(ö'nri
MIDDELBÜRGSCHE
COÜRAIVT.
Witi^iiifiiiï ifttiw
m
^m^m
Donderdag
12 Maarl 1816.
■^^^^s^^-^-^^®'^--^^-^-^©^
:V1IDDELBÜRG den 12 Tuaaii.
De lang gewenschte tijding is ons heden geworden!
eene tijding heugelijk voor onze Stad, voor onze Provincie,
Yoor een ge\\'iglig deel van IXederland.
Ten gevolge van het Koninklijk Besluit van 13 Februarij
laatstleden is, ten behoeve van de Ileeren Drockers c. s..
gesloten en door Z. 31. goedgekeurd de ovcreeakoinst be
trekkelijk de concessie van den ontworpen spoorweg van
Middelburg naar Maastricht, met de daaraan verbondene
werken.
Eere zij onzen stadgenoot, die thans zijne pogingen, bij
na een jaar lang met rusteloozen ijver en voorbeeldelooze
Tolharding in het werk gesteld, met de gunstigste uitkomst
mag bekroond zien
Eere ook hun allen, die daartoe met liem werkzaam wa
ren, of door hunnen invloed hem in zijne pogingen schraag
den en aan wier hoofd wij met dankbaar gevoel den ge-
achten Bestuurder onzer Provincie plaatsen mogen.
Hel is thans de oogenblik nietom in ernstige beschou
wingen te treden over de gebeurtenis, welke wij ons haas
ten algemeen bekend te maken, en om opzettelijk de vruch
ten aan te wijzen, welke zij aan drie kwijnende Gewesten
in het verschiet toezegt.
Maar van de algemeene belangstelling, welke reeds het
gerucht van een Zeeuwsch-Duitschen spoorweg heeft opge
wekt, meenen wij bij deze gelegenheid met een enkel woord
te moeten gewagen.
Zullen wij spreken van de belangstelling der drie Gewes
tenwelke tot onzen spoorweg in onmiddelijke betrekking
moeten staan? Getuige hier slechts de onvermoeide me
dewerking van provinciale en plaatselijke besturen, ge
tuigen de doelmatige mededeelingen en inlichtingen der ka
mers van koophandel en fabriekengetuigen de ijverige
bemoeijingen der commissienuit verschillende oorden dier
Gewesten afgevaardigd, om met den heer Dro>ker3 in
üvei'leg te treden; alles gerigt op eene spoedige vervul
ling van den algemeenen wensch
Dandie belangstelling in den Zeeuwsch-Duitscheu spoor
weg heeft zich niet tot de drie daarbij betrokkene Provinciën
bepaaldzij heeft zicli uitgestrekt tot over de
Vadei lands.
gunste
Engeland en Frankrijk deden reeds stemmen hooren ter
IV gewigtige onderneming. Trouwens, daar, van
waar zoo menige handelsbetrekking met }\ederland wordt
aangeknoopt, kon het vooruilzigt niet onverschillig zijn, hier
weldra eene landingsplaats, in gemakkelijke gemeenschap met
het binnenland, te zullen vinden, welke in elk jaargetijdf
zonder gevaar kan worden genaderd en bereikt.
Doch het is Duitschland vooralv>nar de belangstelline
niet slechts door woorden, maar ook door daden werd aan
den dag gelegd.
De bloeijende fabrieksteden Dusseldorp, Crefeld, Elber-
feld, Gladbach en andere stelden reeds, als om strijd, po
gingen in het werk, om, even als Aken met Maastricht,
zich met onzen spoorweg bij Venlo en Pioermond te ver
binden.
Inzonderheid bleef de belangrijke en steeds in welvaart
toenemende handelstad Keulen bij dien strijd niet achter.
Eene commissie dier stad, met den burgemeester aan het
hoofdgaf in eene uitgewerkte memorie hare denkbeelden
aan de hand nopens de doelmatigste wijze, -uaarop zich
de Oever-Staten van den Fiijn met den Zceuwschen spoor
weg behoorden te vereenigen.
Gunstig zijn alzoo de voorteekencn, waaronder de gewig
tige onderneming zal aanvangen, en Middelburgs Ingezetenen
zullen zich gewis in eene gebeurtenis verheugen, welke, on
der den zegen des Allerhoogsten, hunne stad eene gelukki-
ge toekomst doet te gemoet gaan, en haar, gelijk in vroe
gere dagen, eene aanzienlijke plaats onder >'ederlands htin-
delsteden kan verzekeren.
Dank zij dan den Vorst, die het Zijne wilde toebrengen
tot den bloei en de welvaart van een belangrijk gedeelte
van zijn Rijk
«c?
TE JIIDDELBrRG, TER DRUKKERIJ VA-\ DE GEBROEDERS ABRAHAMS.