p
y
1
1
COURANT,
.endei;ii:tsjii!^sio:rst::rr^ 't' -
MIDDELBURGSCHE
u
^1
t7:èn1ZZtlT'''°'' ^- -«' ^»-
N". 100
Ih
w
«S'^ng °',"i",JZ; r "m
^•^a^HeSet" ^geSde ïtf ^^l^^XS!
vaa
m-
K
xua
Hp'
EK,
Zatnrdag
NIEUrrSTIJ DINGEN.
FRANKRIJK.
{hn 20 Augustu?.
A^
ZEE-TIJDINGEN.
^^^"^TiTXlTl^Z^'T^ E. Schneebeeke, heeft
lengte van Greenwic'hgoeïen st^l" "°°-.^" Vade
DE AREND, kapitei^ L. Il chTelse -!%Ts ^'.- "«^'o^-kl^rvet
Zr. Ms. oorlogs-fregat M\RIA Rp^r-t^"'"'' alles wel.
Jc^.^-brik POLLUX, k'apitehMuf Eegh zi^^ ^^- ^s. oor-
ïillosbij Lima, aangekomen. ""f^" April te Che
ia, van Manilla en
Boron?a'ng\tm'n"S't Trt''' °--
«n -"iprvrh^t'eSjr^a^t^S' T" ''-'a^--T'd^ hü
ken; 22 menschen van hetzelïe 7?n u ^'^n zin-
«»nk gered. netzelve zijn aan boord van eene Portugesche
MENGELINGEN.
P- ^TOOM-SCHEPEN-
"«e sebraj,. t"e der ro,i-„deren worti ,e
sli:i:7V''' T waar'geno'en d:rS?vr5
Stoorajagt^ M^n^„«^, p,us minus 34 malen omgaan in eene minuut-
en daar de raderen omtrent vier ellen middellijns hebben, zooXt da
elk punt van derzelver omtrek, in eene minuut, 427 ellen doorloopt
t geen echter de snelheid niet kan zijn van het vi4ig zelve Set
nu in de waterloopkunde bewezen is dar r^n, Z.I T f.j/ï
van stroomend wLr, met de mVs^; t^ht^Te doenl'gat" h« ?i^
s echts derde van de snelheid des strooms moet hebbenTzoovoS
bj omkeenng, dat om de gezegde roei-raderen, bij het stilliggen van
het vamuig 34 malen ,n eene minuut door den stroom te doen omwin?
het%™'"Ll vtSr f' ^^-tf^-ht dagteekent reeds v«,^
natuirlijktol^'oiromLSd^Salr Om:tree&/-'r
Pon,p,.erken door Stoom te doen bewegeT doch I^ V"
Deze beweegbare «erkte heefr^g ErjuA! "''V
breedte. De muur bestaande'uft o^e 's hanZr f"'' ^V'^''^
kurk heeft ,2 voeten dikte; de Ui.l ie S cïf ^j.'T
derd-ponders en veertls stul-k-pn .-«^ "cscaap uit m.
Me^
en even zoo vele Sferen pieS mf
jjeren pieken, njec groote «nelheid dgen b?wegen.
aar,
kon-
aan-
vijf.
-S.
825,
;t in
d op
elf-
won-
1 her
i liet
:ven-
van
>nkf
I va»
I aaa
»t« 1
!ien. 1
25»
den
tSM
^1
ede-
nexe
nne.
j^"
lUW-
con-
1 q>
:iiat-
ien.
:n IS
t«a
cgen
n te
MD:
Eli..
05.
12.
ai.
27-
17.
-j».
81.
30-
nffié,
spê'
Zm-
Hulst
:en 5
'oond
;i!en,
Kan-
SmS-
fDA,
iddaï
OP-
om-
zijne
D U I T S C H L A N D.
FRANKFORT den 12 augustus. De tijdingen nopens Griekenland,
waaromtrent de berigten uit Konstantinopel van den 21, en die uit
Triest van den 29 julij overeenstemmen, bevestigen den terugtogt van
Ibrabim-pacha nnar Tripolitzaen voegen er bijdat den 5 julij te Na-
varino de ontscheping der nieuwe divisiebestaande uit 5,200 Anmi-
ten, 600 man kavallerie en 1,200 man van den trein, voibragt was;
dat die divisie den 8 julij over Nisi en Leondari naar Tripolitza moest
opbreken om zich bij de armee van Ibrahim-pacha te gaan voegendat
de kapitein-pacha den 7 julij met 7 fregatten, 10 korvetten en ia brik
ken van Navarino gezeild was om zich naar Patras en Missolunghi te
begeven, en den 10 voor laatstgemelde plaats aangekomen was; dat dien
ten gevolge de seraskier Reschid-pp.cha van Vrachori wederom voor de
muren van i^lissoluughi wedergekeerd was, hoezeer, gelijk de Griek-
«che berigten zeggenmet eene zeer verzwakte armee.
SPANJE.
MADRID den 4 augustus. In de hofcourant van heden wordt een
besluit gevondenwaarbij de goederen der inquisitie even als andere
eigendommen, aan de grondbelasting worden onderworpen,
-• Men verzekert steedsdat een talrijk corps Franschenvolgens som
migen van 40,000 man weder in Spanje zal binnentrekken. Ook ver
spreidt men het gerucht, dat alsdan het gouvernement, ten einde geld
te verkrijgen, den verkoop van geestelijke goederen zal doorzettenhoe
wel het met wa^schijnlijk is, dat zoodanige verkoop in de tegenwoor
dige omstandigheden slagen zal.
PARIJS den 14 augustus. Het gerucht van eene veranderini; in het
ministerie wordt wederom verspreid en de dagbladen der oppositie-partij
Timél'lnA^ r\^"^ ^^g^" de ministers
«ej^uieie en de Corbieresmaar vooral tegen den eerstgenoemde.
de tiidW 7r!nrA' ëoin-ememem ontvangen heeft, bevestigen
de tijding door de telegraaf omtrent St. Domingo medegedeeld De
donntt ie tfln"'"'^' toebereidselen 'om de konSi-'ke or!
donnant.e met alle gepaste plegtigheid bij den senaat te doen bekrachtigen.
vilITnlar slw' "V?"""'P'" ^et kamp bij Lune-
V lie naar Spanje moeten trekken, en dat er van Brest over zee naar
-te d^Iin'; in'V""^""" n,en ammunitie zullen gezonden ^^rd
AnZF-!^^ 3 pets., kortstondig tot staan gebra-t
1 laSf "'r"j ^!-»°-'"-"°' i^ ?-^eren wederom doorge'gt r
vrZJ:t donderdag heeft het gelui der klokken van de lieve
vrouwe kerk de wederkomst des aartsbisschops van Parijs aangekondigd
..r. f ''n''^' S^"'"^ «'°^dt op omtrenf zeven en
een halve m.lhoen francs berekend, waarvan drie honderd v'jfi.duizend
f»n« „oeten afgetrokken worden, die ten laste van dr e verSe" n
1 blik dat tw^lf werklieS na ^n ZZ ^"f °°sen-
«lie Zijn omgekomen dez" ong lukk geTi;J ZeT^'V"
welker ledematen op meer of min verw«deTr=r.? van huisgezinnen
inboomen op iso^ssen van ^sS /^ond"^ eenige derzelve
dezer stoof, welke 3000 pond buskruid beVfrrr ""barsting
vsn meer dan zes uren geboord en Hp In 7 °P
7s zoo hevig, dat te Strse^eldene turen""""'^'
door bewogen en eenice xrjazpn ;n ïiil vensters sterk er
«ive is geheel verdween en n -
van vinden. Een mag z bevn fondamenten
der dan honderd paS^n'diestrofLl''°°° '-"-
™-r gelnkkiglij/bewaard ge Ven 'I aC'd^^ f"' beschadigd,
'.- twee_personeLoor ^eJ'S^t'X::'^!'^
lïaif;.-
voornaamste hetgeen tiog verder tot het Stoomwerktuig behoort ettWM»«^^|f
van men eenige uitwendige deelen zien k-^n Yr-^--«:^,Af
■xrf;,dssy:
lieden
xwaar gewond geworden."
BRmsFT NEDERLANDEN.
BRUSSEL den 17 augustus. Z. M de R-oninV
«ren op het paleis van Laeken geretourneerd!
De ketel is voorzien me: veiligheids kleppen, welke bij eene tehdij^l
ge spanning van den Stoom zich van zelf openen en hem uitlatenzoa^"'^=
dat men desanngp^nde vooralle ongeluk volkomen veilig is: daarenboven
IS er in het vertrek der werktuigen een Stoom^^er^oJter, om de krach"
meen .H ''^"•- "o"^' k^^T die g,!
vee heid of hoogte van het water in denzelven te kunnen beoordeeier
Voorts behooren altijd tot deze toestellen: eene pomp om den ke!;i
van water te voorzien de rood-koperen leibuizen ziet men, in dêwS
tuigplaats, boven zich: deze pomp voorziet ook den ketel van wS
naar mate het verkookt; hij dient mede voor het afspoelen van hetdek
en voor brandspuit. »cmt;n
aA'Z ^Tv JJ-" ^°'^-''''''' de koelbakken te brengen, e»^ nit
«mud. het wïk'tuig b"
Eene pomp om het vuile water uit het schip te brengen. Deze
pompen worden door het werktuig zelve aan den gang gehouden
Eene b,zondere zeer kunstige en toch eenvoudige inrigting om
door middel van eene kleine verzetting, oogenblikkelijk de ade'ren in
eene tegengestelde rigting te doen omgaan "oeren m
Voorts registers, kranen en kleine toestellen, waardoor bet vermogen
of de hoeveelheid van eene of andere werkkracht kan bestuurd vermSJ
derd of verminderd worden; 't geen behoort tot de werkzaamhederv«
den opziener van het werktuiglijke; en waarvan de veSkil alleen
verstaanbaar kan zijn bij den grooten toestel zelve alleen
Men IS gewoon het vermogen der Stoorm^eritüiger, bij de irac.'u v^tf
paarden te vergelijken en zegt, b. v. /^et u^erktuig heeft de kracht Zl
zoo^'eel of zooveel paarden. Op zich zelf geeft deze ^4rgelijkng Reene
wiskunstige juisthed: beter, voorzeker tfn i,„r ^'^'ë'^UiKing geen?
leken worded bij dampkrings' driiSj 'of Tij d 'l^^STorS^.
bepaalde oppervlakte: doch het schijnValzoo aangenomen m^•nde'r alge!
meen bekend is het echter, hoe de kracht van pLdenieropz"t fot
de stoomwerktuigenm vergelijking gebragt moet worden.
der^oef'^if mÜ' Natuurkundigen fnet alle oplettenheid gedaan on,
pa en tt; de ?r^^'"/^''°™«"^e kracht van één paa?d te bl
UnZr f''T^*^ '""'•S o-'" ^even honderstse deelen Jn eene faal.
hngsche el w.ter m eene seconde tijds eene el hoo^ op te voeren Z
Vervolgens heeft men door menigvuldige proefnemingen tevonden dalT
oor S oom''Tv;Ri 'r'"'' -^^—'-'"''> strepen midde lijn
doorstoom, welKe maar iets heeter is dan kokend water Ca 12 gradei^
op de schaal van Fahrenheit) de bos, i„ eenesecSe t^s eSe M
k acht vPn. «■■!'^""dige regelen kan bepalen met d?
Ïet weZr ;:^f' P^="-d^"' den gezegden zin, het vermogen va«
het werktuig gehjk staat; en nu weet men dan hoe het te verstaan zii
b. V „de Stoom heeft in het Jagt de Prinses MarlamVlTS y^
"w/JZ''^' te weten in eiken Stoom-cijlinder.
Wat betreft de .«./Z..;V^„-„,,;.^,-„^, d, ondervinding heeft geleerd
da het aantal op- en nedergangen in de Stoom-cijlindefs en gevoSk
dat van de omgangen der roei-raderenniet wel LerAnLrZtafJ^
^^^'^PSJ^'''^^ Snelheid der raderen staat natuurlijk in verband met
11,^°°%^ kookhitte: het spreekt dus vanzelf
dat meer of mindere spanning daarin ook verandering te weeg breng'
vnf Z '"^""'■'^""de ge^en regelen om de snelheid van een StSm.
vaartuig uit de mngting van het werktuiglijke, de te<renstand de T^
ters enz. te kunnen berekenen: doch zulks behoort n et hier -ï DoJ;
ondervmaing weet men reedsdat dit Stoomjagt de re s tu cheT S
deLurgenRotterdanj aflegt, gemiddeld, in negen uren! buUen de vef
Sd"';: rr van%eiziger; en door eget
ge^ctielnT'""^ "^-'^^ -g korterfn'S
De weg der vaart kan men ten minste on j
rekenen dus geschiedt de reis in aTrnTrkeSk mi d;f d^de^helffv^L'
den ti,d dien een voetganger daar toe zoude behoeven en daar let al
gemeen bekend is, dat men al sterk HiH-n mr,J
dubbelen weg af te leggen van dTeni? "f <^""'- ^en
dat het Stoomjagt nofrL zoo s"^^^^^^ ^"'S'
met goed njaiig^;ude\;7en gescS'Voodar ^IVe
wenschen overblijft. >-"'ew;n zoodat tei] dezen nietS t«
kan het, om het eT.tefen öf Ln m 4= P°"ders
zijn inn^ndig werktSiiïe d
eenemi„uut'uiwLn"f''!.':l' °T^"i.'"''"'.^ tonnen
hét
oveti
van
eene minuut uitwerpen en \^x^^i7.,^^A7■^. ^^■^^_Jtx ji,