ZEETÏJDWGElX. AÜVERTENTÏEN. ,:,- - niiig van lóo koppen, en bestemd naarde Oost-Indien. In de Staati-Qourant vindt men het volgende berigt Volgens de zamengevatte driemaandelijksche berigten der residenten op Java nopens de vooruitzigten der cultuur van producten welke op contracten aan bet gouvernement worden geleverd, beloofde de oogst van 1845, onder ulti mo junij van dat jaar, de volgende opbrengst, namelijk: koffij 807,682 pikols; suiker 855,498 pikolsindigo 1,627,359 Arast. ponden. Volgens latere berigten met de overland-mail ontvan gen en loopende tot i december jl. werd de oogst geraamd ilecnts te zullen opbrengen: koffij 677,457 pikols; suiker 845,014 pikols indigo 1,595,000 Amst. ponden. De producten voor rekening van partikulieren geteeld zijn onder deze totalen niet begrepen. Derzelver lioeveel- héid is over het jaar 1845 nog niet bekend maar de cijfers der jaren 1843 en 1844, vermeld in ons no. van 29 augus tus 11., hebben bewezen, dat de partikuliere productie op Java aanmerkelijk toeneemt." AMSTERDAM den 11 februarij. De groote onderneming, die aan de monden der Schelde weldra zal aanvangen heeft een Antwerpsch dagblad Ie Politique, reeds dadelijk aange spoord om met nadruk terug te kon)en op het plan van eenen spoorweg, reeds lang, naar wij meenden, als eene hersenschim opgegeven. Het is te betreuren, zoo schrijft dit dagblad, dat het plan van concessievoor eenen spoorweg van Antwerpen naar Dusseldorf, nog niet aan de wetgevende kamers is on derworpen. Dit plan zoo belangrijk voor het Kempenland (la Campine) beveelt zich ook uit een ander oogpunt aan. De spoorweg van Vliaingen en Middelburg naar Maastricht en Dusseldorfwaarvan de concessie thans door het Neder- landsch gouvernement verleend en waarvoor te Londen eene veelvermogende maatschappij gevormd isbedreigt op eene ernstige wijze, men moet dit erkennen de handelsbetrek kingen van Antwerpen met de Duitsche Rijnstaten en het is van het uiterste gewigt tegen dien geduchten mededinger, van onze zijde den weg van Antwerpen naar Dusseldorf te kunnen overstel/en.^'' Gelijk men aan de eene zijde uit die uicboezeming het ge wigt kan opmakendoor het Antwerpsch dagblad aan den geprojecteerden Zeeuwschen spoorweg gehechtzoo kon men welligt tevens daaruit het besluit afleiden datom den door dat dagblad verlangden spoorweg te verkrijgen slechts de inwilliging van het Belgisch gouvernement noodig was, Intusschen zou dit besluit ongerijmd zijn. Men vergeteniet, en dit had de Politique er bij moeten voegen dat tot het daarstellen van dien spoorweg de toestemming van het Ne- derlandsch gouvernement zoude behooren gevraagd en ver kregen te worden dewijl die weg niet anders dan langs een gedeelte van het Nederlandsch grondgebied kan aange legd worden en bij Roermonde de rivier de Maas passe ren. Het traktaat tusschen de beide koningrijken gesloten zal zich tegen zoodanigen weg over Nederlandsch grondge bied verzetten althans is daarin geene enkele bepaling te lezen op grond waarvan België dit kf.n vorderen. En het is dus onmogelijk zich te kunnen voorstellen dat onze Re gering een daartoe strekkend aanzoek van België gunstig ont vangen zou! Neen. Onze Regering immers bewijst, door het verleenen van de concessie voor den Zeeuwschen spoor weg aan drie provinciën eene gunst waardoor zij een on- gekenden trap van voorspoed te gemoet treden en zou dan die zelfde Regering in een vreemd land eene mededinging helpen tot stand brengen, die nadeelig op dien voorspoed zou terugwerken'? Op die wijze brak men met de andere hand ten deele af, wat men met de eene hand opbouwde. Maar aan eene medewerking van ons gouvernement, tot het daarstellen van dien spoorweg kan nog minder gedacht worden, wanneer men de zaak van eene staatkundige zijde beschouwt. Het is niet onbekenddat het hertogdom Lim burg door de Belgische omwenteling veel heeft verloren en deszelfs inwoners hunne afscheiding van België niet zonder eenigen grond betreurden. Door den Zeeuwschen spoorweg treedt Limburg eene geheel andere toekomst te gemoet dan het zonder denzelven scheen beschoren. In dien weg zal het den band vinden, die het aan Nederland duurzaam hech ten zal terwijl de Antwerpsche onderneming zulk een voor- uitzigt grootendeels zou verijdelen. Men kan derhalve nimmer van het Nederlandsche gou vernement met billijkheid vorderen dat het ten gunste van België zich zulk een nadeel zal toebrengen en wij twijfe len dan ook niet, of het vorenstaande zal voldoende zijn om de ontwerpers van den Antwerpschen weg van hunne onderneming voor altijd te doen afzien. Trouwens, het is aan die ontwerpers even zoo goed als aan ons ten volle be kend dat hunne pogingen bij het Nederlandsch gouverne ment geheel ijdel zijn geweesten te dien opzigte al hunne vooruitzigten in rook verdwenen. (^Nederland.') MIDDELBURG den 25 februarij. Wij zijn in staat ge steld om aan de bovengemelde redeneringen van het Amster- dainsche dagblad, Nederlandeene enkele aanmerking toe te voegen. Niet dat wij hiermede de juistheid dier redene ringen willen afwijzen geenszinsdaartegen valt wel niets te zeggen. Ook zou het ons niet moeijelijk zijn meerdere bezwaren tegen het tot stand komen van een Antwerpsch- Dusseldorfschen spoorweg aan te voeren maar dit ach ten wij overbodig. Het geldt hier meer het gewigt te be- oordeelen dat de Politique en zijdelings ook het Amsterdam- sche blad aan het vervaardigen van een Antwerpsch-Dussel- dorfschen spoorweg hechten om dien namelijk als middel tegen den geduchten mededinger den Zeeuwschen spoorweg over te stellen. Zou indedaad een Antwerpsch-Dussel- dorfsche weg, indien zoodanige onderneming geene hersen schim ware, gelijk zij te regt door het Amsterdamsche dag blad genoemd wordt, zou zoodanige spoorweg eenigen na- Om hier slechts één bezwaar te noemen die spoorweg zou door eene brug de Maas bij Roermonde moeten orergaan terwijl het niet te betwijfelen Taltdat de kundige mannen die aan het hoofd staan Tan ons yerdedigings-slelselzoodanigen overgang niet zouden lowiiligen. deeügen invloed op den Zeeuwschen kunnen uitoefenen Wij antwoorden met volle overtuiging neen Den Belgi schen spoorweg van Antwerpen op Keulenwelke zulke verbazende sommen ter vervaardiging gekost heeft, zoude hij eene onbei-ekenbare schade toebrengenja met geheel verval bedreigen geenszins den Zeeuwschen spoorweg scha den. Immers, ieder die met de geschiedenis van den zee handel bekend is, weet het, dat voor den bloei des handels gemakkelijkheid en snelheid twee gewigtige voorwaarden zijn en de handelsgeest bij voorkeur de veiligste en kortste wegen opzoeltt. Dit is dus ook van volle toepassing op het handelsverkeer van Antwerpen met Duitschland. Wan neer nu eenmaal aan de monden der Schelde eei;e veilige j landingsplaats met een gescbikten doorvoerwcg zal te zanien komen, behoeft men niet te vreezen, dat de schepen, met goederen bevracht voor Duitschland deze uitmuntende ge legenheid zullen voorbij stevenen, de rivier opvaren, ge middeld in den zomer twee dagen, bij onstuimig weder in de lente of herfst eene week, of eindelijk in een met hevige vorst vergezelden winter, maanden aldaar vertoeven, eer zij j Antwerpen bereiken. Die goederen toch, op Walcheren ge- lost en met den Zeeuwschen spoorweg vervoerd, zullen zelfs j in den zomer want van herfst en winter gewagen wij niet eens, zich reeds in Duitschland bevinden, alvorens die, voor Antwerpen bestemd, aldaar kunnen gelost zijn. Wij ho pen later op ditgelijk op andere onderwerpen betrekke lijk den Zeeuwsch-Duitschen spoorweg terug te komen. Het aangevoerde moge genoeg zijn om het bewijs te leveren datindien al het tot stand komen van een Antwerpsch- Dusseldorfschen spoorweg geene hersenschim warede vrees voor mededinging met onzen weg voorzeker eene hersen schim zijn zoude. Men doet op eene rivier wel plaisier- togtjes met zeiljagten niet met bevrachte koopvaardijsche pen. Uit Nijmegen den 22 wordt gemeld, dat aldaar het voor die stad en de provincie verblijdend berigt is ontvangen dat Z. M. bij besluit van den 14 dezer, no. 104, aan de hee- ren .7. van der HeydenC. C. Haverkamp, R. G. Craadt van Roggen G. C. RomboutsM. Vermacs en N. Prins concessie heeft verleend tot het leggen van eenen spoorweg van Arnhem over Nijmegen Grave langs Vechelnaar 's Her- togenbosch. Deze concessie werd door genoemde heeren met overleg van den heer ingenieur van den waterstaat, PI. F. Fynje den 22 sept. 11. aangevraagd en de sedert onop houdelijk aangewende pogingen tot verkrijging derzelve wer den met het gunstigste gevolg bekroond. Als het groote ge volg dat de Nijmeegsche spoorweg zal aanbrengenwordt in dit berigt gewezen, behalve op de verbinding van de Noord en Zuidelijke spoorweg-linien en van Hanover en Noord- Duitschland met Frankrijk en België, ook op de spoorweg linie die van Hamburg en Bremen bijna in eene regte strek king, over Nijmegen, naar Parijs zal loopen. Wij vernemen van goederhand, dat de alhier bestaande vereeniging tot bevordering der toonkunst, op zaturdag den 28 dezer eene soiree musicale aan hare leden zal geven, welke soiree aan de beminnaars der toonkunst een rijk kunst genot belooft. Op dezelve zullen zich doen hooren drie virtuozen welke in den laatsten tijd ook in ons land gelijk overal elders eene zeer groote vermaardheid hebben verkre gen te weten: de heer Kellerman, violoncellist; de heer Gulomiviolist, en de jongeheer ,7<7e/i2jari;;e pianist. Eene zamenvoeging van drie zulke uitstekende talenten, welke, zoo door de uitvoering van trio's van beroemde mees ters, als door de voordragt van solo-of obligaat-stukken ge legenheid hebhen de juistheid, den smaak, de keurigheid en de kracht van hun spel in allen deele ten 'toon te spreiden kan niet anders dan de verwachting van lederen hoogschatter en beminnaar der kunst hoog spannen en met verlangen naar eenen avond doen uitzien die zoo veel belooft en waardoor de vereeniging buiten twijfel hare leden aan zich verpligt. \_De dankbetuigingen voor giften van weldadigheid houden wij uit plaatsgebrek voor ons volgend noiinner.'] MIDDELBURG den 25 februarij. Op het strand onder Oostkapelle aangedreven een naamplankje vervaardigd van een zwart geschilderd stuk hout en waarop de woorden: F. Fayal Sist Braces. VLISSINGEN den 25 februarij. Voor Antwerpen be stemd zijn alhier ter reede gekomen Ie Gustaaf, P. Du- randvan Bordeaux, met wijn; RandersJ. Clausen, van Messina, met fruit; HenrietteW. Wumker, van l'Orient met granen; Antonius, H. Govarts, van Liverpool, met stukgoederen; Doloyes, M. de Ecloxiagovan met aardappelen; Mathilda, L. Mnffi van Triest, met boekweit; Sowinto, M. Nystrom van Marseille, met erw- ten en boonen; Margaretha, H. Willems van Ibrahia, met stukgoederen; Peter Hermann, J. Borg, van Marseille, met granen; Hesperus, C. Hilstrom, van Odessa; GraziateL. Grande, van Venetië, en Francis Drake, J. Cordes van Kirtsch, alle drie met tarwe; AlidaG. E. lonker van Rouaan met aardappelen. Voor Gent: Johanna Maria, N. N. Svarrenvan Mes sina met fruit. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van onze reede naar zee gezeild: die Sodskende ,^.\ï^x\iQ\-\ op avon tuur; /'/•///?i?9^, H. Jensensnaar Arensdahl; Francis Drake C. H. Benter, en Ellida, C. F. Jauftleben beide naar de Oost zee; de Maria, E. H. Ahrend naar Rostock, en de Juf vrouw Stijntje, H. C. Holl op avontuur, alle tien met ballast; d'Antina F.K.Alberts, met dakpannen uw Mar garetha Dorothea, H. C. Hermansenmet ballast, beide naar Dantzig. Van Gent: Kong Sveren A. Roer naar de Oostzee^0- phiaJ. C, Hagens, naar Hartlepool, en Helena, J. C. Warnsnaar Engeland alle drie met ballast. En the Hope, J. Sheperdvan Burnham (laatst van deze stad} naar Brightling, met ballast. Op heden beviel door Gods goedheid zeer voorspoedig van eenen ZOON, de Hoog-Welgeboren Vrouwe W. J. v\n DER. GOES, geboren van DOORN. 's Gravenhage den 20 Februarij 1846. X^ Middelburg is den 22 Februarij 1846 van eene wel geschapene DOCHTER bevallen. Vrouwe C. A. SLICHER VAN BATH, geboren NOBEL. J^eden overleed tot mijne en mijner Kinderen bittere droef heid onze geliefde Man en Vader, de Heer IZAAK iJA- RINGMAN thans Partikulier na een langdurig lijden aan eene borstkwaalin den ouderdom van circa j^ jaren. Zijn uiteinde was kalm en zacht, en wij staren hem na, 'm de hoop van een zalig wederzien. CoMjNSPLAAT B. VENDEVILLE den 21 Februarij 1846. Wed. I. IIari^gman. De uitgebreide kring onzer Bloedverwanten en Vrienden gelieve deze algemeene kennisgeving, ais ook aan hen geri-t in het bijzonder aan te nemen. J-^eden avond overleed, tot mijne en mijner Kinderen die pe droefheid, in den ouderdom van slechts 48 jarei'mij-i dierbare Echtgenoot, ANTMONIE MULLIÉ. Wat wij in hem verliezen zal een ieder kunnen gevoelen; doch wij wenschen Gode te zwijgen en in Zijnen wil te berusten ter wijl vier Kinderen nog te jong zijn om hun groot gemis re kunnen beseffen. WlSSENKERKE CORNELIA DU IMEZ in Noordbeveland Wed. .A. Mullié. den 23 Februarij 1846. Eenige kennisgeving. ]3e Notaris D. J. van der Horst Serlé zal op Vrijt'ag den 27 Februarij 1846, des middags ten 12 ure, aan de Kleine Werf binnen, de Stad Middelburg, in het openbaar aan den meestbiedende verkoopen eene aldaar liggende VtS- SCHERS-SCHUIT des morgens van den dag der Verkoo- ping door een ieder te bezigtigen. J3e Notaris D. J. van der Horst Serlé zal op Zaturdag den 28 Februarij 1846, des voorraidJags ten 10 ure, hij de Seispoort der Stad Middelburg, in het openbaar verkoo pen 36 stuks aldaar liggende OLMEN STAMMEN ge schikt voor Werkhoutvoorts eenigc TAKKEN enz. PUBLIEKE VERKOOPING aan de BANK van LEA NING binnen deze Stad, Dingsdag 3 iMnart 1846, van ane de onafgedane PANDEN, verpand tot iil'imo December 184.1. VERKOOPING binnen VLISSINGEN, op Vrijdag den 13 Maart 1846, des namiddags om 3 nre in de Societal' la Belle Alliance aan de IJzeren Brug ten overstaan van den Notaris A. van der Swalme 1. Van een HUIS en ERVE, staande en gelegen bir.nen gezegde Stad, Wijk A. No. 121 Kadaster Sectie E. No. 32 en 2. Van een HUIS en ERVE staande naast het bovenge melde. Wijk A. No. I 22 Kadaster Sectie E. No. 33. Beide toebehoorende aan Mejufvronw A. Ferbraai:. Zullende dezelve eerst afzonderlijk en daarna te gamen worden geveild. Daags vóór de Verkooping te zien. Op Woensdag den 18 Maart 184Ö, des avonds ten zeven ure, zal, ten overstaan van den '^ok^x'k .Abraham van den Broecke Az. en getuigen in liet Nederlandsch Logement staande en gelegen binnen Middelburg, in de Abdij, in hc" openbaar, bii opbod en afslag, u orden te koop gepresen teerd de volgende VASTE GOEDERENte weren 1. Een HUIS en ERVE, genaamd de drie Scnbelk-a staande en gelegen binnen Middelburg, op den Lan- genburg. Wijk B. No. 5. Kadaster'Sectie B. No. 760. In de Grondlasten aangeslagen op 29,92. 2. Een HUIS en ERVI-: gmz^^\A. de Rozenbonr.istaande en gelegen binnen ÏMiddelburg op de groote Markr Wijk K. No. 1Ö9. Kadaster Sectie D. No. 510. In de Grondlasten aangeslagen op/17,95. 3. Een PAKHUIS en ERVE, staande en gelegen binnen Middelburg, in de korte Geere Wijk K. No. 35Ö op het Kadaster bekend als deel uitmakende van Sec tie D. No. 402. 4. Een HUIS en ERVE, met annex PAKHUIS en daar achter gelegen TUIN en TUIN?iIANS-WONiN(; staande en gelegen binnen Middelburg, op Azn Seisdam en uitkomende op den Looijers-SingelWijk Q. No. 30 en 294. Kadaster Sectie D. No. 50 en 51. In de Grondlasten aangeslagen op 6926. Voorschreve Vaste Goederen zullen daags vóór en op den dag der Verkooping voor ieder te zien zijn van des mor gens tien tot des namiddags ten vier iire. LEES HIER. Xot narigc adverteren wij, voor diegenen welke naar Noord-Amerika zouden wenschen te vertrekken dat daartoe weder de gelegenheid bestaaten men zich daarvoor kan vervoegen bij onzen Agent den Heer J. C. BEBELAAR te Flissingen zullende de Personen uit de Provincie Zeeland alléén door hem kunnen worden aangenomen en die welke door andere Personen zouden mogen worden aangebragt, zullen door ons worden afgewezen. Antwerpen, den 20 Februarij 1846. Th. de COCK en F. BISSCHOP. W. VAN IWAARDEN, lange Giststraatbiedt zich aan tot het MAZEN, als ook voor het opmaken van DA MES MUTSEN belooft eene prompte en civile bediening. £en Man en eene Vrouw, als HUISBEWAARDERS, tegen Mei benoodigd adres bij van Benthem Jutting. £en BROODBAKKERS-KNECHT benoodigd tegen Mei bij F. van de Velde te VLISSINGEN. Brieven franco. TER DRUKKERIJ VAN DE GEBROEDERS ABRAHA3I.S.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1846 | | pagina 2