COURANT. N* 37. Dinsdag 4867. 5 Maart. tMnmnlantr, Editie van Maandag avond 8 uren. aaabestebim. MEST-VERK.OOPIN& ^en 15 Maart 1867, dos voormiddags ten iu «re, zal, m plaats van op den 8 Maart 1867, onder a eie goedkeuring, door den commissaris des konings n e provincie Zeeland, of, bij zijne afwezigheid, door een aer deden van de gedeputeerde staten, eu in bijzijn van den hoofdingenieur van den waterstaat, in het lilde aan bet lokaal van het provinciaal bestuur te Middelburg, worden aanbesteed: Het aanleggen van werken op het strand aan de Oude Hoeve, noordwestzij de van het eiland Schouwen. Deze aanbesteding zal geschieden bij inschrijving en opbod. Het bestek ligt ter lezing aan het gebouw van het ministerie van binnenlandsche zaken, aan dat van bet provinciaal bestuur van Zeeland, te Middtilbnrg, en is voorts op franco aanvrage, tegen betaling der kosten, te bekomen bij den boekhandelaar M. Nijhoff, Raamstraat no. 49 te 's Gravenhage en door zijne tusschenkomst 'ra de voornaamste gemeenten des rijks. Ziillende den 7den en 4en dag vóór de besteding de noodige aanwijzing tin locoworden gedaan; voorts zijn nadere inlichtingen te bekomen bij den hoofdingenieur van den waterstaat te Middelburg en bij den ingenieur te Zierikzee. 's Gravenhage, 26 Februari 1867. Van wege den minister, De secretaris generaal, J. SCHRÖDER. DeBurgemeesteren Wethouders van Vlissingen zullen op Vrijdag den 15 Maart 1867, des namiddags te 2 uren, ten raadhuize aldaar, in het openbaar bij in schrijving en opbod verkoopen de Sttraatmest, die tot den 1 November 1867 .van wege de gemeente zal worden verzameld, met inbegrip van eene boeveelheid van circa 150 last, nu reeds voorhanden. Op de voorwaarden die ter lezing liggen ter secretarie dier gemeente-van des voormiddags ten 10 tot des na middags te 3 uren, uitgezonderd des Zondags. Vlissingen, den 1 Maart 1367. De burgemeester en wethouders voornoemd J. W. CALLENFELS. De seoretaris, P. FORBES WELS. Middelburg 4 Maart. De voorstellen, waarop de staten dezer provincie in eene morgen te openen buitengewone vergadering,znllen géhoord worden, betreffen, gelijk wij vroeger reeds gemeld hébben, den stoombootdienst. op de WputPr.'^holria Gedeputeerde staten stellen in de eerste plaats voor: 1. bij onderhandsche overeenkomst, in Nederland te doen vervaardigen a. een yzeren atoomboot, waarin het stoomwerktuig van de bont Stad Vlissingen no. 1 zal geplaatst worden, en waarvoor hetgeen van den inv.en- taris dier boot bruikbaar is, zal gebezigd worden. [De kosten hiervan worden geschat op f 22,000 of daaromtrent]; i. een ijzeren stoomboot met stoomwerktuig. [De uitgaven daarvoor worden begroot op f 38 000 A f 40,000] 2. het overblijvende van de Stad Vlissingen no. 1 als mede de Zeeland, op de voordeeligste wijze te' ver vreemden. In verbauil met deze plannen wordt verder voorgesteld: het sluiten eener geldleening tot een bedrag van hoog stens f 80,000, niet op de tot dusver gevolgde wjjze, maar tegen zoodanige renten en op zoodanige voorwaarden als gedeputeerde staten het meest nuttig en voordeelig zullen oordeelen. De te leenen gelden zouden moeten worden afgelost in het tijdvak van 1869—1892, jaarlijks met niet minder dan drie duizend gulden. Ten slotte wordt aan de beslissing der vergadering een voorstel onderworpen om de begrooting overeenkomstig bovengenoemde voorstellen te wijzigen. Tot het denkbeeld om de stoomboot de Stad Vlissingen niet te doen herstellen, maar door een nieuwe ijzeren boot te vervangen, hebben geleid de rapporten door deskundigen, omtrent het vaartuig en de machine uit gebracht. De kosten voor het herstellen van het vaartuig zijn daarbij ad /"75G0 a /"8000, die voor het herstellen, uitnemenweder inzetten enz. der machine op f 2480 geraamd. Als motief tot het verkoopen van de Zeeland wordt opgegeven de ongunstige stemming, waarin de openbare meening ten opzichte van dat vaartuig blijft verkeeiien. Be tweede kamer heeft beden de begroeting voor justitie met 43 tegen 21 stemmen aangenomen. In den loop der discussie heeft de minister nadruk kelijk te kennon gegeven dat de afschaffing van de dood straf en de afschaffing van den lijfsdwang niet door hem zonden worden voorgesteld. De afdeelingen van de tweede kamer der staten-gene- raal hebben jl. Zaterdag onderzocht het wetsontwerp tot wijziging der begrooting van Nederlandsch Indië voor het dienstjaar 1867, strekkende tot traktements verboo ging der inlandsche hoofden en ambtenaren op Java en Madura. In de sectiën der tweede kamer is, naar men ons meldt, bet ontwerp van wet over den bouw van de brug over bet Hollandsch Diep, niet gunstig ontvangen. In de heden namiddag te Vlissingen gehouden zitting van den gemeenteraad is door den heer'Pot het wen- schelijke betoogd, om bij de regeering aan te dringen op eene wijziging van het ontwerp voor de spoorweg- en kanaalwerken voor zooveel die gemeente aangaat, en wel zoodanig, dat de spoorweg in plaats van aan deoost- zijde, aan de westzijde van het kanaal zou worden gelegd, alsmede dat eene verbinding van de stad met de haven en doks plaats hebbe. Hij heeft mitsdien voorgesteld om öf eene commissie uit den raad te benoemen, ten einde hierop bij den minister persoonlijk aan te dringen, óf een adres in dien geest aan de regeeting in te dieuen. Vólgens besluit van den raad zal dit voorstel een punt van overweging bij het dagelijksch bestuur, met toevoe ging van drie deskundige leden (de heeren Tideman, de Krnijff en Verkuyl Quakkelaar) uitmaken, ten einde daaromtrent zoo spoedig mogelijk hun gevoelen aan den raadunede te dealen. Bij koninklijk besluit is aan eene bijzondere commis sie opgedragen de vervaardiging van een supplement op de Pharmacopoea Neerlandica en de Nederlandscbe apotheek, in welk supplement bedoeld artseiiij-meng- kundig formulierboek wordt, gewijzigd eu aangevuld overeenkomstig den tegenwoordigen stand.der weten schap. Daarin zijn benoemd: tot. lid en voorzitter dr. F. A. W. Miqnol, hoogleeraar te Utrecht; tot secre taris dr. C. A. J. A. Oudemans, hoogleeraar te Amsterdam; tot leden, G. J. Jacobsen, oud-apotheker te Schiedam, dr. P. J. van Kerckhoff, hoogleeraar te Groningen, P. J. Haaxman, apotheker te Rotterdam, F. J/Swartwoirt, apotheker te Amsterdam, en dr. J. E. do Vrij, te 's Gra venhage. Op het voorstel van den heer Enthoven, in de zitFng van den gemeenteraad van 's Gravenhage den 22 Ja nuari 1867 ingediend, dat toen ondersteund werd door do heeren Mock en Bleeker, en de strekking beeft om de directie van den Hollandscbenschouwburg uitte noodigen des Zondags avonds gepaste voorstellingen te geven, tot zoo geringen entréeprijs, dat de „kleine burgerman" en de .„werkzame klasse" daarvan gebruik kunnen maken, waartegen aan de directie eene nader te bepalen toelage zal worden toegekend, in £een geval tot een hooger bedrag dan f 5000 <en zulks hg .wijze van proefneming voor .een jaar, hebben burgemeester en wethouders een ongunstig praeadvies uitgebracht. Zij zijn tot dit resul taat geleid door de navolgende redenen 1. na raadpleging met den directeur van den Hollandschen schouwburg, die het denkbeeld als strijdig met zijne belangen be schouwt, zoodat maar zijn gevoelen de voorgestelde extra toelage van f 5000 in geen geval voldoende zon zijn, is men eenparig tot de overtuiging gekomen, dat de aan neming van het voorstel niet is aan te raden; 2. de ver wezenlijking van het denkbeeld, 'twelk aan het voorstel ten grondslag ligt, behoort niet tot de taak van een gemeentebestuur, maar daarin behoort zoo noodig door particulieren te worden voorzien; 3. de ondervinding heeft bij herhaling geleerd, dat bij de Zondags voorstel- lingen tegen gewone entrée-prijzen, wsartoe van rijd tot tijd vergunning is verleend, de derde rang niet zelden wordt verontreinigd, een kwaad, dat bij vermindering der entrëe:prijzen voorzeker zal verergeren en zich wellicht tot andere rangen zou uitstrekken, waarbij nog komt dat de Zondagsvoorstellingen eerst te 8 uren des avonds kunnen aanvangen, betgeen ten gevolge heeft dat die voorstellingen in den regel vrij laat geëindigd zijn; 4. de overigens welwillende bedoelingen van de heeren voor stellers wegen tegen deze ontwikkelde bezwaren geens zins pp, wanneer men bovendien hierbij 'D aanmerking neemt, dat de gewone voorstellingen ook voor de mindere klasse, nu reeds tegen geringe entrée-prijzen toegan kelijk zyn. Marine en leger. De minister van marine heeft ter kennis gebracht van belanghebbenden een staat van nalatenschappen, welke in den loop des jaars 1865, ten gevolge van het overlijden of het vermist geraken van manschappen, behoord heb. bende tot de Koninklijke Nederlandsche marine, open gevallen en als niet door de erfgenamen opgeëischt, in bewaring zijn,gebleven van het,departement van marine of van bet korps mariniers. Be minister heeft allen, die vermeenen op de vermelde nalatenschappen, recht te hebben, opgeroepen, ten einde zicb, met,overlegging der bewijzen, aan te melden. - Reeds is door ons medegedeeeld, 'het koninklijk besluit van 19 Februari 1867, nopens de lichting der nationale militie van 1867. Die lichting ten bedrage van ldjOOO man, wordt verdeeld als volgt: Noord-Brabaut 136S, Gelderland 1335, Zuid-Holland 1995, Noord-Hol land 1664, 'Zeeland 536, Utrecht 515, Friesland 962, Overijssel 808, 'Groningen 692, Drenthe 342, Limburg 777 man. Gemengde berichten. In de vlassei-y van de heeren C. van der Vliet en J. L. de Does te Zierikzee is Zaturdag middag omstreeks kwart vóór een uur brand onstaan, welke in den tijd van éeu nur twee gebouwen, staande in het Jannewekken, geheel in de asch heeft gelegd. Terstond was de brand weer ter hulp gesneld. Ook de schutterij en politie ver schenen spoedig op de plaats des onheils. Naar wij vernemen waren zoowel do gebouwen als hetgeen er zich in bevond legen brandschade verzekerd. Het domp- buis is blijven ataan. Daar gemelde vlasschuren geheel op zich zelf stonden, kon men den.brand spoedig stuiten. De oorzaak is onbekend. In den nacht van jl. Dinsdag op Woensdag is op den Lancaster en Carlisle spoorweg een vreesélijk onge luk gebeurd. De lyn loopt ter plaatse van het ongeval van zuid.naar noord. Een goederentrein,,die noordwaarts stoomde, derailleerde. Van ieen der 'goederenwagens, midden in den trein, brak de as, de wagen stortte om en sleepte onderscheiden andere wagens mede, waaronder ook een kruitwagen. Deze laatste bestond uit een van alle kanten gesloten ijzeren cylinder, die alleen tot het vervoeren van buskruit ^gebruikt werd en naar bet schijnt op bet oogenblik wan 'het ongeluk een groote massa kruit hiélti. De wagen bleek doelmatig te zjjn, want het kruit ontplofte niet, en rustig lagen de omge- storte wagens, sommigen half gebroken, over den w?g. Ongelukkig kwam weinige oogenblikken later de goeder- rentrein zuidwaarts op betaudere spoor, dat ooit versperd was, in woilen vaart aanstoomen, en liep regelrecht in de verwoeste hoop, die over de rails lag, en midden t oor den ijzeren kruitwagen. Zoodra deze scheurde, vatte

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1867 | | pagina 1