover aan den heer D. Dronkers, den eersten ontwerper van een plan om Zeeland met Duitschland te verbinden. De paarden waren versierd mot dekltleoden en pluimen. De leiders van deze en alle andere paarden waren in jockey costuum. De banier van Middelburg, door een banierdrager te paard, omringd door de banieren der aan den spoorweg of het kanaal gelegen Zeeuwsche steden, benevens van 's Hertogeubosch en Maastricht de hoofdsteden der met Zeeland vereenigd wordende provinciën gevolgd door de naamborden der -overige aan den spoorweg gelegen steden, sloten de eerste afdeeÜDg. De tweede afdeeling ving aan met banieren: Koop handel en zeevaart, en: Bevestiging van de instelling van de broederschap der kooplieden te Middelburg door graaf Floris, 1271. Daarop volgde eeu door vier paar den getrokken versierde zegewagen'"^opbandel, waarop verschillende binnen- en buitenlandsche koopmansgoe deren waren gerangschikt. Verder kwamen achtereen volgens in deze afdeeling, allen onder eigen banier, voor: de stedelijke waagwerkers; de stedelijke korenmeters werklieden der garanciue fabriek van de heeren Spoors Sprenger; werklieden uit de ijzergieterij der heeren Boddaert Co.; bedienden uit het magazijn van ijzeren meubelen, tuinsieraden enz. van den heer L. Vogel Jz.; van den heer S. Recb, fabrikant van paraplnies, para sols enz.; van de heeren Jan Fak Brouwer Zonen, chocolaad-fabrikanten; van den heer J. Boudewijnse, tabak- en sigarenfabrikant, en van de gezamenlijke bierbrouwers alhier, de heeren Luteyn Co., van Burg en Dronkers. De derde afdeeÜDg was aan de groote vaart gewijd. De te paard gedragen banier van Nederland's Oost- en West-Indische bezittingen en negentien vlagdragers met de vlaggen der zeevarende natiën gingen vooraf aan den zegewagen: Zeevaart, voorgesteld als een Ameri- kaansch center board vesselmet driemast-schoonertuig, door den scheepsbouwmeester 6. Knol alhier geheel nieuw gebouwd voor privé rekening van directeuren der Comraercie-compagnie, welk vaartuig was bemand met acbt als schepelingen geklecde jongeheeren. Het decora tief stelde de zee voor. Op dezen wagen volgden scheepstimmerlieden, masten- en blokmakers, ouder eigen banier; banier scheepsbouw, model schip, sloepmakers, masten- cn blokmakers, scheepsmakers en scbeepsbesckie- ter met gereedschappen; naambord: beroemde Zeeuw sche zeevarenden en reizigers; bedienden uit de touwslagerij van den heer B. A. Fokker, onder eigen banier; de stedelijke kraan werkers, mede onder eigen baaler, en een naambord: Spoorweg 1865, herinnerende de wet van 31 December TSGSAïft onteigening van de perceelen ten behoeve van den spoorweg Goes—Middel burgVlissingen en van een kanaal van Vlissingen naar Middelburg, met daarbij behoorende werken. Een banier der Zeeuwsche caiicot- en drillingweverij van de heeren Salomonson Co. opende de vierde afdeeling, waarin vervolgens voorkwam een door den heer Salomonson bekostigde zegewagen met een in wer king zijnde weefgetouw, aldus samengesteld: een in werking zijnde weefgetouw, waarop voor Oost-Indië bestemde caiicot vervaardigd wordt; een ophaak tot het meten en vouwen van de vervaardigde stukken calicots, met eene tafel tot het verpakken voor de verzending; eene kammen- en rietenmakerij ten behoeve der weef getouwen, en een spoel wiel voor het spoelen van ver schillende klossen garen. Aan de voorzijde van dozen zegewagen was tot versiering aangebracht: een houten eerepoortvolgens de Toscaansche orde, waarboven de burcht prijkte, vervaardigd van pijpjes rood, wit en geel gareu,cn in het middeu daarop een gouden arcud; naast den burcht twee sterren, gemaakt van spoeleD, voorzien van het garen voor den inslag van het weefsel; in het midden van den wagen: eeu halfronde kroon,ver sierd met schakels, waaronder een ronde bal, vervaardigd van roode, witte en blauwe pijpjes garen, met de in scription in drie verschillende kleuren: Zeeuwsche weverij; verder twee zonnen, vervaardigd van rieten, waardoor de calicots worden geweven. liet geheel was opgesierd met draperiën en guirlandes van rood, blauw en geel katoen, waarop de verschillende stempels cn fabrieks merken der calicots zijn afgedrukt. De vijfde afdeeling bestond uit eene eerevvacht van landlieden te paard (eerste gedeelte), aangevoerd door den heer A. den Boer, met de banier van Landbouw en veeteelt in buu midden. Voorts een zegewagenLandbouw en veeteelt, waarop verschillende met groen en vruchten getooide landbouwgereedschappen waren geplaatst, met het beeld van Ceres op den voorgrond, terwijl het deco ratief beschilderd was met de emblema's van landbouw, ontleend aan de medaille der in 1843 opgerichte maat schappij voor landbouw cn veeteelt, die voor dezen wagen op het jongste te Cortgeue gehouden congres de geiden beschikbaar stelde. Inde zes de afdeeling kwamen voorde banier Nijver heid; de baniev Bouwkunst, met een vijftal werklieden ouder eigen banier, vertegenwoordigers van de heeren M. K. Jeras zonen, W. van Uije zonen, A. de Land meter, G. J. Will, Jobs. Snel, J. F. M. van der Hell, P. M. Bos, P. J. van Puffelen,J. M. van Ditmars, J. O. van Miert, J. Ovaa, M. Tuijtcr, L. C. van Breda, J. van den Abeele, J. F. Koeleman, H. P. van de Ree, G. Krijger Zoon en J. Sonius; bedienden van de heeren: I. J. Milborn, meubelmaker; Maisonneuve, zadelmaker; B. A. Fokker, leerlooier; J. W. Ie Marchand, schoen- en laarzen maker; Grips, hoedenfabrikant, en Larsen, schoen- en laarzenmaker, allen onder eigen banier.Voorts een zegewagen: Nijverheid,getrokken door vier paarden en voorzien van eeu aantal voorwerpen van nijverheid, met de emblema's van werkzaamheid en waakzaamheid, bene vens verder decoratief. Bedienden van de heeren: Gebroeders Peek, koperslagers; Gebroeders Peek, brand spuitmakers; L. Vogel Jz., smid, en werklieden uit de gasfabriek,sloten,allen ouder eigen banier,deze afdeeÜDg. De zevende afdeelingbevatte: een heraut van Neder land; twee trompetters te voet; een banier drager te paard met de banier van Nederland; een heraut van Oranje; een banier: Oranje-Wurtemberg, met de naamschilden van Z. M. den koning en IT. M. de koningin aan beide zijden; eeu banier: de Neder- landsehe maagd; het muziekkorps der stedelijke schutterij onder directie van den beer A. de Jong. Een zegewagen: Nederland, waarnaast aan weerszijden een page in costuum. Op het voorste gedeelte van den met draperiën, tropheën en bloemfestoenen versierden wagen verhief zich een leeuw met zwaard cn pijlbundel; op bet achterste gedeelte een baldakijn of troonhemel, waaronder op pedestallen, verborgen in groen, de borst beelden der drie koningen van Nederland; in het midden van den wagen met groen bedekte pedestallen, waaruit de schilden der provinciën oprezen. Voorts gedeco reerden met het metalen kruis, tweede afdeeliog, onder eigeD banier; gedecoreerden met bet zilveren kruis, gezeten in open rijtuignaambord: Zeeuwsche spoor weg 1867, herinnerende aan de opening van het voorden Zeeuvvscbeu spoorweg zoo belangrijke scheepvaartkanaal door Zuid-Beveland in October jl.; vlaggen van Neder land, Oranje en Wurtemberg, gedragen door drie geeos- t urn eerde pages. De alhier gevestigde handboogschuttervj de Eensge zindheid was in de achtste afdeeling geplaatst en met baar eenige Zeeuwsche schutterijen, onder anderen Wil lem III, uit Vlissingen, met haren koninklijken stand aard; Jacobs van Beieren, uit Goes, en St. Sebastiaan, uit Heinkenszand (allen herwaarts gekomen tot deelne ming aan een concours ter herinnering aan het vijftien jarig bestaan der eerstgenoemde sociëteit, waartoe ook door de Vereeniging voor volksvermaken eene zilveren vergulde medaille is uitgeloofd). Hierop volgde de in 1858 door eenige Middclburgscbe dames aan de Confrérie van Sint Sebastiaan alhier geschonken banier, gedragen door eeu gecostumeerden drager te paard. Daarna eeu zegewagen; de Confrérie van Sint Sebastiaan, dienende tot opluistering van den optocht en geschonken door genoemde Confrérie. Een banier op het achtergedeelte van den wagen gaf eene zinnebeeldige voorstelling uit het leven van den beschermheilige van dat genootschap, den heiligen Sebastiaan. Links en rechts waren verschil lende andere vlaggen, wapenrustingen, helmen, schilden, zwaarden, schietgeweer enz., vroeger hij het schutters gilde in gebruik, aangebracht. Ter zijde liggende leeu wen, in rnstige houding, strekten tot symbool van den overgang van meer oorlogzuchtige tijden tot de dagen van heden, nu de Confrérie, behalve enkele malen schieten roet de handboog, zich meer bepaalt tot het houden van muzikale vereenigingen enz. Hieraan herinnerden de vooraan op den wagen geplaatste schilden met de op schriften: Vereeniging der zomerconcerten in den hove de Edele handboog, opgericht door de Confrérie van Sint Sebastiaan ie Middelburg, in 1S52. In het midden van den wagen bevond zich een met fluweel bekleede lutrin, waarop de in vroegere jaren door het bandbo- gengilde behaalde medailles waren tentoongesteld. Op een pedestal te midden der trophee waren vermeld deplaat- sen waar de Confrérie gevestigd is geweest, te weten a. tot. 1542 in haren hove bij de St.Janstraat: b. van 1512 tot 1572 in haren hove buiten de voormalige Seispoort c. sedert 1578 in haar tegenwoordige hof, De edele handboog genaamd. De dekkleeden der paarden be vatten liet wapen der Confrérie. Aan weerszijden bevonden zich een schutter van St. Sebastiaan in oud costuum en een hellebaardier. In de negende afdeeling ging het eerste gedeelte van de leden der Werkmans-vereeniging en de sigaren makers uit de fabriek de Eenhoorn van den heer C.G. Ljj- naar le Nobel, beiden onder eigen banier, vooraf aan de banier: Drukkunst, welke gevolgd werd door een zege wagen meteen in werkingzijndedrukpers. Op het voorste gedeelte van den wagen stond het beeld van den uitvin der der drukkunst Laurens Janszoon Costcr. Voorts verhieven zich met levend groen bekleedestijlen,pvieels- gewijze saamverbonden. In bet midden eene trophée van vlaggen en ter weerszijden daarvan linten met de vol gende opschriften„De stem der gedachten," „Defakkel der verlichting," „De bron der kennis," „De spiegel der

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1867 | | pagina 1