middelbühgscmë ÖÜft.ANTi Itlff dén 30 Spptembeif, fïó. ITf. Donderdag /V E U nr s T r 0 1 N (t E N. NEDERLANDEN. Z E E T r IJ 1 N G E N. B li S T U R E N en A D M (NIS TR AT I EN De ALGE M E EN E COMMISSIE van-1,1Q (JI.DATIE uit verfcheidon aan haar toegezonden adresfen ontwarende, datniettegenftaande de duidelijke en bij herhaling daar tegen gedane .adverteimen dommige, belanghebbenden in het den beeld Wijven volharden, dat zij ter waarnefning hunner zaken bij de Algemeene Commisfie van Liquidatie en tot de ligting hunner bewijzen van verevening, de hulp van een Solllciteiir zouden behoevenvindt noödig de belanghebbenden nogmaals te herinneren, dat' zij 111 peifoon.hunne zaken bij cie Commisfie kunnen vervolgen, en de bewijzen van verëvening ligten of zulks, des verkiezende, door eenen particulieren gertiagtigdén kunnen doen ten uitvoer brengen, zonder dat de tusfehenkomst van eeii Solliciteuf bij de. Algemeene Commisfie van Liquidatie joodig is. D U I T S P H L A N. D. W EENEN den 14 feptcniber. Z. K. M. Je kroonprins van Pruisfen,bene vens prins Frederik 'der Nederlanden, zijnheden morgen, naar Ber lijn op reis gegaan. [HH. KK. HH. zijn den 18 aldaar in welftahd aangekomen.] De murfcbalk Marmoht is eergisteren alhier gearriveerdvan Parijs komende. Op het voorbeeld van andere daten van Europa, is alhier niede eene fpaatbank opgerigc tersdie, met uicfiuiting van allé andere pérfonén, tot het aanwijzen ligpiSatfén aan de Schepen zijn bevoegd, en zich te dien opzigte zullen gecTra- gen naar de inftructiendie op hunne bediening zijn of zullen worden gearresteerd; 3. De Schippers, wil hebbende óm door een van de Bruggen té varen, zuilen Bij het naderen van de Brug, den Brugophaler moeten aanroepen, met behoorlijke tusfchenpozingen-ten minsten drie keerentenzij bij de eerfte óif tweede kger door den Brugophaler warè geantwoord. Het is verboden bij het doorvaren door de Bruggen of dobr de Sasfen aatfc het Dok ien de Stads-Schutirmet haken of booroen in de gebinten of ook in twist tusfehen twee korpfen van het garnizoen uitgebarsten: een regiment in fanterie is de ftad uitgetrokken'om tegen een regiment kavallerie te (laanmen zegtdat dit gevecht veel verwoesting 111 het veld heeft anngerigceii dat er va» weerskanten döodeii gevallen zijn. G R O T-B RIT T A N J E. LONDEN den 21 feptember. Te Caicutta heeft men van Malacca het be- rigt dat de Nederlanders, ontrust bverde voortgangen vansir Stamford Raffles, tn zijn ontwerp om den Britfchen invloed in dên Indifchenarchipel te vestigen FRANKFORT den 19 feptember. Te Ludwigsburg is een vrij hevige dé Voegen van het metfelwerk te (leken, alsmede touwen vast te maken aan de deuren, fpillcnfchó'ven, lantaarnpalen of iéts anders, 't welk bij de Sis. fen of bij de Bniggeh is geplaatst. Men zal zich tot het doorhalen 'of boomen der Schepenalleenlijk mogen bedienen van de ringénbouten of kruisfeu, welke aan de bruggen deorea en fasmüren voorhanden zijn. I 4. I11 da Stads-binneiifingels (waardoor Verdaan Worden de gkaeten; lob» pende van den ViSfchersdijk af tot aan den mond van het fpui nabij de Kou- poörtfiraat)zbllen niet worden toegelatennoch door het kleine Sas aan d« Srads-fchsur worden gefchut, vaartuigen, kleiner dan 5 lastfchepeii mee floepen offchuiten aSii hét Sas komende, zuilen dezelve moeten achterlaten alvorens Boor het Sas te worden gefchut. Er züiteh géené losfe planken of balken en geenerlei vlotten in de Stads-, binnenfingels mogen liggennoch ijoor het Sas mogen gefchut worden. 5. De Schippérs of Schuiten voerders zullen met het laden enlosfen dade lijk aanvangen, en daarmede Onafgebroken voortgaan. Zoorfrade fchepert-hbnne ladin£ in hebben of geheel zijn uitgelost, zullen de Schippers hunne plaats moeten ruimen en hunne fchepen moeten verleg gen naar roodanige andere plaats, als .hüh 2a!"worden aangewezen door de Havenmeeters, Welne bevoegd zijn om de vaartuigen, waarvan de Schippers uiet hét Wen en losfen, ondanks daartoe gedane, vermaning, niet behoorlijk voortga'ng'makennaar eene andere plaats te.doen verleggen. 6. Ee Schepen, Schuiten en andere vaartuigen zullen niet anders mogeti worden vastgemeerd of gefloptdan aan de ringen of aan de palendaartoe, opzettelijk geplaatst. - 7. Wanneer de k'ok voor het fpuijen wordt geluid zullen de fchepen fcliüiterf, Bótten en andere vaartuigen zoodanig verzekerd moeten worden vast» gemeerd, cat dezelve niet kunnen worden losgefchuurd. 8. Getne koopmanfehappenuit eehig.fcbip, fchuit of ander vaartuig ge lost zullen langer dan 24 uren 11a de losfing op de Kaai mogen.blijven lig» gen, -met uitzondering alleen vajj de wijnvatenwelke gedurende 8 dagen na de losfing op de Kaai mogen verblijven. Geen zand mag op de Kaai blijven ligger! langer dan 24 uren. De houtwaren en fteen zullen moeten gelispeld wordenop zoodanige plaats en wijze, als door de Havenmeesters zal worden aangewezen en opgegeven. 9. Geen ballast, mest, itsciizand, aarde of dergelijke zal mogen wor» De iVIómitig-Chronicle fpfeekt van nieuwe ca .'rijke arre (heien teValencia, deels door den generaal Eko, deeis door de met hem eenftetnniig handelende inquifitie gedaan. Vtrfcheidene perfonèn en zelfs (gelijk Bet aangehaalde blad vertelt) eene kort te voren van tweelingen verlosce vrouw zquden op eene fchrikkelijke wijze gepijnigd zijn, om te openbaren hetgeen zij vermoed wer den van eene nieuwe zamenzwering te weten, Een briel" uit Kndix zegt, dat de gele koörts zich ook aan hetvölkder oorlog- en tranfportfehepen van de expeditie heeft medegedeeld. Onze popieren fpotten met het berjgt, in deFran'ché gegevendat eéne Engelfche magt van 4 a 5 duizend man te Genua ontfeheept zou zijn. De paketboot lVrtticij, 'tusfehen Erighton en Dieppe vurende, is den 18 in eenen donkeren en ftormachtigen nachtdoor de koopvaardij-brik Heruit van Londen overzeild. Gelukkig blééf de paltet een tijd lang door het want d.*r bnk opgehouden, zoo dat men de pasfagiers en het volk heeft kunnen overnemen. Kort daarna losrar.endéis de Wantij, met al Wat zij voor liet overige bevattenaast het andere fchip gezonken. De pasfagiers te Brrghtón «eruggebragt zijnde, is aldaar voor eene Fnuiléhe dame diemet drie dochters bij het vergaau der paket, al het hare verloren had, eene infehrij ving geopend. GENT den 2/ feptember. JVlen houdt zich te Utrecht bezig met het cóll'giè der munt te organiferen. De hêer van Merléinfpecteiir der kantoren van waarborg in de Zuidelijke provinciën, heeft zich tot dat eindé daar fteen begeven. Men zal in de aanllaande zitting flë nieuwe Wet op de waarborg der gouden en zilveren 1 werken voordragen. Her fchjjnt dat, volgens het door het gouvernement I .,sim.i rt,.'TAl1. j Wi.slelijfc aangenomen (Icifélvan bezuiniging, er geeue onder controleurs meet j dén geladen, of van het éene vaartuig in het andere overgefcheeptanders Zullen zijn, en dat zeils de provinciale infpecteurs zuilen worden afgefchafc. a's !an»s fcene loopplank, zoodanig liggende van de Kaai of vo<> hec Schip, KELLEVOE1 SlUIS den 25 feptember. Men verneemt, dat, aan boord j waaruit worde overgeladen, dat daaraf in het midden van bet ruim van het van het alhier gereed gemaakt wordende fregat Pander IVetff(waarvan onlangsfchip waarin de lading gefcb.edtdeze voorwerpen'kunnen worden ingeftort bl w< 1v.nnrt1r.1ll1 mol, i.fiA- #4.. ih 1 J.' 1' i i i P gt meld isenhetwelk zich naar de Oost-lndië moet begeven de reis derwaarts Z»1 doen de heer fehout-bij-racht Musquettier, Zoo mert verneemtdoor Z. Mt benoemdom iti de O. J. waterenin het opperbevel over's Konings zéettiagt den heer Wolterbeek te vervangen, Welke naar het vaderland tertig keert. TEXEL den 26 feptember. Alhier is gearriveerd Zr. MS. Brik van Oorlog DE COUR IER kapt.-luit. Eteh. 'egh. MIDDELBURG den 29 feptember. fchip de Harmoniekapt. J. J. ie Bleu. Gisteren arriveerde van Suriname het 'sGravcnhage den 21 September 1819. De Algetqeene Commirfie van Liquidatie A. van GENNEP. Ier ordonnantie van dezelve, S. DASSEVAEL. De GOUVERNEUR van ZEELAND, brengt ter kennis van alle de daar bij belanghebbenden, dat van heden den 2p dezer maand tot den 2 Occober aanllaande, het Water in de Vaart van Sas-van-Qenitwee voeten lager zal gehouden worden dan het gewone peil. Middelburg tien 29 September 1819. VAN DOORN. geen iand of ballast mag worden gelost, zonder dat alvorens aan i'cheepsboord worde gehangen een zeil,breed ten minsten twee vademen, teri einde de lading en lósfing daar langs te doen plaats hebben; Geenc lading of losfing van de voorfchreven, voorwerpen zal mogen ge* fchiedeu, dan na voorafgaande kennisgeving aan Havenmeesters. Gew ballast teil zij van grof ijzer of lood, mag, onder welk voorwend- fel ook; in het Scheepsdek worden ingeladen of gelost. Geej. riet; tot het branden vanicnepen, zal in het Dok mogen gelost wor» denaidersdairiover een zeil vaij het fchip fchuit of vide tot op het land gefpaméb; <0. Geen fchip fchuitpontvlot of ander vaartuig zal mogen worden gë- floopg eldersdan op de plaacfen daartoe door de Havenmeesters aan te wijzen; dellü|ing zal geen voortgang mogen hebben voor dat aan de Havenmeesters, uit eeie kwitant e van den Heer Uutvangtr der Stedelijke) Belastingen ,zai zijn gcblebndat bet verfchüidigde Kaaigeld door dé belanghebbenden is voldaan. Art. III. Ka bank. Gen Schipper zal vermogen zijn vaartuig op deKeibank te brengen, zónde# daartüe coufeiit té hebben bekomen, van de Havenmeesters, op welker aan* zeggig hij weder de Bank zal moeten verlaten. Art. IV. Scheept, -dok. De Schippers of Schuitenvoerders, welke hunne fchepen of andere vaamigen r,t het Dok, of door de Sasfen aan de Stadsfchuur willen brengen, zuiln, alvorens door de Sasfen te lchutten, van dit hun voornemen kennis £evn aan de Havenmeesters, die daarvan de Sasmeescers zullen verwittigen en iec dezen den tijd van doorfchncceu zullen bepalenwelke tijdsbepaling ftipdijk zal-moeten worden in acht genomen doof de Schippers of Schuiten- voelers, die zich daarin aan de bevelen der Sasmeesters zullen gedragen, en verat woordelijk 2tillen Zijn voor alle fchadcn, vvellie door hét niét naa'rko- memjiïr bevelen zouden kunnen onilfian. 2. Geeue mast of houtvlotten zuilen in het Dok mogen wordeningefaten. AH' hmtwarenbij enkele (lukken daarrn gelaten wordenciezullen vooraf geaivtrd moeten zijngcene pömphottteo mogen in het Dok worden gelegd, ookgeene booten, floepen, óf andere vaartuigen van gelijken aardtenzij dezi'e behooren tot de fchepen die in het dok liggen om getimmerd te worden. Vlte voorwerpendie hinderlijk zijn aan de fchepen welke worden getim- mtdj of aan het afloopen der fchepen van de hellingen, als daar zijn, bal- REGLEMENT van POLITIE voor de Bulten- tn Binnen-Haven eri htt doorvaren der Brti;get>; mih-- - gaden op de Keibankof het Scheefs-Dok en op het kc' 01 andere houtwaren, bijzonder oon oude en afgekeurde fchepen, en in tii.. t e, I ViP ^trpmppn «Ma KrarvrAii (1/NAt>AtA vlr»Tfpn Pn nn'Hprib voarrnia-AM 7nIlon An door je hut ten der Sasfn (V,'ervolg. Zie ons vorig No Art. II. Binnenhavens. 1. Geene Schepen zullen met geladen gefchut in de Binnenhaven mógen liggen: Sciiepen, uit zee komendezullen hun gelchut moeten aftrekken, alvorens genaderd te zijn tót dén paal tóet de hand i op den Noorder-leidijk j, der Buitenhaven flasnde. he (gemeen alle booten, floepen, vloeren en anderê vaartuigenzullenóp de etste aanzegging van de Haven- en Sasmeesters moeten worden verlegd, nar zoodanige plaats in de Binnenhavens, als door de Havenmeesters zal Worrn aangewezen. Niemand zal in het Dok op vlotten mogen makenmasten raën, ftengi,- riemen of iets van dergelijken aard. 11 is almede verboden plankeu of ftaken van barkhouten óp zoodanige vlotn te branden. e. Alle Schippers én Schuitenvoerders, zoowel van Zee- als Èinnenfche- I Het wordt ten ftrenfifl,: verboden eenige Schepen in het Dokte doen pen, zullen verpügt wezen in de Binnenhaven te liggen óp zoodanige plaats I kie'tolG' zonder dat behoorlijke zorg worde gedragen dat er voör de Smal en in zoodanige rigtingals hun zal worden aangewezen door dé Havemnees- Schepen êenc geichrkte doorvaart overb:jjv e0

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1819 | | pagina 1