MIDDELM RGSCHE
C O U R A N T.
r 93.
Zatiirdag
1856.
2 Augustus.
Smnmlanöscfjr tijöntgm.
ï)eze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlis-
singen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
De abonnementsprijs per drie maanden is 3franco per post f 3,40.
De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave.
De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regel; van huwelijks, geboorte of dood bekend
makingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent.
Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. Dc betaling geschiedt kontant.
Editie van vrijdag avond 8 ure.
Middelburg 1 augustus»
Volgens een gisteren avond uit 's Hage ontvangen telegrafisch
berigt,mag men met grond verwachten dat de onderhandelingen
betreffende den spoorweg van Vlissingen naar de auitsche
grenzen binnen korMot een gewenscht einde zullen leiden, en
dat alzoo de onlangs gerezene bezwaren weder uit den weg
geruimd zijn.
Woensdag heeft te Leyden de opening plaats gehad van de
stembussen tot verkiezing van een lid van de tweede kamer der
staten-generaal. Men weet dat er eene herstemming moest
plaats hebben tusschen de heeren mrs. G. J. C. van Reenen en
G. Groen van Prinsterer.
Er moesten zijn ingeleverd 2082 biljetten doch er werden
2152 geldige biljetten en 13 van onwaarde in de bus gevonden.
De heer mr. van Reenen en de heer mr. Groen van Prinste
rer bekwamen beide 1076 stemmen.
De stemming is volgens art. 66 der kieswet, door het bureau
nietig verklaard.
Bij de nieuwe stemming, ter vervulling der vacature in de
tweede kamer tot 15 september, is de heer mr. G. J. C. van
Reenen als zoodanig gekozen met 988 van de 1981 geldige
stemmen, terwijl er 907 op den heer mr. Groen van Prinsterer
waren uitgebragt.
Wij vernemen dat bij gelegenheid van de 25ste verjaring van
den tiendaagschen veldtogt, heeren officieren van het alhier in
bezetting liggende 3de bataillon van het 1ste regemeut infante
rie, die aan de krijgsverrigtingen van 1831 hebben deelgeno
men, voornemens zijn van 2 tot 11 dezer het groote metalen
kruis te dragen, tot herinnering aan die wapenfeiten en als een
huldeblijk aan hunnen aanvoerder den prins van Oranje, wijlen
Z. M. koning Willem II.
Door den inspecteur over het loodswezen enz. in het zeven
de district Ie Ylissingen is gisteren onder nadere goedkeuring
bij inschrijving aanbesteed het verrigten van eenige onder
houdswerken aan den kustlichttoren te Westkapelle en aan
de woning van den opzigler der kustverlichting aldaar, welk
werk is aangenomen door 3. Dommisse le Ylissingen voor de
som van ƒ1,208.
Heden schrijft men ons uit Ylissingen
Gisteren avond werd bij de aankomst der rotterdamsche
stoomboot alhier, de ketting aan den ingang der marinehaven
opgehaald, welke tot sluiting dient. Deze was echter, terwijl ge
melde boot daarover voer, te hoog opgehaald, daardoor ging het
rad aan liet draaijen en liep de ophaalketting wederom af. De
werkman van de marine niet die sluiting belast, deed eenen ge
vaarlijken val en bekwam door den schok zware kneuzingen.
Heden ochtend zijn aan de marinewerf alhier twee werk
lieden gevallen, waardoor de eene een arm en been gebroken
heeft en de andere een spijker door den voet kreeg.
Men schrijft ons uit Goes 31 julij
Eergisteren werd de algemeene vergadering gehouden der
Zuidbevelandsche onderwijzers-vereeniging en de afdeeling
Zeeland van het Nederlandsch onderwijzers-genootschap.
De vergadering werd bestuurd door ds. J. ab Utrecht Dres-
selhuis, schoolopziener in dit district; 32 leden waren ter ver-
gadering tegenwoordig.
De vergadering werd geopend door den voorzitter met eene
allerbelangrijkste voorlezing over de bepalingen betrekkelijk
het onderwijs van den tijd van Karei den grooten tot op onze
dagen.
Aangenaam werden de werkzaamheden afgewisseld door bij
dragen over verschillende onderwerpen in verband tot het on
derwijs, waarbij inzonderheid de aandacht geboeid werd door
de voordragt eener dialoog.
Na afloop der werkzaamheden vereenigde men zich aan eenen
I vrieudschappelijkeu maaltijd.
Heden nacht is in het telegraafbureau alhier ingebroken
en de kas. waarin ongeveer f90 voorhanden was, ontvreemd.
De justitie heeft zich er heen begeven tot het doen van lokaal
onderzoek.
Den 26 julij werd, door den reddingkotter van deZuid-
hollandsche reddingmaatschappij, op de reede van Zierikzee ge-
bragt het amerikaansch barkschip, genaamd Usa Lomayer, ge
zagvoerder Izaac Gater, komende van Adyal, beladen met rijst
en bindrotting, bestemd naar Rotterdam. Naar men verzekert
zou welligt 20 minuten later, zonder behulp van genoemde
kotter, het schip op den Banjaard totaal verongelukt zijn.
Men leest in de Nederlandsche staats-courant het volgende
Rappoi'taan den koniug
Het is uwe majesteit bekend dat de gemeenschap met de
zee, voor onze groote koopsteden, Amsterdam en Rotterdam,
niet geheel voldoet aan de tegenwoordige behoefte van handel
en scheepvaart. Het is dus hoogst wenschelijk dat die gemeen
schap worde verbeterd.
Uwe majesteit heeft daarom het voornemen toegejuicht om
aan Amsterdam een korteren weg naar zee te geven, door het
graven van een nieuw kanaal, dat Holland op zijn smalst zal
doorsnijden. Dat voornemen, welks uitvoering uwe majesteit
zeker zal willen bevorderen, moet echter niet terughouden van
verbeteringen aan het bestaande kanaal van Noordholland aan
te brengen.
Reeds voor eenigen tijd heeft de heer inspecteur van dei-
Kun op die verbeteringen gewezen, voor 's rijks marine niet
minder dan voor den handel der hoofdstad gevorderd. Deschut-
kollcen dienen verlengd, de sluizen verwijd, de meest scherpe
bogten van het kanaal afgesneden of verflaauwd, en zijne boor
den versterkt te worden, om bestand te zijn tegen de meer en
meer toenemende stoomboot vaart.
n Het onderzoek naar deze en andere verbeteringen wensch
ik op te dragen aan de hoofdingenieurs Storm Buysing, van
Gendt en Ortt. Ik zal hen een volledig ontwerp vragen, met be
grooting van kosten en aanwijzing der orde, waarin de werken
moeten uitgevoerd worden. Na hun verslag ontvangen te heb
ben, zal ik de eer hebben aan uwe majesteit de middelen voor
te dragen welke, naar mijn inzien, moeten aangewend worden,
om de opgegeven verbeteringen tot stand te brengen.
n Ik vlei mij dat uwe majesteit mijn voornemen zal gelieven
goed te keuren, en mij tevens de magtiging zal willen geven,
welke ik reeds bij den aanvang noodig heb van het onderzoek
ten behoeve van de gemeenschap van Rotterdam met de zee in
te stelleu.
//Om die gemeenschap te verbeteren is, zoo als uwe majesteit
weten zal, voor lang reeds sprake geweest van een kanaal door
Elakkée. De gemeenteraad van Brielle bood verleden jaar uwe
majesteit een adres aan, waarbij een onderzoek verzocht werd
of het zeegat van de Nieuwe Maas niet zoodanig zou kunnen
verbeterd worden dat het kanaal door Elakkée onnoodig, en de
scheepvaart van Rotterdam, Dordrecht en Schiedam te gelijk
met de welvaart van Brielle zou verzekerd wezen. Kortgeleden
werd mijne aandacht op deze belangrijke aangelegenheid geves
tigd door burgemeester en wethouders van Rotterdam. De
heer inspecteur van cler Kun, door mij over deze zaak geraad
pleegd, heeft mij medegedeeld dat in andere landen, met name
in Schotland aan de Clyde, in Frankrijk aan de Seine en de
Rhone, werken zijn aangelegd, die eene gunstige uitkomst
schijnen te hebben, en bij de verbetering van het Brielsche zee
gat welligt navolging verdienen. De heer ingenieur P. Caland
te Brielle was door lieni reeds lang op dit onderwerp aandachtig
gemaakt, en daarom en om zijne plaatselijke kennis boven ande
ren geschikt om onderzoek te doen naar de middelen buiten
's lands aangewend, en hunne toepasselijkheid bij het Brielsche
zeegat.
//Ik wensch daarom genoemden ingenieur naar Schotland
en Frankrijk te zenden, om die werken naauwlceurig op te ne
men, en de uitkomst, er door verkregen, na te gaan. Zoo dat
onderzoek gunstige gevolgen belooft van dergelijke werken, rer
verbeteriug van het zeegat van de Nieuwe Maas, wensch ik het
ontwerpen dier werken op t;e dragen aan den hoofdingenieur
Greve, door den ingenieur Caland bijgestaan.
In het vertrouwen, dat uwe majesteit den weg zal goedkeu
ren dien ik hierbij wil inslaan, neem ik eerbiedig de vrijheid, ter
bekrachtiging een ontwerp van besluit aan te bieden."
's Gravenhage, den 24 julij 1S56.
De minister van "binnenlandsche zaken,
(get.) Simons.
Z. M. heeft zich bij besluit van den 26 julij met bovenstaand
rapport vereenigd.
Den 26 julij heeft de minister van binnenlandsche zaken, de
heer Simons, een prachtig diner gegeven aan de hoogleeraren
en andere docenten bij de koninklijke akademie te Delft. Dc
minister heeft bij zijne te dier gelegenheid gehouden toespraak
onder anderen te kennen gegeven, dat het zijn bepaald voorne-
is, met betrekking tot de waarneming en behartiging der belan
gen van de akademie, het heft in handen te houdenwaaruit
men meent te mogen afleiden, dat hij de betrekking van direc
teur der genoemde inrigting, immers vooreerst, zal blijven waar
nemen. De bedoelde mededeeliug is door de aanwezigen met
een levendig gejuich beantwoord.
Den 29 julij heeft aan het ministerie van binnenlandsche za
ken, onder voorzitterschap van den heer Simons, minister van
binnenlandsche zaken, bijgestaan door den heer W. C. A. Sta
ring, referendaris bij dat departement, als secretaris, de opening
plaats gehad van het landbouwkundig congres. Z. exc. heeft bij
zijne openingsrede mededeelingen nopens den landbouw gedaan.
Wij meenen onzen lezers geene ondienst te doen mot de
vermelding, dat de russische regering aan de legatieu in het
buitenland order heeft gegeven, om het reizen van vreemde
lingen naar Rusland te vergemakkelijken.
De gouden medaille, welke doorZ. M. den keizer van Rus
land aan den heer Ch. Enthoven, firma Enthoven co., tc
's Gravenhage, is toegekend, is verleend voor eene uitvinding,
ter vervaardiging van koperen kisten tot het bewaren van bus
kruid, welke allezins aan het beoogde doel hebben voldaau.
De heer P. Keiler te Antwerpen heeft concessie gevraagd tot
het aanleggen van een spoorweg, ter bevordering van het inter
nationaal verkeer tusschen Belgie, Nederlanden Duitschland,
terwijl ook Frankrijk daardoor bevoordeeld zou worden, uit
hoofde van het onmiddelijk in gemeenschap brengen van Calais
met Hellevoetsluis. Het door hem aangewezen tracé is dit:
Yan Antwerpen zou de linie over Merxern, St. Job in 'L Goor,
Westmalle, Oostmalle en Turnhout loopen, bij Rensel dc neder
landsche grenzen doorsnijden en van daar den weg over lloog-
loon, Oir te, Zeetst, Blaarthen, Eindhoven, Geldorp en Veulo
nemen, om op een vast punt in de rayon dier vesting de Maas
over te steken, en van daar over Wachtendonk en Meurs Ic
gaan, om in de nabijheid van Ruhrortaan den Rijn uit tc komen.
Langs een zijtak van Yenlo naar Crefeldt zou men zeer spoedig
Keulen bereikt hebben. De heer Keiler acht het ook in het be
lang van Nederland zijn plan te begunstigen//Deze linie zou,
zegt hij, dat land twee voordeden van den eersten rang aan-'
bieden; vooreerst dat, om den toestand der armste stréken van
Noordbrabaut en Limburg te verbeteren, en vervolgens dat
om de nederlandsche havens langs een korteren en minder kost
baren weg dan de tot hiertoe voorgestelde, in gemeenschap inct
Duitschland te brengen. Alle voorgeslagene plannen zouden
Nederland slechts in eene indirecte gemeenschap met llainm,
het midden-punt der spoorweglinie van Neder- en Midden-
Duitschland brengen, terwijl men nu een veel korteren en veel
minder kostbaren weg erlangen zou, door den spoorweg van