SCHOIISTLEIMIITELS
LiiUJ
F
•i i
DIENSTREGELING
E. HARTOGS ZN.
J. H. DIJKERS
Abonneert U on ons blad
Sportvlieger Van
verongelukt
der Leeuw
MAAS EN SCHELDEBODE
ZATERDAG 5 DECEMBER 1936
Advententien
BOEREN LEENBANK
„OUDDORP"
ALLERAARDIGSTE
SOLIDE PLATED
ZILVEREN
f ARTIKELEN
Middelharnis-Rotterdam v.v.
via Vlaardingen
BOOMPJES
Jonge Hennen en Jonge Eendén
HOENDERPARK „BOSCHLAAN" - BARNEVELD - Tel. 114
Niettegenstaande onze
goede kwaliteiten
en zeep lage prijzen
VERLOVINGSRINGEN
ZANDPAD MIDDELHARNIS
AAM BEIEN
DE SALAMANDER Kipstraat 59 Rotterdam
Het merk dat füernovan staat
Waarborgt Ntfrlanda' Fabrikant
IN ALLE PRIJZEN
DE ELECTR. STEENHOUWERIJ
GEBRS. BOER
OUDE DIJK 175 ROTTERDAM
VOORSTRAAT - SOMMELSOIJK
Schoenhandel Zadelmakerij
Hofstede „WELTEVREDEN"
met Landerijen
is ingezet
GIST IS LEVEN
Aan -al deze eischen voldoet
Torpedo ten volle.
«JAC* KNOOP
DACOSTASTRAAT 16, AMSTERDAM, Telefoon 81431
EEN NIEUWE NOORDWESTER
STORM
NOORSCH STOOMSCHIP
IN MOEILIJKHEDEN
PREDIKBEURTEN
De Pank leent gelden aan leden
tegen 4y2 's-jaars. Zij neemt
gelden op tegen 314 's-jaars
ook van niet-leden.
Voorschotten kunnen dagelijks
worden aangevraagd bij een der
leden van het bestuur.
Kantooruren 3, 17 en 31 Doe.
des n.m. van 6—8 uur, ten huize
van den Kassier,
VAN OOSTENBRUGGE.
iPcputairepryXetv
Groot couvert 2.20
Klein couvert 2,00
Kinderpaplepel 0-90
Croquetschep 2,90
Kinderdrinkbeker 2.50
Cakeprikker 1.45
Moderne servetbanden 105
Maggihouders 1.25
12 Bloemlepels 5.25
12 Taartvorkjes 7.25
Wellner Cassette, inhoud 6 couverts
soep-, sau groente- en aardappel
lepel, corr pleet 9.70
JUWELIER.TEL.56657 1
BINNENWEG 37ROTTERDAM 1
51ECHW00REHD?
Bet»» hooron,
ntauw levensg»-
luk schenkt tl de
nieuwste vinding:
S0N0T0NE
voor beengslet-
dlng Vraagt gratt.
brochure ol demon
stratie cao tlrma
WEemitTi
AMSTERDAM Oai$ SsttgtUbtei S
S.S. „MIDDELHARNIS"
AANVANGENDE 4 NOV. 1936
Van MIDDELBARNIS:
(behalve Feestdagen)*
Op Maandag en Dinsdag V. Mid-
delharnis 4.30 vjm. A. Vlaardin
gen 7.00 vjn." A. Rotterdam
8.00. van.
Overige dagen (beh. Zon- en
Feestdagen)*
V. Middelharnis 6.40 V.m. A.
Vlaardingen 9.10 v.m.*** A. Rob
terdara 10.00 v.m. A. Brielle 10.35
v.m.X
Van ROTTERDAM:
(behalve Feestdagen)*
Op Maandag en Dinsdag V. Rot
terdam 2.15 n.m. V. Vlaardingen
3.00 n.m.t A. Middelh. 6.30 n.m.
Overige dagen (beh. Zon. en
Feestdagen)
Van 4 November t.m. 30 Januari
V. Rotterdam 2.15 n.m.. V. Vlaar
dingen 3.00 n.m. t V. Brielle
1.30 n.m. X§§ A. Middelharnis
5.30 n.m.
Vanal 3 Februari:
V. Rotterdam 3.15 n.m. V. Vlaar
dingen 4.00 n.m. ff V. Brielle
2.25 mm. X§. A. Middelharnis
6.30 mm.
In aansluiting op den trein
van 7.24 v.m. en 7.07 v.m. van
Vlaardingen (station).
In aansluiting op den trein
van 9.24 v.m. en 9.36 v.m. vaD
Vlaardingen (Station),
t In aansluiting op den trein
van 14.36 (2.36 n.m.) en 14.54
(2.54 n.m.) te Vlaard. (Station),
tt In aansluiting op den trein
van 15.39 (3.39 n.m.) en 15.54
(3.54 n.m.) te Vlaard.(Station).
X Te Vlaardingen overstappen.
Op Zaterdag 1.30 n.m.
Alleen op Zaterdag.
Als Feestdagen zijn te beschou
wen: Nieuwjaarsdag. 2e Paascb-
dag, Hemelvaartsdag, 2e Pink
sterdag en de beide Kerstdagen.
DE AANLEGPLAATS VAN
BOVENGENOEMDE STOOM-
BOOTDIENST TE ROTTERDAM
IS
ichnin tegenover de Reederijsti.
PRIMA PRIMA
met 8 DAGEN VRIJ ZICHT.
PLUIMVEEHOUDERS! Neemt het zekere voor het onzekere.
Kijkt op geen 5 cent en koopt kwaliteitsdieren uit BOSCHLAAN's
HOENDERBEDRIJF, Pluimveecentrum, Barneveld.
Witte Legh., Excheq. Legh, Patrijs Legh. R. Isl. Reds, Barnevel
ders 6 mnd ƒ1.15 p 6t, 6% mnd. ƒ1.20 p st, 7 mnd 1.30 p st.
Witte Legh. ai'st. verm. br '35 a. en t. de leg 70 ct per stuk
Excheq. Legh., Patr. Legh. br '35 a en t, de leg 75 ct p st. Rh. Isl.
Rcds en Barnevelders br. '35 a 80 ct p st. Nog eenige duizenden
schitterende Khaki Campb. raseend. afstamm. boven 300 eieren,
uitsluitend eigen fok, 6 mnd. oud 80 ct p st. Witte Indische
Loopeenden 6 mnd. 85 ct p st. Alles kerngezond a. en t de leg
en van hoogen legstam gefokt. Vrije zichtb. verp. Vanaf 12 stuks
franco onder remb. Beleefd aanbevelend:
blijven wij doorgaan bij aankoop van
ten minste 5.een LEPELTJE
CADEAU te geven met de beeltenis van
Prinses JULIANA en Prins BERNHARD
ONZE SORTEERING
is dermate uitgebreid, dat U nergens
grooter keuze vindt.
TELEFOON 25
ONZE ZALF bestrijdt deze met succes!
TELEFOON 56731
Tegen Inzending van 25 ct, ontvangt U onze brochure en gratis
prijscourant
Te bereiken met lijn 5, 15 en 16. TELEF. 11005
Gevestigd sedert 1752 - Telef. 232
Met stijgend succes leveren wij alles nat
de Zadelmakerij betreft
Inzonderheid munten onze Gareelen
uit door prima kwaliteit ei> *eer
goede pasvorm.
Zij worden geheel volgens een oude beproefde methode In eigen
werkplaats vervaardigd. Wij hebben en practische ervaring
van vele jaren.
Speciaal adres voor Breukbanden met èn zonder veer
Notaris A D. v. BERGEIJK,
te Zuidland,
bericht dat de
onder de gemeente DEN BOM
MEL, groot 46 H.A., 94 A,,
KOOP:
per V2 H A.
MASSA
No.
1
410—
13.158.20
No.
2
890—
6254.02
No.
3
900—
3585.60
No.
4
920—
5025.04
No.
5
900—
4417.20
No.
6
860—
3707.16
No.
7
890—
5254.56
No.
8
800—
5606.44
No.
9
810—
4121.28
No.
10
860—
2354.68
No.
11
850—
3158.60
No.
12
880—
3657.28
No.
13
890—
7395.90
No.
14
730—
4149.32
No.
15
770—
8137.36
Totaal 79979.50
De afslag blijft bepaald op
Woensdag 16 December 1936,
nam, 2 uur, in Hotel SPEE, te
Sommelsdljk,
geeft
IRVING*» GIST-TAMINE
b O:
Zenuwaandoeningen
Hoofdpijn - Reumatiek
Zwakte - Slapeloosheid
Digest ie-st oornissen
Bij alle Apothekers en
Drogisten in flacons van
F. 0.75. F. 1.65. en F.3.-,
Thans ook tn den handel
inproefverpakkingenvan
F. 0.30.
Het beste snelwerkende
middel
%t w wielrijder
■mei eischen wag:
9 Denkbaar lichtste loop.
Een vrijloop zonder eenige -wrijving of geruisch,
Een rem, die betrouwbaar is en progressief werkt,
dus niet schokkend.
Een uitrusting, waarvoor zoo fnin mogelijk zorg eri
onderhoud noodig is. En ook geen voortdurenq
schoonhouden, terwijl het rijwiel toch in toonbareri
staat blijft.
Geen gaping bij den overgang van de eené funcfia
in de andere: van aandrijving naar vrijloop; van
vrijloop naar remmen, enz,
Een goed georganiseerde service.
VRIJWIELREMNAAF
het ideaal voor den wielrijder,
/u
Beëedigd Makelaar in Aard
appelen, Groenten en Fruit
LOS- en VERKOOPPLAATS: CENTRALE MARKT JAN VAN
GALENSTRAAT, AMSTERDAM
Uitsluitend Commissieverkoop OUD VERTROUWD ADRES!
Onkosten, commissie, losloon en Marktgeld, 32 cent p, 70 K.G.
Direct na verkoop afrekening en geld per giro of
bij een Bankier op Uwe plaats 1
Pe* telefoon te spreken:
's middags van 1—2 uur en 's avonds van 6—7 uue
Met zijn Leopard Moth
in de Waalhaven gestort
Mist belemmerde landing
Gistermiddag omstreeks kwart Voor
vijf is de heer M. A. G. van der
Leeuw, gedelegeerd-commissaris van
de N.V. Erven Wed. Van Nelle toen hij
met zijn Leopard Moth-toestel van Lon
den kwam, als gevolg van een mislukte
landingsmanoeuvre in de Waalheven ge-
s'ort en verdronken. Het verongelukte
toestel kon eerst na uren worden gelicht.
Mist boven Waalhaven
De heer v. d. Leeuw, die, zooals bekend,,
al zijn zakenreizen met zijn eigen toestel
aflegt, was gistermiddag van he>t vliegveld
van Hastings bij Londen opgestegen. Hij
landde vlot te Ostende en belde van daar
het vliegveld Ypenburg op om betrouwbare
weerberichten.
Hein werd bericht, dat in Vlissingen van
4—10 K.M. zicht was bij een bewolking van
200 a 300 M., dat Waalhaven potdicht zat
van de mist en dat op Ypenburg de toestand
weer veel gunstiger was, omdat er bij laag
hangende bewolking toch goed zicht en geen
mist was. Den vlieger werd geadviseerd om
langs de kust te vliegen, waar het zicht al
tijd beter is dan boven land; op Ypenburg
zou men on zijn komst rekenen.
Het was 'intusschen over vieren geworden
en omdat de schemering langzamerhand zou
vallen werden op Ypenburg de natrium-
obstakel-lichten aangestoken.
Men wist, dat de heer v. d. Leeuw betrek
kelijk snel zijn doei zou kunnen bereiken
omdat zijn toestel, een Waco-vliegtuig met
een zeer sterke motor, een snelheid kon ont
wikkelen van ruim 300 K.M., dal is de snel
heid van Douglas-toeste'.len. Tevergeefs, heeft
men echter op Ypenburg gewacht...
Hoe het ongeluk gebeurde
Het kleine maar snelle toestel, de trots
van zijn bezitter., was toen al veronge
lukt. Kort na half vijf zag een schipper
van een in de Waalhaven liggend sleep-
schip, uit het Westen een klein vliegtuig
aankomen. Het naderde snel en de vlie
ger wilde blijkbaar, hoewel het al begon
te donkeren, op Waalhaven, dat de lan-
dingslichten niet op had, landen.
Boven het vliegveld hing echter een
fcware mistbank, terwijl het boven water
helder zicht was. De schipper zag het
vliegtuig boven liet vliegveld dalen. Op
het laatste oogenblik bemerkte hij echter
blijkbaar, dat hij niet voldoende zicht
had en vlak boven zijn schip gekomen
maakte het vliegtuig een scherpe bodht
naar boven. Daarna gooide de bestuur
der blijkbaar het stuur om, want het
sportvliegluig maakte een scherpe bocht
naar linies. Het was reeds te laat. Het
toestel gleed af en schoot met groote
snelheid te water. De klap van het val
lende toestel was tot ver in den omtrek
te hooren. Door het geweld van den slag
op het wateroppervlak is een der vleu
gels afgebroken. Het toestel zonk.on
middellijk.
i
Te hulp
Po Wacoj was op ongeveer 'IQ M, afstend
van de rij sleepbooten, die tor hoogte van
pier 5 lag, in het water terecht gekomen.
Schipper N. van Schellingerhout, die het
ongeluk voor zijn oogen zag gebeuren, rende
naar de jol, van den kant af was het onge
luk ook gezien en met twee andere mannen
■roeid® hij snel naar de plaats des onlleils
om den vlieger zoo mogelijk hulp te bieden.
Van het vliegtuig was niets meer te
zien. We! borrelde veel lucht naar de
wateroppervlakte en kwam er ook ben
zine boven drijven. Verder niets. De
mannen in de roeiboot keken echter
scherp uil en zagen plotseling een jas
naar boven komen. Ze dachten, dat dit
de vlieger was en grepen er met hun
bootshaak naar. Het was echter niets.
Even later kwam een foudraat met een
kijker naar boven. Na eenigen tijd moest
men de hoop opgeven den vlieger nog
levend terug te zullen zien.
Op dat oogenblik was nog niet bekend, dat
tiet de Leopard Moth van den heer v. d.
Leeuw was, dit was verongelukt. Direct
werd de rivierpolitie gewaarschuwd, die' met
een der booten te hulp kwam. Een sleep
boot van da Volharding was ook opgevaren
en tusschen de beide booten in'werd met-de
dreg gevisoht. Te kwart over vijf kreeg men
het toestel, dat in diep water lag, te pak
ken, doch de dreg schoot weer los. Men
bleef ook met roeibootjes in de omgeving
en om half zes zagen roeiers, dat er behalve
een leeg benzineblik ook een deür van de'
cabine kwam bovendrijven.
Personeel van Waalhaven herkende
daaraan de P.H.V.D.L. het toestel van
den hoer v. d. Leeuw, dat nog wel te
Vlissingen was gemeld, doch waarvan
men sedert niets meer had gehoord.
Het bleek echter niet mogelijk het toestel
zonder hulp van een kraan te bergen. Deze
kwam tegen 9 uur ter plaatse; eerst te half
twee 's nachts na drie mislukte pogingen
kon men in de takels de P.H.V.D.L op
halen.
De vermoedelijke oorzaak
De heeren Tolk, chef van het Vliegveld
Waalhaven en Asjes, de instructeur van de
Nationale Luchtvaartschool, die spoedig
van Ypenburg was overgekomen, konden uit
de getuigenverklaringen opmaken dat de vlie
ger, ziende, dat hij op Waalhaven niet kon
landen, zijn toestel zoo snel heeft omhoog
getrokken, dat het, zooals dit heet, is „over
trokken". Dit beteekent, dat een zoo scherpe
bocht wordt gemaakt, dat het toestel als het
ware op weg is om een looping te maken.
Omdat de hoogte daartoe natuurlijk te ge
ring is, geraakt dan het toestel in een vril'o
en het valt. Het is een bekende fout, die
vooral met sportvliegtuigen wordt gemaakt
en die bijna altijd tot ernstige; gevolgen leidt
Waarom de heer v d. Leeuw tegen het
advies in naar Waalhaven is gegaan, zal
natuurlijk nooit meer kunnen worden opge
lost. Misschien achtte hij het in verband
met de invallende duisternis toch beter naar
Waalhaven te gaan, waar hij goed bekend
is en waar hij ook de landingslichten kent.
Op Ypenburg heeft men geen volledige
nachtverlichting. Toen hij de mistbank be
merkte, heeft hij getracht boven de Waal
haven zelf te komen, waar het zicht beter
wae. Dit is echter niet gelukt.
Toen hot bericht van het ongeluk bekend
word is direct al het personeel van Waal
haven tehulp gesneld. De Geneeskundige
Dienst, die gewaarschuwd werd, kwam met
twee auto's. Ook Dr. v. d. Horn v., d. Bosch
was spoedig ter plaatse.
Nadat zekerheid was verkregen omtrent
het omkomen van den heer-v. d. Leeuw is
mevr. v .d. Leeuw, die haar, man zoo vaak
op zijn vliegtochten vergezelde, direct uit
Derï Haagj .waar de familie seder .eenige
maanden woont, overgekomen. Een tragi
sche bijzonderheid was, dat juist gisteravond
het personeel van v. d. Leeuw een weldadjg-
heidsvoorstelling ten bate van Simavi zou
geven. Een zwart bord bij de zaal heeft de
bezoekers in kennis gesteld van de ramp,
waardoor de voorstelling niet door kon gaan.
M. A. G. v. d. Leeuw
De omgekomen heer M. A. G. v. 'd. Leeuw
was sedert 1 Januari 1935 gedelegeerd
commissaris van de N.V. Erven Wed. Van
Nelle. Te voren was hij firmant. De heer v.
d. Leeuw, die 41 jaar oud is geworden, was
sedert jaren een enthousiast sportvlieger. In
1932 maakte hij zijn groote tochten eerst
naar Boeda Pest, later naar Pisa, dan een
zomervlucht over de Alpen naar Italië. Op
24 November 1932 startte hij in gezelschap
van zijn vrouw met zijn Puth Moth-toestel
van Waalhaven voor een vliegtocht naar
Mombasa in Oost-Afrika. Deze tocht slaagde
uitnemend en op 25 Januari 1933 keerde het
echtpaar in welstand terug, enthousiast op
gewacht door vele vrienden en niet het
minst door hun dochtertje.
In 1934 is Dr. J. J. v. d. Leeuw, een broer
van den thans omgekomen vlieger, op een
vliegtocht naar Kaapstad bij Nairobi veron
gelukt. Deze ramp vermocht niet de belang
stelling van den directeur van Van Nelle te
dooven. Kort geleden had hij zich nog liet
thans verongelukte nieuwe Leopard Moth-
toestel aangeschaft, een gesloten toestel dat
van radio, verwarming en allerlei nieuwe
vindingen was voorzien.
Na een periode van rustiger weer is Maan
dag de wind weer in kracht gaan toeöe-
men, zoodat in den loop van den avond een
fiksche Noordwester-storm kwam opzetten,
die op vele plaatsen hel water hoog op
stuwde. In Rotterdam bijvoorbeeld, hebben
verschillende kaden het Dinsdagmorgen in
de vroegte moeten ontgelden.
De zee was zeer ruw en al spoedig werd
de scheepvaart onder de kust te gevaarlijk.
Te Hoek van Holland moest Maandag
avond om 9 uur de loodsdienst gestaakt
worden, IJ m u i d e n volgde vanmorgen.
Ongevallen ie Den Haag
De sterke wind heeft Dinsdagochtend te
's-Gravenhage twee ongevallen veroor
zaakt.
Om 8 uur werd een bewoner vam ëfe
Trompstraat, die op de fiets in de Thorbee-
kelaan reed; door den wind gegrepen en te
gen een auto geworpen. Met een zware her
senschudding 1 is het slachtoffer door den
Geneesk. Dienst naar het - ziekenhuis aan
den Zuidwal vervoerd.
Een half uur later is in 'de Laan Copes
van Cattenburgh een wielrijdster, wonende
in de Acaciastraat, B. M. V„ omver gewaaid,
tengevolge waarvan zij een ernstige been
breuk bekwam. De G.G.D bracht haar even
eens naar het ziekenhuis Zuidwal.
Tweehonderd schapen verdronken
Tengevolge van 't hooge water zijn in het
Buitendijksche land te Numansdorp
vannacht 200 schapen .verdronken.
Dordt onder water
Ook Dordrecht heeft zijn deel van het
hooge water gekregen. Toen Dinsdagavond
om kwart voor 7 de vloed volkomen was,
wees de peilschaal ruiaa l.V boven de
normal^ hoogwaterstand,
Tengevolge van den hoogen vloed was het
stadsdeel tusschen de rivier en de Voor
straat geheel overstroomd. Het verkeer over
de veren werd daardoor zeer belemmerd.
Immers allen, die van de veerbooten ge
bruik wilden maken, konden slechts over
onder water geloopen straten de veerplank
bereiken. Bovendien lagen de ponten zeer
hoog, zoodat het voor auto's vrijwel ondoen
lijk was de zeer steile brug te beklimmen
en niet zeiden de motoren afsloegen, wat net
verkeer stagneerde. Voetgangers en fietsers
konden over een brug van planken de pont
bereiken. Belangrijke waterschade is in de
overstroomde pakhuizen aangericht. Het
duurde tot ruim negen uur voor het water
weer van de wegen was verdwenen en de
veerponten het zich opgehoopt hebbend ver
keer konden verwerken.
In Z w ij n d r e c h t stond het heele Veer-
plein onder water, zoodat de pont moeilijk
kon aanleggen en een steeds langer worden
de file auto's op de Rotterdamsche pont
stond te wachten om overgezet te worden.
Het water stond bijna tot de dijk en in ver
schillende huizen buitendijks stond heit wa
ter dan ook in de kamers der huizen.
Afdamming te Krimpen a. d. IJssel
doorgebroken
De afdamming van de Sliksloot, f e K r i na
pen a. d. IJssel in werkverschaffing aan
gebracht in verhand met den bouw van een
betonnen brug over de Sliksloothaven, is
Dinsdagavond tengevolge van 't hooge water
doorgebroken. Voor de brug zelf is dit niet
meer gevaarlijk, doch de uitdieping van de
haven tot 3% meter onder N.A.P. was nog
niet in een stadium dat deze afdamming
kon worden gemist. Hiernaast liggen de
in ophooging zijnde riet-gronden, die thans
blank staan. Alle buitendijks gelegen wo
ningen kregen het water in het onderhuis
en kelder. De waterstand was zoo hoog als
in geen jaren is voorgekomen. Op enkele
plaatsen stond het slechts een halve meter
van de kruin van den IJsseldijk.
De schade op de kust
Zandvoorf is door het stormweer
ernstig geteisterd, daar er voor dui
zenden guldens schade op het strand
te herstellen vallen.
Het bekende noorderbad is zeer zwaar
door het noodweer getroffen, daar het
zwembassin en het bootjesbassin op het
punt van invallen staan. De zee heeft n.l.
zulke gaten in de duinreep geslagen, dat er
niet veel meer noodig is om de beide bas
sins geheel te verwoesten.
Vijf consumptietenten, welke over het
strand verspreid stonden, zijn eenvoudig
weggevaagd, enkele van deze tenten be
vatten veel inventaris.
Voorts stond Dinsdag de ijzeren dam ter
bescherming van het Zuiderbad op het
punt van bezwijken. De zee sloeg huizen
hoog over den damwand heen, waardoor
zelfs ijzeren balken finaal door midden
braken en wegsloegen.
De duinreep is zeer zwaar beschadigd,
op sommige plaatsen zijn gaten van vijf
meter geslagen, waardoor het duin geheel
ondergraven is. Het strand is vrijwel on
begaanbaar, want overal liggen tonnen,
houten palen, balken en prikkeldraad.
Gaten in zeedijk bij Den Helder
In den zeedijk tusschen Den Helder en
Huisduinen is op drie plaatsen eein gat
in de steenen glooiing geslagen, waardoor
op die plaatsen der gemetselde straatweg
langs den dijk ondermijnd is.
Bij Huisduinen zijn de duinen over een
breedte van 4 a 5 meter weggeslagen.
Duinenrij te Oostvoorne
gedeeltelijk vernield
Maandag is door de zware N.W storm van
de duinen nabij de Boulevard ten hoogte
van den speeltuin „Vreewijk" te Oostvoorne
een gedeelte van ruim 20 meter weggeslagen
Daar bij terugkomend hoog getij groote
kans bestond op het inzinken en wegspoelen
van een gedeelte van de Boulevard is het
gat in de duinenrij met zakken zand gedicht
zoodat het gevaar voor het oogenblik is ge
keerd,
Russisch stoomschip in
moeilijkheden
Bij de bank „Oosterzand" voor anker gegaan
Het Russisch vrachtschip „Balhash",
dat zich. 15 mijl bewesten den N. Wa
terweg bevindt, drijft met gebroken
stuurgerei rond en heeft om sleepboot
hulp geseind, zoo meldde men ons
gisteravond.
De sleepboot „Oostzee" van L Smit
en Co., is tot assistentie uitgevaren.
Het in nood verkeerende schip bevond zich
Dinsdagnacht te half 1 in een hachelijke po
sitie. Het was nl. op W/z mijl N.W. verwij
derd van de buitengewoon gevaarlijke bank
Oosterzand, tusschen Goeree en Schouwen.
Het schip had daar, om verder afdrijven te
voorkomen, het anker uitgeworpen, doch het
was de vraag, of dit het houden zou. Een
geruststellende omstandigheid was echter,
dat de sleepboot „Oostzee" dicht bij den Rus
lag. Men verwachtte dat deze er spoedig in
zou slagen een verbinding met het schip tot
stand te brengen.
Om half drie Dinsdagnacht verkeerde ver
keerde de „Balhash" nog steeds in dezelfde
gevaarlijke positie. De „Oostzee" was er nog
niet in geslaagd een verbinding met het
schip tot stand te brengen, en, hoewel het
anker het nog steeds had kunnen houden,
maakte men zich hier toch ongerust over
den afloop, aangezien de storm onvermin
derd aanhield, zelfs nog iets hooger was ge
worden, en bij een breken van de ankerket
ting de Balhash jn een oogwenk op de kust
zou zitten. Naar schatting meet de Balhash
2100 ton. Het schip was niet bestemd voor
Rotterdam en heeft klaarblijkelijk gepoogd
daar voor den storm een toevlucht te zoe
ken.
Op sleeptouw genomen
Het Russ. s.s. Balhalsh ïs Woensdagoch
tend na verlies van zijn beide anders door
de sleepboot Oostzee bij de Hinderribben op
sleeptouw genomen. Het vaartuig zet koers
naar de Nieuwe Waterweg.
Op strekdam te IJmuiden
geloopen
Woensdagmorgen met schade
vlot gebracht
Het Noorsche Motortankschip „O. A
Knudsen", geladen met olie,had Dinsdag
middag omstreeks vijf uur tijdens den
storm de haven van IJmuiden verlaten.
Reeds was de loods van boord, toen,
nog voordat het schip buiten was, de
gezagvoerder het raadzaam achtte bin
nen te blijven.
Nabij den havenmond seinde de ge
zagvoerder opnieuw om een loods ten
einde hem weer naar binnen te bren
gen. Doch voordat deze aan boord was,
geraakte het schip reeds in moeilijk
heden. De kapitein slaagde er niet in
het groote schip rond te krijgen, het
geen tot gevolg had, dat het naar de
zuiderpier tftoff,
Aanvankelijk weigerde de kapitein
sleepboot-assistentie, doch ziende, dat hij
groot gevaar liep op het strand of op da
pier te loopen, veranderde hij spoedig van
besluit. Onmiddellijk maakten twee sleep'
booten van Wijsmuller die reeds naar da
buitenhaven waren gestoomd, vast, terwijl
terwijl een derde sleepboot in de nabijheid
bleef liggen. Dit alles 'geschiedde met buiig
stormweer, tenvijl het water reeds vallen'
de was, zoodat het werk van de sleep
booten groote moeilijkheden opleverde. Ge*
ruimen tijd heeft men getracht de „O. A.
Knudsen" in goede positie te krijgen, doch
hierin slaagde men niet.
Omstreeks half zeven is het schip mei
het achtereind op den zuiderstrekdam ge-
loopen, dwars op de steenen, met den boeg
naar het Noorden gericht. Geleidelijk
kwam het echter evenwijdig met den strek'
dam te liggen.
Om negen uur waren de sleepbooten er
nog niet in geslaagd het schip vlot te
trekken. -Aangezien het eerst Woensdagoch
tend zes uur hoog water zou zijn, acht
men de kans niet groot, dat de sleepbooten
er voor dit tijdstip in zouden slagen het
schip vlot te krijgen. De mogelijkheid is
niet uitgesloten, dat de „O. A. Knudsen"
toen zij op de strekdam liep, beschadigd is.
De motorreddingboot van de Noord- en
Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij,
de „Neeltjo Jacoba" is nog een oogenblik
uitgevaren om poolshoogte te nemen. Zij
behoefde, daar er voor de bemanning van
de „O. A. Knudsen" niet het geringste ge--
vaar bestond, geen dienst te doen en is
daarna teruggekeerd.
Het schip vlotgesleept
Woensdagmorgen te 4.50 u. te het Noor
sche tank-motorschip „O. A. Knudsen"
door de sleepbooten „Hector", „Nestor",
„Stentor" en „Utrecht" vlotgesleept en
binnen de sluizen te IJmuiden ge
bracht.
OP ZONDAG 6 DECEMBER
NED. HERV. KERK
Den Bommel: 9^ u. en 6 u. Da Langhout
Vim. H. Doop
Dirksiamd: 9.30 u en 6 u. Ds van der Wal
Goedereede: Vm. Ds Labrie
Herkinigten: 9.30 u. Ds van Asoh, vain Som*
melsdSjk. H. Doop. Coll. Wediuwen- en
TOeeaewbeurs Classis Brielle. 6 u, de heer
Overweel
Melissant: Vm. Leendienst; nam. Da
van Wingerden, H. Doop
Middelharnis: Voorm. en 's avonds de heel
De Pater, van Haastrecht.
Voorbereiding H. A.
Dinsdagavond 6.30 u. Bij'bellefciing
Nieuwe Tonge: 9.30 u. Ds Hovius, van Oud'
dorp. H. Doop. 6 u. Leesdienst
Ouddorp: Voorm. en nam. Ds Hovius
Oude Tonge. 9% u. en 6 u. Ds Verkerk
Sommslsdijk: Vm. Leesdienst. 's av. Da
van Asch
Stellendam: 's Avonds Ds Labrie, vafl
Goodereode. H. Doop
GEREF. KERK
Den Bommel9.39 u. en 2 u. Leesdienst
Middelharnis: Vm. en 's avonds Ds ZrtlstrS
Ouddorp: Voorm. en nam. Leesdienst
CHR. GEREF. KERK
Middelharnis: Vm. en 's avonds Ds Laman
GEREF. GEMEENTE
DirksJand: 9.30 u. en 6 u. Leesdienst
Herkingen: 9.30 u„ 2 u. en 6 u. Leesdienst
Middelharnis: Vm. en 's avonds Leesdienst
Ouddorp: Vm. en nam. Leesdienst
OUD-GEREF. GEMEENTE
Oude Tonge: 9 u. en 2 u. Leesdienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Jöj>, Of jfoabgs