MIDDELBÜRGSCHE COURANT. N°. 91. Doaderdas; 30 Julij. BESTUREN en ABirNISTRATIEN. NlEUWSTIjDiNGEr^. iiuelanb. ZEETIJDINC EN. LAGER- O irB ER JTIJS. flcbevlatibcn BEKENBMAKING. NEBERL. HA]\ BEL-M A AT SC HAP Pil- .n-'-*-" vieTWT**':^.- -V-ï^fW BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Stad MID DELBURG brengen bij deze ter kennis van een iegelijk wien ziiiks zoude mogen aangaan dat de Raad dezer Stad bij des- zelfs besluit van den -?^ Februarij 11.heeft gearresteerd een Stedelijk Reglement op het Lager Onderwijs, hetwelk, in vervanging van het thans nog bestaande Reglement van den 21 Februarij 1807, op den eersten Augustus aanstaande in werking za! worden gebragten dat van ^dit Reglement de vereischte oplaag is gedrukt en van heden af bij de Stads Drukkers J. C. IV. Altorffer verkrijgbaar zal zijn. En opdat niemand hiervan onkundig blijve zal deze in de Stads-Courant worden geplaatst en benevens het Regle ment worden afgekondigd. Gedaan ten Raadhuize der Stad Middelburg, den 27 Julij 1846. Burgemeester en AVethouders voornoemd PASPOORT VAN GRIJPSKERKE. Ter ordonnantie van Hun Edel Achtbare A. M. BECIUS. MIDDELBURG den 29 julij. De Koning is vrijdag avond omstreeks 11 ure in de residentie teruggekeerd en heeft den weg van Amsterdam naar 'sGravenhage in één uur en 10 minuten afgelegd. Zondag-avond hield de hooggeleerde heer IV. Moll, hoogleeraar en concionator aan het atbenajum illustre te Am sterdam in de Nieuwe Kerk der Hervormde gemeente zijue plegtige intreê-redenaar aanleiding van het Evang. van Joh. hoofdstuk VII. vers 37' 3^ De fungerende MARKTMEESTER brengt bij deze ter ken nis der belanghebbenden dat de Graanmarktgedurende de Kermisin plaats van op de Ileerenbeurszal gehouden worden onder de galerij voor de Staten-Kamers in de Abdij en dat de Groenten en andere Eetwaren zullen moeten wor den te koop gesteld op de Croeumarkt. Middelburg, 27 Julij 1846. A. DUIK HENDRIKSE, fung. Marktmeester. De Directie maakt bekend dat door haar zullen geveild worden Te ROTTERDAMop TFoeiisdag den 1 September 1846. 46,825 Kanass. en Kranj. Java SUIKER, ligg. aldaar. 35,006 Dito Dito DITO iz Amsterdam. ^8^087 Dito Dito DITO Dordrecht. De Notitien met de Veil-conditien zullen in tijds worden uitgegeven. Amsterdam, den 27 Julij 1846. VAN DER OUDERMEULEN President. F, SCHUURMAN, Direct, fung. Secretaris. PETERSBURG den ^s julij. Den 13 dezer is te Peterhof het hinvelijk van de grootvorstin Olga en den kroonprins van Wurtemberg met grooten luister voltrokken eerst met in achtneming van de plegtigheden der Grieksche kerk en daarna van die der Evangelische eeredienst. LONDEN den 2S julij. De beraadslaging over het voor stel der bewindslieden betrekkelijk de suiker-wet, welke gisteren in het huis der gemeenten zou zijn aangevangen is verschoven tot aanstaanden maandagten gevolge van het overlijden des broeders van lord J. Riisseli. In Ierland heeft zich op verscheidene plaatsen weder de ziekte onder de aardappelen geopenbaard. PARIJS den 25 julij. De maarschalk Bugeand is uit Al- gerie in Frankrijk aangekomen, doch zal spoedig weder der waarts teruirkeeren. Het schijnt thans daar te lande buiten- gemeen rustig te zijn. De generaal Lamoricière die met altijd met den maarschalk heeft ingestemd zal denkelijk lid van de kamer der gedeputeerden worden. De berigten uit Rome van den 18 melden, dat de Paus, werkelijk eene amnestie heeft uitgevaardigd voor de personen, welke, ter zake van staatkundige misdaden, ver oordeeld zijn geworden. Volgens bijzondere berigten moet de tijding daarvan zeer groote vreugde onder de bevolking hebben verwekt. De amnestie is echter verre van algemeen en volledig te zijn. De priesters, de militairen en de burger lijke ambtenaren die eene veroordeeling ten hunnen laste hebben zijn daarvan uitgesloten. De groote menigte schijnt dit niet te hebben geweten, of niet daarop te hebben gelet. De belanghebbenden vleijen zich echter dat deze gestreng heid door nog verdere persoonlijke genade-bewijzen zal wor den getemperd. In de provinciën wordt de menigte zeer ernstig vermaand om geene verdere verzoekschriften tot wijziging van het staats-bestuur in te dienen vermits men zich in dat opzigt op de reeds bekende vaderlijke gezindheid van den Paus kan verlaten. Uit Haïti is berigt ontvangen van den 25 junijdat een einde is gemaakt aan de geschillen tusschen Frankrijk en 'Isïti, en dat de heer Levasseurna Port au-Prince weder 'e zijn binnengekomen op nieuw de nationale vlag op het g«bon\v van het consulaat geplant heeft welke vervolgens ''i«t 21 kanonschoten is begroet geworden. Thans wordt uit Breda het berigt tegengesproken als zouden er aldaar twee mansperstmen zijn opgebragtdie het aardappelen-loof met vitriool-olie hadden bestreken. Bij de justitie en policie was hiervan volstrekt niets bekend. Van Brussel den 26 julij meldt men: Heden, morgen ten 8i. ure, is een vreesselijke brand uitgebarsten in eene stoom-houtzagerij in de voorstad Molen- beek-St.-Jean. De geheele fabriek is niet meer dan een puin hoop alleen de schoorsteen der stoom-machine is staande gebleven. De brand was zoo feldat men hier ter stede in hevige onrust verkeerde, en zes stukken geschut afzond om in tijd van nood door het nederschieten der huizen den voortgang der vlammen te stuiten." Uit Brugge wordt gemeld, dat de feesten die, bij ge legenheid der ontblooting van het standbeeld van Simon Ste- vinaldaar met veel luister en smaak voorbereid waren op 11. zondag zijn begonnen onder genot van het schoonste zomerweder; de toevloed van vreemdelingen in die stad aan gekomen is verbazend groot. Van onderscheidene plaatsen zijn rauziek-societeiten en schuttersgezeischappen aangeko men en Impartial de Bruges noemt daar onder met ge noegen de muziek van Oostburg, als zijnde sedert 1830 dit de eerstemaal dat de. leden eener Hollandsche sociëteit als vrienden in de feesten der stad kwamen deelen. Wij zullen later op die festiviteiten terug komen. Den 24 dezer is door Z. M. in dienst gesteld het stoomschip Batavia liggende te Rotterdam onder bevel van den luit. ie. kl. L. C. H. Anemaetbestemd naar de Oost-Indien. Zr. Ms. schoener de Wesp onder bevel van den luit. ter zee .7. F. E. von Rijmer, is den 15 der vorige maand van Suriname te Demerary aangekomen. Onder de nieuwsbladen welke met eene onmiskenbare bekwaamheid aan de gewigtigste belangen van het Vaderland bevorderlijk zijn komt eene eervolle plaats toe aan den Stoompost. Dit blad hetwelk zich in bet bijzonder wijdt aan alles, wat tot het vervoermiddel van laieren tijd, den stoom betrekking heeft, verdient daarin hoogen lof, dat het zich bestendig boven alle plaatselijke belangen weet te verheffen en alleen de belangen van het algemeene Vader land op het oog heeft. Zonder dus angstig te vragen of eene onderneming deze of gene gewesten in het bijzonder zal bevoordeelen is de redactie van den Stoompost van de onbetwistbare waarheid doordrongen dat gelijke regten en vrijheden aan alle inwoners van een land toekomen, zoo dat zij, die de lasten der maatschappij helpen dragenook in derzelver voorregten moeter. deelen ten zij ovenregende re denen bestaan om van dezen algemeenen regel af te wijken. Geenszins zal men zich dan ook verwonderen, dat de Stoom post den Zeeuwsch Duitschcn spoorweg tot het onderwerp gemaakt heeft zijner beschouwingen. Indedaad is aldaar meer dan eene bladzijde aan deze onderneming geschonken en zijn op eene overtuigende wijze de voordeelen aangewe zen welke zij aan Nederland schenken zal. Bezield met de lioop op het welslagen van dezen weg, gaat de Stoom post steeds voort om al de middelen aan de hand te geven welke hiertoe kunnen dienstbaar geacht worden. Een ver nieuwd bewijs zijner belangstelling heeft dit blad in zijne nommers van den 19 en 2Ö jnlij 11. gegeven in een arti kel handelende over de Spoorwijdte op de Zeeuwsch-Lim- burgsche Spoorveglinie. Bekend is het, dat op de ijze ren wegen tweederlei spoor gebezigd wordt, te weten het breede en het smalle spoor. Om redenen overbodig hier uit een te zetten, heeft ons gouvernement besloten het bree de spoor op onze wegen te verordenen, terwijl in Duitsch- land Frankrijk en België het smalle spoor is ingevoerd. De Stoompost trad steeds als verdediger op van het breede spoor, en heeft dit op meer dan eene plaats met veel zaak kennis gedaan. Ware nu dit blad met een gee';t van vijan digheid bezield geweest jegens den Zeeuwschen weg het zoude, zonder inconsequent te schijnen, dezelfde gronden voor het daarstellen van een breed spoor op onzen weg heb ben kunnen doen gelden, wel wetende, dat juist het smalle spoor door de ondernemers van dezen verlangd wordt. Maar hulde zij aan de onpartijdige gezindheid der redactie van den Stoompost gebragt, zij heeft zich boven eiken kleingeestigen naijver weten te verheffen en met klem van redenen bewe zendat, bij wijze van exceptionelen maatregel, het toe staan van het smalle spoor aan den Zeeuwschen weg niet mag geweigerd wordenwil Nederland zich niet van de voordeelen berooven welke de Zeeuwsch-Duitsche spoor weg aan hetzelve zal aanbrengen. Wij lacen hetgeqn be trekkelijk deze zaak door den Stoompost beweerd wordt hier volgen Om de waarheid en het gewigt dezer bevrerinj regt te kunnen betrijpen is bet ToJstrekt noodig op te klimmen tot hei doel het welk bij het ontwejpen van dat plan ten grondslsf; lag uit welk onderzoek al dadelijk xal blijken, dat deïe weg in eenen geheel en al exceptionelen toestand verkeert en het niet alleen raadiaam maar TOor het tot stand brrngen dezer zoo hoogst belangrijke eo TOor da beTordering der welyaart niet alleen van de betreli'ende provinciën maar van den Staat in het algejneen zoo scboone vrurluen belovende onderneming volstrekt noodzakelijk is dat de Regering van haren overigens in het algemeen de goedkeuring van iederen deskundigen verdienenden aangenomen sttlregel in dit speciale geval afwiJKe eii bij wijze van uitzondering, voor deze linie in bel op goede gronden steunende verlangen der ondernemers toesterame. Hoezeer bet niet kan ontkend worden, dat de provincie Noord- Braband een ruim veld aanbiedt ter vermeerdering dernalionale wel vaart en zoo wel met betrekking tot hare natuurlijke hulpbronnen als tot den aard barer bevolking alle de vereiscbten in zich vereenigi om in onze nijverheid eene aanzienlijke boogie te bert-ken waarom het dus reeds als hoogst weoscbelijk zoude moeten beschouwd worden dit gewest in de voordeelen van het spoorwcgstelsel te doen deelen 100 als wij, naar aanleiding der door den beer D. Dronken te Middelburg in der lijd uitge;;even brocbure herhaaldelijk in ons blad aantoonden, zoude echter ook zelfs de sterkste overtuiging bier van alleen niet in staat zijn geweest tot de uitvoering van een zoo danig reuzenwerk zoo als het aanleggen van dezen spoorwe" met alle de daartoe behoorende belangrijke werken te doen besluiten. Hst voorname doel, dat tot bet vormen van dit plan aanleiding gat, was de bevordering van bet algemeene belang des Vaderlands. Reeds voor lang verloopen lijden was de doorvoerhandel eene der voornaamste bronnen van ons bestaan en het was hieraan dat Ne derland gedeeltelijk ten minsten zijnen rijkdom en grootheid te dan ken bad ja, het beeft eenmaal den tjjd gekend waarin het als hel ware de trechter was door welke schier aan geheel Europa al des- zelfs benoodigdbeden toevloeiden en het is voornaiuelijk uit dal tijd perk dat de aanzienlijke kapitalen dagteekenen die noc altijd zelfs onder de treurigste omstandigbeden den steun vnn onzen lian- delstand uitmaakten. Deze gewiglige tak van bauiiel nu die juist ibans voor ons zoo veel te belangrijker is naarmate onze handel zich in het algemeen llians in eeaen luinder gunsligen toestand be vindt dan wel in veiloopen tijden, en daarom de ijverigste zoi" voor bare instandhouding, bevordering en bloei behoort gedragen te wor den is op bet punt van ons te ontvallen; deze vrees zal welaan nie mand overdreven of uit de lucht gegrepen voorkomen, wanneer men bedenkt wet:< een gevaarlijke mededinger onze handel, gedurende de laatste jaren in den Antwerpseben gekregen heeft. Deze stad die alle de eigenschappen lieefi welke eene stad tot eene stapel plaats van den handel kunnen miken en die dan ook ten allen tij de sedert eeuwen eene belangrijke plaats in dea rij der koopsté- den heeft ingenomen is thans reeds sedert eenige jaren in het bezit van eenen spoorweg regtslrjeks naar Keulen met den aanlc"- waar- von Relgie ons reeds, in bet aanknoopen van eene internalion ;Ie communicatie met Duitschiand zio aaniüerkelijk de loef heeft af.'e- etoken. Langs dezen spoorweg nu kunnen de te Antwerpen aantre- voerde goederen onmiddellijk zonder eenige vertraging naar Keu len gebragt en van daar verder langs de verschillende'spoorwe'-iinien door geheel Duitschiand vervoerd worden waaj-ran het noodzakelij ke gevolg zijn moet dat de transito-handel langzamerhand Neder land zal verlaten en zich verplaatsen naar Antwerpen waar men geene moeite spaart om zich van deze bron van verdienste meester te maken. En niet alleen dat de transito-hamiel hierdoor eindelijk voor ons geheel zoude verloren gaan maar hetgeen noi' veel er^er is ook zelfs aan het vertier onzer koloniale waren zoude hierbij eenen gevoeügen slag worden toegebragt en het staat Ie vreezen dat, bijaldien er geene maatregelen woiden genomen om dit «evaar af te wenden welligt de tijd zoude kunnen geboren worden waar in Duitschiand zich te Antwerpen van de benoodigde koloniale waren zoude gaan voorzien, üloge ook België zelf geene koloniën bezitten Engeland, dat, als een echte handelstaater sieeds op uil is zirli nieuwe uitwegen voor zijne producten te versi-hall'en dat niets lie ver wenscht dan België in eene soort van entrepot voor zijne waren te herscheppen en alle middelen aanwendt om uiertoe te "eraken heeft dezelve in zoo veel te grooler uitgeslrektheid en zoude hier aan behoeft men geenszins te twijfelen wei zoif drat^en de 4nt- werpsche markt zoodanig met koloniale voortbren--selen te overvoe ren dat dezelve in de behoefte van geheel Duitschiand zoude kun nen voorzien. Ora nu eene overwegende concurrentie tegen den boven'renoem- den Belgischen spoorweg over te stellen en zoodoende in de eersle plaats den transitohandel in onze handen te doen blijven werd deze linie ontworpen die eene hoezeer in eentn meer verachterden staat verkeerende echter niet minder Toortrclfelijfce zeehaven even eens in regtstreeks verband met Duitschiand zoude bienn-en. Zal dit doel nu echter bereikt worden dan is het in de eerste plaats vol strekt noodzakelijk dat deze linie alle de voordeelen en "einakken aan den handel oplevert als de van Antwerpen uitgaande en dit voordeel dit gemak bestaat bij deze laatste hoofdzakelijk d.-.arin dat de met koopgoederen belarlen treinen regtstreeks van An'- werpen tot Keulen, de plaats van derzelver btstemmin"-kunnen doorrijden; wil men nu hiertegen de concurrentie volhouden, dan is het noodzakelijk dat ook op onze linie ditzelfde worde daar<'e- steld en hiertoe is noodig, dat deze weg op de in Pruissen aan genomen spoorwijdte worde aangelegd en zoodoende eene onatVe- broken en door niets verhinderde gemeenschap met deze linien tot stand gebragt. Zoo als wij reeds vroeger aanmerkten beeft men insgelijks om overeenkomstig het doel der onderneming, deze gemeenschap te bewerkstelligen, voor den spoorweg van .flnastricht naar Aken insgelijks toegestaan denzelven op siiialspoor aan te leggen, en, in het belang des Vaderlands, is het wenschelijk dat men onk in dit geval hiertoe besluite. Immers de ondei nemers die in de trafijk op dezen weg, voornamelijk op den transitohandel rekenden, zou den, wanneer zij zich dit vooruilzigt benomen zagen zeer ligt kun nen besluiten de geheele zaak te laten varen en hierdoor zouden niet alleen de onmiddellijk bij dezen weg belanghebbende provin ciën aan'eenen allengschen ondergang worden blootgesteld, mair ook Antwerpen eindelijk eene Duitsche zeehaven worden en zoo doende aan onzen handel een doodsteek worden toegebragt." MIDDELBURG den 29 julij. Heden Is naar zee .ge zeild het barkschip Minerva, kapitein J. A. van Boven, van deze stad besteiud naar Batavia. VLISSINGEN den 29 julij. Voor Antwerpen best:i-id zijn alhier ter reede gekomen: Celerity J. Cariüe van Londen, met rijst en katoen Laura, G.RalFo, van Genua, met graan, Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen Cii van i^-z^e reede naar zee gezeild: Elisabeth MachtilJa W. P- Vvc<-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1846 | | pagina 1