ZEETiJDir^GEN. ADVEilT£iVTIE?^\ ST003IJAGTEN, JllddelhtirgRotterdam STOOM JA GT 1)E STJD GORIJSCHEM, voor Duitschlaiid en de Rijn-provincien hebben zal, en dat, door deze verbinding met de geheele wereld de voortreffe lijkste diensten voor het algemeen belang moeten voort- spruiten. Ik raad u ernstig aan om het mij toegezonden geschrift in het Hoogduicsch te doen uitgeven waardoor het bij alle kooplieden in Pruissen en Noord-Europa bekend, gelezenen ter harte zal genomen w-orden. Uic de door u medegedeelde statistieke opgave (gedateerd Whitehall, maart 1846) blijkt, dat de waarde van geza menlijke uitvoer van Groot-Brittanje beliep 58,584,292 p. St., waarvan de waarde van 13,937,037 p, st, naar het noorden van Europa verzonden werd te weten Naar Rusland2,128,926 p. st. Zweden108,475 Noorwegen152,824 Denemarken286,679 Pruissen (tolvereeniging) 505,384 Duitschland6,151,528 Holland3,131,97° België1,471,251 tervvijl dezen uitvoer naar Oost-Indie en Ceylon 7,695,666 p. St., naar Eng. Amerika 3,070,861 p. st. en naar de An tilies 2,451,477 p. st. bedroeg. De overige statistiek bewijst ontegenzeggelijk, dat het noordelijk Europa, Holland daaronder gerekend, deze aan zienlijke aanvoer der Engelsche markt ontvangt over Ant werpen, Rotterdam, Amsterdam, Bremen, Hamburg en Lubeck welke havens, zoo als wel is aangemerkt, dik wijls in den winter niet zonder gevaar door schepen kunnen worden aangedaan, als de haven van Viissingen alleen nog toegankelijk is. Het is derhalve een schoon ontwerp een spoorweg daar te stellen die Viissingen met de Maas en Rijn verbindtom daardoor een spoediger verkeer tusschen Londen en de han- delsteden Dusseldorf, Keulen en Frankfort a/Al. te verkrij gen. Dit plan werd hier zeer gunstig opgenomen en van deze gewesten kunt gij alle mogelijke hulp verwachten. De gevolgen, welke daaruit zullen voortvloeijengeven mij aanleiding om te vragen of Keulen daardoor niet het middenpunt des Duitschen handels en het hoofd-entrepót voor de Middeiburgsche haven worden kan. Welke gevolgen kunnen uit de verbinding dezer beide steden door middel van een' spoorweg, niet voortvloeijen, en welke middelen moeten worden aangewend om deze vereeniging tot stand te brengen Onze communicatie met Engeland, Spaaje en de koloniën, over en door België, komt in het geheel niet met de denk wijze der Duitschers overeen ook is zij ontoereikend en onvoldoende. Voor zooveel men uit daadzaken kan opmaken worden de spoorwegen in België op geene bevredigende wijze be diend tot bewijs daarvoor zal het voldoende zijn het vol gende aan te halen, hetgeen in het Belgische regeringsblad, rIndépendance de Bruxelles van den 26 julij voorkomt en het is zelfs meer dan tijd dat men in Duitschland op de ze misbruiken worde opmerkzaam gemaakt ten einde geene belangrijke belemmeringen in den handel te ondervinden. [_Zie deze aanhaling in onze courant van II. donderdag.'] Het is danrom dat Duitschland een' nieuwen weg moet zoeken om zich onmiddelijk met de zee in aanraking te stel len als de zekerste en veiligste wijze om een transportmiddel voor in- en uitvoer, en ter verdere ontwikkeling van des- zelfs industrie te bekomen. Engeland heeft zijn onmiskenbaar overwigt en welvaren aan zijne goed gelegene havens te danken. Het zou in alle opzigten gevaarlijk zijn ons alleen op het verkeer over België te verlaten, hetwelk buitendien ook een land van fabrieken is; vooral als men daarbij in aanmerking neemt, dat de derwaarts leidende spoorwegen, waarvan wij ons bedienen moeten uitsluitend door de Belgische regering w-orden aangelegd. De weg die de natuur ons aanwijst legt door Holland naar de zee, hetzij over den Rijn of uit het midden door uwen ontworpen spoorweg naar Middelburg, van waar men de aanvoer der Britsche manufacturen ontvangen en de onzen verzenden kan of waar wij die tegen koloniale voortbreng selen die in Holland overvloedig voori«nden zijn kunnen verwisselen. Het is ook volstrekt noodzakelijk dat het noordelijk Eu ropa door twee verschillende spoorwegen in verbinding komt met het kanaal, dit is eene voorzorg die zich om meer dan eene reden voor Duitschland aanbeveeltwant daar wij zien hoe België den Luxemburgschen spoorweg begunstigtin het vooruitzigt van het transito van onze omstreken en van onze stad af te trekken om dat in eene directe lijn naar Strasburg te verleggenhetgeen voor den Rijnlandschen handel zeer nadeelig iszullen wij met alle krachten uw voornemen ondersteunen en willen ook daarom elkander behulpzaam bijstaan alzoo het buiten twijfel is dat niet al leen het voordeel van Holland en Duitschland daardoor be vorderd wordt maar ook de banden naauwer \yorden toe gehaald die beide landen door handel en vriendschap aan Engeland verbinden. Ten einde eene dadelijke hulp bij de uitvoering van uw loffelijk voornemen aan den dag te leggenheeft de stad Keulen reeds eene eerste schrede gedaan, en zelve een kapi taal bij inschrijving daargesteld voor den aanleg van een' op uwe linie zich aansluitenden spoorweg, die van Keulen uit- i gaande aan den linker Rijn-oever de aan fabrieken rijke omstreken tusschen den Maas en de Rijn zal doorloopen I als over Reus, Gelden, Kevelaar, Uden, GochPalsdorf, Cleef en Nijmegen. Deze weg zou derhalve bij Crefeld door een' zijtak naar Venloo met den uwen verbonden worden. Ook geeft de Middeiburgsche spoorweg bij Nijmegen aan onze onderneming nog dit groote voordeel, dat die plaats, alwaar zich de Waal in de Maas uitstort, altijd bevaarbaar is. Hierdoor behouden wij ons tegenwoordig verkeer met Rotterdam over den Rijn, de Waal en den spoorweg, die, zich aan de Neder-Scheide aansluitende, en onze voordee- lige fabriekstreken doorloopende, den Keulschen handel be langrijkeontwikkeling aanbiedt, door de gunstige lie-ging van die stad aan de Midden-Rijn. De hierboven aangehaalde omstandigheden geven aanleiding om den Vlissingsch-iMiddelbnrgschen spoorweg als eene groote weldaad voor de Rijnprovincien en hoofdzakelijk voor onze stad te beschouwen, waarom wij dan ook iedere ge legenheid, die zich daartoe aanbiedt, benuttigen willen om u behulpzaam te zijn in uwe wen-chenswaardige onderne- ™'"g- L'w toegenegen dienaar Eeii Xeulsch Koopman. PRIJZSIV DER EFFECTEM, pets. Amsterdam, den 12 Augustus 1846. Werk. Schuld 60ia 61 Kuslaocl //o/je C. 106;-a 106i 94.1- 95 ------- Leening lOó' - 105 72^. 73 ------- Idein J- - ------- Idem 1840. 4 dito dito 3 Nieuwe Leeuiag 72 Araortisatie-Syndic. Handel-Maatschappi] 173 Dito LeeniDg 1835/37 Aand. Holl. Spoorwe" Rijn Spoorweg Oost-Ind. Leen. 4pet. 94 Fransche 3 pet. Portugal 3 pet. 45j - Spanje Ardoin - 174t ^-— Coupons - Oostenrijk Go/;. &C. - ------------4 pet. - -------------Metaliek 94: Pruissen 1832. - Denemarken, Loiid. - *'4 Napelsche certificaten. 9üi- 96 90 J^ - 91 20i- 20 19i - 21 MiDDELPKijZES der Objecten van Markt binnen de Stad Middelburg, op den 13 Augustus 1846. Tarwe de Ned. IMudde 9,751^ tot regeling der Rogge Gerst Aardappelen Versche Boter het Ned Pond 25 J Broodzetting 5,— 2 60 -, 95 Zetting van hel Bkood, voor het lijdvak hopende van den 11 lot den 23 Augustus 1846. Fijn Tarwebrood, 't Nederl. Pond, 20 Cts. Grof Tarwebrood Roggebrood Masteluinbrood 18 14 16 VLISSINGEN den 1^ aiigustns. Voor Antwerpen bestemd zijn alhier ter reede geKume;].- Carolina ArnaliaH. iM. Drescher, van Triest, met rogge en boonen Krentsbiirg R. H. Br.Tudtvan iMarseille met tarwe. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze reede naar zee gezeild: the Arrow J. Randale, naar New castle, en de MariaJ. Ontjes, naar Petersburgbeide inet ballast; Louise, J. J. Ahrens naar Stettin, met stukgoed. Van Brussel: Adeline, F.H.Hollander, naar Riga, met dakpaimen. VERE den 14 augustus. Den 11 is hier binnengekomen de Engelsche schoener i?6.vtf/;i?, kapitein W. Shaw vsn Sun derland naar Middelburg, met kolen. i I3e ondergeteekende maakt bekend, dat hij zijne iZIf> MAKERIJ, genaamd DE HOOPin deHooge-Mo'e:i.' straat. Wijk A. No. 177 alhier, geopend heeft, en beveelt zich tot de aflevering van zijn Fabrikaatin het groot e-i klein in de gunst van het geëerde Publiek aan met be!ol'-e van eene naauwkeurige en prompte bediening. ZIERIKZEE II Aug. 1846. P. J. va.m STAY. De Notaris J. JV. h Nobel zalop Woensdag den 19 Au- gustus 1846, 's namiddags om vijf ure, in het Nieuwe Kr.f. fijhuis bewoond door P. .T. dn Puy te OOSTBüfiG ren profjte de Erven Charles Cayel, met Regterlijke magiigin» in het openbaar aan de raeestbiedenden verkoop^n Een WOONHUIS (waarin eene BROODBAKKERIJ\ STAL en eigen ERVE, staande in de Zuidstraat, bij de Markt, en uitkomende in de Koperstraat, te Oost burg Z.Wr. No. 47, Kadastraal bekend Sectie H. No. 534, Huis en Erf 2 Roed. 60 Eli. zijnde zeer geschikt en gelegen voor alle Neringen. Informatien te bekomen ten Kantore van gemelden No'ari; alwaar de voorwaarden dagelijks te lezen zijn. De Kinderen van wijlen Mejufvrouw MAATJE BECU in leven Rentenierster te Schoondijkeen aldaar overieden zullen op Woensdag den 26 Augustus 1846, des namiddags ten één uur precies, te SCHOONDIJKE, voor het Sterf, huis, door het ministerie van den Notaris de Smidtin het openbaar te koop doen veilen, een zeer zindelijken IlVBüE- DEL bestaande in een zeer fraai Kabinet BureauBaro meter, Huis-Hangklok drie goede Pluimbedden Dekens en Lakens verder drie groote Spiegels met geslepen Lijsten een zeer goed en nieuwmodisch ijzeren Schouwtje of Fran klin Tafels Stoelen Kisten Kassen eene partij Porce- lein Geleijerd Koper Tin en Aardewerk en he:geen ver der zal worden geveild. De Goederen zijn twee dagen te voren telkens des na middags van 2 tot 5 ure, te zien. j\Ien vraagt te huur of te koop een ruim BIRGER- HUIS met een' TUIN. Adres, met gesloten blUetten en opgaaf van prijs onder de letter F. bij de Uitgevers dezer Courant. Maandag aan het Vendu nieuwe Kartonnen DOOZE> en dat zal worden aangebragt. Heden te zien. De ondergeteekenden als daartoe gemagtigd bekennen bij deze van de heeren Gebroeders Abrahams te i\Iiddelburg te hebben ontvangen de som vijf-en-negentig Gulden en tien Cents, I bij dezelven van onderscheiden edelmoedige menschenvrien- den ontvangen ten behoeve van den werkman R. Gaelens wiens woning op den 5 junij 11. op het gehucht No. i ge heel is verbrand en die daarenboven nog het verlies heeft te betreuren van vijf zijner kinderen in dien brand omge komen. Hartgrondige dank wordt aan de weldadige gevers en inza melaars bij deze door den begiftigde toegebragten hun Gods rijke zegeningen voor hunne hulp en ondersteuning aan dezen ongelukkige verleend wehneenend toegebeden 1 Hoofdplaat, 11 Aug. 1846. J. P. CROIN. L. PATEER. DAGLERREOTIPE PORTRETTEN ZWART E.\ ITV KLEUREN. De Heer GUYARD, nog altijd in deze Stad werkzaam, zal zijn verblijf nog eenige dagen verlengen ten einde de Liefhebbers gelegenheid te geven om van zijne kunst gebruik te maken. De gelijkenis en goede uitvoering worden ge waarborgd. Adres Nederlandsch Logement, m de Abdij. ]\/Jen vraagt eene fatsoenlijke BURGER-DOCHTER omgaan en verder goed kunnende Naaijen met de Wasch behulpzaam zijn dezer Courant. het Huishouden adres bij de Uitgevers adres Xerstond eene Burger DIENST.^IEID benoodigd bij de Uitgevers dezer Courant. £en BAKKERSKNECHT benoodigd bij ,7. C. Buth te Vere. Xerstond een JONGEN benoodigd bij Dodenhuis op't Zand. De Erfgenamen onder het voorregt van Boedelbeschrijving van wijlen PIETER van MELLE in leven Landbouwer te Breskens, en aldaar overleden, roepen bij deze op alle bekende en onbekende Schuldeischers van denzelven Pieter van Melk, om op Dingsdag den i September 1846, des voormiddags ten tien ure te verschijnen te BRESKENS in het Nieuw Heeren-Logementbewoond bij inileni Muller, ten einde aldaar aan te hooren op te nemen en te sluiten de Rekening en Verantwoording, welke voorschreven Erfge namen alsdan aan de Schuldeischers van hun beheer in ge zegden Boedel zullen doen en afleggen of wel in geval van debut van rekeningzich tot den bevoegden Regter te zien verwijzen. Schoondijke, den 10 Augustus 1846. Namens de Erfgenamen A. DE SMIDT, Notaris. j\l degenen welke hun aan Mejufvrouw de Weduwe DIRK BOS alhier verschuldigde niet hebben voldaan worden bij deze alsnog uitgenoodigd zulks vóór den i September aan staande ten Kantore van den ondergeteekende te bewerk stelligen daar zij, bij verdere nalatigheid, in regten zullen moeten worden aangesproken. Middelburg, den 14 Augustus 1846. P. REKKER, Procureur. De ondergeteekende heeft de eer te berigten dat hij zijn BOl K- E.N MLZIER-Hi^iDEL, PAPIER-, Kl^- TOOR->VI>KEL EN BINDERIJ geopend heeft te VLIS SINGEN in het lange Groenewoud Wijk H. 'iio. 20. Hij beveelt zich in de welwillendheid van het geachte Publiek en zal niets onbeproefd laten om door eene zoo accurate als civile bediening zich deszelfs gunst waardig te maken. Viissingen j 13 Aug. 1846. J. C. de BUISONJÉ. Op Zondag den 16 Julij zuilen er bij J. P. de WIJS, op DEN GROOTEN ABEELE, eenige GJJM>ASTISCHE Ivr>ST-OE:-'E_M>iGKA plaats hebben, afgewisseld met MUZIEK. Na dezelve zal men eenen LUCHTBALLO-\ laten opstijgen, welke zal oprijzen als de Zon en verdwijnen als de Sterren aan het Uitspansel ten besluite zal er eeni-^ TÜLRWEilK worden afgestoken. Aanvang ten half-v ijf ure. varende in het Beurtveer tusschen de Sleden en op alle daar lussclicn gelegen Plaatsen. AUGUSTUS 1846. V<in .MidilelburijVan Ro Iterditm Zaturdag 15,'smorg. 5iure Zondag 16, -------- 6 Dingsdag 18, -------- 8 Woensd. 19, -------- 8 Donderd.20, -------- 10 Vrijdag 21,-------- 10 *Zaturdag22, -------- 4I *Zondag 23, -------- 5" Zaturdag 15, Zondag 16, Dingsdag 1 8 Woensd. ip, Donderd. 20, Vrijdag 2 i Zaturdag 22, Zondag 23, 9.!-nre 11 3 3 3 varende tussclien en op alle daar lussclien gelegen Plaatsen. AUGUSTUS 1846. van Gorinchem van Middelburg smorg. Maandag 17, Woensdag 19, Vrijdag 21 Maandag 24, 7 ure ^- II Zaturdag 15,' Dingsdag 18, Donderdag 20, Zaturdag 22, Dingsdag 25, ;morg. 10 ure 2^ Door de Ondernemers is gezorgd dat bij de aankomst van het Stoomjagt aan het Katsche l'eer gelegenheid is om naar GOES en aan het Zijp om naar ZIE RIKZEE te vertrekken terwijl te Gorinchem eene geregelde Diligence-dienst met den Spoorweg tusschen UTRECHT en AMSTERDAM in correspondentie is. TEU DRUKKERIJ VA^' DE GEBRUEÜERS ABRAl! A.U-.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1846 | | pagina 2