Uitlatingen.
ItfassaïisclUe Aandeden,
ZEVENTIENDE UITLOTING-, OP 1 EN 2 EEBRUAKIJ 1855.
Hoogste prijzeu tot en met li. 10.
no. ft. -no. fl. no. fl. no. It. no. fl.
11 100 11327 40 37103 40 59708 40 76216 50
288 50 15031 40 37375 40 62018 40 77453 40
555 40 15777 50 4109S 1000 6237S 40 7S355 40
677 40 17089 40 41793 40- 63677 40 79231 40
155'640 17316 40 41847 40 64879 40 79566 50
1851 40 17501 40 42315 50 '65081 40 79954 400
1984 4000 21839 40 43526 50 65305 40 83636 40
4957 40 23672 40 44697 40 66967 40 84650 50
5368 40 23868 40 45820 50 67192 50 85384 40
5662 40 27948 50 46986 20000 60996 50 86410 50
6296 400 29630 40 48711 50 69099 200 87721 50
6382 40.29953 40 4S7S l 40 69367 40 91466 40
6443 40 30715 50 49934 40 70447 40 91489 50
7084 40 32221 40 50692 40 72253 40 91828 40
7324 40 32494 40 53205 40 73069 40 93094 40
7481 40 33438 40 55S66 2000 73611 50 94073 40
7895 50 34309 40 55994 40 73959 200 94414 40
8085 40 34599 40 57810 100 75377 40 96920 40
10352 40 34664 40 59163 40 75757 50 97116 40
10883 40 34867 40 59223 40 75954 40 102663 50
De volgende 1400 nummers met fl. 33.
41 3713 8625 13775 19174 26595 33149 39044 44863
116 807 800 818 264 642 185 157 871
157 810 9083 863 526 764. 281 176 S93
261 851 520 14070 712 773 357 1S2 959
289 980 625 230 817 879 440 237 45016
356 4040 749 420 884 921 485 327 209
361 113 763 492 20011 997 528 460 277
416 119 764 657 261 27032 671 754 282
474 188 770 703 281 34 761 789 297
4S7 207 863 707 500 45 904 832 354
500 218 882 774 625 128 972 922 427
513 259 "907 847 838 -229 34101 956 477
530 312 935 934 976 388 132 969 502
545 356 10004 i50Ó'9 21105 411 '226 40006 552
600 399 117 41 1S6 47-4 249 60 650
659 512 239 147 270 498 253 143 784
711 625 375 194 308 537 281 196 785
730 626 471 256 394 621 419 216 789
745 679 503- 311 412 711 591 373 94S
746 730 562 334 761 927 721 385 46076
753' 774 565 386 786 936 791 407 130
818 870 579 431 912 965 940 437 234
825 '980 583 440 22112 997 944 515 244
S65 999 598 533 164 2S030 969 687 286
1037 5004 640 564 241 149 980 803 430
38 114 664 620 485 174 35029 994 4S7
40 229 670 6SS 558 334 53 41095 635
60 234 S54 703 .626 5S5 128 116 692
95 244 865 706 802 903 306 130 720
107 260 895 970 969 946 344 ]94 S35
114 367 909 980 23203 954 554 252 883
158 373 959. 16007 230 293S3 654 273 926
195 431 964 17 356 406 662 320 935
204 564 11006 58 414 425 S02 508 951
22S 594 28 149 438 436 871 536 983
257 597 68 267 441 547 S83 702 47028
331 825 155 46s 464 557 36170 704 62
407 851 179 544 550 602 20S 893 132
420 910 217 563 554 649 332 942 172
449 926 335 665 560 727 400 42120 224
746 995 343 677 670 890 412 126 368
805 6195 34" 79o 930 30104 444 226 388
964 214 575 SO3 24174 216 504 264 403
998 250 612 8O4 238 377 524 339 429
2065 251 749 83s 490 452 581 395 463
69 258 776 864 495 511 605 414 489
72 303 12115 17001 497 526 667 469 559
198 562 154 41 548 555- 744 543 579
233 640 262 55 674 562 778 549 620
404 665 378 80 736 580 901 553 646
409 682 388 190 848 601 960 677 6S2
412 696 389 361 861 645 973 947 726
446 737 462 434 925 658 993 966 760
461 744 5-29 453 949 790 37090 43058 903
494 S12 535 529 955 914 102 141 91s
595 824 562 665 25023 31056 109 177 955
633 950 647 727 40 94 180 205 4S076
6S3 982 689 738 179 107 292 399 lü7
686 992 764 836 283 109 324 47S 136
693 7049 884 857 287 132 707 479 286
701 102 8S6 S64 325 268 767 512 337
717 141 911 887 413 307 S65 552 352
808 1S4 928 923 450 330 903 612 638
925 311 930 998 530 447 9)4 623 S72
.982 430 935 18050 549 467 999 6.2S 49005
3003 459 970 144 588 726 38047 687 57
42 474 13033 153 731 32093 122 769 149
48 723 3S 1S2 26032 132 309 819 218
153 749 83 188 90 301 389 954 321
176 766 145 285 107 544 499 998 396
255 784 206 296 195 600 524 44024 404
302 915 216 297 229 635 650 .45 455
339 933 -221 321 277 796 665 84 458
416 935 254 '519 345 884 669 306 460
438 998 255 562 404 889 687 363 520
474 8166 265 573 410 915 752 585 526
516 232 513 60S 442 958 754 620 539
631 256 609 639 4S7 33046 892. 674 652
636 305 648 647 507 73 896 733 836
643 312 719 19133 523 92 953 736 857
(Het vervolg in ons volgend no.)
Nederland. Werkelijke schuld
24
pct.
60X7,;
dito dito
3
714?
dito dito
4
894
Handel Maatschappij
4è
Rusland. Oblig. bij Hope Co
5
100:1
dito dito 1828/1829
5
Certifie. dito 1840
4
753
dito bij Stieglitz
4
74
dito dito 1S54
5
81
Certifie. van Inschrijving
6
Spanje. Oblig. Nieuwe Stukken
1
17ï
30A
Oostenrijk. Oblig. Metalliek
61 T\
dito nieuwe betaalbaar Amst.
5
72-A
dito Nationale
2-
31
Belgie. Certifie. bij Rotschild
2-
49
37A
Peru. Gelcll. 1849 thans 4-4 pet
664
fjcm&etebertgten.
Slotprijzcii der Effecten ter Beurze Tan Amsterdam
22 ifehruarij 1855.
Per telegraaf over Vlissingen.
©eséa-eMg-e winters.
De strenge vorst van de laatste weken brengt de lang
durige of bijzonder gestrenge winters van vroegeren tijd
in herinneringen maakt dan ook ongetwijfeld dat eene
opsomming van de belangrijkste voorvallen, daarvan in de
geschiedboeken of bijzondere aanteekenigen verzameld, in
deze dagen niet. geheel onwelkom zal zijn.
Het eerst vinden wij melding gemaakt van den winter
van 1460 en dien van 1465 op 1466, in welke laatste men
zwaar geladen sleden met bier uit Holland over de zeeuw-
sche stroomen vervoerde 1)"
Verder staan de jaren 1667 en 1674 door harde winters
gekenmerkt.
Commeüu zegt in zijne //Beschrijving van Amsterdam"
dat het den 16 maart 1667 met 'noord-oosten wind zeer
hard begon te vriezen, dat deu 17 het Y digt lag en wei
nige dagen later de geheele Zuiderzee toevroorterwijl on
derscheidenezoo inkomende als'uitgaande schepen onver
wacht in zee bevroren raakten. Den 1 april liepen nog
menschen op de zee.
I11 1674 begon liet op 1 februarij te vriezen; spoedig
daarop kwam men met paarden en vrachtgoederen uit
Vriesland over de Zuiderzee naar Amsterdam.
Den 4 april reed nog een man op schaatsen op de Haar
lemmermeerterwijl betelen 7 daaraanvolgende reeds zoo warm
was dat men in de Haarlemmer-trekvaart zag zwemmen
De winters van 1823 1838 (in welken winter de over-
togt van Vlissingen naar Breskens 13 dagen verhinderd
wercl en bet. Sloe gedurende verscheidene dagen veilig be
gaan werd) en laatstelijk van 1841 zijn mede bijzonder
gestreng en van langen duur geweest. Wanneer wij verder
van den aanvang der tegenwoordige eeuw terug gaan vin-
den wij in den loop der achttiende eeuw melding gemaakt
van onderscheidene door strenge koude gekenmerkte jaren-
De jongste van dezelven was die van 1793 en 1799.
De felste koude begon tegen het einde van december 179S
en eindigde in de eerste dagen van april. Te Weeneu
daalde de thermometer van Fahrenheit op 28 december 1798
tot 9,4 beueden 0 de laagste stand die sedert 60 jaren
op het observatorium was waargenomen. (In 1830 was de
stand te Weenen op 30 januarij 6.7 gr. heneden 0).
Te Augsburg had men in 1798 24,7te Abo 29,2 en
te Tornea, in Lapland 22 beneden 0.
De winter van 17S81789 was iu geheel Europa zeer
gestreng. In Middel-Duitschland was het ijs der groote
rivieren verscheidene voeten dikde zee aan de noord-oost-
knst van Frankrijk raakte vast en de snelvlietende Rhone
droeg vrachtwagens. Te Parijs was de thermometer op 31
december in het middaguur nog 9,5en de laagste sland
aldaar was 6,7, te Weenen 6 beneden 0.
De winters van 1782 1783 eii 1784 onderscheidden zich
door hunnen langen duur en de veelvuldige sneeuw. Van
daar de vernielende overstroomingen die zich nog velen
zullen herinneren. Thermometer le Weenen 04, te Parijs
13 in den Elsas 22 beneden 0.
De hevigste winter sedert eene eeuw was die van 1739
op '1740. Op den voorafgaanden buitengemeen beeten zomer
volgde tegen het einde van oetober de koude bijna onmid-
delijlc. Reeds 5 november 1739 waren alle rivieren van
Duitschland digt gevroren, en de Newa bij Petersburg zat
tot 26 april, dus JG2 dagen vast. Gedurende meer dan
twee maanden reed- men op de Oostzee met zwaar beladen
wagensin Zuid-Duitschland vroren alle vijvers tot op den
bodem toeen in Spanje zelfs lag in de vlakten de sneeuw
10 voet hoog. Vele honderden reizigers vroren op de we
gen dood en werden eerst in het volgende voorjaar onder
de diépe sneeuw gevonden. Het trekvee verstijfde in de
stallen, herten en hazen lagen dood op de velden, en de
door honger en koude afgematte vogels lieten zich met de
handen grijpen. Nog in het midden van april was de koude
in Engeland en Duilschland zeer hevig. In dit jaar werd
op de Newa het bekende ijspaleis opgerigt van 52 voet
lengle, 16 breedte en 20 hoogte, en welks koepelvormig
dale insgelijks uit 5 voet dikke ijsblokken gebouwd was.
De winter van 172S1729 onderscheidde zich door strenge
koude en langen duur. Hij duurde van 25 november 1728
tot den 1 mei 1729, dus 157 dagen. Nog in het midden
van maart was de Oostzee geheel met ijs bedekt. De Do-
nau bij Weenen ging twee maal openen vroor tegen het
einde van maart ten derden male digt. De laatste ijsgang,
waarbij zich de ijsschotsen iu de omstreken van Weenen
meer dan 15 ellen hoog over elkander schovenhad ver
woestende overstroomingen van den D.onau en van allo
grootere rivieren van Duitschland ten gevolge.
De hardste winter waarvan wij nadere en zekere berig-
ten hebben is die van 17081709. Meer dan vijftig jaren
daarna was hij altijd nog onder de benaming //de koude
winter bekend. In hem vereenigden zich alle drie de eigen
schappen die eenen winter voor ons verderfelijk kunnen
doen wordente weleneene zeer intensive koudeeen
lange duur (van meer dan 130 dagen) en enkele dagen van
dooi tussclien zeer koude dagen ingesloten waardoor voor
namelijk planten en hoornen te gronde gaan en onder men
schen en vee verwoestende ziekten voortgebragt worden.
De strengere koude vau dezen winter begon 3 december
1708 en duurde tot in het midden van april.
Tegen kerstijd kwam plotseling dooiwedcr en een warme
regenwaarop onmiddelijk weder de hevigste vorst volgde
Alle streken van Europa zoo wel de zuidelijke als de
noordelijke schenen even zeer te lijden. De Oostzee was
meer dan tien duitsohe mijlen van de kusten met cencn
dikken ijsvloer belegd de 'Adriatische zee was digt gevro
ren en op de golf van Genua reed men met vrachtwagens
De rivieren van Frankrijk en Spanje waren allen gesloten-
en men reisde van Frankrijk naar Engeland te paard en
te voet over het Kanaal. Eike landstreek van Europa telde
duizende van zijne bewoners di» op de wegen bevroren en
zelfs in hunne woningen voor de woedende koude bezwe
ken. Alleenlijk in de wijk van het bisdom van Parijs wil
men dat meer dan 20,000 menschen door koudeen wegens
duurte der levensmiddelendoor honger 0111 het leven ge
komen zijn. Alle vrucht hoornen stierven weg, zells oude
eiken- en vuren-hoornen barstien en geheele wouden wer
den vernield. Tamme en wilde dieren schenen de aanval
len der koude niet meer tegensland le kunnen bieden. Hon
den en katten werden door de koude dol eu geheele kudden
van wolven drongen in de dorpen en sledenom derzelver
bewoners aan te vallen. De vogels vielen dood uit de lucht
en in de voorsteden van Weenen vond men eiken morgen
herten, reeën en hazen, die door hongeren koude uit hunne
schuilhoeken .verdreven waren en zich als tamme huisdie
ren met handen lieten vangen. Toen in liet einde met de
naderende meimaand de nood des winters een einde nam
en zich de zoo lang geteisterde menschen weder aan de
hoop wilden overgevenvolgden er verwoestende pest* en
veeziekten en velen van hendie aan de woede van de
koude ontsnapt wavenvielen den honger en de pest ten buit.
Dit alles moge ons toonen dat onze vaderen ook en wel
meer dan wij van koude hebben geleden.
1) De Biiifcetiman, 1S50 I pag. 23. Dit vond ook in 1511
plaats toen de vorst 14 weken onafgebroken aanhieldzoo dat men
van Antwerpen naar Holland met zwaar beladen wagens reed.
Wijkmeesters- Arm verzorgers bij den Algemeeneu Arme
maken dankbaar melding van de ontvangst, eener som van
25 voor Extra-bedeeling aan hunne Arnieuaan den Heer
J. Wasch ter baud gesteld.
Middelburg, den 20 Februarij 1855.
V. A. VAN DOLDER.
CLEMENS.