rWWlW. MIDDELBURGSE Dingdag, COURANT. No. 17. Ao. 1780; den 8. February Ctokholm, den 18. January. Het lIofheeft tyding TT °'u'an8en t dat, het Zweedfcbe Convooynaverfcheyde ïranjebe Havens beftemd, door ftorm verftrooyd zynde, Uilige fcheepen van het zelve, met Teer, Hout en Tzer geladen te Deal waren ingeloopenen vervolgens aldaar aangehouden; dac eenige tyd daarna een onzer Fregatten, gecommandeerd door den Major Fletwoodin dezelfde Ha- ven geloopende aangehouden fcheepen gereclameerd had, en aan den commandeerenden Officier van de Engelfcbe vlag op die Rheede gedeclareerd haddathy, in geval van wey germg, ot lchoon ongelyk minder in kragt, genoodzaakt zou wezen geweld te gebruyken; waar op de commandee- ende Engelfcbe Officier beleefdelyk geantwoord haddat iy hem (Major Fletwood^) zyn voorneemen afraadeom de kwaade daar uyt te dugten zynde gevolgen, daar by voe gende, dat hy aanftonds ordres van het Hof zoude vraagen; dat deze gevraagde orders gekomen zynde, behelsden,dat hd n m ques"e' aangehouden zouden blyven, hun worfw'mj'1 Va or hec Gouvernement betaald zoude orTi A n Mal°r Fktwood otufing, ter zeiver tyd, rf?» o*m Nokkelinvoyd van ons Hof te Lon- vereiw? ,Z F "a te gedraagenwaar door dan de zaak dier fch.p,-, en W^' 'l ^hynd» dat onze, by de lading vrpll Semteresfeerde Koopliedenbyuytllek, te dauren ^a^ met ^'e ®-k',kk'ngzoo is de algemeene ge- na A er geen voortellingen des wegen door ons Hof aan dat van London gedaan zullen worden. P U Y T S C H JL A N D- D r E s d E n den 18. January. Eergisteren beviel de Huysvrouw van den Koopman Schönberg alhier van het 25 Kind, van welk aantal nog 21 in leeven, en de oudfte Dochters reeds getrouwd zyn. Hamburg, den 28. January. belVisfel 0p Amftcl- arn is Beo. 33 en 3ag. ft.p.D. v. 32; dit02m. 33en5ag. idem Casfa 4 en 3 vi.; dito 2 m. 5 en 1 vi. DePryzen der Graanen zyn: Tarw. Markfe74, Meck- Jenburger 76. Rogge. Mecklenburger 48 a 50. Garst. Meck lenburger 38 a 40. Haver. Eyder Witte 23 a 25Vriesfe Wit- d 21 a 23Steurfe Voeder 21 a 23Mecklenburger 23 a 25. aoonen^i a 45. Erwten 43 a 50. Rths. in 5 Q ft. per Last. F R A N K R Y K- den 28. January, Men heeft hier zekerety- 2' dac het Guatnizoen en de Inwooners van Gibraltar fcWnfn aan Ieevensmiddelen hebben, en'er thans geeD r* "^"^ndbehoeften meer inkomen --••"'•"JUBnoeiien meer niKomen. vog der Gedagteu van den Deken van Gloucester over den tegenwoordigen Toertand der publyke Zaaken van dit Ryk, Dan dit is nog niet genoeg. Want het fchynd, dat wy, tot zekerheyd van onze fcheepvaart, van onze Colonien Zr onzf koophandel, zekere dingen moeten hebben, eute men Sleutels noemd, en uyt dien hoofde zegd men, Si tro"chen toon dat Gibraltar en Port Mabon de van bPSJ-yn Van cle Middelandfcbe Zeefchoon zy geen °Psnd hebh°0yC v.00r.de Fngelfche Natie een doortogt ge- deur voor e"* rrie niec a'voorens open was, nogimmerde SMededioge"'1Z(i vyanden geflooten hebbenof voor onze ontioetneiytle'rm "reiede en Oorlog, niet cegenftaande de aantal Troupe„<>tn?len die Zy gekost hebben, en het groot met veel meer'ny metl aldaar moet onderhoudenen d'e ningsryks hadden Jaefcherming van hec hart des Ko- derfteld zynde, dat het „£;bruykt worden- Dan eens «gels van Staatkunde Sleute's.' nade volgd daaruvt, dat wy ook el' gegrolld lsdan fporflg moogiyk.1» te Om hezu te krygente weeten eenige Forf J - c ^or de Sond konnen beflrykenpasfag,e f* 00gmerk zouden voldoen, als Port Maho' Zibral ofr' oin dezelfde reden moesten wy dan OQk denlivtt b'e"te!s hebben in de Straat van 2abelmandei,QVi de ne?, 'n de Foode Zee na onze wil en welbehagen te die t>n...te Ibyten: Maar boven al moesten wy dan, volgens der h! ng' tragten Calais te herwinnen, "«welk Wyon. ren hebh geer'"g van de bloedige Koningin Maria verloo* haar harten en we'k verlies zy altoos zeyde, dat zy 0p den herwffifchreeven had- Want, indien wy die plaats kon- aan de inder80' 2ouden wy Douvres aan de eene en Ca la is e zyde hebbenen dus konden wy dan Batte- ryen aan weerskanten van het Canaal aanleggenen alle da Scheepen en Esquaders befchietendie zonder onze pet" misfie het zelve wilden pasfeeren. Dan, de wanvoeglykheyd van zulk een redeneering ver» meerderd, hoe verder wy met dezelve voortgaan, want de voorftandefs van Colonien en Sleutels moeten dan bewee* ren, dat wy, by gebrek van dien, geen fcheepen na Noor* wegen, Arcbangelof na eenige Haven van de Oost Zee kunnen zendengelyk ook niet na de Havens van Deenne* marken, DuytscblandHolland, Vlaanderen,Frankryk, Spanjen, Portugal, Italien enz., maar dat wy verpligS zynom uyt alle die Landen door buytenlandfche fchee* pende goederen herwaard te laaten voeren en daar weder heen te brengen; dog wy weeten alle, dat deze Hellingou» tegenfpreeklyk valsch iswant dat in Vreedenstyden geen Buytenlandfche Scheepen daar toe gebruykt werdenmaar dat het in tyd van Oorlog beter is zig van vreemde fchee» penof Neutraaie bodems te bedienendan van eenige an* dere. Een Koopvaardyfchip is in de daad niets anders, dan een Zeewagen, om goederen uyt en in te voeren, even gelyfc zulks gefehied door Landwagens. Nu is het buyten tegen* fpraak, dat het belang van den Koopman en den Manufac* I turier en alle andere, die daar indeel hebben, voorzeker is» dat de vragten van allerley zoort van goederen zoo goed* koop zyn, als mogelyk wezen kan; gevolglyk is het ten hoogden ongerymdom het enkel belang van den Wage* wrnn^°n-otre.tireki!tenuaan dat van h« algemeen. Dan dit is )wi<» v n Bon \\r bePalen van de vragten alleen, ten voor* dedevjn den Wageuaar, ts niet anders als een monopolium; en monopoliën, van wat zoort die ook zyn mogen, zyn niet alleen gefchikt, om de dingen duurder te maaken, als ze anders zouden wezenmaar (trekken ookom het getal der perzooneu, welke in dien tak gebruykt worden, te ver* minderen. Laaten wy de Vragtwagens tusfehen Birming' batn en London tot een voorbeeld neeroen, en on derft el" len, dat, onder voorwendzel, om de vragten te verbeteren en het getal der wagens te vermeerderendie Wagenaars een uytflqyiend patent daar toe kreegen, dan weeten wy zeker, dat die uytlluyting, in zeer weynig jaaren, uytwerkingen zal hebbendie volftrekt ftrydig zullen zyn met het oog» merk: daar en tegen, indien de zaaken aan zig zelve over* geiaaten wordenmoet de naiever tusfehen de Wagenaars noodzaaklyk den prys der vragten verminderen en het getal der Wagens vermeerderen. Invoegen een iederuytgezon* derd de Monopolisten, zyn voordeel by deze vrybeyd zou« de vinden. Nog verderwanneer wy eens onderftellen dat er een fchaarscliheyd van Wagens veroorzaakt wierden 'er een grooter getal, als gewoonlyk, noodig washet zy doof de vermeerdering der Manufaéluuren, als anderzints, ver eyscht wierd, in dat geval zullen de nabuurige Voerlieden misfehien 20, 30 of 40 myien ver komen, om vragt te krygen, en iudien de drukte lang aanhoud, zullen zyzlg, gemakshalvedaar omftreeks ter neder zettenom te dig* ter by bun werk te zyn en te minder tyd door het gaan ei» komen te verliezenen zoo doende zullen die vreemdelin* gen geregelde Vragtwagens opleveren tusfehen Birmingham en LondonLaaten wy nu deze geheeleredeneering, tnuta' tis mutandisop het geval der Zeewagens, of anders ge" zegd Koopvaardyfcheepeti, tusfehen dit Ryk en andera Landen vaarende toepaslèn, en op de gevolgen acht liaan, zonder ontzet te wordenals wy ons genoodzaakt zien de waarheyd der zaak met ons hart toe te (temmen. Wan* neer wy dat doenzullen wy bevindendac de eenige en zekere wegom de Zeevaart te bevoordeelen en het getal der Zeelieden te vermeerderenbeftaat in de vermeerdering van de qnantiteyt der ruwe Goederen, zoo wel ruwe Mate* rialen, als Manufaftuurendie aan boord dier Scheepen in» geladen worden, en dat, indien men de vermeerdering der inladingen verwagt, voor dat men de quantiteyt der Goe* deren heeft weeten te vermeerderenmen even eens zou''© handelen, als die zwakke, maar mogelyk welmeenendemen* fchendie doorgaans de zaaken aan den (legtften kant bet eerfte aanvatten. Ondertusfchen zyn by de berugte Aft© van Navigatie en andere Aftendie nog in kragt zynail® buytenlandfche Schippers, of by vreemde gebouwde Schee* pen, gelyk ookderzelver buytenlandsch Volk, in de daad verdoken van het voordeel en de Privilegiënom in d'© Plaatzen van Engelanddaar zy begeerenin te komen en, indien dit niet wezeniyk een Monopolium is, die tegen nen geheelen Koophandel en de Manufaftuuren van dit Ryk |aanwerktiaat men dan eens zeggen wat (ietis

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1780 | | pagina 1