MIDDELBURGSCHE C O R A N T. N°" 139. Donderdag 1864. I September. Editie van woensdag avond 4 ure Middelburg 31 augustus. Het Sluisch weekblad hetwelk de nuttige maai- niet gemakkelijke taak heeft opgevat, om te wijzen op gebre ken van verschillenden aard die zich in zijne nabijheid vertoonen, vervult die taak met ijver en cere. Wij noe men haar eene niet gemakkelijke, omdat waar men plaat selijke belangen bespreekt, het soms onvermijdelijk is persoonlijke belangen te kwetsen of invloedrijke perso nen te verbitteren. Deze bezwaren schrikken echter het genoemde weekblad niet af, met blijken van toenemend zelfsvertrouwen bepleit het de belangen der streek waarin het gevestigd is, en in de laatste maanden vooral leverde het menig artikel hetwelk der overweging wel mag wor den aanbevolen. In het nummer van 11. vrijdag komt we der eene beschouwing voor die wij hoewel we haar van vorm niet de gelukkigsieachten van de in den laatsten tijd geleverde artikelen hier gedeeltelijk laten volgen, om dat een groot deel onzer provincie in het besproken be lang betrokken is. Ook al zouden wij niet elke opmerking j onvoorwaardelijk willen onderschrijven, kunnen wij ons 1 toch met de algemeene strekking volkomen vereenigen. I Na te hebben erkend dat de noordelijke gemeenschaps- middelen in den laatsten tijd wel iets zijn verbeterd j schrijft de redaktie het volgende „Intusschen bleek ons meer dan ooit op zaturdag den 20 dezer, toen wij te Breskens waren, hoe, ten gevolge van den slechten toestand der haven aldaar, na een tochtje van Botterdam naar Breskens, en dus in de haven der bestemming als 'tware, den reiziger nog schade aan lijf en goed zou kunnen overkomen, louter en alleen veroor zaakt door den toestand dier haven. „Wanneer men bij laag water met de boot van Vlissin- geu te Breskens aankomt, dan hebben de gezagvoerder en zijne manschap (en dat hun hunne taak wel is toever trouwd, waarborgt de ondervinding) al hunne oplettend heid en geestkracht noodig, om de passagiers, zonder schade, behoorlijk aan wal te bezorgen. Ieder toch weet dat de ontscheping en ontlading plaats heeft aan het einde van den ellendigen havenberm, die eene zoo onvei lige en gevaarlijke ligplaats voor de boot aanbiedt, dat gezagvoerder en bemanning niets liever doen dan zoo spoedig mogelijk het ruime sop kiezen, om dc haven van Ylissiugen te bereiken en van hunne zwerftogt over de Schelde uit te rusten, ten einde nieuwe krachten op te doen voor den volgenden dag, waarop hunne levenstaak, onder allerlei wind en weder, op nieuw begint. Maar dan is 'took ergerlijk, om het niet anders te noemen, te zien, op welk eene onverantwoordelijke wijze passagiers en goederen aan dat stuk wal te Breskens aan allerlei ge varen zij u blootgesteld. Waarlij kde policie van Breskens die in de herbergen aan den vasten wal zulke blijken van verhoogd zieleleveu weet te geven, schijnt aan bet finisterre van den havendam deels machteloos, deels onzigtbaar! Verbeeld u op eene ruimte van weinige voeten vierkante gladde granietblokken, soms door het zeewater overstelpt, een gedrang en gewoel, 'twelk voor dat in de korte draaisteeg te Botterdam, of dat op den hoek der kalvecstraat te Amsterdam niet behoeft onder te doen. Passagiers, met kinderen en goederen beladen, wachten de boot op, vergezeld van eene partij sjouwerlui zonder onderscheidingsteekenen, en eenige nieuwsgierige ledigloopeis;. eene partij daar nog afscheid nemende vrienden, en een troepje dat vrienden met de de boot wacht, spannen allen zamen om den armen reiziger, die den ganschcn dag op het vochtig element vertoefde, te belemmeren of te hinderen, of zich als zoov.cle roofgierige harpijen op zijnen eigendom te werpen, waarbij men nog voegen kan eenige voerlieden, die zijn persoon tot een voorwerp hunner konkurrentie op dat punt maken. Geen spoor van orde, geen zicht van regel't is alsof we als schipbreukelingen op eene barbaarsche kust geworpen worden. Voeg hier nog bij, dat de werklieden, wier taak het is de boot te meereu, naauwelijks ruimte hebben om zich te bewegen en gij zult moeten erkennen, dat leven en eigendommen het grootste gevaar loopen. Dat wij niet overdrijven is meermalen bewezen door het beschadigen der boot op dien berm, "tzij door het stooten en aanva ren, 'tzij door vastvaren. Ja, den 20 dezer ontving zij daar nog zulk een geweldigen schok, dat zij gevaar liep van om te slaan, en alleen door de tegenwoordigheid van geest des gezagvoerders, die van de raderkast, gevaarlijk genoeg! z'yn gepaste bevelen gaf, werd de orde gehand haafd. Wij hopen, dat weldra het gemeentebestuur van Breskens de noodige policie-maatregelen zal nemen. of> zoo die bestaan, ze zal weten uit te voeren, of dat anders het goevernemeut aldaar het ideaal onzer policie, eene brigade maréchaussée, zal plaatsen. „Na nu aan den vasten wal gekomen te zijn, ondervindt de reiziger eerst de naweeën en doet het ongelootelijke feit zich voor, dat, wil hij verder komen, hij in den zak te tasten heeft en nog ruim zoo veel moet betalen voor het nog te doorloopen trajekt vao drie uren, als hij op de booten tot Botterdam, voor een togt van 8 a 10 uren, heeft moeten neertellen. „Dit nu, 't is waar, is een ongemak, dat door de aard rijkskundige ligging van ons gewest veroorzaakt wordt,' doch des te meer wijl die ligging geen beletsel ople vert om onze belastingen, die voor staatsspoorwegen eDZ. in alle andere provinciën en arrondissementen ook be stemd zijn, in ontvang te nemen des te meer, zeggen wij, moesten èn regering, èn vertegenwoordiging de daarstellicg der spoorwegen uitlokken en krachtdadig be vorderen ja, door hulpgelden steunen. Lijnen als die van Sint-Nikolaas-Hulst-Axel-Neuzen en Maldeghem-Oost- burg-Breskens, waren daartoe voorshands voldoende, en wij gelooven zooveel van het regtsgevoel onzer landge- nooten te mogen verwachten, dat zij 't in hunne verte genwoordigers zouden billijken, wanneer zij eene daartoe door de regering gedane wetsvoordragt goedkeurden; want wij helpen alles betalen, doch ontvangen luttel. Wij willen, en regtsgevoel noopt ons tot deze erkentenis, wij willen den bijzondereu toestand van ons gewest, zijne aardrijkskundige ligging namelijk, gaarne in rekening gebragt zien en daarom niet onophoudelijk de regering lastig vallen. Maar daar, waar vragen zoo bescheiden gedaan worden, waar een Aanzienlijk en getrouw getal onderdanen zoo billijk is in regtmatige eischen, daar durven wij der regering met vrijmoedigheid om gehoor vragen en zeggenverbeter onze postgemecnschap met België daar uwe posterijen u jaarlijks een aanzienlijk saldo opleverengeef ons 't ons toekomend aandeel, aan bet telegrafisch verkeer en geef ons aandeel, hoe gering ook, aan de spoorwegen, benevens 't ons beloofde uit- wateringskanaal voor de landen, waarvan eene aanzien lijke grondbelasting geheven wordt, en wij zijn tevreden en haken niet meer naar de wijziging der arrondisse menten bij de nieuwe regterlijke indeeling,' wij willen gaarne 't bestaande behouden en nieuwe banden zullen ons aan 't overige Zeeland en alzoo aan 't overige Neder land binden „O ja, laat de regering de duizenden, die er zonden noodig zijn om ons bij de regterlijke indeeling een lang erkend regt te verschaffen, sparen; laat ze al onze ge meenschapsmiddelen op de aangegeven wijze verbeteren en wij zullen niet langer schromen voor een togt naar Goes of naar Zeelands hoofdstad. Buitendien, het inwen dig verkeer, dat zich anders welligt te ruim tot een uit wendig met den vreemde moet bepalen, zal er door bevor derd worden, en Middelburgs nijverheid zal er niet om verminderen, wanneer nieuwe wegen zijne voortbreng selen ten onzent voeren kunnen. Daarom roepen wij ouzen broederen van de eilanden toe (dat ze de verbind- tenis met ons op prijs stellen, weten wij hunne stem met de onze te vereenigen, tot bereiking van het door ons, ook in hun voordeel beoogde doel." Wij meeneii de kinderziekte in deze gemeente te mo gen beschouwen als te hebben opgehouden. Sedert de laatste opgaaf (27 julij) zijn slechts 4 lijders bijgekomen, makende een geheel van 29. Daarvan zijn overleden 2, hersteld 25, in behandeling 2, te zamen 29. De gemeenteraad van Vlissingen heeft heden middag tot wethouder, in de plaats van wijlen den lieer D. Uyt- tenbooven,benoemd den heer Th. van Uije Pieterse, met 6 van de 11 stemmen. Op den heer A. lluijsch waren 4 stemmen uitgebragt, terwijl 1 biljet in blanko was. Tot ambtenaar van den burgerlijken stand is gekozen de heer Th. van Uije Pieterse met 7 stemmen. De minister van binnenlandsche zaken wordt tegen het laatst dezer week van zijne buitenlandsche reis in de residentie terug verwacht. Naar men verneemt, zijn de plannen en teekeniugen voor eene vlugthaven te Scheveningen aan de verzoekers van de koncessie, de heeren Swaan en van Heijningen door het goeverncment terug gezonden, als niet volkomen beantwoordende aan de vcreischten van een behooriyk uitgewerkt plau. Zijn wij wel onderrigt, dan zou een in genieur van den waterstaat in de provincie Zuid-Holland omtrent het vervaardigen vau nieuwe plans, teekeniugen en bestekken geraadpleegd zijn. LLaagsehe cour.) Binnen kort wordt generaal Wolf, uit Zurich, hier te lande verwacht, om ook hier, op last van den bondsraad, de gestichten van krankzinnigen te bezoeken en de inrigting daarvan na te gaan. Mariste en leger. Gisteren avond hebben te Vlissingen groote ma noeuvres in bet vuur plaats gehad door de garnizoenen van Middelburg eu Vlissingen, waaraan ook door de vlis- singscke schutterij is deelgenomen. Er werd ondersteld dat de vesting belegerd was en de belegeraars de derde paralel voltooid hadden. Daaruit nu moest een aanval worden gedaan op den bedekten weg voor het ravelijn buiten de Duinpoort, die onder een hevig vuur ondernomen werd. Van de zijde der belegerden trachtte men zulks te beletten doordien men de schutterij een uitval liet doen om de werkzaamheden van de belegeraars te doen mislukken. Terwijl nu een schijn-aanval langs den zeedijk op de vesting werd gedaan tot afleiding van den uitval die men vermoedde dat uit de vesting zou plaats hebben, werden de uitval lers door de belegeraars zoo goed ontvangen dat zij in allerijl naar de stad moesten terugtrekkenwaarna de bekrooning van den bedekten weg met goed sukees werd uitgevoerd, terwijl door eene over de natte gracht, in haast gelegde loopbrug het ravelijn in de inagt der bele geraars moest komen. De ontwerpen voor deze onderstelling waren gemaakt door den kapitein Verkauteren voor de belegering en door den kapitein 8 wem er voor de verdediging onder wiens leiding de uitvoering plaats had. De aanval werd gekommaudeerd door den majoor de JoDg en de verde diging door den majoor Beichman, alle van het 6e rege- ment infanterie te Vlissingen in garnizoen. Zr. Ms. stoomschip Prinses Marie is heden morgen van het Nieuwe Diep te Vlissingen ter reedc gekomen, overbrengende het laatste transport schepelingen die bestemd zijn om te dienen aan boord van de Adolf Hertog van Nassau. De luitenant ter zee van de le klasse F. n. P. van Alphen, gedetacheerd bij 's rijks werf te Amsterdam wordt met den 15 september aanstaande op non-aktivi- teit gebragt; terwijl met den 16 daaraanvolgende bij die werf wordt gedetacheerd de luitenant ter zee van de le klasse G. F. Servatius, thans nou-akticf. Geiucngde berieden. Gisteren namiddag is een meisje van 10 jaren door onvoorzigtigheid aan de Dainbrug in het water gevallen. Door spoedig aangebragte hulp is men er in geslaagd haar te reddenhetgeen door den zeer lagen waterstand nog al moeijelijkheden opleverde. De letterzetters te Parijs die vroeger den beer i Berryer eene opzettelijk gedrukte prachtuitgave dei- werken van -Bossuet aanboden voor de wijze waarop hij hen in het bekende proces wegens zaraenspanning ver-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1864 | | pagina 1