MIDDELBURGSCHE
COURANT.
Zaturdag
1864.
13 Augustus.
N°- m.
Editie van vrijdag avond 4 ure.
middelburg 13 augustus.
In de Staatscourant van gisteren is opgenomen het
verslag betreflende den aanleg der staatsspoorwegen van
1 januari) tot 1 julij 1864. Ten aanzien der lijn Roosen
daalVlissingen lezen wij daarin o. a. het volgende
„Sektie WoensdrechtGoes."
„Voor den aankoop van do eigendommen, benoodigd
voor den aanleg van dit gedeelte spoorweg, werden door
de gemagtigden achtereenvolgens de waarderingsstaten
opgemaakt en vastgesteld, waarna met den aankoop der
eigendommen werd aangevangen, aanvankelijk met goed
gevolg.
„Bij koninklijk besluit van 20 mei jl, no. 47, bad na
dere aanwijzing plaats der perceelen of gedeelten van
perceelen, die voor den spoorweg van Woensdrecht tot
Goes moeten onteigend worden.
„Naar gelaug, ten gevolge van aankoop bij minnelijke
schikking, gronden ter beschikking van den aannemer
kwamen, werden de werken voor deze sektie met kracht
aangevangen. Reeds is op verschillende punten begon
nen met het opwerpen der aardebaan, van de stations
terreinen te Goes en te Kapelle, en het maken van de
kunstwerken.
„Ook is de beheijing van de penanten voor den onder
bouw der brug over het kanaal door Zuid-Beveland
grootendeels geschied, en is men bezig met het verder
voltooijen van de funderingswerken.
„De beheijing van de duikers onder den vlaakschen
Zouten weg en onder den spoorweg is eveueens afgeloopen.
Die voor het stationsgebouw te Goes is gereedmet de
opmetseling is een begin gemaakt.
„Met den bouw van het haltegebouw te Kapelle-Bie-
zelinge wordt begonnen.
„Naar aanleiding van ingebragte bezwaren, en nadat
het noodige onderzoek en de vereischte opnemingen
hadden plaats gehad, werd in beginsel vastgesteld, dat
de zeedijken langs de Ooster-Sehelde over eene zekere
uitgestrektheid ter weerszijden van den te leggen spoor-
wegdam door de Ooster-Schelde zullen worden verhoogd,
aangezien uit die afdamming, volgens het gevoelen van
deskundigen, opstuwing van het vloedwater te wachten
is en gevolgelijk die polders met inbraak bedreigd worden.
„Evenzoo werd bepaald dat de toestand van de uitwa
tering der bij en omstreeks den dam gelegen polders
zal worden opgenomen en gekonstatcerd, opdat, wanneer
later mogt blijken dat verlamming in die waterlossing
als een gevolg der afdamming is aan te merken, van
staatswege de noodige voorziening zou kunnen worden
genomen.
„De gedeputeerde staten van Noord-Brabant en Zeeland
werden uitgenoodigd door de betrokken polderbesturen
begrootingen van kosten van die verhoogingen, onder
medewerking van 's rijks waterstaat, te doen opmaken
en verder bij proces-verbaal den tegenwoordigen toestand
der uitwateringen te doen konstateren."
„Sektie GoesVlissiugen."
„De opmetingen en waterpassingen voor den spoorweg
van Goes tot Middelburg, benevens alle verdere opne
mingen voor dc kanaal- en havenwerken op Walcheren,
werden ten einde gebragt. De onteigeningsbescheiden
voor die sektie zijn, voor zooverre Zuid-Beveland betreft,
gereed. Voor Walcheren zijn de lengteprofillen en grond
plans grootendeels afgewerkt. Het ontwerp van dit ge
deelte hangt echter af van de wijze van overgang van
het Sloe, en staat voorts in zoo naamv verband met de
rigting van den spoorweg van Middelburg tot Vlissingen
en dc kanaal- en havenwerken op Walcheren, dat van al
die zaken de noodige voorloopige plans moeten opge
maakt zijn en de grondberekeningen verrigt, alvorens
de onteigeningsbescheiden voor Walcheren definitief
afgewerkt kunnen worden.
„Omtrent de dam-, kanaal- en havenwerken heeft het
noodige overleg met den hoofd-ingenieur van 's rijks
waterstaat en met de militaire genie te Vlissingen plaats
gehad, naar aanleiding waarvan voorloopige plans opge
maakt zijn, waaromtrent dat overleg reeds dadelijk tot
overeenstemming heeft geleid."
Bij het verslag zijn verschillende tabellen gevoegd.
Uit den staat van de oppervlakte der gronden, die ter
onteigening is aangewezen en van die waarvoor de ge
sloten koopakten zijn goedgekeurd, blijkt onder meer
het volgende: voor de sektie Woensdrecht—Goes is bij
koninklijk besluit ter onteigening aangewezen eene op
pervlakte van 252 bunders 13 roeden 25 ellen ongebouwd
en 44 roeden 34 ellen gebouwd Hiet aantal goedgekeurde
koopakten bedroeg 75; de oppervlakte der perceelen
waarvan de koopakten goedgekeurd zijn, 51 bunders 61
roeden 69 ellen ongebouwd.
De staat, aanwijzende de sektiën of gedeelten van
sektiën die in behandeling zijn, toont aan dat voor de
lijn RoozendaalVlissingen de rigting volgenderwij ze
is voorgesteld en vastgesteld:
1. Van Roozendaal tot Bergen op Zoom is de rigting
voorgesteld van eene lengte van 12.947 ellendeze rig
ting is tot gelijke lengte vastgesteld en sedert 24 decem
ber 1863 in exploitatie.
2. Van Bergen op Zoom tot Goes is de rigting voor-
en vastgesteld en de onteigeningswet uitgevaardigd ter
lengte van 37.069 ellen, waarvan 34.435 ellen in aanleg zijn.
3. Van Goes tot Middelburg is alleen de rigting voor-
en vastgesteld over eene lengte van 18.650 ellenen
4. Van Middelburg tot Vlissingen is de rigting voor
gesteld ter lengte van 16.000 ellen welk cijfer als globaal
is opgegeven.
[Vermoedelijk is dit laatste cijfer een drukfout van de
Staatscourant en zal de lengte slechts 6000 el zijn.]
De staatsspoorwegen hebben, volgens advertentie in
de Staatscourant, in de maand julij opgebragt eene som
van ƒ24.577,98.^ (ƒ5.673,52 meer dan in de vorige maand).
De opbrengst is volgen derwijze verdeeld:
Lijn HarlingenLeeuwarden: reizigers 13.693,40;
bagage ƒ378,18; goederen ƒ1.095,73; paarden, vee en
rijtuigen ƒ1.124,41; totaal ƒ16.291,72 (ƒ4.034,561 meer
dan in junij).
Lijn Bergen op ZoomRoosendaalreizigers 1.725,45;
bagage ƒ112,33; goederen ƒ402,98; paarden, vee en rij
tuigen ƒ10,20; totaal ƒ2.250,96 (ƒ221,09 meer dan
in junij).
Lijn BredaTilburg: reizigers ƒ2.934,471; bagage
174,26; goederen ƒ2.916,97; paarden, vee en rijtuigen
9,60; totaal 6.035,30.^ (ƒ2.417,861 meer dan in junij).
Naar wij uit eene goede bron vernemen is door de
Algeraeene maatschappij voor handel en nijverheid te
Amsterdam koncessie gevraagd voor een spoorweg direkt
van Amsterdam naar Rotterdam en van Utrecht direkt
naar 's Hage. {Handelsblad.)
Men berigt ons van goederhand dat de internationale
kommissie voor de aansluiting van den nederlandschen
staatsspoorweg aan de hanoversche westbaan, het om
trent het punt van aansluiting allezins eens is geworden
en dat dit punt inderdaad aller belangen het best ver-
eenigt, maar dat nog eene moeijelijkheid is gelegen in
het bezwaar van den aanleg van den spoorweg van de
grenzen tot aan het aansluitingspunt op de westbaan.
Van onze zijde kan dat eind wegs (ter lengte van onge
veer 3 uren gaans) bezwaarlijk worden gemaakt, zoo dat,
wanneer Hanover, om financiële of andere redenen, dien
aanleg ook niet tot stand bragt, slechts eene vereeniging
van partikulieren de zaak tot het gewenschte einde kan
brengen. Men meent te weten, dat zoodanig plan werke
lijk bestaat. {Handelsblad.)
Dingsdag werd te Zwolle de 20e algemeene vergade
ring gehouden van de broederschap der notarissen in
Nederland. De vergadering werd geleid door den voor
zitter mr. "VV. S. van der Gronden, notaris te Zwolle.
Onder anderen werd bepaald dat de volgende algemeene
vergadering zal worden gehouden te 's Hertogenbosch.
Van wege het ministerie van koloniën wordt in de
Staatscourant van woensdag de aandacht van belaugheb-
I benden gevestigd op eene aankondiging geplaatst in de
Javasche courant van 14 junij 1864, no. 48, waarbij de
direkteur der kulturesbekend maakt, dat de uitbesteding
der ondernemingen voor de bereiding en levering van
suiker in de residentie Tagal, Tjomal en Bandjardawa
zal plaats hebben op dingsdag den 15 november 1864.
Voorts dat de fabrieken met de daartoe behoorende ge
bouwen en al dc aanwezige toestellen zullen moeten
worden overgenomen, wat Tjomal betreft voor den prijs
van ƒ428.500 en Bandjardawa voor 413.360. Het ont-
werp-kontrakt wordt in de Staatscourant tevens mede
gedeeld.
Bctioenüiigcn esi besluiten.
corn's diplomatique. Benoemd tot attachés bij het
nederlandsch corps diplomatique de heeren mr. F.W.C.P.
von Bylandt en jhr. mr.E. W. F. Wttwaal van Stoetwegen.
schutterij. Benoemd tot officier van gezondheid
3e klasse bij de dienstdoende schutterij te Goes, de heer
J. Kooman.
Onderwijs.
Uit Deventer meldt men van den 8 dezer: Nadat de
gemeenteraad voor eenigen tijd tot de opheffing van het
athenaeum illustre alhier besloteu had, is hij in zijne ver
gadering van heden op dit besluit in zóóverre terug ge
komen, dat het, vereenigd met de le afdeeling van het
gymnasium (de oude latijnsche school)zal blij ven bestaan.
]?flari»c en leger.
Met. den 21 dezer worden geplaatst op Zr. Ms. fregat
met stoomverraogen Adolf hertog van Nassau, liggende
te Vlissingen: de kapitein-luitenant ter zee G. van Hec-
king Colenbrander, thans non-aktief, als eerste officier,
de luitenants ter zee le klasse D. A. Coomans de Ruiter,
van het wachtschip te Willemsoord, en E. J. van der
Sleyden, de luitenants ter zee 2e klasse A. J. Visser,
C. A. Jeekel, L. G. C. van Wachendorff van Rijne en
D. J. A. D. van den Steen, de officieren van gezondheid
le klasse J. A. C. von Königslöw, 2e klasse PI. L. Reeder,
en 3e klasse J. F. Manikus, de officier van administratie
le klasse R. A. W. Jacobze; de adjunkt-administrateur
F- Bamberg; de scheepsklerken W. F. Margadant, J. W.
Groeneyk en E. Fabius, allen dienende op Zr. Ms. fregat
met stoom vermogen Zeeland; de kapitein der mariniers
J. P. H. Sesseler; en de 2e luitenant der mariniers J. H.
van Wely.
Mede wordt met dien datum op het wachtschip te Wil
lemsoord geplaatst de luitenant ter zee le. klasse H. Hovy,
thans non-aktief; daarentegen worden met den 20 dezer
op non-aktiviteit gebragt: de kapitein-luitenant ter zee
C. J.Darame, thans eerste officier op het fregat metstoom-
vermogen Zeeland; en de luitenant ter zee le klasse
A. A. A. Gaymans, almede op dien bodem dienendeterwijl
de le luitenant der mariniers W. L. G. J. F. Cramer von
Baumgarten, kommanderende het detachement mariniers,
ingescheept op voorschreven fregat, met den 20 dezer
ter beschikking wordt gesteld van den kommandant van
het korps mariniers.
Men verneemt dat de minister van oorlog dezer
dagen de aandacht van Z. M. gevestigd heeft op het onre
delijke dat er bestaat, dat officieren, dienende bij het
zelfde regement en gedurende eenigen tijd naar eene
andere plaats gedetacheerd, ten opzigte van vergoeding
voor meerdere onkosten ongelijk behandeld worden. Zoo
bijv. werd eene kompanjie gedurende den kamptijd naar
eene andere plaats gezonden om troepen die kamperen
te vervangenin die plaats gekomen, moeten die officie
ren gedurende den tijd, dat zij moeten verblijven, bij
gebrek aan kwartieren, in de logementen hun intrek
nemen; zij moeten daarenboven in de plaats, waar zij
thuis behooren, hunne kwartiereu blijven betalen. Zij
hebben dus driemaal meer onkosten dan gewoonlijk en
ook veel meer dan diegenen, die naar het kamp gaan
(en die daarvoor gedefroijeerd worden) en toch, van al
die gedetacheerde officieren van het zelfde regement,
wordt alleen aan den officier van gezondheid eene ver
goeding voor meerdere onkosten gegeven. De minister
zal, door die leemte aan te vullen, eene groote dienst aan
het leger doen. {llott. courant
De geruchten, dat de nieuw gebouwde gepantserde