MIDDELM RGSCHE C O U R A N T. r 93. Zatiirdag 1856. 2 Augustus. Smnmlanöscfjr tijöntgm. ï)eze courant verschijnt des dingsdags, donderdags en zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlis- singen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure. De abonnementsprijs per drie maanden is 3franco per post f 3,40. De inzending van advertentien kan geschieden tot tien ure des morgens, op den dag der uitgave. De prijs van gewone advertentien is 22 cent per regel; van huwelijks, geboorte of dood bekend makingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent. Buitengewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen. Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. Dc betaling geschiedt kontant. Editie van vrijdag avond 8 ure. Middelburg 1 augustus» Volgens een gisteren avond uit 's Hage ontvangen telegrafisch berigt,mag men met grond verwachten dat de onderhandelingen betreffende den spoorweg van Vlissingen naar de auitsche grenzen binnen korMot een gewenscht einde zullen leiden, en dat alzoo de onlangs gerezene bezwaren weder uit den weg geruimd zijn. Woensdag heeft te Leyden de opening plaats gehad van de stembussen tot verkiezing van een lid van de tweede kamer der staten-generaal. Men weet dat er eene herstemming moest plaats hebben tusschen de heeren mrs. G. J. C. van Reenen en G. Groen van Prinsterer. Er moesten zijn ingeleverd 2082 biljetten doch er werden 2152 geldige biljetten en 13 van onwaarde in de bus gevonden. De heer mr. van Reenen en de heer mr. Groen van Prinste rer bekwamen beide 1076 stemmen. De stemming is volgens art. 66 der kieswet, door het bureau nietig verklaard. Bij de nieuwe stemming, ter vervulling der vacature in de tweede kamer tot 15 september, is de heer mr. G. J. C. van Reenen als zoodanig gekozen met 988 van de 1981 geldige stemmen, terwijl er 907 op den heer mr. Groen van Prinsterer waren uitgebragt. Wij vernemen dat bij gelegenheid van de 25ste verjaring van den tiendaagschen veldtogt, heeren officieren van het alhier in bezetting liggende 3de bataillon van het 1ste regemeut infante rie, die aan de krijgsverrigtingen van 1831 hebben deelgeno men, voornemens zijn van 2 tot 11 dezer het groote metalen kruis te dragen, tot herinnering aan die wapenfeiten en als een huldeblijk aan hunnen aanvoerder den prins van Oranje, wijlen Z. M. koning Willem II. Door den inspecteur over het loodswezen enz. in het zeven de district Ie Ylissingen is gisteren onder nadere goedkeuring bij inschrijving aanbesteed het verrigten van eenige onder houdswerken aan den kustlichttoren te Westkapelle en aan de woning van den opzigler der kustverlichting aldaar, welk werk is aangenomen door 3. Dommisse le Ylissingen voor de som van ƒ1,208. Heden schrijft men ons uit Ylissingen Gisteren avond werd bij de aankomst der rotterdamsche stoomboot alhier, de ketting aan den ingang der marinehaven opgehaald, welke tot sluiting dient. Deze was echter, terwijl ge melde boot daarover voer, te hoog opgehaald, daardoor ging het rad aan liet draaijen en liep de ophaalketting wederom af. De werkman van de marine niet die sluiting belast, deed eenen ge vaarlijken val en bekwam door den schok zware kneuzingen. Heden ochtend zijn aan de marinewerf alhier twee werk lieden gevallen, waardoor de eene een arm en been gebroken heeft en de andere een spijker door den voet kreeg. Men schrijft ons uit Goes 31 julij Eergisteren werd de algemeene vergadering gehouden der Zuidbevelandsche onderwijzers-vereeniging en de afdeeling Zeeland van het Nederlandsch onderwijzers-genootschap. De vergadering werd bestuurd door ds. J. ab Utrecht Dres- selhuis, schoolopziener in dit district; 32 leden waren ter ver- gadering tegenwoordig. De vergadering werd geopend door den voorzitter met eene allerbelangrijkste voorlezing over de bepalingen betrekkelijk het onderwijs van den tijd van Karei den grooten tot op onze dagen. Aangenaam werden de werkzaamheden afgewisseld door bij dragen over verschillende onderwerpen in verband tot het on derwijs, waarbij inzonderheid de aandacht geboeid werd door de voordragt eener dialoog. Na afloop der werkzaamheden vereenigde men zich aan eenen I vrieudschappelijkeu maaltijd. Heden nacht is in het telegraafbureau alhier ingebroken en de kas. waarin ongeveer f90 voorhanden was, ontvreemd. De justitie heeft zich er heen begeven tot het doen van lokaal onderzoek. Den 26 julij werd, door den reddingkotter van deZuid- hollandsche reddingmaatschappij, op de reede van Zierikzee ge- bragt het amerikaansch barkschip, genaamd Usa Lomayer, ge zagvoerder Izaac Gater, komende van Adyal, beladen met rijst en bindrotting, bestemd naar Rotterdam. Naar men verzekert zou welligt 20 minuten later, zonder behulp van genoemde kotter, het schip op den Banjaard totaal verongelukt zijn. Men leest in de Nederlandsche staats-courant het volgende Rappoi'taan den koniug Het is uwe majesteit bekend dat de gemeenschap met de zee, voor onze groote koopsteden, Amsterdam en Rotterdam, niet geheel voldoet aan de tegenwoordige behoefte van handel en scheepvaart. Het is dus hoogst wenschelijk dat die gemeen schap worde verbeterd. Uwe majesteit heeft daarom het voornemen toegejuicht om aan Amsterdam een korteren weg naar zee te geven, door het graven van een nieuw kanaal, dat Holland op zijn smalst zal doorsnijden. Dat voornemen, welks uitvoering uwe majesteit zeker zal willen bevorderen, moet echter niet terughouden van verbeteringen aan het bestaande kanaal van Noordholland aan te brengen. Reeds voor eenigen tijd heeft de heer inspecteur van dei- Kun op die verbeteringen gewezen, voor 's rijks marine niet minder dan voor den handel der hoofdstad gevorderd. Deschut- kollcen dienen verlengd, de sluizen verwijd, de meest scherpe bogten van het kanaal afgesneden of verflaauwd, en zijne boor den versterkt te worden, om bestand te zijn tegen de meer en meer toenemende stoomboot vaart. n Het onderzoek naar deze en andere verbeteringen wensch ik op te dragen aan de hoofdingenieurs Storm Buysing, van Gendt en Ortt. Ik zal hen een volledig ontwerp vragen, met be grooting van kosten en aanwijzing der orde, waarin de werken moeten uitgevoerd worden. Na hun verslag ontvangen te heb ben, zal ik de eer hebben aan uwe majesteit de middelen voor te dragen welke, naar mijn inzien, moeten aangewend worden, om de opgegeven verbeteringen tot stand te brengen. n Ik vlei mij dat uwe majesteit mijn voornemen zal gelieven goed te keuren, en mij tevens de magtiging zal willen geven, welke ik reeds bij den aanvang noodig heb van het onderzoek ten behoeve van de gemeenschap van Rotterdam met de zee in te stelleu. //Om die gemeenschap te verbeteren is, zoo als uwe majesteit weten zal, voor lang reeds sprake geweest van een kanaal door Elakkée. De gemeenteraad van Brielle bood verleden jaar uwe majesteit een adres aan, waarbij een onderzoek verzocht werd of het zeegat van de Nieuwe Maas niet zoodanig zou kunnen verbeterd worden dat het kanaal door Elakkée onnoodig, en de scheepvaart van Rotterdam, Dordrecht en Schiedam te gelijk met de welvaart van Brielle zou verzekerd wezen. Kortgeleden werd mijne aandacht op deze belangrijke aangelegenheid geves tigd door burgemeester en wethouders van Rotterdam. De heer inspecteur van cler Kun, door mij over deze zaak geraad pleegd, heeft mij medegedeeld dat in andere landen, met name in Schotland aan de Clyde, in Frankrijk aan de Seine en de Rhone, werken zijn aangelegd, die eene gunstige uitkomst schijnen te hebben, en bij de verbetering van het Brielsche zee gat welligt navolging verdienen. De heer ingenieur P. Caland te Brielle was door lieni reeds lang op dit onderwerp aandachtig gemaakt, en daarom en om zijne plaatselijke kennis boven ande ren geschikt om onderzoek te doen naar de middelen buiten 's lands aangewend, en hunne toepasselijkheid bij het Brielsche zeegat. //Ik wensch daarom genoemden ingenieur naar Schotland en Frankrijk te zenden, om die werken naauwlceurig op te ne men, en de uitkomst, er door verkregen, na te gaan. Zoo dat onderzoek gunstige gevolgen belooft van dergelijke werken, rer verbeteriug van het zeegat van de Nieuwe Maas, wensch ik het ontwerpen dier werken op t;e dragen aan den hoofdingenieur Greve, door den ingenieur Caland bijgestaan. In het vertrouwen, dat uwe majesteit den weg zal goedkeu ren dien ik hierbij wil inslaan, neem ik eerbiedig de vrijheid, ter bekrachtiging een ontwerp van besluit aan te bieden." 's Gravenhage, den 24 julij 1S56. De minister van "binnenlandsche zaken, (get.) Simons. Z. M. heeft zich bij besluit van den 26 julij met bovenstaand rapport vereenigd. Den 26 julij heeft de minister van binnenlandsche zaken, de heer Simons, een prachtig diner gegeven aan de hoogleeraren en andere docenten bij de koninklijke akademie te Delft. Dc minister heeft bij zijne te dier gelegenheid gehouden toespraak onder anderen te kennen gegeven, dat het zijn bepaald voorne- is, met betrekking tot de waarneming en behartiging der belan gen van de akademie, het heft in handen te houdenwaaruit men meent te mogen afleiden, dat hij de betrekking van direc teur der genoemde inrigting, immers vooreerst, zal blijven waar nemen. De bedoelde mededeeliug is door de aanwezigen met een levendig gejuich beantwoord. Den 29 julij heeft aan het ministerie van binnenlandsche za ken, onder voorzitterschap van den heer Simons, minister van binnenlandsche zaken, bijgestaan door den heer W. C. A. Sta ring, referendaris bij dat departement, als secretaris, de opening plaats gehad van het landbouwkundig congres. Z. exc. heeft bij zijne openingsrede mededeelingen nopens den landbouw gedaan. Wij meenen onzen lezers geene ondienst te doen mot de vermelding, dat de russische regering aan de legatieu in het buitenland order heeft gegeven, om het reizen van vreemde lingen naar Rusland te vergemakkelijken. De gouden medaille, welke doorZ. M. den keizer van Rus land aan den heer Ch. Enthoven, firma Enthoven co., tc 's Gravenhage, is toegekend, is verleend voor eene uitvinding, ter vervaardiging van koperen kisten tot het bewaren van bus kruid, welke allezins aan het beoogde doel hebben voldaau. De heer P. Keiler te Antwerpen heeft concessie gevraagd tot het aanleggen van een spoorweg, ter bevordering van het inter nationaal verkeer tusschen Belgie, Nederlanden Duitschland, terwijl ook Frankrijk daardoor bevoordeeld zou worden, uit hoofde van het onmiddelijk in gemeenschap brengen van Calais met Hellevoetsluis. Het door hem aangewezen tracé is dit: Yan Antwerpen zou de linie over Merxern, St. Job in 'L Goor, Westmalle, Oostmalle en Turnhout loopen, bij Rensel dc neder landsche grenzen doorsnijden en van daar den weg over lloog- loon, Oir te, Zeetst, Blaarthen, Eindhoven, Geldorp en Veulo nemen, om op een vast punt in de rayon dier vesting de Maas over te steken, en van daar over Wachtendonk en Meurs Ic gaan, om in de nabijheid van Ruhrortaan den Rijn uit tc komen. Langs een zijtak van Yenlo naar Crefeldt zou men zeer spoedig Keulen bereikt hebben. De heer Keiler acht het ook in het be lang van Nederland zijn plan te begunstigen//Deze linie zou, zegt hij, dat land twee voordeden van den eersten rang aan-' bieden; vooreerst dat, om den toestand der armste stréken van Noordbrabaut en Limburg te verbeteren, en vervolgens dat om de nederlandsche havens langs een korteren en minder kost baren weg dan de tot hiertoe voorgestelde, in gemeenschap inct Duitschland te brengen. Alle voorgeslagene plannen zouden Nederland slechts in eene indirecte gemeenschap met llainm, het midden-punt der spoorweglinie van Neder- en Midden- Duitschland brengen, terwijl men nu een veel korteren en veel minder kostbaren weg erlangen zou, door den spoorweg van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1856 | | pagina 1