Oostburg 28 October. De aanvoer van granen was heden weder onbeduidend en de kooplust beperkt. Kr ging dus zeer weinig inden handel om, en men moest om te kunnen verkoopen zich eene verlaging ge troosten van p. m. f 1 op de tarwe en 50 cent op de meeste ove rige artikelen. Er werd geboden voor de beste tarwe f 10, ge wone f 9,75, f 9,25, blaauwe f 8,50 a f 8. Rogge weinig aan en verkocht f 6,60, f 6,50 a f 6,30 naar kwaliteit.Gerst puike f 6,75, voorts f6,60, f6,40, f6,25; zomer dito f 6, f5,75. Haver, boon en en erwten steeds schaarsch. Haver werd f 4 gedaan. Paardeboonen met eenige vraag f 7, f 7,10 a f7,25. Graauwe en groene erwten f 7 a f 8 geboden doch niet gelatenvoor kanariezaad f 16,25 besteed. Middelburg 29 october. De aanvoer was heden weder niet groot, en echter waren koopcrs vooral voor tarwe merkelijk lager gestemd, zoodat men om te verkoopen 50 cents lager moest afgeven. Men kocht puike jarige zeeuwsche tarwe f10, dito nieuwe f 10, mindere f9,75 f9,50; puike jarige walchersche tarwe f 10,50, puike nieu we dito f 10,50, f .10,25 af 10, mindere f9,75 a f9,50; rogge was meer gevraagd en echter 25 cent lager gekocht, men kocht puike soort f 7, mindere f6,75 per mud. Wintergerst was niet ter veil, daarvoor was algemeen vraag, en f 6,50 zou gaarne betaald zijn; zomer dito uiterst weinig aan zeeuwsche f 6,30; walchersche aau f 6,50 de mud gekocht. Walchersche witte- boonen hadden weder grage koopers, aaufl2,50, enkelfl2,60 de mudgekocht, dito paardeboonen weinig ter veil, en aau f7,50 haddeu die algemeen grage koopers, dito bruineboonen tot f 10 genomen. Walchersche groene erwten begin beurs f S,50, later f 8,60. Zeeuwsche paardeboonen f 7,40, dito groene erwten waren niet aan de markt. Koolzaad met weinig handel en van f 14 tot f 14,50 naar kwaliteit gekocht. Raapolie f 47. Patent olie f 49,25. Lijnolie f 48 per vat. Gemiddelde marlitprijzeo. Middelburg 29 october. per ned. mud. Bruineboon. ƒ10,— a 10, Paardeboonen - 7,50 a - 7,50 Gr. erwten - 8,25 b - 9,25 per ned. mud. Tarwe oude 10,a 10,50 Dito nieuwe - 9,50 a-10,50 Rogge oude - 7,— ïi - 7, Gerst wint. Dito zom.- 6,30 a - 6,30 Haver a Boekweit a- Witteboon. -12,50 a - 12,50 Graauwe erwt - - Kool en raapz. -14,50 a -14.50 Aard. nieuwe - 2,a - 2,20 per ned. pond. Versche boter 1,02 a 1,14 Middelprijzen van bakbare tarwe/10,en rogge 6,75. Prijzen van eüfecten. Amsterdam 30 october. Nederland. Werkelijke schuld2£ pet 62| dito dito 3 74§ dito dito 4 v Aaud. Handelmaatschappij 4J- n 144| Obl.Maatschappij van weldadigheid 4 u üblig. 1789/18165 103 dito 1828/18295 dito Hope co4 83§ dito Stieglitz4 n dito dito 5 96£ dito dito 5 98 Certific6 Spoorweg ObligH 25 Binnenlandscb3 36-^ Coupons bewijzen Crediet instelling Oblig3i \7\ Oostenrijk. Oblig5 714 Amsterdamscke5 83| Nationale5 73| 1847/1852n Bank actiën3 bij Rothschild2& Óbligatien3 43 u nieuwe43 Venezuela. 4J a 23| Mexico 3 a 18 Illinois. 7 774 Beurs van Londen, 28 oct. ten 12 ure. Consols 89. Beurs van Weenen, 28 oct. (slotprijzen.) Metalliek 5 pet. S0&. Beurs van Parijs, 28 oct. (slotprijzen.) 41 pet. compfc, 3 pet.. 66,70. Rusland. Rusland. Spanje. Grenada. Belgie. Portugal. Sngcjcmörn stuk hen. »e spoorweg. Trust no future, liowe'er pleasant. longfellow. In L'indépendance beige komt een brief voor uit Berlijn van den 20 october jl., die eenige opmerking verdient. Nadat de schrijver heel wat heeft uitgeweid over het belang eener directe spoorwegverbinding tusschen Antwerpen en den Rijn, die over uederlandscli grondgebied zou moeten loopen, doch waarvoor onze regering de toestemming weigerde, en welke weg, volgens zijne bewering, vrij wat gewigtiger is dan den ge- projecteerden zeeuwschen spoorweg, besluit hij met te zeggen //Hier (Berlijn) houdt men het er algemeen voor, dat het ver van zeker is, dat de spoorweg van Vlissingen naar Venlo ooit zal worden ten uitvoer gelegd. Wie zal de kosten van al die in de Nederlanden ontworpen spoorwegen betalen? Deneder' landsche renteniers Men moet die heeren niet kennen om te veronderstellen dat zij in dergelijke speculatien één enkelen gul den wagen zullen. De vreemde kapitalisten? Dat zal het ge val wel niet zijn bij den tegenwoordigen staat van het crediet, nu de geldmarkten van Europa met spoorwegactien overstelpt zijn. Er blijft dus de nederlaudsche schatkist over, doch ik ge loof dat ik mij niet bedrieg, door le verzekeren dat de staten- generaal er zich nog wel eens tweemaal op bedenken zullen, eer een weg wordt ingeslagen, waarvan wel een begin maar geen einde te zien is.5' Wij noemden dien brief opmerkelijk, omdat er uit blijkt dat men in Belgie het belang van onzen spoorweg ten duidelijkste inziet. Men koestert vrees voor de geduchte mededinging die deze moet te weeg brengen, tracht zich op te dringen dat de uitvoering achterwege zal blijven, en zal dan ook ongetwij feld geene middelen, ook langs diplomatieken weg, onbeproefd laten om de uitvoering le verhinderen of, wat voor Middelburg bijna even erg is, op de lange baan te schuiven. Ook iu Nederland vinden de subsidien voor de spoorwegen aangevraagd geen onverdeeldeu bijval, en zijn er nog velen die het er voor houden dat de staat zich met dergelijke werken niet moet bemoeijen maar deze aan de particulieren dient over te laten, wat, indien de ondervinding er het onmogelijke niet van had getoond, zeker ook het wenschelijkste was. Dezulken mee- nen dat meu de krachten van den staat liever moest inspannen om onze schuldenlast te verminderen. Voor het oogen'olik ech ter zijn voor ons vaderland, reeds al te lang van het groote vol ken verkeer afgesloten, spoorwegen nog veel belangrijker.Boven- dien is de aanleg dier wegen reeds schulddelgen. Naargelang toch de welvaart toeneemt, worden de lasten gemakkelijker te dragen, en indien Middelburg bloeide zou men zeker vrij wat minder hooreo klagen over den druk der belastingen. De inertie van ons volkskarakter heeft zeker niet weinig toe- gebragt om onze staatsschuld zoo hoog op te voeren, en door ook thans t.e blijven voortgaan op het oude spoor, zouden wij die schulden vermeerderen, of liever, wat het zelfde is, moei- jelijker te dragen maken. Als de tijdgeest den spoorweg eischt, zal de vreemdeling geeu gebruik meer kunnen maken van onze kollandsche trekschuiten, al blijven wij deze ais veel veiliger eu gemakkelijker roemen. Is de zeeuwsche spoorweg voor ons geheele vaderland en vooral voor drie provinciën van belang, gelijk nog onlangs zoo overtuigend werd uiteen gezet, voor geen enkele plaats echter is de zaak van meer gewigt dan voor Middelburg. Het is voor ons geeue kwestie van meer of mindere welvaart, het is //te zijn of niet te zijn." Een spoorweg iu verband meteen betere haven, is waarschijnlijk het eenige middel om deze eens zoo bloeijende stad voor geheele wegkwijning te bewaren. Zonderling mag het daarom heeten,dat deze voor Middelburg zoo onuitsprekelijk gewigtige zaak door zoo velen met zekere onverschilligheid behandeld wordt, eene reactie misschien dei- geestdrift waarmede voor elf jaren het berigt der eerste con cessie werd ontvangen. tfGoede wijn behoeft geen krans." //De spoorweg is eene goede zaak en zal er dus ook wel eens komen." //La banque suisse en hare vertegenwoordigers zullen er wel voorzorgen." Dat ziju gezegden die men dagelijks vernemen kan, doch die men waarlijk niet verwachten zou vau dc nakomelingen dier flinke Zeeuwen, die in vorige tijden de belangen van hun gewest zoo krachtig wisten voor te staan, ja, soms wel wat al te rap waren om hunne meening kenbaar te maken. Om eene goede zaak tot stand te brengen, dient er aige- meene geestdrift voor te bestaan. Geene dwaze opgewonden heid, die meer bederft dan helpt, maar levendige belangstelling, die overal toeziet en altijd waakzaam is om intrigues tegen te werken. Of nu al iedereen voor zich zelf deu wensch uit, dat de zeeuw sche spoorweg eerlang moge worden gelegd, beteekent zeker uiterst weinigmaar die wenschen kunnen grooten invloed krij gen, zoo zij vereenigd zijn eu behoorlijk worden geleid. Er is een verbazende kracht in iedere vereenigiug gelegen, eene kracht die, zoo als het voorbeeld van Engeland bewijst, onover komelijk geachte hinderpalen te boven komt, en daarom kwam het denkbeeld bij ons op of eene vereeniging tot bevordering der spoorwegzaak geene nuttige zijde hebben kon. Wanneer de concessionnaris, die welligt niet eens onze taal kent, door eene zoodanige vereenigiug werd ter zijde gestaan, zou hij eene zedelijke kracht verkrijgen, die hij thans nog mist, en 1 waren er soms adressen noodig om de wenschen der Zeeuwen aau de regering kenbaar tc maken, ook dan zoude eene derge lijke vereenigiug zich aan het hoofd kunnen stellen, wat door meer officiële comraissien moeijelijk zou kunnen geschieden. Om een goed werk spoedig tot stand tc krijgen, moet men j beginnen met het ernstig te willen en op eigen krachten te steunen, want die geheel op anderen vertrouwt, ziet zich ge meenlijk te leur gesteld. iHtoMcn turn nmum\ sTOOinrHooiriiiEiirsTrEfv. Tasscliezi Middelburg eafitotterduui. Uren van vertrek in november. Van Middelburg Zondag 1 Maandag 2 Woensdag 4 Vrijdag 6 Zondag 8 Woensdag 11 Vrijdag 13 10,30 11 ure. 5 6 6 7,30 9 Van Rotterdam Zaturdag 31 's morg. 6 ure Dingsdag 3 7 Donderdag 5 n 9 Zaturdag 7 Diugsdag 10 Donderdag 12 Zaturdag 14 Dingsdag 17 9 11,30 11,30 6 7 Van Vlissingen op Eotterdaui. Vastgestelde uren van vertrek. Van Vlissingen des Maandags, Woensdags en Vrijdags, 's morgens 8ure, na aankomst der stoomboot De Schelde, van Breskens. Van Rotterdam des DingsdagsDonderdags en Zaturdags, 's morg. 8J- ure, na aankomst van den lsten trein over den Rijnspoorweg. AöDrrtcnticn. Getrouwd Joukhr. Mr H. J. VAN DER 11ELM en .T. M. Baronnesse VAN PALLANDT. Wassenaar, 28 October 1857. Heden beviel zeer voorspoedig van een' Zoon M. H. LANSMAN, geliefde Echtgenoot van Middelburg, J. VALENTXJN. den 30 October 1857. Algemeeue kennisgeving. Heden overleed, na een langzaam verval van krachten, onze geliefde Vader ANDRIES DE VEY, in den ouderdom van 74 jaren. Biggekerke, Mede uit naam mijner Zusters, den 26 October 1S57. P. DE VEY, Onderwijzer. Op nagelaten begeerte van den overledene zullen geen uiterlijke rouwteekenen door ons worden aangenomen. Heden avond overleedzacht en kalm, na een langdurig afnemen zijner krachten, onze waarde Vader en Behuwd- vader de Heer CORNELIS WISSE, in den gezegenden ouderdom van nagenoeg 90 jarenen mogt hij alzoo zijne dierbare Echtgenoot, met wie hij ruim 54 jaren vereenigd wasnog bijna elf jaren overleven. Hoe lang wij ons in zijn bezit ook mogten verblijden zoo betreuren wij evenwel zijn gemis, doch troosten ons met de gegronde hoop dat het sterven voor hem gewin geweest zij. Zaamslag Uit aller naam den 27 October 1857. JOlllS WISSE. Heden overleed tot mijne diepe droefheid en die zijner betrekkingen, mijn geliefde Echtgenoot J. NOOM, in den ouderdom van ruim 39 jarenin zijn leven Genees-, Heel- eu Verloskundige alhier, mij nalatende drie Kinderen, te jong om hun verlies te beseffen. Een ieder die hem in zijn werkzaam leven gekend heeft, zal ons zwaar verlies beseffen. Arnemuideu, M. J. CRUCQ,, den 29 October 1857. Wed. J. Noom. Heden overleed, na eon smartelijk en langdurig lijden, tot mijne diepe droefheid mijne geliefde Moeder Mejuf- vrouw C. M. E. REYDING, Weduwe den Heer J. DE ROCHEEORT, iu deu ouderdom van 56 jaren. Middelburg, J. C. M. DE ROCHEEORT. den 29 October 1857. De Schuldeischers iu de, onder het voorregt van Boedel beschrijving aanvaarde, Nalatenschap van PIET'ER WEDTS DE SWART en van zijne na hem overledene Weduwe ANNA WILHELMINA VAN BIEREN, in leven zonder beroep, gewoond hebbende te Middelburg, worden bij deze opgeroepen om te verschijnen ten Kantore van den Procureur HUBERTUS REKKER te Middelburg, op Vrijdag den 20 November 1857, des middags ten twaalf ure, ten einde te hooren afleggen de .Rekening en Verantwoording van het in die Nalatenschap gehouden beheer, cn hunne

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1857 | | pagina 3