MIDDELBÜRGSCHE
COURANT.
N°. 91.
Doaderdas;
30 Julij.
BESTUREN en ABirNISTRATIEN.
NlEUWSTIjDiNGEr^.
iiuelanb.
ZEETIJDINC EN.
LAGER- O irB ER JTIJS.
flcbevlatibcn
BEKENBMAKING.
NEBERL. HA]\ BEL-M A AT SC HAP Pil-
.n-'-*-" vieTWT**':^.- -V-ï^fW
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Stad MID
DELBURG brengen bij deze ter kennis van een iegelijk wien
ziiiks zoude mogen aangaan dat de Raad dezer Stad bij des-
zelfs besluit van den -?^ Februarij 11.heeft gearresteerd een
Stedelijk Reglement op het Lager Onderwijs, hetwelk,
in vervanging van het thans nog bestaande Reglement van
den 21 Februarij 1807, op den eersten Augustus aanstaande
in werking za! worden gebragten dat van ^dit Reglement
de vereischte oplaag is gedrukt en van heden af bij de Stads
Drukkers J. C. IV. Altorffer verkrijgbaar zal zijn.
En opdat niemand hiervan onkundig blijve zal deze in
de Stads-Courant worden geplaatst en benevens het Regle
ment worden afgekondigd.
Gedaan ten Raadhuize der Stad Middelburg, den 27 Julij
1846.
Burgemeester en AVethouders voornoemd
PASPOORT VAN GRIJPSKERKE.
Ter ordonnantie van Hun Edel Achtbare
A. M. BECIUS.
MIDDELBURG den 29 julij. De Koning is vrijdag
avond omstreeks 11 ure in de residentie teruggekeerd
en heeft den weg van Amsterdam naar 'sGravenhage in één
uur en 10 minuten afgelegd.
Zondag-avond hield de hooggeleerde heer IV. Moll,
hoogleeraar en concionator aan het atbenajum illustre te Am
sterdam in de Nieuwe Kerk der Hervormde gemeente zijue
plegtige intreê-redenaar aanleiding van het Evang. van
Joh. hoofdstuk VII. vers 37'
3^
De fungerende MARKTMEESTER brengt bij deze ter ken
nis der belanghebbenden dat de Graanmarktgedurende
de Kermisin plaats van op de Ileerenbeurszal gehouden
worden onder de galerij voor de Staten-Kamers in de Abdij
en dat de Groenten en andere Eetwaren zullen moeten wor
den te koop gesteld op de Croeumarkt.
Middelburg, 27 Julij 1846. A. DUIK HENDRIKSE,
fung. Marktmeester.
De Directie maakt bekend dat door haar zullen geveild
worden
Te ROTTERDAMop TFoeiisdag den 1 September 1846.
46,825 Kanass. en Kranj. Java SUIKER, ligg. aldaar.
35,006 Dito Dito DITO iz Amsterdam.
^8^087 Dito Dito DITO Dordrecht.
De Notitien met de Veil-conditien zullen in tijds worden
uitgegeven.
Amsterdam, den 27 Julij 1846.
VAN DER OUDERMEULEN President.
F, SCHUURMAN, Direct, fung. Secretaris.
PETERSBURG den ^s julij. Den 13 dezer is te Peterhof het
hinvelijk van de grootvorstin Olga en den kroonprins van
Wurtemberg met grooten luister voltrokken eerst met in
achtneming van de plegtigheden der Grieksche kerk en
daarna van die der Evangelische eeredienst.
LONDEN den 2S julij. De beraadslaging over het voor
stel der bewindslieden betrekkelijk de suiker-wet, welke
gisteren in het huis der gemeenten zou zijn aangevangen is
verschoven tot aanstaanden maandagten gevolge van het
overlijden des broeders van lord J. Riisseli.
In Ierland heeft zich op verscheidene plaatsen weder
de ziekte onder de aardappelen geopenbaard.
PARIJS den 25 julij. De maarschalk Bugeand is uit Al-
gerie in Frankrijk aangekomen, doch zal spoedig weder der
waarts teruirkeeren. Het schijnt thans daar te lande buiten-
gemeen rustig te zijn. De generaal Lamoricière die met
altijd met den maarschalk heeft ingestemd zal denkelijk lid
van de kamer der gedeputeerden worden.
De berigten uit Rome van den 18 melden, dat de
Paus, werkelijk eene amnestie heeft uitgevaardigd voor de
personen, welke, ter zake van staatkundige misdaden, ver
oordeeld zijn geworden. Volgens bijzondere berigten moet
de tijding daarvan zeer groote vreugde onder de bevolking
hebben verwekt. De amnestie is echter verre van algemeen en
volledig te zijn. De priesters, de militairen en de burger
lijke ambtenaren die eene veroordeeling ten hunnen laste
hebben zijn daarvan uitgesloten. De groote menigte schijnt
dit niet te hebben geweten, of niet daarop te hebben gelet.
De belanghebbenden vleijen zich echter dat deze gestreng
heid door nog verdere persoonlijke genade-bewijzen zal wor
den getemperd. In de provinciën wordt de menigte zeer
ernstig vermaand om geene verdere verzoekschriften tot
wijziging van het staats-bestuur in te dienen vermits men
zich in dat opzigt op de reeds bekende vaderlijke gezindheid
van den Paus kan verlaten.
Uit Haïti is berigt ontvangen van den 25 junijdat
een einde is gemaakt aan de geschillen tusschen Frankrijk en
'Isïti, en dat de heer Levasseurna Port au-Prince weder
'e zijn binnengekomen op nieuw de nationale vlag op het
g«bon\v van het consulaat geplant heeft welke vervolgens
''i«t 21 kanonschoten is begroet geworden.
Thans wordt uit Breda het berigt tegengesproken als
zouden er aldaar twee mansperstmen zijn opgebragtdie het
aardappelen-loof met vitriool-olie hadden bestreken. Bij de
justitie en policie was hiervan volstrekt niets bekend.
Van Brussel den 26 julij meldt men:
Heden, morgen ten 8i. ure, is een vreesselijke brand
uitgebarsten in eene stoom-houtzagerij in de voorstad Molen-
beek-St.-Jean. De geheele fabriek is niet meer dan een puin
hoop alleen de schoorsteen der stoom-machine is staande
gebleven. De brand was zoo feldat men hier ter stede in
hevige onrust verkeerde, en zes stukken geschut afzond om
in tijd van nood door het nederschieten der huizen den
voortgang der vlammen te stuiten."
Uit Brugge wordt gemeld, dat de feesten die, bij ge
legenheid der ontblooting van het standbeeld van Simon Ste-
vinaldaar met veel luister en smaak voorbereid waren
op 11. zondag zijn begonnen onder genot van het schoonste
zomerweder; de toevloed van vreemdelingen in die stad aan
gekomen is verbazend groot. Van onderscheidene plaatsen
zijn rauziek-societeiten en schuttersgezeischappen aangeko
men en Impartial de Bruges noemt daar onder met ge
noegen de muziek van Oostburg, als zijnde sedert 1830 dit
de eerstemaal dat de. leden eener Hollandsche sociëteit als
vrienden in de feesten der stad kwamen deelen.
Wij zullen later op die festiviteiten terug komen.
Den 24 dezer is door Z. M. in dienst gesteld het
stoomschip Batavia liggende te Rotterdam onder bevel
van den luit. ie. kl. L. C. H. Anemaetbestemd naar de
Oost-Indien.
Zr. Ms. schoener de Wesp onder bevel van den luit.
ter zee .7. F. E. von Rijmer, is den 15 der vorige maand
van Suriname te Demerary aangekomen.
Onder de nieuwsbladen welke met eene onmiskenbare
bekwaamheid aan de gewigtigste belangen van het Vaderland
bevorderlijk zijn komt eene eervolle plaats toe aan den
Stoompost. Dit blad hetwelk zich in bet bijzonder wijdt
aan alles, wat tot het vervoermiddel van laieren tijd, den
stoom betrekking heeft, verdient daarin hoogen lof, dat
het zich bestendig boven alle plaatselijke belangen weet te
verheffen en alleen de belangen van het algemeene Vader
land op het oog heeft. Zonder dus angstig te vragen of
eene onderneming deze of gene gewesten in het bijzonder
zal bevoordeelen is de redactie van den Stoompost van de
onbetwistbare waarheid doordrongen dat gelijke regten en
vrijheden aan alle inwoners van een land toekomen, zoo
dat zij, die de lasten der maatschappij helpen dragenook in
derzelver voorregten moeter. deelen ten zij ovenregende re
denen bestaan om van dezen algemeenen regel af te wijken.
Geenszins zal men zich dan ook verwonderen, dat de Stoom
post den Zeeuwsch Duitschcn spoorweg tot het onderwerp
gemaakt heeft zijner beschouwingen. Indedaad is aldaar
meer dan eene bladzijde aan deze onderneming geschonken
en zijn op eene overtuigende wijze de voordeelen aangewe
zen welke zij aan Nederland schenken zal. Bezield met
de lioop op het welslagen van dezen weg, gaat de Stoom
post steeds voort om al de middelen aan de hand te geven
welke hiertoe kunnen dienstbaar geacht worden. Een ver
nieuwd bewijs zijner belangstelling heeft dit blad in zijne
nommers van den 19 en 2Ö jnlij 11. gegeven in een arti
kel handelende over de Spoorwijdte op de Zeeuwsch-Lim-
burgsche Spoorveglinie. Bekend is het, dat op de ijze
ren wegen tweederlei spoor gebezigd wordt, te weten het
breede en het smalle spoor. Om redenen overbodig hier
uit een te zetten, heeft ons gouvernement besloten het bree
de spoor op onze wegen te verordenen, terwijl in Duitsch-
land Frankrijk en België het smalle spoor is ingevoerd.
De Stoompost trad steeds als verdediger op van het breede
spoor, en heeft dit op meer dan eene plaats met veel zaak
kennis gedaan. Ware nu dit blad met een gee';t van vijan
digheid bezield geweest jegens den Zeeuwschen weg het
zoude, zonder inconsequent te schijnen, dezelfde gronden
voor het daarstellen van een breed spoor op onzen weg heb
ben kunnen doen gelden, wel wetende, dat juist het smalle
spoor door de ondernemers van dezen verlangd wordt. Maar
hulde zij aan de onpartijdige gezindheid der redactie van den
Stoompost gebragt, zij heeft zich boven eiken kleingeestigen
naijver weten te verheffen en met klem van redenen bewe
zendat, bij wijze van exceptionelen maatregel, het toe
staan van het smalle spoor aan den Zeeuwschen weg niet
mag geweigerd wordenwil Nederland zich niet van de
voordeelen berooven welke de Zeeuwsch-Duitsche spoor
weg aan hetzelve zal aanbrengen. Wij lacen hetgeqn be
trekkelijk deze zaak door den Stoompost beweerd wordt
hier volgen
Om de waarheid en het gewigt dezer bevrerinj regt te kunnen
betrijpen is bet ToJstrekt noodig op te klimmen tot hei doel het
welk bij het ontwejpen van dat plan ten grondslsf; lag uit welk
onderzoek al dadelijk xal blijken, dat deïe weg in eenen geheel en
al exceptionelen toestand verkeert en het niet alleen raadiaam maar
TOor het tot stand brrngen dezer zoo hoogst belangrijke eo TOor da
beTordering der welyaart niet alleen van de betreli'ende provinciën
maar van den Staat in het algejneen zoo scboone vrurluen belovende
onderneming volstrekt noodzakelijk is dat de Regering van haren
overigens in het algemeen de goedkeuring van iederen deskundigen
verdienenden aangenomen sttlregel in dit speciale geval afwiJKe
eii bij wijze van uitzondering, voor deze linie in bel op goede
gronden steunende verlangen der ondernemers toesterame.
Hoezeer bet niet kan ontkend worden, dat de provincie Noord-
Braband een ruim veld aanbiedt ter vermeerdering dernalionale wel
vaart en zoo wel met betrekking tot hare natuurlijke hulpbronnen
als tot den aard barer bevolking alle de vereiscbten in zich vereenigi
om in onze nijverheid eene aanzienlijke boogie te bert-ken waarom het
dus reeds als hoogst weoscbelijk zoude moeten beschouwd worden
dit gewest in de voordeelen van het spoorwcgstelsel te doen deelen
100 als wij, naar aanleiding der door den beer D. Dronken te
Middelburg in der lijd uitge;;even brocbure herhaaldelijk in ons
blad aantoonden, zoude echter ook zelfs de sterkste overtuiging bier
van alleen niet in staat zijn geweest tot de uitvoering van een zoo
danig reuzenwerk zoo als het aanleggen van dezen spoorwe" met
alle de daartoe behoorende belangrijke werken te doen besluiten.
Hst voorname doel, dat tot bet vormen van dit plan aanleiding
gat, was de bevordering van bet algemeene belang des Vaderlands.
Reeds voor lang verloopen lijden was de doorvoerhandel eene der
voornaamste bronnen van ons bestaan en het was hieraan dat Ne
derland gedeeltelijk ten minsten zijnen rijkdom en grootheid te dan
ken bad ja, het beeft eenmaal den tjjd gekend waarin het als hel
ware de trechter was door welke schier aan geheel Europa al des-
zelfs benoodigdbeden toevloeiden en het is voornaiuelijk uit dal tijd
perk dat de aanzienlijke kapitalen dagteekenen die noc altijd
zelfs onder de treurigste omstandigbeden den steun vnn onzen lian-
delstand uitmaakten. Deze gewiglige tak van bauiiel nu die juist
ibans voor ons zoo veel te belangrijker is naarmate onze handel
zich in het algemeen llians in eeaen luinder gunsligen toestand be
vindt dan wel in veiloopen tijden, en daarom de ijverigste zoi" voor
bare instandhouding, bevordering en bloei behoort gedragen te wor
den is op bet punt van ons te ontvallen; deze vrees zal welaan nie
mand overdreven of uit de lucht gegrepen voorkomen, wanneer men
bedenkt wet:< een gevaarlijke mededinger onze handel, gedurende
de laatste jaren in den Antwerpseben gekregen heeft. Deze stad
die alle de eigenschappen lieefi welke eene stad tot eene stapel
plaats van den handel kunnen miken en die dan ook ten allen tij
de sedert eeuwen eene belangrijke plaats in dea rij der koopsté-
den heeft ingenomen is thans reeds sedert eenige jaren in het bezit
van eenen spoorweg regtslrjeks naar Keulen met den aanlc"- waar-
von Relgie ons reeds, in bet aanknoopen van eene internalion ;Ie
communicatie met Duitschiand zio aaniüerkelijk de loef heeft af.'e-
etoken. Langs dezen spoorweg nu kunnen de te Antwerpen aantre-
voerde goederen onmiddellijk zonder eenige vertraging naar Keu
len gebragt en van daar verder langs de verschillende'spoorwe'-iinien
door geheel Duitschiand vervoerd worden waaj-ran het noodzakelij
ke gevolg zijn moet dat de transito-handel langzamerhand Neder
land zal verlaten en zich verplaatsen naar Antwerpen waar men
geene moeite spaart om zich van deze bron van verdienste meester
te maken. En niet alleen dat de transito-hamiel hierdoor eindelijk
voor ons geheel zoude verloren gaan maar hetgeen noi' veel er^er
is ook zelfs aan het vertier onzer koloniale waren zoude hierbij
eenen gevoeügen slag worden toegebragt en het staat Ie vreezen
dat, bijaldien er geene maatregelen woiden genomen om dit «evaar
af te wenden welligt de tijd zoude kunnen geboren worden waar
in Duitschiand zich te Antwerpen van de benoodigde koloniale waren
zoude gaan voorzien, üloge ook België zelf geene koloniën bezitten
Engeland, dat, als een echte handelstaater sieeds op uil is zirli
nieuwe uitwegen voor zijne producten te versi-hall'en dat niets lie
ver wenscht dan België in eene soort van entrepot voor zijne waren
te herscheppen en alle middelen aanwendt om uiertoe te "eraken
heeft dezelve in zoo veel te grooler uitgeslrektheid en zoude hier
aan behoeft men geenszins te twijfelen wei zoif drat^en de 4nt-
werpsche markt zoodanig met koloniale voortbren--selen te overvoe
ren dat dezelve in de behoefte van geheel Duitschiand zoude kun
nen voorzien.
Ora nu eene overwegende concurrentie tegen den boven'renoem-
den Belgischen spoorweg over te stellen en zoodoende in de eersle
plaats den transitohandel in onze handen te doen blijven werd deze
linie ontworpen die eene hoezeer in eentn meer verachterden
staat verkeerende echter niet minder Toortrclfelijfce zeehaven even
eens in regtstreeks verband met Duitschiand zoude bienn-en. Zal dit
doel nu echter bereikt worden dan is het in de eerste plaats vol
strekt noodzakelijk dat deze linie alle de voordeelen en "einakken
aan den handel oplevert als de van Antwerpen uitgaande en dit
voordeel dit gemak bestaat bij deze laatste hoofdzakelijk d.-.arin
dat de met koopgoederen belarlen treinen regtstreeks van An'-
werpen tot Keulen, de plaats van derzelver btstemmin"-kunnen
doorrijden; wil men nu hiertegen de concurrentie volhouden, dan
is het noodzakelijk dat ook op onze linie ditzelfde worde daar<'e-
steld en hiertoe is noodig, dat deze weg op de in Pruissen aan
genomen spoorwijdte worde aangelegd en zoodoende eene onatVe-
broken en door niets verhinderde gemeenschap met deze linien tot
stand gebragt.
Zoo als wij reeds vroeger aanmerkten beeft men insgelijks
om overeenkomstig het doel der onderneming, deze gemeenschap
te bewerkstelligen, voor den spoorweg van .flnastricht naar Aken
insgelijks toegestaan denzelven op siiialspoor aan te leggen, en, in
het belang des Vaderlands, is het wenschelijk dat men onk in dit
geval hiertoe besluite. Immers de ondei nemers die in de trafijk
op dezen weg, voornamelijk op den transitohandel rekenden, zou
den, wanneer zij zich dit vooruilzigt benomen zagen zeer ligt kun
nen besluiten de geheele zaak te laten varen en hierdoor zouden
niet alleen de onmiddellijk bij dezen weg belanghebbende provin
ciën aan'eenen allengschen ondergang worden blootgesteld, mair
ook Antwerpen eindelijk eene Duitsche zeehaven worden en zoo
doende aan onzen handel een doodsteek worden toegebragt."
MIDDELBURG den 29 julij. Heden Is naar zee .ge
zeild het barkschip Minerva, kapitein J. A. van Boven,
van deze stad besteiud naar Batavia.
VLISSINGEN den 29 julij. Voor Antwerpen best:i-id
zijn alhier ter reede gekomen: Celerity J. Cariüe van
Londen, met rijst en katoen Laura, G.RalFo, van Genua,
met graan,
Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen Cii van i^-z^e
reede naar zee gezeild: Elisabeth MachtilJa W. P- Vvc<-