MIDDELBURGSCHE COURANT. N°- 126. Donderdag 1858. 21 October. 0imicnlmtï)srl]c tijöimjcn. Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlissin- gen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post 3,40. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentien is 23 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekendma- kingen enz., van één tot zes regels f 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Yoor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant. Editie van woensdag avond 8 ure. SSidtlelburg 20 october. Zoo als wij reeds in ons vorig noramer hebben medegedeeld, is thans door de regering bij de tweede kamer der staten gene raal ingediend een wetsontwerp tot bekrachtiging van eenige artikelen der verleende concessie tot aanleg en exploitatie van den Noorderspoorweg. Die weg zal 1. aanvangende uit den Rijnspoorweg te Arnhem loopen over Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Assen, Gro ningen en Leeuwarden tot tlarlingen 2. bestaan uit een spoor weg, van Zutphen over Enschedé tot de duitsche grenzen, ter verbinding van ons land met de noordauitsche spoorwegen, en 3. uit een spoorweg van Zwolle naar Kampen. Daartoe wordt tegemoetkoming voorgesteld door van rijks wege te bouwen eene vaste brug over den IJssel voor Zutphen, met beweegbare deelen voor de scheepvaart met staanden mast, terwijl de kosten bij den aanleg van wegen in het belang van 's rijks verdediging vcreischt, mede ten laste van den staat ko- meu. Voorts neemt de staat voor een derde aandeel in het kapi taal der op te rigten naamlooze vennootschap, welk bedrag echter tien millioen gulden niet mag overschrijden. Bovendien wordt aan de overige aandeelhouders jaarlijks 4£ pet. gewaar borgd voor dividend en inkoop. Kan dit niet of slechts ten deele uit de winsten bestreden worden, dau schiet de staat het ont brekende renteloos aan de maatschappij voor, hetgeen echter nimmer hooger kan zijn dan 4$ pet. van het tot den aanleg van den weg benoodigde kapitaal, tot een maximum van f 900,000 'sjaars. Zoo lang de wegen niet geheel of ten deele zijn in exploitatie gebragt, betaalt de staat aan de overige aandeelhou ders eene jaarlijksche rente van 4£ pet. over de door hen ge storte gelden. Het geheele bedrag van het daarvoor verschul digde (en niet van de maatschappij terug te vorderen) kan echter geen twee millioen gulden overtreffen. Daarentegen zijn hieraan de volgende voorwaarden verbon den: van de brug over den IJssel met het daartoe behoo- reude komt de bediening, onderhoud en veruieuwing ten laste van concessionarissen, zonder aan hen in eigendom over te gaan. De verpiigliug van den staat tot liet doen van het voorschot be gint met het geheel of ten deele in exploitatie brengen en ein digt met den termijn, gedurende welken de concessie is verleend, of wanneer de maatschappij de exploitatie staakt, of eindelijk wanneer de concessie om eenige reden wordt, ingetrokken of de slaat de onderneming mogt naasten. Bij uitzondering op den regel bij art. 54 wetboek van koophandel gesteld, brengt de staat op alle vergaderingen van aandeelhouders zes stemmen uit voor elk houderdtal aandeelen dat hij bezit; gedeelten van hon derd voor vol berekend. De reeds, het zij onvoorwaardelijk, het zij ouder zekere be dingen gedane toezeggingen, voor zoo ver die bij de regering bekend zijn, beloopcn voor zoo veel Gelderland betreft, f20,000 'sjaars bijdrage gedurende twintig jaren, en voorzoo veel Over ijssel aangaat f 34,000 'sjaars voor gelijk tijdvak. Uit de memorie van toelichting blijkt, voorts dat de regering den aanleg noodig acht van een spoorweg van Rotterdam langs Dordrecht, Breda, Tilburg, 's Boscii en Helmond naar Roer mond en Venlo, eu van eenen weg loopende van daar naar de pruissische grenzen. De eerste zou uitgaan van liet station van den Rijnspoorweg aan de Maas. Over die rivier te IJsselmonde, over de Oude Maas te Dordrecht en over de Maas te Roermond of Venlo zouden bruggen gebouwd en het Hollandsch diep met een stoomboot of vlot overgetrokken moeten worden. Tot bevordering van dien aanleg zal de regering voorstellen het bouwen der gemelde bruggen voor hare rekening te nemen, waarvan de kosten globaal ziju geraamd op f 4,110,000, en voorts een waarborg te verleeuen van 4£ pet. 'sjaars voor rente eu amortisatie. Hot kapitaal voor deze beide wegen is geschat op f23,500,000. Ten slotte blijkt dat de regering voor eenen spoorweg van Vlissingen langs Middelburg, Goes en Bergen op Zoom naar Roozendaal en Breda gelijken rente-waarborg voor het benoo digde kapitaal wenscht te verleenen, indien de toestand der schatkist het indienen van eeu daartoe strekkend wetsontwerp zal veroorloven, in welk geval de regering meent zich te mogen verbinden zoodanige voordragt uiterlijk vóór 1 januarij 1862 te doen. Omtrent de spoorwegen in het zuiden des rijks vernemen wij nog dat de regering, zoo wel aan de heeren Suermondt c. s. als aau de heeren Bredius en Sijpestein, bereids de voorwaarden heeft medegedeeld, waarop zij bereid is hen de voorloopige con cessie voor de lijnen van Rotterdam over Dordrecht, Breda, Tilburg, 's Hertogenbosch, Helmond naar Roermond, en van Vlissingen naar Roozendaal te verleenen, met uitnoodiging om zich daarover ouderling te verstaan. De heeren Suermondt c. s. moeten zich bereid hebben ver klaard, die concessie te aanvaarden, doch alleen ouder voorbe houd, dat in de voorwaarden eene verandering worde opgeno men ten opzigte vau de lijn Vlissingen tot Rozeudaal. Volgens het voorstel der regering toch zou, zoo als ook uit het bovenvermelde blijkt, nu reeds aan de staten generaal een wetsontwerp worden aangeboden, waarbij eene rente van 41 pet. 'sjaars wordt gewaarborgd voor de lijn van Rotterdam tot Roermond en eenige groote werken tot die lijn behoorende, voor rekening van het rijk worden genomen, terwijl omtrent de lijn van Vlissingen tot Rozendaal alleen wordt bepaald dat de regering de verpligting op zich neemt, vóór het jaar 1862, een wetsontwerp tot gelijke renteguarautie in te dienen, voor het geval dat de toestand van 's rijks schatkist dit zal gedoogen; zoodat de uitvoering van die lijn niet alleen tot lateren tijd ver schoven, maar ook van den onzekeren loekomsligen toestand van de schatkist wordt afhankelijk gesteld. De heeren Suermondt c.s. moeten dan ook in die toezegging der regering geen genoegzamen waarborg voor de uitvoering van dien weg hebben gevonden, en de geheele concessie onaan nemelijk hebben verklaard, zoo lang de door hen verlangde zekerheid, dat de lijn van Vlissingen tot Roozendaal zal worden uitgevoerd, door hen niet verkregen zal zijn. Zij moeten zich daartoe dezer dagen bij een adres tot den minister van binnen- landsche zaken hebben gewend, met verzoek dat in het belang van het rijk geen onderscheid worde gemaakt tusschen den rente- waarborg voor den spoorweg van Vlissingen tot Rozendaal en dien der overige lijneu, en daarbij gewezen hebben op de om standigheid, dat van den spoorweg van Rotterdam naar Roer- moud, zoo lang die bij het Hollandsch Diep afgebroken is, geene goede uitkomsten te verwachten zijn en de geheele zuiderspoor- weglijn alleen door de verbinding met de haven van Vlissingen de concurrentie met den vreemde kan uithouden. Men vleit zich nog dat de regering in het belang van bet rijk en van ons gewest de gewenschte verandering in haar plan zal brengen, daar dit, zoo als liet nu ligt, alleen strekken kan om de belangen vau eene vreemde natie te bevorderen. Iu de zitting van den gemeenteraad op heden, is onder ande ren iugekomeu eene missive van gedeputeerde stalen dezer provincie, ten geleide van een besluit van z. exc. den minister van binnenlandsche zaken, waaruit blijkt dat die minister het ongeraden acht om thans aan de koninklijke goedkeuring te onderwerpen het raadsbesluit tot wederiuvoeriug van den ac cijns op het gemaal, zoo lang het lot niet beslist is van de finan ciële wetsontwerpen, thans bij de slaten-generaal aanhangig, en waardoor deze gemeente hare inkomsten casu quo zou zien vermeerderen met ruim f40,000.Daarop is besloten de be slissing aan te houden tot dat het lot dier wetsontwerpen zal bekend zijn. Voorts zijn de begrootingeu voor de gemeente, de dienst doende schutterij en het burgerlijk armbestuur voor het dienst jaar 1859 vastgesteld. Door de arrondissements-regtbank alhier, vonnissende ia strafzaken, zijn: 1. J.V., C.T., A.T., W.B., P.B., G.M., L.M C.B., P.G., en P.P., arbeiders, te Domburg woonachtig, terzake van het uitrukken van een gedeelte helmplanten der zeeduineu onder Domburg, door het gezamenlijk vau de duinen naar be neden te loopen en daardoor de helmplanten uit te trappen en te hebben vernield, veroordeeld: de vier eerste en de tiende ieder in f 3 boete, de overige in f 1,45 boete en alle te zamen in de kosten van reparatie leu bate der kas van de Centrale direc tie van Walcheren, alsmede in de kosten der procedureboeten en kosten op ieder hunner voor het geheel te verhalen, des noods bij lijfsdwang. 2. C. v. L., limmermansleerling, oud 15 jaren, en M.M.M., oud 15 jaren, schoenmaker, te Middelburg, ter zake vau openbare schennis der eerbaarheid, door op de openbafe straat eeu meisje moedwillig en oneerbaar te hebben aangegre pen, ieder veroordeeld tot 3 dagen gevangenisstraf en de kosten. Eergisteren is hier op bevel der regtbank gearresteerd zekere M. H., een veertienjarig meisje, van wie de policie schijnt ont dekt te hebben dat zij zich siuls meerdere jaren aan onderschei dene stuaatdieverijen had schuldig gemaakt. Men hoort zeggen dat zij met groote behendigheid de kinderen, onder liet spelen, van de kleinodiën welke zij droegen wist te berooven en haar het geld ïe ontnemen waarmede zij door de ouders naar den winkel gezonden werden. Den 17 dezer is in de groote Nieuwkerksche kreek het \.:k gevonden van zekeren T. B. Men vermoedt dat hij zich verdron ken heeft, als hebbende reeds vroeger hel.voornemen daartoe te kennen gegeven. Men schrijft ons uit Goes: Naar wij vernemen is thans met meerdere zekerheid de bouw der meermalen besprokene gevangenis alhier, op het. daarvoor gesloopte terrein bij de vorige Oostpoort, te gemoet Ie zien, en zal nog in deze week een begin worden gemaakt met het heijen der proefpalen. De afdeelingen van de tweede kamer derstaten-genoraal hebben maandag het onderzoek over de belaslingsontwerpen voortgezet. Reeds is dat nopens de grondbelasting afgelcopeu, terwijl men zich nu bezig houdt met het onderzoek van her ontwerp wegens het regtvan successie. Naar rnen verneemt, zijn bij de overwegiugen over de ontwerpen betrekkelijk de be lastingen, vele aanmerkingen gemaakt, maar hebben zij ook vele verdedigers gevonden. Het ligt in den aard der zaak, dat even- redigmaking der grondbelasting, in verband met heigeeu daar omtrent vroeger is voorgevallen, tot langdurige raadplegingen eu ook tot zeer uiteenloopende beschouwingen in de sectien heeft aanleiding gegeven. Men meldt uit 's Hertogenbosch van 16 dezer Wij vernemen uit eene goede bron, dal door dig minister van binnenlandsche zaken de wederinvoering van de gemeen tebelasting op het gemaal alhier aan den koning ter goedkeu ring zal worden voorgedragen. De minister vindt er echter bezwaar in, om de verhoogde belasting op het gedistilleerd bij wijze van eigen middel ter goedkeuring aau Z. M. voor te dra gen. Het komt hem voor, dat het bestuur dezer gemeente in het stelsel van heffing dier belasting bij wijze van opcen ten, genoegzaam den zelfden waarborg legen het verleenen van onregelmatige teruggave wegens uitvoer kan vinden, als het door eene heffing bij wijze van eigen middel wil ver krijgen. Tot president van de Noderlandsche bank is ter vervan«*in" van wijlen deu heer A. Eock, benoemd de heer H. Croockewir, thans directeur van dat ligchaam. Uit Luxemburg schrijft, men van den 11 dezer dat het. offi ciële blad eindelijk na verloop van twee jaren de bense^jmg bevat van de leden der commissie'uit den staatsraad, diëtist

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1858 | | pagina 1