CFórnedO)
DIENSTREGELING
WIE WIL GRATIS eer
FIETS HEBBEN?
Advertentien
Snelle hulp
GIST IS LEVEN
BOOMPJES
JAC. KNOOP
VRIJWIELREMNAAF,
MAAS- EN SCHELDEBODE
MANIFEST DER
BELIJDENISKERK
WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1936
Door een .noodlottig onge
val overleed te Soesterberg
plotseling on'ze geliefde
Zoon en Broeder
GERRIT CORNELIS
KOESE
in den ouderdom van ruim
21 jaar.
A. KOESE
M. G. KOESE—Joppe
HAN
MAART
JAAP
Middelharnis, 21 Aug. 1936.
DE CENTRALE PROEFTUIN
voor GOEREE en OVER-
FLAKKEE te Middelharnis,
(Langeweg) is op eiken
werkdag voor belangstellen
den GRATIS toegankelijk.
Desgewenscht geeft de tuin
man alle inlichtingen die
mochten worden verlangd.
geeft
IRVING's GIST-TAMINE
bijt
Zenuwaandoeningen
Hoofdpijn - Reumatiek
Zwakte - Slapeloosheid
Dig est ie-st oor nissen
Bij alle Apothekers en
Drogisten in flacons van
F. 0.75. F. 1.65. en F.3.-,
Thans ook in den handel
in proefverpakkingen van
F. 0.30.
Het beste snelwerkende
middel.
Middelharnis-Rotterdam v.v.
via Vlaardingen
S.S. „MIDDELHARNIS"
AANVANGENDE 15 MEI 1936.
Van MIDDELHARNIS:
(behalve Feestdagen)"
Op Maandag en Dinsdag V. Mid
delharnis 4.30 v.m. A. Vlaardin
gen 7.00 v.m." A. Rotterdam
8.00 v.m.
Overige dagen (beh. Zon- en
Feestdagen)*
V. Middelharnis 6.40 v.m. A
Vlaardingen 910 v.m.*** A Rot
terdam 10.00 v.m A Brielle 10.25
v.m.X
Van ROTTERDAM:
(behalve Feestdagen)*
Op Maandag en Dinsdag V. Rot
terdam 2.15 n.m. V. Vlaardingen
3.00 n.m.t A. Middelh. 5.30 n.m
Overige dagen (heh. Zon- cd
Fees'dagen)
V. Rotterdam 3.15 n.m. V. Vlaar
dingen 4.00 n.m ff- V. Brielle
2.25 n.m. X§- - A. -liddelharnis
6.30 n.m
In aansluiting op den trein
van 7.24 v.m. en 7.07 v.m van
Vlaardingen (station).
In aansluiting op den trein
van 9.24 v.m. en 9.36 v.m van
Vlaardingen (Station),
t In aansluiting op den trein
van 14.36 (2.36 n.m.) en 14.54
(2.54 n.m.) te Vlaard. (Station),
■fi In aansluiting op den trein
van 15.39 (3.39 n.m.) en 15.54
(3.54 n.m.) te Vlaard. (Station)
X Te Vlaardingen overstappen
Op Zaterdag 1.30 n.m
Alleen op Zaterdag.
Als Feestdagen zijn te beschou
wen: Nieuwjaarsdag 2e Paasrh-
dag, Hemelvaartsdag, 2e Pink
sterdag en de beide Kerstdagen.
DE AANLEGPLAATS VAN
BOVF tENOEMDE STOOM
BOOTUIENST TE ROTTERDAM
IS
schuin tegenover de Reederijstr
Beëedigd Makelaar in Aard
appelen, Groenten en Fruit
DACOSTASTRAAT 16, AMSTERDAM, Telefoon 81431
LOS- en VERKOOPPLAATS: CENTRALE MARKT JAN VAN
GALENSTRAAT, AMSTERDAM
Uitsluitend Commissieverkoop OUD VERTROUWD ADRESI
Onkosten, commissie, losloon en Marktgeld, 32 cent p. 70 K.G.
Direct na verkoop afrekening en geld per giro of
bij een Bankier op Uwe plaats
Pe» telefoon te spreken:
's middags van 1—2 uur en 's avonds van 6—7 uur
garantie.
BEDENK DIT BIJ AANKOOP VAN EEN RIJWIEL
en let dan op het stempel
op hevel en huls van de
dit zoo belangrijk onderdeel.
Al zijn er natuurlijk ook nog andere gewichtige factoren,
die de duurzame waarde bepalen en de noodige aan
dacht verdienen ......p....,..,.,..
wat aandrijving, vrijloop en rem betreft eische men
U? I\IU DAT KAN. WE GEVEN GRATIS
lOOO NIEUWE SPARTA-FIETSEN
Fietsen, die in den winkel kosten 36.als het een dames-
en 34.50 als het een heerenrijwiel is. Zeer degelijke en
sierlijke rijwielen van de bekende Spartafabriek te
Apeldoorn.
U kunt zulk een prachtige fiets gratis krijgen! Hoe?
Schrijf onder nr. 7 aan het Bureau van dit blad onder het
motto: ik doe mee. Dan zal u meegedeeld worden, op welk
een uiterst gemakkelijke wijze u in het bezit van een
prachtige en ijzersterke Sparta-kar kunt komen, zonder dat
het u een cent kost.
(De administratie van dit blad verklaart gaarne, dat
deze annonce geplaatst i-s door een serieuze firma).
In alle kerken der Belijdenis
beweging voorgelezen
Geen incidenten
Houding van de regeering
nog onzeker
Nauwelijks een week na de slui
ting der Olympische Spelen, heeft
de leiding der Belijdeniskerken het
oogenblik gekomen geacht, om
openlijk uit te spreken, wat zij in
de verhouding tusschen Kerk en
Staat verkeerd acht en wat zij te
dezen opzichte zou willen veran
derd zien. Men heeft hiervoor den
vorm der voorlezing van een mani
fest gekozen, hetgeen niet alleen in
de kerken van Berlijn en omgeving,
het Rijnland en Westfalen, maar
ook in die van Württemburg en
Beieren geschied is. Tot dusver is
geen enkel bericht over incidenten
ingekomen; blijkbaar heeft de
Rijksregeering, die wel in eenige
kerken beambten der geheime
Staatspolitie geplaatst had, niet
aanstonds willen reageeren, althans
haar houding t.o.v. dit optreden der
Belijdenisbeweging nog niet bekend
gemaakt. Zoo kon in de volle ker
ken ongestoord geluisterd worden
naar het scherp gestelde manifest.
De inhoud van hef manifest
Blijkens de bewoordingen hebben de op
stellers doelbewust een zeer duidelijk ex
posé willen geven van den principieelen
achtergrond der wrijvingen en conflicten,
welke sedert 1933 de Duitsche Kerk door
leefd heeft. Het. gaat er om, zoo leest men
al dadelijk in den aanhef wij volgen de
lezing van den Tel.-correspondent te Berlijn
of het Christelijk geloof in Duitschlanj
bestaansrecht zal behouden of niet.
Systematisch en met' weergalooze
machtsontplooiing wordt het evangelie
van Christus in deze dagen bij ons be
streden. Dat geschiedt niet alleen door
hen, die ieder geloof aan God verwer
pen, maar ook door hen, die wel is waar
Gpd niet loochenen, maar die meenen,
de openbaring in Christus te kunnen
afwijzen. Machtsmiddelen van 'den staat
en van de partij worden tegen het Evan
gelie gebruikt en tegen hen, die dit
Evangelie belijden.
Het valt ons moeilijk dit uit te spre
ken. Het is voor Evangelische Christe
nen een bijna onbegrijpelijke gedachte,
dat zich in het Duitsche vaderland
staatsorganen tegen het Evangelie van
Christus wenden. En toch gebeurt dit.
Tot spreken gedwongen
„Wij hebben, zoo gaat het manifest voort,
lang gezwegen. Wij hebben ons laten zeg
gen, dat het slechts een actie van enkelin
gen betrof, die tot 'de orde zouden worden
geroepen. Wij hebben gewacht en geprotes
teerd. Ook den Fiihrer en rijkskanselier is
medegedeeld, wat het hart en het geweten
van de Evangelische Christenen bezwaart.
Reeds op 10 April 1935 hebben de toenmali
ge voorloopige leiding der Duitsche Evan
gelische Kerk en de broederraden een schrij
ven tot den Führer gericht.
„Dit jaar heeft de Belijdende Kerk den
Führer en rijkskanselier een memorandum
doen toekomen, waaruit de nood en zorg
van de Evangelische bevolking vanDuitsch-
land duidelijk blijken. Het memorandum is
punt voor punt voorzien van bewijsmate
riaal.
Met groote zorg is de inhoud er van
voor het publick en zelfs voor de leden
der Belijdende Kerk geheimgehouden,
om den Führer van het rijk gelegen
heid te geven het schrijven zakelijk te
onderzoeken en te verhinderen, dat van
den inhoud in het openbaar misbruik
wordl gemaakt. Tegen onzen wil en
buiten verantwoordelijkheid der Belij
dende Kerk is het memorandum in de
pers gepubliceerd".
De aanvallen op het Christelijk geloof
Over de positie van de Belijdende Kerk
t.o.v. het huidig régime, zegt het manifest:
„De waarheid van het Evangelie wordt in
het openbaar aangevallen, ook door leiden
de mannen van den Staat. Wij herinneren
aan de redevoering van rijksleider dr Ley,
op 1 Mei 1936 (Feest van den arbeid, welke
per radio en door de geheele Duitsche pers
is verbreid). 1-Iet wordt de Evangelische
Kerk niet veroorloofd zich tegen zulke aan
vallen met dezelfde middelen der publici
teit te verdedigen. In de opleidingskampen
wordt dikwijls de wereldbeschouwing van
Rosenbergs „Mythos" geleerd, die den
mensch verheerlijkt en God van Zijn eer be
rooft. Onverbloemd wordt hier en daar
reeds verkondigd, dat deze wereldbeschou
wing onvereenigbaar is met bet Christelijk
geloof en dat zij bestemd is, het Christen
dom af te lossen. Ook Christenen, die eerlijk
bereid zijn hun volk te dienen zouden be
streden moeten worden. Zoo werd in een
studentenkamp gezegd: „Wanneer het par
tijprogramma van positief Christendom ge
waagt, zoo wordt daarmee in werkelijkheid
niet het Christendom, maar in het alge
meen een positieve religiositeit bedoeld;
men heeft dat niet dadelijk zonder meer
zoo willen zeggen, want een dokter kan ook
een zieke niet altijd de volle waarheid zeg
gen". Deze uitlatingen zijn door den Reichs-
amtsleiter Derichsweiler uitdrukkelijk be
vestigd. Nooit zijn ze officieel tegenge
sproken".
De vrijheid der Kerk
Onder de leuze .Entkonfessionalisierung"
A'an het openbare leven wordt de .vrijheid
van de Kerk hoe langer hoe meer beperkt.
In het land van Maarten Luther is
het den Evangelischen Christenen verbo
den, in openbare vergaderingen van het
Evangelie te getuigen.
Godsdienstoefeningen en zielszorg
worden in de kampen van den arbeids
dienst niet geduld. De Evangelische
school wordt bestreden. De geestelijke
verzorging van de opgroeiende jeugd
wordt bijna onmogelijk gemaakt.
Tegelijkertijd echter wordt het jonge ge
slacht gewend aan de vernedering, ja, aan
de bespotting van het Christelijk geloof. In
tijdschriften der Hitlerjeugd, in kranten en
periodieken, als in het „Schwarze Korps"
komen steeds weer artikelen voor, waarin
het Christelijk geloof wordt gesmaad.
Wie tegen de bestrijding van het Christe
lijk geloof opkomt, moet verwachten, dat
hij tot staatsvijand wordt gebrandmerkt.
De Evangelische Christen vindt dikwijls
hij staatsinstanties geen gehoor, wanneer
hij om des gewetens wille in verzet komt
tegen dingen, die in strijd zijn met Gods
gebod, zooals bijvoorbeeld de aflegging van
een eed door klassen schoolkinderen. Door
zulk een onderdrukking van het geweten,
gepaard gaande met voortdurende bespion-
neering, ontstaan huichelarij en kruiperige
gezindheid. Ten slotte gaan de zuivere zede
lijke banden verloren.
Op de dusver genoemde feiten en ■wrij
vingen terugziende, zeggen de opstellers van
het manifest:
„Wij zeggen dit alles met diepe smart.
Wij' zijn bereid voor den staat en ons
Duitsche volk goed en bloed te offeren,
maar wij willen ons voor Gods rechter-
stoel niet laten zeggen: „Toen het Evan
gelie van Christus in Duitsche landen
werd bestreden, toen hebt gij gezwegen
en hebt uw kinderen zonder tegenstand
aan een vreemden geest overgelaten.
„Gode meer dan de menschen''
„Wat aan de ziel van een volk wordt mis
dreven, kan niet goedgemaakt worden door
uiterlijken, economischen, poütieken, of so
cialen opbloei. Rechtvaardigheid verhoogt
een volk, maar de zonde is een schandvlek
der natiën. Christenen zijn verplicht de
overheid te gehoorzamen, zoolang zij niets
verlangt, wat tegen Gods gebod ingaat.
„Wij wenden ons tot alle overheden in
het Duitsche volk. Onbetwistbaar beeft de
Rijksregeering beloofd, dat zij het Christen
dom als de basis van alle moraal in be
scherming zal nemen. Even duidelijk is 't
woord, op 21 Maart 1933 voor den Duitschen
Rijksdag gesproken: de rechten der Kerk
blijven bestaan, aan haar verhouding tot
den Staat wordt niets veranderd".
Dan de toon verscherpend, laat hef mani
fest het volle licht vallen op de eischen der
Belijdenisbeweging, Bescherming van het
Christendom moet, zoo luidt het dan „be-
teekenen, dat 't. Evangelie in het openbare
leven van het Duitsche volk niet gesmaad,
niet systematisch vernield mag worden. Dat
eischen wij, in naam van den levenden God,
van allen, 'die in Duischland een ambt be-
kleeden.
Een reeks eischen
„Wij moeten het recht hebben voor het
Duitsche volk van het geloof zijner vaderen
in alle openbaarheid en vrijheid te getuigen.
De voortdurende bespionneering van
het kerkelijk werk moet ophouden. Het
verbod van kerkelijke vergaderingen in
openbare zalen moet warden opgeheven.
De banden, die de kerkelijke pers en de
christelijke liefdadigheid in haar werk
hinderen, moeten losgemaakt worden.
Vóór alles moet er een eind aan komen,
dat staatsinstanties zich onafgebroken
in het innerlijk leven der kerk mengen
ten gunste van hen, die door hun leven
en handelen de vernietiging van de
Evangelische Kerk beoogen. Er moet
een eind aan komen, dat het door op
tochten, feesten, demonstraties en an
dere betoogingen juist op Zondagoch
tenden velen evangelischen christenen
onmogelijk wordt gemaakt de gods
dienstoefening te bezoeken. Er moet ge-
eischt worden, dat de Duitsche jeugd
niet door politieke activiteit of sport zoo
in beslag wordt genomen, dat het chris
telijk gezinsleven daaronder lijdt en
voor kerkelijke opvoeding geen tijd
meer over heeft.
Een woord tot de Overheid
Met klem het oordeel Gods over haar ge
dragslijn aan de Duitsche Rijksregeering
voorhoudende, gaat het manifest over in
bewogen woorden van dringend verzoek:
„Wij verzoeken de overheid van het Duit
sche volk ernstig te bedenken dat zij reken
schap zal moeten afleggen aan den leven
den God, voor al wat zij doet.
Wij bezweren baar niets te doen, en
niets te laten wat tegen Gods gebod en
tegen de vrijheid vaat het aan Gods
Woord gebonden geweten ingaat. Wij
wenden ons tot de geheele evangelische
christenheid in Duitschland. Wij ver
zoeken haar getrouw te zijn aan de
vermaningen van het Evangelie: laat u
niet verbitteren tegen staat en volk,
wanneer gij ter wille van uw geweten
moet lijden.
Steeds en onder alle omstandigheden is
de evangelische christen zijn staat en zijn
volk trouw verschuldigd; ook dat is trouw,
wanneer een christen zich tegen een gebod,
dat in strijd is met Gods Woord, verzet en
zijn overheid daardoor tot gehoorzaamheid
jegens God vermaant."
Het manifest eindigt met deze woorden
van aangrijpende geloofskracht:
„In dit uur der beslissing wi'l Christus
oprechte belijders en vastberaden jon
geren hebben. Tiianis geldt het woord:.
„Wie Mij belijden zal voor de men
schen, dien zal Ik belijdlen voor Mijn
hemelsohen Vader". Wij roepen de
dienaren der kerk op, vastberaden en
openlijk, zonder compromissen en zon
der vrees voor menschen, te getuigen
van het Evangelie van Christus. Velen
hebben in dezen tijd in gevangenissen
en concentratiekampen gezeten, uitwij
zing en andere verdrukking moeten
dulden. Wij weten niet, wat onis nog
wacht. Maar wat ook moge komen,
wij zijn geroepen tot gehoorzaamheid
jegens onzen Hemelsohen Vader. Laat
ons doen, wat ons geboden ie en laat
ons in het blijde geloof leven, dat men
schen die slechts God vreezen en anders
niets ter- wereld, de beste dienaren van
hun volk zijn",
In de kerk van Dahlem
De voorlezing van. het manifest is uiter
aard geschied voor volle of overvolle kerken
In Dahlem, de standplaats van Dr Nie-
möller, moesten velen buiten de kerkdeur
hooren, althans pogen te hooren, wat er ge
zegd werd. Ds Niemöller, zoo lezen we in
de Tel., las vóór het altaar staande, met
heldere 6tem het manifest voor, terwijl vijf
ambtsbroeders hem terzijde stonden. Tijdens
de voorlezing maakte zich een merkbare
ontroering van de gemeente meester. En na
afloop er van stonden de aanwzigen van
liun stoelen op, om spontaan het oude
Lutherlied „Ein fester Buroht ist unser
Gott" aan te heffen.
Dr Niemöller koos daarna als tekst voor
een korte preek den brief, dién de apostel
Paul us uit de gevangenis aan de Filippensen
schreef.
De naaste toekomst
Hoewel nog öp geenerlei wijze gebleken
is, hoe de Rijksregeering op de voorlezing
van liet manifest reageeren zal, is het be
grijpelijk, dat thans verscherping ven de
verhoudingen gevreesd wordt. Ook het ge
rucht over de stiohting van een Duitech-
Natiomaie Kerk duikt weer op.
Volglens de Daily Tel. zou de Duit
sche Rijksdag daartoe even vóór 't partij
congres te Neurenberg op 6 Sept. a.s.
in Worms bijeen komen.
Zulk een kerk zou volkomen onder
staatscontrole komen -te staan en zou
een vorm van christendom willen pre
diken, die sterk met elementen van de
nat.-socialistisehe wereldbeschouwing is
doortrokken.
Als leiders van deze toekomstige kerk
worden thans reeds genoemd Dr Sasse.
Duitsch-ahristelijk bisschop van Thürimgen,
bisschop Dr M 11 e r en Dr H o s s e n f e 1-
d e r.
Een andere vorm van „oplossing" wo-rdt
voorzien in het streven der Rijksregeering,
om de Belijdeniskerken „organisatorisch
verkümmern zu lassen", dat wil zeggen: in
eigen organisatie laten verdwijnen. Men
'hoopt, dat daardoor op den diuur de bewe
ging der belijdende kerk in 't zand zal loo-
pen, zonder dat het tot eien beslissend con
flict tusschen Kerk en Staat komt.
Ook ten deze is natuurlijk nog slechts vap
vermoedens sprake.
PROV. GEREF. WEESHUIS
TE MIDDELHARNIS
Tot dusver mochten alleen wezen uit de
Gere/. Kerken der Provincie Zuid-Holland
ter verzorging worden aangenomen.
Op voorstel der deputaten ad hoe hebben
de Pal-tic. Synodes van Zuid-Holland-Noord
en -Zuid bepaald, dat ook weezen uit de
Geref. Kerken der andere provincies moch
ten worden geplaatst, voorzoover Zuid-
Holland het Weeshuis niet noodig heeft.
De directeur, de heer J. C. Diepen
horst te Strijen verstrekt gaarne alle ge-
wenschte inlichtingen.
NED.. HERV. KERK
Viertal: Te Zevehaar, Mr. C. J. Bartels
te Colmschate, H. Boersma te Angerlp, W. A.
Plug te Breedevoort en C. Dijkhuis, hulp-
pred. te Winterswijk.
Beroepen: Te Zevenaar (toez.), Mr. C.
■T. Bartels te Colmschate.
Beroepen: Te Eemnes-Binnen, P. de
Looze te IJsselmuiden.
Beroepen: Indische Kerk, cand. I. H.
F. S. Enklaar"te Delden.
Aangenomen: Naar Klooster-ter Apel
(toez.), L. C. ten Bruggenkate te Dwingeloo.
Aangenomen: Naar Schiermonnikoog,
Joh. F. Warners, em. pred. te Bakkeveen.
Bedankt: Voor Groot-Ammers, A. H.
G. van Voorthuizen te Wezep. Voor Ga
meren, D. Th. Keek te Staphorst. Voor
Molenaarsgraaf, A. G. Oosterhuis te Daarle.
GEREF. KERKEN
Drietal: Te Uithuizermeeden, H. J.
Riphagen te Schoonebeek, S. van Wouwe te
Marum en H. Zandbergen te Drachten.
Aangenomen Naar Ooster-Nijkerk,
(Fr.), cand. M. Wilschut te Rotterdam.
Bedankt: Voor Haarlemmermeer-Oost
zijde, P. K. Keizer te Vrijhoeve-Capelle.
CHR. GEREF. KERK
Aangenomen: Naar Opperdoes, cand.
J. Kampman te Ommen.
Aangenomen: Naar Kornhorn, cand.
D. van Wilsum te Soestdijk.
Bedankt: Voor Rozenburg en Sneek,
cand. D. van Wilsum te Soestdijk.
Bedankt: Voor Papendrecht en De-
demsvaart-Lutten, cand. J. kampman te
Ommen.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Zondagmiddag 20 Sept. hoopt Ds. A.
Th. S. Schaafsma afsche'id te nemen
van de Geref. Kerk te Den Bommel.
Ds. Schaafsma, die bijna 66 jaar en sedert
1904 in het ambt is, gaat met emeritaat.
Ds. J. J. HOMBURG
Zondag vierde Ds. J. J. Homberg,
predikant bij de Ned. Herv. Gem. te Goes,
zijn 40-jarig ambtsjubileum.
Ds. Homburg werd 26 Aug. 1869 te Mid
delburg geboren. Hij ontving zijn opleiding
aan de gymnasia te Doetinchem en te Mid
delburg en studeerde te Utrecht theologie. In
1896 werd hij candidaat in Overijssel om 23
Aug. van dat jaar het predikambt te aan
vaarden te Biervliet. In 1902 vertrok de ju
bilaris naar Groede, om zich 1 Nov. 1908 aan
zijn tegenwoordige gemeente te verbinden.
De jubilaris heeft zich in zijn woonplaats
en in Zeeland op allerlei gebied bewogen.
Hij is o.m. voorzitter van de Prov. Commis
sie van het Ned. Jongelingsverbond; idem
van de Zuid-Bevelandsche Padvinders, idem
van het Drankweercomité in zijn woonplaats,
idem van de afd. Goes van het Ned. Bijbel
genootschap, idem van de Zondagsschool,
waarvan hij ook leider is, idem van de afd.
van Nat. Chr. Geh. Onth. Ver. Ook is hij
eere-voorzitter van de Chr. Jongemannenver-
eeniging te Goes, secundus-lid van het Clas
sicaal bestuur van Goes, praetor van den
ring Goes. Ook was hij voorzitter van de
Prov. commissie Zeeland van het Ned. Bij
belgenootschap en lid van het classicaal be
stuur van IJzendijke. Voorheen redigeerde
hij de Zeeuwsch-Vlaamsehe Kerkbode en
thans is hij nog eind-redacteur van de Nieu
we Zondagsbode, het Herv. weekblad van de
Zuidelijke provinciën.
Aangezien de datum van 23 Aug. door de
vacanties niet erg gunstig valt is de vieri g
van dit jubileum bepaald in de eerste week
van Sept. Dinsdag 1 Sept. recipieert Ds.
Homburg voor zijn classis collega's. Donder
dag 3 Sept. voor zijn gemeente -terwijl hij
Zondagavond 6 Sept. een '-fenisrede
uitspreken zal.
Goed nieuws voor Uw beurs èn voor Uw
voeten I ROBINSON, die zijn kwaliteits
schoenen reeds voor zulke lage prijzen
bracht, heeft kans gezien het meerendeel
zijner modellen nóg goedkooper te makenl
Hoe dat mogelijk was, terwijl het leer
even uitmuntend bleef de pasvorm even
voortreffelijk en de afwerking even degelijk?
Wilt U daarover maar niet verwonderen.
De prijsverlaging is er en U kunt er van
profiteeren I Doet dat dan ook I Uw voeten
en Uw beurs zullen er U dankbaar voor zijn.
Model 31 een zwarte lage schoen met
houtgepende dubbele leeren zolen, en rubber-
bak kost thans nog slechts:
Jongensmaten: 26/27 28/31 32/35 36/39
Prijzen 2.25 2.50 2.95 3.50
Alle heerenmaten (40 t/m 48) 3.95
Model 71 eenzelfde schoen met rubberzooi
en extra leeren tusschenzool.
Jongensmaten: 26/27 28/31 32/35 36/39
Prijzen 2.75 2.95 3.50 3.95
Alle heerenmaten (40 t/m 48) 4.50
Die goeie
voor Vader en Zoonl