MIDDELBURGSCHE 'C O U !l A N Ti i8tt 4p ip October. Zaturdas r<';i'«*'«i>ö s^»*» ;j3rss»ow3.-) - r *:-.%•' rilt ;-• b"=vrui a^T 's /~MIAVEWTAGE clen bctober. Z. M, heeft iJen. M ïfzsriet vol- \jr ger.d Bciluit gendmèn: Gezien de wet van den 15 feptpuber jl., flrekkeade tot ïnfrooucüe va.i een algemeen fystema van Indiecte'BcUsiiagéa, c^er de geheelc, iikgellrekt- heid van dit Rijk Willende voorkomen het ongerféf dor trafikanten en fabrikanten, welke tot voortzetting van hun bedrijf, binnenlandfche Ueenkolen benoodigcl hebben mitsgaders de ongelegenncden^^raarin zich de invoerders van deze brandftof jouden kunnen bevindenby «^e affchaffing. der oude en de iatroducti'e van de nieuwe wetten; p^ -..-. Op de voordraiit van onzen"Staatsra?d,Öfrecte«r-Géneraal dec Indirecte Belastingenen het daarop, ingewonnen rappoj-t yan dea Ddecteur-Géu-iïaal der Konvooijen en Lxenten:,,,.i^,^ .j, i,,o cj-^c,v:st u wai; r. fi.'bben hcfloten en bednitffnv^i,-_^. ,-,j^ i.,, ,^ii« ,.|j5-ii,>,^.. Art. I. Annvsnieelijk'.net dan'eérilen'noveinberaan'ilaande, eB, vervoti^ns, tot aan de introductievan het nieuw üejfd van Indirecte Belastingen en de daar mede gepaard gaande fuppresfie der tegeiiwcordige belasting op de^ binnenland fche (leenkolen zullen de omvai)gers der konvjjoij'en enliceiiËen aan alle de invoerders van ftecnkolen, welke langs de, uitcrue wachi;en of eerfte kantbren van Bats of Maashees wórden ingeklaard, en'J)iijjten uit de ïleengroeyen der Zuidelijke provinciën van dit Rijk te koiiien, éej^iutftel van fiangifte en ver- imposting, tot iia de intKoductie van het nieuvy, rystema van belastinger!mo gen verleenen in de navolgende gevallenen ónder de daarbij voorgefchreven voorzieningen. 2. De invoerders vyélke van dii fayeiy y-óiUlf vj virenfchen gebruik ;te maken, zullen aan de uiterfte wachten moeteii bewijzeii, dat de door hea. éangeVoerd wordende koten niet minder bedragen dan 20 "hoed'of 400 fclïaïen. 3. Df.elve zullen, daarenboven ten kantore of uaciite yoorfchrever op den geufiteerden vcetde vereischtei zekerheid moeten (bellen vbor het deu^- d,;Ii)k anivement hunner ladir.f ter ^laatfè der befietmning^i-cnbet-ongerept hten van dien, tot tijd en wijle vap de introductie der rjieuwe 'oeiastiriiien. Deze cautie zal moeten worden genoden volgensdenmaatllW"'vSn de thans iiog bellaaiide wet. ,.-..';,- 4. Ter plastfe der befïemming gekomen, zullen de belanghebbendeii de door hen ter niterUe wacht ontvangeae documèikenen welke melding zullen moeten maken van het gereclameerde siitfteizonder vei<iyijlmoeten e.xhibe- reu aan de te dier p'aatfe fHrgë"reiide| ambtenaren der konvooijèü én'iiccnten, en wijders hunne ladingenzot^r l^t tebreltèn, fteilen or.derdc furyeillaDce van deze geëmploijeerden: 1 Z. -.m 5. De ambtenaren der k-oriVooiJen in licenféH'ziiüen de geëxlfiBeera^ aoïu- ineiiten intrekken,^ en tegen het ver^ipchte refu onder zich bewaren-;!! W;jders zullen Zi^Jigderi de bevoegdheid hebeen de ipvocrders een terltir- veillancc convenable ïigpisacs vüor hujnne fchepen aan ie; wijzen, gelijk mede aan uiC ter ulterfte wacht de facultejlt galaten is, ora, bedeojtiig hebbende nopens de plaats der beilemfiiiag, e<:4e nie;r gefchikte in hetzelfde vaarw»ter aan te wijzen, ofdeswiige^ U^jjjet aerüstereD.derinvQ2fcor3het goedvinden Bouner fupïriewga te v^agen.■ .1 6. Zuiïss noodig-oordeelcrdez^illcnfa^^ambtc'jr.ren jan de ulterfte wscht tn die ter piaacfé dar befiêraaiii),^kunnen verderen Jjct piumberea der iadings- plaatfjn, daarvan melding a-iSjcende In,de docunicnten. '-.y, - 7. De invoerders tU'fcWntxjds vaji die koi,eii benoódfgd hebbendeen de !ad,ng gebroken moetende worden, zal de.Iosriiiggehéoi moeten plaats grijpen,' de hoeveelheid geconftatcerd worden en de- vtfiajigsting, orereenkomftig het Bog beftaande tarief,, moeten gefchieclen^ .j- 8. Geene intermeliiaife lastbrekiag' plaats geia^'-heboepdc, en de fchepen en vaartuigeu, bij het cesferen de, o-üde beias^p-ïenin orde bcvor.den zijn de, zoo zi'.llen de ambtenaren der konvöoijeu,.en'iicenten. dadelijk ,- by het aanvangen van bet r.ier.vv ftclfel van belastingenjde ingetrekkèn documenten tegen refu ter hand fiellen asn de geëmptoijccrdcu Öér ludiiect.e öelasiingen, ter plaatfe alwrtsr de laditigeji liggende zijn. 9. De invoerderseigenaars of apdero ptrfcnen, cer wier namen de fteen- koien zijn ingevoerdzullen dezelve vervolgens, onder devercischte voorzie ning van wegingen meting, iunnen naar zich nemen, tegen verimposting, vüigens het nieuw tarief van, Volastingofwel deswege zoodanige gecautioneer- decredietgeving of uitÜelvanDetaiingbekomen, btj eene nietiwe nederiage in de entrepotsvoor de indirecte belastingen' opgerigtaU bij de .nieiiwe wet j ten b^ihoeve van de bnitenlar.dlche peetikckn is to'egefiaau; 10. Bij de weging of menng, de hoeveelheden confcrm de itiklaring bé- vor.d».-n zijr.de, öl'deze te bovengaande, zoo zal daar mede genoegen geno men worden j en door de ambtenare;; der indirecte belastingen deswege aan de belanghebbende een bewijs worden afgegeven, op vertoorr en uitreikirigwaar van de cautie: op de kantoren ter uiterfie wacht zal worden geroyeerd, weike ten tijde van den invoer geüeld was. De hoeveelheden niet conform.en tóndct dan de ink!aring bevonden zijnde za:, ten zij ingevaiie van eene ongefciionden bevonden plombenng, voor la dingen boven de twintig hoed of vier ionderd fchaien, de impost volgei.s het oud tari:-fvoor bet ontbrekende, op de cautie verhnald worden. 11. De Difecteurs-Generaa! c'ex Kouvooi^en enl^igentep en Indirecte Bolss- tingen z,jn, ieder voor zoo veel 'aeia aangaat, beiasc met de uitvoering van dit befluit, hetwelk, door middel vaa de Staats-Courantzai worden Èfe- kend gemaakt." 'sGRAVENHAGB een 15 oüöi r. .Voorleden zondag lïéeft Z. H. H. Prins Ftedtikhet grootraeesterrcbap over de g-ebeele Nederlandfche vrijmet- felarij plegtig aanvaard. De plegtigheid is dcor eeu banket voor 260 perfö- nen befloten geworden. De voorgevel van den St. JoriS; DoelenaiwaAr de vergadering gehouden werdVvas bij die geiegenheid fraai geillumiDeerd. Met de volgende maand vertrekt v.-eder een fchipmeer dan honderd amb tenaren aan boord hebbendea!s mede 3 fchepen icet troepen naar Java. AMSTERDAM den 15 oclober. Berigcen van Batavia, over Engeland aangebragt, vanden eerften jnlijmelden dat Z.-.M. eskader, benairide Bit de liniefchepen ADMIRAAL EVERTSEN, ADMIRAAL DE RUITER., AMSTERDAM, de korvet IRIS en de brik SPION, onder bevel van den fchout-bij-i:acht Buyskesen asn boord hebbende de heeren kommisfarisfeK ter overneming der koloui<ïen den gouveraeur vaa Neèrlands Indiealdaar gearriveerd is. Naar mjn verne'emt, zoude'Z.^T. ÏÏniefcbip NASSAU met het begin van ju'ij de verdere reize van Rio Janeiro naar Batavia voortzetten VLÏSSINGEN den \-f ccfober. Heden is ter dezer reede gsarriveerd ?.f^ Ms. ire^at DIANAkapt. Ziervogeliaatst uit Engeland. (Zie ons vorigNo^-^ Dit is eeu der Hollandfche fchepen weike zich grootclijks onderfchoiden heeft in den jöngllen roemrijken flag van Algiers; het lag eene kabelsiengte van rie bntterijendie het fpoedig ontdekte dat wel voorzien waren van 42 ponders, wellte het met zijne 24 ponders moedigen tegenthnd bood toe da: de ammn- iiitie uitgeput wns; een landwind, die toen cpftak, gaf het de ge'eeenheid om zich te verwijderen. Onder de dooden was de heer Weertsadelborst der eerfte klasfewiens beide becnen weggefchoten wierdenterwijl hij df."t bij den kapitein ftond; hij liierf twee uren daarna. Dezelfde kogel feheofde ook de panden van den rok van den lecretaris des kapiteins. De masten, raaseti het wand hebben veel geleden. Gister is 'an deze reede naar de Middellandfche zee gezeild, Zr, Ms. Ae- gat ËURYDICE, kapt. van de Sar;de. - Voorts zijn van den 10-17 geza'.d de volgende fchepende Annakept. S. N. Lsurstenvan Altönamet ftak- goederen the Prudentkapt. W. Webbvaa Londen met kofïn en fii'- ker J Jlex/irJer, kapt. H. Becker, van Petersburg, met talk, olif en pot- asch; t'ie Bee, kapt. R. Townendvan Huil, en London Packet, kapt. E. Aspilt, van Londen, beide met generale lading; theHennkapt. f. Riston, van Londen; thi&.'tfej, kapt, j. Torapfon, van Huil; Endeavour, kapt. W. Blorafie'd tn Hurmonykapt; E. Humphreys, beide van Londen; alle vier met (lukgoiïderenKarren Mariakapt. P. A. Mcllervan Port-ii-'P.'5rt met huiden en koffij; la Prevayantekapt. J. Langhetee, van Ria Janeiro, met ilukgöedetei,Nephtumskapt. P; L. Fredriehfen, van Huzem met koolzaad; de Jonge Elifabeih, kapt. R. C. Bloot, van Londen,, met ftuk- goederen; allen naar Antwerpen'. - Rostock, kapt. J. Rentznaar Bergen ia Noorwegen; t'ie Bet/ey, kapt, J. Lawfonnaar Newcastle; f{r>/rs, kapt. j. Hall, naar Sheelds; alle drie met ballast; Fortune, kapt. J. D. Zijldraa, naarElbing, met ftukgcederenleHeroi, knpt. Faillant, naar Londen, de Ju-.igiJ'in, kapt. P. T. Frisfema, op avontuur j ZiMkapt, J. Anderfen, raar Brafiüenalle drie met ballast J Charlotte, kapt. J. G. Faucourt, naar Brafiüen, met ftukgöederenFiom, kapt. N. Giffen, naar Noorwegen; It'iÜiam Heniy, kapt. R. Creenweilen Eliza, kept. R, Capp, beide n^ïr Londen; Lord OJiing-voodkapt. T. Demail, nSar Güernefeljalle vier mee ballasten allen van Antwerpen. - De arte GebroedersItapt,. S. Macfon van StoTthoIm, met rijst; Hendrika, kapt, E. E. Hoveling, van Altona ,_inet tari'e en roggeFo;4itndekapt. J;jetfreis, van Loi^de'p, met p^ïfap^ers rlmericnn Hero, kapt. J.Lombard, van Rio de la Platamet huiden i r^^ iwó Virot^tenkapt. W. Rattin, van Londen, met fuiker en koffiiy/ron, kapt. J. Swain, van Greenhock, met mahdnij- eq verwhoutjV^^^i^Z/wfi, kapt. J. A. Blank, van St. LT)es, mee zoutallen naar Antwerpen. -< f/^/t- }if, kapt. Sikkers, van Ostende naar Dordrecht, met ballast. - Tie Ann kapt. T. Sun|aijen t'ie Jane, kapt. W. Granger, beid» naar Londen; i^* Jonge Hcnrtette, kapt. C. Pronk, naar Charlestown; the bisters, l^pt. W. Dijer, naar Londen; alle vier vati Antwerpen, met ballast. - Het Engelsch brikfchip 0:ean kapt. W. Sniith'ligt ^ihier t'^r reede. MENGELINGEN. JOURNA.^L,'gehouden op eene reize naar j-A va aanboord var Z. M. Schip de Nass.»ü, doör don Hier gëdaao JB den jare ièi6. -. - i.i^iio'-!.: [V e r V o I g.^ -Jt» m-J^W!^^ ^I?.'-**®-; - yfprilëi Graacwe Kcht, regenachtig weer «1 aéüf^nd N'.N;t>.'"M5t'aen middag waren wij oj 42° lö' N, breedte, en lengte 4° 27' O. Tén 5 ureii hadden v/ij een klein vaartuig in 't oog, zijiide naar gedachten een Algeriin- iche kaper; nader bij komende hec-sfchen wij .de vlag om de zijne te onder- fcheiden, doch men toonde geene vlag, onderfcheidende men dcot de kijk'ïrs dat het een galjas was; wij bevo:!de;>- ons op de hoogte van Gibraltar, op ongeveer 40'^, Ten 10 wen des avonds, inoói weer, heldere maneTchijiidoch onlhiiniige iucht tiiet bnijen; wij piisfeerden eene Engelfcii'e bfik op een ka- nor.filiots nfftand; ,ten 12 uren pasfeerde een tweede vaartuig, zijnde een fre gat, doch van welke inojerdheid was ons onbekend. De *ifid gedraaid zijn de narj- liet N. Ni O.-, maak en wij met eete iabberkoelte io a 105 mijlea iH de wr.cht. 7. Ruw-\veer,van regen en wind, met afv^isfelende biii?en; iiiakende men II i» ui mijlen in de v.'acht, de wind N. W. Tegen den middag helderde de lucht op, de zon het zich zien, men fchoot dezelve en berekende op S9^ 19' N. breedte te zijn, koers Z. W. ten W. Ten 8 uren ties avonds, omh'.imige lucht met regen en \vindechter ïoorfpoedige reis, msltende men .9 a lö mijien; wij hoopten dea volgenden dag IMadera-iu 't-jgezigt te-krij gen; de hacht Was matig. 8. Graauwe lucht duch dröbg weer, afvtrisfelende N;'en^.'Wit. Wind; wij maakten 9 mijlen in de wacht; ten 8 uren riep men:'laiid in'^ zigt,- te Ijcüvaards van het iqhipi doch nog niet voor het oo? agcbaar.'* De ge- iieeie ca; was de lucht nevelig, btiijig en wi.'.dccig, doch droog; op den mid- dag berekende men de lengte en breedte, terwijl de zon zichhoewel niee helder, even zien liet; men bevond óp dé hoogte vafi 33'' 50' N. breedte te zijn, dt)C!i de lengte was dbor den fierken ürooin moei'eïiik te bepalen. D2 namiddag was kond en de avond regenachtig; men had z-ch in het land ver gist wij raaaVten 6 a 7 mijlen. Gedurende den nacht was bet weer buijig en de Wind fterk; men niaakie meer dati eenisniét t!wn »eil, 11 mijlen vol gens 't loggen. 9. J)e cag begon fomber, doch helderde Zieh op mèt een Z.-\V. wmd de zon kwam fchoon te voorfciüin en de wind was koel; men kon'op den midtag .gemakkelijk dé breedte leekenen, hetwe'k bevestigde dat men Made- ra, liggende op 32° 27' Nw breedte,en hetwelk men den vcrigendag mcew'e ontdekt te hebben-, zonder door den nevel zigtbaargewesist te zijn, op 14 mylen zuk^waards gepasfeerd was; en hierdocT werd men de misrekening «er lengte gewaar. De wind bleef vervolgens koel, mes maakte 8*9 mijlen en de maan liet zich bij afwislèlicg heider zien. 1 De wind was Z. W.het weer moor doóH bewolkte iiicTitde zon deed zich van tijd tot tijd zieru "Tegen 10 uren Werd-het weer uitraunte: d fchoon, doch de wind verminderde, makende rafen 5 e 6 mijlen. Er deed zich ten half 11 uren een fc'nip zienen ten i 2 liren pasfeerden wij hetzelve cp eene halve mijl afllands; het bleek door de:kykêrs ee^e-^>^^t te zijn; v.y heesfcliende vlag 'en dezelve werd doordeE.tgel chen beantwoord. Na het fc'tir^ten der zon en berekenen der breedte, bevond men op 29'^ 21' te Z. M. fregat UlEDERiCA, jfJtü-ïUJSlLAiSiSCS JuM^de, ilJfLEngohad zijn. Op dezen ca^ had erlcheepsre^t piaats; er wss gewd-Tsn de pasfagier binnen &eloopea. ^M0^JiMl^. 'i^iWÜk'cM'él! i putvieemd en in<ïi. caïdiki.,? deotiief ;i liij\v^-d feecondemneerd omvoor 4

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1816 | | pagina 1