MIDDELBURGSCHE
C O R A N T.
N°" 139.
Donderdag
1864.
I September.
Editie van woensdag avond 4 ure
Middelburg 31 augustus.
Het Sluisch weekblad hetwelk de nuttige maai- niet
gemakkelijke taak heeft opgevat, om te wijzen op gebre
ken van verschillenden aard die zich in zijne nabijheid
vertoonen, vervult die taak met ijver en cere. Wij noe
men haar eene niet gemakkelijke, omdat waar men plaat
selijke belangen bespreekt, het soms onvermijdelijk is
persoonlijke belangen te kwetsen of invloedrijke perso
nen te verbitteren. Deze bezwaren schrikken echter het
genoemde weekblad niet af, met blijken van toenemend
zelfsvertrouwen bepleit het de belangen der streek waarin
het gevestigd is, en in de laatste maanden vooral leverde
het menig artikel hetwelk der overweging wel mag wor
den aanbevolen. In het nummer van 11. vrijdag komt we
der eene beschouwing voor die wij hoewel we haar van
vorm niet de gelukkigsieachten van de in den laatsten
tijd geleverde artikelen hier gedeeltelijk laten volgen,
om dat een groot deel onzer provincie in het besproken be
lang betrokken is. Ook al zouden wij niet elke opmerking j
onvoorwaardelijk willen onderschrijven, kunnen wij ons 1
toch met de algemeene strekking volkomen vereenigen. I
Na te hebben erkend dat de noordelijke gemeenschaps-
middelen in den laatsten tijd wel iets zijn verbeterd j
schrijft de redaktie het volgende
„Intusschen bleek ons meer dan ooit op zaturdag den
20 dezer, toen wij te Breskens waren, hoe, ten gevolge
van den slechten toestand der haven aldaar, na een tochtje
van Botterdam naar Breskens, en dus in de haven der
bestemming als 'tware, den reiziger nog schade aan lijf
en goed zou kunnen overkomen, louter en alleen veroor
zaakt door den toestand dier haven.
„Wanneer men bij laag water met de boot van Vlissin-
geu te Breskens aankomt, dan hebben de gezagvoerder
en zijne manschap (en dat hun hunne taak wel is toever
trouwd, waarborgt de ondervinding) al hunne oplettend
heid en geestkracht noodig, om de passagiers, zonder
schade, behoorlijk aan wal te bezorgen. Ieder toch weet
dat de ontscheping en ontlading plaats heeft aan het
einde van den ellendigen havenberm, die eene zoo onvei
lige en gevaarlijke ligplaats voor de boot aanbiedt, dat
gezagvoerder en bemanning niets liever doen dan zoo
spoedig mogelijk het ruime sop kiezen, om dc haven van
Ylissiugen te bereiken en van hunne zwerftogt over de
Schelde uit te rusten, ten einde nieuwe krachten op te
doen voor den volgenden dag, waarop hunne levenstaak,
onder allerlei wind en weder, op nieuw begint. Maar dan
is 'took ergerlijk, om het niet anders te noemen, te zien,
op welk eene onverantwoordelijke wijze passagiers en
goederen aan dat stuk wal te Breskens aan allerlei ge
varen zij u blootgesteld. Waarlij kde policie van Breskens
die in de herbergen aan den vasten wal zulke blijken
van verhoogd zieleleveu weet te geven, schijnt aan bet
finisterre van den havendam deels machteloos, deels
onzigtbaar! Verbeeld u op eene ruimte van weinige
voeten vierkante gladde granietblokken, soms door het
zeewater overstelpt, een gedrang en gewoel, 'twelk voor
dat in de korte draaisteeg te Botterdam, of dat op den
hoek der kalvecstraat te Amsterdam niet behoeft onder
te doen. Passagiers, met kinderen en goederen beladen,
wachten de boot op, vergezeld van eene partij sjouwerlui
zonder onderscheidingsteekenen, en eenige nieuwsgierige
ledigloopeis;. eene partij daar nog afscheid nemende
vrienden, en een troepje dat vrienden met de de boot
wacht, spannen allen zamen om den armen reiziger, die
den ganschcn dag op het vochtig element vertoefde, te
belemmeren of te hinderen, of zich als zoov.cle roofgierige
harpijen op zijnen eigendom te werpen, waarbij men nog
voegen kan eenige voerlieden, die zijn persoon tot een
voorwerp hunner konkurrentie op dat punt maken. Geen
spoor van orde, geen zicht van regel't is alsof we als
schipbreukelingen op eene barbaarsche kust geworpen
worden. Voeg hier nog bij, dat de werklieden, wier taak
het is de boot te meereu, naauwelijks ruimte hebben om
zich te bewegen en gij zult moeten erkennen, dat leven en
eigendommen het grootste gevaar loopen. Dat wij niet
overdrijven is meermalen bewezen door het beschadigen
der boot op dien berm, "tzij door het stooten en aanva
ren, 'tzij door vastvaren. Ja, den 20 dezer ontving zij
daar nog zulk een geweldigen schok, dat zij gevaar liep
van om te slaan, en alleen door de tegenwoordigheid van
geest des gezagvoerders, die van de raderkast, gevaarlijk
genoeg! z'yn gepaste bevelen gaf, werd de orde gehand
haafd. Wij hopen, dat weldra het gemeentebestuur van
Breskens de noodige policie-maatregelen zal nemen. of>
zoo die bestaan, ze zal weten uit te voeren, of dat anders
het goevernemeut aldaar het ideaal onzer policie, eene
brigade maréchaussée, zal plaatsen.
„Na nu aan den vasten wal gekomen te zijn, ondervindt
de reiziger eerst de naweeën en doet het ongelootelijke
feit zich voor, dat, wil hij verder komen, hij in den zak
te tasten heeft en nog ruim zoo veel moet betalen voor
het nog te doorloopen trajekt vao drie uren, als hij op de
booten tot Botterdam, voor een togt van 8 a 10 uren,
heeft moeten neertellen.
„Dit nu, 't is waar, is een ongemak, dat door de aard
rijkskundige ligging van ons gewest veroorzaakt wordt,'
doch des te meer wijl die ligging geen beletsel ople
vert om onze belastingen, die voor staatsspoorwegen eDZ.
in alle andere provinciën en arrondissementen ook be
stemd zijn, in ontvang te nemen des te meer, zeggen
wij, moesten èn regering, èn vertegenwoordiging de
daarstellicg der spoorwegen uitlokken en krachtdadig be
vorderen ja, door hulpgelden steunen. Lijnen als die van
Sint-Nikolaas-Hulst-Axel-Neuzen en Maldeghem-Oost-
burg-Breskens, waren daartoe voorshands voldoende, en
wij gelooven zooveel van het regtsgevoel onzer landge-
nooten te mogen verwachten, dat zij 't in hunne verte
genwoordigers zouden billijken, wanneer zij eene daartoe
door de regering gedane wetsvoordragt goedkeurden;
want wij helpen alles betalen, doch ontvangen luttel. Wij
willen, en regtsgevoel noopt ons tot deze erkentenis, wij
willen den bijzondereu toestand van ons gewest, zijne
aardrijkskundige ligging namelijk, gaarne in rekening
gebragt zien en daarom niet onophoudelijk de regering
lastig vallen. Maar daar, waar vragen zoo bescheiden
gedaan worden, waar een Aanzienlijk en getrouw getal
onderdanen zoo billijk is in regtmatige eischen, daar
durven wij der regering met vrijmoedigheid om gehoor
vragen en zeggenverbeter onze postgemecnschap met
België daar uwe posterijen u jaarlijks een aanzienlijk
saldo opleverengeef ons 't ons toekomend aandeel, aan
bet telegrafisch verkeer en geef ons aandeel, hoe gering
ook, aan de spoorwegen, benevens 't ons beloofde uit-
wateringskanaal voor de landen, waarvan eene aanzien
lijke grondbelasting geheven wordt, en wij zijn tevreden
en haken niet meer naar de wijziging der arrondisse
menten bij de nieuwe regterlijke indeeling,' wij willen
gaarne 't bestaande behouden en nieuwe banden zullen
ons aan 't overige Zeeland en alzoo aan 't overige Neder
land binden
„O ja, laat de regering de duizenden, die er zonden
noodig zijn om ons bij de regterlijke indeeling een lang
erkend regt te verschaffen, sparen; laat ze al onze ge
meenschapsmiddelen op de aangegeven wijze verbeteren
en wij zullen niet langer schromen voor een togt naar
Goes of naar Zeelands hoofdstad. Buitendien, het inwen
dig verkeer, dat zich anders welligt te ruim tot een uit
wendig met den vreemde moet bepalen, zal er door bevor
derd worden, en Middelburgs nijverheid zal er niet om
verminderen, wanneer nieuwe wegen zijne voortbreng
selen ten onzent voeren kunnen. Daarom roepen wij
ouzen broederen van de eilanden toe (dat ze de verbind-
tenis met ons op prijs stellen, weten wij hunne stem
met de onze te vereenigen, tot bereiking van het door
ons, ook in hun voordeel beoogde doel."
Wij meeneii de kinderziekte in deze gemeente te mo
gen beschouwen als te hebben opgehouden. Sedert de
laatste opgaaf (27 julij) zijn slechts 4 lijders bijgekomen,
makende een geheel van 29. Daarvan zijn overleden 2,
hersteld 25, in behandeling 2, te zamen 29.
De gemeenteraad van Vlissingen heeft heden middag
tot wethouder, in de plaats van wijlen den lieer D. Uyt-
tenbooven,benoemd den heer Th. van Uije Pieterse, met
6 van de 11 stemmen. Op den heer A. lluijsch waren
4 stemmen uitgebragt, terwijl 1 biljet in blanko was.
Tot ambtenaar van den burgerlijken stand is gekozen
de heer Th. van Uije Pieterse met 7 stemmen.
De minister van binnenlandsche zaken wordt tegen het
laatst dezer week van zijne buitenlandsche reis in de
residentie terug verwacht.
Naar men verneemt, zijn de plannen en teekeniugen
voor eene vlugthaven te Scheveningen aan de verzoekers
van de koncessie, de heeren Swaan en van Heijningen
door het goeverncment terug gezonden, als niet volkomen
beantwoordende aan de vcreischten van een behooriyk
uitgewerkt plau. Zijn wij wel onderrigt, dan zou een in
genieur van den waterstaat in de provincie Zuid-Holland
omtrent het vervaardigen vau nieuwe plans, teekeniugen
en bestekken geraadpleegd zijn. LLaagsehe cour.)
Binnen kort wordt generaal Wolf, uit Zurich, hier te
lande verwacht, om ook hier, op last van den bondsraad,
de gestichten van krankzinnigen te bezoeken en de
inrigting daarvan na te gaan.
Mariste en leger.
Gisteren avond hebben te Vlissingen groote ma
noeuvres in bet vuur plaats gehad door de garnizoenen
van Middelburg eu Vlissingen, waaraan ook door de vlis-
singscke schutterij is deelgenomen.
Er werd ondersteld dat de vesting belegerd was en
de belegeraars de derde paralel voltooid hadden. Daaruit
nu moest een aanval worden gedaan op den bedekten
weg voor het ravelijn buiten de Duinpoort, die onder
een hevig vuur ondernomen werd. Van de zijde der
belegerden trachtte men zulks te beletten doordien men
de schutterij een uitval liet doen om de werkzaamheden
van de belegeraars te doen mislukken. Terwijl nu
een schijn-aanval langs den zeedijk op de vesting werd
gedaan tot afleiding van den uitval die men vermoedde
dat uit de vesting zou plaats hebben, werden de uitval
lers door de belegeraars zoo goed ontvangen dat zij in
allerijl naar de stad moesten terugtrekkenwaarna de
bekrooning van den bedekten weg met goed sukees werd
uitgevoerd, terwijl door eene over de natte gracht, in
haast gelegde loopbrug het ravelijn in de inagt der bele
geraars moest komen.
De ontwerpen voor deze onderstelling waren gemaakt
door den kapitein Verkauteren voor de belegering en
door den kapitein 8 wem er voor de verdediging onder
wiens leiding de uitvoering plaats had. De aanval werd
gekommaudeerd door den majoor de JoDg en de verde
diging door den majoor Beichman, alle van het 6e rege-
ment infanterie te Vlissingen in garnizoen.
Zr. Ms. stoomschip Prinses Marie is heden morgen
van het Nieuwe Diep te Vlissingen ter reedc gekomen,
overbrengende het laatste transport schepelingen die
bestemd zijn om te dienen aan boord van de Adolf Hertog
van Nassau.
De luitenant ter zee van de le klasse F. n. P. van
Alphen, gedetacheerd bij 's rijks werf te Amsterdam
wordt met den 15 september aanstaande op non-aktivi-
teit gebragt; terwijl met den 16 daaraanvolgende bij die
werf wordt gedetacheerd de luitenant ter zee van de le
klasse G. F. Servatius, thans nou-akticf.
Geiucngde berieden.
Gisteren namiddag is een meisje van 10 jaren door
onvoorzigtigheid aan de Dainbrug in het water gevallen.
Door spoedig aangebragte hulp is men er in geslaagd
haar te reddenhetgeen door den zeer lagen waterstand
nog al moeijelijkheden opleverde.
De letterzetters te Parijs die vroeger den beer
i Berryer eene opzettelijk gedrukte prachtuitgave dei-
werken van -Bossuet aanboden voor de wijze waarop hij
hen in het bekende proces wegens zaraenspanning ver-