MIDDELBURGSCHE>
C 0 R A N T.
Zaturdag
8 Februarij.
i\- 17.
1862
Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags.
Binnen deze gemeenteen Vlissingen geschiedt de uitgave den avond te vo
De abonnementsprijs per drie maanden is ƒ3, franco per post ƒ3,4*0.
De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens.
UITGEVERS:
GEBROEDERS ABRAHAMS.
De prija van gewoue advertentien is 22 cent par regelvan huwelijks, geboorte
doodbekendraakiugen enz. van één tot zes regels ƒ1,50, voor eiken regel daarboven 22
centmet 35 cent zegelregt voor elke plaatsing. De betaling geschiedt kontant.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen
Bij deze courant behoort een bij voegsel.
Editie van vrijdag avond 8 ure.
KENNISGEVING.
Gedeputeerde ataten van Zeeland,
Gezien art. 73, 2e lid van de wet, regelende het kiesregt en
de benoeming van afgevaardigden ter eerste en ter tweede
kamer der staten generaal, van 4-julij 1850 (Staatsblad no. 37).
Noodigen de inwoners der provincie uit, om. zoo zij in de
grondbelasting, de personele belasting, of het patentregt op
de kohieren, tot de loopende dienst behoevende, elders ziju
aangeslagen, daarvan door toezending van de vereischte be
scheiden (aanslagbiljetten of uittreksels uit de kohieren) en
eene berekening van hetgeen in hoofdsom en in rijks-opeen ten
afzonderlijk wordt betaald, vóór of uiterlijk op 1 april aan
staande, aan hen te doen blijken.
Deze kennisgeving zal in de onderscheidene gemeenten
van dit gewest worden afgekondigd en aangeplakt.
Middelburg, den 31 januarij 1862.
De gedeputeerde staten voornoemd,
11. W. v. LIJNDEN, voorzitter.
S. VAN DER SWALME, griffier.
AANBESTEDING.
Op vrijdag, den Li februarij 1862. des voormiddagsten
10 ure. zal. onder nadere goedkeuring door den commissaris
des konings in de provincie Zeeland, of, bij zijne afwezigheid,
door een der leden van de gedeputeerde staten, en in bijzijn
van den hoofdingenieur van den waterstaat in het 11de dis
trict, aan het lokaal van het provinciaal bestuur, te Middel
burg, worden aanbesteed
Het herstellen van stormschaden aan de rijks
zeeweringen te Vlissingen.
Deze aanbesteding zal geschieden bij enkele inschrijving.
Het bestek ligt ter lezing aan het lokaal van het ministerie
van binnenlandsche zaken, aan dat van het provinciaal be
stuur van Zeeland, te Middelburg, en op alle zoodanige plaat
sen, alwaar gewoonlijk de bestekken van waterstaatswerken
in gemelde piovincic ter lezing gelegd worden.
Zullende den 4den en 3den dag vóór de besteding de noo-
dig aanwijzing in loco worden gedaan, en voorts nadere
inlichtingen te bekomen zijn aan het bureau van den hoofd
ingenieur van den waterstaatjhr. J.R.T.Ortt,teMiddelburg,
en bij den ingenieur J. A. van Dorth, aldaar.
's Gravenhage, 23januarij 1862.
De minister van binnenlandsche zaken,
S. VAN HEEMSTRA.
BIMEKLA^D§CIIE TIJMVGEX.
middelburg 7 Februarij.
H. M. de koningin heeft dingsdag avond den heer Thor-
becke in een bijzonder gehoor ontvangen.
Onderscheidene dagbladen melden dat jhr. mr. J. A. ridder
van der Heim van Duyvendijke als kommissaris des konings
in Zuid-Holland zijn ontslag heeft gevraagd.
Door den konsul van Italië, te Amsterdam, is aan den heer
P. Smith, op zijn verzoek, ontslag verleend als vice-kousul te
Vlissingen.
Jl. maandag is eene kleine herberg aan den weg tusschen
Kappelle en Yersekendam op het midden van den dag totaal
afgebrand. Men zegt dat het met stroo gedekt bouwvallig
huisje voor f 350 en de inboedel mede voor f350 sedert kor
ten tijd ziju verzekerd. De justitie heeft zich dingsdag van
Goes naar de plaats van den brand begeven, zonder dat er tot
heden iets naders van bekend is geworden.
In 1860 werd door den minister van tónnenlandsche zaken
een raad van den waterstaat benoemd, aan wien opgedragen
werd het beantwoorden van onderscheidene vragen, in ver
band staande met de wijze waarop de onderzeesche oevers op
de meest bedreigde punten der kalamiteuse polders behooren
te worden beveiligd. Op 30 oktober jl. heeft die raad verslag
uitgebragt. Daarm wordt hulde gebragt aan de vroegere wer
ken tot de zeeuvvsche oeververdediging, welke ondanks min
der toereikende fondsen of ongnustige staatkundige omstan
digheden moesten worden tot stand gebragt.
De voornaamste der bedreigde oevervakken zijn eenige
aan de Westersehelde, linkeroever; onder anderen de noor
delijke bedijking van het polder-arrondissement Axel, de
kalamiteuse polder Oud- en Jong-Breskcns, idem, regter-
oever, de kalamiteuse polder Borsselen.aan de Oosterschei de,
linkeroever, de kalamiteuse po'.ddrs Wilhe'mine en Go.,t-
Beveland. met de vrije polders Breede Watering boven en
beneden Leendert, de noordelijke oever van Abrahams bene
denwaarts; Noord-Beveland, bevattende de kalamiteuse pol
ders Oud-Noord-Beveland, Nieuw-Noord-Beveland en Vliete,
met de vrije polders Thoorn en Sophia, aan den regteroever.
Het zuidelijk oevervak van den kalainiteusen polder Schou
wen, bevattende de disïrikten Borrendamme, Flaauwers en
Koudekerke, met den polder Btirgh en Westland Zijpeeu
Mastgat, regteroever, de kalamiteuse polder Bruinisse Kee-
ten, linkeroever; dekalamiteu.se polder Stavenisse.
Voorts worden nog andere door den stroom, ofschoon in
mindere mate aangevallen polders, enz., opgegeven.
Daarna worden vermeld de onderscheidene stelsels van
verdediging en het stelsel van inlaagdijken veroordeeld, dat
zoo zwak was,datin een menschen leeftijd drie achterliggende
inlaagdijken werden gelegden weder verlaten. Dat oude stel
sel bestond dus uit het zoo goed als onverdedigd laten van de
aangevallen oevervakken, met landwaardsche terugtrekking
door het maken van slaper- of inlaaidijken. Het verkeerde
hiervan werd sinds lang ingezien en men heeft het stelsel dus
ook opgegeven. Men heeft zich echter ook al vroegtijdig op
den aanleg van hoofden en dammen toegelegd, ook dit stelsel
j werd door deskundigen veroordeeld. Eigenlijkgezegde zink
werken, uit platte stukken bestaande, schijnen in vorige
eeuwen weinig uitgevoerd te zijn. Men heeft bevonden, dat
j in de eerste helft der vorige eeuw de eerste bezinkingen ge-
daan zijn. De nadeelen van de zinkstukken worden in het
[licht gesteld; men heeft er door steenstortingen belasting
j met schorgrond in trachten te voorzien. De hoofd-ingenieur
I van Diggelen heeft in 1859 voor enkele hevig aangevallen
oevervlakten de tocpassi.fg ran het stelsel van stroomleiding
voorgesteld. De kommissie gaat nu in du bijzonderheden na,
i welke de uitkomsten zijn geweest van de verschillende stcl-
seis, in de onderscheidene oevervakken aangewend met toe-
j lichting door verschillende kaarten.
Het eindoordeel van den raad strekt tot onderzeesche
j oeverbezetting in Zeeland om dit tot een volledig stelsel te
I brengen wordt, zijns inziens, eene som van 4 millioen gevor-
I derdovergeslagen over een tijdperk van 10 of 15 jaren,
j gemiddeld kan men dus rekenen dateene som van drie tonnen
'sjaars vereischt zal worden. Mogtdit gemiddeld bedrag wor-
j den toegestaan, dan zouden de zeeuwsche oevers niet slechts
I eene betere toekomst tegengaan, maar ook de onderhouds-
j kosten der totstaud gebragte oeververdediging zich later tot
i de naar evenredigheid geringe som van een ton per jaar bepa
len. De raad geeft voorts de middelen op tot strand verbete-
I ring in Zeeland, welke, ofschoon van anderen aard dan de
onderzeesche werken, niettemin van het hoogste belang is
j voor het behoud van zeeuwsche kusten.
Eindelijk wordt aanbevolen het doen van peilingen, zijnde
1 het voornaamste middel tot onderzoek van de werking der
j stroomen op de onderzeesche oevers.
I Men deelt ons mede dat, ter stelselmatige bepaling van de
I plans tot konstruktie van de verschillende stations-gebouwen,
op de staatsspoorwegen daar te stellen, eene klassifikatie der
stations is vastgesteld. Er zijn vijf klassen aangenomen, ter
wijl de le klasse weder in drie soorten verdeeld is. In de le
klasse, le soort is gerangschikt Amsterdamin dele klasse
2esoort: Groningen,Rotterdam en Utrecht: indeleklasse
3e soortArnhem, Breda, Leeuwarden, Maastricht, Zutphen,
en Zwolle; in de 2e klasse: Alkmaar 's Bosch, Deventer,
Dordrecht, Enschede, Ilarlingen, Middelburg, Roosendaal,
Tilburg, Vlissingen en Zaandam; in de 3e klasse: Assen,
Bergen op Zoom, Bommel, Boxtel, Culenborg. Eindhoven,
Franeker, Goes, Meppel, Moerdijk, Nieuwediep, Roermond,
Sittard, Venlo en Winschoten. Welke plaatsen in de 4e klasse
(tusschenstations) en in de 5e klasse (halten) zullen gerang
schikt worden,kon nog niet worden bepaald, daar nog niet is
vastgesteld waar tusschenstations en halten zullen gevestigd
worden. De stations-gebouwen van de le klasse zullen van
overdekte galerijen voorzien zijn, met uitzondering van dat
te Breda, hetwelk echter zoo zal worden ingerigt, dat zulks
later nog zal kunnen geschieden.
(Nieuw dagbl. van V Gravenhage
Bij den aanleg der staatsspoorwegen zal men eene zeer be
langrijke bezuiniging te danken hebben aan een praktisch
denkbeeld, naar wij vernemen verschuldigd aan de ingeni
eurs van den waterstaat Fijnje en Dirks. Laatstgenoemde is
namelijk belast met het toezigt over de werkzaamheden tot
verbetering der rivier de Mcrwede nabij Gorinchem. De
grond die daar uitgebaggerd wordt, bestaat uit een lijn soort
grint, te fijn om tot eigenlijk gezegde griutwerken tc worden
gebezigd, en dus tot hiertoe zonder waarde, terwijl in tegen-
.«cel het afvoeren van dien grond n<Jg met betrekkelijk aan
zienlijke kosten gepaard ging. Dezen grond nu heeft men
j gratis beschikbaar gesteld voor den aanleg der spoorwegba-
j nen. Van deze gelegenheid wordt reeds gretig gebruik ge
maakt voor den aanleg der lijnen Breda-Tilburg en Roscn-
j daal-Bergeh-op-Zoom. Behalve dat hierdoor den staat de
I kosten van het vervoer van dezen grond worden bespaard,
j levert deze maatregel nog een tweede belangrijk dadelijk
j voordeel op. Tot hiertoe bezigde men namelijk voor den aan
leg der spoorwegbanen veelal fijn zand. dat sterk aan verstui
ving is blootgesteld en waardoor al zoo het maken van de
zoogenaamde banketten (eene soort steenen kaden) ter weers
zijden der banen noodzakelijk was. De nu gebezigde fijne
grintsoort levert dat bezwaar van verstuiving niet op. zoo dat
de aanzienlijke kosten tot het maken der banketten vermeden
worden. Onder de overige voordcelen, welke deze maatregel
oplevert, moet ook nog vermeld worden, dat daardoor de
noodzakelijkheid vervalt, om den benoodigden grond voor
den aanleg der banen uit te graven uit de aangrenzende lan
den, waartoe een uitgebreid terrein vereischt werd, waarvan
na de uitgraving niets overbleef dan onoogelijke gaten en
i nuttelooze breede sloten.
Op den aanstaanden verjaardag des konings, 19 dezer, zul
len in alle garnizoensplaatsen des rijks militaire assauts ge-
j houden worden, waarbij o. a. de benoemingen tot meester en
I pre'vot op onderscheidene wapens zullen plaats hebben, als-
I mede aan de onderwijzers belooningen worden toegekend.
gelijk in vorige jaren is geschied.
I
Bij de voord ragt van den hoogleerattr van Breda in de
J stichting van Teyler te Haarlem, op 31 januarij 11.. is in wer-
j king gebragt het rulnnkorffsche apparaat. De daarbij gehe-
j zigde toestel is een der grootste en sterkste, welke tot heden
j doordien werktuigkundige zijn vervaardigd. De rood kope-
I ren draad, in welken de elektrische stroom wordt geïnduceerd,
j heeft eene lengte van 40 ned. mijlen. De grootste vonken-
lengte bedraagt ongeveer 40 ned. duimen, en is derhalve
j weinig minder dan die van Teylersgrooteelektriseer-machine
onder de aller gunstigste omstandigheden. Ook is gebleken
j dat de induktie-toestel onder elke weersgesteldheid, zonder
bijzondere voorzorgen, werken kan.
Uit een, van wegehet ministerie van financiën medegedeel-
den vergelijkenden staat dei'nederlandsche koopvaardijvloot
op 31 december I860 en 31 december 1861, blijkt, dat op
laatstgenoemden datum aanwezig waren: 7 klippers, 137 fre-
gatten, 370 barken, 148 brikken, 369 schooners, 2 brigautij*
j nen, 310 galjoten en galjassen, 532 koffen, 219 tjalken. 28
j smakken, 1 gaffelschip, 5 kotter-, sloep-, kajuit- en jagtsche-
I pen, 1 paviljoenschip, 2 praamschepen, 1 schokker, 27 hoe-
i kers, 16 bunnen, 74bommen, 13 visch-, aak- en sniksehepen,
40 stoomschepen, totaal 2332 schepen, metende 286,217 las
ten, tegen 2361 schepen, metende 294,3S6 lasten op gelijk
tijdstip van het vorige jaar.
Er zijn verongelukt, gesloopt enz., blijkens de in 1S61 inge
komen berigten, 152 schepen, metende 16,719 lasten, als 9
fregatten, 21 barken, 7 brikken, 18 schooners, 16 galjoten en
galjassen, 39 koffen, 29 tjalken, 4 smakken. 1 paviljoenschip,
1 schokker, 2 hoekers, 2 bommen en 3 stoomschepen. In
verband met vroegere ophelderingen omtrent de zamenstel-
ling der opgaven wegens de nederlandsche koopvaardijvloot,
valt ten aanzien van deze opgave aan te merken, dat onder
de daarin opgenomen 152 schepen een aantal zijn, waarvan
de in 1857 verleende zeebrie ven niet zijn terug ontvangen of
vernieuwd geworden en waaromtrent bij een opzettelijk
ingesteld onderzoek gebleken is, dat die schepen reeds
vroeger afgeschreven zouden geworden zijn, indien de be-
I trokken reeders of schippers het berigt wegens het veron*
gelukken, sloopen enz., hadden ingezonden.
De nieuw gebouwde schepen, die in 1861 zeebrieven be-
l komen hebben, bedragen 116. metende 8290 last, als: 3 klip-
t pers, 2 fregatten, 2 barken, 6 brikken, 30 schooners, 22 galjo
ten en galjassen, 6 koffen, 1S tjalken, 6 smakken, 1 kotter, 13
bommen, 6 visch-, aak- en sniksehepen, 1 stoomschip.
Het aantal schepen die. na afschrijving in 1861 weder in
de vaart zijn gekomen, bedroeg 7, metende 307 last, als: 1
schooner, 1 galjoot, 1 kof, 2 tjalken en 2 snikken.
Gedurende het jaar 1851 zijn ingeklaardgeladen 8599
schepen, metende 1,680,114 tonnen, tegen 8217 schepen en
1,591,419 tonnen in I860; en in ballast: 470 schepen, metende
66,237 tonnen, tegen 497 schepen en 66,415 tonnen in I860.
Uitgeklaard: in 1S61 geladen 4659 schepen, metende
1,031,650 tonnen, tegen 50!6 schepen en 1,062,385 tonnen