Duitrnlan'Dsclje tijDingen. verlevendiging van het handelsverkeer behoefte aan uitbreiding aldaar deed gevoelen, zouden de vereisckte werken en gebou wen wel tot stand komen. Men moest het voorts als geen ge ring voordeel beschouwen, dat twee zulke belangrijke eilanden als Walcheren en Zuidbeveland voor goed aan den vasten wal verbonden werden. Eindelijk schijnt het voor ons defensiestel sel van gewigt, dat eene vesting als Vlissingen door een spoor- weglijn met het hart des lands verbonden zij. §5. De overige lijnen. Uit de memorie van toelichting blijkt dat bij de regering concessie was gevraagd vooreenen spoor weg van Maastricht over Nijmegen naar Arnhem, en dat de regering met de aanvragers dier concessie onderhandelde, doch voorloopig hun eene bijdrage van het rijk van ongeveer zeven raillioen had toegezegd ter bekostiging van de beide rivierover gangen. Een vrij groot .aantal leden heeft zich even rain over deze lijn als over den Zuiderspoorweg uitgelaten. Daar deze aangevraagde concessie slechts ineen zijdelingsch verband staat tot het voorgedragen wetsontwerp, meenden zij zich hun ge voelen daarover te moeten voorbehouden, tot dat een bepaald voorstel ook te dezer zake aan de staten generaal gedaan wierd. 6. In verband ook met den ongunstigen indruk, wel ken de voorwaarden der thans verleende concessie voor den Noorderspoorweg hebben gemaakt, werd in de afdeelingen op nieuw de vraag behandeld, of het niet in aanmerking kwam, de tot nu toe hier te lande gevolgde gedragslijn omtrent den aan leg van spoorwegen te laten varen en het stelsel van staats spoorwegen aan te nemen. Bij de overweging van dit punt bleef het getal leden, die zich onvoorwaardelijk voor staats spoorwegen gestemd toonden, of de daarvoor aan te voeren gronden overwegend achten, betrekkelijk gering. 7- De meerderheid bleef, in weerwil der voordeze meening aangevoerde gronden, aau het gevoelen vasthouden, dat noch de aanleg noch de exploitatie der spoorwegen die ons vaderland behoeft, van staatswege behoort plaats te hebben. Zij erkenden dat de voorwaarden der verleende concessie voor den Noorder spoorweg bezwarend voor 's rijks schatkist waren, maar acht ten de middelen nog geenszins uitgeput om deze en andere lijnen door particuliere maal schappijen tot stand te doen komen zonder dat de geldelijke offers daarvoor zoo groot waren. Voor het leggen der hier le lande bestaande spoorwegen werd geene staaisondersteuning vereischt. De voorstanders der staatsspoorwegen vleijen zich dat bij de aanneming van hun stelsel ons land spoediger in 't bezit der noodzakelijke spoorweglijnen komen zal; maar volgens deze leden bedriegen zij zich daarin zeer. In tegeudeel heerscht, ais men tot dit stelsel overgaat, omtrent het tijdstip der voltooijing van elke lijn groote onzekerheid. De voorstanders der staatsspoorwegen zien er groot voordeel in dat bij het aannemen van hun stelsel de onderscheidene lijnen naar een vooraf beraamd, algemeen plan kunnen worden gelegd. Maar zulk een plan kan toch immers evenzeer aan de geconcedeerde lijnen ten grondslag liggen. De regering kan als stelregel aannemen,geene concessie te verleenen dan voor zulke lijnen, die in het plan passen en welker rigting in allen deele met de daaromtrent vooraf gemaakte bepaling overeenstemt. liet beginsel der deelneming door den staat in de maatschap pij van den noorder spoorweg, werd door aanzienlijke meerder heid bestreden. Ook in het verleenen van een subsidie van 2 millioen voor de rentebetaling aan de aandeelhouders geduren de den aanbouw, zag een aanzienlijk getal leden bezwaar. Iiefc subsidie vond intusschen ook warme verdedigers. Hoewel de meerderheid zich gunstig gestemd toonde voor het stelsel om den aanleg van spoorwegen door den waarborg van staatswege der rente van het aanlegkapitaal te bevorderen, wordt hier, naar het gevoelen van de meeste leden, dat stelsel overdreven. Het aangenomen cijfer van 4-è pet. voor de rentegarantie is, in veler oog te hoog. Volgens het oordeel van vele leden is de conces sie Sloet-Reuchliu uit een financieel oogpunt le nadeelig voor den staat eu zou het allezins in aanmerking komen voor die concessie eene meer voordeelige, in den geest der aanvrage van den heer de Brouwer van Hogendorp in de plaats te stellen. De tegenstanders der concessie achten mitsdien den duur der ga rantie te Jang, en het aangenomen cijfer van 4-1 pet. voor die garantie te hoog. Ook wordt in het verslag iu eene beoordee ling en vergelijking getreden der financiële voorwaarden te zamen genomen, waaruit blijkt dat de staat, bij eene concessie in den geest der voorstellen van den heer de Brouwer van Ho gendorp, aanzienlijk minder heeft uit te geven dan bij de con cessie Sloet Reuchlin. Wat de artikelen der concessie betreft, heeft men zich schier eenparig verklaard tegen het denkbeeld, dat de aarde-en kunst werken reeds dadelijk voor dubbel spoor moeteu worden inge- ri'gt. Aan het slot van haar rapport zegt de commissie van rappor teurs Het onderzoek in de sectien is een voorloopig overleg, en de ongelijkheid van gang der beraadslaging in de onder scheidene afdeelingen vergroot de moeijelijkheid, oin, vooral bij een onderwerp waaraan zoo verschillende belangen zich hechten, slotsommen op te maken of die althans met juistheid te formuleren. De meerderheid der commissie van rapporteurs meent evenwel, ter bevordering eener algemeen gewenschte zaak, als hoofdpunten, waarin de meerderheid der kamer scheen overeen te komen, in bedenking te mogen geven I. Wat de rigtingen betreft. Als hoofddoel: onze havens en de groote middenpunten van ons verkeer met Duitschland ten oosten en met de Rijnprovinciën le verbinden; verbindin gen, aldus aan te leggen, dat zij tevens tusschen de hoofdzetels van ons biunenlandsch verkeer de meest snelle gemeenschap mogelijk makentusschen Holland dus met Groningen, Fries land en Overijssel aan de eene, en met Noordbrabant en Lim burg aan de andere zijde; met de kortste en meest belovende lijnen te beginnen, en, daar men niet op eenmaal of te gelijk te veel mag willen, zich vooreerst met voorziening in de meest dringende 'eischen van den tegenwoordigen toestand te verge noegen. Vooreerst dus bedacht te zijn op de lijnen: 1. van llarlingenen Leeuwarden naar Groningen, met het uitzigt op eene toekomstige aansluiting aan Leer of Asschendorf; 2. van Harlingen en Leeuwarden over Zwolle en Deventer of Zutphen naar Rheine, vast te maken hetzij eerst aan Utrecht, hetzij eerst aan Arnhem; 3. van Slavenisse, zoo niet van Vlissingen, langs Breda, Tilburg, Eindhoven naar Venlo of Roermonde en Maastricht, vast te maken hetzij eerst aan Utrecht over 's Her togenbosch, Tiel en Kuilenborg, hetzij eerst aan den linker Maasoever tegenover Rotterdam, Willemsdorpen Dordrecht. II. Voor zooveel de uitvoering aangaatBij wege van con cessie te laten aanleggen,met bepaling van de kortste termijnen die tebedingen zijn, en onder behoorlijke reeele zekerheid voor de voltooijing; zoo derhalve dat, bij niet voltooijing, de onder nemers, en niet de staat, de nadeelige gevolgen te dragen heb ben geldelijke hulp van staatswege zoo spaarzaam mogelijk te verleenen, niet meer dan noodig is om de onderneming in staat te brengen dat zij zoo spoedig mogelijk zich zelve helpe; die hulp in den regel tot een rentewaarborg, voor een zeker, niet groot aantal jaren, van het vooraf ten zuinigste berekende aan legkapitaal te beperken subsidie voor werken niet dan bij uit zondering, wanneer namelijk buitengewone, zoo kostbare kunstwerken noodig zijn, dat zij het aanlegkapitaal bovenmate verhoogenbij de berekening van dat kapitaal de meest eenvou dige inrigtiug tot grondslag te nemen,.eu al hetgeen, zoo als aanleg voor een doorloopend, dubbel spoor, niet noodzakelijk is, te mijden; geen deelgenootschap van staatswege noch inliet kapitaal, noch in het beheer of de uitvoering der werken; de ver antwoordelijkheid van den concessionaris voor de uitvoering zoowel als voor de exploitatie, naar de gestelde voorwaarden en regels, in haar geheel latende, zich te bepalen tot een streng toezigt, dat er deugdelijk worde gebouwdslechts bij zeldzame uitzondering eenig werk, waarbij de staat, bijv. uithoofde der verdediging tegeu den vijand of het water, een speciaal belang heeft, zelf te makeu. Niets bevordert het gemeeu overleg meer, dan volledige me- dedeeliug der ir.zigten, vooral wanneer zij niet enkel bij kritiek blijft. Ten dien einde achtte de meerderheid der commissie van rapporteurs het dienstig, de strekking van voorname bedenkin gen, zooveel zij kon, bloot le leggen. De regering kan daarin aanleiding vinden om. tot wegneming van ernstige bezwaren, hare voordragt te wijzigen, en die met eene tweede, lot stich ting der vereischte spoorwegverbinding van liet zuiden en zuidwesten des rijks, aan te vullen. Enffelaiid. Londen 28 januarij. De bevalling van H. K. H. prinses Vic toria, echtgenoote van Z. K. H. prins Frederik Willem van. Pruissen, werd aan H. M. dc koningin door middel van den telegraaf te Windsor bekend, zes minuten nadat de prins het levenslicht had aanschouwd. De tijding van deze gelukkige gebeurtenis welke zich aldaar dadelijk heeft verspreid, veroorzaakte er de meeste vreugde onder alle rangen en standen der bevolking. De meeste inwo ners hebben dadelijk de gevels hunner wouiugeu versierd eu geïllumineerd. Gisteren avond werd het berigt iu deze hoofdstad plegtig in de koninklijke opera medegedeeld. Het publiek heeft dit nieuws met de levendigste vreugdebetoouing ontvangen, hetwelk op nieuw ten bewijze moge strekken van de bijzondere sympathie welke de engelsche onderdanen alle leden der kouiuklijke fami lie toedragen. The morningpost en The times wijden lieden reeds artikelen aan die heugelijke gebeurtenis, en het is niet te miskennen dat zij liet oog op de staatkunde in de toekomst schijnen gevestigd te houden, wanneer men dc warme heilwenschen leest welke zij ontboezemen voor deu voorspoed en den groei van den jongen prins, die eenmaal deu troon van Pruissen moet beklimmen. Men verzekert dat 11. M. de koningin waarschijnlijk om streeks pasclien zich naar Berlijn zal begeven. De noodigc beschikkingen tot het voltooijen en uitrusten van den Great Eastern (vroeger Leviathan geheet eu) zijn ein delijk gemaakt, en binnen eenige dagen zal dat werk met kracht aangevangen worden. Het monsterschip zal niet nnodeloos worden opgesmukt, zegt The times, maar de gansche uitrusting zal van de beste en degelijkste soort zijn. Er zal daarin, onder anderen, eene eetzaal gemaakt worden van 120 voeten lengte en 47 voeten breedte, bij eene hoogte van 9 voeten; verder eene reeks badkamers, waarin alle klassen van passagiers heete eu koude baden van zeewater en zoet water zullen kunnen nemen Het werk der voltooijing en uitrusting moet, volgens de voorwaarden der aanbesteding, den löden februari) aanstaande aangevangen worden en vijf maanden later afgedaan zijn. Om streeks net midden der maand julij eerstkomende zal het schip den lang verwachten proeftogt doen, en dan zal het blijken of het eene zoo snelle vaart heeft als ae ondernemers verwachten, van welk punt degeheele uitslag der onderneming afhankelijk is. Ten gevolge van den slechten staat zijner gezondheid heeft de schout-bij nacht sir M. Seymour zijn ontslag verzocht als opperbevelhebber in de oost-indische en chinesche zeen en is de schout bij-nacht J. Hope iu zijne plaats benoemd. Iluitselilaml. Weeuen 28 januarij. De afgetreden vorst vau Servie, prins Alexander Carageorgewitsch is alhier aangekomen met liet voornemen hier eenigen tijd te verblijven. Men meldt, dat de nieuwe leeuing van 5 millioen pond sterling zal worden gedelgd uit de opbrengst van het monopo lie op den tabak; dit zal geschieden binnen den lijd van tien jaren. Berlijn 27 januarij. Heden namiddag ten 3 uren heeft H. IC. H. prinses Frederik Willem een jongen prins aan Pruissen ge schonken. Honderd eu een kanonschoten hebben deze gebeur tenis aan de inwoners derhoofstad verkondigd, waar zich do gelukkige tijding inmiddels reeds met onbegrijpelijke snelheid had verspreid. Degelieeie hoofdstad verkreeg spoedig een feestelijk aanzien door het uitsteken van onze en engelsche vlaggen; er heersclile eene algemeene opgewondenheid en ieder scheen opregt te dee- len in liet heil dal der dyanstie van Hohenzollern bij voortdu ring ten deel valt en in het geluk van het zoo populaire gezin van den prins-regent. De telegraaf werd ais het ware bestormd, maar er waren goede voorzorg maatregelen genomen. De eerste depeche was voorde gelukkige'gootinoeder, Eugolauds koningin, bestemd en tot dat einde was er een speciale telegraafdraad die onmidde- lijk van het paleis hier ter slede correspondeerde met liet kas teel te Windsor. Reeds ten vier ure was hier antwoord uit Engeland. Berlijn 29 januarij. De bondszitting is gesloten met eene rede van den president van den nationalen raad, waarin gezegd wordt dat Zwitserland zijue onafhankelijkheid moet behouden, als een vereenigd en gewapend volk, zonder de naburige staten te beleedigen. Men verzekert dat de zaak van de vaart op den Donau- in gevolge de verzoeningsgezindheid van Oostenrijk hare schik king nabij is. JPraukrijk. Parijs 29 januarij. Nog altijd komt er weinig verandering iu den staatkundigen toestaud en blijft het moegelijk eene keuze le doen ouder de velerlei tegenstrijdige geruchten van den dag. Het mag echter niet ontkend worden dat het geheel een min der geruststellend aanzien krijgt voor het behoud van den vrede in Europa. Iu het zuiden van dit land zal eerlang eene zamentrekkiug van troepen plaats hebben, welke op zoo groote schaal geschiedt dut er moegelijk aan een eeuvoudigen voorzorgsmaatregel te denken valt. L)e militaire intendant en de directie der marine te Toulon kondigen openbare bestedingen aan, tot een zoo hoog bedrag dat zij alle gewone behoeften verre overtreden. Alle beschikbare transportschepen worden iu gereedheid ge - bragt om dadelijk zee te kunnen bouwen. Te Grenoble moet. zulk eene troepenbeweging zijn, dat men zich daar ter stede terug denkt in de clagen van liet eerste keizerrijk. Te Marseille zijn 35.000 veldkribben opgeslagen en verhaalt men voorts dat veertig aldaar in de haven liggende schepen zijn gehuurd om tot depots te worden gebezigder zijn maatregelen geuomen om tot 45 duizend rations brood per dag te kunnen verstrek ken, 1 er w ijl eindelijk de militaire overheid twaalf millioen pa- troonen wachtende was. Voorts zegt men dat erin alle oorlogs- haveus van dit rijk geen schip ligt, hoe slecht ook, hetwelk niet gereed wordt gemaakt om zoodra noodig zee le kunnen kiezen. Bij alle vorenstaandegeruchteu kou men nog de mede- deeling voegen welke alle dagbladen in haar geheel vermelden, dat namelijk het eskader, ouder bevel van den schout bij nacht Jehenne, thans te Clierburg liggende eu bestaande uit de sche pen Donawerth, Arcole ca Alexandre, order heelt ontvangen om zich gereed te maken tot vertrek naar de Middellaudsche zee. Het zou niet moeijelijk vallen bij al deze geruchten nog eeni ge andere te voegen van niet miuder beteekeuis maar waarvan de gegrondheid nog moetjelijker valt na te gaan. Daaronder behooren nog de val vau het ministerie Derby in Engeland eu zijne vervanging door een minder vredesgezind kabinet; Eu- gelands volharding orn onzijdig te blijven tusschen Frankrijk eu Oostenrijk, zoomede de waarschijnlijk oorlogzuchtige in houd van de troonrede waarmede alhier de zitting van het wet gevend ligehaara op den 7 februarij aanstaande door Z. M. den keizer zal worden geopend Volgens een telegram uit Turyn heeft de kamer van ver tegenwoordigers pistereu zoudcr beraadslaging eu eenparig de wet betrekkelijk het verleeueu vau 5U0,000 francs als huwe lijks gift aan prinses Clotiide aangenomen. Voorts had dien zelfden dag de gemeenteraad der hoofdstad en wel door zijne veertig raadsleden en corps, aan de vorstelijke bruideen prachtig zilveren kunststuk ten geschenke aangebo den. Aan prins Napoleon betuigde de raad bij die gelegenheid zijne vaderlandslievende wenschen en gevoelens, waarop Z. K

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1859 | | pagina 3