MIDDELBURGSCHE> C 0 R A N T. Zaturdag 8 Februarij. i\- 17. 1862 Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeenteen Vlissingen geschiedt de uitgave den avond te vo De abonnementsprijs per drie maanden is ƒ3, franco per post ƒ3,4*0. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens. UITGEVERS: GEBROEDERS ABRAHAMS. De prija van gewoue advertentien is 22 cent par regelvan huwelijks, geboorte doodbekendraakiugen enz. van één tot zes regels ƒ1,50, voor eiken regel daarboven 22 centmet 35 cent zegelregt voor elke plaatsing. De betaling geschiedt kontant. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen Bij deze courant behoort een bij voegsel. Editie van vrijdag avond 8 ure. KENNISGEVING. Gedeputeerde ataten van Zeeland, Gezien art. 73, 2e lid van de wet, regelende het kiesregt en de benoeming van afgevaardigden ter eerste en ter tweede kamer der staten generaal, van 4-julij 1850 (Staatsblad no. 37). Noodigen de inwoners der provincie uit, om. zoo zij in de grondbelasting, de personele belasting, of het patentregt op de kohieren, tot de loopende dienst behoevende, elders ziju aangeslagen, daarvan door toezending van de vereischte be scheiden (aanslagbiljetten of uittreksels uit de kohieren) en eene berekening van hetgeen in hoofdsom en in rijks-opeen ten afzonderlijk wordt betaald, vóór of uiterlijk op 1 april aan staande, aan hen te doen blijken. Deze kennisgeving zal in de onderscheidene gemeenten van dit gewest worden afgekondigd en aangeplakt. Middelburg, den 31 januarij 1862. De gedeputeerde staten voornoemd, 11. W. v. LIJNDEN, voorzitter. S. VAN DER SWALME, griffier. AANBESTEDING. Op vrijdag, den Li februarij 1862. des voormiddagsten 10 ure. zal. onder nadere goedkeuring door den commissaris des konings in de provincie Zeeland, of, bij zijne afwezigheid, door een der leden van de gedeputeerde staten, en in bijzijn van den hoofdingenieur van den waterstaat in het 11de dis trict, aan het lokaal van het provinciaal bestuur, te Middel burg, worden aanbesteed Het herstellen van stormschaden aan de rijks zeeweringen te Vlissingen. Deze aanbesteding zal geschieden bij enkele inschrijving. Het bestek ligt ter lezing aan het lokaal van het ministerie van binnenlandsche zaken, aan dat van het provinciaal be stuur van Zeeland, te Middelburg, en op alle zoodanige plaat sen, alwaar gewoonlijk de bestekken van waterstaatswerken in gemelde piovincic ter lezing gelegd worden. Zullende den 4den en 3den dag vóór de besteding de noo- dig aanwijzing in loco worden gedaan, en voorts nadere inlichtingen te bekomen zijn aan het bureau van den hoofd ingenieur van den waterstaatjhr. J.R.T.Ortt,teMiddelburg, en bij den ingenieur J. A. van Dorth, aldaar. 's Gravenhage, 23januarij 1862. De minister van binnenlandsche zaken, S. VAN HEEMSTRA. BIMEKLA^D§CIIE TIJMVGEX. middelburg 7 Februarij. H. M. de koningin heeft dingsdag avond den heer Thor- becke in een bijzonder gehoor ontvangen. Onderscheidene dagbladen melden dat jhr. mr. J. A. ridder van der Heim van Duyvendijke als kommissaris des konings in Zuid-Holland zijn ontslag heeft gevraagd. Door den konsul van Italië, te Amsterdam, is aan den heer P. Smith, op zijn verzoek, ontslag verleend als vice-kousul te Vlissingen. Jl. maandag is eene kleine herberg aan den weg tusschen Kappelle en Yersekendam op het midden van den dag totaal afgebrand. Men zegt dat het met stroo gedekt bouwvallig huisje voor f 350 en de inboedel mede voor f350 sedert kor ten tijd ziju verzekerd. De justitie heeft zich dingsdag van Goes naar de plaats van den brand begeven, zonder dat er tot heden iets naders van bekend is geworden. In 1860 werd door den minister van tónnenlandsche zaken een raad van den waterstaat benoemd, aan wien opgedragen werd het beantwoorden van onderscheidene vragen, in ver band staande met de wijze waarop de onderzeesche oevers op de meest bedreigde punten der kalamiteuse polders behooren te worden beveiligd. Op 30 oktober jl. heeft die raad verslag uitgebragt. Daarm wordt hulde gebragt aan de vroegere wer ken tot de zeeuvvsche oeververdediging, welke ondanks min der toereikende fondsen of ongnustige staatkundige omstan digheden moesten worden tot stand gebragt. De voornaamste der bedreigde oevervakken zijn eenige aan de Westersehelde, linkeroever; onder anderen de noor delijke bedijking van het polder-arrondissement Axel, de kalamiteuse polder Oud- en Jong-Breskcns, idem, regter- oever, de kalamiteuse polder Borsselen.aan de Oosterschei de, linkeroever, de kalamiteuse po'.ddrs Wilhe'mine en Go.,t- Beveland. met de vrije polders Breede Watering boven en beneden Leendert, de noordelijke oever van Abrahams bene denwaarts; Noord-Beveland, bevattende de kalamiteuse pol ders Oud-Noord-Beveland, Nieuw-Noord-Beveland en Vliete, met de vrije polders Thoorn en Sophia, aan den regteroever. Het zuidelijk oevervak van den kalainiteusen polder Schou wen, bevattende de disïrikten Borrendamme, Flaauwers en Koudekerke, met den polder Btirgh en Westland Zijpeeu Mastgat, regteroever, de kalamiteuse polder Bruinisse Kee- ten, linkeroever; dekalamiteu.se polder Stavenisse. Voorts worden nog andere door den stroom, ofschoon in mindere mate aangevallen polders, enz., opgegeven. Daarna worden vermeld de onderscheidene stelsels van verdediging en het stelsel van inlaagdijken veroordeeld, dat zoo zwak was,datin een menschen leeftijd drie achterliggende inlaagdijken werden gelegden weder verlaten. Dat oude stel sel bestond dus uit het zoo goed als onverdedigd laten van de aangevallen oevervakken, met landwaardsche terugtrekking door het maken van slaper- of inlaaidijken. Het verkeerde hiervan werd sinds lang ingezien en men heeft het stelsel dus ook opgegeven. Men heeft zich echter ook al vroegtijdig op den aanleg van hoofden en dammen toegelegd, ook dit stelsel j werd door deskundigen veroordeeld. Eigenlijkgezegde zink werken, uit platte stukken bestaande, schijnen in vorige eeuwen weinig uitgevoerd te zijn. Men heeft bevonden, dat j in de eerste helft der vorige eeuw de eerste bezinkingen ge- daan zijn. De nadeelen van de zinkstukken worden in het [licht gesteld; men heeft er door steenstortingen belasting j met schorgrond in trachten te voorzien. De hoofd-ingenieur I van Diggelen heeft in 1859 voor enkele hevig aangevallen oevervlakten de tocpassi.fg ran het stelsel van stroomleiding voorgesteld. De kommissie gaat nu in du bijzonderheden na, i welke de uitkomsten zijn geweest van de verschillende stcl- seis, in de onderscheidene oevervakken aangewend met toe- j lichting door verschillende kaarten. Het eindoordeel van den raad strekt tot onderzeesche j oeverbezetting in Zeeland om dit tot een volledig stelsel te I brengen wordt, zijns inziens, eene som van 4 millioen gevor- I derdovergeslagen over een tijdperk van 10 of 15 jaren, j gemiddeld kan men dus rekenen dateene som van drie tonnen 'sjaars vereischt zal worden. Mogtdit gemiddeld bedrag wor- j den toegestaan, dan zouden de zeeuwsche oevers niet slechts I eene betere toekomst tegengaan, maar ook de onderhouds- j kosten der totstaud gebragte oeververdediging zich later tot i de naar evenredigheid geringe som van een ton per jaar bepa len. De raad geeft voorts de middelen op tot strand verbete- I ring in Zeeland, welke, ofschoon van anderen aard dan de onderzeesche werken, niettemin van het hoogste belang is j voor het behoud van zeeuwsche kusten. Eindelijk wordt aanbevolen het doen van peilingen, zijnde 1 het voornaamste middel tot onderzoek van de werking der j stroomen op de onderzeesche oevers. I Men deelt ons mede dat, ter stelselmatige bepaling van de I plans tot konstruktie van de verschillende stations-gebouwen, op de staatsspoorwegen daar te stellen, eene klassifikatie der stations is vastgesteld. Er zijn vijf klassen aangenomen, ter wijl de le klasse weder in drie soorten verdeeld is. In de le klasse, le soort is gerangschikt Amsterdamin dele klasse 2esoort: Groningen,Rotterdam en Utrecht: indeleklasse 3e soortArnhem, Breda, Leeuwarden, Maastricht, Zutphen, en Zwolle; in de 2e klasse: Alkmaar 's Bosch, Deventer, Dordrecht, Enschede, Ilarlingen, Middelburg, Roosendaal, Tilburg, Vlissingen en Zaandam; in de 3e klasse: Assen, Bergen op Zoom, Bommel, Boxtel, Culenborg. Eindhoven, Franeker, Goes, Meppel, Moerdijk, Nieuwediep, Roermond, Sittard, Venlo en Winschoten. Welke plaatsen in de 4e klasse (tusschenstations) en in de 5e klasse (halten) zullen gerang schikt worden,kon nog niet worden bepaald, daar nog niet is vastgesteld waar tusschenstations en halten zullen gevestigd worden. De stations-gebouwen van de le klasse zullen van overdekte galerijen voorzien zijn, met uitzondering van dat te Breda, hetwelk echter zoo zal worden ingerigt, dat zulks later nog zal kunnen geschieden. (Nieuw dagbl. van V Gravenhage Bij den aanleg der staatsspoorwegen zal men eene zeer be langrijke bezuiniging te danken hebben aan een praktisch denkbeeld, naar wij vernemen verschuldigd aan de ingeni eurs van den waterstaat Fijnje en Dirks. Laatstgenoemde is namelijk belast met het toezigt over de werkzaamheden tot verbetering der rivier de Mcrwede nabij Gorinchem. De grond die daar uitgebaggerd wordt, bestaat uit een lijn soort grint, te fijn om tot eigenlijk gezegde griutwerken tc worden gebezigd, en dus tot hiertoe zonder waarde, terwijl in tegen- .«cel het afvoeren van dien grond n<Jg met betrekkelijk aan zienlijke kosten gepaard ging. Dezen grond nu heeft men j gratis beschikbaar gesteld voor den aanleg der spoorwegba- j nen. Van deze gelegenheid wordt reeds gretig gebruik ge maakt voor den aanleg der lijnen Breda-Tilburg en Roscn- j daal-Bergeh-op-Zoom. Behalve dat hierdoor den staat de I kosten van het vervoer van dezen grond worden bespaard, j levert deze maatregel nog een tweede belangrijk dadelijk j voordeel op. Tot hiertoe bezigde men namelijk voor den aan leg der spoorwegbanen veelal fijn zand. dat sterk aan verstui ving is blootgesteld en waardoor al zoo het maken van de zoogenaamde banketten (eene soort steenen kaden) ter weers zijden der banen noodzakelijk was. De nu gebezigde fijne grintsoort levert dat bezwaar van verstuiving niet op. zoo dat de aanzienlijke kosten tot het maken der banketten vermeden worden. Onder de overige voordcelen, welke deze maatregel oplevert, moet ook nog vermeld worden, dat daardoor de noodzakelijkheid vervalt, om den benoodigden grond voor den aanleg der banen uit te graven uit de aangrenzende lan den, waartoe een uitgebreid terrein vereischt werd, waarvan na de uitgraving niets overbleef dan onoogelijke gaten en i nuttelooze breede sloten. Op den aanstaanden verjaardag des konings, 19 dezer, zul len in alle garnizoensplaatsen des rijks militaire assauts ge- j houden worden, waarbij o. a. de benoemingen tot meester en I pre'vot op onderscheidene wapens zullen plaats hebben, als- I mede aan de onderwijzers belooningen worden toegekend. gelijk in vorige jaren is geschied. I Bij de voord ragt van den hoogleerattr van Breda in de J stichting van Teyler te Haarlem, op 31 januarij 11.. is in wer- j king gebragt het rulnnkorffsche apparaat. De daarbij gehe- j zigde toestel is een der grootste en sterkste, welke tot heden j doordien werktuigkundige zijn vervaardigd. De rood kope- I ren draad, in welken de elektrische stroom wordt geïnduceerd, j heeft eene lengte van 40 ned. mijlen. De grootste vonken- lengte bedraagt ongeveer 40 ned. duimen, en is derhalve j weinig minder dan die van Teylersgrooteelektriseer-machine onder de aller gunstigste omstandigheden. Ook is gebleken j dat de induktie-toestel onder elke weersgesteldheid, zonder bijzondere voorzorgen, werken kan. Uit een, van wegehet ministerie van financiën medegedeel- den vergelijkenden staat dei'nederlandsche koopvaardijvloot op 31 december I860 en 31 december 1861, blijkt, dat op laatstgenoemden datum aanwezig waren: 7 klippers, 137 fre- gatten, 370 barken, 148 brikken, 369 schooners, 2 brigautij* j nen, 310 galjoten en galjassen, 532 koffen, 219 tjalken. 28 j smakken, 1 gaffelschip, 5 kotter-, sloep-, kajuit- en jagtsche- I pen, 1 paviljoenschip, 2 praamschepen, 1 schokker, 27 hoe- i kers, 16 bunnen, 74bommen, 13 visch-, aak- en sniksehepen, 40 stoomschepen, totaal 2332 schepen, metende 286,217 las ten, tegen 2361 schepen, metende 294,3S6 lasten op gelijk tijdstip van het vorige jaar. Er zijn verongelukt, gesloopt enz., blijkens de in 1S61 inge komen berigten, 152 schepen, metende 16,719 lasten, als 9 fregatten, 21 barken, 7 brikken, 18 schooners, 16 galjoten en galjassen, 39 koffen, 29 tjalken, 4 smakken. 1 paviljoenschip, 1 schokker, 2 hoekers, 2 bommen en 3 stoomschepen. In verband met vroegere ophelderingen omtrent de zamenstel- ling der opgaven wegens de nederlandsche koopvaardijvloot, valt ten aanzien van deze opgave aan te merken, dat onder de daarin opgenomen 152 schepen een aantal zijn, waarvan de in 1857 verleende zeebrie ven niet zijn terug ontvangen of vernieuwd geworden en waaromtrent bij een opzettelijk ingesteld onderzoek gebleken is, dat die schepen reeds vroeger afgeschreven zouden geworden zijn, indien de be- I trokken reeders of schippers het berigt wegens het veron* gelukken, sloopen enz., hadden ingezonden. De nieuw gebouwde schepen, die in 1861 zeebrieven be- l komen hebben, bedragen 116. metende 8290 last, als: 3 klip- t pers, 2 fregatten, 2 barken, 6 brikken, 30 schooners, 22 galjo ten en galjassen, 6 koffen, 1S tjalken, 6 smakken, 1 kotter, 13 bommen, 6 visch-, aak- en sniksehepen, 1 stoomschip. Het aantal schepen die. na afschrijving in 1861 weder in de vaart zijn gekomen, bedroeg 7, metende 307 last, als: 1 schooner, 1 galjoot, 1 kof, 2 tjalken en 2 snikken. Gedurende het jaar 1851 zijn ingeklaardgeladen 8599 schepen, metende 1,680,114 tonnen, tegen 8217 schepen en 1,591,419 tonnen in I860; en in ballast: 470 schepen, metende 66,237 tonnen, tegen 497 schepen en 66,415 tonnen in I860. Uitgeklaard: in 1S61 geladen 4659 schepen, metende 1,031,650 tonnen, tegen 50!6 schepen en 1,062,385 tonnen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1862 | | pagina 1