MÏDDELBURGSCHE C O IRA i\ T. N0- 63. Dingsdag 1863. 26 Mei. ,Ï.«B ÏSÏ*2J Editie van maandag avond 8 ure. AANBESTEDING van het bouwen van een RAADHUIS TE AARDENBURG. Burgemeester en wethouders van Aardenburg /.uilen, inge volge magtiging door den gemeenteraad, op dingsdag den 23 junij 1863. des voormiddags 10 ure, in een der gemeente lokalen, in liet openbaar aanbesteden Het bouwen van een raadhuis met toren in deze gemeente met al wat daartoe volgens plan behoort. De aanwijzing in loco zal geschieden op woensdag den 3 junij 1863, des voormiddags 10 ure. De voorwaarden, de plans, het uitgewerkt bestek en be grooting, liggen ter inzage ter gemeente secretarie, dagelijks (zon -en feestdagen uitgezonderd) van 9 tot 12 ure voormid dags, alwaar ook afschrift der voorwaarden en begrooting tegen betaling der kosten verkrijgbaar zal zijn. Aardenburg, 4 mei 1863. Burgemeester en wethouders, REEPMAKER. De secretaris, E. A. VERMERE. BINNENLAND. Middelburg 25 mei. De provinciale staten van Zeeland hebben vrijdag avond de behandeling van het ontwerp van wijzigingen van het regle ment van administratie voor de polders in Zeeland ten einde gebragt. Het ontwerp is, na vele veranderingen te hebben ondergaan, ten slotte met 27 stemmen tegen 1 stem (die van den heer Haramacher) aangenomen. Ten 10] ure is de ver gadering gesloten. Wij zetten in dit nommer ons beknopt verslag van het ver handelde voort, doch moeten wegens plaatsgebrek het slot tot een volgend nommer laten liggen. Plaatsgebrek verbiedt ons ook alles te resumeren, zij het ook nog zoo beknopt, wat in de laatste dagen in de tweede kamer is verhandeld. Van de verslagen der zittingen van vrijdagen zaturdag. welke geheel gewijd waren aan (ie inter pellatie van den heer Groen van Prinsterer, betrekkelijk de aan Rusland gerigte nota, moeten wij dus evenzeer de opna me uitstellen. Wij kunnen van den uitslag der diskussiën alleen hier vermelden dat de motie van den heer Groen, strekkende om de kamer te doen verklaren dat de regering bij het zenden der nota aan Rusland er niet opgelet heeft dat zij daardoor afweek van het beginsel van onzijdigheid, met 40 tegen 25 stemmen verworpen, en dat vervolgens de motie van den heer van Bosse, waarbij de kamer de wenschelijkheid zou uitdrukken dat Nederland geen verder deel nam aan eene tusschenkomst in de poolsche aangelegenheden, insge lijks is verworpen met 54 tegen 11 stemmen. De definitieve vaststelling van hoofdstuk IX der staatsbe- grooting veor 1863 (koloniën) zal aanstaanden dingsdag in behandeling worden genomen. In de geldleening van f525,000, tegen eene jaarlijksche rente van vier en een half percent, Urn laste van de provincie Zeeland, in den loop van de jaren 18631867 bij gedeelten of seriën naar gelang der behoeften aan te gaan, is dezer da gen voor het daarvan in 1863 vereischte bedrag van f 168,000, blijkens de ter provinciale griffie ingeleverde biljetten, inge schreven voor een gezamenlijk bedrag van f677,000, en alzoo voor f 509,000 meer dan in 1863 behoeft geleend te worden. De opening van de inschrij vingsbus en van de daarin aanwe zige biljetten zal op aanstaanden donderdag den 2S dezer des namiddags ten een uur inde raadzaal van gedeputeerde staten in het openbaar plaats hebber.. Te Sr. Maartensdijk heeft den 22 dezer de plaatselijke kommissie tot oprigting van een nationaal gedeukteeken voor 1813 zich gekonstitueerd en zijn verkozen tot voorzitter de heer J.Luijk. tot vice-voorzitter de heer 15. Quakkelaur, tot sekretaris de heer Ph. A.Risch en tot penningmeester de heer J. Schraver. Tot de voorwaarden van koncessie voor den aanleg en de exploitatie van een spoorweg van Neuzen langs Sluiskil, Axel en Hulst naar de belgische grenzen in de rigting van St. Nico- laas, behooren o. a. deze: Art. 3 De koncessionaris is verpligt te voldoen aan de vol gende bijzondere bepalingen 1. Te Neuzen wordt het station buiten de vestingwerken gevestigd in de nabijheid van het kanaal van Neuzen naar Gent, en dit kanaal over eene lengte van hoogstens 1000 el genoegzaam verbreed om behoorlijke losplaats voor de sche pen te verkrijgen, zoo dat geen hinder aan de scheepvaart en aan de waterlossing worde toegebragt, en onmiddellijk uit de schepen in de wagens van den spoorweg kunne overgeladen worden. De minister van binnenlandsche zaken is bevoegd de bepaalde lengte van hoogstens 1000 el zoo veel te vermin deren als zal blijken noodig te zijn. 2. Te Neuzen zal mede een zijtak naar de buitenhaven worden gelegd en de spoorweg dooreene behoorlijke inrigting met de haven worden in verband gebragt. opdat ook daar on middellijk uit de schepen op tie wagens van den spoorweg kunne overgeladen worden. 3. B/j Sluiskil moet eene halte gemaakt worden, zoodanig aangelegd, dat eene behoorlijke aansluiting meteen spoorweg naar Gent verzekerd zij. en tevens goede gelegenheid besta om des gevorderd ten behoeve van dien weg eene beweegbare brug over het kanaal van Gent, met behoorlijke hellingen en kromten, te kunnen maken. Art. 8. De onteigeningen voor den spoorweg geschieden dadelijk voor de dubbele spoorbreedte. Behoudens het maken van wijkplaatsen met dubbelspoor, waarvan het aantal, de onderlinge afstand en de lengte door den minister van binnenlandsche zaken wordenbepaald, kun nen de wegen de kunstwerken aanvankelijk gelegd worden met enkel spoor. Een tweede spoor moet daar worden gemaakt en in exploi tatie gebragt. waar de minister van binnenlandsche zaken het in het belang van den handel en van een druk verkeer nood zakelijk oordeelt. Bevel hiertoe wordt evenwel niet gegeven voor dat de bruto opbrengst van dat gedeelte van den weg, waar het dubbel spoor gelegd moet worden, meer bedraagt ;ian f 13,000 per jaar en per ned. mijl (kilometer). Art. 24. De spoorweg van Neuzen tot Hulst met den zijtak naar de buitenhaven van Neuzen, moet voltooid eb in exploi tatie gebragt zijn binnen driejaren, na den dag waarop de kon cessie definitief is geworden. Voor het deel van den spoorweg bezuiden Hulst tot de belgische grenzen, wordt de termijn voor de voltooijing en het in exploitatie brengen, zoo noodig. bepaald op hoogstens twee jaren na den dag, waarop de aan sluiting met den belgischen spoorweg naar St. Nikolaas met de daartoe te volgen rigting, bepaaldelijk bij traktaat zal zijn geregeld en vastgesteld. Art. 41. De koncessionaris rryjft vóór of op den l oktober 1863, ter aan te wijzen landskantore storten een voorloopig waarborgskapitaal in nederlandsche munt of in nederlandsche staatseftekten met de couponbladen, tot een bedrag van een honderd duizend gulden (f 100.000.) Dit waarborgskapitaal wordt hem terug gegeven, zoo de definitieve aanvaarding der koncessie door hem niet heeft plaats gehad op den l januarij 1864. Art. 58. De exploitatie wordt gegeven voor een tijdvak van 99 jaren. De provinciale staten van Friesland hebben dezer dagen naar aanleiding van een verzoek van het dijksbestuur der zeven Grietenijen en stad Sloten, om financiële hulp tot ver sterking zijner zeeweringen, in beginsel aangenomen, dat aan dijksbesturen, voor buitengewone werken provinciale hulp kan worden verleend, met bepaling dat voorstellen deswege van gedeputeerde staten in de wintervergadering van 1862 of zomervergadering van 1861 zullen worden ingewacht. Op het verzoek zeifis besloten eene subsidie te verleenen van 1/3 der kosten van de aan te brengen werken, mits niet meer be dragende dan S S0,5 J 3,86 en onder voorwaarde, dat het rijk eene bijdrage verleene van minstens het zelfde bedrag en dat de verhoogde omslag van f 6 per floreen worde geheven tot zoo lang het renteloos voorschot van f 76,141.02£, vroeger door de provincie aan het dijkbestuur verleend, niet zal zijn terug gegeven. Volgens de Provinciale Drentsche en Asser courant ver keert de Maatschappij van weldadigheid, zoo door gemis van voldoende ondersteuning door de natie, als door den minder dan middelmatigen oogst van het afgeloopen jaar en den stil stand van het fabriekwezen, in een zeer ongunstigen toestand. Het deficit zal dit jaar ruim f34,000 bedragen. Den 2 junij a. s. zal in eene algerneene vergadering te Amsterdam een voorstel van kommissarissen worden behandeld, strekkende om f250,000 als hypotheek te nemen op de gronden der Maatschappij en die som te besteden tot het drijven van den landbouw op grootere schaal en voor machines in de fabrie ken, terwijl de meest inprokuktieve handen, die ruim honderd huisgezinnen vormen, zullen worden verwijderd. De uitslag dezer vergadering wordt met belangstelling te gemoetgezien. De heer C. H. Spurgeon hield dezer dagen te Londen eene rede over de „godsdienstige geschiedenis van Nederland,' waarvan de aankondiging eene buitengewone belangstelling scheen op te wekken, ten minste de bijzonder groote plaats ruimte was niet voldoende om de menigte te bevatten, en even na het begin der voordragt werden de hekken gesloten en moest een aantal menschen terugkeeren. De vergadering gaf door luide toejuichingen hare blijdschap te kennen, toen de heer Spurgeon optrad en zijne verrassing betuigde over een opkomst, welke zoo verre die bij gewone vergaderingen te bovenging. Mij sprak bijna 2£ uur zonder tusschenpoo- zing, voor de vuist, over den loop der belangrijke gebeurte nissen, welke tijdens de hervorming in de Nederlanden voor vielen en gewaagde toen van zijne ontvangst in dat land met wegslepende voldoening, verklarende nimmer zulk eene aan gename reis te hebben gehad of zulk eene aanmoediging en opwekking te hebben ondervonden in het waarnemen van zijn aiubt. Met erkentelijkheid voor de gelegenheid hem ge schonken, om zijne roeping te vervullen bij koninklijke per- sonaa/ljen, verhaalde spreker de cnilerscheiiling hem te beurt gevallen van wege de koningin, wier minzaamheid hij vooral wenschte te vermelden; hij bragt vervolgens hulde aan de vriendschappelijke en broederlijke gezindheid van menigen ingezetene, die, in de verschillende steden welke hij bezocht had, hem zoo hartelijk gastvrijheid bewees. De namen zijner gastheeren leden min of meer bij de uitspraak, doch wat aan de letter ontbrak vergoedde de geest waarin zij voorgedragen werden, en indien spreker nooit aangenamer gastheeren ontmoette, dan hebben deze zekerlijk nooit erken- telijker gast onthaald dan den jongman, die zijn hoogsten roem stelt in steeds te blijven wat hij in den waren zin van het woord is, een ijverig en opregt dienaar des evangelies. Benoemingen en besluiten. leger. Benoemd bij het 3e regement infanterie: tot ie luitenant (naar ouderdom van rang), de 2e luitenantsjhr. A. W. van Reigersburg Versluys en J. C. van Schermbeek, beiden van het korps; bij het 4e regement infanterie, tot kapitein van de 3e klasse (naar ouderdom van rang), de le luitenant A. Pompe, van het instruktie-bataljonbij het 5e regement infanterie, tot kapitein van de 3e klasse (naar ouderdom van rang), de le luitenant J. H. H. Dommers, van den staf der infanterie, werkzaam bij de koninklijke mili taire hkademie. Op verzoek eervol ontslag verleend aan den met verlof hier te lande teruggekeerden intendant der 2e klasse bij de mili taire administratie in Nederlandsch-Indië C. Vemer, met toe kenning van pensioen. Pensioen verleend ten bedrage van f 1080'jaars aan den kapitein van het 4e regement infanterie F. L. Imlhurn. Kerk- en sclaoolnieuws. Bij het den 22 dezer te Hontenisse gehouden vergelij kend examen, voor de beide nieuw op te rigten scholen in de buurten Noordstraat en Terhole, waren opgekomen zes solli citanten. Uit deze zijn onmiddellijk na afloop van het examen door den gemeenteraad benoemd de heer Schouten van Meer kerk voor Noordstraat en de heer Rademakers van Honte nisse voor Terhole. Marine en leger. Zr. Ms. fregat Prins Alexander der Nederlanden, onder bevel van den kapitein ter zee M. Cazaux van Staphorst, op reis naar Oost-Indië, is den 14 april jl. te Montevideo aange komen. Aanboord van dien bodem was alles wel. Naar men verneemt zal, daar van de 25 ter plaatsing bij het instruktie-bataljon te Kampen opgeroepen jongelingen slechts 18 zich ter bestemder tijd hebben aangemeld, van welk getal 11 zijn ingedeeld, alsnog inde volgende maand eene oproeping en plaatsing van een klein getal jongelingen bij dat bataljon plaats vinden. Volgens een officiëel rapport door de Staatscourant me degedeeld is van het nieuwe drooge dok te Willemsoord de geheele gemetselde vloer, tusschen de onderste hardsteenen banketten begrepen, aan stukken gebroken, grootendeels 120 a 130 duim omhoog gewerkt en overigens ontzet, Gemengde berlgten. Gisteren namiddag ten 1 ure is van Antwerpen te Vlissin- geu aangekomen de schroefstoomboot Zuid-Bevelaud met 130 a 140 passagiers, die voor hun genoegen een watertogtje maakten. Ten 5 ure zijn ze weder vertrokken; doch op de hoogte van Borsselen kreeg de boot averij aan de schroef, zoo dat zij niet meer stoomen kon, en alstoen zeilende de havea van Neuzen is binnengeloopen. Heden morgen, de averij hersteld zijnde, is de terugreis naar Antwerpen voortgezet. Dat dit oponthoud de vreugde der reizigers zeer vermin derd zal hebben is ligt te begrijpen. Maar niet zij alleen wa ren gefopt. De stoomboot was des morgens zeer vroeg uit Goes vertrokken uiet een aantal passagiers die Antwerpen eens wilden bezoeken, met het plan om 's avonds na de terug komst der stoomboot van Vlissingen weder van Antwerpen naar Goes mede te varen. Ook deze zullen door dit onver wacht onheil zeer teleurgesteld zijn geweest. Men vindt in dr. Petermann's geografische Mittheilungen het volgende: Op 5 uovember 1861 ontdekte de brik Wailna 5 zeemijlen van de N. W. kust van het kleine Noordeiland, dat tot de groep van de Fi arische eilanden behoort, die ten N. W. van Birata of Nieuw Bnttannië zijn gelegen, eene hal vemaanvormige bank, van 5 zeemijlen lengte en ongeveer mijl breedte, slechts ongeveer 10 voet onder de oppervlakte der zee reikende. Toen het schip de bank naderde, meende de wacht een walvisch te zien blazen, maar spoedig ontdekte men, dat men niet een veel belangrijker verschijnsel te doen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1863 | | pagina 1