MIDDELBURGSCHE
COURANT.
N°- 126.
Donderdag
1858.
21 October.
0imicnlmtï)srl]c tijöimjcn.
Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlissin-
gen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post 3,40.
De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave.
De prijs van gewone advertentien is 23 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekendma-
kingen enz., van één tot zes regels f 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Yoor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant.
Editie van woensdag avond 8 ure.
SSidtlelburg 20 october.
Zoo als wij reeds in ons vorig noramer hebben medegedeeld,
is thans door de regering bij de tweede kamer der staten gene
raal ingediend een wetsontwerp tot bekrachtiging van eenige
artikelen der verleende concessie tot aanleg en exploitatie van
den Noorderspoorweg.
Die weg zal 1. aanvangende uit den Rijnspoorweg te Arnhem
loopen over Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Assen, Gro
ningen en Leeuwarden tot tlarlingen 2. bestaan uit een spoor
weg, van Zutphen over Enschedé tot de duitsche grenzen, ter
verbinding van ons land met de noordauitsche spoorwegen, en
3. uit een spoorweg van Zwolle naar Kampen.
Daartoe wordt tegemoetkoming voorgesteld door van rijks
wege te bouwen eene vaste brug over den IJssel voor Zutphen,
met beweegbare deelen voor de scheepvaart met staanden mast,
terwijl de kosten bij den aanleg van wegen in het belang van
's rijks verdediging vcreischt, mede ten laste van den staat ko-
meu. Voorts neemt de staat voor een derde aandeel in het kapi
taal der op te rigten naamlooze vennootschap, welk bedrag
echter tien millioen gulden niet mag overschrijden. Bovendien
wordt aan de overige aandeelhouders jaarlijks 4£ pet. gewaar
borgd voor dividend en inkoop. Kan dit niet of slechts ten deele
uit de winsten bestreden worden, dau schiet de staat het ont
brekende renteloos aan de maatschappij voor, hetgeen echter
nimmer hooger kan zijn dan 4$ pet. van het tot den aanleg van
den weg benoodigde kapitaal, tot een maximum van f 900,000
'sjaars. Zoo lang de wegen niet geheel of ten deele zijn in
exploitatie gebragt, betaalt de staat aan de overige aandeelhou
ders eene jaarlijksche rente van 4£ pet. over de door hen ge
storte gelden. Het geheele bedrag van het daarvoor verschul
digde (en niet van de maatschappij terug te vorderen) kan
echter geen twee millioen gulden overtreffen.
Daarentegen zijn hieraan de volgende voorwaarden verbon
den: van de brug over den IJssel met het daartoe behoo-
reude komt de bediening, onderhoud en veruieuwing ten laste
van concessionarissen, zonder aan hen in eigendom over te gaan.
De verpiigliug van den staat tot liet doen van het voorschot be
gint met het geheel of ten deele in exploitatie brengen en ein
digt met den termijn, gedurende welken de concessie is verleend,
of wanneer de maatschappij de exploitatie staakt, of eindelijk
wanneer de concessie om eenige reden wordt, ingetrokken of de
slaat de onderneming mogt naasten. Bij uitzondering op den
regel bij art. 54 wetboek van koophandel gesteld, brengt de
staat op alle vergaderingen van aandeelhouders zes stemmen uit
voor elk houderdtal aandeelen dat hij bezit; gedeelten van hon
derd voor vol berekend.
De reeds, het zij onvoorwaardelijk, het zij ouder zekere be
dingen gedane toezeggingen, voor zoo ver die bij de regering
bekend zijn, beloopcn voor zoo veel Gelderland betreft, f20,000
'sjaars bijdrage gedurende twintig jaren, en voorzoo veel Over
ijssel aangaat f 34,000 'sjaars voor gelijk tijdvak.
Uit de memorie van toelichting blijkt, voorts dat de regering
den aanleg noodig acht van een spoorweg van Rotterdam langs
Dordrecht, Breda, Tilburg, 's Boscii en Helmond naar Roer
mond en Venlo, eu van eenen weg loopende van daar naar de
pruissische grenzen. De eerste zou uitgaan van liet station van
den Rijnspoorweg aan de Maas. Over die rivier te IJsselmonde,
over de Oude Maas te Dordrecht en over de Maas te Roermond
of Venlo zouden bruggen gebouwd en het Hollandsch diep met
een stoomboot of vlot overgetrokken moeten worden.
Tot bevordering van dien aanleg zal de regering voorstellen
het bouwen der gemelde bruggen voor hare rekening te nemen,
waarvan de kosten globaal ziju geraamd op f 4,110,000, en
voorts een waarborg te verleeuen van 4£ pet. 'sjaars voor rente
eu amortisatie. Hot kapitaal voor deze beide wegen is geschat
op f23,500,000.
Ten slotte blijkt dat de regering voor eenen spoorweg van
Vlissingen langs Middelburg, Goes en Bergen op Zoom naar
Roozendaal en Breda gelijken rente-waarborg voor het benoo
digde kapitaal wenscht te verleenen, indien de toestand der
schatkist het indienen van eeu daartoe strekkend wetsontwerp
zal veroorloven, in welk geval de regering meent zich te mogen
verbinden zoodanige voordragt uiterlijk vóór 1 januarij 1862
te doen.
Omtrent de spoorwegen in het zuiden des rijks vernemen wij
nog dat de regering, zoo wel aan de heeren Suermondt c. s. als
aau de heeren Bredius en Sijpestein, bereids de voorwaarden
heeft medegedeeld, waarop zij bereid is hen de voorloopige con
cessie voor de lijnen van Rotterdam over Dordrecht, Breda,
Tilburg, 's Hertogenbosch, Helmond naar Roermond, en van
Vlissingen naar Roozendaal te verleenen, met uitnoodiging om
zich daarover ouderling te verstaan.
De heeren Suermondt c. s. moeten zich bereid hebben ver
klaard, die concessie te aanvaarden, doch alleen ouder voorbe
houd, dat in de voorwaarden eene verandering worde opgeno
men ten opzigte vau de lijn Vlissingen tot Rozeudaal.
Volgens het voorstel der regering toch zou, zoo als ook uit
het bovenvermelde blijkt, nu reeds aan de staten generaal een
wetsontwerp worden aangeboden, waarbij eene rente van 41
pet. 'sjaars wordt gewaarborgd voor de lijn van Rotterdam tot
Roermond en eenige groote werken tot die lijn behoorende,
voor rekening van het rijk worden genomen, terwijl omtrent
de lijn van Vlissingen tot Rozendaal alleen wordt bepaald dat
de regering de verpligting op zich neemt, vóór het jaar 1862,
een wetsontwerp tot gelijke renteguarautie in te dienen, voor
het geval dat de toestand van 's rijks schatkist dit zal gedoogen;
zoodat de uitvoering van die lijn niet alleen tot lateren tijd ver
schoven, maar ook van den onzekeren loekomsligen toestand
van de schatkist wordt afhankelijk gesteld.
De heeren Suermondt c.s. moeten dan ook in die toezegging
der regering geen genoegzamen waarborg voor de uitvoering
van dien weg hebben gevonden, en de geheele concessie onaan
nemelijk hebben verklaard, zoo lang de door hen verlangde
zekerheid, dat de lijn van Vlissingen tot Roozendaal zal worden
uitgevoerd, door hen niet verkregen zal zijn. Zij moeten zich
daartoe dezer dagen bij een adres tot den minister van binnen-
landsche zaken hebben gewend, met verzoek dat in het belang
van het rijk geen onderscheid worde gemaakt tusschen den rente-
waarborg voor den spoorweg van Vlissingen tot Rozendaal en
dien der overige lijneu, en daarbij gewezen hebben op de om
standigheid, dat van den spoorweg van Rotterdam naar Roer-
moud, zoo lang die bij het Hollandsch Diep afgebroken is, geene
goede uitkomsten te verwachten zijn en de geheele zuiderspoor-
weglijn alleen door de verbinding met de haven van Vlissingen
de concurrentie met den vreemde kan uithouden.
Men vleit zich nog dat de regering in het belang van bet rijk
en van ons gewest de gewenschte verandering in haar plan zal
brengen, daar dit, zoo als liet nu ligt, alleen strekken kan om de
belangen vau eene vreemde natie te bevorderen.
Iu de zitting van den gemeenteraad op heden, is onder ande
ren iugekomeu eene missive van gedeputeerde stalen dezer
provincie, ten geleide van een besluit van z. exc. den minister
van binnenlandsche zaken, waaruit blijkt dat die minister het
ongeraden acht om thans aan de koninklijke goedkeuring te
onderwerpen het raadsbesluit tot wederiuvoeriug van den ac
cijns op het gemaal, zoo lang het lot niet beslist is van de finan
ciële wetsontwerpen, thans bij de slaten-generaal aanhangig,
en waardoor deze gemeente hare inkomsten casu quo zou zien
vermeerderen met ruim f40,000.Daarop is besloten de be
slissing aan te houden tot dat het lot dier wetsontwerpen zal
bekend zijn.
Voorts zijn de begrootingeu voor de gemeente, de dienst
doende schutterij en het burgerlijk armbestuur voor het dienst
jaar 1859 vastgesteld.
Door de arrondissements-regtbank alhier, vonnissende ia
strafzaken, zijn: 1. J.V., C.T., A.T., W.B., P.B., G.M., L.M
C.B., P.G., en P.P., arbeiders, te Domburg woonachtig, terzake
van het uitrukken van een gedeelte helmplanten der zeeduineu
onder Domburg, door het gezamenlijk vau de duinen naar be
neden te loopen en daardoor de helmplanten uit te trappen en
te hebben vernield, veroordeeld: de vier eerste en de tiende
ieder in f 3 boete, de overige in f 1,45 boete en alle te zamen in
de kosten van reparatie leu bate der kas van de Centrale direc
tie van Walcheren, alsmede in de kosten der procedureboeten
en kosten op ieder hunner voor het geheel te verhalen, des noods
bij lijfsdwang. 2. C. v. L., limmermansleerling, oud 15 jaren, en
M.M.M., oud 15 jaren, schoenmaker, te Middelburg, ter zake
vau openbare schennis der eerbaarheid, door op de openbafe
straat eeu meisje moedwillig en oneerbaar te hebben aangegre
pen, ieder veroordeeld tot 3 dagen gevangenisstraf en de kosten.
Eergisteren is hier op bevel der regtbank gearresteerd zekere
M. H., een veertienjarig meisje, van wie de policie schijnt ont
dekt te hebben dat zij zich siuls meerdere jaren aan onderschei
dene stuaatdieverijen had schuldig gemaakt. Men hoort zeggen
dat zij met groote behendigheid de kinderen, onder liet spelen,
van de kleinodiën welke zij droegen wist te berooven en haar
het geld ïe ontnemen waarmede zij door de ouders naar den
winkel gezonden werden.
Den 17 dezer is in de groote Nieuwkerksche kreek het \.:k
gevonden van zekeren T. B. Men vermoedt dat hij zich verdron
ken heeft, als hebbende reeds vroeger hel.voornemen daartoe
te kennen gegeven.
Men schrijft ons uit Goes:
Naar wij vernemen is thans met meerdere zekerheid de
bouw der meermalen besprokene gevangenis alhier, op het.
daarvoor gesloopte terrein bij de vorige Oostpoort, te gemoet Ie
zien, en zal nog in deze week een begin worden gemaakt met
het heijen der proefpalen.
De afdeelingen van de tweede kamer derstaten-genoraal
hebben maandag het onderzoek over de belaslingsontwerpen
voortgezet. Reeds is dat nopens de grondbelasting afgelcopeu,
terwijl men zich nu bezig houdt met het onderzoek van her
ontwerp wegens het regtvan successie. Naar rnen verneemt,
zijn bij de overwegiugen over de ontwerpen betrekkelijk de be
lastingen, vele aanmerkingen gemaakt, maar hebben zij ook vele
verdedigers gevonden. Het ligt in den aard der zaak, dat even-
redigmaking der grondbelasting, in verband met heigeeu daar
omtrent vroeger is voorgevallen, tot langdurige raadplegingen
eu ook tot zeer uiteenloopende beschouwingen in de sectien
heeft aanleiding gegeven.
Men meldt uit 's Hertogenbosch van 16 dezer
Wij vernemen uit eene goede bron, dal door dig minister
van binnenlandsche zaken de wederinvoering van de gemeen
tebelasting op het gemaal alhier aan den koning ter goedkeu
ring zal worden voorgedragen. De minister vindt er echter
bezwaar in, om de verhoogde belasting op het gedistilleerd bij
wijze van eigen middel ter goedkeuring aau Z. M. voor te dra
gen. Het komt hem voor, dat het bestuur dezer gemeente
in het stelsel van heffing dier belasting bij wijze van opcen
ten, genoegzaam den zelfden waarborg legen het verleenen
van onregelmatige teruggave wegens uitvoer kan vinden, als
het door eene heffing bij wijze van eigen middel wil ver
krijgen.
Tot president van de Noderlandsche bank is ter vervan«*in"
van wijlen deu heer A. Eock, benoemd de heer H. Croockewir,
thans directeur van dat ligchaam.
Uit Luxemburg schrijft, men van den 11 dezer dat het. offi
ciële blad eindelijk na verloop van twee jaren de bense^jmg
bevat van de leden der commissie'uit den staatsraad, diëtist