MIDDELBURGSCHE C 0 U Tt A N T. w- 92. Zaturdag 1862. 2 Augustus. Editie van vrijdag avond 8 ure. KEXKHeEVraCi. De burgemeester en wethouders van de gemeente Grijps- kerke maken bekend, dat. ten gevolge van het leggen van twee nieuwe bruggen over den Domburgschen watergang, de passage over den Hoogelandschenweg en den Plattenwegin deze gemeente voor vee rij - en voeriuigen zal zijn gestremd; dat de Hoogelandscheweg opgedolven is van den 4 augus tus tot deu 15 september 1862 en de Plattevveg van den 18 augustus tot den 29 september 1S62. Grijpskerke. den 28 julij 1862. De burgemeester en wethouders voornoemd, S L E G T. De secretaris, P. GESGIllERE, wethouder. BIXXEXLAND. Middelburg 1 Augustus. Wij ontvangen heden het berigt. dat de hertog Bernhard van Sjiksen-Weimar in zeventig jarigen ouderdom is overleden. Geboren den 80 mei 1792. is zijn leven zoodanig verbonden met de vaderlandsche geschiedenis der laatste jaren, met de roemrijkste dagen van het nederlandsch leger van den laat- sten tijd dat weinige woorden noodig zijn om de belangrijke loopbaun des hertogs geheel in het geheugen van onze lezers terug te roepen. De strijd bij Quatre-Bras, de slag van Waterloo, de omsingeling van Lier. de verdediging der dor pen rondom Aniwerpen, het gevecht bij het gehucht den Eel en het dorp llaevels, de slag bij Hasselt roepen ons als zoo vele tooneelen terug uit het leven van dezen dapperen talent vollen kolonel, later generaal in nederlandsehe dienst. In 1848 werd hij benoemd tot bevelhebber van het nederland sehe leger in de O. 1. koloniën en in 1858 uit de dienst ontslagen, onder betuiging van's konings bijzonderen dank voor de langdurige gevvigtige en trouwe dienstendoor hem aan den lande bewezen. In 1816 was hij gehuwd met de dochter van prins George van Saksen-Meiningen, Ida, die in 1852 overleed. Zijn dochter Amelia Maria da Gloria Augusta, die op20meilS30 werd geboren, is, zoo als men weet, sedert 1858 gehuwd met prins Hendrik der Nederlanden. In de zitting der eerste kamer van woensdag, geopend ten 8 ure. heeft de voorzitter medegedeeld, dat de heer van Nispen van Pannerden verhinderd is de geheele tegenwoordige zit ting bij te wonen. Door de afdeelingen zijn benoemd tot voorzitters, de heeren van Rijckevorsel. van Wessem, van Swinderen en Cost Jor- dens; tot onder-\ oorzitters. de heeren Boreel van Hogelanden, Tonckens, van Eysinga en Blankenheijm. Tot rapporteurs zijn benoemd, over het wetsontwerp tot wijziging van het tarief van regten op den in-, uit- en door voer. de heeren Boreel van Hogelanden, Hartsen, Sassen en Blankenheijm; over «lat tot inkoop en amortisatie van natio nale rentege\ende schuld, de heeren Bosch van Drakestein, Tonckens, 't Hooft en van Heeckeren vanWassenaerover die tot naturalisa'ie van onderscheidene personen, de heeren Bosch van Drakestein. Fransen van de Putte, 't Hooft, en van Heeckeren; over dat tot wijziging van hoofdstuk X der staatsbegrooting voor 1861, de heeren Bosch van Drakestein, Taets van Amerongen, 't Hooft en van Heeckeren. Is ingekomen ecne missive van den minister van binnen- landsche zaken, houdende kennisgeving dat hij het welbeha gen van Z. M. den koning heeft gevraagd over het tijdstip, waarop de heer Viruly zal worden toegelaten tot het afleggen van deeeden, bij de grondwet voorgeschreven. Dedirekteur van het kabinet heeft berigt, dat Z. M. na zijne terugkomst in de residentie dit tijdstip zal bepalen. Op nieuw zijn een groot aantal verzoekschriften tegen het ontwerp-tarief ingekomen. De heer Cost Jordens brengt verslag uit over de geloofs brieven van den heer Viruly, nieuw benoemd lid. De kon- klusie strekt tot toelating, na beëediging. Wordt hepaald dat vrijdag, ten 2 ure, de beraadslaging zal plaats hebben over de wets-ontwerpen tot amortisatie van schuld, tot wijziging van hoofdstuk X der begrooting voor 1861 en tot naturalisatie van verschillende personen. De heer Hartsen brengt rapport uit over twee verzoek schriften. Daarna is de vergadering gescheiden. Heden zijn al de woensdag aan de orde gestelde wetsont werpen aangenomen. De minister van financiën heeft mededeeling gedaan dat hij bij de behandeling der begrooting voor 1S63 zijne inzigten aangaande het belastingstelsel zal bloot leggen. Tot rapporteurs over het wetsontwerp tot emancipatie van slaven in de nederlandsehe we9t-indische koloniën zijn be noemd de heerenSchimtnelpenninck van der Oije, Fransen van de Putte, van Eysinga en van Meeuwen. Maandag zullen de verschillende wetsontwerpen tot ont eigening van perceelcn ten behoeve derstaats-spoorwegen, alsmede dat betrekkelijk de herziening van het tarief van regten op den in-, uit- en doorvoer in behandeling worden ge nomen. Naar wij vernemen zal op dingsdag 19 dezer de verkiezing plaats hebben voor een lid van den gemeenteraad alhier. Heden morgen geraakte een boerenwagen bij het overrij den van de Dambrug door het stooten tegen de ijzeren leu ning op hol. De landman die "bp wagen zat. wilde de paarden inhouden, waardoor een der leidsels brak en een der paarden los raakte en doorging; het andere rende met den wagen de Zuidzijde van den Dam op, alwaar de wagen in aanraking kwam met dien van A. Suvaal van Vrouwepolder, waardoor de wagen van laatstgenoemden een schok ontving en den eigenaar, die op een bank aan het hui9 gezeten was, zoodanig kwetste dat het linkerdijbeen werd gebroken. Eene vrouw die zich op de brug bevond ontving eenige verwon dingen aan hoofd en been. Nadat beide voorloopig geneeskundige behandeling had den ontvangen, zijn zij naar het gasthuis overgebragt. Jl. maandag had te Neuzen de verkiezing plaats van het vierde lid van den gemeenteraad. Het stembureau bestond, gelijk wij in ons vorig nommer mededeelden, uit de heeren mr. J. P. Dronkers en N. Greuu. Uit de opening der stembussen op dingsdag bleek dat 80 biljetten waren ingeleverd, waarvan 2 van onwaarde; het ge tal geldige stemmen bedroeg alzoo 78 en de volstrekte meer derheid 40. Daarvan bekwamen stemmen de heeren mr. J. P. Dronkers 48, F. Weijns 25, J. T. de Smidt 4 en P. D. 13nijze 1, zoo dat eerstgenoemde is verkozen. De heer F. Weijns heeft echter tegen deze verkiezing ge protesteerd, op grond dat het bureau van stemopneming on wettig is zamengesteld, en dat hier geen sprake kan zijn van eene vrije verkiezing maar slechts, blijkens het proces-verbaal van stemopneming van 16 julij, van eene herstemming tus- schen mr. J. P. Dronkers en hem. Het verdient opmerking dat geen der raadsleden aan de stemming heeft deel genomen. Door ruim een J 20tal inwoners van de gemeenten Kad- zand, Heille, Nieuwvliet, Retranchement,"St. Anna ter Mui den, Sluis en Zuidzande is aan de leden der tweede kamer een adres gezonden waarin op hunne medewerking tot liet be ëindigen der Zwin-kwestie wordt aangedrongen. De verzoekers willen dat het den leden der tweede kaïner hehage de ministers van binnenlandsche zaken en van finan ciën ten deze te interpelleren en hen tot eene spoedige afdoe ning der procedure met de erven van Damine en de bedijking van het Zwin aan te sporen. Hierdoor, zoo lezen we nagenoeg in de konklusie van het adres, zou worden voorkomen dat de Zwin-kwestie die der Ooster-Schelde volgde, en het rijk, in het bezit der Zwingronden tredende, zou de hinderpalen weg ne men die thans de onderlinge verbinding der gemeenten en de daaruit voortvloeiende voordeelcn beletten. „Men zal eenigzins kunnen oordeelen over den graad in welken de mazelen te Sluis heersehen, zegt het in die gemeente verschijnend weekblad, wanneer men weet dat van de 220 leerlingen op de openbare school, heden morgen slechts 52 aanwezig waren. Onder de afwezigen zijn er echter ook eeni- gen die wegens veldarbeid niet opgekomen waren. Bepaalde de ziekte, die overigens niet boosaardig is, zich aanvankelijk tot de kinderen van 8 tot 13 jaren, thans worden ook de jon geren er door aangetast." Men schrijft ons uit 's Gravenhage van 31 julij. „Gelijk men weet waren de leden van het te Amsterdam vergaderde duitsche spoorweg-kongres uitgenoodigd tot een togtje naar 's Gravenhage en Scheveningen, waartoe de dag van gisteren bepaald was. Ofschoon dit togtje eigenlijk geheel van partikulieren aard was, heeft het toch een officieel karak ter verkregen, door de wijze van ontvangst der kongresleden. De vlaggen wapperden gisteren van den toren, van het station gebouw en van vele huizen, in de straten welke de stoet moest doortrekken. Het plein voor het station was versierd met wimpels aan hooge palen en afgezet door dragonders. In den namiddag vulden deWagenstraten en de stationsweg zich met toeschouwers en op het tijdstip dat de stoet aankwam zagen die straten letterlijk zwart van de nieuwsgierigen, een eenigzins zonderling verschijnsel, daar niemand verwachten kon iets bijzonders te zien aan die duitsche heeren, gekleed als wij en gezeten in rijtuigen, gelijk men er bij eiken voetstap iederen dag ontmoet. „De kongresleden, ten getale van ruim 200, kwamen gisteren met eene xtra-trein van Amsterdam ten half zes in den namid dag hier aan, en plaatsten zich dadelijk in 45 opene huur rijtuigen. „Voor dat zij naar Scheveningen doorreden, bezoch ten zij de schoonste gedeelten der stad en ook het Bosch, waar zij de rijtuigen verlieten en de vijvers rondwandelden. Daarna stegen zij weder in, om naar Scheveningen gevoerd te worden, alwaar zij langs den nieuwen straatweg, die tegen woordig over de duinen loopt, naar het badhuis wandelden, waar op het terras, hetwelk versierd was met de vlaggen der op het kongres vertegenwoordigde natiën, eene groote ruimte voor hen was open gehouden, opdat zij de muziek der grena diers behoorlijk zouden kunnen hooien. Alsof het eene open bare feestelijkheid was,stroomden duizenden naar Schevenin gen, en zelden zijn daar zulke menschenmassa's bijeengezien. De straatweg over de duinen was bezaaid met wandelaars, en van de hoogten had men het treffendste gezigtop de menigte, die als eene zee golfde. Het was of alle aanzienlijken en onaanzienlijken van 's Gravenhage elkander ahiaar beschei den haddenen ook II. M. de koningin mengde zich met ge volg onder de wandelaars. Onafgebrokene rijen, aanrollende rijtuigen strekten zich van's Gravenhage naar Scheveningen uit en nog laat in den avond begaven drommen nieuwsgierigen zich daarheen. Te zien was er echier niets dan de menigte, want het kollation, dat ten half negen uur van vvege het gemeentebestuur aan de kongresleden werd aangeboden, had binnen liet gebouw plaats en was natuurlijk alleen toe gankelijk voor de genoodigden. Ook de lerugtogt naar 's Gravenhage door middel van geïllumineerde gondels over het kanaal, had niet plaatsde maaltijd was wat lang gerekt en te regt vreesde men dus, dat die watertogt te veel tijd zou kosten, terwijl hij bosendien. door de eenigzins gure avond lucht, waarschijnlijk minder aangenaam zou geweest zijn. De gasten keerden dus weder met rijtuig naar het station terug, alwaar extra-treinen gereed stonden de een voerde de meer derheid der kongresleden naar Amsterdam terug, terwijl de andere diegenen naar Rotterdam bragt. welke gebruik «ilden maken van het aanbod eener engelsehe stoombootmaat schappij. om hen kosteloos naar Londen over te brengen, ten einde daar de tentoonstelling te hezigtigen. De drukte, die gisteren op Scheveningen heerschte. is slechts te vergelijken met die van ëén dollen dug in't jaar den pinkstermaandag. Zelfs de japannezen hebben niet zoo vele tnenschen- en paar denvoeten in beweging gehragt als de kongresleden." Uit Breda schrijft men ons 27 julij „De werkzaamheden aan den spoorweg van Breda op Tilburg beginnen thans een omvang te krijgen, welke da gelijks talrijke bezoekers naar het terrein lokt. De bedrij vigheid bij het slechten en veranderen van sommige gedeelten van den bedekten weg van het estingfront tusschen deWater- en de Boschpoort, bij het graven eu dempen van grachten, het ophoogen van den grond, het uil malen van het water uit het bassin door eene stoommachine, levert voor den bezoeker, die daar vroeger niets anders dan laag weiland, en doodsche, sombere vestingwerken aanschouwde, een aantrekkelijk en verrassend schouwspel op de sehoone loodsen der ingenieurs en opzigters, de rieten hutten der poldergasten, de lange berg- plaatsen der materialen, heistellingen, balken, steenen. alles zet het geheel 't eigenaardig karakter van een belangrijk I werk bij. I „Om uwe lezers eenigzins iu slaat te stellen de helangrijk- j beid dier werkzaamheden naar juiste waarde te boordeeleo, zal ik trachten in groote trekken een zoo veel mogelijk dui- i delijk overzigt daarvan te geven, en aanvangen hij de gegoten ijzeren kraanbrug, welke de belgische haan over de rivier de Mark tnet de nieuwe verbinden moet. Van deze brug, die in teekening reeds getuigt van uiterst schoonen vorm. zijn de beide landhoofden en een der pijlers gemetseld en van boven reeds ten deele met zerken belegd, terwijl de genoemde pijler reeds voorzien is van de vier ijzeren kranen, waarop de sporen komen te liggen; van den tweeden pijler is de koffer gereed en uitgepompt, zoo dat eerstdaags met liet metselwerk op de beton begonnen kan worden. „Naast deze brug (de eigenlijke spoorbrug) en wel naar de zijde van de stad komt eene gewone ophaalbrug te liggen, welke het middel van gemeenschap moet zijn tusschen den grindweg van de Waterpoort met den toegangsweg tot het nieuwe stationsgebouw, dat ten naastebij midden tusschen (le bovengenoemde poorten, ter hoogte van het Valkenberg en nabij den Moerdijkschen straatweg moet verrijzen. „De dam, op welken de rail- en toegangsweg loopen. neemt van de bruggen af eerst ter lengte van een goede 300 el eene flaauwe bogt aan en strekt zich verder in regie en nagenoeg met het vestingfront evenwijdig blijvende rigting tot aan den straatweg van Moerdijk uit. De toegangsweg loopt hier op dezen straatweg uit, die verder naar de Boschpoort geleidt. De railweg doorsnijdt dien straatweg, gaat over een te ver vaardigen grooten steenen duiker over de buitengracht der vesting, snijdt duizend ellen verderden straatweg van Ooster hout eu voert vervolgens langs Dorsten en de Vijf-eiken naar Tilburg. Van den oosterhoutsehen straatweg af zijn de bills en rails reeds tot 20 minuten voorbij de Vijf-eiken gelegd en ziet men reeds de lokoraotief Thorbecke heen en weder snel len, om zand en materialen naar de zijde van Tilburg aan te voeren. Verder op, bij de lijn van Tilburg op Helmond, is men bezig met de afbakening en de werkzaamheden voor de ont eigeningen. „Men kon.wat de werken bij Breda betreft, niet voorkomen, dat de dam voor spoor- en toegangsweg den bedekten weg der vesting en tevens de flanken van de voorliggende lunet Coe-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1862 | | pagina 1