MIDDELRURGSCHE N" 87. Donderdag 1858. COURANT. 22 Julij. Ttankonöigmgeii ömncnlanöscljc tijöingm. Deze courant verschijnt des dingsdagsdoar.erdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlissin gen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post f 3,40. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgensop den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regelvan huwelijks, geboorte of doodbeken'Jma kingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant. Editie van woensdag avond 8 ure. ADVËRTEHTIE. Burgemeester en wethouders van Goes verwittigen bij deze de belanghebbenden dat de gewone JAARMARKT binnen deze gemeente zal worden ingeluid op zaturdag den 21 augustus en beginnen op dingsdag den 24 daaraanvolgende en eindigen op aingsdag den 7 september daarna; dat op dezelve geene kwakzalvers, horoscooptrekkers en der gelijke toegelaten, en alle draaiborden, dobbelspelen, rijfelaars en bedelaars geweerd zullen worden dat de aanvragen om plaatsen vóór den hierboven bepaalden aanvang der jaarmarkt, vrachtvrij en met opgave der benoodig- de breedte in nederlandscheellemaat, zullen moeten geschieden aan de marktmeesters A.J. A.P. VAN CALMTÏÏOUT en J. VISSER Az.aan welke een iederalvorens te kunnen wor den toegelaten, deszelfs patent zal moeten vertoonen voorts: dat geene nadagen zullen worden toegestaan. Gedaan ten raadhuize van Goes, den 17 julij 1858. Burgemeester en wethouders voornoemd M. P. BL A AU BEEN. De secretaris H. C. PILAAR. üfiddelliurs 21 ja lij. Wij laten hieronder in hun geheel volgen de reeds in ons vorig nommer besprokene stukken, betrekkelijk de aangevraag de concessie tot den aanleg der Zuiderspoorwegenals 1. Het adres aan zijne majesteit den koning der Nederlan den, prins van Oranje-Nassau, groot-hertog van Luxemburg, enz., enz., enz. Sire! Geven eerbiedig te kennen Y. Suermondt, te Utrecht G. J. Sprenger, lid der provinciale staten van Zeeland, te Middelburg Mr. M. F. Lantsheer, lid der provinciale staten van Zeeland en van de arrondissements-regtbank, te Middelburg I. G. J. van den Bosch, lid der provinciale staten van Zee land, te Wilhelminadorp L. H. Rouppe vari der Voort, wethouder van 's Hertogen bosch Mr. F. G. J. baron van Rijckevorsel van Kessel, raadsheer in het provinciaal geregtshof van Noordbrabant, te 's Hertogen bosch J. G. H. A. baron van üugenpoth, lid van den gemeenteraad en griffier bij de arrondissements-regtbank, te 's Hertogenbosch; Jhr. mr. H. Michiels van Verduyuen, lid der provinciale sta ten van Limburg en der regtbank te Roermond Mr. A. Thissen, lid der provinciale staten van Limburg en van den gemeenteraad te Roermond; L. Bloemarts, lid der provinciale staten van Limburg en bur gemeester te Weert P. J. Landry, bankier en lid van den gemeenteraad te 's Gra- dat zij hebben kennis genomen van het besluit, door zijne exc. den heer minister van biunenlandsche zaken den 4 mei 1858 genomen, waarbij de voorloopige concessie voor den spoorweg van Vlissingen totVenlo, bij Uwer Majesteits besluiten van den 21 augustus 1854 no. 32, en 18 augustus 1856 no. 53 ver leend, vervallen wordt verklaard, en de Banque générale suisse de crédit international mobilier et foncier te Genève te kennen is gegeven, dat van hare, bij het adres van den 1 april 1858, aan den heer minister van biunenlandsche zaken gedane aanb.'eding om de onderhandelingen te hervatten, niet alleen voor de lijn van Ylissingen naar Venlo, maar ook voor de lijnen die daaraan sluiten, immers voorshands geen gebruik kan worden gemaakt dat zij, doordrongen zijnde van hetgewigt der spoorwegen en van hunnen invloed op de algemeene welvaart van Neder land, zich ernstig bereid verklaren om mede te werken in het tot stand brengen van den Zeeuwsch limburgschen en daaraan sluitende spoorwegen, onder eerbiedig vertrouwen dat docr U. M. het aanleggen van die spoorwegen zal worden beschouwd in het naauwste verband te staan met de welvaart der provin ciën Zeeland, Holland, Noord bra bant en Limburg, en hoogst- dezelve dan ook de pogingen van adressanten, om die onderne ming op soliede grondslagen in uitvoering te brengen, zal willen bevorderen dat zij overtuigd zijn, men dit zoo algemeen geweuschte doel alleen kan verkrijgen door krachtige medewerking van rijks wege, en zij daarom vermeenen over de wijze van ondersteuning hunne denkbeelden te mogen opgeven, zoo als in de nevens gaande memorie gedaan is, die zij de eer hebben U. M. eerbiedig aan te bieden dat zij hunne pogingen, om die hoogstgewigtige zaak bevor derlijk te zijn, niet onherroepelijk volgens de aangegeven denk beelden willen bepalen, maar bereid zijn om met de regering van U. M. over de voorwaarden van concessie in overleg te treden Weshalve zij met verschuldigden eerbied verzoeken, dat hun concessie verleend worde tot het aanleggen en exploiteren van de spoorwegen, die Rotterdam. en Vlissingcu met den linker Rhijnoever en Maastricht moeten verbinden, en met de latere uitvoering en exploitatie van den spoorweg van Arnhem tot 's Hertogenbosch en van Tilburg tot de belgische greuzen in de rigting van Turnhout. Junij 1858. 't welk doende (was get.) Y. Suermondt, G. JSpreuger, M. F. Lants heer, I. G. J. van den Bosch, Rouppe van der Voort., F. G. J. van Rijckevorsel, J. G. van Hugenpoth, H. Michiels van Verduij- nen, A.Thissen,L. Bloemarts,P. J. Landry. 2. De memorie over den aanleg en de exploitatie der Zuider spoorwegen, ter verbinding van Rotterdam en Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maas tricht, met de latere uitvoering en exploitatie van den spoorweg vau Arnhem tot 's Hertogen bosch en van Tilburg tot de belgische grenzen in de rigting van Turnhout. De ondergeteekenden achten het ounoodig, het nut en de noodzakelijkheid van deze spoorwegen aan te toonen, daar dit te algemeen bekend is, maar zij zijn evenwel bereid hierover hunne beschouwingen over te leggen, wanneer de regering bet mogt verlangen. Voor het tegenwoordige zullen zij zich dus bepalen tot de ontwikkeling hunner denkbeelden, over de wijze waarop men die wegen tot stand kan brengen. De wegen, die het onderwerp der aanvrage van de onder geteekenden uitmaken, zou men kunnen rangschikken in twee klassen, namelijk de 1ste klasse, bevattende die wegen, wier uitvoering onmid dellijk gevorderd wordt de 2de klasse, bevattende die wegen, waarvan de uitvoering nog eenig uitstel kan lijden. Tot de eerste klasse oordeelt men dat behooren 1. De lijn van Vlissingen langs Rosen- daal, Breda, Tilburg, Eindhoven tot Venlo of Roermond, ter lengte van 178 of 174 ned. mijl. 2. De lijn van Tilburg tot 's Hertogen bosch, ter lengte van26 f 26 n n 3. De lijn van Venlo of Roermond tot Maastricht, ter lengte van 68 43 Totaal 272 of 243 ned. mijl. terwijl men oordeelt tot de 2de klasse te behooren 1. De lijn van 's Herlogenbosch langs Nijme gen tot Arnhem, ter lengte van63 ned. mijl, 2. De lijn vanTilburg tot de belgische grenzen in de rigting van Turnhout, ter lengte van 20 Totaal 83 ned. mijl. De ondergeteekenden vermeenen hierbij te moeten opmerken 1. Dat zij de voorloopige concessie van de lijn van Rotter dam langs Dordrecht tot Willemsdorp, ter lengte van 30 ned- mijlen, en die van den Moerdijk tot Breda, ter lengte van 18 ned. mijlen, zouden hebben aangevraagd, ware het hun niet be kend, dat eene aanvrage om concessie voor die lijnen reeds door anderen was gedaan; dat zij zich evenwel gaarne bereid verkla ren, om met die anderen over deze lijnen in onderhandeling te treden of ook voor deze lijnen de voorloopige concessie op uader te regelen voorwaarden aan te nemen, bijaldien de regering dit mogt verlangen, of de tegenwoordige aanvragers van die con cessie voor die lijnen mogten afzien. 2. Dat zij, afwijkende van de vroegere bepalingen in de voor waarden van concessie voor denzeeuwsch-limburgschen spoor weg, de rigting van Tilburg niet over 's Hertogenbosch, maar over Eindhoven hebben aangenomen, daar zij vermeenen dit in het belang van den handel gevorderd wordt, om den afstand van Rotterdam en Vlissingen tot den linker Rhijnoever en Bei- gie, in de rigting van Maastricht, over nederlandsch grondge bied, zoo veel mogelijk te bekorten. 3. Dat zij de rigting over Venio alternatief hebben gesteld met die over Roermond, omdat de eerste vroeger was aangeno men, maar dat zij de voorkeur zouden geven aan die over Roer mond, wanneerookde regeringdit vrenschelijk acht, en wanneer door de onderhandelingen met Pruissen over de aansluiting dit noodzakelijk mogt zijn, zoo als ontvangen inlichtingen di: schijnen aan te duiden. Om de uitvoering van deze wegen te verzekeren, vermeenen de ondergeteekenden met bescheidenheid dat vereischt wordt: 1. De vergunuiug om, zoo laag de wegen niet geheel in exploitatie gebragt zijn, uit het maatschappelijk kapitaal der ouderneming jaarlijks aan de aandeelhouders 5 pet. rente van de gestorte gelden toe te kennen. 2. Eene rijkssubsidie. 3. Een waarborg van rente, ten bedrage van hoogstens 4£- pct. van het maatschappelijk kapitaal. Het is niet te ontkennen dat de spoorwegen, waarvoor de adressanten concessie vragen, groote en belangrijke werken bevatten, zoo dat zij om die reden ondersteuning mogen waar dig gekeurd wordeu. Wat de beide laatste middelen van ondersteuning betreft, vermeenen de ondergeteekenden het navolgende Ie mogen op merken: De rijkssubsidie zou moeten zijn, zoo wel indirect, als direct in geldspeciën. Tot de indirecte subsidie behooren 1. Dat alle de werken die voor de rijks militaire verdediging gevorderd worden, door en van wege het rijk ten zijnen koste worden uitgevoerd. 2. Dat alle verkrijgingen bij den aankoop en onteigening van vaste goederen, voor het aanleggen van de spoorwegen en voor de uitoefening van de dienst op die wegen, vrij zijn van het regt van registratie wegens eigendomsovergang. De vaste eigendommen, voor de eigenlijke spoorbaan en aan- hoorigheden bestemd, zouden dan ook ten name van den staat en als staats eigendommen in de openbare registers kunnen overgeschreven worden. 3. Dat de betrekkelijke acte van concessie en overeenkomst, alsmede alle de acten en overeenkomsten, die er voor de onder neming van den staat of met derden uit mogten voort vloeijen, tegen een vast regt van één gulden voor elke acte of overeen-- komst geregistreerd worde. Ci

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1858 | | pagina 1