6uitcnlanösci]f ttjbin^cn. naar de pruissisehe grenzenvan VJissingen, langs Middel burg, Goes en Bergen op Zoom, naar Rosendaal en Breda. Bij het onderzoek dat zaturdag in de afdeelingen van de tweede kamer is gehouden over dat ontwerp en hetwelk door enkele afdeelingen maandag zou worden voortgezet, heeft men zich voornamelijk bezig gehouden met het bespreken van de rigling der lijnen. Algemeen was men van oordeel, dat de regering te weinig heeft gedaan voor de noordelijke pro- viucienin vergelijking tot de uitbreiding, aan de zui- j der spoorwegen gegeven. Met kracht heeft men aangedron gen op eene aanvulling met eene lijn van Leeuwarden naar j Meppel en van Groningen in de rigting van Papenburg naar de Emsbaan. Deze lijnen worden ook volslrekt noodzakelijk ge acht en behooren dadelijk in het spoorwegplan opgenomen te worden. Men heeft hierop ernstig bij de regering aangedrongen, en door niemand werd dit tegengesproken. Ook wilden sommi gen al aanstonds eene lijn van Groningen op Delfzfjl. Eene aan sluiting van Zwolle of Deventer regtstreeks op Utrecht, werd door velen verdedigd. Voorts hebben sommigen verlangd dat de voorkeur voor de twee lijnen (Heerenveen naar Meppel en Groningen op Leer) uit de concessie wierd geligt, dewijl zij meenen dal die verleende voorkeur den wezenlijken aanleg in den weg zal slaan, daar het maken der voorloopige kosten voor liet verkrijgen der concessie anderen van de aanvraag zal af schrikken, omdat concessionarissen toch de voorkeur hebben en deze hebben geeu drang tot den aanleg over te gaan. Ande ren oordeelen het beter die voorkeur te behouden, omdat daarin toch eenige aandrang voor het maken van die lijnen voor de regering gelegen is. Men was in meer dan eene afdeeling niet tevreden, dat de weg van Groningen naar Leer niet in aanmerking was gekomen, omdat er nu een omweg moest gemaakt worden. De Noorder spoorweg voldeed ook daarom niet, omdat het meest welvarend deel van Friesland door de aangenomen slingerende rigting niet gebaat wordt. Men vond dat de aanvrage Reerink voorrang verdiende als doelmatiger wat de rigling, goedkooper wat de aanvraag, en spoediger wat de uitvoering betrof. Omtrent het centraal punt werd in eenige afdeelingen de wensch geuit om Amsterdam meer te gemoet te komen door j den aanleg van de liju van Utrecht naar 's Bosch. Nog eene andere beschouwing hechtte zich daaraan vast. Daar er thans in zoo verre voorzien was in het bezwaar van Zee- i Jand, heeft men gevraagd waarom ook niet Noordholland te gemoet gekomen is door den aanleg van een weg van hel Nieuwe diep naar Amsterdam. Men geloofde inderdaad dat Amslerdam, bij zoodanigeu spoorweg in verhand tot eene andere over Utrecht naar 's Bosch, meer belang en voordeel had dan hij de doorgraving van Hol land op zijn smalst Ook meende men dat in zoodanig geval de noodige fondsen voor de ondernemingen wel te Amsterdam zouden Ie vinden zijn. Aan de andere zijde vond de rigling zoo als die bij het ontwerp was aangenomen, voorstanders en wilde men de eindelijke tot standkoming van spoorwegen niet weder aan allerlei wisselvallige kansen blootgesteld zien. Vele leden, die vroeger voor de verdaging der behandeling hadden gestemd, verklaarden dit gedaan te hebben om aan de regering de gelegenheid te schenken aan veler regtmatige wen- scheu te voldoen, bijzonder wat betreft liet midden des lands. Daaraan was echter, volgens de meetiing in eenige afdeelingen, niet. voldaan. Sommigen waren van oordeel dat het. doel matiger ware geweest eerst de lijnen goed te keuren en dan eene open bare aanbesteding te houden onder de noodige waarborgen voor soliditeit. Men heeft bij deze gelegenheid gevraagd of er na het verlee- nen dezer concessie geene nieuwe aanvragen waren gedaan Of er ook niet eene concessie is gevraagd tot den aanleg van een weg over Amersfoort. Bij zoo veel verschil van beschouwing als er voortdurend over de rigting der aan Ie leggen spoorwegen bestond, gaf men het denkbeeld aan, om de rigting der spoorwegen vooraf door de kamer in bijzonderheden te doen beslissen. Afgescheiden nu van de algerneene beschouwingen, rigting van de wegen en locale wenschen of bezwaren,schenen de ge voelens nog al verdeeld. Terwijl eenigen bij niet voldoening aan gemaakte hoofdbezwaren zich zouden moeten verklaren tegen de wet., zijn de overigen van meening dat, indien er geene verandering meer mogelijk is, indien geene andere aan vragen kans van slagen hebben, zij dan in de voordragt, zouden berusten, opdat een einde aan de behandeling van hetgewiglige vraagstuk der spoorwegen gemaakt en het groote doel bereikt worde. Eindelijk kunnen wij nog melden dat tot rapporteurs over het wetsontwerp tot bekrachtiging van de beide concessien.be- noemd zijn de heeren Sander, Meeusscn, Sliclter van Domburg, van Winters horen en Thorbecke. Zij zijn ingedeeld als volgt: HOOFDSTUK I. Huis des konings. Inkomen van den koningf 600,000. Inkomen van den prins van Oranje - 100.000. Inkomen van de koningin-weduwe - 150,000. Ouderhoud der koninklijke paleizen - 50,000. totaal f 900,000. HOOFDSTUK II. flooge oollegien van staat en het kabinet des konings. De staten generaalf 227,015. De raad van state - 79.770. De algerneene rekeukamer- 111,585. De kanselarij der heide orden 1)- 62,600. Het kabinet des konings- 31,200. Pensioenen en wachtgelden- 33,126. Onvoorziene uitgaven- 7,000. totaal f 552,296. HOOFDSTUK III. Departement van buitenlandsche zaken. 2) Kosten van het departementf 57,700. Kosten van buitenland§che zendingen en con sulaten 345,000. Verschillende uitgaven- 17,700. Pensioenen wachtgelden en afloopende be talingen - 51,277. Onvoorziene uitgaven- 10.000. totaal f 481,677. HOOFDSTUK IV. Departement van justitie. 3) Kosten van net. departementf 82 575. Kosten van de regterlijke magt- 1,141,300. Kosten van het hoog militair geregtshof en de militaireauditien65,200. Geregtskosten en kosten van den raad van tucht- 239,000. Kosten van algerneene of rijkspoücie - 322,075. Kosten der gevangenissen- 669.165, Gebouwen- 329,643,50. Adel- 700. Pensioenen, wachtgelden, enz- 120.261,60. Onvoorziene behoeften - 20,000. totaal f 2,989,920,10. HOOFDSTUK V. Departement van binuenlandsche zaken. 4) 167,300. 573,585. 45,835. 47,500. Kosten van het departement Kosten van het bestuur der provinciën Nationale militie en schutterij - Medische policie- Verdere uitgaven betrekkelijk liet binuen landsche bestuur - Waterstaat en publieke werken Onderwijs- Kunsten en wetenschappen- Armwezen - Nederl. Staats courant en staatsblad - Nijverheid- Telegrafie Pensioenen, lijfrenten enz- Onvoorziene behoeften totaal f 6,814,568,92. HOOFDSTUK VI. Departement voor de zaken der hervormde eeredienstenz. Kosten van het departement f 33,350. Proteslaufsche kerkgenootschappen - 1,487.089,43$. Israëlitisch kerkgenootschap - 36,350. Pensioenen en wachtgelden206,380. Onvoorziene uitgaven- - 3,500. totaal f 17667669,43£. 14,900. 3,S97,662,32. 874,947,60. 133.83S. 208.750. 53,698. 99,775. 382,000. 249.778. 65.000. Van de begrooting van staatsuitgaven voor het jaar I860 zien bereids eenige hoofdstukken liet licht. 1) De post voor decoratieu der Militaire Willemsorde is vau f 400 gebragt op f 1200. 2) In de indeeling van dit hoofdstuk is weinig verandering bij vorige jaren. De kosten der gezantschappen zijn weder voor gelijke sommen uitgetrokken, ofschoon men steeds oordeelt.dat de tractementen van sommige deplomat.ieke agenten te gering zijn. Overigens worden gunstige mededeeliugen gedaan omtrent den stand der onderhandelingen aangaande de zaak der water- aftappingen op de Maas, welk onderwerp zijne eindregeling nabij schijnt. 3) Op dit hoofdstuk komt een post voor van f 8,000 als eerste perceel der werken tot oprigting van een nieuw geregts- gebouw te Goes. De regering verklaart in de memorie van toe lichting, behoorende bij dit hoofdstuk, dat de oprigting van een nieuw regtsgebouw te Goes dringend noodzakelijk is, en dat het wenscheiijk en doelmatig is geacht, die oprigting gelijktijdig met den bouw van een nieuw huis vau arrest aldaar te doen plaats hebben, waarvoor thans als tweede perceel de som van f43,000 wordt aangevraagd. De gemeente Goes zal, zooveel hare financiële krachten zulks toelaten, bijdragen in de kosten van eerstgemeld gebouw. Te Vlissingen zal er eene kleine gevangenis worden daarge- sleld, voornamelijk bestemd tot, tijdelijke opsluiting (gedurende de behandeling hunner zaak) van voor den zeekrijgsraad te regt staande zeelieden, die niet aan boord van het wachtschip aldaar kunnen worden bewaard. De zoogenaamde Rammekenspoort te dier stede zal daartoe worden ingerigt- De daarvoor benoo- digde gelden, zijnde f3000. worden op de thans bij de tweede kamer aanhangige staatsbegrooting voorgedragen. 4) Het cijfer der gewone uitgaven voor I860 is f 5,514,254,92, of f257,631,42 meer dan voor 1859. De afdeelingen welke voornamelijk medewerken totdeze'uit- komst zijnde waterstaat, het, onderwijs en de telegraphic. De waterstaat draagt daartoe bij ongeveer f60,000, het onderwijs ruim f 140,000 en de telegraphie omstreeks f 28,000. De verhooging der gewone uitgaven voor het onderwijs spruit hoofdzakelijk voort uit die voor opleiding van onderwij zers en onderwijzeressen en voor bijdragen aan gemeenten, naar aanleiding van art. 36 der wet op het lager onderwijs te verleenen. Het verhoogen van de raming der uitgaven voor de telegraphie is het gevolg van den grooten omvang dien de tele graafdienst langzamerhand heeft verkregen. Een niet onbelangrijke post is voorts ook een subsidie van f10,000 aan hut polderbestuur De Lijmers, voor de kosten van een stoomgemaal. Na langdurige regtsgediugen, waarbij dit bestuur telkens van de administratieve magt naar den regter werd verwezen, en omgekeerd, en nadat de staten van Gelder land met 26 tegen 25 stemmen besloten hadden geen subsidie te geven, heeft de regering het toestaan eener subsidie van f 20,000 over twee jaren billijk geacht. Onder de buitengew. uitgaven komen verder voor f 200,000 voor aanbouw van lauds lokalen, f103,000 voor de algerneene verbetering der hoofdrivieren, f 85,000 voorde afsluiting en het uitdiepen van de Dieze, f 40,000 ter verbetering van den water weg van Rotterdam naar zee, f 56,000 voor de verbetering van den hollandschen IJssel, f 100,000 voorde uitwatering van de Linge, f 25,000 voor kosten van onderzoek voor den aanleg van spoorwegen, f 60,000 voor de verbetering van het Meppeler diep, f 70,000 voor de sterrewacht en het nieuwe akademie ge bouw te Leyden, f 100,000 voor den aanleg van telegraaflijnen. Voor de uitgaven, voortvloeiende uit de bekende wet van Nivose 13de jaar, worden voor ISG0 nog f 4250 verlangd. Ten aanzien van het nieuwe akademie gebouw te Leyden wordt aangemerkt, dat het inden loop van dit jaar 1859 is voltooid en met den aanvang der lessen in gebruik zal worden gesteld, voor zoo veel de afdeelingen scheikunde en natuur kunde betreft, terwijl de kosten van het gebeele meubelair voor de afdeeling ontleedkunde ten Jaste van de dienst van 1860 zal behooren te worden gebragt. De sterrewacht is in den loop van 1859 lotstand gekomen en zal in het voorjaar van I860 kunnen worden betrokken. In dat jaar zal onder anderen ook in de kosten van den meridiaancirkel (geraamd op f 14,000), van het raeuhelair en van een weg naar het gebouw moeten wordeu voorzien. ICngelaad. Londen 3 October. Naar een berigt van The morning herald zijn Ruslands gezanten te Londen, Parijs, Weenen en Berlijn uilgenoodigd om zich naar Warschau te begeven, ten einde hunnen keizer te ontmoeten, die zich den 17 dezer aldaar zou bevinden. De fransche correspondent van The times staaft zijne be- rigten aangaande de buitengewone versterking der fransche zeemagt door nieuwe feiten te melden, zoo als: 1. het bouwen te Brest van het linieschip Magenta, 32S engelsche voeten lang met inbegrip van de lange ijzeren spoor aan den boeg, welk schip een nieuw mode! is, op last van Napoleon III vervaar digd naar het plan van den heer Dupuy de Lome; 2. het verster ken der fransche kusten en havens; 3.de aankoopen van land tot zeer hoogen prijs, om sterkten op te rigteo. Te Boulogne wordt een drijvende stoom'oatlerij vervaardigd met een dubbele rij geschut, beslagen met ijzer, zonder mast of zeilen en gewapend met gegleufde kanonnen. Te Cherbourg ziju de ijzeren plateformeu ontvangen die die nen moeien om de batterijen te doen dragen. Zij zijn breeder en sterker dau die op spoorwegen gebezigd worden, en door middel van depe schijven kan een stuk geschut naar verkiezing gedraaid worden. LI. aingsdag stak Ie Liverpool het prachtig stoomjagt iu zee, dat aldaar voor den egyptischen troonopvolger Ismail-pacha door de firma Josiah Jones gebouwd is en den naam Nohril llu- chane (licht van den stroom) draagt. Dat geheele schip is uit staalplaten zameugesteld, heeft een inhoud van 180 tounen en eene machine van 80 paardenkrachten,en kost met. inbegrip van de prachtig ingerigte salon 20,000 p. st. EDuiischlaiid. Het Frankfurter Journal meldt het volgende: u Sedert derfig jaren heeft men getracht de Hollanders als de tegenstanders van Duitschland, als de bedervers van den llijnhandel en van de Rijnscheepvaart te doen voorkomen. Intusschen is dat geheel veranderd en tracht Nederland alle paden effen te ma ken die slechts van eenig nut voor den handel kunnen zijn. Daarentegen zijn het de Middcl-rijnsche staten, vooral Nas-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1859 | | pagina 2