MIDDELBURGSCHE
C 0 U Tt A N T.
w- 92.
Zaturdag
1862.
2 Augustus.
Editie van vrijdag avond 8 ure.
KEXKHeEVraCi.
De burgemeester en wethouders van de gemeente Grijps-
kerke maken bekend, dat. ten gevolge van het leggen van
twee nieuwe bruggen over den Domburgschen watergang, de
passage over den Hoogelandschenweg en den Plattenwegin
deze gemeente voor vee rij - en voeriuigen zal zijn gestremd;
dat de Hoogelandscheweg opgedolven is van den 4 augus
tus tot deu 15 september 1862 en de Plattevveg van den 18
augustus tot den 29 september 1S62.
Grijpskerke. den 28 julij 1862.
De burgemeester en wethouders voornoemd,
S L E G T.
De secretaris,
P. GESGIllERE, wethouder.
BIXXEXLAND.
Middelburg 1 Augustus.
Wij ontvangen heden het berigt. dat de hertog Bernhard van
Sjiksen-Weimar in zeventig jarigen ouderdom is overleden.
Geboren den 80 mei 1792. is zijn leven zoodanig verbonden
met de vaderlandsche geschiedenis der laatste jaren, met de
roemrijkste dagen van het nederlandsch leger van den laat-
sten tijd dat weinige woorden noodig zijn om de belangrijke
loopbaun des hertogs geheel in het geheugen van onze
lezers terug te roepen. De strijd bij Quatre-Bras, de slag van
Waterloo, de omsingeling van Lier. de verdediging der dor
pen rondom Aniwerpen, het gevecht bij het gehucht den Eel
en het dorp llaevels, de slag bij Hasselt roepen ons als zoo
vele tooneelen terug uit het leven van dezen dapperen talent
vollen kolonel, later generaal in nederlandsehe dienst. In
1848 werd hij benoemd tot bevelhebber van het nederland
sehe leger in de O. 1. koloniën en in 1858 uit de dienst
ontslagen, onder betuiging van's konings bijzonderen dank
voor de langdurige gevvigtige en trouwe dienstendoor
hem aan den lande bewezen. In 1816 was hij gehuwd met
de dochter van prins George van Saksen-Meiningen, Ida,
die in 1852 overleed. Zijn dochter Amelia Maria da Gloria
Augusta, die op20meilS30 werd geboren, is, zoo als men
weet, sedert 1858 gehuwd met prins Hendrik der Nederlanden.
In de zitting der eerste kamer van woensdag, geopend ten
8 ure. heeft de voorzitter medegedeeld, dat de heer van Nispen
van Pannerden verhinderd is de geheele tegenwoordige zit
ting bij te wonen.
Door de afdeelingen zijn benoemd tot voorzitters, de heeren
van Rijckevorsel. van Wessem, van Swinderen en Cost Jor-
dens; tot onder-\ oorzitters. de heeren Boreel van Hogelanden,
Tonckens, van Eysinga en Blankenheijm.
Tot rapporteurs zijn benoemd, over het wetsontwerp tot
wijziging van het tarief van regten op den in-, uit- en door
voer. de heeren Boreel van Hogelanden, Hartsen, Sassen en
Blankenheijm; over «lat tot inkoop en amortisatie van natio
nale rentege\ende schuld, de heeren Bosch van Drakestein,
Tonckens, 't Hooft en van Heeckeren vanWassenaerover die
tot naturalisa'ie van onderscheidene personen, de heeren
Bosch van Drakestein. Fransen van de Putte, 't Hooft, en
van Heeckeren; over dat tot wijziging van hoofdstuk X der
staatsbegrooting voor 1861, de heeren Bosch van Drakestein,
Taets van Amerongen, 't Hooft en van Heeckeren.
Is ingekomen ecne missive van den minister van binnen-
landsche zaken, houdende kennisgeving dat hij het welbeha
gen van Z. M. den koning heeft gevraagd over het tijdstip,
waarop de heer Viruly zal worden toegelaten tot het afleggen
van deeeden, bij de grondwet voorgeschreven. Dedirekteur
van het kabinet heeft berigt, dat Z. M. na zijne terugkomst
in de residentie dit tijdstip zal bepalen.
Op nieuw zijn een groot aantal verzoekschriften tegen het
ontwerp-tarief ingekomen.
De heer Cost Jordens brengt verslag uit over de geloofs
brieven van den heer Viruly, nieuw benoemd lid. De kon-
klusie strekt tot toelating, na beëediging.
Wordt hepaald dat vrijdag, ten 2 ure, de beraadslaging
zal plaats hebben over de wets-ontwerpen tot amortisatie
van schuld, tot wijziging van hoofdstuk X der begrooting
voor 1861 en tot naturalisatie van verschillende personen.
De heer Hartsen brengt rapport uit over twee verzoek
schriften. Daarna is de vergadering gescheiden.
Heden zijn al de woensdag aan de orde gestelde wetsont
werpen aangenomen.
De minister van financiën heeft mededeeling gedaan dat
hij bij de behandeling der begrooting voor 1S63 zijne inzigten
aangaande het belastingstelsel zal bloot leggen.
Tot rapporteurs over het wetsontwerp tot emancipatie van
slaven in de nederlandsehe we9t-indische koloniën zijn be
noemd de heerenSchimtnelpenninck van der Oije, Fransen
van de Putte, van Eysinga en van Meeuwen.
Maandag zullen de verschillende wetsontwerpen tot ont
eigening van perceelcn ten behoeve derstaats-spoorwegen,
alsmede dat betrekkelijk de herziening van het tarief van
regten op den in-, uit- en doorvoer in behandeling worden ge
nomen.
Naar wij vernemen zal op dingsdag 19 dezer de verkiezing
plaats hebben voor een lid van den gemeenteraad alhier.
Heden morgen geraakte een boerenwagen bij het overrij
den van de Dambrug door het stooten tegen de ijzeren leu
ning op hol. De landman die "bp wagen zat. wilde de
paarden inhouden, waardoor een der leidsels brak en een der
paarden los raakte en doorging; het andere rende met den
wagen de Zuidzijde van den Dam op, alwaar de wagen in
aanraking kwam met dien van A. Suvaal van Vrouwepolder,
waardoor de wagen van laatstgenoemden een schok ontving
en den eigenaar, die op een bank aan het hui9 gezeten was,
zoodanig kwetste dat het linkerdijbeen werd gebroken. Eene
vrouw die zich op de brug bevond ontving eenige verwon
dingen aan hoofd en been.
Nadat beide voorloopig geneeskundige behandeling had
den ontvangen, zijn zij naar het gasthuis overgebragt.
Jl. maandag had te Neuzen de verkiezing plaats van het
vierde lid van den gemeenteraad. Het stembureau bestond,
gelijk wij in ons vorig nommer mededeelden, uit de heeren
mr. J. P. Dronkers en N. Greuu.
Uit de opening der stembussen op dingsdag bleek dat 80
biljetten waren ingeleverd, waarvan 2 van onwaarde; het ge
tal geldige stemmen bedroeg alzoo 78 en de volstrekte meer
derheid 40. Daarvan bekwamen stemmen de heeren mr. J. P.
Dronkers 48, F. Weijns 25, J. T. de Smidt 4 en P. D. 13nijze
1, zoo dat eerstgenoemde is verkozen.
De heer F. Weijns heeft echter tegen deze verkiezing ge
protesteerd, op grond dat het bureau van stemopneming on
wettig is zamengesteld, en dat hier geen sprake kan zijn van
eene vrije verkiezing maar slechts, blijkens het proces-verbaal
van stemopneming van 16 julij, van eene herstemming tus-
schen mr. J. P. Dronkers en hem.
Het verdient opmerking dat geen der raadsleden aan de
stemming heeft deel genomen.
Door ruim een J 20tal inwoners van de gemeenten Kad-
zand, Heille, Nieuwvliet, Retranchement,"St. Anna ter Mui
den, Sluis en Zuidzande is aan de leden der tweede kamer een
adres gezonden waarin op hunne medewerking tot liet be
ëindigen der Zwin-kwestie wordt aangedrongen.
De verzoekers willen dat het den leden der tweede kaïner
hehage de ministers van binnenlandsche zaken en van finan
ciën ten deze te interpelleren en hen tot eene spoedige afdoe
ning der procedure met de erven van Damine en de bedijking
van het Zwin aan te sporen. Hierdoor, zoo lezen we nagenoeg
in de konklusie van het adres, zou worden voorkomen dat de
Zwin-kwestie die der Ooster-Schelde volgde, en het rijk, in het
bezit der Zwingronden tredende, zou de hinderpalen weg ne
men die thans de onderlinge verbinding der gemeenten en de
daaruit voortvloeiende voordeelcn beletten.
„Men zal eenigzins kunnen oordeelen over den graad in
welken de mazelen te Sluis heersehen, zegt het in die gemeente
verschijnend weekblad, wanneer men weet dat van de 220
leerlingen op de openbare school, heden morgen slechts 52
aanwezig waren. Onder de afwezigen zijn er echter ook eeni-
gen die wegens veldarbeid niet opgekomen waren. Bepaalde
de ziekte, die overigens niet boosaardig is, zich aanvankelijk
tot de kinderen van 8 tot 13 jaren, thans worden ook de jon
geren er door aangetast."
Men schrijft ons uit 's Gravenhage van 31 julij.
„Gelijk men weet waren de leden van het te Amsterdam
vergaderde duitsche spoorweg-kongres uitgenoodigd tot een
togtje naar 's Gravenhage en Scheveningen, waartoe de dag
van gisteren bepaald was. Ofschoon dit togtje eigenlijk geheel
van partikulieren aard was, heeft het toch een officieel karak
ter verkregen, door de wijze van ontvangst der kongresleden.
De vlaggen wapperden gisteren van den toren, van het station
gebouw en van vele huizen, in de straten welke de stoet moest
doortrekken. Het plein voor het station was versierd met
wimpels aan hooge palen en afgezet door dragonders. In den
namiddag vulden deWagenstraten en de stationsweg zich met
toeschouwers en op het tijdstip dat de stoet aankwam zagen
die straten letterlijk zwart van de nieuwsgierigen, een
eenigzins zonderling verschijnsel, daar niemand verwachten
kon iets bijzonders te zien aan die duitsche heeren, gekleed
als wij en gezeten in rijtuigen, gelijk men er bij eiken voetstap
iederen dag ontmoet.
„De kongresleden, ten getale van ruim 200, kwamen gisteren
met eene xtra-trein van Amsterdam ten half zes in den namid
dag hier aan, en plaatsten zich dadelijk in 45 opene huur
rijtuigen.
„Voor dat zij naar Scheveningen doorreden, bezoch
ten zij de schoonste gedeelten der stad en ook het Bosch,
waar zij de rijtuigen verlieten en de vijvers rondwandelden.
Daarna stegen zij weder in, om naar Scheveningen gevoerd te
worden, alwaar zij langs den nieuwen straatweg, die tegen
woordig over de duinen loopt, naar het badhuis wandelden,
waar op het terras, hetwelk versierd was met de vlaggen der
op het kongres vertegenwoordigde natiën, eene groote ruimte
voor hen was open gehouden, opdat zij de muziek der grena
diers behoorlijk zouden kunnen hooien. Alsof het eene open
bare feestelijkheid was,stroomden duizenden naar Schevenin
gen, en zelden zijn daar zulke menschenmassa's bijeengezien.
De straatweg over de duinen was bezaaid met wandelaars, en
van de hoogten had men het treffendste gezigtop de menigte,
die als eene zee golfde. Het was of alle aanzienlijken en
onaanzienlijken van 's Gravenhage elkander ahiaar beschei
den haddenen ook II. M. de koningin mengde zich met ge
volg onder de wandelaars. Onafgebrokene rijen, aanrollende
rijtuigen strekten zich van's Gravenhage naar Scheveningen
uit en nog laat in den avond begaven drommen nieuwsgierigen
zich daarheen. Te zien was er echier niets dan de menigte,
want het kollation, dat ten half negen uur van vvege het
gemeentebestuur aan de kongresleden werd aangeboden,
had binnen liet gebouw plaats en was natuurlijk alleen toe
gankelijk voor de genoodigden. Ook de lerugtogt naar
's Gravenhage door middel van geïllumineerde gondels over
het kanaal, had niet plaatsde maaltijd was wat lang gerekt
en te regt vreesde men dus, dat die watertogt te veel tijd zou
kosten, terwijl hij bosendien. door de eenigzins gure avond
lucht, waarschijnlijk minder aangenaam zou geweest zijn. De
gasten keerden dus weder met rijtuig naar het station terug,
alwaar extra-treinen gereed stonden de een voerde de meer
derheid der kongresleden naar Amsterdam terug, terwijl de
andere diegenen naar Rotterdam bragt. welke gebruik «ilden
maken van het aanbod eener engelsehe stoombootmaat
schappij. om hen kosteloos naar Londen over te brengen, ten
einde daar de tentoonstelling te hezigtigen. De drukte, die
gisteren op Scheveningen heerschte. is slechts te vergelijken
met die van ëén dollen dug in't jaar den pinkstermaandag.
Zelfs de japannezen hebben niet zoo vele tnenschen- en paar
denvoeten in beweging gehragt als de kongresleden."
Uit Breda schrijft men ons 27 julij
„De werkzaamheden aan den spoorweg van Breda op
Tilburg beginnen thans een omvang te krijgen, welke da
gelijks talrijke bezoekers naar het terrein lokt. De bedrij
vigheid bij het slechten en veranderen van sommige gedeelten
van den bedekten weg van het estingfront tusschen deWater-
en de Boschpoort, bij het graven eu dempen van grachten,
het ophoogen van den grond, het uil malen van het water uit
het bassin door eene stoommachine, levert voor den bezoeker,
die daar vroeger niets anders dan laag weiland, en doodsche,
sombere vestingwerken aanschouwde, een aantrekkelijk en
verrassend schouwspel op de sehoone loodsen der ingenieurs
en opzigters, de rieten hutten der poldergasten, de lange berg-
plaatsen der materialen, heistellingen, balken, steenen. alles
zet het geheel 't eigenaardig karakter van een belangrijk
I werk bij.
I „Om uwe lezers eenigzins iu slaat te stellen de helangrijk-
j beid dier werkzaamheden naar juiste waarde te boordeeleo,
zal ik trachten in groote trekken een zoo veel mogelijk dui-
i delijk overzigt daarvan te geven, en aanvangen hij de gegoten
ijzeren kraanbrug, welke de belgische haan over de rivier de
Mark tnet de nieuwe verbinden moet. Van deze brug, die in
teekening reeds getuigt van uiterst schoonen vorm. zijn de
beide landhoofden en een der pijlers gemetseld en van boven
reeds ten deele met zerken belegd, terwijl de genoemde pijler
reeds voorzien is van de vier ijzeren kranen, waarop de sporen
komen te liggen; van den tweeden pijler is de koffer gereed
en uitgepompt, zoo dat eerstdaags met liet metselwerk op de
beton begonnen kan worden.
„Naast deze brug (de eigenlijke spoorbrug) en wel naar de
zijde van de stad komt eene gewone ophaalbrug te liggen,
welke het middel van gemeenschap moet zijn tusschen den
grindweg van de Waterpoort met den toegangsweg tot het
nieuwe stationsgebouw, dat ten naastebij midden tusschen (le
bovengenoemde poorten, ter hoogte van het Valkenberg en
nabij den Moerdijkschen straatweg moet verrijzen.
„De dam, op welken de rail- en toegangsweg loopen. neemt
van de bruggen af eerst ter lengte van een goede 300 el eene
flaauwe bogt aan en strekt zich verder in regie en nagenoeg
met het vestingfront evenwijdig blijvende rigting tot aan den
straatweg van Moerdijk uit. De toegangsweg loopt hier op
dezen straatweg uit, die verder naar de Boschpoort geleidt.
De railweg doorsnijdt dien straatweg, gaat over een te ver
vaardigen grooten steenen duiker over de buitengracht der
vesting, snijdt duizend ellen verderden straatweg van Ooster
hout eu voert vervolgens langs Dorsten en de Vijf-eiken naar
Tilburg. Van den oosterhoutsehen straatweg af zijn de bills
en rails reeds tot 20 minuten voorbij de Vijf-eiken gelegd en
ziet men reeds de lokoraotief Thorbecke heen en weder snel
len, om zand en materialen naar de zijde van Tilburg aan te
voeren. Verder op, bij de lijn van Tilburg op Helmond, is men
bezig met de afbakening en de werkzaamheden voor de ont
eigeningen.
„Men kon.wat de werken bij Breda betreft, niet voorkomen,
dat de dam voor spoor- en toegangsweg den bedekten weg der
vesting en tevens de flanken van de voorliggende lunet Coe-