MIDDELRURGSCHE 1 COURANT. I§t J 1857. 20 October. i\°- 126. Ik Dingsdag 0^' P - Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags eii zntaidagG. Binnen deze gemeente en Viis- s'.ngen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3franco per post f 3,4-0. De inzending van advertenfcien kan geschieden tot tien nre des morgens, op den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentieu is 22 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekend- makingen enz., van één tot zes regels f 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel woeden becaaid. Da betaling geschiedt kontant. Editie van maandag avond 8 ure. öümmlauösdjc tijdingen. Sfiidtieïbuc*^ oclober. Zaturdag morgen is van de werf der Commercie compagnie alhier methet beste gevolg te water gelaten het kofschip De zwaan, gebouwd door den scheepsbouwmeester G. Knol, voor rekening eener reederij onder boekhouderschap van den heer A. li. G. Fokker, alhier. De afdeelingen van de tweede kamer der staten generaal zet ten dagelijks het onderzoek over de verschillende aanhangige wetsontwerpen voort. Zij zijn thans genaderd tot de ontwer pen tot bevordering van den aanleg van spoorwegen. Van ver schillende zijden bekomen de leden der kamer ten dien aanzien belangrijke inlichtingen en inededeelingen. Onder andereu ver neemt men, dat de heer administrateur délégué cle la banque internationale suisse," de Blyse, concessionaris van den spoor weg van Vlissingeu tot den Rijn, aan de ieden eene memorie heeft doen toekomen, waarin hij het onmiskenbare groote be lang van de spoorwegen in het algemeen en van dien van Vlis singeu tot den Rijn in het bijzonder aantoont en met statistieke opgaven staaft. Die spoorweg moet de kortste gemeenschap tusschen de Noordzee en den Rijn vormen. De haven van Vlis- singen is de eenige van Nederland en van het noorden van Europa die ten allen tijde gedurende het geheele jaar steeds toegankelijk is voor schepen van de grootste diepte en van den grootsten inhoud. Na eene breedvoerige ontwikkeling van onze handelsbelangen ten deze, herinnert de steller, dat in augustus 2856 de voorwaarden van concessie van den bedoelden spoor weg zijn aanvaard. De uitvoering werd ernstig opgenomen, Het vereischte waarborgkapitaal werd geleverd. Zoo spoedig mogelijk werden de voor het ontwerp vereischte opnemingen en waterpassingen onder de leiding van een nederlandsch inge nieur uitgevoerd. Die werkzaamheden zijn alle in een ongunstig jaargetijde op de meest spoedige wijze tot stand gebragt. Al de moeijelijkheden die uit den aard der opmetingen voortspruiten, werden uit deu weggeruimd en alle schade werd betaald of ver effend, zoo dat al de ontwerpen die bij art. 7 van de concessie vereischt worden, ver binnen den bepaalden tijd aan de goed keuring der regering zijn aangeboden. Daarin mogt men ern stige en welwillende medewerking van regering en autoriteiten ondervinden. Ook heeft men zich verzekerd van de toezegging der meest aanzieulijke personen uit de drie betrokken provin ciën, om als raad van administratie op te treden. Hoezeer er dus nog gcene maatschappij is tot stand gebragt, is de uitvoe ring van het ontwerp niet in het minst opgehouden. Men is zelfs zoo vei' gevorderd dal binnen een niet ver verwijderd tijd stip al de plans voor de wet op de onteigening vereischt, en een gedeelte der kunstwerken aan de regering ter goedkeuring kun nen aangeboden worden. Belangrijk zijn dan ook de kosten, die reeds aan die werkzaamheden besteed zijn. De belangrijk heid, het groote nut en het algemeen belang van deze lijn doet de hoop ontstaan eu geeft de overtuiging, dat de aan den dag gelegde inspanning en opofferingen aan die onderneming de ondersteuning van rijkswege zal doen te beurt vallen, wanneer dat beginsel door de kamers wordt aangenomen. Zoo lang dat beginsel niet is uitgemaakt, heeft de concessionaris vermeend geen voorstel aan de regering te mogen doen, dat strekken moest om de uitvoering der onderneming te verzekeren. Men vermeende toch het standpunt der regering te moeten eerbiedi gen, om geene beslissing te nemen over eenig ontwerp voor dat de kamers de voorgestelde wetsontwerpen zouden hebben over wogen. Men roept thans een welwillend onderzoek van dc af deelingen in, waardoor men die ernstige ondersteuning van de kamers hoopt te verkrijgen, als welke ten alle tijde van de rege ring is ondervonden. In gemelde memorie wordt de overtui ging kenbaar gemaakt, dat geeuo belangrijke spoorweg onder neming in Nederland mogelijk is, zonder eene zoodanige ernstige en krachtige ondersteuning, waardoor men het vertrouwen der kapitalisten opwekt. Zal de groote gemeenschaptot stand ko men en zal men de uitvoering der onderneming in korten tijd durven verzekeren, dan zou men vermeenen dat de regering en de wetgevende magt haar zoo wel zedelijk als geldelijk moeten kunnen ondersteunen. Wij vleijen ons, zoo eindigt de memo rie, dat de afdeelingen dit in ernstige overweging nemen zullen en die overweging haar de ondersteuning zal doen waardig keu ren, waarmede wij met het ernstige voornemen, dat alle onze handelingen tot heden kenmerkte, eenmaal en wel spoedig de zoo belangrijke spoorweglijn in Nederland zullen uitvoeren." liet Nieuwe Handelsblad deelt omtrent de werkzaamheden in de afdeelingen nog 't volgende mede In de sectiën is men het vrij eens geweest betrekkelijk de wijze, waarop de regering den aanleg van spoorwegen behoorde aan te moedigen en te bevorderen. Naar mate concessiën aan gevraagd en verleend werden, zouden aan de staten generaal, gelijk dit in der tijd met den Rijn-spoorweg geschied is, afzon derlijke wetsvoorstellen moeten worden aaugeboclen tot het, zoo noodig, verieenen van eene subsidie aan de in dat voorstel bepaald aangewezen spoorweglijn. Zoo doende zouden de sta- ten generaal met kennis van zaken over het nut en de noodza kelijkheid van elke daar te stelleu lijn kunnen oordeelen en over de behoefte, die daarbij tot het verieenen van eene subsidie be stond. Met betrekking tot het plan des ministers van financien, om een afzonderlijk fonds, waaruit die subsidien zouden wor den betaald, daar te stellen, waren de gevoelens verdeeldde gronden, vóór en tegen dat fonds aangevoerd, zijn dezelfde, die reeds in eene openbare zitting der tweede kamer werden bespro ken, bij gelegenheid dat een bedrag van 10 millioeu tot inkoop van schuld werd bestemd; intusschen moeten, voor zooveel de leden betreft, die aan het onderzoek in de sectien deel genomen hebben, de voorstanders van het, fonds zeer sterk in de minder heid geweest zijn. Overigens was men het met de regering vrij wel eens, om nu van 's rijks wege een aanvang met de voorbe reidende werkzaamheden te maken, zoo als het doen van opme tingen enz. Ten aanzien van de aan te leggen lijnen, moeten de sectien nog al vrij eenstemmig van gevoelen zijn geweest. De lijnen, welker aanleg men, in de eerste plaats, met allen aandrang zou hebben aanbevolen, zijn de navolgende1. van HarliDgen over Leeuwarden en Groningen naar Leer 2. van Arnhem over Zut- phen, Deventer, Zwolle naar Meppel tot Groningen; 3. de zoo genaamde lijn van Bredius, of van Rotterdam over Dordrecht, Geertruidenberg, Tilburg en Eindlioven naar Bilsem eu zóó naar Luik; 4. van Vlissingen over Middelburg naar's Bosch 5. van Arnhem over Nijmegen naar 's Bosch, en 6. des uoods; de lijn van den Heider over Alkmaar naar Amsterdam. Door de weldadige hand van mejufvrouw C. J. Vader te Wissekerke, is aan die gemeente een armenhuis geschonken, in hetwelk 24 a 28 personen kunnen verpleegd worden. Dezer dagen is het tot dat doel in gebruik gekomen eu op eene plegtige wijze iugewijd. Door de Nederlandsche handelmaatschappij zijn bevracht 4 schepen, voor Amsterdam. De minister van binuenlandsche zaken heeft aan eenige ge meentebesturen medegedeeld, dat hij wenscht te beproeven in het verslag van het armwezen over 1856, in vergelijking te tre den tusschen het bedrag der bedeelingen werkelijk aan de armen verstrekt, en dat van het maximum, ter voldoening van art. 25 der wet op het armbestuur daarvoor vastgesteld, ';en daarbij tevens verzocht de noodige opgaven aan gedeputeerde staten hunner provinciën in te zenden. Hij heeft verder te ken nen gegeven, dat het geen betoog behoeft, van hoe veel belang de kennis der werkelijke bedeeling is voor de statistiek betref fende het armwezen, dat het niet te ontveiuzen is, hoe vele moeijelijkheden er aan verbonden zijn, om die kennis volledig te verkrijgen, en dat daarom de opgave daarvan slechts aan enkele gemeenten is gevraagd, omdat het te vreezen is, dat pogingen op eenmaal op eene uitgebreide schaal gedaan, geheel zouden mislukken. Tot aanvulling van het berigt in ons vorig nommer, betrek kelijk het arrest van het provinciaal geregtshofin Zuidholland, in zake de maleische bemanning van het barkschip Twenthe, kunnen wij thans mededeelen dat de beide voor vijf jaren crimi nele tuchthuisstraf veroordeelden zijn de serang of bootsman Sidin en Pa Seno, terwijl de 4de beschuldigde, Kasidin en do 11de, Klaas Ledesma, de veroordeelden tot driejarige correc tionele gevaugenis zijn, allen ter zake van wederspannigheid zijnde de overige hun ten laste gelegde feiten als niet bewezen verklaard en de procureur-generaal niet ontvankelijk verklaard in zijne vordering tot veroordecliug van alle beschuldigden aan desertie van boord en diefstal der scheepsbarkas. Voorts zijn alle vier hoofdelijk in de kosten veroordeeld. Aan het einde der zitting heeft de president, namens het geregt-shof, bijzonderen dank toegebragt aan de hoeren tolken en verdedigers voor de uitmuntende wijze waarop allen zich van hunne moeitevolle taak hebben gekweten. Naar men verneemt hehben de vier veroordeelden van dit arrest cassatie doen aan teekenen. In eene jl. woensdag gehouden zitting van den gemeenteraad te Haarlem is, op het voorstel der speciale commissie, betref fende den eventuelen aanleg van een spoorweg naar het Nieuwe- dïep, besloten om zich, ter bevordering van dien aanleg, bij ecu adres tot Z. M. den koning te wenden. Het daartoe door de commissie ontworpen adres is goedgekeurd en verder besloten, afschriften daarvan aan de besturen van de gemeenten Alkmaar en Beverwijk te doen toekomen. Eerlang zal de Suez-kwestie aan de beslissing van den Divan worden ouderworpen. Door Frankrijk zal niets onbeproefd worden gelaten, om het belang van Europa en de geheele wereld in deze zaak te doen zegevieren over den onverklaarba- ren tegenstand der engelsche regering. Het Journal de Genève van 10 dezer deelt mede, dat aldaar dezer dagen proeven zijn genomen met een mechaniek kanon, dat zich zelf laadt en in een minuut twintig schoten doet. De uitvinder meent, dat deze snelheid nog kan bespoedigd en ge bragt worden tot dertig scholen in eene minuut. De kogels be reikten de overzijde van de Rhone, zonder dat het kanon, dat. op eene hoogte gesteld was, eeneachterwaartschc beweging had gemaakt. benoemingen era besluiten. Vergunning verleend: bij besluit van 15 dezer, aan mr. M. M- von Baumhauer, referendaris bij het ministerie van binuen landsche zaken, tot het aannemen der onderscheidiugsteekenen van ridder der orde van de IJzeren Kroon 3de klasse, hem door Z. M. den keizer van Oostenrijk geschonken. Pensioen verleend: bij besluit vau 7 dezer, aan den apotheker der 1ste klasse L. J. Baas, dienstdoende bij 's rijks magazijn van geneesmiddelen te 's Gravenhage, ten bedrage van f 990. Benoemd bij besluit van 15 dezer bij den plaatselijken staf, tot lstenluit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit. T. J. Jager plaatselijke adjudant der 2de kl. te Rotterdambij het wapen der inf.; bij het regement grenadiers en jagers, tot lsten luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit. jhr. T. van Spengler, van het korps; bij hetlste regement, tot lsten luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit. H. A. Dorré, van het korps; bij het 2de regement, tot lsten luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luit. J. C. Harsveldt, van het korps; bij het 5de regement, tot lsten luit. (naar ouderdom van rang) de 2de luits. E. F. Kcmpers, L. J. B. Verschoor en jhr. L. D. Meijer, allen van het korps bij het 6de regement, tot lsten luit. (uaar ouderdom van rang) de 2de luit. T. T. van der Werff, van het koloniaal werf-depöt;

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1857 | | pagina 1