rWWlW.
MIDDELBURGSE
Dingdag,
COURANT.
No. 17.
Ao. 1780;
den 8. February
Ctokholm, den 18. January. Het lIofheeft tyding
TT °'u'an8en t dat, het Zweedfcbe Convooynaverfcheyde
ïranjebe Havens beftemd, door ftorm verftrooyd zynde,
Uilige fcheepen van het zelve, met Teer, Hout en Tzer
geladen te Deal waren ingeloopenen vervolgens aldaar
aangehouden; dac eenige tyd daarna een onzer Fregatten,
gecommandeerd door den Major Fletwoodin dezelfde Ha-
ven geloopende aangehouden fcheepen gereclameerd had,
en aan den commandeerenden Officier van de Engelfcbe vlag
op die Rheede gedeclareerd haddathy, in geval van wey
germg, ot lchoon ongelyk minder in kragt, genoodzaakt
zou wezen geweld te gebruyken; waar op de commandee-
ende Engelfcbe Officier beleefdelyk geantwoord haddat
iy hem (Major Fletwood^) zyn voorneemen afraadeom
de kwaade daar uyt te dugten zynde gevolgen, daar by voe
gende, dat hy aanftonds ordres van het Hof zoude vraagen;
dat deze gevraagde orders gekomen zynde, behelsden,dat
hd n m ques"e' aangehouden zouden blyven, hun
worfw'mj'1 Va or hec Gouvernement betaald zoude
orTi A n Mal°r Fktwood otufing, ter zeiver tyd,
rf?» o*m Nokkelinvoyd van ons Hof te Lon-
vereiw? ,Z F "a te gedraagenwaar door dan de zaak
dier fch.p,-, en W^' 'l ^hynd» dat onze, by de lading
vrpll Semteresfeerde Koopliedenbyuytllek, te
dauren ^a^ met ^'e ®-k',kk'ngzoo is de algemeene ge-
na A er geen voortellingen des wegen door ons Hof
aan dat van London gedaan zullen worden.
P U Y T S C H JL A N D-
D r E s d E n den 18. January. Eergisteren beviel de
Huysvrouw van den Koopman Schönberg alhier van het 25
Kind, van welk aantal nog 21 in leeven, en de oudfte
Dochters reeds getrouwd zyn.
Hamburg, den 28. January. belVisfel 0p Amftcl-
arn is Beo. 33 en 3ag. ft.p.D. v. 32; dit02m. 33en5ag.
idem Casfa 4 en 3 vi.; dito 2 m. 5 en 1 vi.
DePryzen der Graanen zyn: Tarw. Markfe74, Meck-
Jenburger 76. Rogge. Mecklenburger 48 a 50. Garst. Meck
lenburger 38 a 40. Haver. Eyder Witte 23 a 25Vriesfe Wit-
d 21 a 23Steurfe Voeder 21 a 23Mecklenburger 23 a 25.
aoonen^i a 45. Erwten 43 a 50. Rths. in 5 Q ft. per Last.
F R A N K R Y K-
den 28. January, Men heeft hier zekerety-
2' dac het Guatnizoen en de Inwooners van Gibraltar
fcWnfn aan Ieevensmiddelen hebben, en'er thans geeD
r* "^"^ndbehoeften meer inkomen
--••"'•"JUBnoeiien meer niKomen.
vog der Gedagteu van den Deken van Gloucester
over den tegenwoordigen Toertand der publyke
Zaaken van dit Ryk,
Dan dit is nog niet genoeg. Want het fchynd, dat wy,
tot zekerheyd van onze fcheepvaart, van onze Colonien
Zr onzf koophandel, zekere dingen moeten hebben,
eute men Sleutels noemd, en uyt dien hoofde zegd men,
Si tro"chen toon dat Gibraltar en Port Mabon de
van bPSJ-yn Van cle Middelandfcbe Zeefchoon zy geen
°Psnd hebh°0yC v.00r.de Fngelfche Natie een doortogt ge-
deur voor e"* rrie niec a'voorens open was, nogimmerde
SMededioge"'1Z(i vyanden geflooten hebbenof voor onze
ontioetneiytle'rm "reiede en Oorlog, niet cegenftaande de
aantal Troupe„<>tn?len die Zy gekost hebben, en het groot
met veel meer'ny metl aldaar moet onderhoudenen d'e
ningsryks hadden Jaefcherming van hec hart des Ko-
derfteld zynde, dat het „£;bruykt worden- Dan eens
«gels van Staatkunde Sleute's.' nade
volgd daaruvt, dat wy ook el' gegrolld lsdan
fporflg moogiyk.1» te Om
hezu te krygente weeten eenige Forf J - c
^or de Sond konnen beflrykenpasfag,e
f* 00gmerk zouden voldoen, als Port Maho' Zibral
ofr' oin dezelfde reden moesten wy dan OQk denlivtt
b'e"te!s hebben in de Straat van 2abelmandei,QVi de
ne?, 'n de Foode Zee na onze wil en welbehagen te
die t>n...te Ibyten: Maar boven al moesten wy dan, volgens
der h! ng' tragten Calais te herwinnen, "«welk Wyon.
ren hebh geer'"g van de bloedige Koningin Maria verloo*
haar harten en we'k verlies zy altoos zeyde, dat zy 0p
den herwffifchreeven had- Want, indien wy die plaats kon-
aan de inder80' 2ouden wy Douvres aan de eene en Ca la is
e zyde hebbenen dus konden wy dan Batte-
ryen aan weerskanten van het Canaal aanleggenen alle da
Scheepen en Esquaders befchietendie zonder onze pet"
misfie het zelve wilden pasfeeren.
Dan, de wanvoeglykheyd van zulk een redeneering ver»
meerderd, hoe verder wy met dezelve voortgaan, want de
voorftandefs van Colonien en Sleutels moeten dan bewee*
ren, dat wy, by gebrek van dien, geen fcheepen na Noor*
wegen, Arcbangelof na eenige Haven van de Oost Zee
kunnen zendengelyk ook niet na de Havens van Deenne*
marken, DuytscblandHolland, Vlaanderen,Frankryk,
Spanjen, Portugal, Italien enz., maar dat wy verpligS
zynom uyt alle die Landen door buytenlandfche fchee*
pende goederen herwaard te laaten voeren en daar weder
heen te brengen; dog wy weeten alle, dat deze Hellingou»
tegenfpreeklyk valsch iswant dat in Vreedenstyden geen
Buytenlandfche Scheepen daar toe gebruykt werdenmaar
dat het in tyd van Oorlog beter is zig van vreemde fchee»
penof Neutraaie bodems te bedienendan van eenige an*
dere.
Een Koopvaardyfchip is in de daad niets anders, dan een
Zeewagen, om goederen uyt en in te voeren, even gelyfc
zulks gefehied door Landwagens. Nu is het buyten tegen*
fpraak, dat het belang van den Koopman en den Manufac*
I turier en alle andere, die daar indeel hebben, voorzeker is»
dat de vragten van allerley zoort van goederen zoo goed*
koop zyn, als mogelyk wezen kan; gevolglyk is het ten
hoogden ongerymdom het enkel belang van den Wage*
wrnn^°n-otre.tireki!tenuaan dat van h« algemeen. Dan dit is
)wi<» v n Bon \\r bePalen van de vragten alleen, ten voor*
dedevjn den Wageuaar, ts niet anders als een monopolium;
en monopoliën, van wat zoort die ook zyn mogen, zyn
niet alleen gefchikt, om de dingen duurder te maaken, als
ze anders zouden wezenmaar (trekken ookom het getal
der perzooneu, welke in dien tak gebruykt worden, te ver*
minderen. Laaten wy de Vragtwagens tusfehen Birming'
batn en London tot een voorbeeld neeroen, en on derft el"
len, dat, onder voorwendzel, om de vragten te verbeteren
en het getal der wagens te vermeerderendie Wagenaars een
uytflqyiend patent daar toe kreegen, dan weeten wy zeker,
dat die uytlluyting, in zeer weynig jaaren, uytwerkingen
zal hebbendie volftrekt ftrydig zullen zyn met het oog»
merk: daar en tegen, indien de zaaken aan zig zelve over*
geiaaten wordenmoet de naiever tusfehen de Wagenaars
noodzaaklyk den prys der vragten verminderen en het getal
der Wagens vermeerderen. Invoegen een iederuytgezon*
derd de Monopolisten, zyn voordeel by deze vrybeyd zou«
de vinden. Nog verderwanneer wy eens onderftellen
dat er een fchaarscliheyd van Wagens veroorzaakt wierden
'er een grooter getal, als gewoonlyk, noodig washet zy doof
de vermeerdering der Manufaéluuren, als anderzints, ver
eyscht wierd, in dat geval zullen de nabuurige Voerlieden
misfehien 20, 30 of 40 myien ver komen, om vragt te
krygen, en iudien de drukte lang aanhoud, zullen zyzlg,
gemakshalvedaar omftreeks ter neder zettenom te dig*
ter by bun werk te zyn en te minder tyd door het gaan ei»
komen te verliezenen zoo doende zullen die vreemdelin*
gen geregelde Vragtwagens opleveren tusfehen Birmingham
en LondonLaaten wy nu deze geheeleredeneering, tnuta'
tis mutandisop het geval der Zeewagens, of anders ge"
zegd Koopvaardyfcheepeti, tusfehen dit Ryk en andera
Landen vaarende toepaslèn, en op de gevolgen acht liaan,
zonder ontzet te wordenals wy ons genoodzaakt zien de
waarheyd der zaak met ons hart toe te (temmen. Wan*
neer wy dat doenzullen wy bevindendac de eenige en
zekere wegom de Zeevaart te bevoordeelen en het getal
der Zeelieden te vermeerderenbeftaat in de vermeerdering
van de qnantiteyt der ruwe Goederen, zoo wel ruwe Mate*
rialen, als Manufaftuurendie aan boord dier Scheepen in»
geladen worden, en dat, indien men de vermeerdering der
inladingen verwagt, voor dat men de quantiteyt der Goe*
deren heeft weeten te vermeerderenmen even eens zou''©
handelen, als die zwakke, maar mogelyk welmeenendemen*
fchendie doorgaans de zaaken aan den (legtften kant bet
eerfte aanvatten. Ondertusfchen zyn by de berugte Aft©
van Navigatie en andere Aftendie nog in kragt zynail®
buytenlandfche Schippers, of by vreemde gebouwde Schee*
pen, gelyk ookderzelver buytenlandsch Volk, in de daad
verdoken van het voordeel en de Privilegiënom in d'©
Plaatzen van Engelanddaar zy begeerenin te komen
en, indien dit niet wezeniyk een Monopolium is, die tegen
nen geheelen Koophandel en de Manufaftuuren van dit Ryk
|aanwerktiaat men dan eens zeggen wat (ietis