p y 1 1 COURANT, .endei;ii:tsjii!^sio:rst::rr^ 't' - MIDDELBURGSCHE u ^1 t7:èn1ZZtlT'''°'' ^- -«' ^»- N". 100 Ih w «S'^ng °',"i",JZ; r "m ^•^a^HeSet" ^geSde ïtf ^^l^^XS! vaa m- K xua Hp' EK, Zatnrdag NIEUrrSTIJ DINGEN. FRANKRIJK. {hn 20 Augustu?. A^ ZEE-TIJDINGEN. ^^^"^TiTXlTl^Z^'T^ E. Schneebeeke, heeft lengte van Greenwic'hgoeïen st^l" "°°-.^" Vade DE AREND, kapitei^ L. Il chTelse -!%Ts ^'.- "«^'o^-kl^rvet Zr. Ms. oorlogs-fregat M\RIA Rp^r-t^"'"'' alles wel. Jc^.^-brik POLLUX, k'apitehMuf Eegh zi^^ ^^- ^s. oor- ïillosbij Lima, aangekomen. ""f^" April te Che ia, van Manilla en Boron?a'ng\tm'n"S't Trt''' °-- «n -"iprvrh^t'eSjr^a^t^S' T" ''-'a^--T'd^ hü ken; 22 menschen van hetzelïe 7?n u ^'^n zin- «»nk gered. netzelve zijn aan boord van eene Portugesche MENGELINGEN. P- ^TOOM-SCHEPEN- "«e sebraj,. t"e der ro,i-„deren worti ,e sli:i:7V''' T waar'geno'en d:rS?vr5 Stoorajagt^ M^n^„«^, p,us minus 34 malen omgaan in eene minuut- en daar de raderen omtrent vier ellen middellijns hebben, zooXt da elk punt van derzelver omtrek, in eene minuut, 427 ellen doorloopt t geen echter de snelheid niet kan zijn van het vi4ig zelve Set nu in de waterloopkunde bewezen is dar r^n, Z.I T f.j/ï van stroomend wLr, met de mVs^; t^ht^Te doenl'gat" h« ?i^ s echts derde van de snelheid des strooms moet hebbenTzoovoS bj omkeenng, dat om de gezegde roei-raderen, bij het stilliggen van het vamuig 34 malen ,n eene minuut door den stroom te doen omwin? het%™'"Ll vtSr f' ^^-tf^-ht dagteekent reeds v«,^ natuirlijktol^'oiromLSd^Salr Om:tree&/-'r Pon,p,.erken door Stoom te doen bewegeT doch I^ V" Deze beweegbare «erkte heefr^g ErjuA! "''V breedte. De muur bestaande'uft o^e 's hanZr f"'' ^V'^''^ kurk heeft ,2 voeten dikte; de Ui.l ie S cïf ^j.'T derd-ponders en veertls stul-k-pn .-«^ "cscaap uit m. Me^ en even zoo vele Sferen pieS mf jjeren pieken, njec groote «nelheid dgen b?wegen. aar, kon- aan- vijf. -S. 825, ;t in d op elf- won- 1 her i liet :ven- van >nkf I va» I aaa »t« 1 !ien. 1 25» den tSM ^1 ede- nexe nne. j^" lUW- con- 1 q> :iiat- ien. :n IS t«a cgen n te MD: Eli.. 05. 12. ai. 27- 17. -j». 81. 30- nffié, spê' Zm- Hulst :en 5 'oond ;i!en, Kan- SmS- fDA, iddaï OP- om- zijne D U I T S C H L A N D. FRANKFORT den 12 augustus. De tijdingen nopens Griekenland, waaromtrent de berigten uit Konstantinopel van den 21, en die uit Triest van den 29 julij overeenstemmen, bevestigen den terugtogt van Ibrabim-pacha nnar Tripolitzaen voegen er bijdat den 5 julij te Na- varino de ontscheping der nieuwe divisiebestaande uit 5,200 Anmi- ten, 600 man kavallerie en 1,200 man van den trein, voibragt was; dat die divisie den 8 julij over Nisi en Leondari naar Tripolitza moest opbreken om zich bij de armee van Ibrahim-pacha te gaan voegendat de kapitein-pacha den 7 julij met 7 fregatten, 10 korvetten en ia brik ken van Navarino gezeild was om zich naar Patras en Missolunghi te begeven, en den 10 voor laatstgemelde plaats aangekomen was; dat dien ten gevolge de seraskier Reschid-pp.cha van Vrachori wederom voor de muren van i^lissoluughi wedergekeerd was, hoezeer, gelijk de Griek- «che berigten zeggenmet eene zeer verzwakte armee. SPANJE. MADRID den 4 augustus. In de hofcourant van heden wordt een besluit gevondenwaarbij de goederen der inquisitie even als andere eigendommen, aan de grondbelasting worden onderworpen, -• Men verzekert steedsdat een talrijk corps Franschenvolgens som migen van 40,000 man weder in Spanje zal binnentrekken. Ook ver spreidt men het gerucht, dat alsdan het gouvernement, ten einde geld te verkrijgen, den verkoop van geestelijke goederen zal doorzettenhoe wel het met wa^schijnlijk is, dat zoodanige verkoop in de tegenwoor dige omstandigheden slagen zal. PARIJS den 14 augustus. Het gerucht van eene veranderini; in het ministerie wordt wederom verspreid en de dagbladen der oppositie-partij Timél'lnA^ r\^"^ ^^g^" de ministers «ej^uieie en de Corbieresmaar vooral tegen den eerstgenoemde. de tiidW 7r!nrA' ëoin-ememem ontvangen heeft, bevestigen de tijding door de telegraaf omtrent St. Domingo medegedeeld De donntt ie tfln"'"'^' toebereidselen 'om de konSi-'ke or! donnant.e met alle gepaste plegtigheid bij den senaat te doen bekrachtigen. vilITnlar slw' "V?"""'P'" ^et kamp bij Lune- V lie naar Spanje moeten trekken, en dat er van Brest over zee naar -te d^Iin'; in'V""^""" n,en ammunitie zullen gezonden ^^rd AnZF-!^^ 3 pets., kortstondig tot staan gebra-t 1 laSf "'r"j ^!-»°-'"-"°' i^ ?-^eren wederom doorge'gt r vrZJ:t donderdag heeft het gelui der klokken van de lieve vrouwe kerk de wederkomst des aartsbisschops van Parijs aangekondigd ..r. f ''n''^' S^"'"^ «'°^dt op omtrenf zeven en een halve m.lhoen francs berekend, waarvan drie honderd v'jfi.duizend f»n« „oeten afgetrokken worden, die ten laste van dr e verSe" n 1 blik dat tw^lf werklieS na ^n ZZ ^"f °°sen- «lie Zijn omgekomen dez" ong lukk geTi;J ZeT^'V" welker ledematen op meer of min verw«deTr=r.? van huisgezinnen inboomen op iso^ssen van ^sS /^ond"^ eenige derzelve dezer stoof, welke 3000 pond buskruid beVfrrr ""barsting vsn meer dan zes uren geboord en Hp In 7 °P 7s zoo hevig, dat te Strse^eldene turen""""'^' door bewogen en eenice xrjazpn ;n ïiil vensters sterk er «ive is geheel verdween en n - van vinden. Een mag z bevn fondamenten der dan honderd paS^n'diestrofLl''°°° '-"- ™-r gelnkkiglij/bewaard ge Ven 'I aC'd^^ f"' beschadigd, '.- twee_personeLoor ^eJ'S^t'X::'^!'^ lïaif;.- voornaamste hetgeen tiog verder tot het Stoomwerktuig behoort ettWM»«^^|f van men eenige uitwendige deelen zien k-^n Yr-^--«:^,Af ■xrf;,dssy: lieden xwaar gewond geworden." BRmsFT NEDERLANDEN. BRUSSEL den 17 augustus. Z. M de R-oninV «ren op het paleis van Laeken geretourneerd! De ketel is voorzien me: veiligheids kleppen, welke bij eene tehdij^l ge spanning van den Stoom zich van zelf openen en hem uitlatenzoa^"'^= dat men desanngp^nde vooralle ongeluk volkomen veilig is: daarenboven IS er in het vertrek der werktuigen een Stoom^^er^oJter, om de krach" meen .H ''^"•- "o"^' k^^T die g,! vee heid of hoogte van het water in denzelven te kunnen beoordeeier Voorts behooren altijd tot deze toestellen: eene pomp om den ke!;i van water te voorzien de rood-koperen leibuizen ziet men, in dêwS tuigplaats, boven zich: deze pomp voorziet ook den ketel van wS naar mate het verkookt; hij dient mede voor het afspoelen van hetdek en voor brandspuit. »cmt;n aA'Z ^Tv JJ-" ^°'^-''''''' de koelbakken te brengen, e»^ nit «mud. het wïk'tuig b" Eene pomp om het vuile water uit het schip te brengen. Deze pompen worden door het werktuig zelve aan den gang gehouden Eene b,zondere zeer kunstige en toch eenvoudige inrigting om door middel van eene kleine verzetting, oogenblikkelijk de ade'ren in eene tegengestelde rigting te doen omgaan "oeren m Voorts registers, kranen en kleine toestellen, waardoor bet vermogen of de hoeveelheid van eene of andere werkkracht kan bestuurd vermSJ derd of verminderd worden; 't geen behoort tot de werkzaamhederv« den opziener van het werktuiglijke; en waarvan de veSkil alleen verstaanbaar kan zijn bij den grooten toestel zelve alleen Men IS gewoon het vermogen der Stoorm^eritüiger, bij de irac.'u v^tf paarden te vergelijken en zegt, b. v. /^et u^erktuig heeft de kracht Zl zoo^'eel of zooveel paarden. Op zich zelf geeft deze ^4rgelijkng Reene wiskunstige juisthed: beter, voorzeker tfn i,„r ^'^'ë'^UiKing geen? leken worded bij dampkrings' driiSj 'of Tij d 'l^^STorS^. bepaalde oppervlakte: doch het schijnValzoo aangenomen m^•nde'r alge! meen bekend is het echter, hoe de kracht van pLdenieropz"t fot de stoomwerktuigenm vergelijking gebragt moet worden. der^oef'^if mÜ' Natuurkundigen fnet alle oplettenheid gedaan on, pa en tt; de ?r^^'"/^''°™«"^e kracht van één paa?d te bl UnZr f''T^*^ '""'•S o-'" ^even honderstse deelen Jn eene faal. hngsche el w.ter m eene seconde tijds eene el hoo^ op te voeren Z Vervolgens heeft men door menigvuldige proefnemingen tevonden dalT oor S oom''Tv;Ri 'r'"'' -^^—'-'"''> strepen midde lijn doorstoom, welKe maar iets heeter is dan kokend water Ca 12 gradei^ op de schaal van Fahrenheit) de bos, i„ eenesecSe t^s eSe M k acht vPn. «■■!'^""dige regelen kan bepalen met d? Ïet weZr ;:^f' P^="-d^"' den gezegden zin, het vermogen va« het werktuig gehjk staat; en nu weet men dan hoe het te verstaan zii b. V „de Stoom heeft in het Jagt de Prinses MarlamVlTS y^ "w/JZ''^' te weten in eiken Stoom-cijlinder. Wat betreft de .«./Z..;V^„-„,,;.^,-„^, d, ondervinding heeft geleerd da het aantal op- en nedergangen in de Stoom-cijlindefs en gevoSk dat van de omgangen der roei-raderenniet wel LerAnLrZtafJ^ ^^^'^PSJ^'''^^ Snelheid der raderen staat natuurlijk in verband met 11,^°°%^ kookhitte: het spreekt dus vanzelf dat meer of mindere spanning daarin ook verandering te weeg breng' vnf Z '"^""'■'^""de ge^en regelen om de snelheid van een StSm. vaartuig uit de mngting van het werktuiglijke, de te<renstand de T^ ters enz. te kunnen berekenen: doch zulks behoort n et hier -ï DoJ; ondervmaing weet men reedsdat dit Stoomjagt de re s tu cheT S deLurgenRotterdanj aflegt, gemiddeld, in negen uren! buUen de vef Sd"';: rr van%eiziger; en door eget ge^ctielnT'""^ "^-'^^ -g korterfn'S De weg der vaart kan men ten minste on j rekenen dus geschiedt de reis in aTrnTrkeSk mi d;f d^de^helffv^L' den ti,d dien een voetganger daar toe zoude behoeven en daar let al gemeen bekend is, dat men al sterk HiH-n mr,J dubbelen weg af te leggen van dTeni? "f <^""'- ^en dat het Stoomjagt nofrL zoo s"^^^^^^ ^"'S' met goed njaiig^;ude\;7en gescS'Voodar ^IVe wenschen overblijft. >-"'ew;n zoodat tei] dezen nietS t« kan het, om het eT.tefen öf Ln m 4= P°"ders zijn inn^ndig werktSiiïe d eenemi„uut'uiwLn"f''!.':l' °T^"i.'"''"'.^ tonnen hét oveti van eene minuut uitwerpen en \^x^^i7.,^^A7■^. ^^■^^_Jtx ji,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1825 | | pagina 1