MIDDELBURGSCHE
C 0 I K A N T.
l\°- 9.
Dingsdag
1862.
21 Januarij.
*3innmlimÖ£fï)V tijïimgm.
Dete courant verschijnt des (lingsdags, donderdags en zaturdags.
Binnen deze gemeenteen Vlissingen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
De abonnementsprijs per drie maanden is ƒ3, franco per post f 3,4-0.
De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens.
UITGEVERS:
DE GEBROEDERS ABRAHAMS.
De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regelvan huwelijks, geboorte
doodbekendmakingeu enz. van écn tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 23
centmet 35 cent zegelregt voor elke plaatsing. De betaling geschiedt kontant.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Edilie van maandag avond 8 ure.
Middelburg 20 Jantiarij.
Is een ministerie Thorbecke het eenige dat in de tegen
woordige omstandigheden wensehelijk is. hetfenige vooral
waarvan men op dit oogenblik met grond duurzaamheid ver
wachten kan. de kans dat zulk een ministerie binnen kort
zal optreden is in de laatste dagen aanmerkelijk toegenomen.
De heer Thorbecke is herhaaldelijk bij den koning ontvangen
en, zoo onze infortnatiën juist zijn, thans bepaald met de
zamenstelling van een kabinet belast.
Bij de kamer van koophandel en fabrieken is alhier ont
vangen en ligt voor belanghebbenden ter inzage: een over-
zigt van den handel van Bremen, gedurende het jaar 1861.
De stoomboot die vrijdag ochtend ten vijf ure van hier is
afgevaren is eerst des avonds ten half acht ure te Rotter
dam'aangekomen. Men had veel drijfijs ontmoet. vooral in
het 'Hollaiidsche diep. «waardoor de reis zeer moeijelijk kon
worden voortgezet. De boot heeft evenwel de terugreis za-
turdag^rvS uur volbragt en is ten 3 uur alhier aangekomen.
Dejaarijs nu yoorloopiggestaakt.
De zaakjvan (Jen scheepsmakelaar S. te Vlissingen houdt
steeds veler-gèmoederen bezig, en wordt ijverig voortgezet.
Het aantal getuigen is voortdurend vermeerderden beloopt
thans ongeveer een zeventigtal. Eenige inwonejjswan Ant
werpen. die insgelijks in deze zaak moeten geEj^yl worden
zijn heden per extra-stoomboot waartoe onz'efgebrekkige
middelen van gemeenschap hen drongen ten half negen ure
van daar vertrokken en ten half 2 te Vlissingen aangekomen.
Hunne reis werd slechts van Bath tot aan Walsoorden door
het ijs bemoeijdijkt. Overigens trof men open water aan.
Wanneer de openbare behandeling dezer belangrijke zaak
zal voorvallen is nog onzeker, en een berigt van de Amster-
damsche courant dat dit in maart zou geschieden, schijnt ons
van allen grond ontbloot te zijn-
Voor Rotterdam was gisteren slechts weinig en zeer ligt
drijfijsmeer beneden op de rivier w&sermeer. Op de Zuider
zee heeft zich dezer dagen veel drijfas vertoond.
Eene depeche van de Bataviascl^Ejljkandelsvereeniging, van
Batavia 14 december, luidt: Java is rustig. Te Banjermas-
sings alles in status quo.
Naar men verneemt heeft de lieer doktor'L. A. te Winkel,
ten gevolge van zijne veelvuldige werkzaamheden aan de
vervaardiging van het Algemeen nederduitsch woorden
boek. zijn ontslag verzocht als sekretaris der maatschappij
van Nederlandsche letterkunde. Als zijn opvolger zou vooral
in aanmerking komen en aan de leden der maatschappij ter
benoeming worden voorgesteld jhr. W. J.C. Rammelman
Elzevier, archivist der gemeente Leiden.-
[Handelsblad).
Op dingsdag den 18 febrnarij, zal onder nadere goedkeu
ringvan dén minister van binnenlandsche zaken, door de
kommissie voor de staatsspoorwegen in een der lokalen van
het ministerie van binnenlandsehe zaken worden aanbesteed,
het maken der aarclebaan. het bouwen der kunstwerken, het
leveren van den ballast, het leggen van de Bporen en eenige
verdere werken voor den spoorweg tusschen Rosendaal en
Bergen op zoom.
De Staatscourant van zaturdag bevat het rapport der kom
missie tot onderzoek van het voorgevallene betrekkelijk de
koninklijke akademie te Delft.
Bij dat rapport wordt voorgesteld: 1. dadelijk na 1 ja
nuarij 1S62 de akademie te heropenen; 2. de werking van
het besluit van 7 september 1S61 voorloopig te schorsen;
3. de benoeming eener kommissie om ten spoedigste een
plan van algeheele reorganisatie der akademie te ontwerpen.
De koning heeft deze voorstellen goedgekeurd Dien ten
gevolge zal de akademie morgen weder worden geopend.
In de vorige week heeft de kommissie, belast met de ont
eigening der perceelen, benoodigd voor den aanleg van den
staatsspoorweg van Breda naar Bergen op Zoom, zitting ge
houden, om in der minne de daarvoor benoodigde gronden te
onteigenen. Hoewel nog al veel grond is aangekocht, zijn er
echter ook vele eigenaren met wie geen akkoord kon wor
den getroffen. Algemeen erkende men dat er voor den grond
fiksehe prijzen f 1800 a f 2200 per bunder, werden geboden,
docli bestond bij vele landeigenaren bezwaar, daar sommige
perceelen nu aan elkander gelepte., door de overwegen langs
den spoorweg 1 5 a 20 minuten van elkander kwamen, waar
voor de kommissie geene schadevergoeding wilde toestaan.
Vrijdag morgen is de stoomboot Telegraaf, komende van
Antwerpen, op het zoogenaamde Vlij. tusschen Bath en Ber
gen op Zoom aan den grond geraakt, met dat gevolg dat de
passagiers te Woensdrecht aan land zijn gezet en hunne reis
per spoor over Roozendaal naar Holland hebben moeten ver
volgen. De lage waterstand wordt als oorzaak hiervan opge
geven. De hondukteur is vrijdag middag te Bergen op Zoom
aangekomen en heeft onmiddellijk een vaartuig gehuurd, dat
naar die plaats is gevarendoch een eind wegs gekomen zag
men dat de boot zich weder in beweging zette, waarop men
het als overbodig beschouwde verder door te varen, hetgeen
dan ook niet gebeurde; doch ter naauwernood het Haven
hoofd genaderd zijnde, vermeende men noodseinen te hooren,
waarop het bedoelde vaartuig andermaal den togt aannam.
De boot bevond zich thans bijna buiten het gezigtzoo dat
men regt nieuwsgierig is de toedragt dezer zaak met juistheid
te vernemen. Het algemeen gevoelen is, dat de boot een lek
of schade aan de machine bekomen heeft. Amstcourant.)
Het overzigt, zaturdag door de Staatscourant openbaarge
maakt, van de opbrengst der middelen (hoofdsom en opcen
ten) over de twaalf maanden van de jaren 1SG0 en 1861, ver
geleken met het bedrag der raming over laatstgenoemd jaar.
geeft voor's lands financiën allezins bevredigende uitkomsten.
In 1860 was de opbrengst van de middelen f 58,769.253.83.
In 1861 - 59,814.151.83}
Zoo dat de inkomsten in ée'n jaar tijds ver
meerderd zijn met f 1.0 L-l,SOS,0.3 J.
De raming, waarop de begrooting van uit
gaven steunde, bedroeg - 57.596.214,00.
De opbrengst was - 59,814.151,88 i
Zoo dat de opbrengst de raming overtrof
met niet ininder danf 2,217,937,8SJ.
De direkte belastingen bragten meer op in 1861 dan in
1860 f 319.319,67de in- en uitgaande regten en scheeps-
vaarfregten f 417.061,664 de akcijnsen f 6SS,565,0ö; de
waarborg en belasting der gouden en zilveren werken
f 1,450.93; de indirekte belastingen f 483,875,151de poste
rijen f729.528.65; de staatsloterij f 1,015,50 en de loodsgel
den f 29.507,51b
HH. MM. de koning en de koningin hebben jl. donderdag
het voor den baron van Brienen van de Groote Lindt, ge
bouwde nieuwe hotel in het Voorhout, bezigtigd. Ruim vier
jaren is er aan gewerkt; inwendig moet het allerprach
tigst zijn, al het mogelijke gemak aanbieden en op vorstelijke
wijze zijn gemeubeld.
Door de Nederlandsche handelmaatschappij zijn tien sche
pen bevracht, waarvan vijf voor Amsterdam en vijf voor Rot
terdam.
In de vergadering van het departement Haarlem der maat
schappij ter bevordering van nijverheid, gehouden op vrijdag
jl., is gelezen een brief van het departement Leiden, houdende
dankbetuiging voor de feestelijke ontvangst der afgevaardig
den ter jongste algemeene vergadering, bij hunne aankomst
te Haarlem. Met veel genoegen van dit schrijven kennis
genomen.
Voorts is ter sprake gebragthet verschaffen van huis-arbeid
aan den handwerksman, waaromtrent door eenige der aan
wezigen belangrijke mededeeJingen werden gedaan. Er is
besloten, dat van wege het departement eene premie zal wor
den uitgeloofd voor het beste plan om dergelijken arbeid
binnen den kring dier gemeente te bevorderen. De prijs
vraag zal nader worden bekend gemaakt.
Men berigt het volgende aan de Utrechtsche courant. Wij
kunnen verzekeren dat het berigt dezer dagen in sommige
dagbladen medegedeeld, „dat er te Tilburg van staats
wege een fabriek van spoorweg-artikelen zal worden opge-
rigt," onjuist is. Zooveel mogelijk wordt het beginsel van
openbare aanbesteding bij den aanleg der staats-spoorwegen
gevolgd, en dit zal voor het materieel eveneens geschieden,
blijkens de verslagen der kommissie voor den aanleg der
staatsspoorwegen aan den minister van binnenlandsche zaken
Volgens de jongste berigten uit El Ivebir, dd. 1 januarij,
wordt ijverig voortgegaan met de werken tot doorgraving der
landengte van Suez. Op nieuwjaarsdag is de eerste mis ge
vierd in de kerk van den heuvel van Elguisr, niet het minst
moeijelijke der werken. Deze plaats, drie jaar geleden nog
eene woestenij, wordt tegenwoordig bewoond door 6000 per
sonen, waaronder 600 christenen. Reeds zijn 57 kubieke
ned. mijlen doorgegraven en bevaarbaar. Met het riool is
men genaderd tot aan den voet van den heuvel van Elguisr
en men hoopt dat in de tweede helft van januarij de wateren
van den Nijl zich zullen uitstorten in het meer vanTuinsah.
Daarop moet men met 40.000 werklieden aan den ontzagge
lijken heuvel gaan arbeiden, en als deze moeijelijkheid over
wonnen is. zal (ie doorgraving van de landengte van Suez
als voltooid kunnen worden beschouwd.
Volgens kennisgeving van den minister van binnenland
sche zaken zijn ook in de navolgende staten nederlanders
niet aan de verpligte krijgsdienst onderworpen, te weten
Baden, Beijeren Brazilië. Denemarken. Frankfort (vrij®
stad) Frankrijk Griekenland Hessen (Groothertogdom)
Ilolslein, Kerkelijke staat, Keur-Hessen. Nassau, Sleeswiik,
Vereenigde staten van Amerika en Zweden.
Uittreksel uit een verslag van Zr. Ms. konsul op Malta,
over 1S61.
„liet getal der nederlandsche schepen, die gedurende de
tweede helft van 1861 dit eiland bezocht hebben, bedraagt
slechts zes, van geringe grootte. Vijf daarvan kwamen uit
Nederland met hollandsche produkten, na evenwel verschei
den andere havens te hebben aangedaan. Men zou daaruit
kunnen opmaken dat Malta, uitliet oogpunt van den handel,
voor Nederland slechts van gering belang moet zijn; (litis
echter alleen waar wat de regtstreek«ehe betrekkingen aan
gaat. De bevolking van Malta verbruikt eene groote hoeveel
heid nederlandsche produkten; de hollandsche kaas, suiker,
koffij. jenever, tabak. enz. is hier bijzonder gezocht, maar de
meeste aanvoeren daarvan komen indirekt. hoofdzakelijk
over Londen en Antwerpen, met engelsche en belgische
stoombooten, waaraan men de voorkeur geeft, zoowel omdat
zich maar zelden gelegenheid voor regtstreeksche ontbiedin
gen voordoet, als uit hoofde van de langduriger reizen der
hollandsche zeilvaartuigen, waardoor sommige artikelen in
minder goeden staat alhier aankomen. De indirekte aanvoer
heeft echter het eigenaardige gevolg, dat de artikelen met vele
kosten van verschillenden aard bezwaard worden, waardoor
zij hooger in prijs komen dan bij regtstreeksehen aanvoer het
geval zou wezen. Natuurlijk moet men dit ook op de ver
meerdering der konsumtie eenen nadeeligen invloed uitoe
fenen.
Hierin zou hoogst waarschijnlijk eene gunstige verandering
te brengen zijn, indien de nederlandsche stoomboot-maat
schappijen, die op de Middellandsche zee en de italiaansche
havens varen, hare reizen ook tot Malta wilden uitstrekken;
een maatregel waarbij zij zeker voordeel zouden vinden. Eene
proef ware gemakkelijk te nemen. Men zou kunnen begin
nen met maandelijks e'e'ne stoomboot alhier te doen aanleg
gen. Aan vrachtgoederen herwaarts zou het niet ontbreken,
want, wij herhalen het, de hollandsche produkten zijn hier
zeer gewild.
Eene geregelde gemeenschap zon aan onze betrekkingen
met Nederland eene tot hiertoe ongekende uitbreiding geven.
Zoodra men wist dat inen de goederen op een bepaalden dag
en tot minderen prijs dan thans konde ontvangen, zouden er
vele orders naar de nederlandsche havens gezonden worden
te meer daar wij door onze ligging in de gelegenheid zijn om
in de behoeften van de naastbij gelegen kusten van Afrika en
Sicilië te voorzien.
Aan den anderen kant zou eene nederlandsche stoomboot
hier ter plaatse meestal vrachtgoederen vinden, hetzij naar
Messina, hetzij naar Triest, daar onze gemeenschap met beide
die havens veel te wensehen overlaat.
De douanekosten zijn hier zeer gering en bedragen voor
eene stoomboot niet meer dan ongeveer 1 p. st."
James Chalmers heeft een werk uitgegeven, voorzien van
litografische platen over een ijzeren spoorwegtunnel op
den bodem der zee, om Engeland met Frankrijk te ver
binden. Ilij behandelt deze zaak op eene zeer gemakkelijke,
heldere en zaakkundige wijze. Geef mij twaalf inillioen pon
den sterling, zegt hij, en ik zal u een veilig middel verschaf
fen om tusschen Engeland en Frankrijk te passeren, door het
ondiepe water van het enge kanaal, van ouds genaamd de
straat van Dover, met het zelfde gemak en comfort als men
door een bovenaardschen tunnel stoomt.
Van de financiële zijde beschouwd, zegt de heer Chalmers,
berekent hij de inkomsten per jaar op 1,300,000 p. st. en de
uitgaven op 85,000 p. st., voor onderhoud en exploitatie, dus
omtrent tien percent van het aanleg kapitaal. Ilij beschouwt
de tunnel (of pijp zoo als het werkelijk is) eenvoudig als
j eene brug waarop tolgeld geheven wordt.