ff
rt
<8uitcnlanösd)e tijïungcit.
Marine en leger.
Een partikulier schrijven deelt ons mede dat aan boord
van het fregat met stoomvermogen Evertsen eene epidemi
sche oogziekte heerscht, waardoor negen man der ekwipage
te Lissabon in het hospitaal zullen achterblijven. Zoo de
ziekte niet mogt ophouden en er zich nog meer gevallen voor
doen, zal het fregat te Mahon geheel worden uitgehaald en
berookt.
Volgens bij het departement van marine ingekomen be-
rigt is Zr. Ms. schroefstoomschip 4de klasse Cornelis Dirks,
onder bevel van den luitenant ter zee der 1 kl. J. E. Koop
man, den 25 mei te Buenos-Ayres aangekomen. Aan boord
was alles wel.
Met 1G dezer is overgeplaatst op het wachtschip te
Vlissingen, de luitenant ter zee 2e klasse D. J.Weijs, thans
dienstdoende op de schooner Atalante.
VerkoopfngeBi en aanbestedingen.
Vlissingen G junij.
Heden heeft op 's rijks werf alhier, onder nadere goedkeu
ring van den minister van marine. de aanbesteding plaats ge
had van het daarstellen van een spoorweg op het strand bij het
fort Raminekens, en wel ter plaatse waar zulks,is aangewezen,
wordende de spoorstaven en benoodigde houten palenleg
gers, klissen en loopplanken, gezaagd door de marine gele
verd. Daarvan is aannemer geworden de heer J. Verkuijl
Quakkelaar, voor f880.
Mcleorologisclie waarnemingen,
gedaan op 's rijks werf te Vlissingen, des middags 12 ure.
Julij 1SG0.
Wiind.
5
j
Laagste
s
J:
temporat.
Aanrtcr
a c5
lo
i
jS \ffl .H -a
Sj
en verschil
kingen.
Q
I
1
Si! i
met de
1
S
H
hoogste.
1 IN West
•2
770.1
136
0.831 9.75
1.0
betrokk. buijig
2 Nw.t.N
1
772.3
16.8
0.77 10.95
0.0
helder.
3 W.t. N.
1
772.0
17.6
0.83 112.39
0.0
betrokken.
-l.jW.NW.
7
766.0
17-0
0.79 11.37
0.0
betrokken.
5l Noord.
2
769.1
15.3
0.67 j 8.74
0.0
bewolkt dik.
6 N. t. W.
9
7 (in.7
14.8
0.82 10.39
0.0
betrokk. buijig
7 j N. NW.
15
769.9
14.8
0.74, 9.29
0.0
betrokk. buijig
Tbeimcmcicï'stflnd.
julij. 's av. 11 u. 56 gr.
7 's morg. 7 u. 5S 'smidd. 1 u. 62 gr. 'sav. 11 u. 56 gr.
S 's morg. 7 U. 57 's uiidd. 1 u. 62 'sav. 11 u. 56
9 's morg. 7 u. 56 'smidd. 1 u. 65 gr.
Staten generaal.
SPOORWEG W ET.
Het ontwerj) van wet tot aanleg van spoorwegen is door de
regeviongewijzigd m op nieuw bij de tweede kamer ingediend.
Zoo als wij in het meerendeel der afdrukken van ons vorig
nommer reeds mededeelden, bestaan die wijzigingen alleen in
de vermeerdering van het aantal lijnen met die van Gronin
gen langs Assen naarMeppel, en de bijvoeging van twee arti
kels. Daarvan bepaalt het eene, dat de wijze van exploitatie
door dc wet zal worden geregeld, en het andere dat met den
aanleg, zoo veel mogelijk, gelijktijdig wordt aangevangen op
de volgende punten: te Arnhem voor den wegnaav Leeu
warden; te Ilarlingcn voor den weg naar dc hannoversche
grenzen te Breda en tc Maastricht of te Meerssen voor den
weg van Breda naar Maastricht of naar Meerssente Rosen-
daal voor den weg naav Vlissingen; te Maarsbergen voor den
weg naar Boxtelte Breda voor den weg naar Rotterdamtc
Nicuwediep voor den weg naar Amsterdam of naar Haarlem.
In de memorie waarmede de regering het verslag der tweede
kamer beantwoordt, worden de voordeelen van staatsspoor
wegen weder zeer uitvoerig opgesomd, en tracht men de be
zwaren te wederleggen die er tegen zijn aangevoerd.
Omtrent dc wijze van uitvoering wordt onder andeven liet
volgende gezegd: „De vraag is gerezen: op welk punt zal
met het te ondernemen werk een aanvang worden gemaakt?
De wet, zegt men, laat daaromtrent geheel in 't onzekere en
ook de memorie van toelichting geeft geen het minste licht.
Van daar verschillende bedenkingen, waartoe het ter sprake
brengen van die vraag heeft geleid.
„De regering heeft het gewigt dier bedenkingen ingezien
en is door wijziging der wetsvoordragt daaraan te gemoet
gekomen -, een daartoe strekkend nieuw artikel is in de con
cept,wet opgenomen. Blijkens hetzelve zal op acht punten tc
gelijk met dc werken worden begonnen.
„Men heeft gemeend de uitvoering van zulk een uitge
strekt werk, hetwelk men in weinige jaren wensclit tot stand
te brengen, over vele van de verschillende provinciën tc moe
ten verdeden, vooral ook om tegroote ophooping van arbei
ders voor te komen. Zes der gekozen punten van aanvang
zijn zoodanig bepaald, dat dadelijk na de voltooijing van een
deel van iederen weg de exploitatie daarvan kan aanvangen,
in verband met die van dc spoorwegonderneming waaraan
j dat deel aansluit. Twee uitzonderingen worden hierop ge-
maakt: aan het Nieuvvediep en te Harlingen.
„In het belang van 's rijks defensie wil men de lijn'tusschen
Alkmaar en de haven van het Nieuwediep zoo spoedig doen-
I lijk in gereedheid brengen en tevens de verbinding met Am-
I sterdam bevorderen.
„Te Harlingen meentmen de noorderlijn dadelijk in belian-
deling te moeten nemen, dewijl die verbindingslijn met Han-
i nover in vele opzigten als eene op zicli zelve staande lijn kan
beschouwd worden, en bovendien gedeelten, als van Harlingen
tot Leeuwarden en tot Groningen, zeer vatbaar zijn voor
afzonderlijke exploitatie. De haveu van Harlingen is voorna
melijk eene nitvoerhaven, die meer gewigt zal krijgen naar
mate zij beter met het binnenland verbonden wordt.
„De regering meent dat op de aaugegeven wijze zoo veel
1 doenlijk het voordeel kan genoten worden der particuliere
exploitatie, waarop in de memorie werd gewezen.
„De regering beaamt overigens het gevoelen, in deze zin
snede van het verslag uitgedrukt, dat het onraadzaam is het
werk aan de zijde van de grenzen te beginnen, zoo lang men
niet met zekerheid weet wanneer en hoe de aansluiting met
het buitenland zal tot stand kunnen komen.
„Het denkbeeld, om eerst het geheel te onteigenen en dan
te werken, is, zoo men een spoedigen aanleg beoogt, gelijk
hier het geval is, niet voor praktische uitvoering vatbaar. Dit
wordt te regt door hen die dit denkbeeld bestreden in het ver
slag opgemerkt."
Hetgeen van de Zeeuwsche lijn in de memorie wordt aan
gevoerd, luidt aldus: „Bij de wisseling van denkbeelden,
waartoe dc Zeeuwsche lijn aanleiding gaf, werd het gevoelen
voorgestaan dat Vlissingen eene in alle opzigten bruikbare
haven voor grpete koopvaarders moet wov.denwaartoe de
middelen bij het regeringsvoorstel niet genoegzaam worden
verzekerd.
De regering heeft gemeend de zeer belangrijke havenwer
ken te Vlissingen niet dadelijk in hare raming van kosten te
moeten opnemen, omdat zij niet overtuigd is dat er eene on-
niiddelijke behoefte aan die werken zal worden gevoeld.
Waar bet de uitgave geldt van zoodanige belangrijke som,
acht zij het voorzigtig eerst af te wachten of door den aanleg
van den vlissingschen spoorweg de handel op die haven wel
zoo spoedig en zoo zeer zal worden uitgebreid, dat daardoor
de tegenwoordige havenwerken onvoldoende worden bevon
den. Zoo Vlissingen werkelijk de sclioone toekomst te ge-
moet gaat, die door velen wordt verwacht, zal de uitbreiding
der haven wel niet achterblijven en zullen de daartoe ver-
eischte gelden te zijner t:jd kunnen worden toegestaan.
„Omtrent den overgang van het-Sloe bestaat bij de rege
ring nog geen bepaald plandit werk staat in verband met
andere ontwerpen die nog niet tot rijpheid zijn gekomen. Het
verschil van f30,000, waarop wordt gewezen, is daaraan toe
te schrijvendat men in de vroeger verleende concessie meer
ronde getallen had opgenomenterwijl men thans het juiste
cijfer aangeeft der berekening van de rijks ingenieurs."
De waterwegen voor Amsterdam en Rotterdam worden,
om te voldoen aan den in het verslag uitgedrukten wenseh,
mede ter sprake gebragt. Van het plan tot verbetering dei-
Maas wordt echter alleeu gezegd dat men daaromtrent tot
eenheid van denkbeelden is gekomen. Welke die denkbeel
den zijn, wordt niet opgegeven, maar zij zullen blijken uit
een nader verslag van den geraadpleegden raad van den water
staat, dat ter perse ligt en eerstdaags aan de staten generaal
zal ter hand komen.
Ten aanzien der doorgraving van Holland op zijn smalst
moet nog bepaald worden het plan van daarstelling zelve en
de wijze van uitvoering.
Voor beide plannen zullen evenwel zoo spoedig mogelijk
wetsontwerpen in gereedheid gebragt worden.
De regering verklaart ten slotte dat terstond na de aanne
ming van bet wetsontwerp met de voorbereidende werkzaam
heden zal worden begonnen, en daar alsdan nog drie maanden
van liet loopenilc jaar kunnen benuttigd worden, zal er
geenerlei tijdverlies plaatshebben. De eerste werkzaamheden
toch bestaan in het uitbakenen cn waterpassen der lijnen, liet
opmaken van grondkaarten cn tcckeningen en liet voorberei
den van al wat noodig- is voor de onteigeningen, zoo men al
niet spoedig slagen kan gronden in der minne aan tc koopen,
cn eindelijk in liet vervaardigen van bestekken voor dc open
bare aanbestedingen der werken en leverantien. liet kapitaal,
voor de uitvoering van die voorbereidende werkzaamheden
noodig, zal hij eene wet ter aanvulling van de begrooting voor
het dienstjaar i860 aangewezen kunnen worden.
Engeland,
Londen 6 julij. Aan de beurs is gisteren liet volgende be-
rigtbekend gemaakt: Dc heeren Gebroeders Baring en co.
herigten, dat de inschrijvingen op de nieuwe russisehe geld-
leening van S millioen p. st. te Londen en te Amsterdam ge
zamenlijk 5 millioen p. st. bedragen, en dat zij, alsmede de
heeren Hope en comp., door den minister van financien van
Rusland gelast zijn zich te verbinden om geen deel van de
overige 3 millioen vóór 1 januarij 1861 te verkoopen of aan te
bieden, en om na dat tijdstip geene van de thans overschie
tende obligation te verkoopen, beneden den prijs waarvoor de
inschrijvingen nu zijn aangenomen, of op voorwaarden van
minder gunstigen aard voor de russisclie schatkist dan daar
aan nu ztjn verbonden."
The morningpost, het orgaan van lord Palmcrslon, is
het gevoelen toegedaan, dat het berouw van den koning dei-
beide Sicilien te laat komt. daar niemand in hetgeheele rijk
zich kan laten diets maken, dat het den koning met de door
hem toegezegde coneessien ernst is, terwijl buitendien tus-
scben den koning en het volk geen de minste band van liefde
of achting meer bestaat. Eene nieuwe constitutie zonder een
i nieuwen koning, zoo redeneren de napelsche patriotten, is
tot niets nut, en de diepe overtuiging, die hierdoor wordt uit
gesproken, zal verderf brengén over de dynastie van Frans 11.
Er schijnt geen twijfel meer te bestaan, zegt het blad verder,
of Napels isbestemd om het tooneel van een dei-gelijken strijd,
als die op Sicilië te worden. "Wij twijfelen niet aan het genie
van Garibaldi, noch aan de geschiktheid der Napolitanen om
bun onwaardigen koning van zijn troon te stooten. Doch,
laat het blad er opvolgen, wat dan De groote moeijelijklie-
den zouden eerst dan ontstaan, en met het oog hierop zouden
wij wenschen dat de hervormingen in Napels in werkelijk
heid tot stand kwamen, ten einde het koningrijk te redden.
Ihiitschland.
Weeuen i julij. Aan onze ministerien heerscht thans
eene buitengewone bedrijvigheid en moet, naar men zegt, in
allen ernst aan de zamenstelling eener constitutie gearbeid
worden, welke binnen kort voor alle deelen des rijks zou wór
den geoctroyeerd. Naar men beweert zoude deze constitutie
veel overeenkomst hebben met de in april] SIS door keizer
Ferdinand uitgevaardigde staatsregeling.
België.
Brussel 7 julij. De senaat heeft heden, na zeer uitvoerige
beraadslagingen die onderscheidene dagen duurden, en na
het verwerpen van verschillende amendementen, met eene
overgroote meerderheid art. 1 aangenomen van liet reeds
door de volksvertegenwoordiging goedgekeurde wetsontwerp
tot opheffing der plaatselijke octrooiregten.
Frankrijk.
Parijs 7 julij. Bij het wetgevend ligchaam is een ontwerp
van wet aanhangig, strekkende tot goedkeuring eener over
eenkomst tusschen bet keizerlijke gouvernement en eene
vereenig-ing van particulieren, betreffende bet daarstellen
eener telegrafische communicatie tusschen Frankrijk cn do
Vereenigde staten van Noord-Amerika. De vcreeniging wil.
geheel op eigen kosten en risico, eene ouderzeesehe telegraaf
lijn tusschen die twee landen aanleggen, onder beding dat
liet franselic gouvernement van het tijdstip af waarop de lijn
in regelmatige en doelmatige werking zal zijn, en niet eerder,
gedurende vijftig jaren aan de vcreeniging eene onzuivere
ontvangst van minstens 1,050,000 franc-s in een jaarwaar-
borge en gedurende den zelfden tijd aan geene andere perso
nen vrijheid geve om van Frankrijk telegraaflijnen naar de
Vereenigde staten aan te leggen. Voor het geval dat de
door de vcreeniging aau te leggen lijn in het vervolg naar
het oordeel van het fransche gouvernement ontoereikend
voor de behoeften van het verheer mogt bevonden worden,
verbindt de vcreeniging zich om op eigen kosten ineor tele
graafdraden in de zelfde rigting-te leggen.
Naar men zegt zal het millioen francs, het bedrug dei-
civiele lijst van wijlen prins Jerome, op dc staatsbegrootiiig
blijven uitgetrokken, doch een andere bestemming krijgen.
Volgens geruchten zou dat sommetje gesteld worden op naam
van den keizerlijken prins, voorwicn eerlang een „militair
huis" zou worden ingerigt.
De minister van bimicnlandsche zaken heeft bij circu
laire dc aandacht der autoriteiten gevestigd op dc slechte hoe
danigheid der romans in de dagbad-feuilletons.
Al de kloosters en andere kerkelijke of godsdienstige
vereenigingen die tot dusverre slechts geduld waren, hebben
aanschrijving gekregen te zorgen dat zij de gewone regtstreek-
sche magiiging bebooyen aan te vragen, bij gebreke waarvan
zij moeten worden gesloten.
Z. M. dc koning der Nederlanden heeft onzen keizer
betuigingen van condoleantic doen toekomen wegeus het
overlijden van prins Jéróiue. i
De keizer heeft met de .uitga ve van <le' gedenkschriften
van prins Jeröme een oud adjudant van den prins belast. De
keizer heeft die eerst doorgelezen cn zeide toen liij het hand*
1 \J;-v .ij