T uberculose-bestrijding in Zuid-Holland De „Terje Viken". 's werelds grootste walvischvaarder MA'S EN SCHEIDEBODE WOENSDAG 28 APRIL 1937 LANGE GOLF-RADIO- C0NFERENTIE GEËINDIGD HET NIET-C0NV0YEEREN VAN DE „SARKANI" NIEUW SCHIP VOOR 713 PASSAGIERS Feestelijke bijeenkomst van de Prov. Zuid-Holl, afdeeling De secretaris gehuldigd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan Zaterdagmiddag heeft de Provinciale Vereen, tot bestrijding der tuberculose ter gelegenheid van haar vijf-en-twintig jarig bestaan in het Sociëteitsgebouw van de Diergaarde te Rotterdam een feestelijke bijeenkomst gehouden, welke voorafgegaan werd door een huishou delijke vergadering. Nadat de huishoudelijke vergadering door den voorzitter der Vereeniging, dr. J. H. Wagen er, was geopend, werd het jaar verslag van den secretaris, den heer J. H. A. V 0 oren, en de rekening en verantwoor ding van de penningmeesteresse, ™ev^Q J v. Nieuwenburg—v. Kleeff, goeage k Bij de bestuursverkiezing werd dr. Vfage- ner, die aan de beurt van aftreding was, bij acclamatie herkozen. Inde plaats van den heer J. v. Maren uit Stompwijk, die met herkiesbaar was, werd mevrouw W. C. de BruinTans uit Gouderak gekozen. Hierna deelde dr. Wagener mee zijn her benoeming dankbaar te willen aanvaarden, hij kon echter niet beloven den vollen mandaattijd zijn functie te zullen blijven waarnemen. 4 Naar aanleiding van een inlicntine, dij de rondvraag gegegeven, deelde de voorzitter mee, dat men zich verplicht had gezien het bedrag van de maximum-bijdrage van 100 tot 75 terug te moeten brengen. Men had deze maatregel moeten nemen, daar anders de middelen van het Verpleegfonds reeds in September ontoereikend zouden zijn gewor den. In gevallen van dringende noodzake lijkheid wordt echter aan dit nieuwe maxi mum niet vastgehouden. Feestver codering Te ruim vier uur opende dr. Wagener de feestvergadering en heette inzonderheid welkom dr. R. N. M. Eijkel, hoofdinspec teur van de Volksgezondheid, vertegenwoor diger van den Minister van Sociale Zaken en° den directeur-generaal, den heer H. van Boeyen, lid Gedeputeerde Staten, vertegen woordiger van het Provinciaal Bestuur, dr. J. D. Hefting, vertegenwoordiger van de Ned. Centrale Ver. en prof. dr. W. Nolen, oud-chef geneesheer Roode Kruis Den Haag. Vervolgens wees dr. Wagener er op, dat het kwart-eeuwfeest van de vereeniging een ge beurtenis is, die tot nadenken stemt. In 't kort ging spr. de afgeloopen vijf en twintig jaar na en schetste in groote lijnen enkele bijzonderheden. De vereeniging werd geheel uit particulier initiatief geboren. Te dien op zichte noemde spr. het werk van wijlen dr. H. Klinkert. Het meest trof spr. de groote wij'ziging in het werk van toen en thans. Na de oprichting van de Rotterdamsche volgde die van vereenigingen elders in het land en in 1904 werd de Centrale Vereeni ging opgericht, die de centrale organisatie op zich nam. De preventie werd in den aanvang reeds op den voorgrond gesteld en de behandeling van de gevallen niet als hoofddoel aange merkt. Van 19081912 werden er steeds meer plaatselijke vereenigingen opgericht. Spr. stond vervolgens stil bij het tijdperk waarin van verschillende zijde een zekere ontevredenheid openbaar werd op het gebied van de bestrijding der i.b.c. Vanaf 1908 dateert al in Rotterdam de bestrijding van de t.b.c. bij het kind. De bemoeiing van den Staat is gaandeweg toegenomen en bracht ongetwijfeld voordee- len. Aan den anderen kant bracht ze echter dit nadeel, dat de uitvoerders van de t.b.c.- bestrijding, de artsen te veel ambtelijk wor den vastgelegd. Spr. wijdde ten slotte eenige woorden aan de toekomst van de t.b.c.-bestrijding. Al gaan de cijfers van het aantal t.b.c.-patiën- ten de laagte in, een nog grootere verbete ring is mogelijk. Ook huisbezoek is een groote kracht tot uitvoering van de voor schriften en bestrijdin Met enkele opmer kingen aangaande de levensvoorwaarden, van de groep huisbezoeksters, die door be zuiniging zijn verlaagd, waarmee men naar spr.'s oordeel niet verder mocht gaan, be sloot dr. Wagener zijn rede. Toespraken Namens den Minister van Sociale Zaken bracht dr. Eykel, hoofd-inspecteur van de Volksgezondheid, de gelukwenschen en de beste wenschen voor de toekomst over. Hij wees er op, dat de jublieerende vereeniging hard had gewerkt en veel had bereikt. De heer H. van B o e ij e n voerde na mens den waarnemend Commissaris der Koningin in Zuid-Holland het woord. Spr. merkte op, dat het Provinciaal Bestuur nooit noodzaak gevoelde om in te grijpen, want de belangen waren bij de vereeniging safe. Drie factoren, zeide hij, zijn in deze vereeniging werkzaam, n.l. geloof, hoop en liefde. Na een terugblik op het verleden zei spr. dank baar te zijn, dat hij als vertegenwoordiger van het Provinciaal Bestuur zitting mocht hebben in het bestuur van de jubileerende vereeniging. Hierna richtte hij enkele per soonlijke woorden tot den voorzitter en het verheugde hem te kunnen meedeelen, na wens den Minister van Sociale Zaken, dat hot H. M. de Koningin had behaagd dr. Wagener te benoemen tot o f f i- ci1 e r in de orde van Oranje- Nassau (hartelijk applaus). De heer B o e ij e n verzocht vervolgens mevr. Nieuwenburg dr. Wagener het orde- teeken te willen opspelden. Dr. J. D. Hefting, die namens de Ne- derlandsche Centrale Vereeniging het woord voerde, wees er op, dat Rotterdam de baker mat is geweest van de georganiseerde t.b.c.- bestrijding in Nederland. Op voorbeeldige wijze heeft de vereeniging gearbeid. Zij wist te bewerken, dat in deze provincie nog nim mer een patiënt van een sanatorium-behan deling verstooten is geworden. Spr. prees de hartelijke samenwerking met de Ned. Centr. Ver. en bracht hulde voor wat door de ver eeniging werd gedaan. Vervolgens werd nog het woord gevoerd door dr. B. H. V o s, Nots. C. F. P e t i t d i t de la Roche en mevrouw Van Dorp Beucker Andrese. Huldiging van den secretaris Nadat de aanwezigen het bestuur hadden gtecomplimenteerd, heeft dr. Wagener zijn erkentelijkheid uitgesproken voor de onder scheiding. Het werk voor de Prov. Vereen, deed spr. met liefde. Niet alleen de vereeniging, zei spr., maar ook haar secretaris jubileert. Als secretaris leverde de heer V o o r e n een enorme pres tatie. Bij de vele besprekingen in den loop der jaren, toonde hij hart voor de vereeniging te hebben. Ter herinnering aan dezen dag bood spr. de heer Vooren een geschenk aan, terwijl mevr. Vooren bloemen werden aan geboden. Hierna hebben aan den heer Vooren nog lof toegezwaaid dr .A. J. B. Poortman na mens de plaatselijke vereenigingen; dr. G. Brouwer, namens de districtsartsen; mej. N. E. A. Dietz, namens de Prov. huisbezoek sters; dr. K. Deelen, namens de Noord-Bra- bantsche Prov. Ver.; J. P. Gouverneur, bur gemeester van Sassenheim; de heer A. J. Smeets, gem.-secretaris van Zoeterwoude; dr. P. Ie Grand, van Sassenheim; de heer J. Veldhuyzen van Zanten, voorz. Prot. Zieken verpleging en mej. Noteboom, oudste van de huisbezoeksters. Verschillende van de sprekers en spreek sters deden hun wensch vergezeld gaan van een stoffelijk blijk van waardeering. De heer Vooren heeft aan het einde alle sprekers voor hun goede woorden en cadeaux dank gezegd Jaarverslag Het zilveren jubileum van de vereeniging maakte, dat het jaarverslag een uitvoeriger karakter kreeg dan andere jaren. Uit den aard van de zaak geeft dit verslag veel uit de historie van de vereeniging: de oprichting en de gestadige groei worden uit voerig behandeld, waarbij vooral hulde wordt gebracht aan de oprichters: dr. C. Nolen, dr. B. A. P. van Dam, dr. P. J. A. Levedag, dr. Th. Stoop, dr. J. Haney Droeze, dr. J. Bruning, dr. J. Ph. Elias, dr. W. Mees en arts C. Dekker. Sedert Maart 1915 is dr. J. H. Wagener voorzitter. Bij de oprichting zijn dadelijk tien vereenigingen tot bestrijding van de t.b.c. en elf afdeelingen van het Groene Kruis toegetreden. Het aantal leden be draagt thans 137. Reeds dadelijk werd het instituut van een rondreizende huisbezoek ster, thans provinciaal huisbezoekster'gehee- ten, ingesteld. Ook de cursus tot opleiding van deze functionairssen dateert reeds uit dien tijd. In 1920 zijn de grondslagen voor de sub sidies belangrijk gewijzigd in gunstigen zin. Behalve het Rijk en de Provincie steunt ook het Groene Kruis op krachtige wijze. Het verslag memoreert daarna de instel ling van de rijksinspectie, de samenwerking met de N.C.V. en de districtsvorming, met de vestiging van kringbureaux. Totaal zijn der gelijke bureaux gevestigd in 180 gemeenten met 2.078.904 inwoners. In 1930 is het pro vinciale verpleegfonds opgericht. In 1913 zijn per duizend inwoners in Zuid-Holland aan t.b.c. 14.3 personen gestorven, in 1928 was dit teruggeloopen tot 8.4 en in 1935 tot 4.9. Voor het eindexamen van de procinciale cursus zijn 12 van de 14 candidaten ge slaagd. De algemeene rekening sluit met een to taal van 148.371,—. Het boekje bevat voorts de rekeningen van de diverse consul- tatiebureaux en fondsen. Een overzicht van de subsidie-voorwaarden en van de plaatse lijke districts-consultatie-bureau, een over zicht van de aangesloten vereenigingen en een grafiek, betreffende de sterfte aan t.b.c. in Zuid-Holland. Het verslag, dat keurig is uitgevoerd, is voorzien van het portret van dr. C. Nolen, in leven eerste secretaris der Rotterdamsche Vereeniging 'en voorzitter der Prov. Ver. tot bestrijding der T.b.c. en een van den heer J. H. A. Vooren, vanaf de oprichting secre taris der Prov. Vereeniging. Nederlandsch voorstel nog niet aangenomen Een tweede plan in overweging Zaterdag zijn de werkzaamheden van do lange golf-radio-conferenlie, welke te 's-G r a- venhage in den meest vriendschappelij- ken geest hebben plaats gehad, geëindigd. Het resultaat kan worden samengevat aan de hand van de besprekingen over een Ne derlandsch voorstel, dat rekening hield met de bijzondere omstandigheden, waarin ver scheiden landen, zoowel ten aanzien van den radio-omroep, als met betrekking tot de an dere radiodiensten in het bijzonder de radio-luchtvaart en de niet voor openbaar verkeer bestemde diensten verkeeren. Wat betreft den radio-omroep streefde het Nederlandsche voorstel er naar, de radio- omroepstations Oslo (Noorwegen) en Lahti (Finland) in detn band van 225—205 kc-s to plaatsen Door dezen maatregel zouden Roemenie zoowel als Nederland de beschikking over een eigen lange omroepgolf verkrijgen, om dat Lahti aldus de golf van 166 kc-s zou ver laten en daarvoor dus een plaats vrij zou ko men in het bovenste deel van den langen omroepgolfband. Op deze wijze zouden zoo wel Finland, dat op het oogenblik ernstige moeilijkheden met zijn omroepgolf heeft, als Roemenië en Nederland geholpen zijn. Na langdurige besprekingen konden de meeste landen, zij het sommige met kleine reserve, zich met het voorstel vereenigen, uitgezonderd een tweetal der hierbij betrok ken voornaamste landen, waarvan het eene in geen wijziging meende te kunnen toe stemmen voor de aanstaande conferentie te Caïro. In deze omstandigheden kon het Neder landsche voorstel voor het ooogenblik niet worden aangenomen. Echter zal het in de betrokken landen nader worden bestudeer! Ten slotte is er nog een ander plan aan de orde geweest, dat, hoewel het van verschei dene zijden instemming ondervond, wegens het ontbreken ter conferentie van twee der daarbij betrokken landen, evenmin voor da delijke aanvaarding vatbaar was. De Engelsche en de Nederlandsche delega tie zijn aangewezen om met deze onibleken de landen het noodige contaot te zoeken voor een zoo mogelijke verwezenlijking van dit plan, omtrent den inhoud waarvan thans geen mededeeling kan worden gedaan. Volgens eigenaresse ten onrechte convooi geweigerd Actie tot schadevergoeding tegen den Staat Men zal zich herinneren, da» de kruise|r „Java", die opdracht heeft Nederlandsche schepen je beschermen tegen in beslagname door Spaansehe oorlogsschepen, op 16 April geweigerd heeft het s.s. „Sarkani" te con- voyeeren, omdat de ,Java" van de marine staf opdracht had gekregen, dit schip niet te begeleiden. Het gevolg is geweest, dat de „Sarkani" door de nationalisten in Spanje tot goeden prijs werd verklaard. Het argument van de regeering was, dat men niet de zekerheid had, dat dc „Sar kani" geen oorlogstuig vervoerde hoewel de reeders verzekerden, dat er slechts le vensmiddelen aan boord waren. Naar aanleiding van deze kwestie nd heeft mr. S. Polak te Rotterdam een schriftelijk advies opgesteld, waarin hij concludeert, dat er voor de regeering geen enkele aanleiding bestono om het gevraag de convooi te weigeren. De eigenaresse van de lading, de N.V. Gokkes te 's-Gravenhage, overweegt thans een actie tot schadever goeding in te stellen tegen den Nederland- schcn Staat, een actie, die naar wij verne men, slechts heel weinig kans op succes biedt. Een gevolg van deze historie is, dat de N.V. Gokkes nu voortaan buitenlandsche schepen zal charteren om haar zendingen te vervoeren, waarbij dan waarschijnlijk tevens de producten in het buitenland ge kocht zullen worden. Een en ander zou dus ten gevolge hebben, dat de Nederlandsche industrie hierdoor benadeeld wordt. We geven deze berichten slechts vol ledigheidshalve door. Er zijn verschillende dubieuze factoren die ons groot voorbehoud bij het weergeven van deze zaak opleggen. De bemanning in veiligheid Blijkens een telegram van onzen huiten- gewonen gezant te Tanger, waarvan de Arbeiderspers melding maakt, is de be manning van de „Sarkani" in veiligheid zoodat dit in ieder geval een groote ge ruststelling is. Verlaging crisisheffingen en crisistoeslagen Verheugende berichten Van bevoegde zijde vernemen wij, dat met ingang van heden het invoerprijs- verschil voor haver, gerst, rogge en maïs met f 0.50 per 100 kg. is verlaagd. De daarvoor in aanmerking komende overige invoerprijsverschillen en restitu tiebedragen zijn dienovereenkomstig ge wijzigd. De bonifcatie van tarwebloem b. is ge bracht op f 0.05 per 100 kg. Voorts wordt medegedeeld, dat de toe slag op melk van f 2,40 op f 2,16 wordt teruggebracht. Behalve het gunstige ver loop van de Leeuwarder boternoteering is aanleiding tot deze verlaging de lagere kostprijs van gedurende de zomermaan den geproduceerde melk, in verband waarmede een differentiatie wordt ge maakt in het steunbedrag gedurende de winter- en de zomermaanden. NED. BOND VAN J. V. OP GEREF. GRONDSLAG Dr. Colijn zal de Middel- burgsche Bondsdag openen De minister-president heeft er nog een spreekbeurt bijgenomen. En dat ondanks zijn vermoeidheid, waarvan „Volk en Vaderland" wist te vertellen! Zoo men weet zal de Ned. Bond van Jon- pelingsverecnigingen op Geref. grondslag, die volgend jaar zifn halve-ceuw-fcest viert, op Hemelvaartsdag zijn eerste Bondsdag in Zee land hebben. Een dag te voren, op Woensdag 5 Mei, hoopt Dr. Co'ijn te Middelburg zijn verkic- zirigsrede te houden. Vixir deze samenkoms' is een flinke tent opgezet, waarin enkele duizenden mensche-n kunnen worden ge borgen. En nu zal in deze zelfde tent den vo'gen- den morgen (Hemelvaartsdag) de Bondsdag geopend worden door den Bondsvoorzitter Prof. Dr. Iv. Dijk. Daarna hoopt ook Dr. Co- lijn het woord te voeren. Deze Bondsdag bohooft wel een heel bij zondere te worden. Ook zullen twee zeer be langrijke onderwerpen aan de orde worden gesteld. Het eerste: „De beteekenis van hot Gere formeerd beginsel voor hot maatschappelijk leven" zal worden ingeleid door de heere-n C. Smeenk, A. Stapelkamp, G. Baas Kzn. en R. Ilagoort. Het tweede onderwerp is: „De beteekenis van Dr. A. Kuyper voor de oplevijjg var. het Geref. beginsel". Hierover hopen te spre ken Mr. J. A. de Wilde, J. Schouten, A. Zijl- slra en Dr. H. Kaajan. De opwekkende redevoeringen zullen dit jaar gehouden worden door Ds. D. Brommer van Middelburg. Ds. J. C. ,T. Kuiper van Arn hem, Drs. A. B. W. M. Kok te Zaarnslag en Ds. II. W. v. d. Vegt te Goes. Hoofdbestuursverkiezïng A.R.J.A- De heer A. Alblas gekozen. In de maand Maart werd naar het laat ste nummer van het orgaan van de A.R J.A. mededeelt, de stemming gehouden in de. vacature wegens periodiek aftreden van het Hoofdbestuurslid A. L. de Bruijne. Mot meerderheid van slemmon is gekozen dc heer A. Alblas van den Haag (68 st.). De heer H. v. d. Berg van 's-Gravendeel verwierf 46 stemmen en de heer B. Noder- lof te Rotterdam 11 stemmen. De heer Alblas is secretaris van den Rond van Chr. Geref. J. V. de administrateur van bet orgaan var. dien Bond en bovendien alg. adj. van den Centr. Raad van Ghr. Geref. Vereenigingen van den Haag. Van 19301036 was de heer Alblas voorzitter van de afd. Zuid-Holland van de Chr. Geref. Jongclingsbond. Wederom een „Panameesch" schip aangehouden Waar is de Nederlandsche bemanning? Er is thans opnieuw ongerustheid over het lot van de Nederlandsche bemanning van een onder Panamecsche vlag varend schip, n.l. de „Ilordena", groot 2677 bruto ton, dat begin Maart te Gdynia oorlogs materiaal voor Spanje heeft geladen. Dfvzër dagen meldde, volgens De Courant" 'n Ilavas-verslaggover te Vitoria in Spanje: „Aan boord van een schip, dat kortgeleden in de Golf van Biseaye werd as.neohouden, bevonden zich 22 vliegtuigen, 30.000 leger uniformen en een enorme hoeveelheid oor logsmateriaal". Dit schip is nu, naar wij thans vernemen, de „Ilordena", mot kapitein Bare's en een uit twintig Nederlanders bestaande beman ning aan boord. Wat de Spaansehe nationa listen met schip, opvarenden en lading heb ben gedaan, waar het zich bevindt en de plaats waar de bemanning vertoeft, is tot nog toe niet bekend geworden. De Nederlandsche bemanning van dit schip is eind Maart door twee K.I,.M.-toe- stellen, die daarvoor een extra-vlucht maak ten, van Waalhaven naar Kopenhagen ver voerd. De hooge gages hebben ben blijkbaar aangelokt tot de gevaarlijke reis, die hun thans misschien noodlottig geworden is. Verhooging prijzen baconvarkens en spek Men deelt ons van bevoegde zijde mede, dat de Minister van Landbouw en Vissche- rij besloten heeft de prijzen van de varkens bestemd voor baconbereiding met 3 ct. per Kg. geslacht gewicht en de prijzen van het bij de Nederlandsche Veehouderijcentrale in te leveren spek met 4 ct. per Kg. to ver- hoogen. De verhoogde baconprijzen zoowel ais de sinds ha If Januari gestegen voederprijzen hebben den Minister hiertoe aanleiding ge geven. Mochten t.z.t. de prijzen der voedermid- delen wederom dalen, dan zal dit den Mi nister aanleiding kunnen geven ook do voor do baconvarkens te betalen prijzen dienovereenkomstig te doen verlagen. De vergoeding aan Exporteurs van versch varkensvleesch Nijmegen. 22 April. Het bestuur van do vereeniging van Nederlandsche expor teurs van vleesch en vleescliproductcn heelt dezer dagen een adres aan den minister \an Landbouw en Vissclierij gericht Jnznki de consent-vergoeding aan exporteurs van versch varkensvleesch. liet bestuur betreurt bet ten zecste dat de minister blijkens zijn mededeeling het voornemen koestert de vergoeding op te heffen. Velen der betrokken exporteurs verkee ren, door bet stilliggen van hun bedrijven in zoodanig nooddruftige omstandigheden dat zij de uitkeering in kwestie, hoewel voor den een grooter dan voor den ander, ten eenenmale niet kunnen missen. Bovendien zou door deze opheffing, het rechts en billijkheidsgevoel van de betrok ken exporteurs ten zeerste worden ge schaad. In 1032 torh sloten zij met de toen malige .Nederlandsche Varkensccntrale" wier bemoeiingen, bevoegdheden en ver plichtingen te dezer zake later zijn overge gaan op de „Nederlandsche Veehouderij- centrale" een overeenkomst, waarbij zij o.m. als prestatie hunnerzijds, hun relaties in het buitenland ter beschikking dier we derpartij stelden en deze, bij wijze van contra-prestatie, hun de uitkeering in kwes tic toezegde. Hunnerzijds hebben de betrokken cvpcv feurs zich volkomen van hun presta tie gekweten doch de tegenpartij zou. in dien het door don minister overwogen voor nemen onverhoopt verwezenlijkt mocht wor sen, zich van de door haar op zich genomen contra-prestatie zonder meer ontdoen. De b'etrokken exporteurs zouden dit als een grove onbillijkheid gevoelen. Het bestuur verzoekt daarom den minis ter alsnog op het meergenoemd voornemen terug te komen en de uitkecringcn in kwestie te bestendigen. Nat. Vereen. „Pro Rcge" Naar wij vernemen heeft Ds. T. J. Hagen, Geref predikant te Delft en oud-legerpredi- kant in de 2de divisie, zijn ontslag genomen als Voorzifter van de Nat, Vereeniging „Pro Rege'die hij in 1018 in het leven riep en sindsdien als voorzitter heeft gediend. Ge brek aan tijd heeft Ds. Hagen tot dit besluit genoopt. Het hoofdbestuur hpeft in de plaats van Ds. Hagen tot Voorzitter benoemd de heer R. Geleijnse, directeur van de Ru- dolphstichting te Achterveld en ourl-leeraar aan de Kon. Mil. Academie te Breda. Op de e.v. algemeene vergadering der vereeniging zal Ds. Hagen het presidium offficieel aan zijn opvolger overdragen. Drijvende traanfabriek te Schiedam In een half jaar 1156 walvisschen verwerkt Hoe de traan bereid wordt Rotterdam, 23 April Groote hoeveelheden walvischtraan worden momenteel over Holland uit. gestort, nu de vangst afgeloopen is en de groote drijvende traanfabrieken hun lading in verschillende landen, gaan lossen. In de afgeloopen week zijn drie walvischvaarders do Nieuwe Waterweg binnengevallen, om een deel van hun lading hier achter te laten en dat was voor ons aanleiding een van deze sche pen'eens te gaan bezichtigen. Daarbij hebben we het wel bijzonder getroffen, want in Schiedam ligt momenteel juist de grootste walvischvaarder ter wereld, de „Terje Viken", die 33.000 ton meet en juist is teruggekeerd van zijn eerste reis. Het was er glibberig en het rook er niet bepaald aangenaam, maar wat we te zien kregen was zeer de moeite waard. Reeds eerder was te Vlaardingen gearri veerd de „Kosmos II", die 25000 ton meet en reeds bijna gelost is in tanks. Vannacht is de „Sir James Clark" in de Waalhaven te Rotterdam aangekomen. Deze wordt go- lost in tanklichters. die daarna de traan verder transporteeren naar Duitschland en ten slotte is gistermiddag in de Wilhel- minahaven 'e Schiedam gearriveerd de „Terje Viken", die daar het overschot van z'n lading overhevelt in een aantal tanks bij de N.V. Schieveem. De „Terje Viken" Het schip, dat we vanmorgen te Schiedam bezichtigden, is 's werelds grootste wal vischvaarder. I-Iet is zoojuist teruggekeerd van z'n eerste reis, wat men niet zou zeg gen, als men de boot voor den wal ziet lig gen: van buiten is het een en al roest. Deze 33000 ton metende F.ngelsche walvischvaar der is eerst verleden jaar in Engeland ge bouwd in de respectabele tijd van negen maanden. De bemanning bestaat uitsluitend uit Noren, die dit werk gewend zijn en aan gezien het leven aan boord van zoo'n schip wel heel zwaar en vuil is, krijgt men er ook niet zoo gemakkelijk andere landslie den voor. Op de groote reizen, die een half jaar duren, is er 300 man equipage aan boord. Aangezien men hij het lossen al die menschen niet noodig heeft, wordt het grootste deel eerst naar Noorwegen ge bracht, om daar uit te rusten van de ont beringen. Het is een imposant gezicht dit schip, dat immers maar 3000 ton kleiner is dan onze „Nieuw Amsterdam", waar we zoo trotsch op zijn, te zien liggen. Het heeft twee pijpen naast elkaar en voorts staat er voor zoowel als achter een groote stellage op. voor het transporteeren van de walvisschen. Met recht kan men hier spreken van een drij vende traanfabriek! Op de vangst Het viel voor een landrot niet mee, om aan boord te komen. Langs een ijzig smal, glad stormladdertje, dat angstig heen en weer slingerde moesten wc aan boord klau teren en na ecnig zoeken vonden we een bootsman, een stoeren Noor, die gelukkig Engelsch sprak, bereid ons een en ander te vertellen. De „Terje Viken" vertrok 8 September van het vorige jaar uit. Noorwegen, de vangst in het zuidelijke deel van de Zuid zee begon 8 October, 8 Maart van dit jaar was het schip vol en 8 April was men weer in Noorwegen terug! De totale inhoud was toen 103.000 ton traan. In Noorwegen werd daarvan 43.000 ton gelost, in Duitschland 20000 ton en 40.000 ton wordt thans in Schiedam opgeslagen. Om al die traan te verzamelen, had men niet minder dan 1156 walvisschen, in lengte varieerende van 50 tot 90 voet, moeten vangen en verwerken' Een ware slachting, zou men dus zoo zeg gen. Bovendien zijn op deze reis uit de heenderen en het afval nog 14000 halen van 80 K.G. beendermeel geproduceerd. Het verloop van het proces Als men eenmaal in de huurt van de Zuidpool is aangekomen, worden 7 bootjes „walvischjagers" elk met 12 man. uitgezon den om de walvisschen te gaan vangen. Tegenwoordig schiet men de logge dieren een harpoen met aan het eind een ontplof bare kogel in het lichaam, waardoor ze spoedig den geest geven. Dar. worden ze opgeblazen met lucht en naar de „fabriek" gesleept. Een groote klem wordt om de staart van het zeemonster geslagen en door middel van zware winches wordt do wal- visch aan boord gesleept over de „slipway". Dit is een soort van helling, een glijbaan die in de achtersteven is gebouwd en vlak hoven het water uitkomt. In zes minuten lijd heeft men de kolossen dan op het mid dendek dat haast dertig meter breed is liggen en dan begint de destructie. Eerst wordt de huid verwijderd, dan wordt de visch nog weer wat verder naar voren getrokken en daar wordt het lichaam in groote stukken verdeeld. Zoover speelt de geschiedenis zich dus boven het dek af. Nu zitten er in het dek groote luiken, die uitkomen in de 28 traankctels. elk met een inhoud van 28 ton, die het schip bevat. Van deze ketels zijn er 14 bestemd voor het uit koken van het vleesch, acht voor het uit koken van de huid enz. en vier voor het uitkoken der beenderen en het afval. In zes uur tijd, zoo vertelt onze zegsman, is de traan ltlaar en dan dalen we een zéér vette trap af naar het inwendige van het schip. Het hart van de fabriek Als we daar binnen komen, krijgen we net zoo'n gevoel als vroeger, toen we on danks hardnekkige protesten levertraan moesten slikken. Alles is even glibberig en vet. We zien een groote rij van witte ketels in een lange gang, die van boven gewoon verduisterd wordt door dikke pijpen en lei dingen. Op het oogenblik is er heel weinig te beleven. Er werken slechts enkele van de vier pompen, waarmee men het schip lost. Als ze allemaal tegelijk werken kan men 1000 ton per uur loozen! Ineens komen we een inan tegen, bijna in Adamscostuum, die glimt van het vet. Het blijkt een „drimmer" te zijn, die van tijd tot tijd in do voorraadlanks afdaalt om het vuil van de traan af te scheppen, zoodat de pompen dan niet verstopt kunnen raken. Het is een reuze vies karweitje, maar het wordt goed betaald. Als de traan gereed is om het verhaal weer voort te zetten wordt ze linea recta gestort in de groote voorraadtanks, die zich onder in het schip bevinden en daar wordt ze dan bewaard. Ten slotte komen we dan in de afdeeling waar in twee groote ketels het beendermeel "•edrnogd wordt, om vervolgens in zakken gestort te worden. En daarmee hebben we het gezien, voor zoover het tenminste het bedrijf betreft Want ook voor de bemanning is begrijpe lijkerwijs een flink deel van hef schip ge reserveerd. In het voorschip verblijven de officieren en matrozen, in het achterschip de machinisten en stokers. Maar zulke ver blijven kan men op ieder schip gaan be wonderen. Ten slotte is het dan nog interessant te vermelden, dat de „Terje Viken" nu eerst een reis gaat maken als tankschip. Het schip wordt hier grondig gereinigd en vaart vervolgens in hallast naar California. Daar wordt dan een lading stookolie ingenomen, die vervoerd moet worden naar Yokohama. En als men vandaar dan weer terug- kcerd is, wordt liet onderhand tijd voor de nieuwe campagne! Stoomvaart Mij. „Nederland" bestelt het bij de N. V. Scheepsbouw Mij. Reisduur wordt met vier dagen bekort In een persconferentie ten kantore van de maatschappij heeft een der directeuren van de Stoomvaart Mij. „Nederland", de heer J. Fv a n Hengel, een hoogst belangrijke mededeeling gedaan: de vloot der maatschappij zal 'worden uitgebreid met een nieuw passagiersschip, waarvan de bouwkosten twaalf a dertien millioen gulden bedragen. Dit bij de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij te A m- sterdam te bouwen motor-passa giersschip zal een bruto-register- tonnage hebben van 20.000 ton en worden voortbewogen door drie schroeven. De reisduur zal door dit schip 4 dagen worden bekort. Na ampele overwegingen is deze belang rijke beslissing door de maatschappij geno men. De scheepvaart is opgeleefd en den laatsten tijd moet de „Nederland" met haar scheepsruimte woekeren. Aan het einde van het vorige jaar, aldus deelde de heer van Hengel mede, werd door ons na zeer uitvoerige studie van prijzen overeengekomen met de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij voor den even- tueelen bouw van een nieuw en snel passa giersschip en met Gebrs. Sulzer te Winterthur voor den eventueelen bouw van de hoofd- en hulpmotoren voor dit schip. Daar er op dat moment verschillende bedrijfsfactoren wa ren, waarom het niet mogelijk was tot de finitieve bestelling van het schip over te gaan, werd tegen de overeengekomen prijzen een optie voor den bouw genomen. Tegen betaling van een schadevergoeding zou de maatschappij „Nederland" het overeengeko- mene kunnen annuleeren, indien de omstan digheden daartoe onverhoopt aanleiding mochten geven. Thans definitieve bestelling Het verheugt ons daarom, zoo vervolgde de heer van Hengel, thans te kunnen mede- deelen, dat de ontwikkeling der omstandig heden voor ons bedrijf het ons thans moge lijk gemaakt heeft tot definitieve bestelling van een nieuw passagiersschip over te kun nen gaan. Binnen enkele dagen zullen de contracten met de Nederlandsche Scheeps bouw-Maatschappij en Gebr. Sulzer worden geteekend. Het wordt een fraai, uiterst snel en in alle opzichten modern schip, dat door de groote snelheid Indië over zee weer dich ter bij Nederland zal brengen. De afmetingen van de „N.S.M. 270" De hoofdafmetingen van dit schip van een nieuw type zijn: lengte op de lastlijn 630 voet, breedte op de lastlijn 83.6 voet en holte tot schottendek 38.4 voet. Het schip, dat slechts één schoorsteen en één laadmast zal voeren, zal over een dienstvaart van 21 mijl kunnen beschikken, waarvoor 27.000 A.P.K. noodig zijn. In 13 dagen zal het traject GenuaSabang worden afgelegd, veertien dagen zal de reis naar Belawan duren, in 15 dagen wordt Sin gapore bereikt en het geheele passagiers traject GenuaBatavia zal 16 dagen in be slag nemen. Een winst van vier dagen, daar de mailschepen van de „Nederland" nu 20 dagen doen over het traject GenuaBatavia. De opstelling van de motoren zal geschie den door de N.V. Werkspoor en de N.V. Ne derlandsche Dok-Maatschappij te Amster dam. Het schip zal worden ingericht voor het vervoer van 513 passagiers le en 2e klasse, 148 passagiers 3e klasse en 52 passagiers 4e klasse. Het bouwbedrag wordt geheel uit eigen middelen betaald. De datum van oplevering is vastgesteld op 1 Juli 1939. Een naam voor het schip, dat de „Johan de Witt", die na de ramp van de „P. C. Hooft" weer dienst deed, zal vervangen, is nog niet vastgesteld. Voorloopig zal het onder het werfnummer N.S.M. no. 270 staan. Dank zij de genomen optie kan het schip voor 12 a 13 millioen worden geleverd. Thans zouden de bouwkosten 27 pet. hoo- ger zijn. De kielplaat zal waarschijnlijk einde Juni of begin Juli worden gelegd. De heer van Hengel besloot met de mede deeling, dat door de aanschaffing van dit nieuwe schip de Zeppelinplannen geenszins op den achtergrond zijn gekomen. Begrafenis Jaap Been Zaterdagmiddag is Op de algemeene be graafplaats te Huisduinen teraarde be steld het stoffelijk overschot van Jacob Been, een der oudste menschenredders van ons land. Bij de begrafenis, die een eenvoudig ka rakter droeg, waren aanwezig de besturen der vpreonigingen „Moed Volharding, Zell- o Pottering", het „Heldersche Reddings fonds" en de afdeeling der „Noord-Zuid- Hollandsche Reddingsmaatschappij". Aan de groeve is het woord gevoerd floor de heeren Van Diest en Van Dok, resp. bestuursleden van de Noord-Zuid-Hol land sche Reddingsmaatschappij en van .Moed, Volharding, Zelfopoffering". Verpleegster te Utrecht aangereden Zaterdagmiddag is op den spoorwegover gang Maliestraat—Ramstraat te U t r e c h t een wielrijdsteru de particuliere verpleegster mejuffrouw W. F. Benninck Bolt, aangere den door een haar passeerende vrachtauto, afkomstig uit de provincie Drenthe. De wielrijdster werd waarschijnlijk door hot achterste deel van de auto geraakt. Zij kwam te vallen en liep een ernstige her senschudding op. Later op den dag is zij in het ziekenhuis overleden. De politie stelt een onderzoek in.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1937 | | pagina 3