den»maart- •A z^w~TqTe~;n I 5 No. 27 Ï784 HSMftli -I 1^1 5 I 1 fa MIDDELBURGSCHE DING SD AG. e«)w COURANT» s 1'f - BSg-= ÏSO sl| s 1= !>- l*S. s S 0» a -^-•21 - e ?ss s 5l! s s-ï 5 o w 5.3* s ~J£ s §§5 •S f •a z MSSWE van den Kapitein, L. Aberfongeveerd hebbende 's Landt verongelukte Scbip van Oorlog de Erf - Prinsaan den Schout hy Nacht, Ridder van Kiesèergen gefcbreven te Boston den 16 December ï7'3- Hoog Edel Gestrenge Heer! fo; myn leenwezen moet Ut Uw H. Ed. Geftr. een «lieioosangeraatcst rapport doer>. Nï ons vertri'kde« 25 Jury. uit Texel, kwamen wy den 7 /fugustusvoor de Stad Del Cate, op het Eiland St, Micbie.L ten Anker, om ons van Water te voorziet); tien 12 vertrokken wy we derom van dasr. 's Lands Schip de Erf-Pries, kreeg, zeden, eenhte lekkage, waar op ik den 5 Septemberden Kapitein Riemersma bericht deed, dat ik ieelete Wagt 4 Voeten Water moest pompen; den 7, deed Kapitein Rie- mersvsa fein om by Bern aan boord te komendoch ver mits ik destyds zwaare Zinkens ep de 'oogen hadwas ik verhinderd niy derwsards te begeven, waar op ik den Eer- Af n Officier rond, welke terug bomende, my rapport deed d»t Kapiteio Riemerstna netn gezegd had dat de ïnAfUC- tien van den Heer Atnhasfaüeur van Berckei het niet toe lieten na my ie wachten waarom hy dan vooruit zoude Zeilen, gelyk hy ook, benevens Kapitein Bols, dien dag van my afging. De Kotter was ook eeoige dagen tevoren van ons afgeraakt. Overjsfei eo den Brielvermits zy gekoperd waren, 2eilden veel beter, dan 's Lands Schip de Erf-Prins, om welke reden ik altoos zeer zwaar heb moeten zeilen. Ondertosfchen iiep de Commandant, van tyd tot tydeen zo groot einde vooruitdat indien het Oorlog geweest ware, en wy Vyandlyke Schepen ontmoet hadden, de een of ander redloos bad kunnen zynalvo rens elkander te kunnen helpen. DsO 19 September, in den Voormiddag, bad ik de Wind Z. O. ten O., met een gereefde Marszeils koeltezynde toen op de Noorder breedte van 37 graden 30 min.en lengte 307 graden. De Wind op tien Middag, hand over hand toenemende, nam j£ -ÏÏ B '2 4? S .2<-g tut -V S O y O a> OS CÜ 5 wTs 4) (U S'-» li k O - 9» *3 O a> ew a* or» O -S o - cy -£f 3 Q M n OfiQ 3 -Q Q. i u N 2 m CI c CO O ca O, f w Cl. 3 U S o CX. Q. y 3 __n g~ O m ca-c: E "a *S-sSB<uiï --0&& Eer Ik fter Schip verliet, was berttlve reeds ver gezonken, dat de Zee door de Gefcbut-Poorten de a-S» s Kuil inliepen wy waren -op zyn best twee en eene halve 5^-g »1| ii" Kabel lengte van Boord af, wanneer wy niets meer van het E S,1 sït.® .s^Ss Irnnrfnn et a t-r* Jam II. t-1. il.n Ï7 te redden. Schip konden gewaar worden. Ik heb niets gered dan Q 0 -2 t nigvuidige Stormenhet zwaar werken van 't Schipals -- voornaimlykby gebrek van Water; zedert 5 Weken was ®j ,g 35 I v 'er voor niemand gekookt, Brood, Boter, Kaas en Spek, gaf ik het Volk zo veel zy konden eeten. Het Randfoen 2 van Water, in de 24 uuren, belfond voor een ieder in a -S g 5 vier, .oio de drie laaifle Wekeo, Hechts in drie Musjes S .f o g ^5 .2 e per Manhet geen veel te weinig voor 't Volk wsssan. E gezien zy zo zwaar moesten Pompen, zo dat verfcbeideo <0 -S flauw by de Pompen oeer vielen. Jï - |t2" 01 *5 01 Qi 'N 1 cu hetScbip derwyz.e uit elkander gewerkt, datikmy genood- - B Door de voortduurendeStormen en booge Zeeën,was s. "T3 dl B CL li <ka at zaakt vondhetzelve met Kabeltouweo zo van onder alsuJf^ec^XEr-;-1' de Boorden boven Water te fjorren. De Stukken van her j; V, E O <0 Cj O» dl c 2 -o 2 Z O c? o> Zm tü a <x, 8 c w 2! rb -a *- B a halve Deb, benevens de helft van de Batrery in de Kuil had ik over Boord doen werpen van de overige helft liet f ."g g Z S - 45 2 ik 'er zes uit de Rolpaarden oeemen en midden Scbeeps o "S o 3 langs de Scbierhouten fjorren. Vertcheidea Knieo en Steun- Tj'occ|®saï5c J "t ders waren in bet ruim gefprongen, benevens een Balk. °Joo^ 5 a5 g S Balken gingen over eo weder van de eeoe naar de sndete 5 ••5 p c zyde; Da Berkhouten san Bak-Boord, waren van agteren -a c geheel uitgeweeken zo dat de Lekkagie over het gebcele t-è Lichaam van 't Schip was. Nooit heb ik zulk flecnt o,3ï|^ Weêr gezien, en zoby aaohoudengeid als op de Kust van Amerika, Dit Na-Jsar zyn.'er verfcheiden gebleven, en een groot gedeeelte Mastloos binnen gefleept. Ik heb den Gouverneur van Boston hooreis zeggeu dat hem zederd 40 Jasren een zo flecbt Na-jaar niet geheugde, dan dir. Door het coiitinueel flecht W,-êr en contrtatie Win den, was ik een groot end om deijOost gedreven, en veel 5 8 "O 3, O O O T3 -J >r u -Q 1 1 t Qti ■o t y u ,3 2 l o *3 - - V O ev 4 U li Sm "C "O "C c; «S ik de Bramraas af, en fchoot de Bramllrengenom 3 uüren pc„ ÏCCI in den Namiddag, draaioeikby, om de Z. W. ten Z. Ten I verd'erdan de gisfiog w n.~ Fos7on"tiroïa\Ke P)ms tya- 4 uureo woei bet een hevigen Orcaan, die tegen 5 uttren i de, iragte ik aldaar ie komen, fcboon 'er ookgeenemoog- my beroofde van de Groote en Ëezaans-Masten, benevens de Voorfteng. Zo ras oe Masten gevallen waren, viel het Schip af, wanneer de Zee alle de Raamen van de Kajuit infloegde Schotten van de Kajuit en de Kerk vlogeo tot lo den Kuilalwaar niets geheel bleef, eo veel water in- flotte; die zelfde Zee floeg ook de Broeking van bet Roer •f, waar door veel Water in de Konftepels Kaoer kwam Zodat, zo door de lekkage, als door deZecëo, welke overkwamen het Water ruim 4 Voeten tegen de Pompen gaogroeidedoch met het begin vzn de Hondewachtkre gen wy hem lens. Eer de Masten vielenlag het Scbip een geruimen tyd onbewieglyk, met bet boord onder,1 maar de tfooge Zee^ diet*erliep, deed het Schip verfchrik- lyk werken, telkens^met de boorden over, en medetel kens onderwater* Zo ras het eenigzlors tnooglyk was lichte ik de groote £teng voor eene groote Maat op, daar •eo Marszeil met twee reven 'er uit, aan koode voeren; voor een Bezaans-Mastde Giek van de groot Bezaan, waar aan wy twee Stagzeils konden htisfen, en op deFok- be-Mast een Stok van de Bezaansroede. In dezefliuatie beb ik negen wekeo gezworven, met conirary Winden eo aanhoudende hevige Stormenen eene verbazende booge Zee, zonder, dat 'er eenige mooglybbeid was, omover de een of andere boeg Land te kunnen krygen ookdee- deo de gemelde Stormen eo hoog» Zeeën bet Scbip ge noegzaam uit elkander werken, en de lebkagieo vermeer derden van dag tot dag, waarom ik de Spoelpomp in het agterrttim liet zetten. De lekkagien wierden oodertu'fcbeo zo fterk, datikten lasclteo met de vyf Pompen en hetfchep- pen met Putfen, 't Schip niet langer dan tot den 21 No vember, wat moeite 'er ook aangewend werd, boven Wa ter kon houden, toen het in den Namiddag, om4 uuren, tot myn uiterfle fmert, gezonken is, op de Noorderbreed. te van 42 gr. 17 min., en leogte vat» 310 gr. 51 min., hebbende Kaap Cod W. half Zuiden 24 mylen. Met het Schip zyn 303 Zielen verongelukt, daar onder drie Luite nants Hesbufus, Kok ets de jongde de Winterbenevens de Adelborst Hesfelink; met ons 14 PerlboneD zyn wy 'er •fgekomen, eo gered, door eeoe Americaanfcbe Brik, die gezien wierd, toen bet Schip reeds aan 't zinken was. Ik beb de Eer Uw Hoog Ed. Geflr. bier nevens een Lyst toe te zendea, van hun, die gered zyn, 'er W3s geene mooglykheidom 'er meer te behouden*" Het was, rusfcben 2 eo 3 uureo, in dien ongelukki ger Namiddag toen wy de gezegde Brik in 't gezicht kre gen wanneer >k de twee Sloepenwelke ik behouden bad ists «arde deed uit «enomwat bet doenlykVolk c s o u ft. S'ts <u S c- xs m C/3 QJ "3 e **4 n c c O C-. CL -o ra C <s Q> dj r\ Q; "O S7» n. o o O •O geene moog' lyk wasom eene andere te bereiken. Twee beereo bad <3"o ik bet zo ver gebragt, tot benoorden de St. George Bark, g docb de barde N. N. W. Winddreef my wederom bezui- 5 v den; op deeze Bank Staat met flecbt Wéér, een zeer Ie- SzX lyke Zee. Deo 19 November, zynde wederom op St, Ceorge Bank .^praaide aldaar een Amerikaanfcbe Scboonder, ik g O verzogt den Heer van fiogendorp met dezelve naar Boston te gaan, enden Geuverneot te verzoeken van twee Vaar- o tuigen te zenden tot adfiflentie en versch Water. De ge- g u 5 legenbeid ftbeen ons toen meerder ganflig, zo dat bet voor-d nitziebt was, binnen weinig dagen ie Boston te komen, g maar, helaas! dir vooruitzicht duurde niet langer, dan tot - den volgenden morgen, wanneer ik op nieuw door een Sorm, uit den W. Z. W, en Westen overvallen wierdwaar door het Schip zeer veel leedeo n» dien tyd niet weder lens te krygen was. Dit fleente Weêr was ook oorzaak, dat de Heer van Hobendorp niet voor den 22 te Giocbes- ter aankwam, zendende toen aanftonds twee Vaartuigen een Brik en een Sloep met Water, tot ons «f, maar ziet bet was te laat: de Sloep ontmoette ons den 23, daar wy op ->u2 overgingen, den 24 op deo middag kwamen wy te Glo- 00 w cbester, en vertrokken toen ten eerden naar Boston, al- waar wy den 25 's avonds zyn aangekomen. Ik fchreef 5 S O toen aanftonds naar Pbiladdpbia aan den Kspiteio Rieg - merstnaen vroeg hem order, om>reot bet Tranfport van 2 g 't Volk. Ik heb oergepseen Plaats ontmoet, waar alles - o*03 zo duur is als te Bostondus het onderhoud van 't Volk c zeer kostbnar. De Heer van Berckei Ichreef my, dat^jgp Kapitein Riemersmabenevens de andere Schepen'reeds „2^ vertrokken was, duszalik geooodzukt zyn alhier een Scbip .m 5 te ouurenom zo fpoedig mooglykmet het Volk in Hok- -E 'g e land te komen.' Ik heb de eer&c. Uwe &c. (Was getekend) L. ABERSON, Boston den 16 December 1783. Stokh olm den 2 February. Zedi-rt verfcheiden - Weeken hebben wy alhier, zeer ftreng,; feoude, waer^-Sy van niemand geheugd dvrgelykeo ondervonden te hebben en zy, die zig den Winter des Jaars f740 nog duideiyk 11 S cd g*"° 2* g" g herinneren zeggen eenparig, dat de tegenwoordige die van .B g 5 destyds overtreft, zo met opzicht tot de dikte van 't Ys t. is- als uit hoofüc van deD menigvuldige gevallen Sneeuw en 83 "S felle Koude weike nog blyft aaohboden, Ondertusfcben zyn 'er zodsnige heijjraamefehikktsgea by de Regewisg ge- U>J O Qj M js a» ce <14 t» O a» CL a o 4: 5» B Q 'J5-* 3 CU O -o -c= a .2? O nr - C2 cs 4)d a a e aj 30 t— *.j S *3 c o T w a, o eT O OO N nj 'n. S? - cu a 30 W 3 rh V' a -J o o O 55 til <v tto"*» r' "O Ui tri D O .g 04 a "ij 0» ss 2 u o Lzjj •n üjj 5 3 tJ ubd a> mtS ,5 o. o -j, D. - - m -Z

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1784 | | pagina 1