SCHOIISTLEIMIITELS LiiUJ F •i i DIENSTREGELING E. HARTOGS ZN. J. H. DIJKERS Abonneert U on ons blad Sportvlieger Van verongelukt der Leeuw MAAS EN SCHELDEBODE ZATERDAG 5 DECEMBER 1936 Advententien BOEREN LEENBANK „OUDDORP" ALLERAARDIGSTE SOLIDE PLATED ZILVEREN f ARTIKELEN Middelharnis-Rotterdam v.v. via Vlaardingen BOOMPJES Jonge Hennen en Jonge Eendén HOENDERPARK „BOSCHLAAN" - BARNEVELD - Tel. 114 Niettegenstaande onze goede kwaliteiten en zeep lage prijzen VERLOVINGSRINGEN ZANDPAD MIDDELHARNIS AAM BEIEN DE SALAMANDER Kipstraat 59 Rotterdam Het merk dat füernovan staat Waarborgt Ntfrlanda' Fabrikant IN ALLE PRIJZEN DE ELECTR. STEENHOUWERIJ GEBRS. BOER OUDE DIJK 175 ROTTERDAM VOORSTRAAT - SOMMELSOIJK Schoenhandel Zadelmakerij Hofstede „WELTEVREDEN" met Landerijen is ingezet GIST IS LEVEN Aan -al deze eischen voldoet Torpedo ten volle. «JAC* KNOOP DACOSTASTRAAT 16, AMSTERDAM, Telefoon 81431 EEN NIEUWE NOORDWESTER STORM NOORSCH STOOMSCHIP IN MOEILIJKHEDEN PREDIKBEURTEN De Pank leent gelden aan leden tegen 4y2 's-jaars. Zij neemt gelden op tegen 314 's-jaars ook van niet-leden. Voorschotten kunnen dagelijks worden aangevraagd bij een der leden van het bestuur. Kantooruren 3, 17 en 31 Doe. des n.m. van 6—8 uur, ten huize van den Kassier, VAN OOSTENBRUGGE. iPcputairepryXetv Groot couvert 2.20 Klein couvert 2,00 Kinderpaplepel 0-90 Croquetschep 2,90 Kinderdrinkbeker 2.50 Cakeprikker 1.45 Moderne servetbanden 105 Maggihouders 1.25 12 Bloemlepels 5.25 12 Taartvorkjes 7.25 Wellner Cassette, inhoud 6 couverts soep-, sau groente- en aardappel lepel, corr pleet 9.70 JUWELIER.TEL.56657 1 BINNENWEG 37ROTTERDAM 1 51ECHW00REHD? Bet»» hooron, ntauw levensg»- luk schenkt tl de nieuwste vinding: S0N0T0NE voor beengslet- dlng Vraagt gratt. brochure ol demon stratie cao tlrma WEemitTi AMSTERDAM Oai$ SsttgtUbtei S S.S. „MIDDELHARNIS" AANVANGENDE 4 NOV. 1936 Van MIDDELBARNIS: (behalve Feestdagen)* Op Maandag en Dinsdag V. Mid- delharnis 4.30 vjm. A. Vlaardin gen 7.00 vjn." A. Rotterdam 8.00. van. Overige dagen (beh. Zon- en Feestdagen)* V. Middelharnis 6.40 V.m. A. Vlaardingen 9.10 v.m.*** A. Rob terdara 10.00 v.m. A. Brielle 10.35 v.m.X Van ROTTERDAM: (behalve Feestdagen)* Op Maandag en Dinsdag V. Rot terdam 2.15 n.m. V. Vlaardingen 3.00 n.m.t A. Middelh. 6.30 n.m. Overige dagen (beh. Zon. en Feestdagen) Van 4 November t.m. 30 Januari V. Rotterdam 2.15 n.m.. V. Vlaar dingen 3.00 n.m. t V. Brielle 1.30 n.m. X§§ A. Middelharnis 5.30 n.m. Vanal 3 Februari: V. Rotterdam 3.15 n.m. V. Vlaar dingen 4.00 n.m. ff V. Brielle 2.25 mm. X§. A. Middelharnis 6.30 mm. In aansluiting op den trein van 7.24 v.m. en 7.07 v.m. van Vlaardingen (station). In aansluiting op den trein van 9.24 v.m. en 9.36 v.m. vaD Vlaardingen (Station), t In aansluiting op den trein van 14.36 (2.36 n.m.) en 14.54 (2.54 n.m.) te Vlaard. (Station), tt In aansluiting op den trein van 15.39 (3.39 n.m.) en 15.54 (3.54 n.m.) te Vlaard.(Station). X Te Vlaardingen overstappen. Op Zaterdag 1.30 n.m. Alleen op Zaterdag. Als Feestdagen zijn te beschou wen: Nieuwjaarsdag. 2e Paascb- dag, Hemelvaartsdag, 2e Pink sterdag en de beide Kerstdagen. DE AANLEGPLAATS VAN BOVENGENOEMDE STOOM- BOOTDIENST TE ROTTERDAM IS ichnin tegenover de Reederijsti. PRIMA PRIMA met 8 DAGEN VRIJ ZICHT. PLUIMVEEHOUDERS! Neemt het zekere voor het onzekere. Kijkt op geen 5 cent en koopt kwaliteitsdieren uit BOSCHLAAN's HOENDERBEDRIJF, Pluimveecentrum, Barneveld. Witte Legh., Excheq. Legh, Patrijs Legh. R. Isl. Reds, Barnevel ders 6 mnd ƒ1.15 p 6t, 6% mnd. ƒ1.20 p st, 7 mnd 1.30 p st. Witte Legh. ai'st. verm. br '35 a. en t. de leg 70 ct per stuk Excheq. Legh., Patr. Legh. br '35 a en t, de leg 75 ct p st. Rh. Isl. Rcds en Barnevelders br. '35 a 80 ct p st. Nog eenige duizenden schitterende Khaki Campb. raseend. afstamm. boven 300 eieren, uitsluitend eigen fok, 6 mnd. oud 80 ct p st. Witte Indische Loopeenden 6 mnd. 85 ct p st. Alles kerngezond a. en t de leg en van hoogen legstam gefokt. Vrije zichtb. verp. Vanaf 12 stuks franco onder remb. Beleefd aanbevelend: blijven wij doorgaan bij aankoop van ten minste 5.een LEPELTJE CADEAU te geven met de beeltenis van Prinses JULIANA en Prins BERNHARD ONZE SORTEERING is dermate uitgebreid, dat U nergens grooter keuze vindt. TELEFOON 25 ONZE ZALF bestrijdt deze met succes! TELEFOON 56731 Tegen Inzending van 25 ct, ontvangt U onze brochure en gratis prijscourant Te bereiken met lijn 5, 15 en 16. TELEF. 11005 Gevestigd sedert 1752 - Telef. 232 Met stijgend succes leveren wij alles nat de Zadelmakerij betreft Inzonderheid munten onze Gareelen uit door prima kwaliteit ei> *eer goede pasvorm. Zij worden geheel volgens een oude beproefde methode In eigen werkplaats vervaardigd. Wij hebben en practische ervaring van vele jaren. Speciaal adres voor Breukbanden met èn zonder veer Notaris A D. v. BERGEIJK, te Zuidland, bericht dat de onder de gemeente DEN BOM MEL, groot 46 H.A., 94 A,, KOOP: per V2 H A. MASSA No. 1 410— 13.158.20 No. 2 890— 6254.02 No. 3 900— 3585.60 No. 4 920— 5025.04 No. 5 900— 4417.20 No. 6 860— 3707.16 No. 7 890— 5254.56 No. 8 800— 5606.44 No. 9 810— 4121.28 No. 10 860— 2354.68 No. 11 850— 3158.60 No. 12 880— 3657.28 No. 13 890— 7395.90 No. 14 730— 4149.32 No. 15 770— 8137.36 Totaal 79979.50 De afslag blijft bepaald op Woensdag 16 December 1936, nam, 2 uur, in Hotel SPEE, te Sommelsdljk, geeft IRVING*» GIST-TAMINE b O: Zenuwaandoeningen Hoofdpijn - Reumatiek Zwakte - Slapeloosheid Digest ie-st oornissen Bij alle Apothekers en Drogisten in flacons van F. 0.75. F. 1.65. en F.3.-, Thans ook tn den handel inproefverpakkingenvan F. 0.30. Het beste snelwerkende middel %t w wielrijder ■mei eischen wag: 9 Denkbaar lichtste loop. Een vrijloop zonder eenige -wrijving of geruisch, Een rem, die betrouwbaar is en progressief werkt, dus niet schokkend. Een uitrusting, waarvoor zoo fnin mogelijk zorg eri onderhoud noodig is. En ook geen voortdurenq schoonhouden, terwijl het rijwiel toch in toonbareri staat blijft. Geen gaping bij den overgang van de eené funcfia in de andere: van aandrijving naar vrijloop; van vrijloop naar remmen, enz, Een goed georganiseerde service. VRIJWIELREMNAAF het ideaal voor den wielrijder, /u Beëedigd Makelaar in Aard appelen, Groenten en Fruit LOS- en VERKOOPPLAATS: CENTRALE MARKT JAN VAN GALENSTRAAT, AMSTERDAM Uitsluitend Commissieverkoop OUD VERTROUWD ADRES! Onkosten, commissie, losloon en Marktgeld, 32 cent p, 70 K.G. Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier op Uwe plaats 1 Pe* telefoon te spreken: 's middags van 1—2 uur en 's avonds van 6—7 uue Met zijn Leopard Moth in de Waalhaven gestort Mist belemmerde landing Gistermiddag omstreeks kwart Voor vijf is de heer M. A. G. van der Leeuw, gedelegeerd-commissaris van de N.V. Erven Wed. Van Nelle toen hij met zijn Leopard Moth-toestel van Lon den kwam, als gevolg van een mislukte landingsmanoeuvre in de Waalheven ge- s'ort en verdronken. Het verongelukte toestel kon eerst na uren worden gelicht. Mist boven Waalhaven De heer v. d. Leeuw, die, zooals bekend,, al zijn zakenreizen met zijn eigen toestel aflegt, was gistermiddag van he>t vliegveld van Hastings bij Londen opgestegen. Hij landde vlot te Ostende en belde van daar het vliegveld Ypenburg op om betrouwbare weerberichten. Hein werd bericht, dat in Vlissingen van 4—10 K.M. zicht was bij een bewolking van 200 a 300 M., dat Waalhaven potdicht zat van de mist en dat op Ypenburg de toestand weer veel gunstiger was, omdat er bij laag hangende bewolking toch goed zicht en geen mist was. Den vlieger werd geadviseerd om langs de kust te vliegen, waar het zicht al tijd beter is dan boven land; op Ypenburg zou men on zijn komst rekenen. Het was 'intusschen over vieren geworden en omdat de schemering langzamerhand zou vallen werden op Ypenburg de natrium- obstakel-lichten aangestoken. Men wist, dat de heer v. d. Leeuw betrek kelijk snel zijn doei zou kunnen bereiken omdat zijn toestel, een Waco-vliegtuig met een zeer sterke motor, een snelheid kon ont wikkelen van ruim 300 K.M., dal is de snel heid van Douglas-toeste'.len. Tevergeefs, heeft men echter op Ypenburg gewacht... Hoe het ongeluk gebeurde Het kleine maar snelle toestel, de trots van zijn bezitter., was toen al veronge lukt. Kort na half vijf zag een schipper van een in de Waalhaven liggend sleep- schip, uit het Westen een klein vliegtuig aankomen. Het naderde snel en de vlie ger wilde blijkbaar, hoewel het al begon te donkeren, op Waalhaven, dat de lan- dingslichten niet op had, landen. Boven het vliegveld hing echter een fcware mistbank, terwijl het boven water helder zicht was. De schipper zag het vliegtuig boven liet vliegveld dalen. Op het laatste oogenblik bemerkte hij echter blijkbaar, dat hij niet voldoende zicht had en vlak boven zijn schip gekomen maakte het vliegtuig een scherpe bodht naar boven. Daarna gooide de bestuur der blijkbaar het stuur om, want het sportvliegluig maakte een scherpe bocht naar linies. Het was reeds te laat. Het toestel gleed af en schoot met groote snelheid te water. De klap van het val lende toestel was tot ver in den omtrek te hooren. Door het geweld van den slag op het wateroppervlak is een der vleu gels afgebroken. Het toestel zonk.on middellijk. i Te hulp Po Wacoj was op ongeveer 'IQ M, afstend van de rij sleepbooten, die tor hoogte van pier 5 lag, in het water terecht gekomen. Schipper N. van Schellingerhout, die het ongeluk voor zijn oogen zag gebeuren, rende naar de jol, van den kant af was het onge luk ook gezien en met twee andere mannen ■roeid® hij snel naar de plaats des onlleils om den vlieger zoo mogelijk hulp te bieden. Van het vliegtuig was niets meer te zien. We! borrelde veel lucht naar de wateroppervlakte en kwam er ook ben zine boven drijven. Verder niets. De mannen in de roeiboot keken echter scherp uil en zagen plotseling een jas naar boven komen. Ze dachten, dat dit de vlieger was en grepen er met hun bootshaak naar. Het was echter niets. Even later kwam een foudraat met een kijker naar boven. Na eenigen tijd moest men de hoop opgeven den vlieger nog levend terug te zullen zien. Op dat oogenblik was nog niet bekend, dat tiet de Leopard Moth van den heer v. d. Leeuw was, dit was verongelukt. Direct werd de rivierpolitie gewaarschuwd, die' met een der booten te hulp kwam. Een sleep boot van da Volharding was ook opgevaren en tusschen de beide booten in'werd met-de dreg gevisoht. Te kwart over vijf kreeg men het toestel, dat in diep water lag, te pak ken, doch de dreg schoot weer los. Men bleef ook met roeibootjes in de omgeving en om half zes zagen roeiers, dat er behalve een leeg benzineblik ook een deür van de' cabine kwam bovendrijven. Personeel van Waalhaven herkende daaraan de P.H.V.D.L. het toestel van den hoer v. d. Leeuw, dat nog wel te Vlissingen was gemeld, doch waarvan men sedert niets meer had gehoord. Het bleek echter niet mogelijk het toestel zonder hulp van een kraan te bergen. Deze kwam tegen 9 uur ter plaatse; eerst te half twee 's nachts na drie mislukte pogingen kon men in de takels de P.H.V.D.L op halen. De vermoedelijke oorzaak De heeren Tolk, chef van het Vliegveld Waalhaven en Asjes, de instructeur van de Nationale Luchtvaartschool, die spoedig van Ypenburg was overgekomen, konden uit de getuigenverklaringen opmaken dat de vlie ger, ziende, dat hij op Waalhaven niet kon landen, zijn toestel zoo snel heeft omhoog getrokken, dat het, zooals dit heet, is „over trokken". Dit beteekent, dat een zoo scherpe bocht wordt gemaakt, dat het toestel als het ware op weg is om een looping te maken. Omdat de hoogte daartoe natuurlijk te ge ring is, geraakt dan het toestel in een vril'o en het valt. Het is een bekende fout, die vooral met sportvliegtuigen wordt gemaakt en die bijna altijd tot ernstige; gevolgen leidt Waarom de heer v d. Leeuw tegen het advies in naar Waalhaven is gegaan, zal natuurlijk nooit meer kunnen worden opge lost. Misschien achtte hij het in verband met de invallende duisternis toch beter naar Waalhaven te gaan, waar hij goed bekend is en waar hij ook de landingslichten kent. Op Ypenburg heeft men geen volledige nachtverlichting. Toen hij de mistbank be merkte, heeft hij getracht boven de Waal haven zelf te komen, waar het zicht beter wae. Dit is echter niet gelukt. Toen hot bericht van het ongeluk bekend word is direct al het personeel van Waal haven tehulp gesneld. De Geneeskundige Dienst, die gewaarschuwd werd, kwam met twee auto's. Ook Dr. v. d. Horn v., d. Bosch was spoedig ter plaatse. Nadat zekerheid was verkregen omtrent het omkomen van den heer-v. d. Leeuw is mevr. v .d. Leeuw, die haar, man zoo vaak op zijn vliegtochten vergezelde, direct uit Derï Haagj .waar de familie seder .eenige maanden woont, overgekomen. Een tragi sche bijzonderheid was, dat juist gisteravond het personeel van v. d. Leeuw een weldadjg- heidsvoorstelling ten bate van Simavi zou geven. Een zwart bord bij de zaal heeft de bezoekers in kennis gesteld van de ramp, waardoor de voorstelling niet door kon gaan. M. A. G. v. d. Leeuw De omgekomen heer M. A. G. v. 'd. Leeuw was sedert 1 Januari 1935 gedelegeerd commissaris van de N.V. Erven Wed. Van Nelle. Te voren was hij firmant. De heer v. d. Leeuw, die 41 jaar oud is geworden, was sedert jaren een enthousiast sportvlieger. In 1932 maakte hij zijn groote tochten eerst naar Boeda Pest, later naar Pisa, dan een zomervlucht over de Alpen naar Italië. Op 24 November 1932 startte hij in gezelschap van zijn vrouw met zijn Puth Moth-toestel van Waalhaven voor een vliegtocht naar Mombasa in Oost-Afrika. Deze tocht slaagde uitnemend en op 25 Januari 1933 keerde het echtpaar in welstand terug, enthousiast op gewacht door vele vrienden en niet het minst door hun dochtertje. In 1934 is Dr. J. J. v. d. Leeuw, een broer van den thans omgekomen vlieger, op een vliegtocht naar Kaapstad bij Nairobi veron gelukt. Deze ramp vermocht niet de belang stelling van den directeur van Van Nelle te dooven. Kort geleden had hij zich nog liet thans verongelukte nieuwe Leopard Moth- toestel aangeschaft, een gesloten toestel dat van radio, verwarming en allerlei nieuwe vindingen was voorzien. Na een periode van rustiger weer is Maan dag de wind weer in kracht gaan toeöe- men, zoodat in den loop van den avond een fiksche Noordwester-storm kwam opzetten, die op vele plaatsen hel water hoog op stuwde. In Rotterdam bijvoorbeeld, hebben verschillende kaden het Dinsdagmorgen in de vroegte moeten ontgelden. De zee was zeer ruw en al spoedig werd de scheepvaart onder de kust te gevaarlijk. Te Hoek van Holland moest Maandag avond om 9 uur de loodsdienst gestaakt worden, IJ m u i d e n volgde vanmorgen. Ongevallen ie Den Haag De sterke wind heeft Dinsdagochtend te 's-Gravenhage twee ongevallen veroor zaakt. Om 8 uur werd een bewoner vam ëfe Trompstraat, die op de fiets in de Thorbee- kelaan reed; door den wind gegrepen en te gen een auto geworpen. Met een zware her senschudding 1 is het slachtoffer door den Geneesk. Dienst naar het - ziekenhuis aan den Zuidwal vervoerd. Een half uur later is in 'de Laan Copes van Cattenburgh een wielrijdster, wonende in de Acaciastraat, B. M. V„ omver gewaaid, tengevolge waarvan zij een ernstige been breuk bekwam. De G.G.D bracht haar even eens naar het ziekenhuis Zuidwal. Tweehonderd schapen verdronken Tengevolge van 't hooge water zijn in het Buitendijksche land te Numansdorp vannacht 200 schapen .verdronken. Dordt onder water Ook Dordrecht heeft zijn deel van het hooge water gekregen. Toen Dinsdagavond om kwart voor 7 de vloed volkomen was, wees de peilschaal ruiaa l.V boven de normal^ hoogwaterstand, Tengevolge van den hoogen vloed was het stadsdeel tusschen de rivier en de Voor straat geheel overstroomd. Het verkeer over de veren werd daardoor zeer belemmerd. Immers allen, die van de veerbooten ge bruik wilden maken, konden slechts over onder water geloopen straten de veerplank bereiken. Bovendien lagen de ponten zeer hoog, zoodat het voor auto's vrijwel ondoen lijk was de zeer steile brug te beklimmen en niet zeiden de motoren afsloegen, wat net verkeer stagneerde. Voetgangers en fietsers konden over een brug van planken de pont bereiken. Belangrijke waterschade is in de overstroomde pakhuizen aangericht. Het duurde tot ruim negen uur voor het water weer van de wegen was verdwenen en de veerponten het zich opgehoopt hebbend ver keer konden verwerken. In Z w ij n d r e c h t stond het heele Veer- plein onder water, zoodat de pont moeilijk kon aanleggen en een steeds langer worden de file auto's op de Rotterdamsche pont stond te wachten om overgezet te worden. Het water stond bijna tot de dijk en in ver schillende huizen buitendijks stond heit wa ter dan ook in de kamers der huizen. Afdamming te Krimpen a. d. IJssel doorgebroken De afdamming van de Sliksloot, f e K r i na pen a. d. IJssel in werkverschaffing aan gebracht in verhand met den bouw van een betonnen brug over de Sliksloothaven, is Dinsdagavond tengevolge van 't hooge water doorgebroken. Voor de brug zelf is dit niet meer gevaarlijk, doch de uitdieping van de haven tot 3% meter onder N.A.P. was nog niet in een stadium dat deze afdamming kon worden gemist. Hiernaast liggen de in ophooging zijnde riet-gronden, die thans blank staan. Alle buitendijks gelegen wo ningen kregen het water in het onderhuis en kelder. De waterstand was zoo hoog als in geen jaren is voorgekomen. Op enkele plaatsen stond het slechts een halve meter van de kruin van den IJsseldijk. De schade op de kust Zandvoorf is door het stormweer ernstig geteisterd, daar er voor dui zenden guldens schade op het strand te herstellen vallen. Het bekende noorderbad is zeer zwaar door het noodweer getroffen, daar het zwembassin en het bootjesbassin op het punt van invallen staan. De zee heeft n.l. zulke gaten in de duinreep geslagen, dat er niet veel meer noodig is om de beide bas sins geheel te verwoesten. Vijf consumptietenten, welke over het strand verspreid stonden, zijn eenvoudig weggevaagd, enkele van deze tenten be vatten veel inventaris. Voorts stond Dinsdag de ijzeren dam ter bescherming van het Zuiderbad op het punt van bezwijken. De zee sloeg huizen hoog over den damwand heen, waardoor zelfs ijzeren balken finaal door midden braken en wegsloegen. De duinreep is zeer zwaar beschadigd, op sommige plaatsen zijn gaten van vijf meter geslagen, waardoor het duin geheel ondergraven is. Het strand is vrijwel on begaanbaar, want overal liggen tonnen, houten palen, balken en prikkeldraad. Gaten in zeedijk bij Den Helder In den zeedijk tusschen Den Helder en Huisduinen is op drie plaatsen eein gat in de steenen glooiing geslagen, waardoor op die plaatsen der gemetselde straatweg langs den dijk ondermijnd is. Bij Huisduinen zijn de duinen over een breedte van 4 a 5 meter weggeslagen. Duinenrij te Oostvoorne gedeeltelijk vernield Maandag is door de zware N.W storm van de duinen nabij de Boulevard ten hoogte van den speeltuin „Vreewijk" te Oostvoorne een gedeelte van ruim 20 meter weggeslagen Daar bij terugkomend hoog getij groote kans bestond op het inzinken en wegspoelen van een gedeelte van de Boulevard is het gat in de duinenrij met zakken zand gedicht zoodat het gevaar voor het oogenblik is ge keerd, Russisch stoomschip in moeilijkheden Bij de bank „Oosterzand" voor anker gegaan Het Russisch vrachtschip „Balhash", dat zich. 15 mijl bewesten den N. Wa terweg bevindt, drijft met gebroken stuurgerei rond en heeft om sleepboot hulp geseind, zoo meldde men ons gisteravond. De sleepboot „Oostzee" van L Smit en Co., is tot assistentie uitgevaren. Het in nood verkeerende schip bevond zich Dinsdagnacht te half 1 in een hachelijke po sitie. Het was nl. op W/z mijl N.W. verwij derd van de buitengewoon gevaarlijke bank Oosterzand, tusschen Goeree en Schouwen. Het schip had daar, om verder afdrijven te voorkomen, het anker uitgeworpen, doch het was de vraag, of dit het houden zou. Een geruststellende omstandigheid was echter, dat de sleepboot „Oostzee" dicht bij den Rus lag. Men verwachtte dat deze er spoedig in zou slagen een verbinding met het schip tot stand te brengen. Om half drie Dinsdagnacht verkeerde ver keerde de „Balhash" nog steeds in dezelfde gevaarlijke positie. De „Oostzee" was er nog niet in geslaagd een verbinding met het schip tot stand te brengen, en, hoewel het anker het nog steeds had kunnen houden, maakte men zich hier toch ongerust over den afloop, aangezien de storm onvermin derd aanhield, zelfs nog iets hooger was ge worden, en bij een breken van de ankerket ting de Balhash jn een oogwenk op de kust zou zitten. Naar schatting meet de Balhash 2100 ton. Het schip was niet bestemd voor Rotterdam en heeft klaarblijkelijk gepoogd daar voor den storm een toevlucht te zoe ken. Op sleeptouw genomen Het Russ. s.s. Balhalsh ïs Woensdagoch tend na verlies van zijn beide anders door de sleepboot Oostzee bij de Hinderribben op sleeptouw genomen. Het vaartuig zet koers naar de Nieuwe Waterweg. Op strekdam te IJmuiden geloopen Woensdagmorgen met schade vlot gebracht Het Noorsche Motortankschip „O. A Knudsen", geladen met olie,had Dinsdag middag omstreeks vijf uur tijdens den storm de haven van IJmuiden verlaten. Reeds was de loods van boord, toen, nog voordat het schip buiten was, de gezagvoerder het raadzaam achtte bin nen te blijven. Nabij den havenmond seinde de ge zagvoerder opnieuw om een loods ten einde hem weer naar binnen te bren gen. Doch voordat deze aan boord was, geraakte het schip reeds in moeilijk heden. De kapitein slaagde er niet in het groote schip rond te krijgen, het geen tot gevolg had, dat het naar de zuiderpier tftoff, Aanvankelijk weigerde de kapitein sleepboot-assistentie, doch ziende, dat hij groot gevaar liep op het strand of op da pier te loopen, veranderde hij spoedig van besluit. Onmiddellijk maakten twee sleep' booten van Wijsmuller die reeds naar da buitenhaven waren gestoomd, vast, terwijl terwijl een derde sleepboot in de nabijheid bleef liggen. Dit alles 'geschiedde met buiig stormweer, tenvijl het water reeds vallen' de was, zoodat het werk van de sleep booten groote moeilijkheden opleverde. Ge* ruimen tijd heeft men getracht de „O. A. Knudsen" in goede positie te krijgen, doch hierin slaagde men niet. Omstreeks half zeven is het schip mei het achtereind op den zuiderstrekdam ge- loopen, dwars op de steenen, met den boeg naar het Noorden gericht. Geleidelijk kwam het echter evenwijdig met den strek' dam te liggen. Om negen uur waren de sleepbooten er nog niet in geslaagd het schip vlot te trekken. -Aangezien het eerst Woensdagoch tend zes uur hoog water zou zijn, acht men de kans niet groot, dat de sleepbooten er voor dit tijdstip in zouden slagen het schip vlot te krijgen. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de „O. A. Knudsen" toen zij op de strekdam liep, beschadigd is. De motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij, de „Neeltjo Jacoba" is nog een oogenblik uitgevaren om poolshoogte te nemen. Zij behoefde, daar er voor de bemanning van de „O. A. Knudsen" niet het geringste ge-- vaar bestond, geen dienst te doen en is daarna teruggekeerd. Het schip vlotgesleept Woensdagmorgen te 4.50 u. te het Noor sche tank-motorschip „O. A. Knudsen" door de sleepbooten „Hector", „Nestor", „Stentor" en „Utrecht" vlotgesleept en binnen de sluizen te IJmuiden ge bracht. OP ZONDAG 6 DECEMBER NED. HERV. KERK Den Bommel: 9^ u. en 6 u. Da Langhout Vim. H. Doop Dirksiamd: 9.30 u en 6 u. Ds van der Wal Goedereede: Vm. Ds Labrie Herkinigten: 9.30 u. Ds van Asoh, vain Som* melsdSjk. H. Doop. Coll. Wediuwen- en TOeeaewbeurs Classis Brielle. 6 u, de heer Overweel Melissant: Vm. Leendienst; nam. Da van Wingerden, H. Doop Middelharnis: Voorm. en 's avonds de heel De Pater, van Haastrecht. Voorbereiding H. A. Dinsdagavond 6.30 u. Bij'bellefciing Nieuwe Tonge: 9.30 u. Ds Hovius, van Oud' dorp. H. Doop. 6 u. Leesdienst Ouddorp: Voorm. en nam. Ds Hovius Oude Tonge. 9% u. en 6 u. Ds Verkerk Sommslsdijk: Vm. Leesdienst. 's av. Da van Asch Stellendam: 's Avonds Ds Labrie, vafl Goodereode. H. Doop GEREF. KERK Den Bommel9.39 u. en 2 u. Leesdienst Middelharnis: Vm. en 's avonds Ds ZrtlstrS Ouddorp: Voorm. en nam. Leesdienst CHR. GEREF. KERK Middelharnis: Vm. en 's avonds Ds Laman GEREF. GEMEENTE DirksJand: 9.30 u. en 6 u. Leesdienst Herkingen: 9.30 u„ 2 u. en 6 u. Leesdienst Middelharnis: Vm. en 's avonds Leesdienst Ouddorp: Vm. en nam. Leesdienst OUD-GEREF. GEMEENTE Oude Tonge: 9 u. en 2 u. Leesdienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Jöj>, Of jfoabgs

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1936 | | pagina 4