MIDDELRURGSCHE 1
COURANT.
I§t J
1857.
20 October.
i\°- 126.
Ik
Dingsdag 0^' P -
Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags eii zntaidagG. Binnen deze gemeente en Viis-
s'.ngen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
De abonnementsprijs per drie maanden is 3franco per post f 3,4-0.
De inzending van advertenfcien kan geschieden tot tien nre des morgens, op den dag der uitgave.
De prijs van gewone advertentieu is 22 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekend-
makingen enz., van één tot zes regels f 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel woeden becaaid. Da betaling geschiedt kontant.
Editie van maandag avond 8 ure.
öümmlauösdjc tijdingen.
Sfiidtieïbuc*^ oclober.
Zaturdag morgen is van de werf der Commercie compagnie
alhier methet beste gevolg te water gelaten het kofschip De
zwaan, gebouwd door den scheepsbouwmeester G. Knol, voor
rekening eener reederij onder boekhouderschap van den heer
A. li. G. Fokker, alhier.
De afdeelingen van de tweede kamer der staten generaal zet
ten dagelijks het onderzoek over de verschillende aanhangige
wetsontwerpen voort. Zij zijn thans genaderd tot de ontwer
pen tot bevordering van den aanleg van spoorwegen. Van ver
schillende zijden bekomen de leden der kamer ten dien aanzien
belangrijke inlichtingen en inededeelingen. Onder andereu ver
neemt men, dat de heer administrateur délégué cle la banque
internationale suisse," de Blyse, concessionaris van den spoor
weg van Vlissingeu tot den Rijn, aan de ieden eene memorie
heeft doen toekomen, waarin hij het onmiskenbare groote be
lang van de spoorwegen in het algemeen en van dien van Vlis
singeu tot den Rijn in het bijzonder aantoont en met statistieke
opgaven staaft. Die spoorweg moet de kortste gemeenschap
tusschen de Noordzee en den Rijn vormen. De haven van Vlis-
singen is de eenige van Nederland en van het noorden van
Europa die ten allen tijde gedurende het geheele jaar steeds
toegankelijk is voor schepen van de grootste diepte en van den
grootsten inhoud. Na eene breedvoerige ontwikkeling van onze
handelsbelangen ten deze, herinnert de steller, dat in augustus
2856 de voorwaarden van concessie van den bedoelden spoor
weg zijn aanvaard. De uitvoering werd ernstig opgenomen,
Het vereischte waarborgkapitaal werd geleverd. Zoo spoedig
mogelijk werden de voor het ontwerp vereischte opnemingen en
waterpassingen onder de leiding van een nederlandsch inge
nieur uitgevoerd. Die werkzaamheden zijn alle in een ongunstig
jaargetijde op de meest spoedige wijze tot stand gebragt. Al de
moeijelijkheden die uit den aard der opmetingen voortspruiten,
werden uit deu weggeruimd en alle schade werd betaald of ver
effend, zoo dat al de ontwerpen die bij art. 7 van de concessie
vereischt worden, ver binnen den bepaalden tijd aan de goed
keuring der regering zijn aangeboden. Daarin mogt men ern
stige en welwillende medewerking van regering en autoriteiten
ondervinden. Ook heeft men zich verzekerd van de toezegging
der meest aanzieulijke personen uit de drie betrokken provin
ciën, om als raad van administratie op te treden. Hoezeer er
dus nog gcene maatschappij is tot stand gebragt, is de uitvoe
ring van het ontwerp niet in het minst opgehouden. Men is
zelfs zoo vei' gevorderd dal binnen een niet ver verwijderd tijd
stip al de plans voor de wet op de onteigening vereischt, en een
gedeelte der kunstwerken aan de regering ter goedkeuring kun
nen aangeboden worden. Belangrijk zijn dan ook de kosten,
die reeds aan die werkzaamheden besteed zijn. De belangrijk
heid, het groote nut en het algemeen belang van deze lijn doet
de hoop ontstaan eu geeft de overtuiging, dat de aan den dag
gelegde inspanning en opofferingen aan die onderneming de
ondersteuning van rijkswege zal doen te beurt vallen, wanneer
dat beginsel door de kamers wordt aangenomen. Zoo lang dat
beginsel niet is uitgemaakt, heeft de concessionaris vermeend
geen voorstel aan de regering te mogen doen, dat strekken
moest om de uitvoering der onderneming te verzekeren. Men
vermeende toch het standpunt der regering te moeten eerbiedi
gen, om geene beslissing te nemen over eenig ontwerp voor dat
de kamers de voorgestelde wetsontwerpen zouden hebben over
wogen. Men roept thans een welwillend onderzoek van dc af
deelingen in, waardoor men die ernstige ondersteuning van de
kamers hoopt te verkrijgen, als welke ten alle tijde van de rege
ring is ondervonden. In gemelde memorie wordt de overtui
ging kenbaar gemaakt, dat geeuo belangrijke spoorweg onder
neming in Nederland mogelijk is, zonder eene zoodanige ernstige
en krachtige ondersteuning, waardoor men het vertrouwen der
kapitalisten opwekt. Zal de groote gemeenschaptot stand ko
men en zal men de uitvoering der onderneming in korten tijd
durven verzekeren, dan zou men vermeenen dat de regering en
de wetgevende magt haar zoo wel zedelijk als geldelijk moeten
kunnen ondersteunen. Wij vleijen ons, zoo eindigt de memo
rie, dat de afdeelingen dit in ernstige overweging nemen zullen
en die overweging haar de ondersteuning zal doen waardig keu
ren, waarmede wij met het ernstige voornemen, dat alle onze
handelingen tot heden kenmerkte, eenmaal en wel spoedig de
zoo belangrijke spoorweglijn in Nederland zullen uitvoeren."
liet Nieuwe Handelsblad deelt omtrent de werkzaamheden
in de afdeelingen nog 't volgende mede
In de sectiën is men het vrij eens geweest betrekkelijk de
wijze, waarop de regering den aanleg van spoorwegen behoorde
aan te moedigen en te bevorderen. Naar mate concessiën aan
gevraagd en verleend werden, zouden aan de staten generaal,
gelijk dit in der tijd met den Rijn-spoorweg geschied is, afzon
derlijke wetsvoorstellen moeten worden aaugeboclen tot het,
zoo noodig, verieenen van eene subsidie aan de in dat voorstel
bepaald aangewezen spoorweglijn. Zoo doende zouden de sta-
ten generaal met kennis van zaken over het nut en de noodza
kelijkheid van elke daar te stelleu lijn kunnen oordeelen en over
de behoefte, die daarbij tot het verieenen van eene subsidie be
stond. Met betrekking tot het plan des ministers van financien,
om een afzonderlijk fonds, waaruit die subsidien zouden wor
den betaald, daar te stellen, waren de gevoelens verdeeldde
gronden, vóór en tegen dat fonds aangevoerd, zijn dezelfde, die
reeds in eene openbare zitting der tweede kamer werden bespro
ken, bij gelegenheid dat een bedrag van 10 millioeu tot inkoop
van schuld werd bestemd; intusschen moeten, voor zooveel de
leden betreft, die aan het onderzoek in de sectien deel genomen
hebben, de voorstanders van het, fonds zeer sterk in de minder
heid geweest zijn. Overigens was men het met de regering vrij
wel eens, om nu van 's rijks wege een aanvang met de voorbe
reidende werkzaamheden te maken, zoo als het doen van opme
tingen enz.
Ten aanzien van de aan te leggen lijnen, moeten de sectien
nog al vrij eenstemmig van gevoelen zijn geweest. De lijnen,
welker aanleg men, in de eerste plaats, met allen aandrang zou
hebben aanbevolen, zijn de navolgende1. van HarliDgen over
Leeuwarden en Groningen naar Leer 2. van Arnhem over Zut-
phen, Deventer, Zwolle naar Meppel tot Groningen; 3. de zoo
genaamde lijn van Bredius, of van Rotterdam over Dordrecht,
Geertruidenberg, Tilburg en Eindlioven naar Bilsem eu zóó
naar Luik; 4. van Vlissingen over Middelburg naar's Bosch
5. van Arnhem over Nijmegen naar 's Bosch, en 6. des uoods;
de lijn van den Heider over Alkmaar naar Amsterdam.
Door de weldadige hand van mejufvrouw C. J. Vader te
Wissekerke, is aan die gemeente een armenhuis geschonken,
in hetwelk 24 a 28 personen kunnen verpleegd worden. Dezer
dagen is het tot dat doel in gebruik gekomen eu op eene plegtige
wijze iugewijd.
Door de Nederlandsche handelmaatschappij zijn bevracht 4
schepen, voor Amsterdam.
De minister van binuenlandsche zaken heeft aan eenige ge
meentebesturen medegedeeld, dat hij wenscht te beproeven in
het verslag van het armwezen over 1856, in vergelijking te tre
den tusschen het bedrag der bedeelingen werkelijk aan de
armen verstrekt, en dat van het maximum, ter voldoening van
art. 25 der wet op het armbestuur daarvoor vastgesteld, ';en
daarbij tevens verzocht de noodige opgaven aan gedeputeerde
staten hunner provinciën in te zenden. Hij heeft verder te ken
nen gegeven, dat het geen betoog behoeft, van hoe veel belang
de kennis der werkelijke bedeeling is voor de statistiek betref
fende het armwezen, dat het niet te ontveiuzen is, hoe vele
moeijelijkheden er aan verbonden zijn, om die kennis volledig
te verkrijgen, en dat daarom de opgave daarvan slechts aan
enkele gemeenten is gevraagd, omdat het te vreezen is, dat
pogingen op eenmaal op eene uitgebreide schaal gedaan, geheel
zouden mislukken.
Tot aanvulling van het berigt in ons vorig nommer, betrek
kelijk het arrest van het provinciaal geregtshofin Zuidholland,
in zake de maleische bemanning van het barkschip Twenthe,
kunnen wij thans mededeelen dat de beide voor vijf jaren crimi
nele tuchthuisstraf veroordeelden zijn de serang of bootsman
Sidin en Pa Seno, terwijl de 4de beschuldigde, Kasidin en do
11de, Klaas Ledesma, de veroordeelden tot driejarige correc
tionele gevaugenis zijn, allen ter zake van wederspannigheid
zijnde de overige hun ten laste gelegde feiten als niet bewezen
verklaard en de procureur-generaal niet ontvankelijk verklaard
in zijne vordering tot veroordecliug van alle beschuldigden aan
desertie van boord en diefstal der scheepsbarkas. Voorts zijn
alle vier hoofdelijk in de kosten veroordeeld. Aan het einde der
zitting heeft de president, namens het geregt-shof, bijzonderen
dank toegebragt aan de hoeren tolken en verdedigers voor de
uitmuntende wijze waarop allen zich van hunne moeitevolle
taak hebben gekweten.
Naar men verneemt hehben de vier veroordeelden van dit
arrest cassatie doen aan teekenen.
In eene jl. woensdag gehouden zitting van den gemeenteraad
te Haarlem is, op het voorstel der speciale commissie, betref
fende den eventuelen aanleg van een spoorweg naar het Nieuwe-
dïep, besloten om zich, ter bevordering van dien aanleg, bij ecu
adres tot Z. M. den koning te wenden. Het daartoe door de
commissie ontworpen adres is goedgekeurd en verder besloten,
afschriften daarvan aan de besturen van de gemeenten Alkmaar
en Beverwijk te doen toekomen.
Eerlang zal de Suez-kwestie aan de beslissing van den Divan
worden ouderworpen. Door Frankrijk zal niets onbeproefd
worden gelaten, om het belang van Europa en de geheele
wereld in deze zaak te doen zegevieren over den onverklaarba-
ren tegenstand der engelsche regering.
Het Journal de Genève van 10 dezer deelt mede, dat aldaar
dezer dagen proeven zijn genomen met een mechaniek kanon,
dat zich zelf laadt en in een minuut twintig schoten doet. De
uitvinder meent, dat deze snelheid nog kan bespoedigd en ge
bragt worden tot dertig scholen in eene minuut. De kogels be
reikten de overzijde van de Rhone, zonder dat het kanon, dat.
op eene hoogte gesteld was, eeneachterwaartschc beweging had
gemaakt.
benoemingen era besluiten.
Vergunning verleend: bij besluit van 15 dezer, aan mr. M.
M- von Baumhauer, referendaris bij het ministerie van binuen
landsche zaken, tot het aannemen der onderscheidiugsteekenen
van ridder der orde van de IJzeren Kroon 3de klasse, hem door
Z. M. den keizer van Oostenrijk geschonken.
Pensioen verleend: bij besluit vau 7 dezer, aan den apotheker
der 1ste klasse L. J. Baas, dienstdoende bij 's rijks magazijn
van geneesmiddelen te 's Gravenhage, ten bedrage van f 990.
Benoemd bij besluit van 15 dezer bij den plaatselijken staf,
tot lstenluit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit. T. J. Jager
plaatselijke adjudant der 2de kl. te Rotterdambij het wapen
der inf.; bij het regement grenadiers en jagers, tot lsten luit.
(naar ouderdom van rang) de 2de luit. jhr. T. van Spengler, van
het korps; bij hetlste regement, tot lsten luit. (naar ouderdom
van rang) de 2de luit. H. A. Dorré, van het korps; bij het 2de
regement, tot lsten luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit.
J. C. Harsveldt, van het korps; bij het 5de regement, tot lsten
luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luits. E. F. Kcmpers,
L. J. B. Verschoor en jhr. L. D. Meijer, allen van het korps
bij het 6de regement, tot lsten luit. (uaar ouderdom van rang)
de 2de luit. T. T. van der Werff, van het koloniaal werf-depöt;