Uitlatingen. ItfassaïisclUe Aandeden, ZEVENTIENDE UITLOTING-, OP 1 EN 2 EEBRUAKIJ 1855. Hoogste prijzeu tot en met li. 10. no. ft. -no. fl. no. fl. no. It. no. fl. 11 100 11327 40 37103 40 59708 40 76216 50 288 50 15031 40 37375 40 62018 40 77453 40 555 40 15777 50 4109S 1000 6237S 40 7S355 40 677 40 17089 40 41793 40- 63677 40 79231 40 155'640 17316 40 41847 40 64879 40 79566 50 1851 40 17501 40 42315 50 '65081 40 79954 400 1984 4000 21839 40 43526 50 65305 40 83636 40 4957 40 23672 40 44697 40 66967 40 84650 50 5368 40 23868 40 45820 50 67192 50 85384 40 5662 40 27948 50 46986 20000 60996 50 86410 50 6296 400 29630 40 48711 50 69099 200 87721 50 6382 40.29953 40 4S7S l 40 69367 40 91466 40 6443 40 30715 50 49934 40 70447 40 91489 50 7084 40 32221 40 50692 40 72253 40 91828 40 7324 40 32494 40 53205 40 73069 40 93094 40 7481 40 33438 40 55S66 2000 73611 50 94073 40 7895 50 34309 40 55994 40 73959 200 94414 40 8085 40 34599 40 57810 100 75377 40 96920 40 10352 40 34664 40 59163 40 75757 50 97116 40 10883 40 34867 40 59223 40 75954 40 102663 50 De volgende 1400 nummers met fl. 33. 41 3713 8625 13775 19174 26595 33149 39044 44863 116 807 800 818 264 642 185 157 871 157 810 9083 863 526 764. 281 176 S93 261 851 520 14070 712 773 357 1S2 959 289 980 625 230 817 879 440 237 45016 356 4040 749 420 884 921 485 327 209 361 113 763 492 20011 997 528 460 277 416 119 764 657 261 27032 671 754 282 474 188 770 703 281 34 761 789 297 4S7 207 863 707 500 45 904 832 354 500 218 882 774 625 128 972 922 427 513 259 "907 847 838 -229 34101 956 477 530 312 935 934 976 388 132 969 502 545 356 10004 i50Ó'9 21105 411 '226 40006 552 600 399 117 41 1S6 47-4 249 60 650 659 512 239 147 270 498 253 143 784 711 625 375 194 308 537 281 196 785 730 626 471 256 394 621 419 216 789 745 679 503- 311 412 711 591 373 94S 746 730 562 334 761 927 721 385 46076 753' 774 565 386 786 936 791 407 130 818 870 579 431 912 965 940 437 234 825 '980 583 440 22112 997 944 515 244 S65 999 598 533 164 2S030 969 687 286 1037 5004 640 564 241 149 980 803 430 38 114 664 620 485 174 35029 994 4S7 40 229 670 6SS 558 334 53 41095 635 60 234 S54 703 .626 5S5 128 116 692 95 244 865 706 802 903 306 130 720 107 260 895 970 969 946 344 ]94 S35 114 367 909 980 23203 954 554 252 883 158 373 959. 16007 230 293S3 654 273 926 195 431 964 17 356 406 662 320 935 204 564 11006 58 414 425 S02 508 951 22S 594 28 149 438 436 871 536 983 257 597 68 267 441 547 S83 702 47028 331 825 155 46s 464 557 36170 704 62 407 851 179 544 550 602 20S 893 132 420 910 217 563 554 649 332 942 172 449 926 335 665 560 727 400 42120 224 746 995 343 677 670 890 412 126 368 805 6195 34" 79o 930 30104 444 226 388 964 214 575 SO3 24174 216 504 264 403 998 250 612 8O4 238 377 524 339 429 2065 251 749 83s 490 452 581 395 463 69 258 776 864 495 511 605 414 489 72 303 12115 17001 497 526 667 469 559 198 562 154 41 548 555- 744 543 579 233 640 262 55 674 562 778 549 620 404 665 378 80 736 580 901 553 646 409 682 388 190 848 601 960 677 6S2 412 696 389 361 861 645 973 947 726 446 737 462 434 925 658 993 966 760 461 744 5-29 453 949 790 37090 43058 903 494 S12 535 529 955 914 102 141 91s 595 824 562 665 25023 31056 109 177 955 633 950 647 727 40 94 180 205 4S076 6S3 982 689 738 179 107 292 399 lü7 686 992 764 836 283 109 324 47S 136 693 7049 884 857 287 132 707 479 286 701 102 8S6 S64 325 268 767 512 337 717 141 911 887 413 307 S65 552 352 808 1S4 928 923 450 330 903 612 638 925 311 930 998 530 447 9)4 623 S72 .982 430 935 18050 549 467 999 6.2S 49005 3003 459 970 144 588 726 38047 687 57 42 474 13033 153 731 32093 122 769 149 48 723 3S 1S2 26032 132 309 819 218 153 749 83 188 90 301 389 954 321 176 766 145 285 107 544 499 998 396 255 784 206 296 195 600 524 44024 404 302 915 216 297 229 635 650 .45 455 339 933 -221 321 277 796 665 84 458 416 935 254 '519 345 884 669 306 460 438 998 255 562 404 889 687 363 520 474 8166 265 573 410 915 752 585 526 516 232 513 60S 442 958 754 620 539 631 256 609 639 4S7 33046 892. 674 652 636 305 648 647 507 73 896 733 836 643 312 719 19133 523 92 953 736 857 (Het vervolg in ons volgend no.) Nederland. Werkelijke schuld 24 pct. 60X7,; dito dito 3 714? dito dito 4 894 Handel Maatschappij 4è Rusland. Oblig. bij Hope Co 5 100:1 dito dito 1828/1829 5 Certifie. dito 1840 4 753 dito bij Stieglitz 4 74 dito dito 1S54 5 81 Certifie. van Inschrijving 6 Spanje. Oblig. Nieuwe Stukken 1 17ï 30A Oostenrijk. Oblig. Metalliek 61 T\ dito nieuwe betaalbaar Amst. 5 72-A dito Nationale 2- 31 Belgie. Certifie. bij Rotschild 2- 49 37A Peru. Gelcll. 1849 thans 4-4 pet 664 fjcm&etebertgten. Slotprijzcii der Effecten ter Beurze Tan Amsterdam 22 ifehruarij 1855. Per telegraaf over Vlissingen. ©eséa-eMg-e winters. De strenge vorst van de laatste weken brengt de lang durige of bijzonder gestrenge winters van vroegeren tijd in herinneringen maakt dan ook ongetwijfeld dat eene opsomming van de belangrijkste voorvallen, daarvan in de geschiedboeken of bijzondere aanteekenigen verzameld, in deze dagen niet. geheel onwelkom zal zijn. Het eerst vinden wij melding gemaakt van den winter van 1460 en dien van 1465 op 1466, in welke laatste men zwaar geladen sleden met bier uit Holland over de zeeuw- sche stroomen vervoerde 1)" Verder staan de jaren 1667 en 1674 door harde winters gekenmerkt. Commeüu zegt in zijne //Beschrijving van Amsterdam" dat het den 16 maart 1667 met 'noord-oosten wind zeer hard begon te vriezen, dat deu 17 het Y digt lag en wei nige dagen later de geheele Zuiderzee toevroorterwijl on derscheidenezoo inkomende als'uitgaande schepen onver wacht in zee bevroren raakten. Den 1 april liepen nog menschen op de zee. I11 1674 begon liet op 1 februarij te vriezen; spoedig daarop kwam men met paarden en vrachtgoederen uit Vriesland over de Zuiderzee naar Amsterdam. Den 4 april reed nog een man op schaatsen op de Haar lemmermeerterwijl betelen 7 daaraanvolgende reeds zoo warm was dat men in de Haarlemmer-trekvaart zag zwemmen De winters van 1823 1838 (in welken winter de over- togt van Vlissingen naar Breskens 13 dagen verhinderd wercl en bet. Sloe gedurende verscheidene dagen veilig be gaan werd) en laatstelijk van 1841 zijn mede bijzonder gestreng en van langen duur geweest. Wanneer wij verder van den aanvang der tegenwoordige eeuw terug gaan vin- den wij in den loop der achttiende eeuw melding gemaakt van onderscheidene door strenge koude gekenmerkte jaren- De jongste van dezelven was die van 1793 en 1799. De felste koude begon tegen het einde van december 179S en eindigde in de eerste dagen van april. Te Weeneu daalde de thermometer van Fahrenheit op 28 december 1798 tot 9,4 beueden 0 de laagste stand die sedert 60 jaren op het observatorium was waargenomen. (In 1830 was de stand te Weenen op 30 januarij 6.7 gr. heneden 0). Te Augsburg had men in 1798 24,7te Abo 29,2 en te Tornea, in Lapland 22 beneden 0. De winter van 17S81789 was iu geheel Europa zeer gestreng. In Middel-Duitschland was het ijs der groote rivieren verscheidene voeten dikde zee aan de noord-oost- knst van Frankrijk raakte vast en de snelvlietende Rhone droeg vrachtwagens. Te Parijs was de thermometer op 31 december in het middaguur nog 9,5en de laagste sland aldaar was 6,7, te Weenen 6 beneden 0. De winters van 1782 1783 eii 1784 onderscheidden zich door hunnen langen duur en de veelvuldige sneeuw. Van daar de vernielende overstroomingen die zich nog velen zullen herinneren. Thermometer le Weenen 04, te Parijs 13 in den Elsas 22 beneden 0. De hevigste winter sedert eene eeuw was die van 1739 op '1740. Op den voorafgaanden buitengemeen beeten zomer volgde tegen het einde van oetober de koude bijna onmid- delijlc. Reeds 5 november 1739 waren alle rivieren van Duitschland digt gevroren, en de Newa bij Petersburg zat tot 26 april, dus JG2 dagen vast. Gedurende meer dan twee maanden reed- men op de Oostzee met zwaar beladen wagensin Zuid-Duitschland vroren alle vijvers tot op den bodem toeen in Spanje zelfs lag in de vlakten de sneeuw 10 voet hoog. Vele honderden reizigers vroren op de we gen dood en werden eerst in het volgende voorjaar onder de diépe sneeuw gevonden. Het trekvee verstijfde in de stallen, herten en hazen lagen dood op de velden, en de door honger en koude afgematte vogels lieten zich met de handen grijpen. Nog in het midden van april was de koude in Engeland en Duilschland zeer hevig. In dit jaar werd op de Newa het bekende ijspaleis opgerigt van 52 voet lengle, 16 breedte en 20 hoogte, en welks koepelvormig dale insgelijks uit 5 voet dikke ijsblokken gebouwd was. De winter van 172S1729 onderscheidde zich door strenge koude en langen duur. Hij duurde van 25 november 1728 tot den 1 mei 1729, dus 157 dagen. Nog in het midden van maart was de Oostzee geheel met ijs bedekt. De Do- nau bij Weenen ging twee maal openen vroor tegen het einde van maart ten derden male digt. De laatste ijsgang, waarbij zich de ijsschotsen iu de omstreken van Weenen meer dan 15 ellen hoog over elkander schovenhad ver woestende overstroomingen van den D.onau en van allo grootere rivieren van Duitschland ten gevolge. De hardste winter waarvan wij nadere en zekere berig- ten hebben is die van 17081709. Meer dan vijftig jaren daarna was hij altijd nog onder de benaming //de koude winter bekend. In hem vereenigden zich alle drie de eigen schappen die eenen winter voor ons verderfelijk kunnen doen wordente weleneene zeer intensive koudeeen lange duur (van meer dan 130 dagen) en enkele dagen van dooi tussclien zeer koude dagen ingesloten waardoor voor namelijk planten en hoornen te gronde gaan en onder men schen en vee verwoestende ziekten voortgebragt worden. De strengere koude vau dezen winter begon 3 december 1708 en duurde tot in het midden van april. Tegen kerstijd kwam plotseling dooiwedcr en een warme regenwaarop onmiddelijk weder de hevigste vorst volgde Alle streken van Europa zoo wel de zuidelijke als de noordelijke schenen even zeer te lijden. De Oostzee was meer dan tien duitsohe mijlen van de kusten met cencn dikken ijsvloer belegd de 'Adriatische zee was digt gevro ren en op de golf van Genua reed men met vrachtwagens De rivieren van Frankrijk en Spanje waren allen gesloten- en men reisde van Frankrijk naar Engeland te paard en te voet over het Kanaal. Eike landstreek van Europa telde duizende van zijne bewoners di» op de wegen bevroren en zelfs in hunne woningen voor de woedende koude bezwe ken. Alleenlijk in de wijk van het bisdom van Parijs wil men dat meer dan 20,000 menschen door koudeen wegens duurte der levensmiddelendoor honger 0111 het leven ge komen zijn. Alle vrucht hoornen stierven weg, zells oude eiken- en vuren-hoornen barstien en geheele wouden wer den vernield. Tamme en wilde dieren schenen de aanval len der koude niet meer tegensland le kunnen bieden. Hon den en katten werden door de koude dol eu geheele kudden van wolven drongen in de dorpen en sledenom derzelver bewoners aan te vallen. De vogels vielen dood uit de lucht en in de voorsteden van Weenen vond men eiken morgen herten, reeën en hazen, die door hongeren koude uit hunne schuilhoeken .verdreven waren en zich als tamme huisdie ren met handen lieten vangen. Toen in liet einde met de naderende meimaand de nood des winters een einde nam en zich de zoo lang geteisterde menschen weder aan de hoop wilden overgevenvolgden er verwoestende pest* en veeziekten en velen van hendie aan de woede van de koude ontsnapt wavenvielen den honger en de pest ten buit. Dit alles moge ons toonen dat onze vaderen ook en wel meer dan wij van koude hebben geleden. 1) De Biiifcetiman, 1S50 I pag. 23. Dit vond ook in 1511 plaats toen de vorst 14 weken onafgebroken aanhieldzoo dat men van Antwerpen naar Holland met zwaar beladen wagens reed. Wijkmeesters- Arm verzorgers bij den Algemeeneu Arme maken dankbaar melding van de ontvangst, eener som van 25 voor Extra-bedeeling aan hunne Arnieuaan den Heer J. Wasch ter baud gesteld. Middelburg, den 20 Februarij 1855. V. A. VAN DOLDER. CLEMENS.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1855 | | pagina 3