MIDDEUBURGSCHE
COURANT.
N° 107.
Zondag
1866.
8 Juli.
Editie van Zaterdag avond 8 uren.
Middelburg 7 Jiili.
Alvorens in de zitting der provinciale staten van
heden de beraadslaging omtrent de interpellatie van
den beer Pierssen3 werd voortgezet, deed de voorzitter
namens gedeputeerde staten eene mededeeling. Daaruit
bleek dat genoemd college, op verschillende aangevoerde
gronden, overtuigd is dat. de niemv gebouwde stoomboot
„de Zeeland" in allen deele voldoende zal worden be
vonden voor het vervoer van goederen en vee,en evenzeer
met alle gerustheid voor het, vervoer van passagiers zal
kunnen gebezigd worden. Gedeputeerde staten ontken
nen echter niet dat eenige verbeteringen nog noodig zijn
en deze zullen zij ook doen uitvoeren; evenmin ont
kennen zij dat de boot bij de reis op jl. Dinsdag veel
geslingerd eti daardoor een onaangenamen indruk ver
oorzaakt heeft, maar zij wijten dit aan de nog onvoldoende
hoeveelheid ballast in de boot, zoodat zij de hoop voeden
dat, als hierin is voorzien en er nog eenige proefreizen
hebben plaats gehad, geene klachten meer oyer deze boot
zullen vernomen worden.
Verder bleek uit deze mededeeling dat gedeputeerde
staten vóór de komst van „de Zeeland" de stoomboot
„Stad Vlissingen no. 1" reeds hebben onderzocht, bij
welk onderzoek is gebleken dat die boot als zoodanig in
vrij goeden toestand verkeert, doch de machine en ketel
herstelling noodig hebben; tot die herstelling, in eene
binnenlandsche fabriek te doen, hebben zij dan ook het
voornemen opgevat, om daarna ook die boot te bestem
men tot voorziening in den dienst op de Wester-Schelde.
Tot bedoelde herstelling zal de boot niet naar Holland
behoeven te vertrekken, maar zullen de verschillende
benoodigdheden uit de fabriek naar Vlissingen kunnen
gebracht worden, zoodat de „Stad Vlissingen no. 1" zeer
kort uit den dienst zal wezen, terwijl voor dien korten
tijd „de Zeeland" den dienst zou moeten vervullen. Na
de herstelling zul eerst een volledig antwoord aan den
heer Pieissens omtrent dezen stoombootdienst kunnen
gegeven worden, zoodat, gedeputeerde staten voorstelden
om de verdere behandeling van dit pnnt tot de volgende
najaarszitting der staten uit te stellen.
Na deze mededeeling bad weder eene uitvoerige be
raadslaging plaats, waaruit van vele zijden bleek dat men
het met de zienswijze van gedepnteerdestaten ten aanzien
der boot op verre na niet eens was, hoezeer ook enkelen
het gevoelen van gedeputeerde staten geheel of ten deele
waren toegedaan.
In den loop der discussie deelde de heer F. van Deinse
mede, dat ook hij een \oorstel had willen doen, doch dat
het in hoofdzaak dezelfde strekking had als dat van ge
deputeerde staten, hoewel bij zijn voorstel nog gevoegd
was een anderpunt, namelijk: „de Zeeland" te gebruiken
voor den dienst tussehen Neuzen en Walsoorden, daarzij
hem voorkomt voor de vaart op de bo ven-Schelde ge
schikt te zijn.
De beer Pierssens cn zeven andere leden deden een
voorstelwaarvan de strekking was om te verklaren dat
de boot voor den te vervullen dienst ongeschikt voor
komt, en te besluiten dat zij mitsdien niet in de vaart
zou worden gebracht.
Dit voorstel is echter, even als dat van gedeputeerde
staten, vervallen tengevolge van de aanneming van het
gisteren ingekomen voorstel van den heer de Jonge van
Ellemcet, hetwelk thans, na eene door den voorsteller
daarin gemaakte wijziging, met 18 tegen 9 stemmen is
aangenomen. Overeenkomstig dit voorstel, thans tot be
sluit gemaakt, zal de stoomboot „de Zeeland" niet in de
geregelde vaart worden gebracht alvorens nieuwe, bij
stormachtig weer gedurende zes maanden te nemen proe
ven bare geschiktheid bebben bewezen, en zal zij alleen
ingeval van nood, als geen andere booten beschikbaar zijn
en dan nog slechts bij goed weder, tot overbrenging van
passagiersgebezigdworden.Overigens zullen gedeputeerde
staten over de verdere voorziening in den dienst beraad
slagen en te dien aanzien mededeeling en zoo mogelijk
een voorstel doen nog in deze zitting, welke is verdaagd
tot Woensdag 18 dezer.
Vooraf was verworpen een sub-amendement van den
heer Vis, strekkende om het woord „geregelde" uit het
-voorstel van den heer de Jonge van Ellemcet weg te
laten.
In deze zitting is nog ingekomen een adres van de
spoorbootmaatschappij van Middelburg, waarin leedwe
zen wordt betuigd over de afwijzende beschikking op
haar vroeger adres, tengevolge waarvan de spoorboot-
dienst eerlang zal ophouden. Zij verzoekt alsnu dat
gedeputeerde staten gemachtigd mogen worden om de
thans in de vaart zijnde spoorboot, bij de behoefte aan
stoocubooteu voor den dienst op de Wester-Schelde,onder
de hand aan te koopen. Dit adres is ter beschikking
van gedeputeerde staten gesteld.
De vergadering is vervolgens'tot 18 dezer gescheiden.
Het eerste gedeelte van bet verslag van bet gisteren
verhandelde deelen wij in dit nommer mede; het overige
nemen wij in een volgend nommer op.
Onze provincie is toch in vele opzichten stiefmoederlijk
bedeeld. Tot bet tot stand brengen van eene voldoende
gelegenheid voor personen-en goederen-vervoer schijnen
onze provinciale staten zich nog niet krachtig genoeg
te gevoelen. Op het gebrekkige van het postverkeer
hebben wij bij herhaling vruchteloos gewezen, de
kamer van koophandel en fabrieken alhier heeft er
zich meermalen bij de regeering over beklaagd, zonder
dat ook dit eenige gunstige gevolgen heeft, gehad, en
de weinige zorg die de regeering te dien opzichte aan
den dag legt is dan ook van nlgemeene bekendheid. Hoe
het met de telegraafverbinding gelegen is, blijkt vooral
in deze dagen. Bij het druk verkeer op de Hollandscbe
en internationale lijnen schijnt vooral het overseinen van
berichten naar Zeeland veel te lijden. In dc laatste dagen
althans ontvingen wij telegrammen, waarvan de over
brenging verscheidene uren was vertraagd.
Wij vernemen dat het examen B voor Indische amb
tenaren met gunstig gevolg is afgelegd door de volgende
candidaten, alphabetisch gesteld: C. C. H. Bucbiene,
W. H. Senn van Basel, L. J. Böhtlingh, A Bondewijnse,
mr. C. C. A. van Burg, J. de Crane, F. von Faber,
mr. P. G. J. vatiGhert,mr.L. J.Godefroy,G. A.C.O.Kraft,
mr. I. F. Kramer, H. Kuneman, W. G. Leembruggen,
mr. G. H. Lowe, Th. Monnier, J. A. Muller, E. L. Muller,
mr. F. Ooster, R. W. H. Pitlo, Th. Pino, F. I. Potter,
mr. A. J. liedeker, I. G.IJssel de Schepper, H. van Steeden
en A. C. Uljee.
De Staatscourant deelt de volgende opgave omtrent
de cholera mede:
Den 5 dezer zijn aangetast: te Leiden 7, over
leden 8; 'sGravenhage 34, overleden 18; Delft 0,
overleden 1; Schiedam 5, overleden 4; Rotterdam 17,
overleden 10; Dordrecht 2, overleden 6; Gouda 4,
overleden 2; Utrecht 59, overleden 41.
Een naar onze meening alleszins bevoegd beoordeelaar,
wiens oordeel over de stoomboot „do Zeeland" wij
opzettelijk hebben uitgelokt, naar aanleiding van de
verschillende geruchten die nog altijd omtrent de al dan
niet bruikbaarheid van dat vaartuig in omloop zijn, deelt
ons beden als z j.i gevoelen het volgende mede
„Ten opzichte van het stoombootje „de Zeeland" kan
ik u mededeeleh, dat, in aanmerking genomen de hoogst
ongunstige ontvangst die aan dat vaartuig is ten deel
gevallen, de reis van Dinsdag in velerlei opzichten,
boven de gevestigde verwachting, heeft voldaan.
„Het scheepje stuurt en werkt vlug en gemakkelijk, en
heeft de reis nat voldoende snelheid afgelegd, en ik durf
de overtuiging uitspreken, dat het vrij wat harder zal
moeten waaien dan het jl. Dinsdag deed, alvorens het
bootje, om die reden, zou moeten blijven liggen.
„Wanneer ik echter het vaartuig ga beschouwen als
vervoertnig van reizigers, vee en goederen, op de
Wester Schelde, en bestemd om onder alle omstandig
heden de communicatie tussehen de verschillende oevers
te onderhouden, dan moet ik tot mijn leedwezen van
mijn aanvankelijk niet geheel ongunstig oordeel afwijken,
en als mijn gevoelen openbaren dat dit stoombootje door
het reizend publiek zeer zeker ongeschikt zal
geoordeeld worden, en bij eenigszins ongunstig weder
menigeen weerhouden zal om de reis mede te maken.
Voor htt vervoer van vee of eene aanmerkelijke
hoeveelheid passagiers, bijv. militairen, vlaspiukkers
enz. is het vaartuig ook niet bruikbaar. Er is geen
ruimte of gerief op bet dek; en bovendien is de
ruimte, die er nog zon kunnen zijn, geheel gebroken en
weggenomen door de grooto kajuit,, die bij wijze van
eene campagne, gelijk (met de verschansing omboog is
gebouwd, een gebrek'twelk uithoofde van de constructie
van het vaartuig niet vermeden kon worden. Ik moet
derhalve tot de conclusie komen dat le stoomboot „de
Zeeland", ongeacht dat daarvan wel wat goeds te zeggen
is, door de „publieke opinie" zal worden veroordeeld en
dus daarvoor mettertijd willens of onwillens iets anders
in de plaats zal moeten gesteld worden."
Wij vernemen dat er concessie verleend is aan den heer
J. M. Abee, voor een omnibnsdienst tussehen Middelburg
en Domburg, welke dienst binnen kort een aanvang zal
nemen.
Gemengde berichten.
Een telegram uit St. Petersburg meldt dat aldaar de
cholera is uitgebroken.
Het beruchte naaldgeweer Ziindnadelgewehrder
Pinisen, dat in den tegenwoordigen oorlog eene gelijke
rol speelt als het gegroefde kanon in den Italiaanschen
veldtocht, doet. thans veel van /.iel) spreken. Dat geweer
is voor geen der gouvernementen van Europa een geheim
geweest: allen hebben het onderzocht, maar geen heeft
het willen lu bben. Keizer Napoleon moet indertijd bij
zonder zijn ingenomen geweest met de voordeeièn van
dit moorddadige wapen. Eene commissie werd door hem
benoemd om het te onderzoeken, wier gevoelen was, dat
er eene som van honderd millioen zon noodig geweest
zijn om de geweren der Fransche annee volgens het
nieuwe systeem te veranderen. Men heeft toen niet veel
meer van de zaak vernomen, maar thans beweert men,
dat Frankrijk in alle stilte gewerkt heeft aan de hervor
ming van zijn oorlopsmaterieel, en dat op dit oogenblik
in onze arsenalen 70,000 naaldgeweren gereed liggen.
Het systeem van geweren die door de gesclmtkamer
geladen worden is echter niet nieuw (men vindt er o. a.
eene beschrijving van in het Albuin van bnitenlandsche
lettervruchten 1862 1« deel), doch het schijnt aan bezwa
ren onderhevig te zijn, die de invoering lang hebben
tegengehouden. De nadeelen bestonden in de groote
boeveelheid munitie, die er voor vereischt wordt. Of
men deze nadeelen nti beeft weten te overwinnen,
dan wel of de verdiensten van het naaldgeweer, om de
eene of andere reden, boven verdienste worden geprezen,
zal nog nader moeten blijken.
De goede vooruitzichten omtrent de ansjovisvangst
op de Ooster-Schehle, die zich aanvankelijk een paar
maanden geleden voordeden, zijn geheel verdwenen;
de visschers uit Tholen en Bergen op Zoom hebben reeds
gedeeltelijk hunne weeren opgetrokken.
Dezer dagen is te Leiden verspreid een reglement
voor eene op te richten arbeiders-ven eniging, waarvan
het doel is voor gemeenschappelijke rekening der leden
eene winkelzaak van goedkoope en deugdzame voedings
middelen te drijven. De goede resultaten van dergelijke
vercenigingen, in Engeland en Duitsohland verkregen,
hebben bij eenige heeren, die veel met werklieden in
aanraking komen, bet plan tot rijpheid gebracht, om ook
daar op die wijze te trachten den maatsehappelijken toe
stand van de arbeidersklasse te verbeteren. Zij hebben
een reglement voor eene arbeiders vereenigiug ontwor
pen, en bieden dat met een begeleidend woord den
belanghebbenden aan, hen uitnoodigende over de zaak
na te denkon en die te bespreken. Men is, blijkens het
reglement, voornemens het geld, tot. het openstellen van
den winkel benoodigd, tijdelijk op te nemen, terwijl de
vorming van bet kapitaal geschieden zal door wekelijk-
sehe bijdragen van 10 tot 25 cent, zoolang door de leden to
storten, tot dat zulks voor elk eene som van ƒ50 bedraagt.
Behalve de intrest ad 5 pet. per jaar, die berekend wordt
zoodra door een lid 5 is gestort geworden, bekomt hij
bij het einde van ieder jaarboek zijn aandeel in dc winst.,
te berekenen naar evenredigheid van hetgeen door hem
gekocht is. Vrijwillige giften of schenkingen van belang
stellenden, die, hoewel niet leden der vereenigiug zijnde,
tot vergrooting van het kapitaal willen medewerken,
worden in dank aangenomen.
Dezer dagen is bij de wedrennen van Vineennea
een onbekend, zeer goed gekleed persoon aangehouden,
in wiens bezit men een geladen revolver, 200 franken en
een plaatsbillet der le klasse voor den spoorweg van
Parijs naar Marseille heeft gevonden. De dagbladen heb
ben bevel ontvangen, niet van die aanhouding te
gewagen. De keizer zon, naar men weet, do wedrennen
komen bijwonen.
Thermomelerslaiid.
6 Juli 's av. II n. 56 gr.
7 'smorg.7 n.56 „'sroidd. 1 u. 62 gr.
Zomervergadering der provinciale «laten
van Zeeland.
Zitting van Vrijdag 6 Juli. Motie van orde; behandeling
rapporten commissie verzoekschriften; idem voorsteilen
gedeputeerde staten betreffende adressenverantwoording
comptabiliteit en begrootingen; interpellatie stoomboot-
dienst Wester-Schelde.
Tegenwoordig de commissaris des konings, voorzitter;
31 leden en de griffier.
De notulen van het verhandelde in de vergadering van
den 5 dezer worden gelezen en goedgekeurd.
De voorzitter stelt aan de orde de behandeling der
rapporten van de commissie voor de verzoekschriften.
De heer de Jonge van Ellemeet doet vooraf echter eene