r MIDDEL B URGSCHE COURANT. N°' '107. Donderdag 'IS 50. 4 September. öinnrnkmö$cl)e tijöingrn. Deze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlis- singen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3, franco per post f 3,40. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentien is 23 cent per regel; van huwelijks, geboorte of doodbekend- makingen enz., van één tot zes regels f 1,50, voor eiken regel daarboven 23 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Yoor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant. EdiLie van woensdag avond 8 are. EB e It e n ui ui ali n s'o De burgemeester en wethouders van Vlissingen maken bekend, dat door hen op dingsdag- den 9 september 1856, des namiddags ten twee ure precies, ten raad huize der gemeente, onder nadere goedkeuring van den gemeenteraad, zal worden overgegaan tot de aanbesteding van liet Mitdiepen van «le nieuwe laaven te "WlissïDig-eBi, gelegen tusschen de in aanbouw zijnde steenen spuisluis en de nieuwe ijzeren draaibrug. De voorwaarden waarop de aanbesteding zal plaats hebben, zullen van af den 1 tot en met den 8 september ter gemeente secretarie en ten kantore van den gemeente-bouwmeester ter lezing liggen, van des voormiddags ten tien tot des namiddags ten drie ure (zon- en feestdagen uitgezonderd) zullende de aanwijzing in loco plaatshebben, daags vóór de aanbesteding des voormiddags ten tien ure, welke aanwijzing door den ge meente-bouwmeester zal worden gedaan, bij wien intusschen nadere inlichtingen te bekomen zijn. Ylissingen, den 26 augustus 1856. De burgemeester en wethouders van Ylissingen J. W. CALLENFELS. De secretaris M A B I L O T. EUltlellHirg 3 septesnbeif. Vervolg van de koninklijke besluiten betrekkelijk de conces sie van den Zeeuwseh-duitschen spoorweg. Art. 24. Dc keuze cn benoeming der beambten voor de leiding eu liet opzigt der werken van aanleg en van onderhoud of voor de exploi tatie en de ontvangst der gelden behoort uitsluitend aan den conces- sionnaris. Onder het personeel voor de exploitatie cn de ontvangst der gelden zijn begrepen dc wachters voor liet onderhoud cn het dagelijlcsch toc- zigt van den weg, alsmede voor de bediening der hekken hij de weg- ovcvgaivgen, hij de.beweegbare sporen enz Dit personeel moet talrijk genoeg zijn opdat niet ecnig deel van de dienst ooit in gebreke blijve. Het gouvernement heeft regt de beambten van den concessionnaris aan te wijzen die moeten becedigd worden, om de function van dienaren der geregtclijkc policie te kunnen waarnemen. Art. 25. JIct gouvernement doet door zijne beambten toezigt hon den over dc uitvoering van alle werken zoo wel van eersten aanleg als van onderhoud; zoo mede over de exploitatie. Dit toezigt heeft plaat-s ten koste van den concessionnaris. Om deze kosten te dekken kau dc concessionnaris vcrpligt worden in ccnc hem aau te wijzen kas, ecu bedrag te storten van hoogstens drie kwart per duizend van de som die voor den aanleg van den spoor weg en van al hetgeen daartoe behoort, bcnoodigd is. Art. 20. Het door liet gouvernement volgens het voorgaand artikel te houden toezigt, uitsluitend ten doel hebbende den concessionnaris te beletten zich aan de op hem rustende verpligtingen te onttrekken, is geheel van algemeen belang, cn kau dien ten gevolge tot gcene vcr- pligting, boe ook genaamd, ten laste van den staat aanleiding geven. Art. 27. Het staat aan liet gouvernement vrij den toestand van den spoorweg en van zijne aanliooriglicden, alsmede van bet materieel voor dc exploitatie, ten allen tijde te doen opnemen. Art.2S. Wordt er gedurende de uitvoering de werken bevonden dat zij niet overeenkomstig de regelen der kunst cn de bepalingen van dit bestek worden gemaakt, dan kan liet. gouvernement ze geheel of gedeeltelijk doen afbreken en weder opbouwen ten koste van den con cessionnaris, cn zulks op hoogcr gezag verrigten, indien dc concessi onnaris, bij de eerste aanzegging in gebreke bl ij ft aan dc ontvangenc bevelen te voldoen. Art. 29. Het gouvernement kau dc uitvoering verbieden en ver hinderen, van elk werk dat voor den vrijen afloop van bet water hinderlijk is, of het vrije verkeer op dc bestaande middelen van ge meenschap welke die ook zijn mogen, kan storen. Het kan den concessionnaris noodzaken tot het nemen van maatre gelen of des noods ten zijnen koste alle nöodige werken op hoog gezag doen uitvoeren, waardoor in elk geval de vrije afloop van het water en het vrije verkeer op de binnen- of groote wegen, dc kanalen, vaarwate ren enz. worde verzekerd, waar langs of waarover de spoorweg loopt. Geen kunstwerk mag worden gemaakt, geen weg of waterleiding worden verlegd, zonder dat een daartoe strekkend ontwerp vooraf door het gouvernement is goedgekeurd. Yoor de overgangen gelijk vloers geldt de zelfde bepaling. Het gouvernement kan dc plaatsen aanwijzen die van afsluitings hekken, wegwachtcrskuisjes of andere inrigtingen moeten voorzien worden, 0111 dc openbare veiligheid en een volkomen onderhoud van den spoorweg genoegzaam te verzekeren. Art. 30. Binnen een jaar na de gcheele voltooijing der werken, doet de concessionnaris op zijne kosten de eigendommen tot den spoor weg en zijne aanhoorigheden behoorende, naar gebruik afpalen en een kadastraal plan van liet geheel opmaken. Insgelijks wordt op zijne kosten cn in overleg met het. gouverne ment, eene beschrijvende en uitgewerkte staat opgemaakt van de gc heele spoorweglinie, van dc stations, van de kunstwerken, van de gebouwen enz. Behoorlijk gewaarmerkte afschriften in duplo der processen-ver baal van afpaling, van de kadastrale plans en van den beschrijvende» staat, worden op kosten van den concessiounaris opgemaakt en binnen den voorschreven termijn in de archieven van liet gouvernement ne- dergelcgd. Art. 31. Ten einde den concessionnaris schadeloos te stellen voor dc uitgaven cn werken waartoe hij zich bij bet tegenwoordige bestek verbindt, en onder uitdrukkelijke voorwaarden dat liij zijne verplig tingen naainvkeurig zal nakomen, zal hij gedurende een tijdvak van negentig jaar ten zijnen bate mogen innen alle regten en gelden waar van liet bedrag zal worden bcpaajd door tarieven in gemeen overleg, met bet departement van binnenlandsclie zaken vast te stellen. Het vervoer zal geheel en al geschieden ten koste en door dc zorgen van den concessionnaris. Evengemelde termijn van negentig jaar gaat in op bet tijdstip waar op behoorlijk zal blijken dat alle werken van eersten aanleg zijn vol tooid cn dat de nieuwe gemeenschap die het onderwerp dezer concessie uitmaakt, vatbaar is om over hare gehccle uitgestrektheid ten dienste van het publiek te worden gesteld. Voor het vervoer van reizigers kunnen de tarieven nimmer hoogcr zijn dan In de wagons der 1ste klasse0,05. u u u 2de v - 0,04. 3de - 0,02*-. berekend voor den doorloopenden afstand van eene ncderlaudsche mijl van 1000 ellen. De tarieven voor het vervoer van goederen en bagaadje, zullen niet hoogcr zijn dan die welke voor het transport dier voorwerpen, voor den JYcderlaudsch-bclgischen spoorweg tusschen Antwerpen cn het Hollaudsche diep vastgesteld, worden geheven. Het laden en lossen van koopmansgoederen geschiedt door den con cessionnaris, ten kosten van den verzender, volgens een nader vast te stellen tarief, door liet gouvernement goedgekeurd. Reizigers mogen 25 ned. ponden vrachtvrij medevoeren, mits dc pakken, koffers of zakken niet grootcr zijn dan 50 op 25 a 30 ned. duim, en mits de goederen onder de banken der rijtuigen kunnen ge plaatst worden, zonder ecnigcu binder voor de andere reizigers. liet vervoeren van gevaarlijke goederen en van ondeelbare voor werpen van zeer groote afmetingen, kan geweigerd worden. Your dit vervoer kan de concessionnaris zich met de verzenders verstaan. Wanneer meer dan een wagen voor liet vervoer van eenig voorwerp vcrcischt wordt, betaalt de verzender de volle vracht van dc gebruikte wagens. Worden de tarieven voor het vervoer van goederen en bagaadje op de staatsbaucu in Belgic lager gesteld dan dc hiervoren bedoelde tarie ven, dan kan het gouvernement eene gelijke verlaging aan den conces sionnaris hevelen, en is deze gehouden aim dit hevel binnen drie maan den gevolg te geven. Zoo dc overfcogt van bet Sloe of van dc Oosterschelde met eene stoomboot of stoomvlot mogt plaats hebben, zal geeiie verhooging van vracht daarvoor, ouder welke benaming ook, mogen berekend worden, liet gewone tarief zal over dc lengte der overvaart worden berekend. Art. 32. Tegen de prijzen der alzoo vastgestelde tarieven, cn behou dens dc hierna bepaalde uitzonderingen, verbindt zich de concession naris om voortdurend, met zorg, nnauwgezetheid cn zonder uitzonde ringen hij gunst, ten zijnen koste te vervoeren, dc reizigers met hunne bagaadje, de koopmansgoederen van allen aard, dc rijtuigen, paarden en vee, liet geld of dc geldswaarden die hem worden toever trouwd. Art. 33. Bijaldien dc concessionnaris het nuttig en raadzaam mogt J oordeclcn sommige voorwerpen tc vervoeren tegen lagere prijzen dan die der in gemeen overleg met liet gouvernement vastgestelde tarieven, J mogen de alzoo verlaagde prijzen niet weder verhoogd worden dan na ccn tijdsverloop van drie maanden. Art. 34. Alle veranderingen van dc vastgestelde tarieven, moeten bij ccn besluit van den minister van binnenlandscbc zaken worden goedgekeurd. Zij worden ten minste eene maand te voren bekend gemaakt door middel van aanplakbiljetten en afkondigingen. Art. 35. 1) De regten worden door den concessionnaris zonder onderscheid van personen en zonder liet toestaan van gunsten gcind. Indien lagere regten worden ontvangen, dan bij de hierboven ge melde tarieven is vastgesteld zal het gouvernement de aldus toegestane vermindering toepasselijk kunnen verklaren op het vervoer van do zeilde koopwaren dat onder de zelfde omstandigheden plaats heeft; dc prijzen kunnen dan, even als voor de andere verminderingen eerst na ecu verloop van drie maanden weder verhoogd worden. 1) Verminderingen of teruggave aan onvermogendeu toegestaan geven in geen geval aanleiding tot de toepassing der voorgaande be paling. Art. 36. Militairen in dienst, zoo wel oiiiciercn als minderen, te zamen of afzonderlijk reizende, zullen voor zich en voor hunne ba gaadje niet meer dan de helft van het vastgestelde tarief betalen. Yoor detachementen sterk 25 hoofden eu daarboven zal echter niet meer dan een derde van het tarief betaald worden. Wanneer bet gouvernement troepen, krijgsmatericel en andere mi litaire goederen langs den spoorweg wil doen vervoeren, is de conces sionaris gehouden tegen den balven prijs van het vastgestelde tarief, zulks te doen, des noods met speciale treinen, of dit gevorderd wor dende door alle middelen van vervoer, voor de dienst op den spoorweg bestemd, ter beschikking van het gouvernement tc stellen. Art. 37. De locomotieven en wagens welke het ministerie van oor log nu of later voor zijne rekening mogt willen aanschaffen, om te dienen voor militair gebruik op den gecoucessionnoerden weg, zullen worden toegelaten tegen de betaling van een, met overleg van het gou vernement vast te stellen tarief. Van die locomotieven eu wagens zal door bet ministerie van oorlog geen gebruik worden gemaakt dan met in achtneming van de alge- mecno belangen, ten opzigte van liet gewoon verkeer eu zonder Je dienst op den weg te hinderen of te belemmeren. Dc hiervoren bedoelde uitsluitend militaire treinen zullen onder dc leiding van ecu militair personeel worden gesteld. Aan officieren en onderofficieren daartoe door bet ministerie van oorlog bestemd, zal de gelegenheid worden gegeven om zich praktisch bekend te maken met al wat tot den spoorweg en het leiden van trei nen enz. aangaat; alles echter buiten kosten der onderneming. Art. 3S. Op elke aanvrage is de concessionnaris vcrpligt met de ge wone treinen de cellulaire wagens tc doen vertrekken die voorliet ver voer van gevangenen gebruikt worden. De rijksbeambten, de wachters, dc marechaussee!} en dc gevange nen, die in dc cellulaire wagens plaats nemen, worden even als de wa gens, kosteloos vervoerd. Tot zoo lang liet gouvernement gcene cellulaire wagens in gebruik neemt, is de concessionnaris gehouden gewone rijtuigen of gedeelten van gewone rijtuigen kosteloos beschikbaar te stellen, eu daarin dc ge vangenen, liunuc geleiders enz., mede kosteloos te vervoeren. Art. 39. Dc concessionnaris is vcrpligt met eiken gewonen trein cn in elke rigtiug over de geheelc uitgestrektheid van den spoorweg van Ylissingen tot aan dc Maas hij Yenlo, het vervoerbaar kantoor der brievenposterij, de brieven en paketten cn de beambten der bricvcu- posten) kosteloos mede tc nemen. Bij gebreke van vervoerbaar kantoor stelt de concessionnaris koste loos ter beschikking van het gouvernement een rijtuig, of ccn gedeelte van een rijtuig voor dc dienst der brievenposterij eu voor bet kosteloos vervoer der beambten aan die dienst verbonden. Art. 40. Zoo er van stoombooten voor dc overtogt van Sloe of Oos terschelde wordt gebruik gemaakt, is dc concessionnaris gehóuden aau boord dier stoombooten behoorlijke lokalen, kosteloos beschikbaar te stellen ter vervanging der vervoerbare postkantoren en voor het kosteloos vervoer der gevangenen cn hunne bewakers. Art. 41. Telkens wanneer door het gouvernement, buiten de gere gelde treinen, het vertrek van een extra trein liet zij bij dag, hetzij bij nacht wordt gevorderd, moet eronmiddelijk aan die vordering worden voldaan. De prijs van den afgezonden trein wordt daarna bij minnelijke schik king bepaald of door tauxatic van deskundigen tusschen het gouver nement eu den concessionnaris geregeld. Art. 42. Dc concessionnaris is gehouden op elk punt van den weg waar het gouvernement zulks noodig oordeelt, ecu behoorlijk lokaal voor de dicust der pesterij te leveren. i Hier voor wordt lictu huur of schadeloosstelling betaald, volgens l onderlinge overeenkomst. I Het gouvernement behoudt zich het regt voor, op ziine kosten eu zonder schadeloosstelling, te doen plaatsen de palen cn toestellen be- noodigd om de uitwisseling der brievenzakken, zonder stilstaan Ut treinen te doen plaats hebben, onder voorwaarde nogthans dat du toc- 1) In liet oude besluit werd in de 2de alinea in dc plaats van «op het vc: voer van do zelfde koopwaren, dat ouder de zelfde omstandigheden plan heeft," gelezen«op het daarmede overeenstemmende gedeelte der tart ven."

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1856 | | pagina 1