De heer de Foudras oud-staatsraad is na eene lange
en smartelijke ziekte overleden. De gewigtige rol door dien
staatsman in de politieke en geheime aangelegenheden van
zijn land gespeeld, gedurende de jaren 1810 tot 1813, zal
door velen nog niet vergeten zijn. Onder Lodewijk Filips
was hij minister van binnenlaudsche zaken in liet kabinet
Montalivetbij de aftreding van dezen werd o ok de Fou-
dras vervaugenThiers kwam in zijne plaats.
Er is sprake van een ontwerp om het lot der letter
kundigen tc verbeteren. De keizer zou aan den baron Tay
lor president der maatschappij van letterkundigenzijne
voornemens dien aangaande kenbaar gemaakt hebbenwelke
daarin zouden bestaan om eene maandclijksche subsidie van
50,000 fr. of jaarlijks 600,000 fr. aan hen toe te staan onder
Dienst op Herben op Koom.
Uren van vertrek in Augustus.
Van .Middelburg;. Van Rergen op Zoom.
Vrijdag 25's morg. 11.30 Zaturdag 26 's movg. 11 ure.
Maandag 28 namidd. 1,30 - Dingsdag 29, 2
September. September.
Vrijdag 1,'smorg. 5 ure. Zaturdag 2, 5
Maandag 48,30 j Dingsdag 5n 7,30
Stoomboot de Schelde.
Dagelijksche dienstuitgenomen des Zondags.
Van Vlissingen op Bresken-s,] Van Breskens op Vlissingeu,
's morg. 7, namidd. 4 ure. 's morg. namidd. 4* ure.
V. n Vlissingen op Neuzen, Van Neuzen op Vlissingeu,
's morgens 81 ure. i namiddags 121 ure.
\i j RV w j x o i
kerke, 's morgens 101 ure. zen, 's morgens lil ure.
iltmgdwcrli.
bepaling dat zij eene Encyclopédie in het licht, geven die
der negentiende eeuw waardigis, en welk werk, waaraan Van Neuzen op Hoedekens-'Van Hoedekenskerke op N
allen zouden arbeidenvan een kolossalen omvang zal zijn.
Een soortgelijk ontwerp of althans eene toelage van
600,000 fr. jaarlijks, is reeds onder de regering van Lodewijk
Pilips, door den toenmaligen minister van onderwijs, den
heer Salvandy ontworpen en den koning aangeboden, toen
door de vele zakenwaarmede men zich op het einde van
1847 bezig had te houdenhet ontwerp buiten gevolg bleef.
Beursberigt. 21 augustus. 3 pet. 73,15. 41 pet. 99,50.
Belgle,
Brussel 20 augustus. Volgens een der dagbladen dezer
stad is Victor Considérant bereids op vrije voeten gesteld.
Generaal Changarnierdie gedurende drie maanden
door Duitschland heeft gereisdis laatstelijk van Ischl ko
mende te Mechelen teruggekeerd.
Engelaiirts Staatsinstellingen.
VIII.
de marine.
Het is met gewettigden trots dat de Engclschen over
hunne marine spreken. Aan haar is Groot-Brittanje hare
j onafhankelijkheid, hare raagt en de schoonste bladzijden barer
geschiedroilen verschuldigd. Niet het kleinste buit enlandseh
gevaar kan zich voordoen of aller gedachten zijn als door
instinct gerigt op dit wapen van nationale verdediging,
dat dan ook te regt beschouwd wordt als het zekerste schild
tegen alle vijandelijke aanvallen van welken aard ook. Er kan
geen oorlog dreigen of het gouvernementde impulsie der
Het schip de Stad Sluis, gezagvoerder H. Ets, van °p™bare meening deelendeis er op bedacht om dc zeemagt
Alexandria naar Falmouth vertrokken, is den 31 julij 11. te vermeerderen, nieuwe schepen te laten bouwen en te
3rrtijï>ingm.
zorgen dat aan Engelands meerderheid in dit opzigt niet
de minste afbreuk worde gedaan.
Het hoofd-bestuur der engelsche marine komt der ad mi-
raliteit toe. liet hoofd hiervan draagt den titel van eerste
lord der admiraliteithij maakt deel uit van het kabinet en
te Alexandria lek uit zee terug gekomen.
Den 22 augustus zijn te Vlissingen voor Antwerpen be
stemd ter reede gekomen: AlmaVorbrodt, van Dantzig,
en Carl JohannBorgströmvan Neder-Calix beide met
hout; MagdalenaDillwitz, van Memel met vlas en hout.,
,r T, zijn werkkring komt overeen met dien van onzen minister
Voor Gent: TiteuniaA. van Kiegen, van BrunsluttelJ
met raa zaad van mariüe* ^ie eersle 'ord w meestal een staatkundig
j o i u r i persoonzelden een hoofd-officier der marine. Hij wordt
van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee 1 J
gezeild: Jules SophieBoziu naar Newcastle; Zeebloem,
Zcilinga, naar Cadix; AbeonaCutts, op avontuur
Emma LouisaViereck, naar Hamburg, alle vier met bal
last; Geo. HurlbuttPost, naar Nieuw-York met 730 land
verhuizers.
iHiööflcn nan Pmi oer.
§TOODBOOTDIE\§TEV.
TiiRsdien Middelburg en Rotterdam.
Uren van vertrek in Augustus.
Van Middelburg. Van Rotterdam."
Vrijdag 25,'s midd. 12 ure. Vrijdag 25,
s morg. 6 ure.
Zaturdag 26,
12,30
Zaturdag 26,
7
Zondag 27's morg
1
Zondag 27
7
Maandag 28
2
Maandag 28
ft 9
Diugsdag 29,
2,30
Dingsdag 29
9
Woensdag 30
ff
3
Woensdag 30,
9,30
Donderd. 31
H
4
Donderd. 31
9,30
September.
September
Vrijdag 1
ff
5
Vrijdag 1
s midd. 12
Zaturdag 2
ff
7
Zaturdag 2
12
Zondag 3
H
8
Zondag 3
namidd. 1
Maandag 4
ft
9
Maandag 4
s morg. 4
Dingsdag 5
ff
10
Dingsdag 5
ft 5
Woensdag 6
ft
11
Woensdag 6,
5
Donderd. 7
ft
11
Donderd. 7
u 6
Dienst van Vlissingen op Rotterdam
en van Vlissingen op Antwerpen.
Uren van vertrek in Augustus.
Van Vlissingeu.
Vrijdag 25's morg. 11,30
Maandag 28's midd. 12 ure.
Woensdag 30's morg. 2
Van Vlissingen.
Woensdag 30's morg. i ure.
Van Rotterdam.
Zaturdag 26's morg. Gure.
Dingsdag 29, 9
Donderd. 319
Van Antwerpen.
Donderd. 31's morg. 9 ure-
De Wagendienst op Sloe is opgeheven en verwis
seld met eene Wagendienst op Vlissingen, waaromtrent
informatien te bekomen zijn bij P. BULTERIJS te Mid
delburg, en te Vlissingen bij P. J. SIEGERS.
gekozen uit de leden van een der parlcmeuts-huizcn.
Ook de secretaris der admiraliteit is een staatkundig per
soon deze is almede met zeer gewigtige werkzaamhedeu
belast, waaraan bij gevolg eene groote verantwoordelijkheid
verbonden is. Hij zorgt voor de uitvoering van al dc be
sluiten van den raad der admiraliteit. Hij treedt in regt-
streeksche briefwisseling met de hoofden der verschillende
maritieme stations en etablissementen, en het is aan hem
dat de officieren al hunne dépêches zenden. In het parle
ment vervangt hij dikwijls den eersten lord ter verdediging
van het budget van marine of ter behandeling van tot dat
departement betrekkelijke onderwerpen.
De overige leden der admiraliteit.ten getale van vier
worden altijd gekozen onder dc hoofd-officieren der marine.
De belangen der zeemagt zijn dus aan bevoegde personen
opgedragen en geen besluit van eenig gewigt wordt zon
der hun advies genomen.
De rangen iu de zeemagt zijn die van admiraal, vice-ad-
miraal, rear admiraal, commodore, 1) kapitein, eerste lui
tenant (lieutenants) en tweede luitenant (ensigns). On
der de officieren telt men ook den kapellaanhem die met
de geldelijke administratie is belasten den chirurgijn.
De waardigheid van opper-admiraal is niets dan een eerc-
titel, die wel eens aan prinsen van koninklijken bloede
verleend wordt. De laatste koning, Willem IV, hoezeer
hij in de marine met weinig roem gediend hadverkreeg
dien vóór zijne troonsbestijging.
Bevordering heeft steeds naar anciënniteit plaatsde
oudste der hoofd-officieren voert den titel van admiraal der
vloot, waarop volgen de admiraals derroode, witte enblaauwe
vlag 2) en zoo ook vervolgens de vice- en rear-admiraals;
maar het gouvernement is niet gehouden dezen regel te
volgen bij de opdragt van eenig bevel.
De algemeene état-major der marine telt een aantal hoofd
officieren, vooral van rcar-admiraalsdie door anciënniteit
en zonder belangrijke diensten verrigt te hebben tot dien
graad zijn gekomen en ook eene afzonderlijke klasse uitma
ken waaruit men zelden den zoodanige kiest aan wien eenig
kommandement wordt opgedragen. In de britsche marine
kent men geene eskaders van réserve of activiteitmaar
aan de niet in actieve dienst zijnde officieren wordt slechts
halve soldij toegekend.
Elk hoofd van een eskader of eener divisie hijscht boven
de vlag van zijn graad den koninklijken standaard van liet
vereenigd rijk.
De adelborsten (midshipmen) worden als officieren be
schouwd maar verkrijgen dien graad niet dan na ten minste
een jaar dienst als leerling. Om als adelborst te worden
geplaatst heeft men tegenwoordig hooge bescherming noodig.
liet als zoodanig af te leggen examen is daarenboven vrij
raoeijelijk.
De verkoopbaarheid der graden bestaat bij dc zeemagt
niet. Wat deze nog van de landmagt gunstig onderscheidt is
de beslaande mogelijkheid dat een eenvoudig matroos tot de
hoogste graden worde bevorderd. Voorbeelden daarvan zijn
zeldzaammaar zijn er toch geweestmen denke slechts
aan Nelsondie, zoo als men weet, als eenvoudig vrijwil
lig matroos was iu dienst getreden, na reeds vroeger als
scheepsjongen op een koolschip te zijn werkzaam geweest,
i Zulk een vooruitzigt is voldoende om bij de zeemagt een
naijver op tc wekkendie bij de landmagtbij gebrek aan
(le mogelijkheid van zoodanige verheffing, niet kan bestaan.
In vredestijd geschiedt de werving van scheepsvolk door
vrijwillige dienstneming. Heeft de admiraliteit matrozen
noodig. dan worden erin de zeehavens der drie rijken biijet-
I ten aangeplaktdie zulks bekend maken en meestal is zij, dank
de bron welke het personeel der koopvaardijschepen daar-
loe in zoo ruime mate oplevert, spoedig voorzien. Sedert
1815 is het echter meer dan eens gebeurd dat men daarin
moeite ondervondhet was danals de handels-beweging
j den prijs der engagementen op de schepen barer vloot deed
stijgen want de soldij der oorlogs-matrozen bedraagt in
het algemeen minder dan die van het scheepsvolk op de
koopvaardijschepen. Men voorzag zich dan zoo goed mo
gelijk en zonder te komen tot den uitersten en schande
lijken maatregel van het pressen, die sedert onheugelijke
jaren in oorlogstijden is aangewend om de vloot van mau-
schappen te voorzien. Dat pressen bestaat in het gebruik
maken van de bevoegdheid om zich van elk dien men tot de
zeedienst geschikt achtmet geweld meester te maken en
aan boord der oorlogschepen te brengen ten einde hem als
matroos te laten werkzaam zijn. De hoofden van eskaders
of divisien en de eenvoudige officierenaan wie eenig bevel
is opgedragen bezitten deze ontzaggelijke magtdie ofschoon
in geene wet geschreventot dus verre echter zonder be
zwaar is uitgeoefend. In 1834 evenwel had het huis der
gemeenten deze barbaarsche en met de constitutionnele wet
ten die de individuele vrijheid vau eiken onderdaan luide
verkondigen, strijdige gewoonte bijna afgeschaft; een daar-
toe strekkend voorstel van lord Buckingham werd verwor
pen met eene meerderheid van slechts vijf stemmen.
Men tracht thans deze wijze vau recrutering te vervangen
door een minder verfoeijelijk stelsel, maar voor alsnog
schijnt dit niet gevonden te zijn. 3)
liet effectief der zeemagt i) is na 1815 zeer verschillend
geweest en beliep van 18,000 tot 45,000 manschappen.
Vóór de wervingen ten behoeve van den oorlog met Rus
land bedroeg het ongeveer liet laatste cijfer.
De equipage van een schip van den eersten rang (van
110 tot 120 stukken) bestaat uit 950 a 1000 manschap
pen, en van de «anderen naar evenredigheid. Het état-major
is zamcngcsteld uit een kapitein, vier tot acht luitenants,
twee of drie mastersden chirurgynkapellaau officier
vau administratie en een twaalftal adelborsten. De fregat
ten korvetten en brikken worden gewoonlijk gekomman-
dcerd door oflicieren vau den graad van kommandantdie
dan onder hunne bevelen hebben een of twee luitenants,
een master, een officier vau gezondheid en een van admi
nistratie, beide van een ondergeschikten rang, en eenige
midshipmen. Alleen aan boord der groote schepen bevindt
zich een kapellaan.
Een schip wordt gewoonlijk voor een tijd van drie jaren
in dienst gesteld en voor dien tijd zijn ook de engagementen
der matrozen verbindend.
De marine heeft tot bijstand een korps infanteriebekend
onder den naam van royal-marine, dat met ons korps mariniers
kan worden gelijk gestelddit korps is in vier devisicu ver
deeld die dc namen dr.agcn der militaire zeehavensPorts
mouth, Plymouth, Chatham en Woolwich, en over elke
waarvan een hoofd-officier het bevel voert; elke divisie is
nog verdeeld in kompagnien, waarvan het getal zich regelt
uaar het effectief. De gewapende schepen hebben een zeker
aantal dier zeesoldaten aan boordgewoonlijk een op de
vier matrozen. In dezeeslagen is hunne plaats in den mast
en op al die punten van waar zij den vijand afbreuk kun*
nen doen. Zoo wel bij entering van vijandelijke schepen
als tot handhaving der tucht, zijn zij van veel nut. In zee
staan zij uitsluitend onder de bevelen van den kommande
renden officier. De instelling van dit keurkorps dagtcekent
van 1792.