J.B.WALLAGIÏ, ©ocht)r$cl)0ut»mg. Doorgraving van Holland op zijn smalst. Korte memorie, moetende dienen ten belooge dat de texelsche zeegaten verzanden, en dat de kust bij Wijk aan zee onveran derd is gebleven, door H. A. Insinger. Amsterdam, FN. van Kampen, 1S61. Prijsƒ0,40.) Dat de amsterdamsche koophandel en zeevaart de verbe tering van den waterweg naar zee dringend verlangt, en daar van het behoud van Amsterdam als koopstad afhankelijk rekent, is overbekend. In de laatste jaren is dan ook in menige brochure en in menig tijdschrift-artikel onze lezers herin neren zich zeker onder anderen nog wel het geestige Y-Muy- den, vanVissering, in „De gids" voor 1848 het voor en tegen dezer zaak besproken. Moge nu al niet de waarheid uit dien strijd der meeningen aan het licht zijn gekomen, zeker is men er digterbij dan in den aanvang, en deleden der tweede kamer, waarvan men in deze weldra een votum hoopt, kunnen althans niet klagen dat ze niet genoeg zijn ingelicht. Twee of liever drie ontwerpen kampen om den prijs. De een wil verbetering van het oude, de ander stelt zich daarmede niet tevreden, maav wil, wat in der tijd door een schrijver in de „Revue des deuxmondes" genoemd is: eene onderneming, die geheel het karakter draagt, waardoor bijna alle plannen der Nederlanders worden gekenmerkt, „lecaractère d'utilite' pratique et de tranquille audaee; nous voulons parler du per- cement des dunes, oeuvre grandiose qui doitfournir a Amster dam une voie maritime plus courte et plus facile, et lui con- server son rang parmi les premiers ports de commerce." Dat de oude weg. het Noord-Hollandsch kanaal, niet meer voldoet aan de eischen des tijcis, daarover is geen verschil, 't Is niet wijd en niet diep genoeg. De sluizen zijn ongeschikt om schepen, zoo als tegenwoordig worden gebouwd, te schut ten. De haven is te ver van Amsterdam, omdat het kanaal te lang is. Dit alles veroorzaakt der scheepvaart vele onkosten, en ten laatste is het kanaal in der tijd, uit consideratie voor lokale belangen van enkele noord-hollandsche steden, niet regt gemaakt, maar het heeft vele bogten, die oorzaak zijn dat een schip bij eenigzins harden wind telkens stil moet liggen. Die bezwaren wil men opheffen door het kanaal breeder en dieper te maken van het tweede plan: een spoorweg van Amsterdam naar het Nieuwediep, zullen we maar niet gewagen, de sluizen te vergrooten, en de bogten af te snijden. Maar door al die maatregelen zou het grootste bezwaarde lengte van het kanaal slechts worden ver minderd met en het behoeft ons dus niet te verwonderen dat zulk eene verbetering in Amsterdam, alles behalve alge- meenen bijval vond. Wil men een sprekend voorbeeld? Eene boot A, stel van 100 paardenkracht, gaat van Amsterdam naar Londen. Ze be steedt 12 uren oinhetNieuwediep te bereiken, en verstookt circa 4 kilo steenkolen per paardenkrachten per uur, maakt 1S00 kilo a f 12 f57,60. Eene boot B kiest den nieuwen geprojecteerden weg, door Holland op zijn smalst, is in 2£ uur in zee en verstookt naar de zelfde berekening, 1000 kilo a f 12. Maar nu moet A, om te komen op het punt van waar B uitging, nog eens in zee, minstens den zelfden weg terug afleggen,'en verstookt dus weer f 57,60, hetgeen dus uit en 't huis, van andere onkosten voeding en gagie der beman ning, vermeerdering van reiskosten voor de passagiers, onkos ten in het kanaal enz. niet gesproken, reeds een verschil maakt van f 206,40 op de f 24. Maar is het nieuwe kanaal uitvoerbaar, en zal de daardoor gevormde haven altijd en vooral bij storm toegankelijk zijn Ziedaar het groote wapen der antagonisten, om het even of ze uit gemoedelijke overtuiging of uit eigenbelang hetgeen ook eene rol speelt het nieuwe project bestrijden. De winst- en verliesrekening van beide plannen werd echter reeds in 1858, op vrij goede gronden, dooreen wel niet onpar tijdig maar toch eerlijk beoordeelaar, dus opgemaakt. Plan tot verbetering van het Noord-IIollandsch kanaal. voordeïl: l.Dc zekerheid aan liet uiteinde van liet kanaal eene goede haven en rcede te vinden. kaueel: 1. Ongenoegzame diepteen breedte en ten gevolge daarvan aange broken ladingen en mindere snel heid, vooral van stoomschepen.. 2. Bogten (die niet allen kunnen wegvallen.) 3. Afstand, en ten gevolge van dien groote kosten, noodzakelijkheid van agenten, minder controle. 4. Slechts één wind gunstig op het kanaal, en die zelfde wind ongun stig om zee te kiezen. Plan der doorgraving van Holland op zijn smalst: NADEEL: 1. De vrees van ecnigen, dat het binnenloopen in enkele gevallen gevaarlijk zou zijn. voordeel: 1. Verkorting van den afstand op ongeveer 2. Faculteit om dien met volle snel heid af te leggen. 3. Drie winden gunstig in het ka naal en te gelijk gunstig om in zee te gaan. 4. Vermindering van onkosten,voor al voor stoomschepen en ande ren, die meer dan ééne reis 'sjaars doen. 5. Amsterdam verlost van zijne siinkcudc grachten. G. Drie jaren vroeger gebruik van dit, dan van liet verbeterde ka naal. 7. Aanwinst van land. Men ziet, ook al moeten enkele posten niet zoo zwaar wor den getild, het voordeel was merkelijk op de hand van het nieuwe project. Toch had het oude een punt ter verdediging, dat veel gewigt in de schaal werpen kan. Maar reeds in de memorie van toelichting op het voorloopig verslag (der regering, zitting 1859/60, letter X. no. 5) over het kanaal door Holland op zijn smalst, ingediend door eene commissie uit het comité ter bevordering der doorgraving, werd de werkelijke waarde van die haven en reede (door de commissie van rapporteurs voor de beste van noordelijk Europa verklaard) in twijfel getrokken. Men zie hare gron den door talrijke getuigenissen van bevaren zeelieden gestaafd onder 7 der memorie van toelichting. Dit puntof liever een gedeelte er van de verzanding namelijk van hetSchulp- gat, waar in de laatste jaren tien (10) palmen minder water op den buitendrempel is gekomen, hetgeen oorzaak wordt dat onderscheidene schepen in het vaarwater herhaaldelij k aan den grond hebben gezeten, enkelen met oogenschijnlijk gevaar van vlak bij de haven te stranden en dus verloren te gaan, en dat alle schepen van meer dan 55 palmen diepgang (een zwaar geladen koopvaarder gaat van 60 tot GS palmen diep) den vloed en den dag moeten afwachten, en dus slechts eens in de 24 uren gelegenheid hebben binnen te komen, werd door den heer Insinger daarna naauwgezet onderzocht, en zijne slotsom deelt hij mede in bovenstaande brochure. Dat de texelsche zeegaten, en wel bepaaldelijk het Schulpgat verzanden, wordt slechts tegengesproken door menschen, die geen kennnis van zaken hebben, en wordt officieel erkend door de marine, die de gaten in kaavt heeft gebragt, en door den waterstaat. Het is echter de vraagIs die verzanding een der verschijn selen van het ziekte-proces: dte doorgaande en toenemende verslimmering dier gaten, of is het eene kwaal, die op zich zelf staat, die spoedig reeds door de natuur alleen hersteld zal zijn, of welligt zal worden opgewogen door eene daarmede corres ponderende verbetering op eene andere plaats? De heer Insinger verklaart zich voor het eerste, en in dit geval zou er niet eens meer te kiezen zijn tusschen twee plan nen van verbetering, maar het dappere Amsterdam zou wel gedwongen zijn zich tegen het Noord-Hollandsche kanaal te verdedigen, door Holland op zijn smalst, zoo als het zich in der tijd tegen Pampus verdedigd heeft of eigenlijk verde digd is door het Noord-IIollandsch kanaal. We hopen en vertrouwen dat het er ditmaal de veerkracht voor vinden zal. De gronden voor het gevoelen van den heer Insinger zijn 1. historisch, eene geschiedenis der texelsche zeegaten, 2. rede neert hij bij analogie. Niet ééne haven, niet één zeegat kan worden genoemd, waar de verzauding, zoo ze eenmaal was ingetreden, niet doorloopend en toenemend is geweest tot de extinctie. Men vindt niet dat de perioden van ondiepte, soms door perioden van meerdere diepte zijn afgewisseld. Dit zal dus ook voor de texelsche gaten niet het geval zijn 3. zoekt hij eene verklaring te geven van de oorzaken, die het ver schijnsel verzanding ten gevolge hebben, en men kan niet ontkennen dat zijne theorie, al is ze ook als alle theorie, wel ligt niet de waarheid, althans zeer plausibel schijnt, en op grond van dit laatste besluit hija. dat die oorzaak bij Texel werkzaam zijnde, en in steeds toenemende mate werkzaam, het gevolg dus ook niet kan uitblijven, b. dat de nieuwe gepro jecteerde haven bij Wijk aau zee nooit door dit gevaar bedreigd worden kan, en dus ook om die reden verre de voorkeur ver dient, hetgeen ook historisch uit den onveranderden toestand der zee daar ter plaatse wordt geadstrueerd. Wilden we dit alles breedvoerig meedeelen, we zouden de geheele brochure moeten uitschrijven. De uitgever zou daar echter weinig mede zijn gediend, en zelfs de heer Insinger zou het plan waarvoor hij reeds zoo veel heeft gedaan, op deze wijze niet bevorderd willen zien. We moeten dus den belangstellenden lezer naar het opstel zelf verwijzen, in de hoop dat hij onze aausporing niet zal behoeven om meerdere kennis op te doen van een plan, dat verre van zuiver locaal te zijn, als gold hetalleen de tijdelijke opbeuring van den handel van Amsterdam, inderdaad natio naal heeten kan en zelfs in zekeren zin van europeesch belang kan worden geacht. Tiïuidii'.Uirm Voor de menigvuldige blijken van deelneming, onder vonden bij het overlijden van mijnen dierbaren Echtge noot, betuig ik, ook namens mijne Kinderen, mijnen hartelijken dank. Viissingen. Wed. VAN BOVEN, den 19 Julij 1861. Borghstijn. TEEKEN-AKADEMIE. Honoraire Leden en Begunstigers worden uitgenoodigd tot de bezigtiging van twee ScInfilUlerBjeiravervaar digd door den Heer P. J. SCHOTEL, Kunstschilder te Busseldorp. De gelegenheid wordt aangeboden gedurende veertien dagen, in het gebouw der Akademie, terwijl ook aan andere Personen toegang wordt gegund, tegen betaling van 25 cent teu behoeve van den Concierge. De Notaris P. VaN DE GRAFT zal op Dingsdag den 23 Julij 1S61des vooriniddags ten 10 ure, op de Gemeente Scrooslicrkc in de Herberg bewoond door II. BROER- SE, in het openbaar verkoopen: 1. 52 Rocd. 1 EU. BOlfWLAKII en Spiiiik o-elegen in de Gemeente Serooskerke; 2. 68 Koed. 96EU. «»lWL.OU en Spristk, gelegen als voren 3. Ecu MUIS em ERF, staande en gelegen als voren, gemerkt no. 23. En na afloop daarvan de VRUCHTEN TE VEILDE op vorengemeld Bouwland staande. Nadere inlichtiugen te bekomen ten Kantore van voor noemden Notaris. De Notaris P. LOEFF zal op Woensdag den 24 Julij 1S61 I te Westkapelle, in het openbaar, te koop aanbieden: om lOl ure des voormiddags, bij JAN APOLON1US J VERHULST, Vier baatgeveude Koeijen, eene Vaars van 2$ jaar, eene dito van l£ jaar, eene dito van 15 maanden en eene dito van 5 maanden voorts een Ploeg I een Schoffel ploeg, eene Egge, eenige meerdere Land bouwers-gereedschappen, oud Ijzer, Afbraak en Brand hout en hetgeen meer zal worden geveild; en om lè ure, in de Herberg bij LOUS, ccnigc Perceelcn VRUCHTEN TE VELDE. De Notaris P. LOEFF zal op Zaturdag den 27 Julij 1861 om 10 ure des voormiddags, te KouiLclaiicictegen de Duinen, in het openbaar te koop aanbieden SCHEEPS-AFBK A A Ft, bestaande in linken en Dennen Balken van (j ii 7 El lang en 2 b it 30 duim dik, mooije Greinen Dekdeelen; voorts Platen, Ribben Dam- en Mestputstaken, Brandhout en hetgeen meer zal worden geveild. Zijnde eenig oud IJier en 500 k 600 Pakmatten uit de hand te koop; te bevragen bij ADR. ABRAHAMSE aldaar. De Heer H. L. WARN AU, Zaakwaarnemer alhier, heeft kunnen goedvinden, in den Zierikzeesclie Nieuwsbode" van den lOden dezer, een stuk te doen plaatsen, strek kende om mij voor de Lezers van dat blad te doen voor komen als iemand, die zicli aan zijne verpligtingen zoekt te onttrekken. Dat schrijven bevat slechts ééne volledige waarheid, namelijk dat ik zijne Brieven onbeantwoord heb gelaten; nu hij evenwel het Publiek er mede gemoeid heeft, aarzel ik niet inede openlijk te verklaren, dat het beweren van gemelden Heer eene onwaarheid is: ik kocht mijn Huis voor 5000,— en niet voor 5500.—. Ik zal dan ook met volle gerustheid alle geregtelijke vervolgingen afwachten, eu geloof dat elk, die den Heer WARN AU bij ondervinding kent, hem onbekwaam zal achten om, zoo als hij schrijft door „vergetenheid een abuis van f 500,te begaan in zijn eigen nadeel. Middelburg, 19 Julij 1861. A. MES. De ondergeteekende heeft de eer belanghebbenden te informeren, dat de CESSEN aan zijne Inrigting den 5 Augustus zullen hervat worden. Middelburg Julij 1861. J. VERMEULEN, Instituteur. TANDMEESTER van Z. I. DEN KONING, zal Maandag 22 dezer te Middel burg arriveren, en te spreken of te ontbieden zijn inliet Hotel «lc FlandreLangendelft. Hij zal eenige dagen alhier vertoeven. WORDT ter overneming TERSTOND VERLANGD een goed gecooditionneerd ZORER-KlJTUlCr voor vier Personen, bij voorkeur klein.Iemand hiertoe genegen zijnde, gelieve zich franco te adresseren, onder letter T.} bij de Boekhandelaars VAN BENTIIEM JUTTING, te Middelburg. Tegen November eene bekwame KcuBtenmehl be- noodigd bij Mevrouw BOOGAERT, op Steenhove. Met November eene Burger Dienstmeid benoodigd bij Mejufvrouw VAN DE KAMER (Langevijle). Bij den Boekdrukker A. J. DE WILDE is heden van de pers gekomen en verkrijgbaar gesteld GODSDIENSTIG GESPREK, benevens twee RriCVClt, voor orthodoxe en niet orthodoxe Lezers, uit de Handschriften van den Heer JACOB. Prijs 50 cent. UITSPANNING DË «If-lJII'. Op Zondag den 21 Julij, bij gunstig weder, ÏIOORN- IILXBJK van het 2de lieg. Infanterie, onder directie van den Heer KORN. MIDDELBURGSCIirc MAATSCHAPPIJ VAN STOOMVAART. UITGIFTE VAX KETOURBILJETTEX. Voor de Reize van MIDDELBURG en de Tusschen veren naar Rotterdam, en van ROTTER D AM en de Tusschen veren naar Middelburg, zullen RETOURISICJBETTEN ver krijgbaar zijn, uitsluitend geldig van den 29 Julij tot den 21 Augustus aanstaande. Prijs dier Kaarten Paviljoen f 7, Groote Kajuit en Rookkamer - 5, Voorkajuit - 3. Van de Tusschen veren naar eene dier beide Steden in evenredigheid van den afstand, met bijrekening van de Veer- en Steigergelden. STOOMBOOT £>I ENST TUSSCHEN MIDDELBURG EN ROTTERDAM. Uren van vertrek in Julij. van rotterdam van middelburg Zaturdag 20 's morg. 10 ure. Zondag 21 Maandag 22 Dingsdag 23 Donderdag 25 'smor Vrijdag 26 Zaturdag 27 11 n,3o midd. 12 6 6 6 Zaturdag Zondag Maandag Dingsdag Woensdag 24 Vrijdag 26 Zaturdag 27 20 's morg 21 22 23 0 ure*. 7 8,30 8,30 8.30 10,30 10,30 snf.lpersdrukkewj van de gebroeders abrahams.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1861 | | pagina 4