Oostburg 28 October.
De aanvoer van granen was heden weder onbeduidend en de
kooplust beperkt. Kr ging dus zeer weinig inden handel om,
en men moest om te kunnen verkoopen zich eene verlaging ge
troosten van p. m. f 1 op de tarwe en 50 cent op de meeste ove
rige artikelen. Er werd geboden voor de beste tarwe f 10, ge
wone f 9,75, f 9,25, blaauwe f 8,50 a f 8. Rogge weinig aan en
verkocht f 6,60, f 6,50 a f 6,30 naar kwaliteit.Gerst puike f 6,75,
voorts f6,60, f6,40, f6,25; zomer dito f 6, f5,75. Haver,
boon en en erwten steeds schaarsch. Haver werd f 4 gedaan.
Paardeboonen met eenige vraag f 7, f 7,10 a f7,25. Graauwe
en groene erwten f 7 a f 8 geboden doch niet gelatenvoor
kanariezaad f 16,25 besteed.
Middelburg 29 october.
De aanvoer was heden weder niet groot, en echter waren
koopcrs vooral voor tarwe merkelijk lager gestemd, zoodat men
om te verkoopen 50 cents lager moest afgeven. Men kocht
puike jarige zeeuwsche tarwe f10, dito nieuwe f 10, mindere
f9,75 f9,50; puike jarige walchersche tarwe f 10,50, puike nieu
we dito f 10,50, f .10,25 af 10, mindere f9,75 a f9,50; rogge
was meer gevraagd en echter 25 cent lager gekocht, men kocht
puike soort f 7, mindere f6,75 per mud. Wintergerst was niet
ter veil, daarvoor was algemeen vraag, en f 6,50 zou gaarne
betaald zijn; zomer dito uiterst weinig aan zeeuwsche f 6,30;
walchersche aau f 6,50 de mud gekocht. Walchersche witte-
boonen hadden weder grage koopers, aaufl2,50, enkelfl2,60
de mudgekocht, dito paardeboonen weinig ter veil, en aau f7,50
haddeu die algemeen grage koopers, dito bruineboonen tot f 10
genomen. Walchersche groene erwten begin beurs f S,50, later
f 8,60. Zeeuwsche paardeboonen f 7,40, dito groene erwten
waren niet aan de markt. Koolzaad met weinig handel en van
f 14 tot f 14,50 naar kwaliteit gekocht. Raapolie f 47. Patent
olie f 49,25. Lijnolie f 48 per vat.
Gemiddelde marlitprijzeo.
Middelburg 29 october.
per ned. mud.
Bruineboon. ƒ10,— a 10,
Paardeboonen - 7,50 a - 7,50
Gr. erwten - 8,25 b - 9,25
per ned. mud.
Tarwe oude 10,a 10,50
Dito nieuwe - 9,50 a-10,50
Rogge oude - 7,— ïi - 7,
Gerst wint.
Dito zom.- 6,30 a - 6,30
Haver a
Boekweit a-
Witteboon. -12,50 a - 12,50
Graauwe erwt - -
Kool en raapz. -14,50 a -14.50
Aard. nieuwe - 2,a - 2,20
per ned. pond.
Versche boter 1,02 a 1,14
Middelprijzen van bakbare tarwe/10,en rogge 6,75.
Prijzen van eüfecten.
Amsterdam 30 october.
Nederland. Werkelijke schuld2£ pet 62|
dito dito 3 74§
dito dito 4 v
Aaud. Handelmaatschappij 4J- n 144|
Obl.Maatschappij van weldadigheid 4 u
üblig. 1789/18165 103
dito 1828/18295
dito Hope co4 83§
dito Stieglitz4 n
dito dito 5 96£
dito dito 5 98
Certific6
Spoorweg
ObligH 25
Binnenlandscb3 36-^
Coupons bewijzen
Crediet instelling
Oblig3i \7\
Oostenrijk. Oblig5 714
Amsterdamscke5 83|
Nationale5 73|
1847/1852n
Bank actiën3
bij Rothschild2&
Óbligatien3 43
u nieuwe43
Venezuela. 4J a 23|
Mexico 3 a 18
Illinois. 7 774
Beurs van Londen, 28 oct. ten 12 ure. Consols 89.
Beurs van Weenen, 28 oct. (slotprijzen.) Metalliek
5 pet. S0&.
Beurs van Parijs, 28 oct. (slotprijzen.) 41 pet. compfc,
3 pet.. 66,70.
Rusland.
Rusland.
Spanje.
Grenada.
Belgie.
Portugal.
Sngcjcmörn stuk hen.
»e spoorweg.
Trust no future, liowe'er pleasant.
longfellow.
In L'indépendance beige komt een brief voor uit Berlijn van
den 20 october jl., die eenige opmerking verdient.
Nadat de schrijver heel wat heeft uitgeweid over het belang
eener directe spoorwegverbinding tusschen Antwerpen en den
Rijn, die over uederlandscli grondgebied zou moeten loopen,
doch waarvoor onze regering de toestemming weigerde, en welke
weg, volgens zijne bewering, vrij wat gewigtiger is dan den ge-
projecteerden zeeuwschen spoorweg, besluit hij met te zeggen
//Hier (Berlijn) houdt men het er algemeen voor, dat het ver
van zeker is, dat de spoorweg van Vlissingen naar Venlo ooit
zal worden ten uitvoer gelegd. Wie zal de kosten van al die in
de Nederlanden ontworpen spoorwegen betalen? Deneder'
landsche renteniers Men moet die heeren niet kennen om te
veronderstellen dat zij in dergelijke speculatien één enkelen gul
den wagen zullen. De vreemde kapitalisten? Dat zal het ge
val wel niet zijn bij den tegenwoordigen staat van het crediet,
nu de geldmarkten van Europa met spoorwegactien overstelpt
zijn. Er blijft dus de nederlaudsche schatkist over, doch ik ge
loof dat ik mij niet bedrieg, door le verzekeren dat de staten-
generaal er zich nog wel eens tweemaal op bedenken zullen, eer
een weg wordt ingeslagen, waarvan wel een begin maar geen
einde te zien is.5'
Wij noemden dien brief opmerkelijk, omdat er uit blijkt dat
men in Belgie het belang van onzen spoorweg ten duidelijkste
inziet. Men koestert vrees voor de geduchte mededinging die
deze moet te weeg brengen, tracht zich op te dringen dat
de uitvoering achterwege zal blijven, en zal dan ook ongetwij
feld geene middelen, ook langs diplomatieken weg, onbeproefd
laten om de uitvoering le verhinderen of, wat voor Middelburg
bijna even erg is, op de lange baan te schuiven.
Ook iu Nederland vinden de subsidien voor de spoorwegen
aangevraagd geen onverdeeldeu bijval, en zijn er nog velen die
het er voor houden dat de staat zich met dergelijke werken niet
moet bemoeijen maar deze aan de particulieren dient over te
laten, wat, indien de ondervinding er het onmogelijke niet van
had getoond, zeker ook het wenschelijkste was. Dezulken mee-
nen dat meu de krachten van den staat liever moest inspannen
om onze schuldenlast te verminderen. Voor het oogen'olik ech
ter zijn voor ons vaderland, reeds al te lang van het groote vol
ken verkeer afgesloten, spoorwegen nog veel belangrijker.Boven-
dien is de aanleg dier wegen reeds schulddelgen. Naargelang
toch de welvaart toeneemt, worden de lasten gemakkelijker te
dragen, en indien Middelburg bloeide zou men zeker vrij wat
minder hooreo klagen over den druk der belastingen.
De inertie van ons volkskarakter heeft zeker niet weinig toe-
gebragt om onze staatsschuld zoo hoog op te voeren, en door
ook thans t.e blijven voortgaan op het oude spoor, zouden
wij die schulden vermeerderen, of liever, wat het zelfde is, moei-
jelijker te dragen maken. Als de tijdgeest den spoorweg eischt,
zal de vreemdeling geeu gebruik meer kunnen maken van onze
kollandsche trekschuiten, al blijven wij deze ais veel veiliger
eu gemakkelijker roemen.
Is de zeeuwsche spoorweg voor ons geheele vaderland en
vooral voor drie provinciën van belang, gelijk nog onlangs zoo
overtuigend werd uiteen gezet, voor geen enkele plaats echter
is de zaak van meer gewigt dan voor Middelburg. Het is voor
ons geeue kwestie van meer of mindere welvaart, het is //te zijn
of niet te zijn." Een spoorweg iu verband meteen betere haven,
is waarschijnlijk het eenige middel om deze eens zoo bloeijende
stad voor geheele wegkwijning te bewaren.
Zonderling mag het daarom heeten,dat deze voor Middelburg
zoo onuitsprekelijk gewigtige zaak door zoo velen met zekere
onverschilligheid behandeld wordt, eene reactie misschien dei-
geestdrift waarmede voor elf jaren het berigt der eerste con
cessie werd ontvangen.
tfGoede wijn behoeft geen krans." //De spoorweg is eene
goede zaak en zal er dus ook wel eens komen." //La banque
suisse en hare vertegenwoordigers zullen er wel voorzorgen."
Dat ziju gezegden die men dagelijks vernemen kan, doch die
men waarlijk niet verwachten zou vau dc nakomelingen dier
flinke Zeeuwen, die in vorige tijden de belangen van hun gewest
zoo krachtig wisten voor te staan, ja, soms wel wat al te rap
waren om hunne meening kenbaar te maken.
Om eene goede zaak tot stand te brengen, dient er aige-
meene geestdrift voor te bestaan. Geene dwaze opgewonden
heid, die meer bederft dan helpt, maar levendige belangstelling,
die overal toeziet en altijd waakzaam is om intrigues tegen te
werken.
Of nu al iedereen voor zich zelf deu wensch uit, dat de zeeuw
sche spoorweg eerlang moge worden gelegd, beteekent zeker
uiterst weinigmaar die wenschen kunnen grooten invloed krij
gen, zoo zij vereenigd zijn eu behoorlijk worden geleid. Er
is een verbazende kracht in iedere vereenigiug gelegen, eene
kracht die, zoo als het voorbeeld van Engeland bewijst, onover
komelijk geachte hinderpalen te boven komt, en daarom kwam
het denkbeeld bij ons op of eene vereeniging tot bevordering
der spoorwegzaak geene nuttige zijde hebben kon. Wanneer
de concessionnaris, die welligt niet eens onze taal kent, door
eene zoodanige vereenigiug werd ter zijde gestaan, zou hij
eene zedelijke kracht verkrijgen, die hij thans nog mist, en 1
waren er soms adressen noodig om de wenschen der Zeeuwen
aau de regering kenbaar tc maken, ook dan zoude eene derge
lijke vereenigiug zich aan het hoofd kunnen stellen, wat door
meer officiële comraissien moeijelijk zou kunnen geschieden.
Om een goed werk spoedig tot stand tc krijgen, moet men j
beginnen met het ernstig te willen en op eigen krachten te
steunen, want die geheel op anderen vertrouwt, ziet zich ge
meenlijk te leur gesteld.
iHtoMcn turn nmum\
sTOOinrHooiriiiEiirsTrEfv.
Tasscliezi Middelburg eafitotterduui.
Uren van vertrek in november.
Van Middelburg
Zondag 1
Maandag 2
Woensdag 4
Vrijdag 6
Zondag 8
Woensdag 11
Vrijdag 13
10,30
11 ure.
5
6
6
7,30
9
Van Rotterdam
Zaturdag 31 's morg. 6 ure
Dingsdag 3 7
Donderdag 5 n 9
Zaturdag 7
Diugsdag 10
Donderdag 12
Zaturdag 14
Dingsdag 17
9
11,30
11,30
6
7
Van Vlissingen op Eotterdaui.
Vastgestelde uren van vertrek.
Van Vlissingen
des Maandags, Woensdags
en Vrijdags,
's morgens 8ure, na aankomst
der stoomboot De Schelde,
van Breskens.
Van Rotterdam
des DingsdagsDonderdags
en Zaturdags,
's morg. 8J- ure, na aankomst
van den lsten trein over den
Rijnspoorweg.
AöDrrtcnticn.
Getrouwd
Joukhr. Mr H. J. VAN DER 11ELM
en
.T. M. Baronnesse VAN PALLANDT.
Wassenaar, 28 October 1857.
Heden beviel zeer voorspoedig van een' Zoon M. H.
LANSMAN, geliefde Echtgenoot van
Middelburg, J. VALENTXJN.
den 30 October 1857.
Algemeeue kennisgeving.
Heden overleed, na een langzaam verval van krachten,
onze geliefde Vader ANDRIES DE VEY, in den ouderdom
van 74 jaren.
Biggekerke, Mede uit naam mijner Zusters,
den 26 October 1S57. P. DE VEY, Onderwijzer.
Op nagelaten begeerte van den overledene zullen geen
uiterlijke rouwteekenen door ons worden aangenomen.
Heden avond overleedzacht en kalm, na een langdurig
afnemen zijner krachten, onze waarde Vader en Behuwd-
vader de Heer CORNELIS WISSE, in den gezegenden
ouderdom van nagenoeg 90 jarenen mogt hij alzoo zijne
dierbare Echtgenoot, met wie hij ruim 54 jaren vereenigd
wasnog bijna elf jaren overleven.
Hoe lang wij ons in zijn bezit ook mogten verblijden
zoo betreuren wij evenwel zijn gemis, doch troosten ons met
de gegronde hoop dat het sterven voor hem gewin geweest zij.
Zaamslag Uit aller naam
den 27 October 1857. JOlllS WISSE.
Heden overleed tot mijne diepe droefheid en die zijner
betrekkingen, mijn geliefde Echtgenoot J. NOOM, in den
ouderdom van ruim 39 jarenin zijn leven Genees-, Heel-
eu Verloskundige alhier, mij nalatende drie Kinderen, te
jong om hun verlies te beseffen.
Een ieder die hem in zijn werkzaam leven gekend heeft,
zal ons zwaar verlies beseffen.
Arnemuideu, M. J. CRUCQ,,
den 29 October 1857. Wed. J. Noom.
Heden overleed, na eon smartelijk en langdurig lijden,
tot mijne diepe droefheid mijne geliefde Moeder Mejuf-
vrouw C. M. E. REYDING, Weduwe den Heer J. DE
ROCHEEORT, iu deu ouderdom van 56 jaren.
Middelburg, J. C. M. DE ROCHEEORT.
den 29 October 1857.
De Schuldeischers iu de, onder het voorregt van Boedel
beschrijving aanvaarde, Nalatenschap van PIET'ER WEDTS
DE SWART en van zijne na hem overledene Weduwe
ANNA WILHELMINA VAN BIEREN, in leven zonder
beroep, gewoond hebbende te Middelburg, worden bij deze
opgeroepen om te verschijnen ten Kantore van den Procureur
HUBERTUS REKKER te Middelburg, op Vrijdag den 20
November 1857, des middags ten twaalf ure, ten einde te
hooren afleggen de .Rekening en Verantwoording
van het in die Nalatenschap gehouden beheer, cn hunne