COURANT. "W^ No. I?; MIDDELBÜRGSCHE Donderdag den p FebnIa]1i}^^^. VERF. E NIG DE NEDERLANDEN. ^RAVENHAGE den 5 februarj. h'^ bifloit v»n den 13 snpnsio? VJT «814. waren verfchiilcncie bepalingen gemiiktom;'ent de resl fat e der objecten vtn allerlei aa'd vijwillig''eo beho-ve der aUemeene wapenirg epgebrsgt, roet last cp den Secretaris van Staat voor de Firsncien, om, ra den afloop dier realifatie, deswege eeTi rapport aê.) Z. K. H. in te dienen. WSi'Uit teven» de geb^eie opbrengst der vrijwil'^-e giltcn moest bülfeen. Aan dazen last is, op den 31 der verledene mpar.d dcor eerae! leo Srans- ambteniar voidasn en het refu'tiH »an zijn verfl-? verdient des te meer te \ro den pabliek g-maaktom dot het bewijsthrt krachtig 'sLand' fi.tamien, inhetafgeioopeojüar, zijn ovderft-ond roer eer,'miatrejelwcÜ!..". bij het ver. Ici-.iJDen der p oclsmade van Z.K.H., 'n dsrö «Jecemberi 813door velen, die DiiEder op d^n voorrreï.lijken jeest der ecbte N^-derlaiKJe-s, aan op dar- zelve: menigvuldige vcrüezen bedöchc W4rea sis klein en ondoelmatig afge- fchilderd werd. Jn konrime fpecien is opgebragtI>l8j.582: 9:2 F.fi"-'cten coupons en goaJen lA.Vin en koperen tr.unt- fjjecien, tegeu eeu bepaalden koers ge^esllfeerd i - 22,670:10:2 Gotid en zilverwerkenii.de muntte Utrecht verfmolten en in baren verkochtJ'^'S-'/ïo Paarien. juweelen en srderek.jstbaarhed n, loo in LöD- tien a!s hier te Lande uit de hsi;d verkocht 57-923: 3:5 1,271,289:19:9 De vorenftssnde fom i» op de Irlerns te relJene ksotoren ii gekomen er, primitlvelijk geboekt tot de aiontanien. achcsr ieder derzelve uitgedrukt zijo de alstoea voor de objectenwelke geen' bepaalden koers hadden, eene ap proximatlve waarde gelteldte weten: Centrale Kss te .Amrterdam23,093:14: 2 Or.tvanger-Generaal te Aailerüam - 563,874:14:12 ----------------'s Gravenhage ........'- 3S2.002: i: 5 Arnhem,lo2,9c6:fc:n Zwolle,- 30 25i:!9;n Leeu'.vsrden,- 73.137:'': 6 GroHirgen,- 16 ic6'.r5: o '3 Bo?cn - 22 451: 6; 5 ---------------------Middeibarg,- I4,235:i<:(5 Tezamen1,238,063: 7: 4 Zoaóft, bij de reallfaile der onde.Tcbeideüe objecten, daarvan meerdsr is geprovenieerd, dan bij het eerst iiiko- men was uiigetrokke.T33 2:6;i2: 5 "ictaal als veten J i,27i,2ü9:t9: 9 i. K. H. heeft een «Trffi'g onderzoek noodzateli'k geacht over de «rage, of ,enin hoe verre, de ongelukk-n aie 's Lands fchepen o.r>der bPv?l wan d?r' fchoDt-bij-nacht Tulleken getrcfF^n hebben, aan eer.e miT zorgvuldije o t ui ting vsn dezelve raceten worden toegefchrevcn en aan abuizerr, die, b.j re menigvolj-ge verande.'iajten der iastile jsren ia het bt;beer van het zeewezen kannen ingeihjpen zijn. En daar de heer Secretaris van Staat voor de mari- 1)6, nit hoofd? der boteogewooe drukke bezigheid, die tha s bij zijn deptir- tement plaats heeft, niet voegisaro met dat ondeijoek kon worden belast, heeft Z. K. H. goedgevonden hetzelve op te dagen aan eene fpeciaie com laijüe, welke zamengefield is uit den vies-admir.al gra^e van byland-Hsit, buitengewoon Staatsraad, den heer Steei.grccht van Oosterland lid van d" vergadering der Sisten-Generaalen den fci^oul-^.^ nacht Lemmers, en bij welke als ama:n8enfis, zal fungeren de heer L. Set.urier. fFj filLLEM, bj de gralie G-.dsFrir.fe van Orar.je-NatfjuSoa verein l-'orit der l'ereenigie N;derlanden a.%., em. enz. Aan alle de genen, oii deze zullen ziea of hooien lezen, f=lutdoen te weten AlZQjo wij in overweging genomen hebbendat de voorheen g-tnaakte be palingen en voorbehoedsmiddelen omtrent den veevoer van bnskrud oorlog' behoeften en brar.dtioffeo, buiten werking geraakt rijn, en dat het bezef der gedochte gevolgen, welke oit onvoTzigtigheid of uit gebrek aan ge:)o-gzaia- voofzorgen in dat opzigt kunnen ontftian, ons de verpl'g'irg oplegt, on; daarotntreni wederom, hoe eerder hoe beter, gepaste en doelmatige verorde singen te maken; Zoo is het, dat wij, den Raod van State gehoordj en roet gemeen ov;r leg van de Siaten-generaal dezer Landen, hsbbsn goedgevonden en verliaM te ordonneren en te ftatueren, gelijk «-ij o-donnercn en Rstoereo bij deze: Art. I. Door geen particulier, koopman cf far^rikanr, ot'wie het ookzio de mogen zijn, zsl van de eene piaats naar de andere, in 6ti^ Landen, een g bJskroid zoo voor zicbzelven ais voor een anrcr koopman fabnkart o! particulier, mogen verzonden wo-den boven <ie qoariiteit van d-ie ponden, zonder dat hetz-lve in een digt gekuipt toine'je gt floten, en dat tonne.je vsn boiten op den bodem met zwarte of roods letters zU geverwd met het woort buikrM, en dat op het adres de naa-n van den afzender eu de juisc. qo»ml!eit kmid zij aangsteekend, c«e in het 'onnetje is gepakt, op de boett VM v\f honderd gulcens, door den sizeuder te verbeuren, boven de cocfi.ca. tie van aet verzondene. 2. De s!dc? te verzendene quantiteit bojk^Tiid hetzij mn een beo-i- ot vracbt-fchip, fcbnitwagen of karhetzi; met epn ei^en of gehutird of ge kend fchip, f.bwit, wagen of kar, door één perfoo.n en aan één adres, zsl niet meerder mogen bed.agen dan vijftig ponden, (%p'geli'ke boete van v^/ honderd güiism voor iedere vijftig ponden buskruid, die verbonden zijn, en eotfiscatie v=n het verzondene, door den afzender te verbetirenten zii dezelve permitiie bekomen heeft tot het verzenden vas eene meerdere quantiteit in voege als hierna, art. 8, zsl worden g»net.'. 3. Een tonnttje met buskruid, bezorgd als in art. i is gemeld, en nin meerder bevattende dan vijftig ponden zslvoor zoo ve-re ter plaatfe var de afzending naar de plaats der verzecding, fchepen, fcnnicen, wagen* of karree enkel tot het vervoeren van goederen cp gebette tljjcn mits ten minste eent in de week, varen of njden— met dez-lve moeten, en roe: geece andere fchepen, fcbuiten of wagensd'e tevfns pasfaaiers vervoeren, mogen verzonden worden, op de boae van v>f hondetd ^um v.fen de ver teorte van het buskruid voor den afzentier, eo op gelijke post'e v»o vyf hor.. d-rd gDl-ens voor den fchipper of voerman, pasfagiers roefeji^ey éie-^ *fOid zsl hebben sangeet^raec hi] sKMen er get-n ür.rier »e>T--vaji fcj^^-per"" fchirteo, wagen» of karren is, dan die te gelijk pasfagter? en knopmatsgoe! diien vervoeren, zal de fohipper of voe-roa- ve-pligt ïijn n<-f hu«krtiid s^ét een baren kleed te overdekken, en zoo veel afgeionderd ie plaitfen v»n d« «■erblljf- o''zitplastfen oer pasfa=ie-s. als de gelegenheid van h-Jt febip, fchcif oi rijtuig toelaat, eo öm bovendien asnde pssfagierj, v6Ór het vert'ek keo-- nis te g. ven dat hij boskrnid aan booid beeft, op verbeurte vio gelijke v»f honaerd gulden». 4. Ind'en aan een fcbipper o^ vner-^sn op eene reizetnee' dan één tontiei-;e b.-»kroid door één afzender aar, ierfcheidene sdresftrr>, of door OTiJeffcbei- deoe afzenders aan één adres, ter vervoering worden bezo-gd to: Jrie ter- ncije» of nonderd en vijftig ponden bnskrnid in cloiszal h;1 dezelve mogen me-te nemen, mits alvo-eos daanen kennis gevende aan het hoaïd der pl«stf.". iljke rQ!'C'e, ter plaatfe van de afwending, en zich gef'rsgeide naar de voor. zorgen, die hem door denzelvea fchriiceUjit zuüen worden opgegeven, cocll hetgeen hiai boven de drie tonnetjes, of één honderd en vijitg ponóe'n boj. krjjid op eene reize mogt worden aargeboden zal bij moeten afwi'zen ea den afzender niet kenneide, onder het hoofd der plaatfelijke pojicie rrrièteii deponersD, en zulks alias op werbenrte vin v,/^oi^/^r.s'galden, voor iedere vijftig ponden buskroid, welke hij boven hét ee-st- tonnetje mog' hebben mede genomen zonder zich naanwkeu.^ig te ged.-agen mar de voorfcbriftea van dit artikel. 5 Een fchipper of vcvrman san w'e.i ban bewezen wo-den, dn hii rnec der. sfzer.der van boskmid mogt h=^ben gecollndeerdom busk-uid order eene bedekte eniballsgie en andere benoeming mede te ne^ien, zal zijn fchip f:bait, wagen of kir en pas-den verbeuren, en b.Dvendien'ca eiigentie van zaken, des Doods, met cprfinement en lyfüraf worden geflrafr, 6. Indit^n een fchipper of voerman ontdekt, dat asn h.>ra bi/jkrirj ter ver- .oorring is mede gegeven, boven de drie ponden, h.-twelk niet in een digt gekuipt tonnetje wo-dt verzonden, of An ha: tonnetje, hetwe'k verzonden wo-dt, riet met het woord buikruidinvoege hiervoren art. i ^e-.}ald is gemerkt, en on bet adres den nsa.n van den verz"nd-r en deqnanii'teit bn». k.-irid niet is gemeld, of ook dat bet geme bte tonneije waarfcniJRiUk meer den vijftig pon. en b'Jskrcid inhoudt, zsl dezelve verpligt zfn, zoodra hij die ontdekking doet, daaelijk daarvan kennis re geven asn liet hoofd van ae poli- cie der plaats, welke hrj het eerst moet pajferen, of waar hij het eerst moec aanlegge-, met overgave van bet aizoo verzondene busktufd, op de boete van vjf hnderd gii\óerts, 7. bet zal aan gen ftWpper cf voerman In óeze Landen vri'ftasn, zHa fchip, f, hult, wagen ot kar aan eenig ingezeten of «an esni» jrder perfcoa te ve,hu-en ofte leenCnom h-ze!ve met buskroid, boven de quantiteit van vijftig ponden, te beladen, en van de eene plaats" naar ce andere ov-c te voeren, zonder dat aan dfen fchipper of voerman is vertoond eene vo'doen- deatuorifa'ie, op den v.jet art. 8 vermeid, om die meerdere q-JSDti eir bus kruid, van en naar de daarin gemHde plïatf.n te mogen vervoeren, b§ ver- .icu:te van bet ft hip, fchuit, wagen of kar en paarien, en boverdien b£ xigeatie van zaken des Doodsmet confinement en liifUraf te woJdea Jeftrsit, 8. Ingevsile eenige pnrrJcoüere ingezerenen, kooplieden of fabri«!:anteii ne meerdere qoantitelt boskmid dan vliftig ponden in eens, en aan tetzilf. adres van de ertne plaats ri«ar de anderg. bnnen dez<. r .n.,.»n ,r,^ll.^ piaats riaar de anderg, bnnen deze Landen, mr-gt^ir wille.-i verzenden, of ook aso boord vso fchepen in havens of op üroom lig. g-nde, mêt ann-re fchniten of fchepen roogten willen vervoeren zot'en de zelve ve-pligt zijn, ïich tot date;nde, bij reqaestte adresfer'en aan deD ■{ouvemenr hann.r provincie of lanofchap, en .an denzelven autorifstie fe .erzoeken tot bet doen van voorfchreven iramport, en om zich nsaawken- ig ie ged-2t,en aan de bep.lirgen welke hun dcor denzelven zöllen worden' voo-gefchrevenen zulks op de roere, in art. 2, op het vervoeren van bos- iraid boven de vijftig ponden, en op eigener autoriteit, met eigene of ge. aiiurde of g.^leence fchepen.'wagens of karren geftjtueerd. 9. In dat request zuilen moeten worden uitgedrukt i°.De qua,.titeit van buskruid In iedere ton, en het'getal tonnen tot dit vervoer gereed, benevers de tijd wanneer, en de plast? va'n waar gelijk med- de pbcte of plaitfen, waar naar toe het gemelde boikruid verzonden ihat te worden. 2=. Het fchip én de caa^n van den fchipper,-of de oaam van den voerman waarmede de vervoer zal gtfcbijden. 10. De gouverneor derprovintie of van het landfcbap, zal de afftorif-tle toe net trarsport konen verleenen, maar daarbij in het oog houden het nemen van V!e zoodanige precautien, alsde omftandigheden zolien verel«fchen, ter. eiotJe Ie o gelokken bij htzelve, zoo veel mogelijk voor te ko-ien. 11. ng deze difpcfitie zal dezelve zich fpeciaal trneten regelen naar d» :neerdere of mindere hoeveelheid bo-skruid welke moet worden getran.por teerd, en naar den aard van de route, iangs welke hetzelve moet worden' vervoerd. lï. Zulks, het zljoni da ftroo;» n»n-«^ transport, het zij nit hoofd-van de" neg, langs w-lke» het kryid moet vervoerd worden, cfe. ^ig ocTrt^l^a. de, za hij nfrt alleen bevoegd, maar zelfs verpligt zi!nin all dezelfde voorzieningen voor te fchrjjvtn als hierna, bli artikel 57 en vo'gen'e, ob .iet vercoeren van buskroid voor den dienst van dn Iscde", zi'r beptald eo ■n dat g-.a!, of in het c^beel, zood'a hij eenige militaire adul-nciê ooodie oroeti zal hij zic-b deswcgens moeten concerteren met den kommiDóereo- rtcr, iffici.f In de p'ovir.c'e of Urdfchtp. of in zijne refi'er.tie. f3, Uegr-Bvenenr det p-oviceie, cf van b^t landfcbap, 'zal de bij hem ♦eileen. e aiKo-ifa;ie fchriitelljk aan den verzoeirer moet-n afgeven en in de zelve de voarwaard-n inlasfen, op Welke dezelve is verleend. 14 Hij is in5ge!;;ks ve pligtzoOdra eene aiuorifitie, tot bet vervoeren vu, bosKfuid, dr.ór he,ii is verl.-erd, daarvan kennis te geven san b?t depar tement van oonog, met opt,ave van de precainien, welSe door beta zün voor. gefjhreven. 15. Ecii fch-pper, m:-t buskruid bevragt, bet zij voor rekem'ng van den lande, h." zij >.oor reker|-,g van psrticulieten op daa-toe verleende antorifa- tie, zal, tedu.ence hi: trarsport, geen vuur atn boord mogen (loKen noch licht in itii. fjbip brscden noch tabak rOoiten in re nsbfhe'd van de lad ne en tevens zorg diagen, dat zuiks noen qp zijn fchip, noch In de nabijh id van hetzelve, tioor de zijnen gef.h'ede,' hij verbeurte van h t fchip en a-bi. traite correctie., naar exig^niie vao zakeo j 2Rliei:dc de fcbi?per voor ziioè keet hts veiaritwooi«i<;;üt iilu.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1815 | | pagina 1