MIDDELRURGSCHE
N" 87.
Donderdag
1858.
COURANT.
22 Julij.
Ttankonöigmgeii
ömncnlanöscljc tijöingm.
Deze courant verschijnt des dingsdagsdoar.erdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlissin
gen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post f 3,40.
De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgensop den dag der uitgave.
De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regelvan huwelijks, geboorte of doodbeken'Jma
kingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant.
Editie van woensdag avond 8 ure.
ADVËRTEHTIE.
Burgemeester en wethouders van Goes verwittigen bij deze
de belanghebbenden
dat de gewone JAARMARKT binnen deze gemeente zal
worden ingeluid op zaturdag den 21 augustus en beginnen op
dingsdag den 24 daaraanvolgende en eindigen op aingsdag den
7 september daarna;
dat op dezelve geene kwakzalvers, horoscooptrekkers en der
gelijke toegelaten, en alle draaiborden, dobbelspelen, rijfelaars
en bedelaars geweerd zullen worden
dat de aanvragen om plaatsen vóór den hierboven bepaalden
aanvang der jaarmarkt, vrachtvrij en met opgave der benoodig-
de breedte in nederlandscheellemaat, zullen moeten geschieden
aan de marktmeesters A.J. A.P. VAN CALMTÏÏOUT en
J. VISSER Az.aan welke een iederalvorens te kunnen wor
den toegelaten, deszelfs patent zal moeten vertoonen
voorts: dat geene nadagen zullen worden toegestaan.
Gedaan ten raadhuize van Goes, den 17 julij 1858.
Burgemeester en wethouders voornoemd
M. P. BL A AU BEEN.
De secretaris
H. C. PILAAR.
üfiddelliurs 21 ja lij.
Wij laten hieronder in hun geheel volgen de reeds in ons
vorig nommer besprokene stukken, betrekkelijk de aangevraag
de concessie tot den aanleg der Zuiderspoorwegenals
1. Het adres aan zijne majesteit den koning der Nederlan
den, prins van Oranje-Nassau, groot-hertog
van Luxemburg, enz., enz., enz.
Sire!
Geven eerbiedig te kennen
Y. Suermondt, te Utrecht
G. J. Sprenger, lid der provinciale staten van Zeeland, te
Middelburg
Mr. M. F. Lantsheer, lid der provinciale staten van Zeeland
en van de arrondissements-regtbank, te Middelburg
I. G. J. van den Bosch, lid der provinciale staten van Zee
land, te Wilhelminadorp
L. H. Rouppe vari der Voort, wethouder van 's Hertogen
bosch
Mr. F. G. J. baron van Rijckevorsel van Kessel, raadsheer in
het provinciaal geregtshof van Noordbrabant, te 's Hertogen
bosch
J. G. H. A. baron van üugenpoth, lid van den gemeenteraad
en griffier bij de arrondissements-regtbank, te 's Hertogenbosch;
Jhr. mr. H. Michiels van Verduyuen, lid der provinciale sta
ten van Limburg en der regtbank te Roermond
Mr. A. Thissen, lid der provinciale staten van Limburg en
van den gemeenteraad te Roermond;
L. Bloemarts, lid der provinciale staten van Limburg en bur
gemeester te Weert
P. J. Landry, bankier en lid van den gemeenteraad te 's Gra-
dat zij hebben kennis genomen van het besluit, door zijne
exc. den heer minister van biunenlandsche zaken den 4 mei 1858
genomen, waarbij de voorloopige concessie voor den spoorweg
van Vlissingen totVenlo, bij Uwer Majesteits besluiten van
den 21 augustus 1854 no. 32, en 18 augustus 1856 no. 53 ver
leend, vervallen wordt verklaard, en de Banque générale suisse
de crédit international mobilier et foncier te Genève te kennen
is gegeven, dat van hare, bij het adres van den 1 april 1858, aan
den heer minister van biunenlandsche zaken gedane aanb.'eding
om de onderhandelingen te hervatten, niet alleen voor de lijn
van Ylissingen naar Venlo, maar ook voor de lijnen die daaraan
sluiten, immers voorshands geen gebruik kan worden gemaakt
dat zij, doordrongen zijnde van hetgewigt der spoorwegen
en van hunnen invloed op de algemeene welvaart van Neder
land, zich ernstig bereid verklaren om mede te werken in het
tot stand brengen van den Zeeuwsch limburgschen en daaraan
sluitende spoorwegen, onder eerbiedig vertrouwen dat docr
U. M. het aanleggen van die spoorwegen zal worden beschouwd
in het naauwste verband te staan met de welvaart der provin
ciën Zeeland, Holland, Noord bra bant en Limburg, en hoogst-
dezelve dan ook de pogingen van adressanten, om die onderne
ming op soliede grondslagen in uitvoering te brengen, zal willen
bevorderen
dat zij overtuigd zijn, men dit zoo algemeen geweuschte doel
alleen kan verkrijgen door krachtige medewerking van rijks
wege, en zij daarom vermeenen over de wijze van ondersteuning
hunne denkbeelden te mogen opgeven, zoo als in de nevens
gaande memorie gedaan is, die zij de eer hebben U. M. eerbiedig
aan te bieden
dat zij hunne pogingen, om die hoogstgewigtige zaak bevor
derlijk te zijn, niet onherroepelijk volgens de aangegeven denk
beelden willen bepalen, maar bereid zijn om met de regering van
U. M. over de voorwaarden van concessie in overleg te treden
Weshalve zij met verschuldigden eerbied verzoeken, dat hun
concessie verleend worde tot het aanleggen en exploiteren van
de spoorwegen, die Rotterdam. en Vlissingcu met den linker
Rhijnoever en Maastricht moeten verbinden, en met de latere
uitvoering en exploitatie van den spoorweg van Arnhem tot
's Hertogenbosch en van Tilburg tot de belgische greuzen in
de rigting van Turnhout.
Junij 1858. 't welk doende
(was get.) Y. Suermondt, G. JSpreuger, M. F. Lants
heer, I. G. J. van den Bosch, Rouppe van
der Voort., F. G. J. van Rijckevorsel, J. G.
van Hugenpoth, H. Michiels van Verduij-
nen, A.Thissen,L. Bloemarts,P. J. Landry.
2. De memorie over den aanleg en de exploitatie der Zuider
spoorwegen, ter verbinding van Rotterdam en
Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maas
tricht, met de latere uitvoering en exploitatie
van den spoorweg vau Arnhem tot 's Hertogen
bosch en van Tilburg tot de belgische grenzen
in de rigting van Turnhout.
De ondergeteekenden achten het ounoodig, het nut en de
noodzakelijkheid van deze spoorwegen aan te toonen, daar dit
te algemeen bekend is, maar zij zijn evenwel bereid hierover
hunne beschouwingen over te leggen, wanneer de regering bet
mogt verlangen.
Voor het tegenwoordige zullen zij zich dus bepalen tot de
ontwikkeling hunner denkbeelden, over de wijze waarop men
die wegen tot stand kan brengen.
De wegen, die het onderwerp der aanvrage van de onder
geteekenden uitmaken, zou men kunnen rangschikken in twee
klassen, namelijk
de 1ste klasse, bevattende die wegen, wier uitvoering onmid
dellijk gevorderd wordt
de 2de klasse, bevattende die wegen, waarvan de uitvoering
nog eenig uitstel kan lijden.
Tot de eerste klasse oordeelt men dat behooren
1. De lijn van Vlissingen langs Rosen-
daal, Breda, Tilburg, Eindhoven tot
Venlo of Roermond, ter lengte van 178 of 174 ned. mijl.
2. De lijn van Tilburg tot 's Hertogen
bosch, ter lengte van26 f 26 n n
3. De lijn van Venlo of Roermond tot
Maastricht, ter lengte van 68 43
Totaal 272 of 243 ned. mijl.
terwijl men oordeelt tot de 2de klasse te behooren
1. De lijn van 's Herlogenbosch langs Nijme
gen tot Arnhem, ter lengte van63 ned. mijl,
2. De lijn vanTilburg tot de belgische grenzen
in de rigting van Turnhout, ter lengte van 20
Totaal 83 ned. mijl.
De ondergeteekenden vermeenen hierbij te moeten opmerken
1. Dat zij de voorloopige concessie van de lijn van Rotter
dam langs Dordrecht tot Willemsdorp, ter lengte van 30 ned-
mijlen, en die van den Moerdijk tot Breda, ter lengte van 18
ned. mijlen, zouden hebben aangevraagd, ware het hun niet be
kend, dat eene aanvrage om concessie voor die lijnen reeds door
anderen was gedaan; dat zij zich evenwel gaarne bereid verkla
ren, om met die anderen over deze lijnen in onderhandeling te
treden of ook voor deze lijnen de voorloopige concessie op uader
te regelen voorwaarden aan te nemen, bijaldien de regering dit
mogt verlangen, of de tegenwoordige aanvragers van die con
cessie voor die lijnen mogten afzien.
2. Dat zij, afwijkende van de vroegere bepalingen in de voor
waarden van concessie voor denzeeuwsch-limburgschen spoor
weg, de rigting van Tilburg niet over 's Hertogenbosch, maar
over Eindhoven hebben aangenomen, daar zij vermeenen dit in
het belang van den handel gevorderd wordt, om den afstand
van Rotterdam en Vlissingen tot den linker Rhijnoever en Bei-
gie, in de rigting van Maastricht, over nederlandsch grondge
bied, zoo veel mogelijk te bekorten.
3. Dat zij de rigting over Venio alternatief hebben gesteld
met die over Roermond, omdat de eerste vroeger was aangeno
men, maar dat zij de voorkeur zouden geven aan die over Roer
mond, wanneerookde regeringdit vrenschelijk acht, en wanneer
door de onderhandelingen met Pruissen over de aansluiting dit
noodzakelijk mogt zijn, zoo als ontvangen inlichtingen di:
schijnen aan te duiden.
Om de uitvoering van deze wegen te verzekeren, vermeenen
de ondergeteekenden met bescheidenheid dat vereischt wordt:
1. De vergunuiug om, zoo laag de wegen niet geheel in
exploitatie gebragt zijn, uit het maatschappelijk kapitaal der
ouderneming jaarlijks aan de aandeelhouders 5 pet. rente van
de gestorte gelden toe te kennen.
2. Eene rijkssubsidie.
3. Een waarborg van rente, ten bedrage van hoogstens 4£-
pct. van het maatschappelijk kapitaal.
Het is niet te ontkennen dat de spoorwegen, waarvoor de
adressanten concessie vragen, groote en belangrijke werken
bevatten, zoo dat zij om die reden ondersteuning mogen waar
dig gekeurd wordeu.
Wat de beide laatste middelen van ondersteuning betreft,
vermeenen de ondergeteekenden het navolgende Ie mogen op
merken:
De rijkssubsidie zou moeten zijn, zoo wel indirect, als direct
in geldspeciën.
Tot de indirecte subsidie behooren
1. Dat alle de werken die voor de rijks militaire verdediging
gevorderd worden, door en van wege het rijk ten zijnen koste
worden uitgevoerd.
2. Dat alle verkrijgingen bij den aankoop en onteigening van
vaste goederen, voor het aanleggen van de spoorwegen en voor
de uitoefening van de dienst op die wegen, vrij zijn van het regt
van registratie wegens eigendomsovergang.
De vaste eigendommen, voor de eigenlijke spoorbaan en aan-
hoorigheden bestemd, zouden dan ook ten name van den staat
en als staats eigendommen in de openbare registers kunnen
overgeschreven worden.
3. Dat de betrekkelijke acte van concessie en overeenkomst,
alsmede alle de acten en overeenkomsten, die er voor de onder
neming van den staat of met derden uit mogten voort vloeijen,
tegen een vast regt van één gulden voor elke acte of overeen--
komst geregistreerd worde.
Ci