MIDDEUBURGSCHE COURANT. N° 107. Zondag 1866. 8 Juli. Editie van Zaterdag avond 8 uren. Middelburg 7 Jiili. Alvorens in de zitting der provinciale staten van heden de beraadslaging omtrent de interpellatie van den beer Pierssen3 werd voortgezet, deed de voorzitter namens gedeputeerde staten eene mededeeling. Daaruit bleek dat genoemd college, op verschillende aangevoerde gronden, overtuigd is dat. de niemv gebouwde stoomboot „de Zeeland" in allen deele voldoende zal worden be vonden voor het vervoer van goederen en vee,en evenzeer met alle gerustheid voor het, vervoer van passagiers zal kunnen gebezigd worden. Gedeputeerde staten ontken nen echter niet dat eenige verbeteringen nog noodig zijn en deze zullen zij ook doen uitvoeren; evenmin ont kennen zij dat de boot bij de reis op jl. Dinsdag veel geslingerd eti daardoor een onaangenamen indruk ver oorzaakt heeft, maar zij wijten dit aan de nog onvoldoende hoeveelheid ballast in de boot, zoodat zij de hoop voeden dat, als hierin is voorzien en er nog eenige proefreizen hebben plaats gehad, geene klachten meer oyer deze boot zullen vernomen worden. Verder bleek uit deze mededeeling dat gedeputeerde staten vóór de komst van „de Zeeland" de stoomboot „Stad Vlissingen no. 1" reeds hebben onderzocht, bij welk onderzoek is gebleken dat die boot als zoodanig in vrij goeden toestand verkeert, doch de machine en ketel herstelling noodig hebben; tot die herstelling, in eene binnenlandsche fabriek te doen, hebben zij dan ook het voornemen opgevat, om daarna ook die boot te bestem men tot voorziening in den dienst op de Wester-Schelde. Tot bedoelde herstelling zal de boot niet naar Holland behoeven te vertrekken, maar zullen de verschillende benoodigdheden uit de fabriek naar Vlissingen kunnen gebracht worden, zoodat de „Stad Vlissingen no. 1" zeer kort uit den dienst zal wezen, terwijl voor dien korten tijd „de Zeeland" den dienst zou moeten vervullen. Na de herstelling zul eerst een volledig antwoord aan den heer Pieissens omtrent dezen stoombootdienst kunnen gegeven worden, zoodat, gedeputeerde staten voorstelden om de verdere behandeling van dit pnnt tot de volgende najaarszitting der staten uit te stellen. Na deze mededeeling bad weder eene uitvoerige be raadslaging plaats, waaruit van vele zijden bleek dat men het met de zienswijze van gedepnteerdestaten ten aanzien der boot op verre na niet eens was, hoezeer ook enkelen het gevoelen van gedeputeerde staten geheel of ten deele waren toegedaan. In den loop der discussie deelde de heer F. van Deinse mede, dat ook hij een \oorstel had willen doen, doch dat het in hoofdzaak dezelfde strekking had als dat van ge deputeerde staten, hoewel bij zijn voorstel nog gevoegd was een anderpunt, namelijk: „de Zeeland" te gebruiken voor den dienst tussehen Neuzen en Walsoorden, daarzij hem voorkomt voor de vaart op de bo ven-Schelde ge schikt te zijn. De beer Pierssens cn zeven andere leden deden een voorstelwaarvan de strekking was om te verklaren dat de boot voor den te vervullen dienst ongeschikt voor komt, en te besluiten dat zij mitsdien niet in de vaart zou worden gebracht. Dit voorstel is echter, even als dat van gedeputeerde staten, vervallen tengevolge van de aanneming van het gisteren ingekomen voorstel van den heer de Jonge van Ellemcet, hetwelk thans, na eene door den voorsteller daarin gemaakte wijziging, met 18 tegen 9 stemmen is aangenomen. Overeenkomstig dit voorstel, thans tot be sluit gemaakt, zal de stoomboot „de Zeeland" niet in de geregelde vaart worden gebracht alvorens nieuwe, bij stormachtig weer gedurende zes maanden te nemen proe ven bare geschiktheid bebben bewezen, en zal zij alleen ingeval van nood, als geen andere booten beschikbaar zijn en dan nog slechts bij goed weder, tot overbrenging van passagiersgebezigdworden.Overigens zullen gedeputeerde staten over de verdere voorziening in den dienst beraad slagen en te dien aanzien mededeeling en zoo mogelijk een voorstel doen nog in deze zitting, welke is verdaagd tot Woensdag 18 dezer. Vooraf was verworpen een sub-amendement van den heer Vis, strekkende om het woord „geregelde" uit het -voorstel van den heer de Jonge van Ellemcet weg te laten. In deze zitting is nog ingekomen een adres van de spoorbootmaatschappij van Middelburg, waarin leedwe zen wordt betuigd over de afwijzende beschikking op haar vroeger adres, tengevolge waarvan de spoorboot- dienst eerlang zal ophouden. Zij verzoekt alsnu dat gedeputeerde staten gemachtigd mogen worden om de thans in de vaart zijnde spoorboot, bij de behoefte aan stoocubooteu voor den dienst op de Wester-Schelde,onder de hand aan te koopen. Dit adres is ter beschikking van gedeputeerde staten gesteld. De vergadering is vervolgens'tot 18 dezer gescheiden. Het eerste gedeelte van bet verslag van bet gisteren verhandelde deelen wij in dit nommer mede; het overige nemen wij in een volgend nommer op. Onze provincie is toch in vele opzichten stiefmoederlijk bedeeld. Tot bet tot stand brengen van eene voldoende gelegenheid voor personen-en goederen-vervoer schijnen onze provinciale staten zich nog niet krachtig genoeg te gevoelen. Op het gebrekkige van het postverkeer hebben wij bij herhaling vruchteloos gewezen, de kamer van koophandel en fabrieken alhier heeft er zich meermalen bij de regeering over beklaagd, zonder dat ook dit eenige gunstige gevolgen heeft, gehad, en de weinige zorg die de regeering te dien opzichte aan den dag legt is dan ook van nlgemeene bekendheid. Hoe het met de telegraafverbinding gelegen is, blijkt vooral in deze dagen. Bij het druk verkeer op de Hollandscbe en internationale lijnen schijnt vooral het overseinen van berichten naar Zeeland veel te lijden. In dc laatste dagen althans ontvingen wij telegrammen, waarvan de over brenging verscheidene uren was vertraagd. Wij vernemen dat het examen B voor Indische amb tenaren met gunstig gevolg is afgelegd door de volgende candidaten, alphabetisch gesteld: C. C. H. Bucbiene, W. H. Senn van Basel, L. J. Böhtlingh, A Bondewijnse, mr. C. C. A. van Burg, J. de Crane, F. von Faber, mr. P. G. J. vatiGhert,mr.L. J.Godefroy,G. A.C.O.Kraft, mr. I. F. Kramer, H. Kuneman, W. G. Leembruggen, mr. G. H. Lowe, Th. Monnier, J. A. Muller, E. L. Muller, mr. F. Ooster, R. W. H. Pitlo, Th. Pino, F. I. Potter, mr. A. J. liedeker, I. G.IJssel de Schepper, H. van Steeden en A. C. Uljee. De Staatscourant deelt de volgende opgave omtrent de cholera mede: Den 5 dezer zijn aangetast: te Leiden 7, over leden 8; 'sGravenhage 34, overleden 18; Delft 0, overleden 1; Schiedam 5, overleden 4; Rotterdam 17, overleden 10; Dordrecht 2, overleden 6; Gouda 4, overleden 2; Utrecht 59, overleden 41. Een naar onze meening alleszins bevoegd beoordeelaar, wiens oordeel over de stoomboot „do Zeeland" wij opzettelijk hebben uitgelokt, naar aanleiding van de verschillende geruchten die nog altijd omtrent de al dan niet bruikbaarheid van dat vaartuig in omloop zijn, deelt ons beden als z j.i gevoelen het volgende mede „Ten opzichte van het stoombootje „de Zeeland" kan ik u mededeeleh, dat, in aanmerking genomen de hoogst ongunstige ontvangst die aan dat vaartuig is ten deel gevallen, de reis van Dinsdag in velerlei opzichten, boven de gevestigde verwachting, heeft voldaan. „Het scheepje stuurt en werkt vlug en gemakkelijk, en heeft de reis nat voldoende snelheid afgelegd, en ik durf de overtuiging uitspreken, dat het vrij wat harder zal moeten waaien dan het jl. Dinsdag deed, alvorens het bootje, om die reden, zou moeten blijven liggen. „Wanneer ik echter het vaartuig ga beschouwen als vervoertnig van reizigers, vee en goederen, op de Wester Schelde, en bestemd om onder alle omstandig heden de communicatie tussehen de verschillende oevers te onderhouden, dan moet ik tot mijn leedwezen van mijn aanvankelijk niet geheel ongunstig oordeel afwijken, en als mijn gevoelen openbaren dat dit stoombootje door het reizend publiek zeer zeker ongeschikt zal geoordeeld worden, en bij eenigszins ongunstig weder menigeen weerhouden zal om de reis mede te maken. Voor htt vervoer van vee of eene aanmerkelijke hoeveelheid passagiers, bijv. militairen, vlaspiukkers enz. is het vaartuig ook niet bruikbaar. Er is geen ruimte of gerief op bet dek; en bovendien is de ruimte, die er nog zon kunnen zijn, geheel gebroken en weggenomen door de grooto kajuit,, die bij wijze van eene campagne, gelijk (met de verschansing omboog is gebouwd, een gebrek'twelk uithoofde van de constructie van het vaartuig niet vermeden kon worden. Ik moet derhalve tot de conclusie komen dat le stoomboot „de Zeeland", ongeacht dat daarvan wel wat goeds te zeggen is, door de „publieke opinie" zal worden veroordeeld en dus daarvoor mettertijd willens of onwillens iets anders in de plaats zal moeten gesteld worden." Wij vernemen dat er concessie verleend is aan den heer J. M. Abee, voor een omnibnsdienst tussehen Middelburg en Domburg, welke dienst binnen kort een aanvang zal nemen. Gemengde berichten. Een telegram uit St. Petersburg meldt dat aldaar de cholera is uitgebroken. Het beruchte naaldgeweer Ziindnadelgewehrder Pinisen, dat in den tegenwoordigen oorlog eene gelijke rol speelt als het gegroefde kanon in den Italiaanschen veldtocht, doet. thans veel van /.iel) spreken. Dat geweer is voor geen der gouvernementen van Europa een geheim geweest: allen hebben het onderzocht, maar geen heeft het willen lu bben. Keizer Napoleon moet indertijd bij zonder zijn ingenomen geweest met de voordeeièn van dit moorddadige wapen. Eene commissie werd door hem benoemd om het te onderzoeken, wier gevoelen was, dat er eene som van honderd millioen zon noodig geweest zijn om de geweren der Fransche annee volgens het nieuwe systeem te veranderen. Men heeft toen niet veel meer van de zaak vernomen, maar thans beweert men, dat Frankrijk in alle stilte gewerkt heeft aan de hervor ming van zijn oorlopsmaterieel, en dat op dit oogenblik in onze arsenalen 70,000 naaldgeweren gereed liggen. Het systeem van geweren die door de gesclmtkamer geladen worden is echter niet nieuw (men vindt er o. a. eene beschrijving van in het Albuin van bnitenlandsche lettervruchten 1862 1« deel), doch het schijnt aan bezwa ren onderhevig te zijn, die de invoering lang hebben tegengehouden. De nadeelen bestonden in de groote boeveelheid munitie, die er voor vereischt wordt. Of men deze nadeelen nti beeft weten te overwinnen, dan wel of de verdiensten van het naaldgeweer, om de eene of andere reden, boven verdienste worden geprezen, zal nog nader moeten blijken. De goede vooruitzichten omtrent de ansjovisvangst op de Ooster-Schehle, die zich aanvankelijk een paar maanden geleden voordeden, zijn geheel verdwenen; de visschers uit Tholen en Bergen op Zoom hebben reeds gedeeltelijk hunne weeren opgetrokken. Dezer dagen is te Leiden verspreid een reglement voor eene op te richten arbeiders-ven eniging, waarvan het doel is voor gemeenschappelijke rekening der leden eene winkelzaak van goedkoope en deugdzame voedings middelen te drijven. De goede resultaten van dergelijke vercenigingen, in Engeland en Duitsohland verkregen, hebben bij eenige heeren, die veel met werklieden in aanraking komen, bet plan tot rijpheid gebracht, om ook daar op die wijze te trachten den maatsehappelijken toe stand van de arbeidersklasse te verbeteren. Zij hebben een reglement voor eene arbeiders vereenigiug ontwor pen, en bieden dat met een begeleidend woord den belanghebbenden aan, hen uitnoodigende over de zaak na te denkon en die te bespreken. Men is, blijkens het reglement, voornemens het geld, tot. het openstellen van den winkel benoodigd, tijdelijk op te nemen, terwijl de vorming van bet kapitaal geschieden zal door wekelijk- sehe bijdragen van 10 tot 25 cent, zoolang door de leden to storten, tot dat zulks voor elk eene som van ƒ50 bedraagt. Behalve de intrest ad 5 pet. per jaar, die berekend wordt zoodra door een lid 5 is gestort geworden, bekomt hij bij het einde van ieder jaarboek zijn aandeel in dc winst., te berekenen naar evenredigheid van hetgeen door hem gekocht is. Vrijwillige giften of schenkingen van belang stellenden, die, hoewel niet leden der vereenigiug zijnde, tot vergrooting van het kapitaal willen medewerken, worden in dank aangenomen. Dezer dagen is bij de wedrennen van Vineennea een onbekend, zeer goed gekleed persoon aangehouden, in wiens bezit men een geladen revolver, 200 franken en een plaatsbillet der le klasse voor den spoorweg van Parijs naar Marseille heeft gevonden. De dagbladen heb ben bevel ontvangen, niet van die aanhouding te gewagen. De keizer zon, naar men weet, do wedrennen komen bijwonen. Thermomelerslaiid. 6 Juli 's av. II n. 56 gr. 7 'smorg.7 n.56 „'sroidd. 1 u. 62 gr. Zomervergadering der provinciale «laten van Zeeland. Zitting van Vrijdag 6 Juli. Motie van orde; behandeling rapporten commissie verzoekschriften; idem voorsteilen gedeputeerde staten betreffende adressenverantwoording comptabiliteit en begrootingen; interpellatie stoomboot- dienst Wester-Schelde. Tegenwoordig de commissaris des konings, voorzitter; 31 leden en de griffier. De notulen van het verhandelde in de vergadering van den 5 dezer worden gelezen en goedgekeurd. De voorzitter stelt aan de orde de behandeling der rapporten van de commissie voor de verzoekschriften. De heer de Jonge van Ellemeet doet vooraf echter eene

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1866 | | pagina 1