o.m Peek&Cloppenburg Oü 1.1S 1.15 DAMEN DE LEVENSROMAN VAN DR. H. COLIJN VERLOVINGSRINGEN Deze man krijgt de betrekking! Na de ramp met de „Hindenburg" MAAS- EN SCHELDEBODE WOENSDAG 12 ME11937 Advertentiën. daar koopen wij onze DE CENTRALE PROEFTUIN Wie SLECHT hoort Bedrukt Creton Toile de Soie Noppé linnen Bedr. Matcrêpes 10 Grote Sortering HOOFDSTEEG COÖPERATIEVE BEETWORTELSUIKERFABRIEK G.A. „PUTTERSHOEK" Algemeene VERGADERING Voorvergadering op Flakkee OUDDORP C. DE MOOId Rudolf van Reest Waarom? Omdat een pak van P Czijn pak is. Een vlot voor- jaarscostuum, correct, duurzaam. Prettige, zorgvolle bediening. I7502250 - 2925 - 36.- en hooger ROTTERDAM: Hoogstraat t/o Hoofdsteég' KERK EN ZENDING Heden overleed, tot onze diepe droefheid, na een kortstondig lijden, onze lieve Man, Vader, Behuwd- en Grootvader, LEENDERT VAN BEEK, in den ouderdom van ruim 81 jaren. Melissant: Wed. K. VAN BEEK— Lodder. Dirksland: L VAN BEEK. E'. VAN BEEK—Buth. Melissant: L. A. VAN BEEK. Zuidland: A. VAN BEEK. Nieuwesluis-Heenvliet: C. VAN BEEK. L. C. J. VAN BEEK— Weyerse. Zuidland: J. D. VAN BEEK. Oud-Beijerland: G. J. BECKING— van Beek. A. BECKING. Rhoon: D. DEN HOLLANDER— van Beek. L. DEN HOLLANDER. Meppol: K. H. VAN BEEK. M. VAN BEEK—Meyer. Melissant: IC A. VAN BEEK. En Kleinkinderen. Melissant, 7 Mei 1937. JUWELIER, TELEF. 56657. BINNENWEG 37 ROTTERDAM, want deze zijn sierlijk van model, zeer voordeelig en bovendien krijgen wij nog een aardig Souvenir. voor GOEREE en OVER- FLAKKEE te Middelharnis, (Langeweg) ls op eiken werkdag voor belangstellen den GRATIS toegankelijk. Desgewenscht geeft de tuin- man alle Inlichtingen die mochten worden verlangd. vrage nadere Inlichtingen om trent de nieuwste hoorlnstru- menten bij de bekende specialist GEERVLIET. Oude Spiegelstraat Vlo. 3. Amsterdam. Speciale prijzen per meter licht- en wasecht 80 c m. breed zuiver zijde, nieuwste strepen 75 c.m. br. Vanaf zeer modern artikel in mooie kleuren Fleurige moderne rand, travers en bloemdessins, vanaf tweeds, georgette's en nouveaute's STALEN worden franco toegezonden ROTTERDAM OPROEPING aan de Leden tot het bijwonen van de op Donderdag 20 Mei 1937, ten llVs ure v.m., in het Nutsge- bouw, Oppert 81, Rotterdam. Balans en Winst- en Verliesre kening liggen acht dagen tevo ren op het kantoor der Fabriek ter inzage. op Dinsdag 18 Mei a.s., te twee ure n.m., in Hotel Meijer, te Middelharnis. Overschrijving van aandeelen vanaf 11 ure v.m. Namens het Bestuur: W. H. DE VOS, Voorzitter. P. SCHOUWENBURG, Secretaris. Goedkoope Mappen POST PAPIER en verder alle soorten SCHRIJFBEHOEFTEN KERKBOEKJES VULPEN HOUDERS, enz. Advertenties voor alle bladen worden door mij aangenomen. Aanbevelend, verschijnt reeds deze week. Prijs geb. f 3.90 Bestel dit boek direct bij uw boekhandelaar UITGAVE BOSCH KEUNING BAARN dan helpen wij elkaari Bezoekt op onze Jongensafd. het schitterende, in volle werking zijnde spoorwegtafreel Duitsche commissie van onderzoek naar Lakehurst Kapitein Lehman aan zijn wonden bezweken Zaterdagochtend is uit Berlijn per vliegtuig naar Cherbourg vertrokken de Duitsche - om- missie, welke in Lakeihurst een onderzoek zal instellen naar het vergaan van het lucht schip „Hindenburg". Van deze commissie maken deel uit Dr. Hugo E c k e n e r. Dr. D u e rr, Prof. Bock, stafingenieur Hofman van het Duitsche proefstation voor luchtvaart, Prof. D i e c k- m an n (München) en luitenar.t-kotonel Breithaupt van het rijksministerie voor luchvaart. Dr. Hugo E c k e n e r verklaarde aan de pers, dat hij met vijftig procent zekerheid aannam, dat de ramp van de .Hindenburg" aan sabotage is te wijten. Indien dit onjuist blijkt, dan is o n w e er niet uitgesloten. Wel moet dit dan recht boven het luchtschip hebben gestaan, aangezien anders de kapiteins, als ervaren luchtschipbestuurders, niet zouden zijn ge land. Ook is het niet uitgesloten, dat zich door verschillende spanningen in de atmosfeer- lagen zoogenaamde statische electriciteit heeft gevormd. De commissie van onderzoek hoopt in Cherbourg verder te kunnen reizen aan boord van he* mailschip „Europa", dat gis teravond uit Hamburg is vertrokken. Ook Amerikaansch onderzoek De Amerikaansche minister van handel, R 0 p e r, heeft medegedeeld, dat de Ameri kaansche commissie van onderzoek naar de oorzaak van de ramp zeer spoedig haar open bare gehooren zal beginnen. Men acht het zeker, dat ook de Amerikaaansche marine een onderzoek zal instellen, omdat de .Hin denburg" op het terrein der luchtmacht van de marine is neergekomen. Slechts autoriteiten en journalisten wor den thans op het vliegveld toegelaten, ten einde het wrak in den toestand te houden, waarin hgt thans verkeert De overblijfse len van het luchtschip zijn zoo platgedrukt, dat men de hangars en de daarachter liggen de vlakte oner den top van het eens zoo statige luchtschip heen kan zien. Boven de verwrongen massa zwar'gebla.kerd ijzer en aluminium steekt de gebroken schroef om hoog. Tusscjien de warreling van metaal ziet men de metalen stoelen en tafels hangen, de laatste resten van de hut van den gezag voerder. Alleen de verbogen vensteromramingen geven nog aan, waar eens de gondel was. Drie dagen hebben de passagiers daar ge leefd Uit een film, die van de landing van de „Hindenburg" gedraaid werd, bleek, dat het eerste teeken van brand was een kleine bol le rookwolk onder het luchtschip. De film zou een zoo volledig beeld geven van de ramp, dat zij waarschijnlijk gebruikt za! werden bij het officieele onderzoek. Uit Washington wordt nog gemeld,, dat de Iegercommissie van den senaat goedkeuring heeft gehecht aan een wetsontwerp, waarin machtiging verleend wordt tot uitvoer van hoeveelheden heliumgas, die niet van mili tair belang zijn. Het is niet duidelijk, of dit in staart zal stellen tot verkoop van voldoend groote hoe veelheden gas voor het vullen van lucht schepen van 't formaat van de „Hindenburg" De slachtoffers Kapitein Lehmann is Vrijdag om 6.05 (Oost-Amer. fijd) aan zijn wonden bezweken. De toestand van kapitein Pruss is nog steeds critiek. Kapitein Wittemann bleef ongedeerd. Eén persoon, die deelnam aan het blusschingswerk, heeft zulke'ernstige brandwonden opgeloopen, dat hij daaraan is overleden. Twee gewonden, die zoo ern stig waren geblesseerd, dat het n-iet mogelijk bleek, hun indentiteit vast te stellen, 'zijn in een ziekenhuis gesuccombeerd. Een viertal passagiers zou nog in levensgevaar verkee- ren. Van de overlevenden der „Hindenburg"- ramp ligt een groot aantal met vreeselijke brandwonden op hospitaalbedden in kleine localiteiten in New Jersey. Zwijgend trokken gedurende een groot deel van den nacht vrienden der omgekomen passagiers,langs de stoffelijke overschotten, die in een garage van het vliegveld opgebaard liggen. Wat ooggetuigen nog verhaalden Een lid der bemanning van de .Hinden burg", de mechanician Theodor Ritter, die zich in een motorgondel bevond, en die slechts lichte verwondingen opliep, vertelde in het ziekenhuis in gebroken Engelsch: „Ik bevond mij in de motorgonclel. Niets wees er op. dat cr iets niet in orde was. Wij zetten juist de motoren stop, toen plot seling een bliksemachtige reusachtige steek vlam ten hemel steeg. Oroze gondel werd van de romp losgerukt, en tegen den grond geslingerd. Het gelukte mij, mij uit de puinhoopen te be vrijden en ik liep daarop zoo snel mogelijk weg, om buiten het bereik der vlammen to komen". Een geredde passagier, Hans Hugo Witt, zond aan zijn vrouw een telegram, waarop slechts de boodschap: „I well" (ik maak het goed). De directeur van het luchtvaartdeparte- .ment van den staat New Jersey. Cill Bobb Wilson, verklaarde: „Kort na de ontploffing zag ik, hoe passa giers en leden der bemanning óf uit het luchtschip geslingerd werden óf daaruit sprongen. Het is bijna een wonder, dat er nog zooveel menschen gered zijn". Een der geredde vrouwen, een zekere Ma ria Klcemann, zeide, dat zij zich met vijf andere vrouwen en een jong meisje aan boord van de „Hindenburg" had beionden, doch zij had, toen het luchtschip in brand raakte, geen van haar vrouwelijke medepas- saigers meer gezien. Zij was rustig op haar plaats gebleven en was „uitgestapt" toen een deel van 't lucht schip den bodem raakte. Zij had slechts lichte blessures aan de wangen opgeloopen. Een andere passagier, de 63-jarige George Grant, uit Londen, verklaarde, dat liij van een hoogte van 15 h 20 voet naar omlaag was gesprongen en daarbij een rugkweteuur opgeloopen had. Groote verslagenheid in Duitschland De ramp van de „Hindenburg" heeft in Duitsche luchtvaartkringen een groote ver slagenheid gewekt. Te Frierlrichshafen deelde men mede, dat de Zeppelin-maatschappij na 30 jaar proeven tot een keerpunt was gekomen. In een jaar tijd was het aantal passagiers veroierclub- bcld en men hoopte, in 't komende seizoen den dienst op Ameiika te verdubbelen. Zonder te sproken over een toekomstige regeling van den dienst op Amerika, ver heelt men niet, bevreesd te zijn voor een te rugslag van de ramp op den dienst. Nader wordt vernomen, dat de bemanning van het luchtschip talrijker was dan ge woonlijk, aangezien zich vele leerlingen aan boord bevonden. Het personeel der Zeppelinfabriek heeft in een minuut van stilte de gevallen amc- raden herdacht, terwijl de kerkklokken luid den. De bedrijfsleider hield, staande onder den boeg van het in aanbouw zijnde lucht schip „L. Z. 130", een korte toespraak, •--aar- in hij zeide: „Het groote werk van graaf Zeppelin, dat door de luchtschepen „Graf Zeppelin" en „Hindenburg" reeds verbazingwekkende re sultaten heeft opgeleverd, zal voortgezet worden. Ofschoon op het oogenblik door de ramp van de „Hindenburg" de vooruitzichten -ver duisterd zijn. is het toch zeker, dat de rijks- regeering de Zeppelin-maatschappij haar steun zal geven voor het verder bouwen van luchtschepen". Van alle zijden heeft men uit het buiten land aan de Duitsche regeering zijn deelne ming met de ,Hindenburg"-ramp betoond. Proclamatie van Goering De Duitsche rijksminister van luchtvaart, generaal Hermann Goering, heef: een pro clamatie uitgevaardigd, waarin hij zegt: „Het vertrouwen in de zoo talloo'e malen beproefde luchtvel-binding tusschen het Amerikaansche en het Duitsche volk is on geschokt. Thans pas recht zullen wij met gebruik making van de laatste ondervindingen er alles aan geven om het luchtverkeer tus schen Duitschland en de Vereen. Staten voor altijd tot een veilige werkelijkheid te maken. Daarbij zijn wij er zeker van, dat ook de Vereen. Staten ons zullen steunen bij de vei lige voltooiing van het aangevangen werk". Op Goerings bevel zal de bouw van het op stapel staande luchtschip te Frié- drichshafen zoo spoedig mogelijk worden voltooid. Toch blikseminslag de oorzaak? Naar thans bekend wordt, heeft kapi tein Lehmann, die als adviseur van den gezagvoerder Pruss de reis van de „Hindenburg" meemaakte, de ramp ran bliksemslag geweten. De journalist Leon Adelt, die op het oogenblik van de catastrofe naast Lehmann stond, heeft medegedeeld, dat Lehmann hem toeriep: „De bliksem slaat in! Spring er ui'!" Als onmiddellijk gevolg van de ramp. die het luchtschip „Hindenburg" getrof fen heeft, zal het bestuurbare luchtschip „Graf Zeppelin", dat uit Zuid-Amerika te Friedrichshaven is teruggekeerd, tot nar der order niet meer opstijgen. Generaal Goering, de Rijksminister van Luchtvaart, heeft namelijk bepaald, dat de „Graf Zeppelin" haar diensten moet staken, totdat hij op grond van het resultaat van het onderzoek naar de catastrofe in staat zal zijn, een nader be sluit te treffen. Kapitein Schiller, de commandant van de „Graf Zeppelin" verklaarde in een onder houd met Havas, dat zijn luchtschip geen nieuwe trans-Atlantische vlucht zal onder nemen, zoolang niet voor de vulling van het omhulsel helium beschikbaar is. Het zal der halve deze maand niet naar Rio de Janeiro vertrekken. Schiller wees er op, dat de Frie- dr'chshafen geen voldoende voorraden he lium beschikbaar ziin en dat de onderbre king van den dienst -van langen duur zou kunnen wezen. De vulling met helium zou tjo'angrijke technische veranderingen ver- dischen. Over de mogelijkheid voldoende hoeveel heden helium uit de Vereenigde Staten te betrekken, heeft een verslaggever van de ..New York Times" president Roosevelt gepolst. De president verklaarde echter, zich over deze aangelegenheid niet te kunnen uitlaten, alvorens het Amerikaansche mi nisterie van Marine te hebben geraadpleegd Roosevelt legde den nadruk op de beteeke- nis van luchtschepen voor militaire en ver- krersdoeleinden Volgens de „New York Herald Tribune" zou een eventueel wetsontwerp tot opheffing ven 't bestaande uitvoerverbod voor helium op kraclitigen tegenstand bij het f'ongr-e stuiten. Senator Walsh, de voorzitter der ffiurine-commissie van den Senaat, heeft reeds verklaard, zich op energieke wijze te zullen verzetten tegen elk plan, dat tot een gevaarlijke vermindering der heliumvoor- raden zou kunnen leiden. Bloedtransfusie toegepast Kapitein Max Pruss en de eerste offi cier van de „Hindenburg", Albert Samm, zijn van het ziekenhuis te Lakewood in New Jersey overgebracht naar een zieken huis in New York, waar een bloedtransfusie op hen zal worden toegepast, in de hoop hun leven te redden. Hun toestand is zeer zorg wekkend. Italië roept zijn Engelsche correspondenten terug Verontwaardigd over leugencampagnes Te Rome is officieel medegedeeld, aat de Italiaansehe journalisten uit Engeland zijn teruggeroepen, zulks in verband met de de- nigreerende berichten, welke door de Brit- sche pers stelselmatig zouden worden ver spreid over oe houding van de Italiaansehe vrijwilligers in Spanje. De geheele Duitsche pers betuigt haar in stemming met dezen maatregel. De „Berli ner Zeitung" kondigt zelfs aan. dat Duitsch land, dat, aldus het blad, in dezelfde positie verkeert als Italië, er toe zou kunnen ko men een soortgelijke beslissing te nemen. Het blad schrijft: „Aan de buitenlanders, die zich over de ontwikkeling der gebeurte nissen verbazen, deelen wij mede, dat de Italianen blijk gegeven hebben van een won derbaarlijk geduld. Wij Duitschers die op dit oogenblik zeer zeker in dezelfde positie verkeeren, zijn tot nu toe ook buitengewoon geduldig gebleven, maar dit geduld is ten einde. Wij evenmin zullen toeschouwers kunnen blijven bij de vredesverstoring door de Engelsche pers met uitzondering van slechts zeer weinige bladen zonder de noodzakelijke midcelen ter verdediging hier tegen te nemen. De „Morgenpost" schrijft: „Indien de toe stand niet verandert, zal Duitschland ge dwongen zijn, zich af te vragen, hoe het zich zal moeten verdedigen met andere middelen, aan die welke tot nu toe zijn gebruikt. Het Italiaansehe voorbeeld toont, dat het geduld grenzen heeft" EEN KRONINGSSFILM VOOR DEN HERTOG VAN WINDSOR Naar de „Sunday Referee'' meldt, heeft Je hertog van Windsor verordend, dat nog op den avond van den kroningsdag in hot kasteel Candé een film van rm'm ISOfl meter lengte zal woiden afgedraaid van de kro ningsfeesten o.a. van rlpn kroningsstoet van de kathedraal naar Buckingham-paleis. De film za! per vliegtuig van Londen naar Frankrijk worden overgebracht. Slechts 1 weinigen zijn voor dezen wel bijzonderen filmavond in dit kasteel door dch hertog en mevrouw Simpson uitgenoodigd. Hoezeer beiden met de kroningsfeesten wenschen mede te leven, blijkt ook nog hieruit, dat mevrouw Simpson een fraai radiotoestel heeft laten installeeren, waar mede zij te zamen met den hertog, naar de uitzending van de kroningsplechtigheden zal luisteren. Na hun huwelijk zullen mrs Simpson en de hertog van Windsor vertrekken naar 't kasteel Wasserleonburg in Karinthië, waar zij verscheiden maanden zullen doorbren gen. Er worden op het kasteel reeds voor bereidingen voor hun aankomst getroffen. De hertog heeft het kasteel korten tijd ge leden voor drie maanden gehuurd en daar bij het verlangen uitgesproken, dat een aan tal werkzaamheden ter moderniseering aan de gebouwen zal worden uitgevoerd. NED. HERV. KERK Beroepen: Te 's Heer Abts- en Sinouts- kerke, W. Reus te Westkapelle. Te Ernst, B. v. Ginkel te Renswoude. Aangenomen: Naar Harkstede-Scher mer (toez.); cand. W. J. Fournier Jr., hulp- pred. te Terneuzen (Sluiskil). Naar Rot terdam, A. A. Wildschut te IJmuiden-Oost. Naar Nijland, G. P. Post te Serooskerke. Bedankt: Voor Hoevelaken, C. B. Hol land te Putten. Voor Rhoden, P. Lugtig- heid te Ommelanderwijk-Zuidwending (Gr.), GEREF. KERKEN Drietal: Te Ten Post, H. J. Heersink", cand. en hulppred. te Beilen; J. v. d. Linden, cand. te Leeuwarden en K. J. Schaafsma, cand. te Gasselternijeveen. Beroepen: Te 's-Gravenhage-West (vac, van 'tSant), J. Meynen te Den Helder. Bedankt: Voor Bierum, P. H. Wolfert te Mariënberg (Ov.). Voor Oosterbeek, D. Wouters te Soest. CHR. GEREF. KERK Beroepen: Te Harlingen, P. W. Dam te Onstwedde-Mussel. Te Nieuwpoort, P. de Groot te Gorinchem. TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST Door het Frov. Kerkbestuur van Gronin gen is toegelaten tot de Evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk de heer J. Sprey, candidaat te Den Haag. CENTRALE VEILING Tr MIDDELHARNIS Veiling van Maandag 10 Mei 1937 Prijzen: witlof 12 50, spinazie 5.807.70, slavellen 5.7011.20, alles per 100 kiloj kropsla 2.704.30, bloemkool 4.7010.30, per 100 stuks; bospeen 11.50, rabarber 1.50— 3.10, radijs 2.203, selderij 2.502.80, alles per 100 bos. j T 1 K i pen. Daar dagen z

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1937 | | pagina 4