MIDDELBÜRGSCHE COURANT. N°- 21. Zondag 1865. 5 Februari. Editie van Zaturda" avond 8 ure. Middelburg 4 Februari. DE RIJKS HOOGERE BURGERSCHOOL. XX. Om ons thans meer bepaald een denkbeeld te kunnen vormen van het practisch hut der rijks hoogere burger school en een antwoord te geven op de vraag met welker onderzoek wij ons ten slotte hier willen bezig houden, zullen wij .in de eerste plaats het programma van onderwijs nagaan. Omtrent de inwendige regeling der inrichting kunnen wij natuurlijk hier tot geene bijzonderheden afdalen. De regeling der verschillende schooluren op te geven is onnoodig, evenzeer als de maatregelen na te gaan, welke de goede orde onder de leerlingen zullen verzekeren. Dat dit laatste ons onbelangrQk voorkomt moge intus- schen uit deze woorden niet worden opgemaakt. Wij gelooven toch dat ecne goede orde, vooral in de lagere klassen der hoogere burgerschool, een eerste vereischte is om te kunnen hopen op eenig gunstig resultaat van het onderwijs. Zeer te recht is dit punt dan ook op vol doende wijze door verschillende voorschriften geregeld geworden. Behalve dan in de taal- en letterkunde der natiën} welke meer uitsluitend de beschaafde worden geacht, in de geschiedenis en aardrijkskunde, in de wiskunde, het hand- en rechtlijnig teekenen en de gymnastiek, zal aan de inrichtingen, waarvan hier sprake is, onderwijs worden gegeven in de staathuishoudkunde en de statis tiek, in de kennis van onze staatsinstellingen, in de be ginselen van werktuigkunde en technologie, die dei- natuur- en scheikunde alsmede die der plant-, dier-, delfstof- en aardkunde en van de cosmographie, eindelijk in de beginselen der handels-wetenschappen, waaronder ook begrepen worden de warenkennis en het boek houden. Aan de hoogere burgerscholen met driejarigen cursus wordt slechts in enkele dezer vakken onderwijs gegeven, hoofdzakelijk in talen, geschiedenis, aardrijks kunde, wiskunde en in de beginselen der natuurkunde. Met andere woorden: op de burgerschool met driejarigen cursus wordt hetzelfde onderwijs gegeven als in de drie laagste klassen eener school met vijfjarigen cursus of met vijf klassen. De leerling nu, die met vrucht de drie klassen eener hoogere burgerschool met driejarigen cursus óf de drie laagste klassen eener hoogere burgerschool met vijfja rigen cursus heeft doorloopen wordt geacht bekwaam genoeg te zijn om zich eenig gunstig resultaat te kunnen beloven van het examen voor de militaire academie en het instituut voor de marine. Maar welk practisch nut heeft nu toch b. v. de aan staande zeeofficier van de kennis der beginselen van de natuurkunde? zal men wellicht vragen. Wij antwoorden zonder eenige aarzeling: van enkele onderdeelen dezer wetenschap volstrekt geen, van andere daarentegen veel practisch nut. Aan boord van een oorlogschip groeit voorzeker boom noch plant 5 de kennis omtrent de weêrs- verschijnselen en zoo vele andere zijn voor hem evenwel onmisbaar. Wij zouden bovendien echter als wedervraag- kunnen stellen of de zoo even bedoelde vraag niet eene wel wat materialistische kleur geeft aan de persoonlijk heid des vragers. Moet dan alles wat wij leeren en weten ons dadelijk practisch nut en voordeel opleveren? De regeeriug koos een hooger en edeler standpunt bij de samenstelling der Juli-wet. „De hoogere burgerscholen zeide de minister zullen, goed ingericht, kunnen dienen voor allen, die, zonder geleerde vorming te verlan gen, zich weuschen voor te bereiden om in de beschaafde en steeds voortgaande maatschappij teverkeeren. Wel ligt het in den aard der zaak dat in de eerste plaats zij, die tot eenigen tak van handel of nijverheid wenschen te worden opgeleid, van de hun aangeboden gelegenheid zullen gebruik makenmaar ook voor alle andere maat schappelijke betrekkingen moet daar eene degelijke grondige voorbereiding kunnen verkregen worden door taal-, geschied-, wis-en natuurkundige leering, het hoofd bestanddeel van hetgeen men thans onder eene beschaafde opleiding verstaat." Eene beschaafde opleiding nu is noodig èn voor den aanstaanden officier èn voor den aanstaanden koopman, en in zooverre ook strekken hun beide derhalve de kennis van de beginselen der straks genoemde vakken tot zeer veel nut, al brengt zij hun geen voordeel aan, hetwelk als de waarde van een kist thee of een baal rijst onder cijfers is te brengen. Bovendien wij wezen daarop reeds in ons vorig artikel de inrichtingen van middelbaar onderwijs zullen geene vakscholen zijn, geene plaatsen van opleiding tot eenigen bepaalden tak van handel of nijverheid, maar scholen, waar algemeene kennis, ontwikkeling en beschaving zal te verkrijgen zijn. Doch wij dwalen af. Wij zeiden reeds dat de drie laagste klassen der hoogere burgerschool de noodige voorbereiding opleveren voor den aanstaanden kadet of adelborst. Zij, die hunnen zoons eene opleiding tot inge nieurs, in welk vak van wetenschap ook, wenschen te geven, hebben hen den geheelen vijfjarigen cursus te laten afloopen. Is deze met vrucht door hen gevolgd, dan zullen de leerlingen, na zich aan een examen te heb ben onderworpen, voor de provinciale commissie af te léggen, een getuigschrift erlangen, hetwelk hun den toegang verleent tot de polytechnische school te Delft. Deze is de, volgens de nieuwe wet opgerichte, hoogere instelling van middelbaar onderwijs tot opleiding van ingenieurs enz., eene inrichting, ofschoon voor ieder toegankelijk, toch op zoodanige wijze samengesteld dat bijna alleen zij, die den vijfjarigen cursus eener hoogere burgerschool hebben gevolgd, met vrucht deze kunnen bezoeken. Op ongeveer lTjarigen leeftijd alzoo k&jin'en de aan staande ingenieurs hunne studiën aan de hoogere bur gerschool hebben voleindigd en vervolgens na een drie- of vierjarigen studietijd aan de polytechnische school op twintig- of een en twintig jarigen leeftijd het inge nieurs-diploma erlangen. Dat voor aanstaande industriëelen geene betere ge legenheid tot opleiding dan aan de hoogere burgerschool zal bestaan, behoeft zekerlijk wel geen betoog. Daar toch vinden vooral zij ruimschoots gelegenheid om kennis te erlangen van alle wetenschappen, waarop de nijverheid rust en welke zij later iu toepassing zullen hebben te brengen. Willen deze aanstaande industriëelen voorts, na hunne studiën aan de hoogere burgerschool te hebben voleindigd, nog meerdere practische kundigheden ver werven en nog meer bepaald zich oefenen in techno logie, werktuigkunde en andere industriëele vakken, dan zullen zij echter een tweejarig bezoek aan de poly technische school moeten brengen. De meer professio- neele richting welke te Delft wordt gevolgd kan noch mag men verwachten van de hoogere burgerschool, welke daardoor toch ontrouw zou worden aan hare roe ping: het mededeelen van algemeene kennis en be schaving. Ook voor den toekomstigen handelaar, voor den zoo- genaamden handelstand, zal de hoogere burgerschool eene goede gelegenheid tot voorbereiding voor een maatschappelijk leven aanbieden. Men verwijt doorgaans den Nederlandschen handelstand in het algemeen zekere eenzijdigheid in ontwikkeling, zeker gebrek aan alge meene beschaving. Naar onze meening wij achten het onnoodig deze hier te verzwijgen is dit verwijt niet onverdiend en valt de juistheid daarvan vooral in het oog bij een niet al te kort verblijf in onze groote koopsteden Rotterdam en Amsterdam. De oorzaak van dezen toestand is trouwens zeer licht op te sporen. Tot dusverre toch was voor den aanstaanden handelaar of koopman in het algemeen gesproken het verkrij gen van routine zoo al niet het eenige begeerlijke, dan toch het eeiiige bereikbare; het verkrijgen van weten schappelijke kennis was dan ook hoogst bezwaarlijk. De aanstaande handelaar trok veel te vroeg de school jongensschoenen uic, wierp zijue nog zeer bruikbare boeken in een hoek, en nam plaats achter een grooteu lessenaar op het kantoor zijns vaders of liever nog op dat van een ander handelshuis; wat wonder nu dat veelzijdige ontwikkeling en wetenschappelijke handels kennis hem ten eenenmale vreemd bleven En de aanstaande landbouwer? Moet ook voor hem in het vervolg meer wetenschappelijke vorming met de vrucht van den verboden boom gelijk gesteld worden? Of is de aard van zijn werkkring een zoodanige dat de vorderingen der wetenschap daarop van geen in vloed kunnen zijn? Wel verre dat wij deze vragen toe stemmend zouden beantwoorden, zijn wij van raeening dat juistde aanstaande landbouwer van het onderwijs op de hoogere burgerschool zeer veel nut zal kunnen trekken. De grond toch brengt niet uit zich zelvcn vruchten voort en zijne opbrengst zal wel altijd geëven- redigd zijn aan de meerdere kennis waarmede hij be bouwd wordt. Betere voorbereiding dan tot dusverre voor hen open stond biedt eindelijk de hoogere burgerschool ook aan die jongelingen, welke zich voor eenigen tak van staats dienst willen bekwamen. De aspirant-telegraphisten, de aspirant-surnumerairs voor verschillende onderdeelen der administratie, zullen door een bezoek dier inrichtin gen van middelbaar onderwijs zeker niet minder rijk aan algemeene beschaving en grondige kennis van verschil lende vakken, zich voor de af te leggen examens kunnen aanmelden, dan thans het geval is. Zoo zal derhalve de hoogere burgerschool voor elk burger, die de academie niet wil of kan bezoeken, de gelegenheid bieden om die kundigheden meester te worden welke de tegenwoordige maatschappelijke toe stand onzer eeuw vereischt, waarin ieder, wel als arbei der in eigen meer beperkten werkkring, maar toch in overeenstemming met het algemeen doel werkzaam moet zijn. Moge dan het hoog belang der nieuwe onderwijs inrichting, thans in onze gemeente verrezen, meer en meer aan elk blij ken. Moge de hoogereburgerschool goede vruchten opleveren voor onze bevolking ter algemeene beschaving en ontwikkeling. Moge zij in de toekomst medewerken om het Nederlandsche volk in zelfstandig heid, kracht en welvaart te doen toenemen Wij vernemen dat het kapitaal voor de stoomboot- dienst tot het vervoer van goederen en vee tusschen Middelburg en Schiedam is volgeteekend. De Staatscourant van gisteren bevat het verslag van den aanleg der staatsspoorwegen van 1 Juli 1864 tot 1 Januari 1865. Omtrent de sectie Goes-Ylissingen wordt daarin het volgende gemeld: „In Augustus werden de onteigeningsbescheiden inge zonden voor het gedeelte van Goes tot Middelburg. Gevolg kon hieraan echter niet worden gegeven, daar eerst na voltooiing van het geheele ontwerp tot Vlissin- gen eene beslissing kan genomen worden. De globale ontwerpen en begrootingen van kosten van dam-, haven en kanaalwerken op Walcheren, benevens voor die van den spoorweg van Middelburg tot Vlissiugen en van alle verdere werken, die van de afdamming en het ver- deelen van Walcheren door het kanaal in twee deelen een gevolg zijn, werden ingezonden." Uit Ylissingen schrijft men ons heden „Het Noord-Amerikaansch stoomfregat „Niagara" is zoo even van deze reede naar zee vertrokken om een kruistocht te maken. Naar ik verneem zal dit stoomschip hier weder terugkeeren, met nog een vijftal andere Amerikaans'che oorlogsbodems." Op een door het ministerie van koloniën in de Staats courant medegedeelaen staat van nalatensbhappen, afkomstig van onderofficieren en manschappen, behoord hebbende tot de landmacht in Nederlandsch Indië (waar van de saldo's, om hun gering bedrag niet onder hét beheer der weeskamer te Batavia gesteld, door de recht hebbenden bij hét departement van koloniën in Nederland bchooren te worden ingevorderd) komen 0. a. voorIsaak

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1865 | | pagina 1