muziekanten der schutterij3. liet muziekkorps van het
regemeut grenadiers en jagers; 4. deputatie uit de lieder
tafels der hofstad; 5. het gezelschap Cecilia, voorafgegaan,
door hare met een aantal ihsignieu rijk versierde banier
Gv een detachement kavallerie, begaf zich naar het gebouw
Piligeiiti.a, waar de waardige vreemdelingen werden begroet
door de leden der liedcitafels dezer stad. Van daar begaf
het gezelschap zich naar de Witte sociëteit.waar het een
diner werd aangeboden en een 25tal rijtuigenwaarmede
zijne leden zich toen naar Scheveningen begaven.
Om half twee ure teruggekeerd, werd door de vreemde
toonkunstenaren een concert gegeven in het Willems-park,
dat daartoe feestelijk was iu-gerigt, en alwaar eene drukke
menigte was bijeen gekomen oin de menschlievende pogingen
dezer Belgen te schragen.
Een gelijk druk bezoek verwacht men heden avond in
Diligent ia, waar zij hun tweede concert zullen geven.
Uit een en ander moge blijken dat de residentie zich
heden in feestgewaad heeft gehuld. Inde straten langs welke
de stoet zich heeft begeveuwapperen allerlei soorten van
vlaggenen de gebouwen waar cle vreemdelingen hun in
trek zullen nemen, zijn rijk versierd en van toepasselijke
opschriften voorzien. Ook de tweede kamer heeft een
blijk van hulde willen brengen aan het menschlievcncl doel
onzer naburendoor zonder stemming aan te nemen het
voorstel van den heer Thorbecke om tegen half twee de
werkzaamheden voor heden te eindigen. liet geheele feest,
begunstigd door heerlijk weder, zal gewis nog lang aan
liet genot doen denken, hewelk de edele zucht dezer Belgen
den Hagenaars heden deed smaken.
Londen 4 junij.
De Morningpost deelt eene depeche uit het kamp voor
Sebastopol mede, gedagt.eckend 2 junij, en luidende als volgt
"Wij hebben Stranychi genomen." De Bussen hebben
de aldaar aanwezige provisie vernietigd, die naar begrooting
in de behoefte van het russische leger gedurende een maand
had kunnen voorzien.
Lord Panmure heeft eene depeche bekend gemaakt van
lord Raglangedagteekend 3 junij, en waarin wordt berigt
dat kapitein Moore van de cirkassisehe kust is terug gekeerd.
De Russen hebben Soudjouk Kala ontruimd met achterla
ting van 60 stukken grof geschut.
Londen 5 junij.
Bij de lieropening van de zifting van het lagerhuis op
gisferen heeft de heer Milner Gibson de debatten begonnen
oyer zijne motie tot het aannemen van Ruslands voorstel
len, als grondslag van de vredes-voorstellen. Sir W. Moles-
worl.h heeft bij deze gelegenheid de regering verdedigd. -
Na dut nog verscheidene redenaars het woord h#ddeu ge
voerd heeft de heer Cobden voorgesteld de debatten te ver
dagen tot morgen, waartoe is besloten. Overigens is er
niets gevvigtigs voorgevallen.
Petersburg 4 junij.
Bij eene keizerlijke ukase van 31 mei, worden de kozak
ken der .gouvernementen Tschernigow en Pultawa, in Klein
Rusland opgeroepen, om tot. verdediging van het rijk een
leger Ie organiseren, aan welken last onmiddellijk moet wor
den voldaan.
"Weenen 4 junij.
Ten 12 ure waren heden al de leden der conferentie ver-
eenigddien ten gevolge was de stemming aan onze beurs
z.eer gewild.
Madrid 4 junij.
De provincie Catalonie is in staat van beleg verklaard.
BS 'ffKff.dESSBSAASf.
Londen 6 junij.
In de- zitting van het lagerhuis van gisteren is besloten
de behandeling der motie van sir J. Graham uit te stellen.
"VVeenen 5 junij.
De gisteren gehouden vredes-conferentien zijn voor goed
afgebroken. Heden is vorst Gorlschakoff door den keizer
in eene audiëntie ontvangen.
Weenen 6 junij.
Alhier loopt het gerucht dat Oostenrijk besloten heeft
tot eene vermindering zijner armee.
Parijs 6 junij.
Alhier zijn berigten ontvangen van Sebastopol, tot 3 dezer
loopende.
De Russen hebben Sudjnkkalc ontruimd na de voornaam
ste gebouwen verbrand, en 60 kanonnen en 6 mortieren
vernageld te hebben.
Zij waren nog steeds oprukkende en vereenigden zich te
Anapa, na ook reeds de fortificatiën tusscheii Sudjukkalé
en Anapa te hebben ontruimd.
Üliöïrrlm nan
STOWMHWO'FH&HKWS'jrKSr.
TTsusseBaea» MHiddeilmirg" esa SS-otféssE-eïam.
Uren van vertrek in Junij.
Van Middelburg.
Vrijdag S, 's mora'. E
Zaturdag 9
10,
11,
12,
Zondag
Maandag
Dingsdai_
Woensdag '13,
Doüderdagl4,
15
5,30
6,30
8 ure.
Vrijdag
Zaturdag
Zondag
Maandag
Dingsdag
Woensdag 2(i
Donderdag 21
9,30
10,30
11
11,30
16, 's midd. 12
17,'smorg. 2
18, 2
19, 2
Van Rotterdam.
Vrijdag 8,'s midd. 12 ure.
Zaturdag 9, 12
Zondag 10, namicld. 1
Maandag 11's morg. 5
Dingsdag 12, n 5
Woensdag 13, u 6
Donderdag 14, a 6
Vrijdag 15, u 7
Zaturdag 16, 7
Zondag 17, 8
Maandag 18, u 8
Dingsdag 19, 9
Woensdag 209
Donderdag 21, 9
Van Vlissinffen op Slofte r<? a in.
Uren van vertrek in Junij.
Van Vlissingen.
Vrijdag 8's mörg.
Maandag 11,
Woensdag 13, o
Vrijdag 15, o
Maandag 18,
Woensdag 20,, o
Van Rotterdam.
Zaturdag 9's inorg. 9 ure.
Diugsdag 12, 9
Donderd. 14, a 9
Zaturdag 16, a 9
Dingsdag 19, a 9
Donderd. 21a 9
ïau MiddelSfEB-rg- oj# SKioriltzec en Elea-g-cz#
op J&oob© (Tliolen).
Uren van vertrek in Junij.
Van Tliolen.
Zaturdag 9 's morg. 5 ure.
Dingsdag 12, 7,30
Zaturdag 16, 10,30
Van Middelburg.
Vrijdag 8,'smorg. 5 ure.
Maandag 11, 7,30
Vrijdag 15, a 11
Maandag 18,namidd. 1
Dingsdag 19 .namidd. 12,30
Vana Minldenmrg- op A hi4 werp ©sa.
Uren van vertrek in Junij.
Van Middelburg. 1 Van Antwerpen.
Woensdag 13. 3s morg. 9 ure. Donderd. 14 'smorg. 9 ure.
Woensdag 20, n 2,30 Donderd. 21, 2,30
STOOMBOOT B0B5 SCHKMMS.
van Vlissingen op ESreskens 9 Keuzen eu
BfloedeBteusBierli e.
Dagelijksch.0 dienst, uitgenomen des Zondags,
tot en met 14 Junij,
Van Vlissingen naar Breskens
's morg. 7-s 's nam. 4 ure.
Van Vlissingen naar Neuzen
's morgens ten 9 ure.
V. Neuzen n. Iloedekenskerke
's morgens ten 11. ure.
Van Breskens naar Vlissingen
's morg. 8's nam, 4-1- ure.
Van Neuzen naar Vlissingen
's namiddags 1 ure.
V. Iloedekenskerke n. Neuzen
's middags 12 ure.
tjantu'blu'ïüjtrn.
SS a-aasi ma n*3t t.
Amsterdam 6 junij.
De prijs der Tarwe was heden onveranderd, met weiiiij
handel. Garst wordt wederom 3 hooger genoteerd.
Raapolie op 6 weken 54. Lijnolie op 6 weken 411.
Kookaad werd niet vertoond.
Slolprijzeu der Effecten ter Beurze ran Amsterdam
6 Junij 1855. (Per telegraaf.)
Nederland. Werkelijke schuld2$ pet. 63£
dito dito 3 h 75-fr
dito dito 4 u 94-^-
llandel Maatschappij,4-1 128
Rusland. Öblig. bij Hope Co5 a 102$
dito dito 1828/1829. 5 101-1
Certific. dito 18404 n 77$
dito bij Slieglitz4 n 771
dito dito 1854 5 Sl^V
Certific. van Inschrijving6
Spanje. Oblig. Nieuwe Stukken1 n 18$
Binnenlandsch3 30$
Oostenrijk. Oblig. Metalick5 61
dito21 31 xV
dito nieuwe betaalbaar Amst. 5 o 72*1
Belgie. Certific. bij Rothschild21 u 50$
Portugal. O b liga tien3 n 40-r9ö"
Nederland. O.-Indie Leening 4 pet94
Oostenr, Oblig. nationale 5 pet65$
Portugal. Oblig. uitgesteldeIS
Beurs van Londen, 5 junij ten 12 ure. Consols 911_
Beurs van Weenen, 4 junij. (Slotprijzen.) Metalliek
5 pet. 80.
Beurs van Parijs, 4 junij. (Slotprijzen.) 4$ pet. compt
94,10 3 pet. 70.40.
Mot.
Seis ©vesr <8«5 nieuwe slaaas fe WifiSsiEBg-eaa.
Zoo als het doorgaans gaat, zitten de beste stuurlieden aan wal.
Immers kan geen schipper of loods zijn vaartuig zoo goed binnen
sturen, of men treft aan don wal lieden aan, die zeggen het nog be
ter te kunnen doen, ofschoon zij. het nooit zoo ver hebben kunnen
brengen om loods of schipper re worden.
Onder de lieden van dat slag moet gewis de schrijver, zich
teekenendc H., gerangschikt worden, dieiti het bijvoegsel der
Middelburgschecour. van den 19 mei 1855, stoutweg zijne afkeu
ring te kennen geeft over het bouwen eener nieuwe sluis te Vlis
singen in den mond der commercie haven nevens het standbeeld
van den admiraal de Ruyter aldaar.
Zijn wij wel onderrigt, dan is die schrijver bij het departement
van marine te 's Gravcnhage geplaatst, doch heeft hij nimmer
eene waterbouwkundige opleiding gehad, en is hij slechts tijde
lijk geplaatst geweest bij de in het jaar 1S-19 herstelde fondering
der doksluis te Vlissingen, voor wat namelijk het copiëren van
teekeningen en schrijfwerk aangaat. En zie daar nu zoo vele
titels voor den heer H., om in eens als een volmaakt waterbouw
kundige publiek op te treden, zóó zelfs dat hij met der daad zegt
het beter te weten dan al de deskundigen die, door studie en eene
langdurige ondervinding geleid, het plan der nieuwe sluis ont
worpen eu daarover hun advies schriftelijk uitgebragt hebben.
Waarlijk, men moet wel eene groote mate van. eigenwaan be
zitten, om zich zoo voor het publiek op te doen, en ongevraagd
den raad aan de hand tc geven, dien namelijk, om de met zulke
groote kosten aangevangen werken (zoo als die aan de roode-
brug en aan de nieuwe spuisltiis), alsnog tc schorsen; om gcene
andere redenen dan des schrijvers afkeuring, steunende op zulke
gronden als hij daarvoor te berde brengt.
Laat ons zien welk die redenen zijn, en de gronden waarop zij
rusten
l>e schrijver begint namelijk eerst ter zake bij de derde zin
snede van zijn geschrijf, alwaar hij zegt: „deaangenomeneligging
der (nieuwe) sluis, is in het afgctrokkcue beschouwd (waarom
in het afgetrokkenc?) oogenschijnlijk de best gekozene, om de
buitenhaven op behoorlijke diepte tc houden; (en) omdat de
vroegere spuiboczem door de ruime nieuwe haven wordt ver
groot, zal het spuij.cn van langoren duur zijn en krachtiger
effect te weeg brengen."
Daarop nu laat hij terstond de beide vragen volgen: „Hoe zal
dat spuijen plaats hebben? Zal dat bij elk gier lij of slechts en
kele malen geschieden
Hij schijnt dit niet te weten, eu toch had elk deskundige, zelfs
een gewoon sluisknecht, het hem kunnen zeggen. En omdat hij
liet nu niet weet, leidt hij daaruit al dadelijk de beide gevolgen
af: 1. dat de nieuwe haven belemmerd en in vele gevallen on
bruikbaar zal worden l),en 2.dat het beter ware eene krachtiger
sluis dan voorheen, aan de roodc brug, en nog eene hulpsluis aan
de beursbrug te bouwen.
Hoe logisch en hoe wettig zijn die beide gevolgtrekkingen af
geleid uit de tc voren te kennen gegeven onkunde aangaande liet
gebruik der nieuwe sluis! Waarlijk, wij zouden bet-voor 't ge
zond verstand onwaardig achten, om zulke argumenten en zulke
gevolgtrekkingen tc wederleggen. Wij zien er alleen uiteens
deels dat de heer II. al een zeer bijzonder, om niet tc zeggen
wonderlijk wiskundig oordeel bezit, om uit eene bij hem onbe
kende zaak, zonder ecnige gegevens of bewijs, tot zulke stellige
daadzaken te besluiten als hij doet, en anderdeels dat liij, in
plaats van één, het bouwen van twee.spuisluizen te "Vlissingen
aanraadt. Zou het ook tot aanprijzing van deze zijne tweesluizen
moeten strekken, dat hij in de vijfde zinsnede van zijn geschrijf
het volgende bezwaar oppert: dat het jaarlijksch onderhoud
opzigt en bediening der nieuwe sluis groote kosten zal vorderen
en dat denieuwe haven nu aanhoudend eene voor de gemeente
kostbare dicphouding, zal vorderen." Zou dan, vragen wij. de
heer H. waarlijk niet begrijpen dat zijne, ver van elkander lig
gende, twee nieuwe sluizen nog meer kosten van onderhoud, op
zigt e» bediening zouden vorderen dan éène sluis, en dat zijn
twee spuiboezems achter zijne beide sluizen ook door dc ge
meente zouden moeten uitgediept en diep gehouden worden
In de vierde zinsnede van zijn geschrijf zégt de lieer H. ook
nog dit: „men kenne toch aan de bedoelde (nieuwe) sluis, voor
wat dc nieuwe haven betreft, geen ge-ijk nut toe als de mari
time doksluis aanbiedt; deze bezit eene kapitale sehulkolk en eene
lange voorhaven enz." Wat (vragen wij) bezit demarilimc dok
sluis een kapitale sehulkolk? Maar, mijnheer II., men zal den -
kolijk in geheel de wereld bij een dok geen kleiner schutkolk,
dan juist bij de doksluis tc "Vlissingen aantreffen. Die sehulkolk
kan zelfs nog niet eens eene kanonneerboot bevatten. Slechts
eene kleine poonscbuit kan er door schuiten, cn noemt gij dat
in ernst eene kapitale schutkolk? Beschouwt gij het in der daad
ook als een voordeel dat die sluis eene lange voorhaven heeft?
Maar weet gij dan niet, gij die zoo langen tijd te Vlissingen in
dienst der marine waart, dat die lange voorhaven juist een on
overkomelijk bezwaar,wij zouden haast zeggen een ongeluk voor
de marine tc Vlissingen uitmaakt? om de eenvoudige reden dat
die voorhaven jaarlijks enorme sommen van uitbaggeren kost en
zelfs metdcstoom-baggermachine cn de bestaande spnhniddelen
nimmer op dc vercisohie diepte kan gebragt en onderhouden
worden. Ware die voorhaven zoo kort als zij hij de nieuwe sluis
zal zijn, dan eerst, mijnheer H., zou zij met het aanwenden der
bestaande middelen de noodige diepte kunnen krijgen, cn wave
de schutkolk, die gij alleen, en niemand anders, eene kapitale
schutkolk noemt, zoo ruim dat er ten minste een oorlogschip ten
allen tijde door kon geschut worden, eerst dan zouden wij met
u, beide nuttig' kunnen noemen; maar nu liet omgekeerde plaats
heeft, wordt immers door u een dubbel hoofdgebrek met uwe
vierde zinsnede aangeprezen, en als voordeel opgegeven wat als
nadeel te beschouwen is
Alleen met eene betrekkelijk korte voorhaven, met den te
verkrijgen grootst mogelijken spuiboezem of massa spuiwatcren
met eene spuisltiis, regtop de voorhaven gcrigt, zoo dat het spui-
jend water met liet vcreischtc langdurig vermogen onniiddclijk
de zanden en s'lijken in die haven kan aantasten cn uitschnren,
zonder alvorens eenigen anderen tegenstand te ontmoeten,of zijne
kracht te verliezen door eene lange en breede ruimte te door
loop en alleen daardoor is het doenlijk de voor opzanding zoo
zeer blootliggende beide havens van Vlissingen, diep tc schuren
en diep te houden.
Aan deze zoo noodzakelijke drie vcrcischtcn zal de nieuwe
6luis immers volkomen voldoen, zoo als elk zich kan overtuigen;
en hoe kunt gij dan, mijnheer H. zeggen dat have plaats alleron
gelukkigst is gekozen?gelukkig evenwel zegt gij dat wel.maar be-
wijsthet niet,en dat zijn,het is waar,ook tweev-ersehillendc zaken.
Toets nu eens aan die vereischten uwe voorgestelde beide slui
zen, mijnheer H. Zouden zij daarvan niet te ver afwijken, dan
dat zij ooit het oogmerk zouden kunnen beantwoorden
Diihadt gij immers vroeger aan de nu gesloopte spuisluis onder
de roodc brug, en dagelijks aan de doksluis te Vlissingen kunnen
waarnemen En wat nu voorts dc vrees betreft, waarvan gij
spreekt, namelijk: „dat denieuwe sluis door dc oploopendo
zeeën en de zorgelijke bezwaren welke de deining van het water
te weeg brengt, beschadigd en doelloos gemaakt zal worden of
dat zij den noodzakelijken doorgang der vaartuigen in den weg
zal staan," wij kunnen u verzekeren dat die vrees niet lang bij u
zal behoeven te bestaan. Als de nieuwe sluis eerlang voltooid
zal zijn, waaraan vlijtig en met kracht wordt gewerkt, kom dan
eens zien,hoe er in uwe zoogenaamde vrees voorzien is; want uit
het bestek en de daarbij behoorende teekeningen, of uit de plaat
selijke omstandigheden schijnt gij het. niet te kunnen opmaken.
Vreesden wij niet voor een dagblad-artikel tc breedvoerig tó
worden en zijne lezers tc vervelen, wij zouden nog iets langer hy.