De heer de Foudras oud-staatsraad is na eene lange en smartelijke ziekte overleden. De gewigtige rol door dien staatsman in de politieke en geheime aangelegenheden van zijn land gespeeld, gedurende de jaren 1810 tot 1813, zal door velen nog niet vergeten zijn. Onder Lodewijk Filips was hij minister van binnenlaudsche zaken in liet kabinet Montalivetbij de aftreding van dezen werd o ok de Fou- dras vervaugenThiers kwam in zijne plaats. Er is sprake van een ontwerp om het lot der letter kundigen tc verbeteren. De keizer zou aan den baron Tay lor president der maatschappij van letterkundigenzijne voornemens dien aangaande kenbaar gemaakt hebbenwelke daarin zouden bestaan om eene maandclijksche subsidie van 50,000 fr. of jaarlijks 600,000 fr. aan hen toe te staan onder Dienst op Herben op Koom. Uren van vertrek in Augustus. Van .Middelburg;. Van Rergen op Zoom. Vrijdag 25's morg. 11.30 Zaturdag 26 's movg. 11 ure. Maandag 28 namidd. 1,30 - Dingsdag 29, 2 September. September. Vrijdag 1,'smorg. 5 ure. Zaturdag 2, 5 Maandag 48,30 j Dingsdag 5n 7,30 Stoomboot de Schelde. Dagelijksche dienstuitgenomen des Zondags. Van Vlissingen op Bresken-s,] Van Breskens op Vlissingeu, 's morg. 7, namidd. 4 ure. 's morg. namidd. 4* ure. V. n Vlissingen op Neuzen, Van Neuzen op Vlissingeu, 's morgens 81 ure. i namiddags 121 ure. \i j RV w j x o i kerke, 's morgens 101 ure. zen, 's morgens lil ure. iltmgdwcrli. bepaling dat zij eene Encyclopédie in het licht, geven die der negentiende eeuw waardigis, en welk werk, waaraan Van Neuzen op Hoedekens-'Van Hoedekenskerke op N allen zouden arbeidenvan een kolossalen omvang zal zijn. Een soortgelijk ontwerp of althans eene toelage van 600,000 fr. jaarlijks, is reeds onder de regering van Lodewijk Pilips, door den toenmaligen minister van onderwijs, den heer Salvandy ontworpen en den koning aangeboden, toen door de vele zakenwaarmede men zich op het einde van 1847 bezig had te houdenhet ontwerp buiten gevolg bleef. Beursberigt. 21 augustus. 3 pet. 73,15. 41 pet. 99,50. Belgle, Brussel 20 augustus. Volgens een der dagbladen dezer stad is Victor Considérant bereids op vrije voeten gesteld. Generaal Changarnierdie gedurende drie maanden door Duitschland heeft gereisdis laatstelijk van Ischl ko mende te Mechelen teruggekeerd. Engelaiirts Staatsinstellingen. VIII. de marine. Het is met gewettigden trots dat de Engclschen over hunne marine spreken. Aan haar is Groot-Brittanje hare j onafhankelijkheid, hare raagt en de schoonste bladzijden barer geschiedroilen verschuldigd. Niet het kleinste buit enlandseh gevaar kan zich voordoen of aller gedachten zijn als door instinct gerigt op dit wapen van nationale verdediging, dat dan ook te regt beschouwd wordt als het zekerste schild tegen alle vijandelijke aanvallen van welken aard ook. Er kan geen oorlog dreigen of het gouvernementde impulsie der Het schip de Stad Sluis, gezagvoerder H. Ets, van °p™bare meening deelendeis er op bedacht om dc zeemagt Alexandria naar Falmouth vertrokken, is den 31 julij 11. te vermeerderen, nieuwe schepen te laten bouwen en te 3rrtijï>ingm. zorgen dat aan Engelands meerderheid in dit opzigt niet de minste afbreuk worde gedaan. Het hoofd-bestuur der engelsche marine komt der ad mi- raliteit toe. liet hoofd hiervan draagt den titel van eerste lord der admiraliteithij maakt deel uit van het kabinet en te Alexandria lek uit zee terug gekomen. Den 22 augustus zijn te Vlissingen voor Antwerpen be stemd ter reede gekomen: AlmaVorbrodt, van Dantzig, en Carl JohannBorgströmvan Neder-Calix beide met hout; MagdalenaDillwitz, van Memel met vlas en hout., ,r T, zijn werkkring komt overeen met dien van onzen minister Voor Gent: TiteuniaA. van Kiegen, van BrunsluttelJ met raa zaad van mariüe* ^ie eersle 'ord w meestal een staatkundig j o i u r i persoonzelden een hoofd-officier der marine. Hij wordt van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee 1 J gezeild: Jules SophieBoziu naar Newcastle; Zeebloem, Zcilinga, naar Cadix; AbeonaCutts, op avontuur Emma LouisaViereck, naar Hamburg, alle vier met bal last; Geo. HurlbuttPost, naar Nieuw-York met 730 land verhuizers. iHiööflcn nan Pmi oer. §TOODBOOTDIE\§TEV. TiiRsdien Middelburg en Rotterdam. Uren van vertrek in Augustus. Van Middelburg. Van Rotterdam." Vrijdag 25,'s midd. 12 ure. Vrijdag 25, s morg. 6 ure. Zaturdag 26, 12,30 Zaturdag 26, 7 Zondag 27's morg 1 Zondag 27 7 Maandag 28 2 Maandag 28 ft 9 Diugsdag 29, 2,30 Dingsdag 29 9 Woensdag 30 ff 3 Woensdag 30, 9,30 Donderd. 31 H 4 Donderd. 31 9,30 September. September Vrijdag 1 ff 5 Vrijdag 1 s midd. 12 Zaturdag 2 ff 7 Zaturdag 2 12 Zondag 3 H 8 Zondag 3 namidd. 1 Maandag 4 ft 9 Maandag 4 s morg. 4 Dingsdag 5 ff 10 Dingsdag 5 ft 5 Woensdag 6 ft 11 Woensdag 6, 5 Donderd. 7 ft 11 Donderd. 7 u 6 Dienst van Vlissingen op Rotterdam en van Vlissingen op Antwerpen. Uren van vertrek in Augustus. Van Vlissingeu. Vrijdag 25's morg. 11,30 Maandag 28's midd. 12 ure. Woensdag 30's morg. 2 Van Vlissingen. Woensdag 30's morg. i ure. Van Rotterdam. Zaturdag 26's morg. Gure. Dingsdag 29, 9 Donderd. 319 Van Antwerpen. Donderd. 31's morg. 9 ure- De Wagendienst op Sloe is opgeheven en verwis seld met eene Wagendienst op Vlissingen, waaromtrent informatien te bekomen zijn bij P. BULTERIJS te Mid delburg, en te Vlissingen bij P. J. SIEGERS. gekozen uit de leden van een der parlcmeuts-huizcn. Ook de secretaris der admiraliteit is een staatkundig per soon deze is almede met zeer gewigtige werkzaamhedeu belast, waaraan bij gevolg eene groote verantwoordelijkheid verbonden is. Hij zorgt voor de uitvoering van al dc be sluiten van den raad der admiraliteit. Hij treedt in regt- streeksche briefwisseling met de hoofden der verschillende maritieme stations en etablissementen, en het is aan hem dat de officieren al hunne dépêches zenden. In het parle ment vervangt hij dikwijls den eersten lord ter verdediging van het budget van marine of ter behandeling van tot dat departement betrekkelijke onderwerpen. De overige leden der admiraliteit.ten getale van vier worden altijd gekozen onder dc hoofd-officieren der marine. De belangen der zeemagt zijn dus aan bevoegde personen opgedragen en geen besluit van eenig gewigt wordt zon der hun advies genomen. De rangen iu de zeemagt zijn die van admiraal, vice-ad- miraal, rear admiraal, commodore, 1) kapitein, eerste lui tenant (lieutenants) en tweede luitenant (ensigns). On der de officieren telt men ook den kapellaanhem die met de geldelijke administratie is belasten den chirurgijn. De waardigheid van opper-admiraal is niets dan een eerc- titel, die wel eens aan prinsen van koninklijken bloede verleend wordt. De laatste koning, Willem IV, hoezeer hij in de marine met weinig roem gediend hadverkreeg dien vóór zijne troonsbestijging. Bevordering heeft steeds naar anciënniteit plaatsde oudste der hoofd-officieren voert den titel van admiraal der vloot, waarop volgen de admiraals derroode, witte enblaauwe vlag 2) en zoo ook vervolgens de vice- en rear-admiraals; maar het gouvernement is niet gehouden dezen regel te volgen bij de opdragt van eenig bevel. De algemeene état-major der marine telt een aantal hoofd officieren, vooral van rcar-admiraalsdie door anciënniteit en zonder belangrijke diensten verrigt te hebben tot dien graad zijn gekomen en ook eene afzonderlijke klasse uitma ken waaruit men zelden den zoodanige kiest aan wien eenig kommandement wordt opgedragen. In de britsche marine kent men geene eskaders van réserve of activiteitmaar aan de niet in actieve dienst zijnde officieren wordt slechts halve soldij toegekend. Elk hoofd van een eskader of eener divisie hijscht boven de vlag van zijn graad den koninklijken standaard van liet vereenigd rijk. De adelborsten (midshipmen) worden als officieren be schouwd maar verkrijgen dien graad niet dan na ten minste een jaar dienst als leerling. Om als adelborst te worden geplaatst heeft men tegenwoordig hooge bescherming noodig. liet als zoodanig af te leggen examen is daarenboven vrij raoeijelijk. De verkoopbaarheid der graden bestaat bij dc zeemagt niet. Wat deze nog van de landmagt gunstig onderscheidt is de beslaande mogelijkheid dat een eenvoudig matroos tot de hoogste graden worde bevorderd. Voorbeelden daarvan zijn zeldzaammaar zijn er toch geweestmen denke slechts aan Nelsondie, zoo als men weet, als eenvoudig vrijwil lig matroos was iu dienst getreden, na reeds vroeger als scheepsjongen op een koolschip te zijn werkzaam geweest, i Zulk een vooruitzigt is voldoende om bij de zeemagt een naijver op tc wekkendie bij de landmagtbij gebrek aan (le mogelijkheid van zoodanige verheffing, niet kan bestaan. In vredestijd geschiedt de werving van scheepsvolk door vrijwillige dienstneming. Heeft de admiraliteit matrozen noodig. dan worden erin de zeehavens der drie rijken biijet- I ten aangeplaktdie zulks bekend maken en meestal is zij, dank de bron welke het personeel der koopvaardijschepen daar- loe in zoo ruime mate oplevert, spoedig voorzien. Sedert 1815 is het echter meer dan eens gebeurd dat men daarin moeite ondervondhet was danals de handels-beweging j den prijs der engagementen op de schepen barer vloot deed stijgen want de soldij der oorlogs-matrozen bedraagt in het algemeen minder dan die van het scheepsvolk op de koopvaardijschepen. Men voorzag zich dan zoo goed mo gelijk en zonder te komen tot den uitersten en schande lijken maatregel van het pressen, die sedert onheugelijke jaren in oorlogstijden is aangewend om de vloot van mau- schappen te voorzien. Dat pressen bestaat in het gebruik maken van de bevoegdheid om zich van elk dien men tot de zeedienst geschikt achtmet geweld meester te maken en aan boord der oorlogschepen te brengen ten einde hem als matroos te laten werkzaam zijn. De hoofden van eskaders of divisien en de eenvoudige officierenaan wie eenig bevel is opgedragen bezitten deze ontzaggelijke magtdie ofschoon in geene wet geschreventot dus verre echter zonder be zwaar is uitgeoefend. In 1834 evenwel had het huis der gemeenten deze barbaarsche en met de constitutionnele wet ten die de individuele vrijheid vau eiken onderdaan luide verkondigen, strijdige gewoonte bijna afgeschaft; een daar- toe strekkend voorstel van lord Buckingham werd verwor pen met eene meerderheid van slechts vijf stemmen. Men tracht thans deze wijze vau recrutering te vervangen door een minder verfoeijelijk stelsel, maar voor alsnog schijnt dit niet gevonden te zijn. 3) liet effectief der zeemagt i) is na 1815 zeer verschillend geweest en beliep van 18,000 tot 45,000 manschappen. Vóór de wervingen ten behoeve van den oorlog met Rus land bedroeg het ongeveer liet laatste cijfer. De equipage van een schip van den eersten rang (van 110 tot 120 stukken) bestaat uit 950 a 1000 manschap pen, en van de «anderen naar evenredigheid. Het état-major is zamcngcsteld uit een kapitein, vier tot acht luitenants, twee of drie mastersden chirurgynkapellaau officier vau administratie en een twaalftal adelborsten. De fregat ten korvetten en brikken worden gewoonlijk gekomman- dcerd door oflicieren vau den graad van kommandantdie dan onder hunne bevelen hebben een of twee luitenants, een master, een officier vau gezondheid en een van admi nistratie, beide van een ondergeschikten rang, en eenige midshipmen. Alleen aan boord der groote schepen bevindt zich een kapellaan. Een schip wordt gewoonlijk voor een tijd van drie jaren in dienst gesteld en voor dien tijd zijn ook de engagementen der matrozen verbindend. De marine heeft tot bijstand een korps infanteriebekend onder den naam van royal-marine, dat met ons korps mariniers kan worden gelijk gestelddit korps is in vier devisicu ver deeld die dc namen dr.agcn der militaire zeehavensPorts mouth, Plymouth, Chatham en Woolwich, en over elke waarvan een hoofd-officier het bevel voert; elke divisie is nog verdeeld in kompagnien, waarvan het getal zich regelt uaar het effectief. De gewapende schepen hebben een zeker aantal dier zeesoldaten aan boordgewoonlijk een op de vier matrozen. In dezeeslagen is hunne plaats in den mast en op al die punten van waar zij den vijand afbreuk kun* nen doen. Zoo wel bij entering van vijandelijke schepen als tot handhaving der tucht, zijn zij van veel nut. In zee staan zij uitsluitend onder de bevelen van den kommande renden officier. De instelling van dit keurkorps dagtcekent van 1792.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1854 | | pagina 3