ZEETiJDir^GEN.
ADVEilT£iVTIE?^\
ST003IJAGTEN,
JllddelhtirgRotterdam
STOOM JA GT 1)E STJD GORIJSCHEM,
voor Duitschlaiid en de Rijn-provincien hebben zal, en dat,
door deze verbinding met de geheele wereld de voortreffe
lijkste diensten voor het algemeen belang moeten voort-
spruiten.
Ik raad u ernstig aan om het mij toegezonden geschrift
in het Hoogduicsch te doen uitgeven waardoor het bij alle
kooplieden in Pruissen en Noord-Europa bekend, gelezenen
ter harte zal genomen w-orden.
Uic de door u medegedeelde statistieke opgave (gedateerd
Whitehall, maart 1846) blijkt, dat de waarde van geza
menlijke uitvoer van Groot-Brittanje beliep 58,584,292 p.
St., waarvan de waarde van 13,937,037 p, st, naar het
noorden van Europa verzonden werd te weten
Naar Rusland2,128,926 p. st.
Zweden108,475
Noorwegen152,824
Denemarken286,679
Pruissen (tolvereeniging) 505,384
Duitschland6,151,528
Holland3,131,97°
België1,471,251
tervvijl dezen uitvoer naar Oost-Indie en Ceylon 7,695,666
p. St., naar Eng. Amerika 3,070,861 p. st. en naar de An
tilies 2,451,477 p. st. bedroeg.
De overige statistiek bewijst ontegenzeggelijk, dat het
noordelijk Europa, Holland daaronder gerekend, deze aan
zienlijke aanvoer der Engelsche markt ontvangt over Ant
werpen, Rotterdam, Amsterdam, Bremen, Hamburg en
Lubeck welke havens, zoo als wel is aangemerkt, dik
wijls in den winter niet zonder gevaar door schepen kunnen
worden aangedaan, als de haven van Viissingen alleen nog
toegankelijk is.
Het is derhalve een schoon ontwerp een spoorweg daar
te stellen die Viissingen met de Maas en Rijn verbindtom
daardoor een spoediger verkeer tusschen Londen en de han-
delsteden Dusseldorf, Keulen en Frankfort a/Al. te verkrij
gen. Dit plan werd hier zeer gunstig opgenomen en van
deze gewesten kunt gij alle mogelijke hulp verwachten.
De gevolgen, welke daaruit zullen voortvloeijengeven
mij aanleiding om te vragen of Keulen daardoor niet het
middenpunt des Duitschen handels en het hoofd-entrepót voor
de Middeiburgsche haven worden kan. Welke gevolgen
kunnen uit de verbinding dezer beide steden door middel
van een' spoorweg, niet voortvloeijen, en welke middelen
moeten worden aangewend om deze vereeniging tot stand
te brengen
Onze communicatie met Engeland, Spaaje en de koloniën,
over en door België, komt in het geheel niet met de denk
wijze der Duitschers overeen ook is zij ontoereikend en
onvoldoende.
Voor zooveel men uit daadzaken kan opmaken worden
de spoorwegen in België op geene bevredigende wijze be
diend tot bewijs daarvoor zal het voldoende zijn het vol
gende aan te halen, hetgeen in het Belgische regeringsblad,
rIndépendance de Bruxelles van den 26 julij voorkomt
en het is zelfs meer dan tijd dat men in Duitschland op de
ze misbruiken worde opmerkzaam gemaakt ten einde geene
belangrijke belemmeringen in den handel te ondervinden.
[_Zie deze aanhaling in onze courant van II. donderdag.']
Het is danrom dat Duitschland een' nieuwen weg moet
zoeken om zich onmiddelijk met de zee in aanraking te stel
len als de zekerste en veiligste wijze om een transportmiddel
voor in- en uitvoer, en ter verdere ontwikkeling van des-
zelfs industrie te bekomen.
Engeland heeft zijn onmiskenbaar overwigt en welvaren
aan zijne goed gelegene havens te danken.
Het zou in alle opzigten gevaarlijk zijn ons alleen op het
verkeer over België te verlaten, hetwelk buitendien ook een
land van fabrieken is; vooral als men daarbij in aanmerking
neemt, dat de derwaarts leidende spoorwegen, waarvan wij
ons bedienen moeten uitsluitend door de Belgische regering
w-orden aangelegd.
De weg die de natuur ons aanwijst legt door Holland
naar de zee, hetzij over den Rijn of uit het midden door
uwen ontworpen spoorweg naar Middelburg, van waar men
de aanvoer der Britsche manufacturen ontvangen en de onzen
verzenden kan of waar wij die tegen koloniale voortbreng
selen die in Holland overvloedig voori«nden zijn kunnen
verwisselen.
Het is ook volstrekt noodzakelijk dat het noordelijk Eu
ropa door twee verschillende spoorwegen in verbinding komt
met het kanaal, dit is eene voorzorg die zich om meer dan
eene reden voor Duitschland aanbeveeltwant daar wij zien
hoe België den Luxemburgschen spoorweg begunstigtin het
vooruitzigt van het transito van onze omstreken en van
onze stad af te trekken om dat in eene directe lijn naar
Strasburg te verleggenhetgeen voor den Rijnlandschen
handel zeer nadeelig iszullen wij met alle krachten uw
voornemen ondersteunen en willen ook daarom elkander
behulpzaam bijstaan alzoo het buiten twijfel is dat niet al
leen het voordeel van Holland en Duitschland daardoor be
vorderd wordt maar ook de banden naauwer \yorden toe
gehaald die beide landen door handel en vriendschap aan
Engeland verbinden.
Ten einde eene dadelijke hulp bij de uitvoering van uw
loffelijk voornemen aan den dag te leggenheeft de stad
Keulen reeds eene eerste schrede gedaan, en zelve een kapi
taal bij inschrijving daargesteld voor den aanleg van een' op
uwe linie zich aansluitenden spoorweg, die van Keulen uit- i
gaande aan den linker Rijn-oever de aan fabrieken rijke
omstreken tusschen den Maas en de Rijn zal doorloopen I
als over Reus, Gelden, Kevelaar, Uden, GochPalsdorf,
Cleef en Nijmegen.
Deze weg zou derhalve bij Crefeld door een' zijtak naar
Venloo met den uwen verbonden worden.
Ook geeft de Middeiburgsche spoorweg bij Nijmegen aan
onze onderneming nog dit groote voordeel, dat die plaats,
alwaar zich de Waal in de Maas uitstort, altijd bevaarbaar
is. Hierdoor behouden wij ons tegenwoordig verkeer met
Rotterdam over den Rijn, de Waal en den spoorweg, die,
zich aan de Neder-Scheide aansluitende, en onze voordee-
lige fabriekstreken doorloopende, den Keulschen handel be
langrijkeontwikkeling aanbiedt, door de gunstige lie-ging van
die stad aan de Midden-Rijn.
De hierboven aangehaalde omstandigheden geven aanleiding
om den Vlissingsch-iMiddelbnrgschen spoorweg als eene
groote weldaad voor de Rijnprovincien en hoofdzakelijk voor
onze stad te beschouwen, waarom wij dan ook iedere ge
legenheid, die zich daartoe aanbiedt, benuttigen willen om
u behulpzaam te zijn in uwe wen-chenswaardige onderne-
™'"g- L'w toegenegen dienaar
Eeii Xeulsch Koopman.
PRIJZSIV DER EFFECTEM,
pets.
Amsterdam, den 12 Augustus 1846.
Werk. Schuld 60ia 61 Kuslaocl //o/je C. 106;-a 106i
94.1- 95 ------- Leening lOó' - 105
72^. 73 ------- Idein J-
- ------- Idem 1840.
4 dito dito
3 Nieuwe Leeuiag 72
Araortisatie-Syndic.
Handel-Maatschappi] 173
Dito LeeniDg 1835/37
Aand. Holl. Spoorwe"
Rijn Spoorweg
Oost-Ind. Leen. 4pet. 94
Fransche 3 pet.
Portugal 3 pet. 45j
- Spanje Ardoin
- 174t ^-— Coupons
- Oostenrijk Go/;. &C.
- ------------4 pet.
- -------------Metaliek
94: Pruissen 1832.
- Denemarken, Loiid.
- *'4 Napelsche certificaten.
9üi-
96
90 J^ -
91
20i-
20
19i -
21
MiDDELPKijZES der Objecten van Markt binnen
de Stad Middelburg, op den 13 Augustus 1846.
Tarwe de Ned. IMudde 9,751^ tot regeling der
Rogge
Gerst
Aardappelen
Versche Boter het Ned
Pond
25 J Broodzetting
5,—
2 60
-, 95
Zetting van hel Bkood, voor het lijdvak hopende
van den 11 lot den 23 Augustus 1846.
Fijn Tarwebrood, 't Nederl. Pond, 20 Cts.
Grof Tarwebrood
Roggebrood
Masteluinbrood
18
14
16
VLISSINGEN den 1^ aiigustns. Voor Antwerpen bestemd
zijn alhier ter reede geKume;].- Carolina ArnaliaH. iM.
Drescher, van Triest, met rogge en boonen Krentsbiirg
R. H. Br.Tudtvan iMarseille met tarwe.
Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze
reede naar zee gezeild: the Arrow J. Randale, naar New
castle, en de MariaJ. Ontjes, naar Petersburgbeide inet
ballast; Louise, J. J. Ahrens naar Stettin, met stukgoed.
Van Brussel: Adeline, F.H.Hollander, naar Riga, met
dakpaimen.
VERE den 14 augustus. Den 11 is hier binnengekomen
de Engelsche schoener i?6.vtf/;i?, kapitein W. Shaw vsn Sun
derland naar Middelburg, met kolen.
i
I3e ondergeteekende maakt bekend, dat hij zijne iZIf>
MAKERIJ, genaamd DE HOOPin deHooge-Mo'e:i.'
straat. Wijk A. No. 177 alhier, geopend heeft, en beveelt
zich tot de aflevering van zijn Fabrikaatin het groot e-i
klein in de gunst van het geëerde Publiek aan met be!ol'-e
van eene naauwkeurige en prompte bediening.
ZIERIKZEE II Aug. 1846. P. J. va.m STAY.
De Notaris J. JV. h Nobel zalop Woensdag den 19 Au-
gustus 1846, 's namiddags om vijf ure, in het Nieuwe Kr.f.
fijhuis bewoond door P. .T. dn Puy te OOSTBüfiG ren
profjte de Erven Charles Cayel, met Regterlijke magiigin»
in het openbaar aan de raeestbiedenden verkoop^n
Een WOONHUIS (waarin eene BROODBAKKERIJ\
STAL en eigen ERVE, staande in de Zuidstraat, bij
de Markt, en uitkomende in de Koperstraat, te Oost
burg Z.Wr. No. 47, Kadastraal bekend Sectie H.
No. 534, Huis en Erf 2 Roed. 60 Eli. zijnde zeer
geschikt en gelegen voor alle Neringen.
Informatien te bekomen ten Kantore van gemelden No'ari;
alwaar de voorwaarden dagelijks te lezen zijn.
De Kinderen van wijlen Mejufvrouw MAATJE BECU
in leven Rentenierster te Schoondijkeen aldaar overieden
zullen op Woensdag den 26 Augustus 1846, des namiddags
ten één uur precies, te SCHOONDIJKE, voor het Sterf,
huis, door het ministerie van den Notaris de Smidtin het
openbaar te koop doen veilen, een zeer zindelijken IlVBüE-
DEL bestaande in een zeer fraai Kabinet BureauBaro
meter, Huis-Hangklok drie goede Pluimbedden Dekens en
Lakens verder drie groote Spiegels met geslepen Lijsten
een zeer goed en nieuwmodisch ijzeren Schouwtje of Fran
klin Tafels Stoelen Kisten Kassen eene partij Porce-
lein Geleijerd Koper Tin en Aardewerk en he:geen ver
der zal worden geveild.
De Goederen zijn twee dagen te voren telkens des na
middags van 2 tot 5 ure, te zien.
j\Ien vraagt te huur of te koop een ruim BIRGER-
HUIS met een' TUIN. Adres, met gesloten blUetten en
opgaaf van prijs onder de letter F. bij de Uitgevers dezer
Courant.
Maandag aan het Vendu nieuwe Kartonnen DOOZE>
en dat zal worden aangebragt. Heden te zien.
De ondergeteekenden als daartoe gemagtigd bekennen bij
deze van de heeren Gebroeders Abrahams te i\Iiddelburg te
hebben ontvangen de som vijf-en-negentig Gulden en tien Cents,
I bij dezelven van onderscheiden edelmoedige menschenvrien-
den ontvangen ten behoeve van den werkman R. Gaelens
wiens woning op den 5 junij 11. op het gehucht No. i ge
heel is verbrand en die daarenboven nog het verlies heeft
te betreuren van vijf zijner kinderen in dien brand omge
komen.
Hartgrondige dank wordt aan de weldadige gevers en inza
melaars bij deze door den begiftigde toegebragten hun
Gods rijke zegeningen voor hunne hulp en ondersteuning aan
dezen ongelukkige verleend wehneenend toegebeden 1
Hoofdplaat, 11 Aug. 1846. J. P. CROIN.
L. PATEER.
DAGLERREOTIPE PORTRETTEN
ZWART E.\ ITV KLEUREN.
De Heer GUYARD, nog altijd in deze Stad werkzaam,
zal zijn verblijf nog eenige dagen verlengen ten einde de
Liefhebbers gelegenheid te geven om van zijne kunst gebruik
te maken. De gelijkenis en goede uitvoering worden ge
waarborgd. Adres Nederlandsch Logement, m de Abdij.
]\/Jen vraagt eene fatsoenlijke BURGER-DOCHTER
omgaan en verder
goed kunnende Naaijen met de Wasch
behulpzaam zijn
dezer Courant.
het Huishouden adres bij de Uitgevers
adres
Xerstond eene Burger DIENST.^IEID benoodigd
bij de Uitgevers dezer Courant.
£en BAKKERSKNECHT benoodigd bij ,7. C. Buth te Vere.
Xerstond een JONGEN benoodigd bij Dodenhuis op't Zand.
De Erfgenamen onder het voorregt van Boedelbeschrijving
van wijlen PIETER van MELLE in leven Landbouwer
te Breskens, en aldaar overleden, roepen bij deze op alle
bekende en onbekende Schuldeischers van denzelven Pieter
van Melk, om op Dingsdag den i September 1846, des
voormiddags ten tien ure te verschijnen te BRESKENS in
het Nieuw Heeren-Logementbewoond bij inileni Muller,
ten einde aldaar aan te hooren op te nemen en te sluiten
de Rekening en Verantwoording, welke voorschreven Erfge
namen alsdan aan de Schuldeischers van hun beheer in ge
zegden Boedel zullen doen en afleggen of wel in geval van
debut van rekeningzich tot den bevoegden Regter te zien
verwijzen.
Schoondijke, den 10 Augustus 1846.
Namens de Erfgenamen
A. DE SMIDT, Notaris.
j\l degenen welke hun aan Mejufvrouw de Weduwe DIRK
BOS alhier verschuldigde niet hebben voldaan worden bij
deze alsnog uitgenoodigd zulks vóór den i September aan
staande ten Kantore van den ondergeteekende te bewerk
stelligen daar zij, bij verdere nalatigheid, in regten zullen
moeten worden aangesproken.
Middelburg, den 14 Augustus 1846.
P. REKKER, Procureur.
De ondergeteekende heeft de eer te berigten dat hij zijn
BOl K- E.N MLZIER-Hi^iDEL, PAPIER-, Kl^-
TOOR->VI>KEL EN BINDERIJ geopend heeft te VLIS
SINGEN in het lange Groenewoud Wijk H. 'iio. 20.
Hij beveelt zich in de welwillendheid van het geachte
Publiek en zal niets onbeproefd laten om door eene zoo
accurate als civile bediening zich deszelfs gunst waardig
te maken.
Viissingen j 13 Aug. 1846. J. C. de BUISONJÉ.
Op Zondag den 16 Julij zuilen er bij J. P. de WIJS, op
DEN GROOTEN ABEELE, eenige GJJM>ASTISCHE
Ivr>ST-OE:-'E_M>iGKA plaats hebben, afgewisseld met
MUZIEK. Na dezelve zal men eenen LUCHTBALLO-\
laten opstijgen, welke zal oprijzen als de Zon en verdwijnen
als de Sterren aan het Uitspansel ten besluite zal er eeni-^
TÜLRWEilK worden afgestoken.
Aanvang ten half-v ijf ure.
varende in het Beurtveer tusschen de Sleden
en op alle daar lussclicn gelegen Plaatsen.
AUGUSTUS 1846.
V<in .MidilelburijVan Ro Iterditm
Zaturdag 15,'smorg. 5iure
Zondag 16, -------- 6
Dingsdag 18, -------- 8
Woensd. 19, -------- 8
Donderd.20, -------- 10
Vrijdag 21,-------- 10
*Zaturdag22, -------- 4I
*Zondag 23, -------- 5"
Zaturdag 15,
Zondag 16,
Dingsdag 1 8
Woensd. ip,
Donderd. 20,
Vrijdag 2 i
Zaturdag 22,
Zondag 23,
9.!-nre
11
3
3
3
varende tussclien
en op alle daar lussclien gelegen Plaatsen.
AUGUSTUS 1846.
van Gorinchem
van Middelburg
smorg.
Maandag 17,
Woensdag 19,
Vrijdag 21
Maandag 24,
7 ure
^-
II
Zaturdag 15,'
Dingsdag 18,
Donderdag 20,
Zaturdag 22,
Dingsdag 25,
;morg.
10 ure
2^ Door de Ondernemers is gezorgd dat bij de aankomst
van het Stoomjagt aan het Katsche l'eer gelegenheid
is om naar GOES en aan het Zijp om naar ZIE
RIKZEE te vertrekken terwijl te Gorinchem eene
geregelde Diligence-dienst met den Spoorweg tusschen
UTRECHT en AMSTERDAM in correspondentie is.
TEU DRUKKERIJ VA^' DE GEBRUEÜERS ABRAl! A.U-.