ZEETÏJDWGElX.
AÜVERTENTÏEN. ,:,-
-
niiig van lóo koppen, en bestemd naarde Oost-Indien.
In de Staati-Qourant vindt men het volgende berigt
Volgens de zamengevatte driemaandelijksche berigten
der residenten op Java nopens de vooruitzigten der cultuur
van producten welke op contracten aan bet gouvernement
worden geleverd, beloofde de oogst van 1845, onder ulti
mo junij van dat jaar, de volgende opbrengst, namelijk:
koffij 807,682 pikols; suiker 855,498 pikolsindigo
1,627,359 Arast. ponden.
Volgens latere berigten met de overland-mail ontvan
gen en loopende tot i december jl. werd de oogst geraamd
ilecnts te zullen opbrengen: koffij 677,457 pikols; suiker
845,014 pikols indigo 1,595,000 Amst. ponden.
De producten voor rekening van partikulieren geteeld
zijn onder deze totalen niet begrepen. Derzelver lioeveel-
héid is over het jaar 1845 nog niet bekend maar de cijfers
der jaren 1843 en 1844, vermeld in ons no. van 29 augus
tus 11., hebben bewezen, dat de partikuliere productie op
Java aanmerkelijk toeneemt."
AMSTERDAM den 11 februarij. De groote onderneming,
die aan de monden der Schelde weldra zal aanvangen heeft
een Antwerpsch dagblad Ie Politique, reeds dadelijk aange
spoord om met nadruk terug te kon)en op het plan van
eenen spoorweg, reeds lang, naar wij meenden, als eene
hersenschim opgegeven.
Het is te betreuren, zoo schrijft dit dagblad, dat het
plan van concessievoor eenen spoorweg van Antwerpen
naar Dusseldorf, nog niet aan de wetgevende kamers is on
derworpen. Dit plan zoo belangrijk voor het Kempenland
(la Campine) beveelt zich ook uit een ander oogpunt aan.
De spoorweg van Vliaingen en Middelburg naar Maastricht
en Dusseldorfwaarvan de concessie thans door het Neder-
landsch gouvernement verleend en waarvoor te Londen eene
veelvermogende maatschappij gevormd isbedreigt op eene
ernstige wijze, men moet dit erkennen de handelsbetrek
kingen van Antwerpen met de Duitsche Rijnstaten en het
is van het uiterste gewigt tegen dien geduchten mededinger,
van onze zijde den weg van Antwerpen naar Dusseldorf te
kunnen overstel/en.^''
Gelijk men aan de eene zijde uit die uicboezeming het ge
wigt kan opmakendoor het Antwerpsch dagblad aan den
geprojecteerden Zeeuwschen spoorweg gehechtzoo kon
men welligt tevens daaruit het besluit afleiden datom den
door dat dagblad verlangden spoorweg te verkrijgen slechts
de inwilliging van het Belgisch gouvernement noodig was,
Intusschen zou dit besluit ongerijmd zijn. Men vergeteniet,
en dit had de Politique er bij moeten voegen dat tot het
daarstellen van dien spoorweg de toestemming van het Ne-
derlandsch gouvernement zoude behooren gevraagd en ver
kregen te worden dewijl die weg niet anders dan langs
een gedeelte van het Nederlandsch grondgebied kan aange
legd worden en bij Roermonde de rivier de Maas passe
ren. Het traktaat tusschen de beide koningrijken gesloten
zal zich tegen zoodanigen weg over Nederlandsch grondge
bied verzetten althans is daarin geene enkele bepaling te
lezen op grond waarvan België dit kf.n vorderen. En het
is dus onmogelijk zich te kunnen voorstellen dat onze Re
gering een daartoe strekkend aanzoek van België gunstig ont
vangen zou! Neen. Onze Regering immers bewijst, door
het verleenen van de concessie voor den Zeeuwschen spoor
weg aan drie provinciën eene gunst waardoor zij een on-
gekenden trap van voorspoed te gemoet treden en zou dan
die zelfde Regering in een vreemd land eene mededinging
helpen tot stand brengen, die nadeelig op dien voorspoed
zou terugwerken'? Op die wijze brak men met de andere
hand ten deele af, wat men met de eene hand opbouwde.
Maar aan eene medewerking van ons gouvernement, tot
het daarstellen van dien spoorweg kan nog minder gedacht
worden, wanneer men de zaak van eene staatkundige zijde
beschouwt. Het is niet onbekenddat het hertogdom Lim
burg door de Belgische omwenteling veel heeft verloren en
deszelfs inwoners hunne afscheiding van België niet zonder
eenigen grond betreurden. Door den Zeeuwschen spoorweg
treedt Limburg eene geheel andere toekomst te gemoet dan
het zonder denzelven scheen beschoren. In dien weg zal
het den band vinden, die het aan Nederland duurzaam hech
ten zal terwijl de Antwerpsche onderneming zulk een voor-
uitzigt grootendeels zou verijdelen.
Men kan derhalve nimmer van het Nederlandsche gou
vernement met billijkheid vorderen dat het ten gunste van
België zich zulk een nadeel zal toebrengen en wij twijfe
len dan ook niet, of het vorenstaande zal voldoende zijn
om de ontwerpers van den Antwerpschen weg van hunne
onderneming voor altijd te doen afzien. Trouwens, het is
aan die ontwerpers even zoo goed als aan ons ten volle be
kend dat hunne pogingen bij het Nederlandsch gouverne
ment geheel ijdel zijn geweesten te dien opzigte al hunne
vooruitzigten in rook verdwenen. (^Nederland.')
MIDDELBURG den 25 februarij. Wij zijn in staat ge
steld om aan de bovengemelde redeneringen van het Amster-
dainsche dagblad, Nederlandeene enkele aanmerking toe
te voegen. Niet dat wij hiermede de juistheid dier redene
ringen willen afwijzen geenszinsdaartegen valt wel niets
te zeggen. Ook zou het ons niet moeijelijk zijn meerdere
bezwaren tegen het tot stand komen van een Antwerpsch-
Dusseldorfschen spoorweg aan te voeren maar dit ach
ten wij overbodig. Het geldt hier meer het gewigt te be-
oordeelen dat de Politique en zijdelings ook het Amsterdam-
sche blad aan het vervaardigen van een Antwerpsch-Dussel-
dorfschen spoorweg hechten om dien namelijk als middel
tegen den geduchten mededinger den Zeeuwschen spoorweg
over te stellen. Zou indedaad een Antwerpsch-Dussel-
dorfsche weg, indien zoodanige onderneming geene hersen
schim ware, gelijk zij te regt door het Amsterdamsche dag
blad genoemd wordt, zou zoodanige spoorweg eenigen na-
Om hier slechts één bezwaar te noemen die spoorweg zou
door eene brug de Maas bij Roermonde moeten orergaan terwijl het
niet te betwijfelen Taltdat de kundige mannen die aan het hoofd
staan Tan ons yerdedigings-slelselzoodanigen overgang niet zouden
lowiiligen.
deeügen invloed op den Zeeuwschen kunnen uitoefenen
Wij antwoorden met volle overtuiging neen Den Belgi
schen spoorweg van Antwerpen op Keulenwelke zulke
verbazende sommen ter vervaardiging gekost heeft, zoude
hij eene onbei-ekenbare schade toebrengenja met geheel
verval bedreigen geenszins den Zeeuwschen spoorweg scha
den. Immers, ieder die met de geschiedenis van den zee
handel bekend is, weet het, dat voor den bloei des handels
gemakkelijkheid en snelheid twee gewigtige voorwaarden zijn
en de handelsgeest bij voorkeur de veiligste en kortste
wegen opzoeltt. Dit is dus ook van volle toepassing op
het handelsverkeer van Antwerpen met Duitschland. Wan
neer nu eenmaal aan de monden der Schelde eei;e veilige j
landingsplaats met een gescbikten doorvoerwcg zal te zanien
komen, behoeft men niet te vreezen, dat de schepen, met
goederen bevracht voor Duitschland deze uitmuntende ge
legenheid zullen voorbij stevenen, de rivier opvaren, ge
middeld in den zomer twee dagen, bij onstuimig weder in
de lente of herfst eene week, of eindelijk in een met hevige
vorst vergezelden winter, maanden aldaar vertoeven, eer zij j
Antwerpen bereiken. Die goederen toch, op Walcheren ge-
lost en met den Zeeuwschen spoorweg vervoerd, zullen zelfs j
in den zomer want van herfst en winter gewagen wij niet
eens, zich reeds in Duitschland bevinden, alvorens die, voor
Antwerpen bestemd, aldaar kunnen gelost zijn. Wij ho
pen later op ditgelijk op andere onderwerpen betrekke
lijk den Zeeuwsch-Duitschen spoorweg terug te komen. Het
aangevoerde moge genoeg zijn om het bewijs te leveren
datindien al het tot stand komen van een Antwerpsch-
Dusseldorfschen spoorweg geene hersenschim warede vrees
voor mededinging met onzen weg voorzeker eene hersen
schim zijn zoude. Men doet op eene rivier wel plaisier-
togtjes met zeiljagten niet met bevrachte koopvaardijsche
pen.
Uit Nijmegen den 22 wordt gemeld, dat aldaar het voor
die stad en de provincie verblijdend berigt is ontvangen dat
Z. M. bij besluit van den 14 dezer, no. 104, aan de hee-
ren .7. van der HeydenC. C. Haverkamp, R. G. Craadt
van Roggen G. C. RomboutsM. Vermacs en N. Prins
concessie heeft verleend tot het leggen van eenen spoorweg
van Arnhem over Nijmegen Grave langs Vechelnaar 's Her-
togenbosch. Deze concessie werd door genoemde heeren
met overleg van den heer ingenieur van den waterstaat, PI.
F. Fynje den 22 sept. 11. aangevraagd en de sedert onop
houdelijk aangewende pogingen tot verkrijging derzelve wer
den met het gunstigste gevolg bekroond. Als het groote ge
volg dat de Nijmeegsche spoorweg zal aanbrengenwordt in
dit berigt gewezen, behalve op de verbinding van de Noord
en Zuidelijke spoorweg-linien en van Hanover en Noord-
Duitschland met Frankrijk en België, ook op de spoorweg
linie die van Hamburg en Bremen bijna in eene regte strek
king, over Nijmegen, naar Parijs zal loopen.
Wij vernemen van goederhand, dat de alhier bestaande
vereeniging tot bevordering der toonkunst, op zaturdag den
28 dezer eene soiree musicale aan hare leden zal geven,
welke soiree aan de beminnaars der toonkunst een rijk kunst
genot belooft. Op dezelve zullen zich doen hooren drie
virtuozen welke in den laatsten tijd ook in ons land gelijk
overal elders eene zeer groote vermaardheid hebben verkre
gen te weten: de heer Kellerman, violoncellist; de heer
Gulomiviolist, en de jongeheer ,7<7e/i2jari;;e pianist.
Eene zamenvoeging van drie zulke uitstekende talenten,
welke, zoo door de uitvoering van trio's van beroemde mees
ters, als door de voordragt van solo-of obligaat-stukken ge
legenheid hebhen de juistheid, den smaak, de keurigheid en
de kracht van hun spel in allen deele ten 'toon te spreiden
kan niet anders dan de verwachting van lederen hoogschatter
en beminnaar der kunst hoog spannen en met verlangen naar
eenen avond doen uitzien die zoo veel belooft en waardoor
de vereeniging buiten twijfel hare leden aan zich verpligt.
\_De dankbetuigingen voor giften van weldadigheid houden
wij uit plaatsgebrek voor ons volgend noiinner.']
MIDDELBURG den 25 februarij. Op het strand onder
Oostkapelle aangedreven een naamplankje vervaardigd
van een zwart geschilderd stuk hout en waarop de woorden:
F. Fayal Sist
Braces.
VLISSINGEN den 25 februarij. Voor Antwerpen be
stemd zijn alhier ter reede gekomen Ie Gustaaf, P. Du-
randvan Bordeaux, met wijn; RandersJ. Clausen, van
Messina, met fruit; HenrietteW. Wumker, van l'Orient
met granen; Antonius, H. Govarts, van Liverpool, met
stukgoederen; Doloyes, M. de Ecloxiagovan
met aardappelen; Mathilda, L. Mnffi van Triest, met
boekweit; Sowinto, M. Nystrom van Marseille, met erw-
ten en boonen; Margaretha, H. Willems van Ibrahia, met
stukgoederen; Peter Hermann, J. Borg, van Marseille, met
granen; Hesperus, C. Hilstrom, van Odessa; GraziateL.
Grande, van Venetië, en Francis Drake, J. Cordes van
Kirtsch, alle drie met tarwe; AlidaG. E. lonker van
Rouaan met aardappelen.
Voor Gent: Johanna Maria, N. N. Svarrenvan Mes
sina met fruit.
Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze
reede naar zee gezeild: die Sodskende ,^.\ï^x\iQ\-\ op avon
tuur; /'/•///?i?9^, H. Jensensnaar Arensdahl; Francis Drake
C. H. Benter, en Ellida, C. F. Jauftleben beide naar de Oost
zee; de Maria, E. H. Ahrend naar Rostock, en de Juf
vrouw Stijntje, H. C. Holl op avontuur, alle tien met
ballast; d'Antina F.K.Alberts, met dakpannen uw Mar
garetha Dorothea, H. C. Hermansenmet ballast, beide
naar Dantzig.
Van Gent: Kong Sveren A. Roer naar de Oostzee^0-
phiaJ. C, Hagens, naar Hartlepool, en Helena, J. C.
Warnsnaar Engeland alle drie met ballast.
En the Hope, J. Sheperdvan Burnham (laatst van deze
stad} naar Brightling, met ballast.
Op heden beviel door Gods goedheid zeer voorspoedig
van eenen ZOON, de Hoog-Welgeboren Vrouwe W. J. v\n
DER. GOES, geboren van DOORN.
's Gravenhage den 20 Februarij 1846.
X^ Middelburg is den 22 Februarij 1846 van eene wel
geschapene DOCHTER bevallen. Vrouwe C. A. SLICHER
VAN BATH, geboren NOBEL.
J^eden overleed tot mijne en mijner Kinderen bittere droef
heid onze geliefde Man en Vader, de Heer IZAAK iJA-
RINGMAN thans Partikulier na een langdurig lijden aan
eene borstkwaalin den ouderdom van circa j^ jaren.
Zijn uiteinde was kalm en zacht, en wij staren hem na, 'm
de hoop van een zalig wederzien.
CoMjNSPLAAT B. VENDEVILLE
den 21 Februarij 1846. Wed. I. IIari^gman.
De uitgebreide kring onzer Bloedverwanten en Vrienden
gelieve deze algemeene kennisgeving, ais ook aan hen geri-t
in het bijzonder aan te nemen.
J-^eden avond overleed, tot mijne en mijner Kinderen die
pe droefheid, in den ouderdom van slechts 48 jarei'mij-i
dierbare Echtgenoot, ANTMONIE MULLIÉ. Wat wij
in hem verliezen zal een ieder kunnen gevoelen; doch wij
wenschen Gode te zwijgen en in Zijnen wil te berusten ter
wijl vier Kinderen nog te jong zijn om hun groot gemis re
kunnen beseffen.
WlSSENKERKE CORNELIA DU IMEZ
in Noordbeveland Wed. .A. Mullié.
den 23 Februarij 1846.
Eenige kennisgeving.
]3e Notaris D. J. van der Horst Serlé zal op Vrijt'ag
den 27 Februarij 1846, des middags ten 12 ure, aan de
Kleine Werf binnen, de Stad Middelburg, in het openbaar
aan den meestbiedende verkoopen eene aldaar liggende VtS-
SCHERS-SCHUIT des morgens van den dag der Verkoo-
ping door een ieder te bezigtigen.
J3e Notaris D. J. van der Horst Serlé zal op Zaturdag
den 28 Februarij 1846, des voorraidJags ten 10 ure, hij
de Seispoort der Stad Middelburg, in het openbaar verkoo
pen 36 stuks aldaar liggende OLMEN STAMMEN ge
schikt voor Werkhoutvoorts eenigc TAKKEN enz.
PUBLIEKE VERKOOPING aan de BANK van LEA
NING binnen deze Stad, Dingsdag 3 iMnart 1846, van ane
de onafgedane PANDEN, verpand tot iil'imo December 184.1.
VERKOOPING binnen VLISSINGEN, op Vrijdag den
13 Maart 1846, des namiddags om 3 nre in de Societal'
la Belle Alliance aan de IJzeren Brug ten overstaan van
den Notaris A. van der Swalme
1. Van een HUIS en ERVE, staande en gelegen bir.nen
gezegde Stad, Wijk A. No. 121 Kadaster Sectie E.
No. 32 en
2. Van een HUIS en ERVE staande naast het bovenge
melde. Wijk A. No. I 22 Kadaster Sectie E. No. 33.
Beide toebehoorende aan Mejufvronw A. Ferbraai:.
Zullende dezelve eerst afzonderlijk en daarna te gamen
worden geveild. Daags vóór de Verkooping te zien.
Op Woensdag den 18 Maart 184Ö, des avonds ten zeven
ure, zal, ten overstaan van den '^ok^x'k .Abraham van den
Broecke Az. en getuigen in liet Nederlandsch Logement
staande en gelegen binnen Middelburg, in de Abdij, in hc"
openbaar, bii opbod en afslag, u orden te koop gepresen
teerd de volgende VASTE GOEDERENte weren
1. Een HUIS en ERVE, genaamd de drie Scnbelk-a
staande en gelegen binnen Middelburg, op den Lan-
genburg. Wijk B. No. 5. Kadaster'Sectie B. No. 760.
In de Grondlasten aangeslagen op 29,92.
2. Een HUIS en ERVI-: gmz^^\A. de Rozenbonr.istaande
en gelegen binnen ÏMiddelburg op de groote Markr
Wijk K. No. 1Ö9. Kadaster Sectie D. No. 510.
In de Grondlasten aangeslagen op/17,95.
3. Een PAKHUIS en ERVE, staande en gelegen binnen
Middelburg, in de korte Geere Wijk K. No. 35Ö
op het Kadaster bekend als deel uitmakende van Sec
tie D. No. 402.
4. Een HUIS en ERVE, met annex PAKHUIS en daar
achter gelegen TUIN en TUIN?iIANS-WONiN(;
staande en gelegen binnen Middelburg, op Azn Seisdam
en uitkomende op den Looijers-SingelWijk Q. No. 30
en 294. Kadaster Sectie D. No. 50 en 51.
In de Grondlasten aangeslagen op 6926.
Voorschreve Vaste Goederen zullen daags vóór en op den
dag der Verkooping voor ieder te zien zijn van des mor
gens tien tot des namiddags ten vier iire.
LEES HIER.
Xot narigc adverteren wij, voor diegenen welke naar
Noord-Amerika zouden wenschen te vertrekken dat daartoe
weder de gelegenheid bestaaten men zich daarvoor kan
vervoegen bij onzen Agent den Heer J. C. BEBELAAR
te Flissingen zullende de Personen uit de Provincie Zeeland
alléén door hem kunnen worden aangenomen en die welke
door andere Personen zouden mogen worden aangebragt, zullen
door ons worden afgewezen.
Antwerpen, den 20 Februarij 1846.
Th. de COCK en F. BISSCHOP.
W. VAN IWAARDEN, lange Giststraatbiedt zich
aan tot het MAZEN, als ook voor het opmaken van DA
MES MUTSEN belooft eene prompte en civile bediening.
£en Man en eene Vrouw, als HUISBEWAARDERS,
tegen Mei benoodigd adres bij van Benthem Jutting.
£en BROODBAKKERS-KNECHT benoodigd tegen Mei
bij F. van de Velde te VLISSINGEN. Brieven franco.
TER DRUKKERIJ VAN DE GEBROEDERS ABRAHA3I.S.