gekomen, hare denkbeelden in bepaalde voorstellen gefor muleerd mede te deelen en in ontwikkelingen re treden over de wijze waarop, naar baar inzien, aan de denkbeelden, reeds den 17 november aan de kamer medegedeeld ten mcesten nutte van diet land gevolg zou kunnen worden gegeven. Pit voornemen is thans ten uitvoer gebragt. Al hoewel niemand bij magte is te voorspellen welken in vloed de thans bestaande bnitenlandsche verwikkelingen door onvoorziene gebeurtenissen, na verloop van tijden, op ons vaderland zouden kunnen uitoefenen zoo aarzelt de re gering niet hare denkbeelden in bepaalde voorstellen ge formuleerd thans aan de volksvertegenwoordiging kenbaar te maken. Zelfs al zag men zich onverhoopt in de nood zakelijkheid de uitvoering van dit ontwerp eenigen tijd te verschuiven, dan nog acht de regering, bij de menigvul digheid der voorstellen die zich in den laats ten tijd op volgden liet hoogst wcnschclijk dat voor goed de weg dien men bewandelen wil worde afgebakend, Het ligt in het stelsel der regering dat, naar mate de toe stand onzer middelen afschaffing van belastingen toelaat daaraan met de noodige behoedzaamheid gevolg kan worden gegeven daar het tegenwoordige geslacht aanspraak mag maken om te deelen in de voorregten welke die gunstige toestand oplevert en deze dus niet uitsluitend tot schuld delging (waardoor de toekomst meer bepaald bevoorregt wordt) behoeft aangewend te worden. Als gewone posten voor schulddelging moeten naar het gevoelen der regering op de jaarlijksche begrooting blijven die welke daar thans op voorkomen benevens de renten voor zoo verre die niet behoeven uitbetaald te worden van het kapitaal nationale schuld gedeponeerd tot waarborg der muntbiljetten. Meer dere schulddelging, zonder te zijn uitgesloten, moet afhan kelijk blijven van het meer of minder voordeelige slot van elk dienstjaar en van de sommen, die in 's rijks schatkist vlocijen tot afkoop van domeinen en tienden. Wanneer nu, in het oog houdende de werkelijke opbrengst der laatst voorgaande jarende middelen geraamd kunnen worden de uitgaven aanzienlijk te zullen overtreffen dan acht de regering, ecne met dit verschil tusschen middelen en uitgaven gelijk staande vermindering van lasten te mogen voordragen. Welke belasting zij daarbij het eerst meende in aanmerking te moeten nemen heeft zij reeds herhaalde lijk verklaard. De redenen die haar genoopt hebben den accijns op het gemaal vddr andere belastingen ter afschaffing te moeten aanduiden,'zijn van verschillenden aard. In de eerste en voornaamste plaats neemt zij aan dat de verhouding tusschen den prijs der dagloonen en dien der levensmiddelen aanzienlijk veranderd zijnde, daar de laatste in duurte toenamen zonder dat de eerste in gelijke mate stegen alle middelen die ter beschikking der regering staan, zoo veel de behoeften der schatkist dit gecloogen dienen aangewend te worden om dit kwaad cenigzins te verminderen. Daar de schatkist geen verlies van vier en een half mil - lioen kan lijden zoo heeft de regering bedacht moeten zijn op middelenten einde in de behoeften van den staat te vooizien. Bij de gunstige opbrengst der overige midde len vermeent zij dat, bij gelijktijdige afschaffing van de tonnegelden der zeeschepen en van den accijns op het ge maal in de behoeften van de dienst zon lcnnnen worden voorzien door eene vervanging van dien accijns bij collecte, door 'eenen hoofdelijken omslag tot het zeer matige bedrag van anderhalf millioen vergezeld van eene vermeerdering der opcenten op het gedistilleerd met twaalf, zoo als in september des vorigen jaars werd voorgestelden eene ver- hooging van den accijns op de suiker met j 307,128,31 in hoofdsom, waardoor de opbrengst van dit middel, met in begrip der 48 opeenten met een half millioen zal vermeer derd worden. Een wets-ontwerp hiertoe betrekking heb bende zal weldra aan de beraadslaging der sta ten-generaal worden onderworpen. De bezwaren tegen den accijns op het gemaal in het midden gebragt zijn zoo als men weet hoofdzakelijk van tweeledigcn aard. Behalve de klagten over de formaliteiten, wordt voornamelijk tegen dien accijns aangevoerd dat er niet in wordt gedragen in verhouding tot het vermogen. Bij de voordragt tot eene belasting bij hoofdelijken om slag heeft de regering zich dus het moeijelijke vraagstuk voorgesteldhoe in verhouding tot het vermoedelijk vermo gen der ingezetenen van de provinciëneene belasting ten bedrage van anderhalf millioen tusschen deze laatste zou moeten worden verdeeld. Zij heeft gemeend, dat, naarmate meer grondslagen voor die verdeeling wierden aangenomen, de waarschijnlijkheid vergroot wordt dat men nader bij de waarheid zal komen. Zij heeft dus nagegaan in welke ver houding door de ingezetenen der provinciën in de verschil lende rijks belastingen wordt gedragenen om tot die kennis te komenuit de rij der belastingen die in de berekening opgenomen welke geacht kannen worden in de provincie zelve te worden betaald waar het belaste voorwerp aan wezig is of verbruikt wordtof de belastingschuldige ver blijft, Belastingen die wel door de ingezetenen van het geheele rijk worden gedragen doch die slechts in enkele provinciën of enkele localiteiten in de schatkist worden ge stortzoo als regfcen op den in- en uitvoer, tonne- en scheepvaartgelden, accijns op den vuilen wijn, binnen- en buitenlandsch gedistilleerd, zout, zeep, brandstoften, bieren en azijnen, heeft zij dus buiten beschouwing gelaten. Zij heeft zich bepaald tot het onderzoek hoe veel in elke pro vincie betaald wordt in de grondbelastingde personele belasting, dei patented het gemaal het geslagt, de zegel registratie- griffie-hj'potheek en successie-regten en d posterijen en de bijdragen van elke provincie in de som van anderhalf millioen in de zelfde evenredigheid verdeeld. Alhoewel de regering van oordeel is dat behalve de afschaffing van den accijns op het gemaal nog verschillende verbeteringen in ons belastingstelsel zijn aan te brengen zoo acht zij den thans voorgedragen maatregel van te groot gewigt, clan dat zij niet zou verlangen de uitkomst daarvan meer van nabij te leeren kennen, alvorens tot andere voor-' stellen over te gaan. Zij stelt er vooral hoogen prijs op de werking der voorgenomen belasting bij hoofdelijke om-I slag naauwkeurig gade te slaan alvorens verdere stappen' te doen. Wanneer de uitwerking dezer wijziging in ons belasting stelsel waarvan het gewigt nog aanmerkelijk verhoogd wordt door den invloed dien het zal uitoefenen op het belasting stelsel van zoo vele belangrijke gemeenten van ons vader land waarvoor de opeenten op het gemaal thans een aan zienlijk deel der middelen uitmaken meer van nabij ge kend wordt zal teven blijken in hoe verre zoodanige hoof delijke omslag geacht kan worden aan de werkelijke belan gen der bevolking te beantwoorden. Inmiddels zal het een punt van naamvgezet onderzoek bij de regering uitmaken in hoe verre de accijns op de brand stoffen zou kunnen gewijzigd worden ten einde de belem meringen welke die accijns aan de ontwikkeling en uitbrei ding van den arbeid des volks geacht wordt in den weg te leg gen te verminderen of op te heffen, zonder de belangen van 's rijks middelen te benadeelen. Uit de bij de voordragt overgelegde tabellen blijkt dat is opgebragt voor den accijns op het gemaal van tarwe en rogge per ziel der bevolking in Noordbrabant 1,43 Gelderland 1,41 Zuidholland 2,14 Noordholland ƒ1,66; Zeeland ƒ2,45; Utrecht 1,62; Friesland f 0,79£Overijs sel 0,99; Groningen 0.S81-Drenthe 0,99^- en Lim burg 0,97. Naar gelang van hetgeen in verschillende jaren in 'de on derscheidene provinciën, in de grondbelasting, de personele belasting, liet patent, den accijns van liet gemaal en ge slagt de indirecte belaslingen en de posterijen is opgebragt, wordt de belasting van elk hoofd in den omslag van ander half millioen gerekend op 33 cents in Noordbrabant 374 in Gelderland, 62 in Zuidholland 67 in Noordbolland 54 in Zeeland 55 in Utrecht, 43 in Friesland 30 in Over ijssel, 44 in Groningen in Drenthe en 29in Limburg; gemiddeld 47£ cent. LEB DRUKKERIJ YAN DE GEBROEDERS ABRxVHAMS, UITGEVERS VAN DE MIDDELBURGSCHE COURANT.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1855 | | pagina 6