o.m
Peek&Cloppenburg
Oü
1.1S
1.15
DAMEN
DE LEVENSROMAN
VAN DR. H. COLIJN
VERLOVINGSRINGEN
Deze man krijgt
de betrekking!
Na de ramp met
de „Hindenburg"
MAAS- EN SCHELDEBODE
WOENSDAG 12 ME11937
Advertentiën.
daar koopen wij onze
DE CENTRALE PROEFTUIN
Wie SLECHT hoort
Bedrukt Creton
Toile de Soie
Noppé linnen
Bedr. Matcrêpes
10
Grote Sortering
HOOFDSTEEG
COÖPERATIEVE
BEETWORTELSUIKERFABRIEK
G.A. „PUTTERSHOEK"
Algemeene VERGADERING
Voorvergadering op Flakkee
OUDDORP
C. DE MOOId
Rudolf van Reest
Waarom? Omdat een pak van
P Czijn pak is. Een vlot voor-
jaarscostuum, correct, duurzaam.
Prettige, zorgvolle bediening.
I7502250 - 2925 - 36.- en hooger
ROTTERDAM: Hoogstraat t/o Hoofdsteég'
KERK EN ZENDING
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, na een
kortstondig lijden, onze
lieve Man, Vader, Behuwd-
en Grootvader,
LEENDERT VAN BEEK,
in den ouderdom van ruim
81 jaren.
Melissant:
Wed. K. VAN BEEK—
Lodder.
Dirksland:
L VAN BEEK.
E'. VAN BEEK—Buth.
Melissant:
L. A. VAN BEEK.
Zuidland:
A. VAN BEEK.
Nieuwesluis-Heenvliet:
C. VAN BEEK.
L. C. J. VAN BEEK—
Weyerse.
Zuidland:
J. D. VAN BEEK.
Oud-Beijerland:
G. J. BECKING—
van Beek.
A. BECKING.
Rhoon:
D. DEN HOLLANDER—
van Beek.
L. DEN HOLLANDER.
Meppol:
K. H. VAN BEEK.
M. VAN BEEK—Meyer.
Melissant:
IC A. VAN BEEK.
En Kleinkinderen.
Melissant, 7 Mei 1937.
JUWELIER, TELEF. 56657.
BINNENWEG 37 ROTTERDAM,
want deze zijn sierlijk van model,
zeer voordeelig en bovendien
krijgen wij nog een aardig Souvenir.
voor GOEREE en OVER-
FLAKKEE te Middelharnis,
(Langeweg) ls op eiken
werkdag voor belangstellen
den GRATIS toegankelijk.
Desgewenscht geeft de tuin-
man alle Inlichtingen die
mochten worden verlangd.
vrage nadere Inlichtingen om
trent de nieuwste hoorlnstru-
menten bij de bekende specialist
GEERVLIET. Oude Spiegelstraat
Vlo. 3. Amsterdam.
Speciale prijzen
per meter
licht- en wasecht
80 c m. breed
zuiver zijde, nieuwste
strepen 75 c.m. br.
Vanaf
zeer modern artikel
in mooie kleuren
Fleurige moderne
rand, travers en
bloemdessins, vanaf
tweeds, georgette's
en nouveaute's
STALEN worden
franco toegezonden
ROTTERDAM
OPROEPING aan de Leden
tot het bijwonen van de
op Donderdag 20 Mei 1937, ten
llVs ure v.m., in het Nutsge-
bouw, Oppert 81, Rotterdam.
Balans en Winst- en Verliesre
kening liggen acht dagen tevo
ren op het kantoor der Fabriek
ter inzage.
op Dinsdag 18 Mei a.s., te twee
ure n.m., in Hotel Meijer, te
Middelharnis.
Overschrijving van aandeelen
vanaf 11 ure v.m.
Namens het Bestuur:
W. H. DE VOS, Voorzitter.
P. SCHOUWENBURG,
Secretaris.
Goedkoope Mappen POST
PAPIER en verder alle soorten
SCHRIJFBEHOEFTEN
KERKBOEKJES VULPEN
HOUDERS, enz. Advertenties
voor alle bladen worden door
mij aangenomen.
Aanbevelend,
verschijnt reeds deze week. Prijs geb. f 3.90
Bestel dit boek direct bij uw boekhandelaar
UITGAVE BOSCH KEUNING BAARN
dan helpen wij elkaari
Bezoekt op onze Jongensafd. het schitterende, in volle werking zijnde spoorwegtafreel
Duitsche commissie van
onderzoek naar Lakehurst
Kapitein Lehman aan zijn
wonden bezweken
Zaterdagochtend is uit Berlijn per vliegtuig
naar Cherbourg vertrokken de Duitsche - om-
missie, welke in Lakeihurst een onderzoek
zal instellen naar het vergaan van het lucht
schip „Hindenburg".
Van deze commissie maken deel uit Dr.
Hugo E c k e n e r. Dr. D u e rr, Prof. Bock,
stafingenieur Hofman van het Duitsche
proefstation voor luchtvaart, Prof. D i e c k-
m an n (München) en luitenar.t-kotonel
Breithaupt van het rijksministerie voor
luchvaart.
Dr. Hugo E c k e n e r verklaarde aan de
pers, dat hij met vijftig procent zekerheid
aannam, dat de ramp van de .Hindenburg"
aan sabotage is te wijten.
Indien dit onjuist blijkt, dan is o n w e er
niet uitgesloten. Wel moet dit dan
recht boven het luchtschip hebben gestaan,
aangezien anders de kapiteins, als ervaren
luchtschipbestuurders, niet zouden zijn ge
land.
Ook is het niet uitgesloten, dat zich door
verschillende spanningen in de atmosfeer-
lagen zoogenaamde statische electriciteit
heeft gevormd.
De commissie van onderzoek hoopt in
Cherbourg verder te kunnen reizen aan
boord van he* mailschip „Europa", dat gis
teravond uit Hamburg is vertrokken.
Ook Amerikaansch onderzoek
De Amerikaansche minister van handel,
R 0 p e r, heeft medegedeeld, dat de Ameri
kaansche commissie van onderzoek naar de
oorzaak van de ramp zeer spoedig haar open
bare gehooren zal beginnen. Men acht het
zeker, dat ook de Amerikaaansche marine
een onderzoek zal instellen, omdat de .Hin
denburg" op het terrein der luchtmacht van
de marine is neergekomen.
Slechts autoriteiten en journalisten wor
den thans op het vliegveld toegelaten, ten
einde het wrak in den toestand te houden,
waarin hgt thans verkeert De overblijfse
len van het luchtschip zijn zoo platgedrukt,
dat men de hangars en de daarachter liggen
de vlakte oner den top van het eens zoo
statige luchtschip heen kan zien. Boven de
verwrongen massa zwar'gebla.kerd ijzer en
aluminium steekt de gebroken schroef om
hoog.
Tusscjien de warreling van metaal ziet
men de metalen stoelen en tafels hangen,
de laatste resten van de hut van den gezag
voerder.
Alleen de verbogen vensteromramingen
geven nog aan, waar eens de gondel was.
Drie dagen hebben de passagiers daar ge
leefd
Uit een film, die van de landing van de
„Hindenburg" gedraaid werd, bleek, dat het
eerste teeken van brand was een kleine bol
le rookwolk onder het luchtschip. De film
zou een zoo volledig beeld geven van de
ramp, dat zij waarschijnlijk gebruikt za!
werden bij het officieele onderzoek.
Uit Washington wordt nog gemeld,, dat de
Iegercommissie van den senaat goedkeuring
heeft gehecht aan een wetsontwerp, waarin
machtiging verleend wordt tot uitvoer van
hoeveelheden heliumgas, die niet van mili
tair belang zijn.
Het is niet duidelijk, of dit in staart zal
stellen tot verkoop van voldoend groote hoe
veelheden gas voor het vullen van lucht
schepen van 't formaat van de „Hindenburg"
De slachtoffers
Kapitein Lehmann is Vrijdag om 6.05
(Oost-Amer. fijd) aan zijn wonden bezweken.
De toestand van kapitein Pruss is nog
steeds critiek. Kapitein Wittemann bleef
ongedeerd. Eén persoon, die deelnam aan
het blusschingswerk, heeft zulke'ernstige
brandwonden opgeloopen, dat hij daaraan
is overleden. Twee gewonden, die zoo ern
stig waren geblesseerd, dat het n-iet mogelijk
bleek, hun indentiteit vast te stellen, 'zijn in
een ziekenhuis gesuccombeerd. Een viertal
passagiers zou nog in levensgevaar verkee-
ren.
Van de overlevenden der „Hindenburg"-
ramp ligt een groot aantal met vreeselijke
brandwonden op hospitaalbedden in kleine
localiteiten in New Jersey. Zwijgend trokken
gedurende een groot deel van den nacht
vrienden der omgekomen passagiers,langs de
stoffelijke overschotten, die in een garage
van het vliegveld opgebaard liggen.
Wat ooggetuigen nog verhaalden
Een lid der bemanning van de .Hinden
burg", de mechanician Theodor Ritter, die
zich in een motorgondel bevond, en die
slechts lichte verwondingen opliep, vertelde
in het ziekenhuis in gebroken Engelsch:
„Ik bevond mij in de motorgonclel. Niets
wees er op. dat cr iets niet in orde was.
Wij zetten juist de motoren stop, toen plot
seling een bliksemachtige reusachtige steek
vlam ten hemel steeg.
Oroze gondel werd van de romp losgerukt,
en tegen den grond geslingerd.
Het gelukte mij, mij uit de puinhoopen te
be vrijden en ik liep daarop zoo snel mogelijk
weg, om buiten het bereik der vlammen to
komen".
Een geredde passagier, Hans Hugo Witt,
zond aan zijn vrouw een telegram, waarop
slechts de boodschap: „I well" (ik maak het
goed).
De directeur van het luchtvaartdeparte-
.ment van den staat New Jersey. Cill Bobb
Wilson, verklaarde:
„Kort na de ontploffing zag ik, hoe passa
giers en leden der bemanning óf uit het
luchtschip geslingerd werden óf daaruit
sprongen. Het is bijna een wonder, dat er
nog zooveel menschen gered zijn".
Een der geredde vrouwen, een zekere Ma
ria Klcemann, zeide, dat zij zich met vijf
andere vrouwen en een jong meisje aan
boord van de „Hindenburg" had beionden,
doch zij had, toen het luchtschip in brand
raakte, geen van haar vrouwelijke medepas-
saigers meer gezien.
Zij was rustig op haar plaats gebleven en
was „uitgestapt" toen een deel van 't lucht
schip den bodem raakte. Zij had slechts
lichte blessures aan de wangen opgeloopen.
Een andere passagier, de 63-jarige George
Grant, uit Londen, verklaarde, dat liij van
een hoogte van 15 h 20 voet naar omlaag
was gesprongen en daarbij een rugkweteuur
opgeloopen had.
Groote verslagenheid in Duitschland
De ramp van de „Hindenburg" heeft in
Duitsche luchtvaartkringen een groote ver
slagenheid gewekt.
Te Frierlrichshafen deelde men mede, dat
de Zeppelin-maatschappij na 30 jaar proeven
tot een keerpunt was gekomen. In een jaar
tijd was het aantal passagiers veroierclub-
bcld en men hoopte, in 't komende seizoen
den dienst op Ameiika te verdubbelen.
Zonder te sproken over een toekomstige
regeling van den dienst op Amerika, ver
heelt men niet, bevreesd te zijn voor een te
rugslag van de ramp op den dienst.
Nader wordt vernomen, dat de bemanning
van het luchtschip talrijker was dan ge
woonlijk, aangezien zich vele leerlingen aan
boord bevonden.
Het personeel der Zeppelinfabriek heeft
in een minuut van stilte de gevallen amc-
raden herdacht, terwijl de kerkklokken luid
den. De bedrijfsleider hield, staande onder
den boeg van het in aanbouw zijnde lucht
schip „L. Z. 130", een korte toespraak, •--aar-
in hij zeide:
„Het groote werk van graaf Zeppelin, dat
door de luchtschepen „Graf Zeppelin" en
„Hindenburg" reeds verbazingwekkende re
sultaten heeft opgeleverd, zal voortgezet
worden.
Ofschoon op het oogenblik door de ramp
van de „Hindenburg" de vooruitzichten -ver
duisterd zijn. is het toch zeker, dat de rijks-
regeering de Zeppelin-maatschappij haar
steun zal geven voor het verder bouwen van
luchtschepen".
Van alle zijden heeft men uit het buiten
land aan de Duitsche regeering zijn deelne
ming met de ,Hindenburg"-ramp betoond.
Proclamatie van Goering
De Duitsche rijksminister van luchtvaart,
generaal Hermann Goering, heef: een pro
clamatie uitgevaardigd, waarin hij zegt:
„Het vertrouwen in de zoo talloo'e malen
beproefde luchtvel-binding tusschen het
Amerikaansche en het Duitsche volk is on
geschokt.
Thans pas recht zullen wij met gebruik
making van de laatste ondervindingen er
alles aan geven om het luchtverkeer tus
schen Duitschland en de Vereen. Staten voor
altijd tot een veilige werkelijkheid te maken.
Daarbij zijn wij er zeker van, dat ook de
Vereen. Staten ons zullen steunen bij de vei
lige voltooiing van het aangevangen werk".
Op Goerings bevel zal de bouw van
het op stapel staande luchtschip te Frié-
drichshafen zoo spoedig mogelijk worden
voltooid.
Toch blikseminslag de oorzaak?
Naar thans bekend wordt, heeft kapi
tein Lehmann, die als adviseur van
den gezagvoerder Pruss de reis van de
„Hindenburg" meemaakte, de ramp ran
bliksemslag geweten. De journalist
Leon Adelt, die op het oogenblik van
de catastrofe naast Lehmann stond, heeft
medegedeeld, dat Lehmann hem toeriep:
„De bliksem slaat in! Spring er ui'!"
Als onmiddellijk gevolg van de ramp.
die het luchtschip „Hindenburg" getrof
fen heeft, zal het bestuurbare luchtschip
„Graf Zeppelin", dat uit Zuid-Amerika te
Friedrichshaven is teruggekeerd, tot nar
der order niet meer opstijgen.
Generaal Goering, de Rijksminister
van Luchtvaart, heeft namelijk bepaald,
dat de „Graf Zeppelin" haar diensten
moet staken, totdat hij op grond van het
resultaat van het onderzoek naar de
catastrofe in staat zal zijn, een nader be
sluit te treffen.
Kapitein Schiller, de commandant van
de „Graf Zeppelin" verklaarde in een onder
houd met Havas, dat zijn luchtschip geen
nieuwe trans-Atlantische vlucht zal onder
nemen, zoolang niet voor de vulling van het
omhulsel helium beschikbaar is. Het zal der
halve deze maand niet naar Rio de Janeiro
vertrekken. Schiller wees er op, dat de Frie-
dr'chshafen geen voldoende voorraden he
lium beschikbaar ziin en dat de onderbre
king van den dienst -van langen duur zou
kunnen wezen. De vulling met helium zou
tjo'angrijke technische veranderingen ver-
dischen.
Over de mogelijkheid voldoende hoeveel
heden helium uit de Vereenigde Staten te
betrekken, heeft een verslaggever van de
..New York Times" president Roosevelt
gepolst. De president verklaarde echter, zich
over deze aangelegenheid niet te kunnen
uitlaten, alvorens het Amerikaansche mi
nisterie van Marine te hebben geraadpleegd
Roosevelt legde den nadruk op de beteeke-
nis van luchtschepen voor militaire en ver-
krersdoeleinden
Volgens de „New York Herald Tribune"
zou een eventueel wetsontwerp tot opheffing
ven 't bestaande uitvoerverbod voor helium
op kraclitigen tegenstand bij het f'ongr-e
stuiten. Senator Walsh, de voorzitter der
ffiurine-commissie van den Senaat, heeft
reeds verklaard, zich op energieke wijze te
zullen verzetten tegen elk plan, dat tot een
gevaarlijke vermindering der heliumvoor-
raden zou kunnen leiden.
Bloedtransfusie toegepast
Kapitein Max Pruss en de eerste offi
cier van de „Hindenburg", Albert Samm,
zijn van het ziekenhuis te Lakewood in
New Jersey overgebracht naar een zieken
huis in New York, waar een bloedtransfusie
op hen zal worden toegepast, in de hoop hun
leven te redden. Hun toestand is zeer zorg
wekkend.
Italië roept zijn Engelsche
correspondenten terug
Verontwaardigd over leugencampagnes
Te Rome is officieel medegedeeld, aat de
Italiaansehe journalisten uit Engeland zijn
teruggeroepen, zulks in verband met de de-
nigreerende berichten, welke door de Brit-
sche pers stelselmatig zouden worden ver
spreid over oe houding van de Italiaansehe
vrijwilligers in Spanje.
De geheele Duitsche pers betuigt haar in
stemming met dezen maatregel. De „Berli
ner Zeitung" kondigt zelfs aan. dat Duitsch
land, dat, aldus het blad, in dezelfde positie
verkeert als Italië, er toe zou kunnen ko
men een soortgelijke beslissing te nemen.
Het blad schrijft: „Aan de buitenlanders,
die zich over de ontwikkeling der gebeurte
nissen verbazen, deelen wij mede, dat de
Italianen blijk gegeven hebben van een won
derbaarlijk geduld. Wij Duitschers die op
dit oogenblik zeer zeker in dezelfde positie
verkeeren, zijn tot nu toe ook buitengewoon
geduldig gebleven, maar dit geduld is ten
einde. Wij evenmin zullen toeschouwers
kunnen blijven bij de vredesverstoring door
de Engelsche pers met uitzondering van
slechts zeer weinige bladen zonder de
noodzakelijke midcelen ter verdediging hier
tegen te nemen.
De „Morgenpost" schrijft: „Indien de toe
stand niet verandert, zal Duitschland ge
dwongen zijn, zich af te vragen, hoe het zich
zal moeten verdedigen met andere middelen,
aan die welke tot nu toe zijn gebruikt.
Het Italiaansehe voorbeeld toont, dat het
geduld grenzen heeft"
EEN KRONINGSSFILM
VOOR DEN HERTOG VAN WINDSOR
Naar de „Sunday Referee'' meldt, heeft Je
hertog van Windsor verordend, dat nog
op den avond van den kroningsdag in hot
kasteel Candé een film van rm'm ISOfl meter
lengte zal woiden afgedraaid van de kro
ningsfeesten o.a. van rlpn kroningsstoet van
de kathedraal naar Buckingham-paleis. De
film za! per vliegtuig van Londen naar
Frankrijk worden overgebracht. Slechts
1 weinigen zijn voor dezen wel bijzonderen
filmavond in dit kasteel door dch hertog
en mevrouw Simpson uitgenoodigd.
Hoezeer beiden met de kroningsfeesten
wenschen mede te leven, blijkt ook nog
hieruit, dat mevrouw Simpson een fraai
radiotoestel heeft laten installeeren, waar
mede zij te zamen met den hertog, naar de
uitzending van de kroningsplechtigheden
zal luisteren.
Na hun huwelijk zullen mrs Simpson en
de hertog van Windsor vertrekken naar 't
kasteel Wasserleonburg in Karinthië, waar
zij verscheiden maanden zullen doorbren
gen. Er worden op het kasteel reeds voor
bereidingen voor hun aankomst getroffen.
De hertog heeft het kasteel korten tijd ge
leden voor drie maanden gehuurd en daar
bij het verlangen uitgesproken, dat een aan
tal werkzaamheden ter moderniseering aan
de gebouwen zal worden uitgevoerd.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te 's Heer Abts- en Sinouts-
kerke, W. Reus te Westkapelle. Te Ernst,
B. v. Ginkel te Renswoude.
Aangenomen: Naar Harkstede-Scher
mer (toez.); cand. W. J. Fournier Jr., hulp-
pred. te Terneuzen (Sluiskil). Naar Rot
terdam, A. A. Wildschut te IJmuiden-Oost.
Naar Nijland, G. P. Post te Serooskerke.
Bedankt: Voor Hoevelaken, C. B. Hol
land te Putten. Voor Rhoden, P. Lugtig-
heid te Ommelanderwijk-Zuidwending (Gr.),
GEREF. KERKEN
Drietal: Te Ten Post, H. J. Heersink",
cand. en hulppred. te Beilen; J. v. d. Linden,
cand. te Leeuwarden en K. J. Schaafsma,
cand. te Gasselternijeveen.
Beroepen: Te 's-Gravenhage-West (vac,
van 'tSant), J. Meynen te Den Helder.
Bedankt: Voor Bierum, P. H. Wolfert
te Mariënberg (Ov.). Voor Oosterbeek, D.
Wouters te Soest.
CHR. GEREF. KERK
Beroepen: Te Harlingen, P. W. Dam te
Onstwedde-Mussel. Te Nieuwpoort, P. de
Groot te Gorinchem.
TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST
Door het Frov. Kerkbestuur van Gronin
gen is toegelaten tot de Evangeliebediening
in de Ned. Herv. Kerk de heer J. Sprey,
candidaat te Den Haag.
CENTRALE VEILING Tr MIDDELHARNIS
Veiling van Maandag 10 Mei 1937
Prijzen: witlof 12 50, spinazie 5.807.70,
slavellen 5.7011.20, alles per 100 kiloj
kropsla 2.704.30, bloemkool 4.7010.30,
per 100 stuks; bospeen 11.50, rabarber 1.50—
3.10, radijs 2.203, selderij 2.502.80, alles
per 100 bos.
j T
1 K
i
pen.
Daar
dagen z