(ö'nri MIDDELBÜRGSCHE COÜRAIVT. Witi^iiifiiiï ifttiw m ^m^m Donderdag 12 Maarl 1816. ■^^^^s^^-^-^^®'^--^^-^-^©^ :V1IDDELBÜRG den 12 Tuaaii. De lang gewenschte tijding is ons heden geworden! eene tijding heugelijk voor onze Stad, voor onze Provincie, Yoor een ge\\'iglig deel van IXederland. Ten gevolge van het Koninklijk Besluit van 13 Februarij laatstleden is, ten behoeve van de Ileeren Drockers c. s.. gesloten en door Z. 31. goedgekeurd de ovcreeakoinst be trekkelijk de concessie van den ontworpen spoorweg van Middelburg naar Maastricht, met de daaraan verbondene werken. Eere zij onzen stadgenoot, die thans zijne pogingen, bij na een jaar lang met rusteloozen ijver en voorbeeldelooze Tolharding in het werk gesteld, met de gunstigste uitkomst mag bekroond zien Eere ook hun allen, die daartoe met liem werkzaam wa ren, of door hunnen invloed hem in zijne pogingen schraag den en aan wier hoofd wij met dankbaar gevoel den ge- achten Bestuurder onzer Provincie plaatsen mogen. Hel is thans de oogenblik nietom in ernstige beschou wingen te treden over de gebeurtenis, welke wij ons haas ten algemeen bekend te maken, en om opzettelijk de vruch ten aan te wijzen, welke zij aan drie kwijnende Gewesten in het verschiet toezegt. Maar van de algemeene belangstelling, welke reeds het gerucht van een Zeeuwsch-Duitschen spoorweg heeft opge wekt, meenen wij bij deze gelegenheid met een enkel woord te moeten gewagen. Zullen wij spreken van de belangstelling der drie Gewes tenwelke tot onzen spoorweg in onmiddelijke betrekking moeten staan? Getuige hier slechts de onvermoeide me dewerking van provinciale en plaatselijke besturen, ge tuigen de doelmatige mededeelingen en inlichtingen der ka mers van koophandel en fabriekengetuigen de ijverige bemoeijingen der commissienuit verschillende oorden dier Gewesten afgevaardigd, om met den heer Dro>ker3 in üvei'leg te treden; alles gerigt op eene spoedige vervul ling van den algemeenen wensch Dandie belangstelling in den Zeeuwsch-Duitscheu spoor weg heeft zich niet tot de drie daarbij betrokkene Provinciën bepaaldzij heeft zicli uitgestrekt tot over de Vadei lands. gunste Engeland en Frankrijk deden reeds stemmen hooren ter IV gewigtige onderneming. Trouwens, daar, van waar zoo menige handelsbetrekking met }\ederland wordt aangeknoopt, kon het vooruilzigt niet onverschillig zijn, hier weldra eene landingsplaats, in gemakkelijke gemeenschap met het binnenland, te zullen vinden, welke in elk jaargetijdf zonder gevaar kan worden genaderd en bereikt. Doch het is Duitschland vooralv>nar de belangstelline niet slechts door woorden, maar ook door daden werd aan den dag gelegd. De bloeijende fabrieksteden Dusseldorp, Crefeld, Elber- feld, Gladbach en andere stelden reeds, als om strijd, po gingen in het werk, om, even als Aken met Maastricht, zich met onzen spoorweg bij Venlo en Pioermond te ver binden. Inzonderheid bleef de belangrijke en steeds in welvaart toenemende handelstad Keulen bij dien strijd niet achter. Eene commissie dier stad, met den burgemeester aan het hoofdgaf in eene uitgewerkte memorie hare denkbeelden aan de hand nopens de doelmatigste wijze, -uaarop zich de Oever-Staten van den Fiijn met den Zceuwschen spoor weg behoorden te vereenigen. Gunstig zijn alzoo de voorteekencn, waaronder de gewig tige onderneming zal aanvangen, en Middelburgs Ingezetenen zullen zich gewis in eene gebeurtenis verheugen, welke, on der den zegen des Allerhoogsten, hunne stad eene gelukki- ge toekomst doet te gemoet gaan, en haar, gelijk in vroe gere dagen, eene aanzienlijke plaats onder >'ederlands htin- delsteden kan verzekeren. Dank zij dan den Vorst, die het Zijne wilde toebrengen tot den bloei en de welvaart van een belangrijk gedeelte van zijn Rijk «c? TE JIIDDELBrRG, TER DRUKKERIJ VA-\ DE GEBROEDERS ABRAHAMS.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1846 | | pagina 1