MIDDELBURGSCHE
COURANT.
N°- 65.
Donderdag
4855.
31 Mei.
5lnitltonötgingL'iT
öiimcnlanösclje i&ifïringm.
Deze courant verschijnt des Dingsdags, Donderdags en Zaturdags. Binnen deze gemeente en Vlis-
srtigen geschiedt de uitgave den avond te voren ten 8 ure.
l)e abonnementsprijs per drie maanden is ƒ3, franco per post f 3,40.
De inzending van Advertentien kan geschieden tot tien ure des morgensop den dag der uitgave.
De prijs van gewone Advertentien is 22 cent per regelvan HuwelijksGeboorte of Doodbekend-
makingen enz., van één tot zes regels 1,50, voor eiken regel daarboven 22 cent.
Buiteugewoon groote letters worden berekend naar de plaats die zij innemen.
Voor elke plaatsing moet 35 cent voor zegel worden betaald. De betaling geschiedt kontant.
Editie van Woensdag avond 8 ure.
De commissaris des konings in de provincie Zeeland maakt
hekend, dat herstellingen aan de rijks militaire bruggen der
vesting Veere zullen plaats hebben, die de gemeenschap door
de Zanddijksehe poort, van den 31 dezer tot en met 18 junij
aanstaande, en de gemeenschap door de "Warvvijksehe poort,
van den 19 dier maand tot en met 7 ju lij daaraanvolgende
voor voertuigen en vee zullen beletten.
Middelburg, 16 mei 1855.
De commissaris des konings voornoemd
VAN TETS.
IPiiiLMacffitïeo
Dc burgemeester en wethouders van Vlissingen
Gelezen hebbende eene missive van den luitenant kolonel
eerstaanVvezenden ingenieur der vesting Vlissingen
Maken bekend dat tot de herstelling vart den straatweg
en van den duiker buiten de Iiammekenspoortde com
municatie aldaar gedurende den tijd van veertien dagen
te beginnen met den.4junij aanstaande, voor rij- en voer
tuigen zal gesloten zijn.
Vlissingen den 30 mei 1855.
De burgemeester en wethouders voornö'evrid
J. W. CALLENPELS
De secretaris
MABILOT.
lïSdclelUmrg- 9 3® Iflei.
Wij vernemen met genoegen dat er met 15 jnriij eene
belangrijke verandering in de aankomst en het vertrek der
posten alhier zal plaats hebben. De nieuwe spoorwegdienst
tusschen Rotterdam en Antwerpen zal, naar wij onderrigt
zijn, worden benuttigd tot vervoer der postpaketten. voor
Zeeland, en dien ten gevolge zal de correspondentie eene aan
merkelijke bespoediging' ondervinden.
Inclien onze informatien juist zijn, dan zal de op handen
zijnde wijziging voornamelijk daarin bestaan dat de posten
uit Noord- en ZuidiioUaudGelderland enz. in den morgen
alhier zullen aankomen, en het vertrek van hier naar de
verschillende provinciën des avonds zal geschieden. Mogt
eene dergelijke regeling werkelijk binnen kort tot stand
komendan zou zulks alhier algemeene tevredenheid te weeg
brengen en vooral de handel zou daardoor veel gemak
ondervinden, le meer als ook in de dienst naar het 4de dis
trict eu West-Vlaanderen eene wijziging werd gebragt.
Tot nog toe worden de postpaketten naar die streken ten
5" ure des namiddags van hier verzondenterwijl het vertrek
der postkar van Breskeus eerst den volgenden ochtend ten
4-è uur plaats heeft, en dc correspondentie ondervindt alzoo
door het oponthoud te Breskeus of te Vlissingen eene on-
uoodige vertraging van omstreeks 9 uur. Het is dan ook
in het belang van velen te hopen dat men bij de aanstaande
verandering er op bedacht zij ook deze dienst te bespoedi
genhetgeen welligt zou kunnen geschieden, door deze
post van hier des morgeus vroeg te doen vertrekkenmet
de stoomboot de Schelde te doen overbrengen en onmidde-
lijk naar Belgie door te voeren.
Reeds meermalen zijn ons klagten ter oore gekomen over
de vele belemmeringen, welke de handel alhier ondervindt
van de zijde der administratie; de afgeloopene week heeft
daarvan weder een nieuw voorbeeld opgeleverd. Een schip
per kwam van Rotterdam herwaarts met eene lading twist,
koffij en 100 melissen; in het gewone vaarwater ont
moet hij het op de Schelde gestationeerd recherche-vaartuig;
de visiteur komt aan boord en ziet zijne papieren na; op de
vraag naar het geleibiljet voor de suiker, antwoordt de schip
per dit niet te hebben en ook nipt te behoeven hierop wordt
hij bekeurd voor den tiendubbélên accijnssuiker en vaartuig
verbeurd verklaard en opgebragtnaar deze gemeente. Hier aan
gekomen, heeft de visiteur (naar't schijnt, toen eerst onder
rigt dat in Zeeland geen geleibiljet voor suiker noodig is)
de zaak over een en anderen boeg gewend, eu een proces
verbaal opgemaakt als had hij den schipper op het onvrij
territoir aangetroffen, hetgeen deze bepaald ontkent. Over
tuigd van zijn goed regt, wil deze geen borgtogt stellen
voor de waarde van het verbeurd verklaarde, hetwelk door
de administratie onttakeld, hier in de kade ligt; de schip
per heeft tegen den visiteur geprotesteerd voor kosten, schaden
en intressen.
Met belangstelling-ziet men den afloop dezer zaak te gemoet.
en lioopt algemeen dat, zoo een naauwkeurig regterlijk
onderzoek de waarheid van: het geweren des schippers beves
tigt, niet alleen deze ruim'schadeloos gesteld zal worden,
maar ook de bevoegde autoriteit afdoende maatregelen nemen
zal tegen herhaling van dergelijke handelingendie weiligt
het gevolg zijn van verkeerd geplaatsten dienstijver der
ambtenaren.
Iu eene onlangs gehoudene vergadering van het middel-
burgsche departement der maatschappij Tot bevordering van
nijverheid zijn ingekomen de jaar lij fcsche verslagen omtrent
den toestand van den landbouw, den handel en de hand-
werksn ij verheid in den kring van het departementopge
maakt door de voor die takken van nijverheid bij het depar
tement bestaande com missiën.
Wij zijn in de gelegenheid gesteld van den inhoud dier
verslagen mededeeling te kunnen doen.
Aan het rapport betrekkelijk den handel ontleenen wij
het volgende:
Wat den buitenlandschen handel betreft, kan uwe commissie
opgeven dat daarin over het algemeen weinig verandering
heeft plaats gevonden hoewel de oorlog' der westersche
mogendheden tegen Rusland en daaruit gevolgde blokkade
der meeste russische havens vooral op den handel met dat
rijk van invloed geweest is zoo zelfs dat belanghebbenden
eenen gcruimen tijd in de onzekerheid verkeerd hebben of'
hunne bij contract gekuchte en betaalde goederen wel immer
in huii bezit zouden komen. Voor zoo veel de Witte zee be
treftzijn de goederen op den gewonen lijd mogen aanko
men door de slechts in schijn bestaande blokkade dier zee,
doch do goederen uit Riga en Petersburg over land naar
Memel moetende vervoerd wordenzijn eerst zeer laat in
het jaar alhier kunnen aankomen, terwijl de gewone aanvoer
van hout ui6 Finland is moeten gestaakt worden.
De zelfde omstandigheid was van grootcn invloed op de
artikelen meekrap en garancine, zoo dat de fabrieken geen
vraag tot redelijke prijzen voor hun fabviekaat vindende het
geil ede jaar door zeer langzaam gewerkt hebben en groote
voorraden bezitten.
De regtstrccksclie aanvragen blijven voornamelijk zich
bepalen tot kolen uit Engeland en Pruisscu en de goederen
uit Belgie betrokkenterwijl al het overige langs andere
havens is ingevoerd.
Naar Java werd een alhier te huis behoorend barkschip
met stukgoederen beladenwat in vele jaren hier niet ge
schied is en waarvan door onderseheidede inladers bij wijze
van proefneming gebruik is gemaakt.
De verdere uitvoer geschiedde alleen rcgtstrccks naar
Belgie; wat voor andere rijken bestemd was meestal langs
Rotterdam.
De binnenlandsche handel verkeerde in eenen levendige»
toestandwaartoe de groote uitvoer van granen en peul
vruchten niet weinig heeft bijgedragen.
De aanvoeren aan de graanmarkt uit de naburige eilanden
waren dit jaar beduidend grooter dan vroeger, en overtroffen
ver die van elk der zes voorgaande jaren.
Wat dc zeevaart betreftis het getal der zeeschepen van
deze stad varendemet drie vermeerderd waarvan één nog
de eerste reis moet doen; daarentegen zijn dc in het vorig
verslag opgegevene vischsloepen, als ook een te Konstanii-
nopel liggende kof, buiten 's lands verkocht geworden;
voortdurend vinden de schepen goede uitvrachten via Enge
land naar Australië, China en Java.
Ten gevolge der afwijzing door de factory te Batavia van
eenige te laat volgens de charterpartij aangekomene schepen,
hebben drie bodems die voor deze stad door de nedér-
landsche handelmaatschappij gecharterd waren in dit lot
moeten deeleu die daarop hunne ladingen naar Rotterdam
en Amsterdam voor partikulicre rekening hebben gekregen
cn van die plaatsen weder zijn vertrokken met uitzondering
van ééndie voor rekening van handelaars alhiernaar
Akyab is gezeild om eene lading rijst af te halen.
Deze afwijzing waardoor een mindere aanvoer van ruim
22000 balen koffij tegen 1853 plaats vond, heeft zeer na-
deelig gewerkt voor de arbeidende klasse door zoo veel
minder werken voor de neringdoende klasse en voor de
gemeente door het gemis van bet voordeel dat door zeesche
pen in eene haven altijd wordt aangebragt.
In aanbouw is een schip op de werf der commercic-eom-
pagnie terwijl de oprigting cencr nieuwe werf voor zee
schepenalwaar in de laatste dagen van 1854 mede een
schip is opgezet, aan deze tak van nijverheid eene verdere
ontwikkeling belooftdie niet dan van goeden invloed op
de handelsbeweging kan zijn.
Op de kleine werf voor binnenschepen wordt eeue gedu
rige en toenemende werkzaamheid waar genomen.
Het verslag der commissie voor zaken van landbouw is
van den volgenden inhoud
Wmler Tarwe. Gewone blanke zeenwsche soort is in het
najaar 1S53 onder gunstige omstandigheden ui.gezaaid cn
opgekomen heeft alstocn niet door slakken of ander on
gedierte geleden ook heeft de winier geeuo schade aan het
gewas tcegebragt. Door dc schrale koude in het voorjaar
werd in het eerst de groei gestremd >en de plant geeldoch
de daarop gevolgde vochtige en laauwe weersgesteldheid
herstelde zulks weldra en beloofde eenen rijken oogst, maat
hield te lang aan en deed eenen zoo buitengewoon weelde
riger! groei ontstaan dat de plant geel werd te veel eu
flaauw stroo maakte, zich te vroeg legerde, niet behoorlijk
bloeide en uitaardeen daarbij op de beste gronden het
meest door houigdaauw werd aangedaan.
Het beschot van de ligte gronden zoo wel als de kwa
liteit van het graan is beter cn gunstiger uitgevallen dan
van de zware vruchtbare landen waarop de groei veel
te weelderig is geweest, bedragende van de eerste 25 h 30
en van dc laatste slechts (bij veel kuopgoed) 20 ïi 25 mud
per bunder. Het gewigt is van 76 a 7§ ned. pond. De hoe
veelheid stroo kan over het algemeen gerekend worden eenen
gewonen oogst met één derde te overtreffen. Zomer-tanve
wordt in den regel niet verbouwddeze dient alleen om
gedeeltelijk mislukte winter-tarwc bij te lappen.
Winter Koolzaad. Van St. Jacob (25 julij) tot in septem
ber 1853 uitgezaaid, is het bij opvolging in dat najaar bui
tengewoon goed opgewassen, en beloofde eenen rijken o'ogst
te kunnen opleveren. Dc winter heeft echtervooral aan
het vroeg gezaaide, door de zware sneeuw die het van zijne
gevatte gulle bladeren beroofde en de bloemtoppen aan de
vorst en snijdende winden blootstelde veel nadeel fcoege-
bragtwaardoor het beschot, ook van zeer verschillende
kwaliteit, beneden het middelmatige van 10 a 16 mud per
Bunder is uitgevallen. Het laat gezaaide heeft minder dooi
den winter geledon en beeft omtrent dc 20 mud per bunder
opgebragt. Zomer koolzaad wordt niet dan bij uitzondering
gezaaid.
Blciauwe Enolen. "Wordeg in groote en kleine soort ver
bouwd; zo zijn ter behoorlijker tijd en met goed weder in
den grond gebragt. Aanvankelijk wel, doch later is hex
saïzoen deze vrucht niet zeer gunstig geweest, dewijl zijin
mei door de nachtvorst hebben geleden en later door de
vele zoele regenste veel cn te zwaar in het loof groeiden
van anderen rottig werden en er veel bloem smoorde. Het
beschot kan op niet meer dan 15 a 16 mud per bunder
aangenomen worden.
Paardenboonen. Worden meestal in eene middelsoort van
groette (zoogenaamde rijzelaarsj verbouwd. Op deze vrucht
heeft het seizoen de zelfde invloed gehad als op de blaauwc
erwten; door dc weelderige groei is er veel stroo doch
weinig vrucht gewonnen liet beschot zal omtrent de 25 mud
bedragen per bunder.
Wüteboonen. Deze vrucht is een voornaam en zeer gezocht
product van dit eiland heeft in de eerste groei veel van
de nachtvorst te lijden gehad en is daardoor niet best uit
gevallen. Door het opvolgende vochtige en zoele wc Ier
herstelde bet gewas zich wel oogenschijnlijk cn mankte veel
stroodoch liet bloeide later en schraler, werd bij de