gekomen, hare denkbeelden in bepaalde voorstellen gefor
muleerd mede te deelen en in ontwikkelingen re treden over
de wijze waarop, naar baar inzien, aan de denkbeelden, reeds
den 17 november aan de kamer medegedeeld ten mcesten
nutte van diet land gevolg zou kunnen worden gegeven.
Pit voornemen is thans ten uitvoer gebragt.
Al hoewel niemand bij magte is te voorspellen welken in
vloed de thans bestaande bnitenlandsche verwikkelingen
door onvoorziene gebeurtenissen, na verloop van tijden, op
ons vaderland zouden kunnen uitoefenen zoo aarzelt de re
gering niet hare denkbeelden in bepaalde voorstellen ge
formuleerd thans aan de volksvertegenwoordiging kenbaar
te maken. Zelfs al zag men zich onverhoopt in de nood
zakelijkheid de uitvoering van dit ontwerp eenigen tijd te
verschuiven, dan nog acht de regering, bij de menigvul
digheid der voorstellen die zich in den laats ten tijd op
volgden liet hoogst wcnschclijk dat voor goed de weg
dien men bewandelen wil worde afgebakend,
Het ligt in het stelsel der regering dat, naar mate de toe
stand onzer middelen afschaffing van belastingen toelaat
daaraan met de noodige behoedzaamheid gevolg kan worden
gegeven daar het tegenwoordige geslacht aanspraak mag
maken om te deelen in de voorregten welke die gunstige
toestand oplevert en deze dus niet uitsluitend tot schuld
delging (waardoor de toekomst meer bepaald bevoorregt
wordt) behoeft aangewend te worden. Als gewone posten
voor schulddelging moeten naar het gevoelen der regering
op de jaarlijksche begrooting blijven die welke daar thans
op voorkomen benevens de renten voor zoo verre die niet
behoeven uitbetaald te worden van het kapitaal nationale
schuld gedeponeerd tot waarborg der muntbiljetten. Meer
dere schulddelging, zonder te zijn uitgesloten, moet afhan
kelijk blijven van het meer of minder voordeelige slot van
elk dienstjaar en van de sommen, die in 's rijks schatkist
vlocijen tot afkoop van domeinen en tienden.
Wanneer nu, in het oog houdende de werkelijke opbrengst
der laatst voorgaande jarende middelen geraamd kunnen
worden de uitgaven aanzienlijk te zullen overtreffen dan
acht de regering, ecne met dit verschil tusschen middelen
en uitgaven gelijk staande vermindering van lasten te mogen
voordragen. Welke belasting zij daarbij het eerst meende
in aanmerking te moeten nemen heeft zij reeds herhaalde
lijk verklaard. De redenen die haar genoopt hebben den
accijns op het gemaal vddr andere belastingen ter afschaffing
te moeten aanduiden,'zijn van verschillenden aard.
In de eerste en voornaamste plaats neemt zij aan dat
de verhouding tusschen den prijs der dagloonen en dien der
levensmiddelen aanzienlijk veranderd zijnde, daar de laatste
in duurte toenamen zonder dat de eerste in gelijke mate
stegen alle middelen die ter beschikking der regering staan,
zoo veel de behoeften der schatkist dit gecloogen dienen
aangewend te worden om dit kwaad cenigzins te verminderen.
Daar de schatkist geen verlies van vier en een half mil -
lioen kan lijden zoo heeft de regering bedacht moeten
zijn op middelenten einde in de behoeften van den staat
te vooizien. Bij de gunstige opbrengst der overige midde
len vermeent zij dat, bij gelijktijdige afschaffing van de
tonnegelden der zeeschepen en van den accijns op het ge
maal in de behoeften van de dienst zon lcnnnen worden
voorzien door eene vervanging van dien accijns bij collecte,
door 'eenen hoofdelijken omslag tot het zeer matige bedrag
van anderhalf millioen vergezeld van eene vermeerdering
der opcenten op het gedistilleerd met twaalf, zoo als in
september des vorigen jaars werd voorgestelden eene ver-
hooging van den accijns op de suiker met j 307,128,31 in
hoofdsom, waardoor de opbrengst van dit middel, met in
begrip der 48 opeenten met een half millioen zal vermeer
derd worden. Een wets-ontwerp hiertoe betrekking heb
bende zal weldra aan de beraadslaging der sta ten-generaal
worden onderworpen.
De bezwaren tegen den accijns op het gemaal in het
midden gebragt zijn zoo als men weet hoofdzakelijk van
tweeledigcn aard. Behalve de klagten over de formaliteiten,
wordt voornamelijk tegen dien accijns aangevoerd dat er
niet in wordt gedragen in verhouding tot het vermogen.
Bij de voordragt tot eene belasting bij hoofdelijken om
slag heeft de regering zich dus het moeijelijke vraagstuk
voorgesteldhoe in verhouding tot het vermoedelijk vermo
gen der ingezetenen van de provinciëneene belasting ten
bedrage van anderhalf millioen tusschen deze laatste zou
moeten worden verdeeld. Zij heeft gemeend, dat, naarmate
meer grondslagen voor die verdeeling wierden aangenomen,
de waarschijnlijkheid vergroot wordt dat men nader bij de
waarheid zal komen. Zij heeft dus nagegaan in welke ver
houding door de ingezetenen der provinciën in de verschil
lende rijks belastingen wordt gedragenen om tot die kennis
te komenuit de rij der belastingen die in de berekening
opgenomen welke geacht kannen worden in de provincie
zelve te worden betaald waar het belaste voorwerp aan
wezig is of verbruikt wordtof de belastingschuldige ver
blijft, Belastingen die wel door de ingezetenen van het
geheele rijk worden gedragen doch die slechts in enkele
provinciën of enkele localiteiten in de schatkist worden ge
stortzoo als regfcen op den in- en uitvoer, tonne- en
scheepvaartgelden, accijns op den vuilen wijn, binnen- en
buitenlandsch gedistilleerd, zout, zeep, brandstoften, bieren
en azijnen, heeft zij dus buiten beschouwing gelaten. Zij
heeft zich bepaald tot het onderzoek hoe veel in elke pro
vincie betaald wordt in de grondbelastingde personele
belasting, dei patented het gemaal het geslagt, de zegel
registratie- griffie-hj'potheek en successie-regten en d
posterijen en de bijdragen van elke provincie in de som
van anderhalf millioen in de zelfde evenredigheid verdeeld.
Alhoewel de regering van oordeel is dat behalve de
afschaffing van den accijns op het gemaal nog verschillende
verbeteringen in ons belastingstelsel zijn aan te brengen
zoo acht zij den thans voorgedragen maatregel van te groot
gewigt, clan dat zij niet zou verlangen de uitkomst daarvan
meer van nabij te leeren kennen, alvorens tot andere voor-'
stellen over te gaan. Zij stelt er vooral hoogen prijs op
de werking der voorgenomen belasting bij hoofdelijke om-I
slag naauwkeurig gade te slaan alvorens verdere stappen'
te doen.
Wanneer de uitwerking dezer wijziging in ons belasting
stelsel waarvan het gewigt nog aanmerkelijk verhoogd wordt
door den invloed dien het zal uitoefenen op het belasting
stelsel van zoo vele belangrijke gemeenten van ons vader
land waarvoor de opeenten op het gemaal thans een aan
zienlijk deel der middelen uitmaken meer van nabij ge
kend wordt zal teven blijken in hoe verre zoodanige hoof
delijke omslag geacht kan worden aan de werkelijke belan
gen der bevolking te beantwoorden.
Inmiddels zal het een punt van naamvgezet onderzoek bij
de regering uitmaken in hoe verre de accijns op de brand
stoffen zou kunnen gewijzigd worden ten einde de belem
meringen welke die accijns aan de ontwikkeling en uitbrei
ding van den arbeid des volks geacht wordt in den weg te leg
gen te verminderen of op te heffen, zonder de belangen
van 's rijks middelen te benadeelen.
Uit de bij de voordragt overgelegde tabellen blijkt dat
is opgebragt voor den accijns op het gemaal van tarwe en
rogge per ziel der bevolking in Noordbrabant 1,43
Gelderland 1,41 Zuidholland 2,14 Noordholland ƒ1,66;
Zeeland ƒ2,45; Utrecht 1,62; Friesland f 0,79£Overijs
sel 0,99; Groningen 0.S81-Drenthe 0,99^- en Lim
burg 0,97.
Naar gelang van hetgeen in verschillende jaren in 'de on
derscheidene provinciën, in de grondbelasting, de personele
belasting, liet patent, den accijns van liet gemaal en ge
slagt de indirecte belaslingen en de posterijen is opgebragt,
wordt de belasting van elk hoofd in den omslag van ander
half millioen gerekend op 33 cents in Noordbrabant 374
in Gelderland, 62 in Zuidholland 67 in Noordbolland
54 in Zeeland 55 in Utrecht, 43 in Friesland 30 in Over
ijssel, 44 in Groningen in Drenthe en 29in Limburg;
gemiddeld 47£ cent.
LEB DRUKKERIJ YAN DE GEBROEDERS ABRxVHAMS, UITGEVERS VAN DE MIDDELBURGSCHE COURANT.