ff rt <8uitcnlanösd)e tijïungcit. Marine en leger. Een partikulier schrijven deelt ons mede dat aan boord van het fregat met stoomvermogen Evertsen eene epidemi sche oogziekte heerscht, waardoor negen man der ekwipage te Lissabon in het hospitaal zullen achterblijven. Zoo de ziekte niet mogt ophouden en er zich nog meer gevallen voor doen, zal het fregat te Mahon geheel worden uitgehaald en berookt. Volgens bij het departement van marine ingekomen be- rigt is Zr. Ms. schroefstoomschip 4de klasse Cornelis Dirks, onder bevel van den luitenant ter zee der 1 kl. J. E. Koop man, den 25 mei te Buenos-Ayres aangekomen. Aan boord was alles wel. Met 1G dezer is overgeplaatst op het wachtschip te Vlissingen, de luitenant ter zee 2e klasse D. J.Weijs, thans dienstdoende op de schooner Atalante. VerkoopfngeBi en aanbestedingen. Vlissingen G junij. Heden heeft op 's rijks werf alhier, onder nadere goedkeu ring van den minister van marine. de aanbesteding plaats ge had van het daarstellen van een spoorweg op het strand bij het fort Raminekens, en wel ter plaatse waar zulks,is aangewezen, wordende de spoorstaven en benoodigde houten palenleg gers, klissen en loopplanken, gezaagd door de marine gele verd. Daarvan is aannemer geworden de heer J. Verkuijl Quakkelaar, voor f880. Mcleorologisclie waarnemingen, gedaan op 's rijks werf te Vlissingen, des middags 12 ure. Julij 1SG0. Wiind. 5 j Laagste s J: temporat. Aanrtcr a c5 lo i jS \ffl .H -a Sj en verschil kingen. Q I 1 Si! i met de 1 S H hoogste. 1 IN West •2 770.1 136 0.831 9.75 1.0 betrokk. buijig 2 Nw.t.N 1 772.3 16.8 0.77 10.95 0.0 helder. 3 W.t. N. 1 772.0 17.6 0.83 112.39 0.0 betrokken. -l.jW.NW. 7 766.0 17-0 0.79 11.37 0.0 betrokken. 5l Noord. 2 769.1 15.3 0.67 j 8.74 0.0 bewolkt dik. 6 N. t. W. 9 7 (in.7 14.8 0.82 10.39 0.0 betrokk. buijig 7 j N. NW. 15 769.9 14.8 0.74, 9.29 0.0 betrokk. buijig Tbeimcmcicï'stflnd. julij. 's av. 11 u. 56 gr. 7 's morg. 7 u. 5S 'smidd. 1 u. 62 gr. 'sav. 11 u. 56 gr. S 's morg. 7 U. 57 's uiidd. 1 u. 62 'sav. 11 u. 56 9 's morg. 7 u. 56 'smidd. 1 u. 65 gr. Staten generaal. SPOORWEG W ET. Het ontwerj) van wet tot aanleg van spoorwegen is door de regeviongewijzigd m op nieuw bij de tweede kamer ingediend. Zoo als wij in het meerendeel der afdrukken van ons vorig nommer reeds mededeelden, bestaan die wijzigingen alleen in de vermeerdering van het aantal lijnen met die van Gronin gen langs Assen naarMeppel, en de bijvoeging van twee arti kels. Daarvan bepaalt het eene, dat de wijze van exploitatie door dc wet zal worden geregeld, en het andere dat met den aanleg, zoo veel mogelijk, gelijktijdig wordt aangevangen op de volgende punten: te Arnhem voor den wegnaav Leeu warden; te Ilarlingcn voor den weg naar dc hannoversche grenzen te Breda en tc Maastricht of te Meerssen voor den weg van Breda naar Maastricht of naar Meerssente Rosen- daal voor den weg naav Vlissingen; te Maarsbergen voor den weg naar Boxtelte Breda voor den weg naar Rotterdamtc Nicuwediep voor den weg naar Amsterdam of naar Haarlem. In de memorie waarmede de regering het verslag der tweede kamer beantwoordt, worden de voordeelen van staatsspoor wegen weder zeer uitvoerig opgesomd, en tracht men de be zwaren te wederleggen die er tegen zijn aangevoerd. Omtrent dc wijze van uitvoering wordt onder andeven liet volgende gezegd: „De vraag is gerezen: op welk punt zal met het te ondernemen werk een aanvang worden gemaakt? De wet, zegt men, laat daaromtrent geheel in 't onzekere en ook de memorie van toelichting geeft geen het minste licht. Van daar verschillende bedenkingen, waartoe het ter sprake brengen van die vraag heeft geleid. „De regering heeft het gewigt dier bedenkingen ingezien en is door wijziging der wetsvoordragt daaraan te gemoet gekomen -, een daartoe strekkend nieuw artikel is in de con cept,wet opgenomen. Blijkens hetzelve zal op acht punten tc gelijk met dc werken worden begonnen. „Men heeft gemeend de uitvoering van zulk een uitge strekt werk, hetwelk men in weinige jaren wensclit tot stand te brengen, over vele van de verschillende provinciën tc moe ten verdeden, vooral ook om tegroote ophooping van arbei ders voor te komen. Zes der gekozen punten van aanvang zijn zoodanig bepaald, dat dadelijk na de voltooijing van een deel van iederen weg de exploitatie daarvan kan aanvangen, in verband met die van dc spoorwegonderneming waaraan j dat deel aansluit. Twee uitzonderingen worden hierop ge- maakt: aan het Nieuvvediep en te Harlingen. „In het belang van 's rijks defensie wil men de lijn'tusschen Alkmaar en de haven van het Nieuwediep zoo spoedig doen- I lijk in gereedheid brengen en tevens de verbinding met Am- I sterdam bevorderen. „Te Harlingen meentmen de noorderlijn dadelijk in belian- deling te moeten nemen, dewijl die verbindingslijn met Han- i nover in vele opzigten als eene op zicli zelve staande lijn kan beschouwd worden, en bovendien gedeelten, als van Harlingen tot Leeuwarden en tot Groningen, zeer vatbaar zijn voor afzonderlijke exploitatie. De haveu van Harlingen is voorna melijk eene nitvoerhaven, die meer gewigt zal krijgen naar mate zij beter met het binnenland verbonden wordt. „De regering meent dat op de aaugegeven wijze zoo veel 1 doenlijk het voordeel kan genoten worden der particuliere exploitatie, waarop in de memorie werd gewezen. „De regering beaamt overigens het gevoelen, in deze zin snede van het verslag uitgedrukt, dat het onraadzaam is het werk aan de zijde van de grenzen te beginnen, zoo lang men niet met zekerheid weet wanneer en hoe de aansluiting met het buitenland zal tot stand kunnen komen. „Het denkbeeld, om eerst het geheel te onteigenen en dan te werken, is, zoo men een spoedigen aanleg beoogt, gelijk hier het geval is, niet voor praktische uitvoering vatbaar. Dit wordt te regt door hen die dit denkbeeld bestreden in het ver slag opgemerkt." Hetgeen van de Zeeuwsche lijn in de memorie wordt aan gevoerd, luidt aldus: „Bij de wisseling van denkbeelden, waartoe dc Zeeuwsche lijn aanleiding gaf, werd het gevoelen voorgestaan dat Vlissingen eene in alle opzigten bruikbare haven voor grpete koopvaarders moet wov.denwaartoe de middelen bij het regeringsvoorstel niet genoegzaam worden verzekerd. De regering heeft gemeend de zeer belangrijke havenwer ken te Vlissingen niet dadelijk in hare raming van kosten te moeten opnemen, omdat zij niet overtuigd is dat er eene on- niiddelijke behoefte aan die werken zal worden gevoeld. Waar bet de uitgave geldt van zoodanige belangrijke som, acht zij het voorzigtig eerst af te wachten of door den aanleg van den vlissingschen spoorweg de handel op die haven wel zoo spoedig en zoo zeer zal worden uitgebreid, dat daardoor de tegenwoordige havenwerken onvoldoende worden bevon den. Zoo Vlissingen werkelijk de sclioone toekomst te ge- moet gaat, die door velen wordt verwacht, zal de uitbreiding der haven wel niet achterblijven en zullen de daartoe ver- eischte gelden te zijner t:jd kunnen worden toegestaan. „Omtrent den overgang van het-Sloe bestaat bij de rege ring nog geen bepaald plandit werk staat in verband met andere ontwerpen die nog niet tot rijpheid zijn gekomen. Het verschil van f30,000, waarop wordt gewezen, is daaraan toe te schrijvendat men in de vroeger verleende concessie meer ronde getallen had opgenomenterwijl men thans het juiste cijfer aangeeft der berekening van de rijks ingenieurs." De waterwegen voor Amsterdam en Rotterdam worden, om te voldoen aan den in het verslag uitgedrukten wenseh, mede ter sprake gebragt. Van het plan tot verbetering dei- Maas wordt echter alleeu gezegd dat men daaromtrent tot eenheid van denkbeelden is gekomen. Welke die denkbeel den zijn, wordt niet opgegeven, maar zij zullen blijken uit een nader verslag van den geraadpleegden raad van den water staat, dat ter perse ligt en eerstdaags aan de staten generaal zal ter hand komen. Ten aanzien der doorgraving van Holland op zijn smalst moet nog bepaald worden het plan van daarstelling zelve en de wijze van uitvoering. Voor beide plannen zullen evenwel zoo spoedig mogelijk wetsontwerpen in gereedheid gebragt worden. De regering verklaart ten slotte dat terstond na de aanne ming van bet wetsontwerp met de voorbereidende werkzaam heden zal worden begonnen, en daar alsdan nog drie maanden van liet loopenilc jaar kunnen benuttigd worden, zal er geenerlei tijdverlies plaatshebben. De eerste werkzaamheden toch bestaan in het uitbakenen cn waterpassen der lijnen, liet opmaken van grondkaarten cn tcckeningen en liet voorberei den van al wat noodig- is voor de onteigeningen, zoo men al niet spoedig slagen kan gronden in der minne aan tc koopen, cn eindelijk in liet vervaardigen van bestekken voor dc open bare aanbestedingen der werken en leverantien. liet kapitaal, voor de uitvoering van die voorbereidende werkzaamheden noodig, zal hij eene wet ter aanvulling van de begrooting voor het dienstjaar i860 aangewezen kunnen worden. Engeland, Londen 6 julij. Aan de beurs is gisteren liet volgende be- rigtbekend gemaakt: Dc heeren Gebroeders Baring en co. herigten, dat de inschrijvingen op de nieuwe russisehe geld- leening van S millioen p. st. te Londen en te Amsterdam ge zamenlijk 5 millioen p. st. bedragen, en dat zij, alsmede de heeren Hope en comp., door den minister van financien van Rusland gelast zijn zich te verbinden om geen deel van de overige 3 millioen vóór 1 januarij 1861 te verkoopen of aan te bieden, en om na dat tijdstip geene van de thans overschie tende obligation te verkoopen, beneden den prijs waarvoor de inschrijvingen nu zijn aangenomen, of op voorwaarden van minder gunstigen aard voor de russisclie schatkist dan daar aan nu ztjn verbonden." The morningpost, het orgaan van lord Palmcrslon, is het gevoelen toegedaan, dat het berouw van den koning dei- beide Sicilien te laat komt. daar niemand in hetgeheele rijk zich kan laten diets maken, dat het den koning met de door hem toegezegde coneessien ernst is, terwijl buitendien tus- scben den koning en het volk geen de minste band van liefde of achting meer bestaat. Eene nieuwe constitutie zonder een i nieuwen koning, zoo redeneren de napelsche patriotten, is tot niets nut, en de diepe overtuiging, die hierdoor wordt uit gesproken, zal verderf brengén over de dynastie van Frans 11. Er schijnt geen twijfel meer te bestaan, zegt het blad verder, of Napels isbestemd om het tooneel van een dei-gelijken strijd, als die op Sicilië te worden. "Wij twijfelen niet aan het genie van Garibaldi, noch aan de geschiktheid der Napolitanen om bun onwaardigen koning van zijn troon te stooten. Doch, laat het blad er opvolgen, wat dan De groote moeijelijklie- den zouden eerst dan ontstaan, en met het oog hierop zouden wij wenschen dat de hervormingen in Napels in werkelijk heid tot stand kwamen, ten einde het koningrijk te redden. Ihiitschland. Weeuen i julij. Aan onze ministerien heerscht thans eene buitengewone bedrijvigheid en moet, naar men zegt, in allen ernst aan de zamenstelling eener constitutie gearbeid worden, welke binnen kort voor alle deelen des rijks zou wór den geoctroyeerd. Naar men beweert zoude deze constitutie veel overeenkomst hebben met de in april] SIS door keizer Ferdinand uitgevaardigde staatsregeling. België. Brussel 7 julij. De senaat heeft heden, na zeer uitvoerige beraadslagingen die onderscheidene dagen duurden, en na het verwerpen van verschillende amendementen, met eene overgroote meerderheid art. 1 aangenomen van liet reeds door de volksvertegenwoordiging goedgekeurde wetsontwerp tot opheffing der plaatselijke octrooiregten. Frankrijk. Parijs 7 julij. Bij het wetgevend ligchaam is een ontwerp van wet aanhangig, strekkende tot goedkeuring eener over eenkomst tusschen bet keizerlijke gouvernement en eene vereenig-ing van particulieren, betreffende bet daarstellen eener telegrafische communicatie tusschen Frankrijk cn do Vereenigde staten van Noord-Amerika. De vcreeniging wil. geheel op eigen kosten en risico, eene ouderzeesehe telegraaf lijn tusschen die twee landen aanleggen, onder beding dat liet franselic gouvernement van het tijdstip af waarop de lijn in regelmatige en doelmatige werking zal zijn, en niet eerder, gedurende vijftig jaren aan de vcreeniging eene onzuivere ontvangst van minstens 1,050,000 franc-s in een jaarwaar- borge en gedurende den zelfden tijd aan geene andere perso nen vrijheid geve om van Frankrijk telegraaflijnen naar de Vereenigde staten aan te leggen. Voor het geval dat de door de vcreeniging aau te leggen lijn in het vervolg naar het oordeel van het fransche gouvernement ontoereikend voor de behoeften van het verheer mogt bevonden worden, verbindt de vcreeniging zich om op eigen kosten ineor tele graafdraden in de zelfde rigting-te leggen. Naar men zegt zal het millioen francs, het bedrug dei- civiele lijst van wijlen prins Jerome, op dc staatsbegrootiiig blijven uitgetrokken, doch een andere bestemming krijgen. Volgens geruchten zou dat sommetje gesteld worden op naam van den keizerlijken prins, voorwicn eerlang een „militair huis" zou worden ingerigt. De minister van bimicnlandsche zaken heeft bij circu laire dc aandacht der autoriteiten gevestigd op dc slechte hoe danigheid der romans in de dagbad-feuilletons. Al de kloosters en andere kerkelijke of godsdienstige vereenigingen die tot dusverre slechts geduld waren, hebben aanschrijving gekregen te zorgen dat zij de gewone regtstreek- sche magiiging bebooyen aan te vragen, bij gebreke waarvan zij moeten worden gesloten. Z. M. dc koning der Nederlanden heeft onzen keizer betuigingen van condoleantic doen toekomen wegeus het overlijden van prins Jéróiue. i De keizer heeft met de .uitga ve van <le' gedenkschriften van prins Jeröme een oud adjudant van den prins belast. De keizer heeft die eerst doorgelezen cn zeide toen liij het hand* 1 \J;-v .ij

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1860 | | pagina 3