t> MIDDEtB URGSCHE COURANT. No; no;] Dingsdag den p September.' i- ^l!^# ^iJWs^y^ 1" NEDERLANDEN. 'LISSINGEN den 6 feptember. Bij het Plaatfelijk Beflimr dezer Stad en dat vanBreskens, is, op den laen ssaiigustus 1817, gearresteerd Reglement en Ordonnantie voor het Veer der STEIGERSCiJUITEN, I^Bsfchen de beide Gemeentenwaarvan de meest hoofdzakelijke artikelen de navolgende zijn: W: Art. IVoor den dienst van het Veer tusfchen Vlisfingen en Breskens fhzöllen zijn tien twaalf Steigerfchuitente weten: vijf voor Viisfingenen vijf fevoor Breskens, of zoo veel meer of minder, als de Regeringen in der tijd fpuUen noodig en mntig oordeelen. Het overbrengen van Pasiagiers naar Bres kens en het Land van Kadfanden van aldaar naar Vlisfingenzal uitfluitend net gemolde Schuiten gefchieden, zonder dat het iemand anders zal vrij- f^ilaan zich in dit Veer te mengen, op verbeurte van de bedongene vrachtloo- Inen en f 6. daarenboven, alles ten behoeve als hierna te melden. 3. Te Vlisfingen zoowel als te Breskens, zullen al de gemelde Schippers, onder de directie en het opzigt ftaan van eer.en Kommisfarisdoor de Rege- fefingen dier Plaatfenelk voor hunne Gemeente te benoemenen waartoe be- S'varen Kapiteins of andere bekwame perfonen, kennis hebbende van het varen ^€n van gekneld Beiiitveer, zijnde geen Herbergiers noch Logementhouders voor Pasfagierszullen worden verkozen; en zullen gemelde Kommüïfarisfen ieder in zijne Gemeente, onder het oppertpezigt v.anHeeren Burgemeesteren, BJtfluitend gelast zijn, met de handhaving van het tegenwoordig Befluiten om verder alle gefchillen, welke tusfchen de Steigerfchuit-fchippers onderling, *of tusfchen hun en de Pasfagiers en Kooplieden, ter zake dezer Ordonnantie fjnogten ontflaan, naar billijltheid tebellisfen, en verder in zoodanige onvoor- i ziene omftandigheden als niet bij dit Reglement hebben kunnen worden bepaald, onder approbatie van de Regeringen hunner Gemeente, zoodanige uitfpraakte doen, als zij in gemoed e zullen noodig oordeelenzullende het gemelde Kom- ffarisfen vrijftaan, om in alle twijfelachtige zaken, in te nemen den raad en het .advies, het zij van de twee pudden der Steigerfchuli-lieden zelve, het zij van andere bekwame Schippers of Zee-kapiteinsin hunne Gemeente woon- |::achtig, om in dit geval gezamenlijk met dezelve, de uitfpraak en beflisfingte doenbehoudens beroep aan den Raaden in presfante gevallen aan Burge- meesteren der plaatsalwaar het gefchil roogt ontdaan. 7. Van nu voortaan zullen de Steigerfchuit-lieden, niet meer in eeue ge- I meene beurs varen, maar de vracht der pasfagiers en goederen, gelijk ook van I'alle andere buitenreizen hoegenaamd, elk met zijn Schuitsvolk genieten; ten «einde echter te zorgen dat alle zoodanige Schippers, welke zich overeenkom- i-ftlg de Ordonnantie gedragen, en zich aan geen pligtverzuim fchuldig maken, (gelijke aanfpraak op de voordeden zouden hebbenen de kans zoo veel mo- l.gelijk gelijk ftaanzal zoo wel omtrent de overvaart naar Breskens en Vlis- ^jfingen, als omtrent alle buitenreizen hoegenaamdin iedere Geipeeiiteeene 1* beurt worden in acht genomen en achtervolgd, zoodanig dat de gene wiens |l>eurt op dien dag het laatfte komen zal om naar Breskens of Vüsttngen te |»*aren, de eerde wezen zal om eene buitenreize te doen, en daarna zijn |volgman, mitsgaders dat zoo wel ten opzigte der beurten op Breskens, als om- F; trent de buitenreizenieder eene reis zal moeten gedaan hebbeneer de toer >."Woder op nieuw begint, zullende daartoe bij Koramisfarisfen altoos eene dub- ;/-belde rooster, aanwijzende de beurten voorhanden zijn, met de aiuneekeiiing I van zoodanige veranderingen, als daarin door onvoorzieneomfrandighedenmog- cien gebragi zijn. - Wanneer de Schuit die aan de beurt wasvoor eene bui- iienreis, naar Breskens of Vlisfingen mogt onderweg zijn, of elders opge- H'houden wezen, en zoo ook weder in het omgekeerde geval, wanneer de "i'Schuit die de reis naar Breskens of naar Vlisfingen doen mogtop eene Uui l'tenreiie bezet is, zal de vols^man deze Beurt waarnemen, 'doch als dan zijne irdgende beur: moeten overlaten, aan de»genen die hij alzoo zal hebben ver- Vaugen. - Elke weigering hieromtrent geboren wordende zal worden geftralt met ene boete van f 6. 9. De Schuitlieden zullen alle behoorlijk zorg dragen, dat dit Veer we] 6n promptelijk worde bediendalle Pasfagiers minnelijk aanfpreken, enonder- Sgten van den tijd van varen; ook zal er ten allen tijde eene Schuit moeten ge- qed wezen, tot het overvoeren van Pasfagiers, en daartoe zoo veel mogelijk vlot water gehouden worden, ter decifie van Kommisfarisfen in iedere Ge- oeente, "De Schuitlieden in het Veer, mogen van Vlisfingen door die van Breskens, èéene Pasfagiers laten medevaren, zoo lang er aldaaral was het .niaar ééne schuit tot het overbrengen vau Pasfagiers, aan den wal zal zijn, hetwelk om- Irent Breskens even een* in acht zal moeten genomen worden; gelijk tevens ^xpresfelijk verboden wordt, geene Pasfagiers in het vaarwater van malkan- |der overtenemendaande het echter aan eenan Pasfagier volkomen vrij om ^^n Vlisfingen met eene Schuit van Breskensof te Breskens met eene Schuit an Vlisfingenaf te varen mits de geheele vracht aan den wal latendein het leen of ander contrarie doende, ziillon telken reize verbeuren ƒ6. 10. De Steigerfchuit-Schipper wiens beurt het is om te varen, zal moe- ."■ieii zorgen dat zijne Schuit gereed is, om Pasfagiers over te brengenen j/ ?cIaartoe moeten letten op het varen van zyn voorman; de Schipper zelf zal op *zljne Schuit of digt bij dezelve moeten wezen, op poene van niet gereed zijn- '"•^j voor 4 weken te worden gefuspendeerden te verbeuren de boete vanƒ6 i volgman zal als dan op de eerde aanzegging zich moeten gereed maken ho bij de hand wezeneven en op gelijke boete als voren. u. Eene Steigerfchuit zal bevaren worden door twee Schippers, doch in ie vijf wintermaanden, Noveinèet-, December, januari]Februarizin Maart Bullen er altoos vier man op eene Schuit moeten z^Jn, waartoe als dan de ge- Tielde Schippers m elke Gemeente met elkander moeten parenwaaromtrent .in de keuze overgelaten wordt; de vier man alzoo vereenigd, worden gere- bnd eene Schuit uit te makenen tusfchen hun en de andere vereeiiigingen "■an vier Schippers zal worden in acht genomenal het geen hier voren bij rt, 7 is bepaald, zullende dus iedere vereeniging van vier Schippers in iedere ïemeente, als een nummer van dezelve worden befchouwdde SGhuitenzul- en beurtelingswekelijks of maandelijks moeten woi-den gebruikt. J| ia. De Pasfagiers zullen zich te Vlisfingen en te Breskens begeven bij den ||Kommisfans over gemeld Veer, en van denzel ven kunnen vernemen den tijd van het afvarenen alsdan betalen de verfchuldigde vrachtpenningenen zal vóór reri, zonder óp eenige andere i^asragiefs te Wachten» dan aüëéii tfe'^j^fe op dat oogenblik bij hem aangegeven, inde Geiaieente zijnen zich gereöd bevinden om mede té vareni 14. Voor vracht zal ieder PasiJïgier moeten hftalen 65 (Jents,'en'i.tï'tent« voor den Komraisfarisj doch van kinderen beneden da la jaren, flpChts halve vracht, *l!es onverminderd het Pasfagiegelden de Vrachtlooneain hetnace raeldene tarief, gefpecificetid. Gemelde vracht zal in handen van Kommisfa risfen worden betaalddie, na volbr&gte reis» aan den Schioper hethemcom- peterende zal voldoen. Er zal onder geen voorwendfel hoegenaamd, eenige meerdere vracht mogen worden gevorderdten ware bij harden wind» en wan* neer de molens, aan den zeekantmet vier halve zeilen zullen malen» alles evenwel volgens de bedisfing van Kommisfarisfen; mitsgaders des avonds na zonnen ondergang, of des morgens meerdan éénuur voorzonnen opgang, (zul lende dus bij een vroeg getij, één uur, of minder, vóór zonnen opgangvoor de gewone vracht moeten gevaren worden,) wanneer de vracht dubbeld^almoeten worden betaald; echter uit aanmerking dat zulks voor een enkelen Pisfagierwac hoog zou komen te daanzal men wanneer de vracht flechts d^f één per- foon wordt betaaldmaar één en een halve Rijksdaalder mogea^vorderen en zal het Loon van de Kommisfarisfen altijd blijven, als boven. - Bij zwaren ijsgan^ zal de vracht naar billijkheid geregeld wordenteïT zegge van de Kom misfarisfen, en'twee neutrale Schippers, die zij bij zic^ zullen roepeni wan neer er dubbele vracht, of meerder dan het gewone Loon wotdt betaald moeten er ook altoos vier of meerder Schippers op de Schuit wezen. De Schippers die contrarie in dit Art, handelenzullen voor de eerftemaal verbeu ren 3 voor de tweedemnnl 6 en voor de derdemaai 12met intïekking van deszelfs admisfieen zulks alles onverminderd de by hun te veel gevor derde fommen. 15 De Steigerfchuit-Schippers aanzegging gekregen hebbende van den Kom- misfaris, om te varen, zal zulks dadelijk moeten doen zoodra da vitcht van vier perfonen uitgemaakt is, zonder op meerdere Pasfagiers te wachten, direct of indirectzullende hij evenwel regt hebben, om mede te voeren, al'de ge nen die zich op dat oogenblik aangegeven hebben,, in de ftad zijnen zich gereed bevinden om mede te varen: op ptene van des contrarie doende, vooE vier weken te worden gefuspendeerd. 16, De Steigerfchuit-Schippers, zullen van alle perf*)nenWelke zich met andere Vaartuigen over het Veer van Breskens en Vlisfingen doentranspottereD het loon als bij de Ordonnantie is bepaaldkunnen vorderen, en zullen alle Schippers, welke dit transport doendaarvoor aanfprakelijk 2\in; en zullende Steigerfchuit-Schippers van Vlisfingen gehouden wezenom alle Pasfagiers van de zijde, van Breskens, aan hét zoogenaamde Duivek Hoekje of in den omtrekmitsgaders te Breskenswanneer er geene gelegenheid isvoor de Schuiten van Breskens, om uit te komen, inte nemen, eij naar herwsards over te brengen, onder het genot van twee derde dervrachtpenningen, «allen, de de overige één derde voor de Schippers van Breskens blijven De Schip pers van'Breskens zullen echter gehouden zijn, te zorgen, dat het Veer van hunne Plaatsen ook van het zoogenaamde Duivels Hoekje.^ behoorlijk onder houden wordeen daartoe vermogenniet alleenmaar zelfs verpligt zijn te zorgen dat wanneer er bij hinder, van weer en wind, ijigang o{doodeefiide geene gelegenheid was om van daar uit te varen, é^n hunner Schuiten t«a voorz. einde alhier in vlot water gehouden worde. 17. Een of meerder perfonen tot W/ingefloteneene Schuit voöf efnen ganfchen dag begecrende om daarmede te vareq waar het hen Zal goeddun ken, mits niet meer dan aan een Schipgoederen telosfen, zal oaarvoor betalen K; de perfonen die er meer zijn betalen ieder 60 cents daarboven, terwijl men tevens gehouden 2al zijn, voor goederen aan anderen toebehporende afzon derlijk vracht ie betalen; doch wanneer te Vlisfingen de Schuit flechts worde afgehuurd om aanboord van een Schip, liggende op de Reede van die Sud of op Raramekeiisgelijk mede te Bieskens op de Reede van die plaats té brengen één of meer perfonentot vijf ingeflotenzal flechts betaald worden 3, en voor ieder der perfonen hierboven 60 cents. - Om goederen te ladaa en naar boord van eenig Schip te brengenliggende op de gemelde Reede zal worden betaald ƒ6, en des avonds na zonnen pndergang of des nach» 8om pasfagiers na zonnen ondergang of des nachts aan boord te brengen; zal worden betaald ƒ7 en voor de perfonen die er meer zijn dan vijf zal 71 cents per man kunnen gevorderd worden. i8. Een Boekhouder van een Schipeene Schuit voor eenen geheelen darf afhurende, zal ctaar voor betalen ƒ6, zonder dat zoo eene f Schuit tot den dienst van een ander Schip zal mogen gebruikt wordetj, tea ware die zelfde Boekhouder lerzelfüer tijd iwee fcbepen op de reede had liggende, wanneet hij desbegeerende,die Sciiuit met perfonen, goederen of victualiën aan beida de Schepen zal mogen doen varen. Wanneer het Sqhip of de Schepen op het Vlakke liggen, zal er voor opge- meld loon, maar eene reis op eenen dag moeten gedaan worden 5 maan wanneet dezelve liggen bewesten de Zuid'vatering of beoosten de Nolle, zal. gemelde Schuit zoo dikwils moeten af- en aanvaren, als de Boekhouder of komman, derende Officier, ten diende van hetzelve Schip z.al goedvinden, 19. Wanneer er eene Schuit noodig was, om eenarjcer of k«bel naar boord •te brengen van een Schipliggende op de Reede van VlisfingenBreskens of opRammekcns, zal het de Schippers geoorloofd zijn, in cas vanverfchil onder de uitfpraak VHn den Kommisfaris hunner gemeente, met den SchipiJcr* Koopman of Kommisfionair, naar billijkheid een akkoord aan te gaannaar 'mate van de groote en zwaarte van het anker of kabel, en naar het meer of minder gevaar dat bij die reis kan uitgeltaan lyotden. so. Om perfonen of goederena-in boord van reedsonder zeil zijode Sche pen te brengen, zal aan deSfeigerfchuit-licdcn van. Vli.*fingenals volgt wor den betaald; hetScliip reeds voor en aan de Stad geavanceerd zaaide eer de Steigerfchuit van de Stadafftcektvoi.réén perfopn /'s, voor meerder per fonen, ieder 1 50 c. Een Schip reei-s omtrent de IMolle genaderd zijnde, voor één perfoon ƒ4, voor meerder perfonen, ieder ƒ2. Een Schip reeds voorbij de Nolle zijnde, zal tot aan de eerde ton betaald wordei), vooréêo perfoon ƒ6, voor tweeperfonen,iederƒ 4 50 c., voordrie of njeliider 4. Een Schip voorbij de, eesfte ingevorderd-, voor één perfoon 12 voottwee perfonen ieder 7-o c. en voor drie en meerder, ieder 6 alles met dien verdandedat wanneer onverhoopt de voornoemde perfonen niet aan boord ï.i-'ïinnrH ro hpffpvpn r>^ v r ,- ~-"", ----- «dadelijk aan konden geraken, zij alsdan niet meer dan derde van het bier voren bedaalda I^Doord te begeven. - De Komraislarislen zullen by het einde van iedere maai d ....ii«..--».».. k-.-.,!»., - j:. vortn Depaaiaa ■iter Gnffieof bij den Burgemeester hunner Gemeenteoverbrengen eenen aat, houdende het getal der Perfonen welke zijn overgevaren, eq va» dege- ■one en buitengewone vrachtpenningen daarvan gebeurt. 13. Ten einde de eene Schipper niet boven den anderen bevoordeeld word- Il zoodra er vier perfonen z^n, of minder, wanneerdezelvede^^eheele vr.ichr mtmaiea willen, de Kommislarisfeu geL^dsa il^.i, de Scau.t ~te !u-n -'Va I 'Jet afvaren der Schuitdriemaal door den Schipper worden geroepen aan zijne |^;.Xegplaatsen zullen de Pasfagiers alsdan gehouden zijn zich dadelijk aan Joon zullen moeten betalen daar de inhoud van dit artikel, meer op Vlisfingpn dan wel op Bieskens applicabel is, blijft niettemin betzelfde regt aan dé Scbuitiieden van Breskens toegekendom in foprtgelijke geva.lenzich hier toe te laten gebruiken, en de vrachten volgens dii ai dkel te mogen vorderen, wxjidcjide de bepaiii g des sfUr.ndsin ev.tnredigheid met die vau Vlisfingen aisMii. aan den Kommisfatis van Breskens overgelaten. 21. y-oor eene Schuil, met éiu of mee^pe^l'onen of goederen, naarA jl. l-'l ■f^M4i

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1817 | | pagina 1