middelburgÉche r tos. COURANT. Zaturdag 1856. 6 September. 2iimlv0nirtt}inqrtt öinnmlanïisclif lijïmtgra. Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlis- aingen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post f 3,40. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekend- makingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant. Editie van vrijdag avond 8 ure. m HET RIJKSBESTUUR, P80TLVC1ALE EK GEMTEBESTUBES. A antoesteding*. Op zaturdag den 13 september 1856,des voorraiddags ten 11 ure, zal ouder nadere goedkeuring, door den commissaris des konings in de provincie Zeelaud, of bij zijne afwezigheid door een der leden van de gedeputeerde staten, en in bijzijn van den hoofd-ingenieur van den waterstaat, in het 11de district, aan het lokaal van het provinciaal bestuur te Middelburg, worden aanbesteed giet vernieuwen van drie uoaan: sinïsden- B*en op Baet kanaal van Keuzen, met «Se levering der «laartoe noodige lnonw- stolffen. Deze aanbesteding zal geschieden bij enkele inschrijving zonder opbod. Het bestek ligt ter lezing aan het lokaal van het ministerie van binnenlandsche zaken, aan dat van het provinciaal bestuur van Zeeland, te Middelburg, en op alle zoodanige plaatsen, alwaar gewoonlijk de bestekken van waterstaatswerken in gemelde provincie ter lezing gelegd worden. Zullende vier dagen te voren, met uitzondering van den dag vóór de besteding, de noodige aanwijzing iu Ipso worden ge daan, en voorts nadere informatien te bekomen zijn bij den hoofd-ingenieur van den waterstaat te Middelburg, en den ingenieur Dirks, te Neuzen. De minister van binnenlandsche zaken, SIMONS. Middelburg' S> September. "Vervolg en slot van de koninklijke besluiten betrekkelijk de concessie van den Zeeuwsch-duitschen spoorweg. Art. 47. Dc concessionnaris van den onderhavigen spoorweg zal nimmer eenigen hinder aan die spoorwegen toebrengen en de aanslui ting aan zijnen spoorweg moeten bevorderen. De aanleg van andere spoorwegen geeft hem in geen geval regt tot het vragen van schadeloosstelling, mits zij geen hinder aan het verkeer op den spoorweg toebrengen, noch eenige bijzondere kosten, ten zijnen laste vallende, veroorzaken. De concessionnaris is verpligt, tegen behoorlijke sch adeloosstelling, op zijnen spoorweg het verkeer toe te laten van rijtuigen of wagens aan andere ondernemingen behoorende, mits daaruit voor hem geene kosten of eenige hinder voor het verkeer op zijnen spoorweg voort- vloeije, en onder voorwaarde dat de alzoo toe te laten rijtuigen cn wagens zoodanig gemaakt zijn dat hun verkeer geen stoornis kan ver oorzaken. Bij geschil hieromtrent beschikt het gouvernement. Art. 48. Het gouvernement behoudt het regt, tijdens den gelieclen duur der concessie, liet zij in de doorsnedene landstreek, het zij overal elders, allen aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen toe te staan, zonder dat de concessionnaris uit dien hoofde eenige schadeloosstel ling kan vorderen. Art. 49. Indien het gouvernement den aanleg van wegen, kanalen oï spoorwegen gebiedt of toestaat, die den geconcessionnecrden spoor weg doorsnijden of daarmede in aanraking komen, kan de concession naris dit niet beletten, noch uit dien hoofde andere schadevergoeding vorderen dan de teruggave van dc eventuele vermeerdering der kosten van onderhoud. In zoodanig geval zorgt het gouvernement dat zonder kosten voor den concessionnaris alle definitieve of voorloopige werken worden uit gevoerd, die vereisen! worden om te beletten dat dc exploitatie van den spoorweg worde gestoord of gestaakt. Art. 50. Gedurende den tijd der concessie zal op dezen spoorweg geen tol geheven worden, hetzij ten voordecle van de staat, het zij ten voordeelc van eenige provincie of gemeente. Art. 51. Bij het eindigen der concessie moeten de spoorwegen zijne aanhoorigheden zich in eenen volkomen goeden staat van onderhoud bevinden. Mitsdien, zoo de concessionnaris gedurende de vijfjaren die dit tijdstip voorafgaan, zich niet voorbereide om volkomen aan die verpligting te voldoen, heeft het gouvernement het regt op de ont vangsten beslag te leggen cn die te gebruiken om den spoorweg en al wat daartoe behoort in goeden staat te brengen. Art. 52. Bij het verstrijken van den termijn voor den duur dei- concessie bepaald, treedt het gomv'-nugient in alle dc regten van den concessionnaris, en komt onmiddélijk ia liet bezit van den weg. cn van liet materieel, zoo als het op dat oogenblik bestaat. De prijs van het materieel, door wederzijds benoemde taxateurs bepaald, wordt aan den concessionnaris uitbetaald. Art. 53. Zoo de concessionnaris eenig deel der exploitatie verwaar loost, of zoo bij binnen den te stellen termijn niet voldoet aan hem deswege te geven hevelen, kunnen de bepalingen van de 2de en 3de van art. 23 op hem toegepast worden, evenzoo als voor het geval dat hij het onderhoud van de werken of van het materieel verwaarloost, voldoet de concessionnaris binnen 3 maanden niet aan de bevelen van het gouvernement, zoo vervalt hij van alle zijne regten, en wordt er in dat geval op de hierboven in artikel 17 aangeduide wijze gehandeld. Art. 54. Het gouvernement behoudt zich liet regt voor den spoor weg te kunnen naasten. In geval het van die bevoegdheid wil gebruik maken, moet het den geheelen spoorweg, die het onderwerp dezer concessie uitmaakt, dat is alzoo van Vlissingen tot Venlo, tot zich nemen. Van de bevoegdheid tot naasting wordt geen gebruik gemaakt, voor dat de spoorweg gedurende twintig jaren in exploitatie is geweest. De terugkoop heeft onder de volgende voorwaarden plaats. Men berekent dc inkomsten van dc zeven laatste jaren der exploitatie, trekt daarvan de twee ongunstigste jaren af, en neemt het gemiddeld bedrag der, na de aftrekking overblijvende vijf jaren, brengt dc alzoo vcr- kregene som tegen 5 ton honderd in kapitaal en voegt daarbij eene premie van vijftien ten honderd. Art. 5 5Het gouvernement behoudt zich uitdrukkelijk de bevoegd heid voor wijziging te brengen in het tarief der in- cu uitgaande reg ten in het tarief der tollen, cu in dat der passagegelden zoo wel op dc tegenwoordig bestaande middelen van gemeenschap als op die welke tijdens den duur der concessie worden gemaakt; alsmede om alle noodig voorkomende maatregelen van algemeen belang te nemen of te doen nemen. Art. 56. In geengevalisde concessionnaris ontvankelijk voor welke reden ook, de overmagt in te roepen, tenzij hij binnen de dertig dagen na de gebeurtenissen of omstandigheden waaruit de overmagt ontstaat, aan het gouvernement heeft doen blijken dat zij werkelijk bestaan en hij hunnen invloed heeft doen kennen. Evenzoo zal het gesteld zijn met daadzaken die dc concessionnaris aan de administratie of hare beambten vermeent te kunnen wijten. Hij zal er geen beklag op mogen gronden, tenzij hij het bestaan en den invloed bij het plegen der daad heeft doen kennen, of zulks binnen hoogstens dertig dagen heeft gedaan. In geen geval zal hij eenige vordering op mondelinge lastgeving mogen gronden. Art. 57. Het gouvernement is bevoegd liet gebruik van overdekte wagens voor het vervoer van reizigers voor te schrijven. Art. 5S. De concessionnaris wordt beschouwd in gebreke te zijn gebleven de op hem rustende verpligtingen te hebben volbragt door het eenvoudig verstrijken der verschillende daartoe gestelde termijnen, en zonder dat het noodig zij daarvan door eenige geregtclijkc acte te doen blijken. Art. 59. De concessionnaris kiest domicilium in Nederland. Alle medcdeelingen, verordeningen of bevelen van liet gouverne ment worden hem daar toegezonden. De toezending of kennisgeving geschiedt hij administratieve brieven, die van zelf bepaalde dagtcekening en authentiek karakter erlangen, wanneer van de ontvangst van het domicilium van den concessionnaris door een repu blijkt. Art. 60. De concessionnaris wordt gehouden ten zijnen kosten, risico cn schade, en zonder eenigen last, hoe ook genaamd, voor de staats kas te ondernemen alle onteigeningen cn alle werken, voorzien en niet voorzien, zonder eenige uitzondering of onderscheid, zoo mede alle leverantien, onderhoud en vernieuwing van materieel, waarvan de noodzakelijkheid zal blijken voor de volledige voltooijing, het on derhoud en de exploitatie, tijdens den duurder concessie van de nieuwe te maken gemeenschap van Vlissingen naar Venlo. Deze bepaling wordt als de grondslag dezer concessie beschouwd. De concessionnaris verstaat dat zij in alle de gevallen, die zich kun nen voordoen, in den ruimsten zin worden toegepast. Art. 61. De concessionnarisneemt de bovenstaande voorwaarden aan als zijn eigen werk hij verklaart de gegevens cn berekeningen op welke de onderneming is gegrond te hebben getoetst, dc waarheid te hebben erkend van alle de daarbij vermelde daadzaken, en zich te heb ben overtuigd van de uitvoerbaarheid van al dc noodige werken. Dien ten gevolge kan het gouvernement nimmer, in welk geval het ook zijn mag, verantwoordelijk worden gesteld, noch voor de fouten, onuaauwkeurigheden cn leemten die iu dc plannen en ontwerpen kun nen voorkomen, noch voor de moeijclijkheden die zich tijdens dc uit voering kunnen voordoen. Art. 62. De concessionnaris is bevoegd de verkregene concessie in haar geheel cn zonder eenig voorbehoud aan eene naamloozc vennoot schap over te doen, mits zich gedragende naar de op dat stuk bestaan de wetten en verordeningen. Op deze vennootschap cn op elk ander regtverkrijgende van den concessionnaris, gaan in derzclver volle kracht over alle dc verpligtingen zonder eenige uitzondering, die vol gens de voorwaarden van dit bestek op den concessionnaris rusten, ook bepaaldelijk met betrekking tot het waarborgkapitaal en de daarom trent gemaakte bepalingen. v an de bevoegdheid tot overdragt der concessie aan eene naamlooze vennootschap, zal door den concessionnaris geen ander gebruik worden gemaakt dan ten opzigte van zulke vennootschap welker statuten door het departement van binnenlandsche zaken, met het oog op hetgeen daarin ter verzekering eener rigtigc uitvoering der concessie vereischt kan worden, goedgekeurd zijn. Na de goedkeuring der statuten van de vennootschap, treedt de op- gerigtc maatschappij in de regten en in de verpligtingen van den con cessionnaris, even als of de concessie onmiddélijk aan haar was ver leend. Art. 63. Bijaldien men in de ontgravingen voor den aanleg van den spoorweg en van zijne aanhoorigheden eenig voorwerp vindt, be langrijk voor lamst, oudheid, penningkunde of natuurlijke geschiede nis, wordt dit het eigendom van den staat. Art. 64. Alle kosten en regten, hoe ook genaamd, op het vcrleenen. der concessie vallende, zijn ten laste van den concessionnaris. Onze minister van binnenlandsche zaken is belast met de uitvoering van ons tegenwoordig besluit, waarvan afschrift zal worden gezonden aan onze ministers van buitenlandsche zaken, van financiën en van oorlog. 3. Binnen een door onsen minister voornoemd te stellen termijn, sul de concessionnaris door eene verklaring op zegel doen blijken dat hij de hiervoren gestelde gewijzigde voorwaarden aanneemt. Het Loo, den 21 augustus 1854. Dc minister van binnenlandsche zaken, (get.) VAN KEENEN. liet laatste besluit is geteekend Het Loo, den 18 augustus 1856. Met betrekking tot liet sub 3 vermelde, kunnen wij nog mc- dedeelen dat aan de gestelde voorwaarden door den concessi onnaris, ten genoege der regering is voldaan, en deze concessie thans door beide partijen als definitief en verbindend wordt beschouwd. (get.) WILLEM. De verjaardag van Z. K. H. Willem Nicolaas Alexander Ere- derik Karei Hendrik, prins van Oranje, is gisteren alhier her dacht door het uitsteken der vlaggen en eene parade van het garnizoen. Uit Vlissingen schrijft men ons, dat men aldaar op gelijke wijze de verjaardag van den kroonprins der Nederlanden heeft gevierd. Staat dernederlandsche bank op 30augustus:omloopende bankbilletten 89,129,230,00, saldo's van rekeningen courant 16,395,205,471, munt en miint-materiaal 70,357,568.161. Het document, waarbij de hoofdvereeniging Het metalen kruis het gedenkteeken aan de gemeente Amsterdam heeft overgedragen cn dat thans op het stadhuis is ter bezigti- ging gesteld, is een zeer fraaije calligrafische arbeid, welke den heer J. Ed. Meijer alle eer aandoet. Het is op zoogenaamd maagdenperkament geschreven in gothisclie letteren, waarvan sommige in kleuren cn met goud en zilver zijn versierd. Do hoofdletter is zeer georneerd. In de versierselen prijkt, van bo ven een genius, dieiu de hand een gouden schild houdt, waarop een metalen kruis, welks vorm evenwel meer is die van een latijnsch kruisonder aan het ornement van de hoofdletter zijn op een banderol de jaartallen 1830 en 1S31 aangebragt. Menige benedictijner zou den heer Meijer dezen schooneu arbeid hebben benijd. Wij vernemen, dat dit stuk in eene fraaije lijst zal worden geplaatst, hetgeen voorzeker het beter zal doen uitkomen, dan de gewone houten lijst waarin het thans is gezet. De opdragtbrief is van den volgenden inhoud: «s-IIet hoofdbestuur van de vereenigiug Het meialen kruis, aan heereu burgemeester en wethouders en verdere leden van den gemeenteraad van Amsterdam. Naar des konings wensch is, onder het toevoorzigt van het hoofdbestuur der vereeniging Het metalen kruis in de hoofd stad des rijks een gedenkteeken opgerigt, gewijd aan den volksgeest in dejarenl830 en 1831. Eij de onthulling van dat gedenkteeken is onze taak vol bragt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1856 | | pagina 1