CFórnedO) DIENSTREGELING WIE WIL GRATIS eer FIETS HEBBEN? Advertentien Snelle hulp GIST IS LEVEN BOOMPJES JAC. KNOOP VRIJWIELREMNAAF, MAAS- EN SCHELDEBODE MANIFEST DER BELIJDENISKERK WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1936 Door een .noodlottig onge val overleed te Soesterberg plotseling on'ze geliefde Zoon en Broeder GERRIT CORNELIS KOESE in den ouderdom van ruim 21 jaar. A. KOESE M. G. KOESE—Joppe HAN MAART JAAP Middelharnis, 21 Aug. 1936. DE CENTRALE PROEFTUIN voor GOEREE en OVER- FLAKKEE te Middelharnis, (Langeweg) is op eiken werkdag voor belangstellen den GRATIS toegankelijk. Desgewenscht geeft de tuin man alle inlichtingen die mochten worden verlangd. geeft IRVING's GIST-TAMINE bijt Zenuwaandoeningen Hoofdpijn - Reumatiek Zwakte - Slapeloosheid Dig est ie-st oor nissen Bij alle Apothekers en Drogisten in flacons van F. 0.75. F. 1.65. en F.3.-, Thans ook in den handel in proefverpakkingen van F. 0.30. Het beste snelwerkende middel. Middelharnis-Rotterdam v.v. via Vlaardingen S.S. „MIDDELHARNIS" AANVANGENDE 15 MEI 1936. Van MIDDELHARNIS: (behalve Feestdagen)" Op Maandag en Dinsdag V. Mid delharnis 4.30 v.m. A. Vlaardin gen 7.00 v.m." A. Rotterdam 8.00 v.m. Overige dagen (beh. Zon- en Feestdagen)* V. Middelharnis 6.40 v.m. A Vlaardingen 910 v.m.*** A Rot terdam 10.00 v.m A Brielle 10.25 v.m.X Van ROTTERDAM: (behalve Feestdagen)* Op Maandag en Dinsdag V. Rot terdam 2.15 n.m. V. Vlaardingen 3.00 n.m.t A. Middelh. 5.30 n.m Overige dagen (heh. Zon- cd Fees'dagen) V. Rotterdam 3.15 n.m. V. Vlaar dingen 4.00 n.m ff- V. Brielle 2.25 n.m. X§- - A. -liddelharnis 6.30 n.m In aansluiting op den trein van 7.24 v.m. en 7.07 v.m van Vlaardingen (station). In aansluiting op den trein van 9.24 v.m. en 9.36 v.m van Vlaardingen (Station), t In aansluiting op den trein van 14.36 (2.36 n.m.) en 14.54 (2.54 n.m.) te Vlaard. (Station), ■fi In aansluiting op den trein van 15.39 (3.39 n.m.) en 15.54 (3.54 n.m.) te Vlaard. (Station) X Te Vlaardingen overstappen Op Zaterdag 1.30 n.m Alleen op Zaterdag. Als Feestdagen zijn te beschou wen: Nieuwjaarsdag 2e Paasrh- dag, Hemelvaartsdag, 2e Pink sterdag en de beide Kerstdagen. DE AANLEGPLAATS VAN BOVF tENOEMDE STOOM BOOTUIENST TE ROTTERDAM IS schuin tegenover de Reederijstr Beëedigd Makelaar in Aard appelen, Groenten en Fruit DACOSTASTRAAT 16, AMSTERDAM, Telefoon 81431 LOS- en VERKOOPPLAATS: CENTRALE MARKT JAN VAN GALENSTRAAT, AMSTERDAM Uitsluitend Commissieverkoop OUD VERTROUWD ADRESI Onkosten, commissie, losloon en Marktgeld, 32 cent p. 70 K.G. Direct na verkoop afrekening en geld per giro of bij een Bankier op Uwe plaats Pe» telefoon te spreken: 's middags van 1—2 uur en 's avonds van 6—7 uur garantie. BEDENK DIT BIJ AANKOOP VAN EEN RIJWIEL en let dan op het stempel op hevel en huls van de dit zoo belangrijk onderdeel. Al zijn er natuurlijk ook nog andere gewichtige factoren, die de duurzame waarde bepalen en de noodige aan dacht verdienen ......p....,..,.,.. wat aandrijving, vrijloop en rem betreft eische men U? I\IU DAT KAN. WE GEVEN GRATIS lOOO NIEUWE SPARTA-FIETSEN Fietsen, die in den winkel kosten 36.als het een dames- en 34.50 als het een heerenrijwiel is. Zeer degelijke en sierlijke rijwielen van de bekende Spartafabriek te Apeldoorn. U kunt zulk een prachtige fiets gratis krijgen! Hoe? Schrijf onder nr. 7 aan het Bureau van dit blad onder het motto: ik doe mee. Dan zal u meegedeeld worden, op welk een uiterst gemakkelijke wijze u in het bezit van een prachtige en ijzersterke Sparta-kar kunt komen, zonder dat het u een cent kost. (De administratie van dit blad verklaart gaarne, dat deze annonce geplaatst i-s door een serieuze firma). In alle kerken der Belijdenis beweging voorgelezen Geen incidenten Houding van de regeering nog onzeker Nauwelijks een week na de slui ting der Olympische Spelen, heeft de leiding der Belijdeniskerken het oogenblik gekomen geacht, om openlijk uit te spreken, wat zij in de verhouding tusschen Kerk en Staat verkeerd acht en wat zij te dezen opzichte zou willen veran derd zien. Men heeft hiervoor den vorm der voorlezing van een mani fest gekozen, hetgeen niet alleen in de kerken van Berlijn en omgeving, het Rijnland en Westfalen, maar ook in die van Württemburg en Beieren geschied is. Tot dusver is geen enkel bericht over incidenten ingekomen; blijkbaar heeft de Rijksregeering, die wel in eenige kerken beambten der geheime Staatspolitie geplaatst had, niet aanstonds willen reageeren, althans haar houding t.o.v. dit optreden der Belijdenisbeweging nog niet bekend gemaakt. Zoo kon in de volle ker ken ongestoord geluisterd worden naar het scherp gestelde manifest. De inhoud van hef manifest Blijkens de bewoordingen hebben de op stellers doelbewust een zeer duidelijk ex posé willen geven van den principieelen achtergrond der wrijvingen en conflicten, welke sedert 1933 de Duitsche Kerk door leefd heeft. Het. gaat er om, zoo leest men al dadelijk in den aanhef wij volgen de lezing van den Tel.-correspondent te Berlijn of het Christelijk geloof in Duitschlanj bestaansrecht zal behouden of niet. Systematisch en met' weergalooze machtsontplooiing wordt het evangelie van Christus in deze dagen bij ons be streden. Dat geschiedt niet alleen door hen, die ieder geloof aan God verwer pen, maar ook door hen, die wel is waar Gpd niet loochenen, maar die meenen, de openbaring in Christus te kunnen afwijzen. Machtsmiddelen van 'den staat en van de partij worden tegen het Evan gelie gebruikt en tegen hen, die dit Evangelie belijden. Het valt ons moeilijk dit uit te spre ken. Het is voor Evangelische Christe nen een bijna onbegrijpelijke gedachte, dat zich in het Duitsche vaderland staatsorganen tegen het Evangelie van Christus wenden. En toch gebeurt dit. Tot spreken gedwongen „Wij hebben, zoo gaat het manifest voort, lang gezwegen. Wij hebben ons laten zeg gen, dat het slechts een actie van enkelin gen betrof, die tot 'de orde zouden worden geroepen. Wij hebben gewacht en geprotes teerd. Ook den Fiihrer en rijkskanselier is medegedeeld, wat het hart en het geweten van de Evangelische Christenen bezwaart. Reeds op 10 April 1935 hebben de toenmali ge voorloopige leiding der Duitsche Evan gelische Kerk en de broederraden een schrij ven tot den Führer gericht. „Dit jaar heeft de Belijdende Kerk den Führer en rijkskanselier een memorandum doen toekomen, waaruit de nood en zorg van de Evangelische bevolking vanDuitsch- land duidelijk blijken. Het memorandum is punt voor punt voorzien van bewijsmate riaal. Met groote zorg is de inhoud er van voor het publick en zelfs voor de leden der Belijdende Kerk geheimgehouden, om den Führer van het rijk gelegen heid te geven het schrijven zakelijk te onderzoeken en te verhinderen, dat van den inhoud in het openbaar misbruik wordl gemaakt. Tegen onzen wil en buiten verantwoordelijkheid der Belij dende Kerk is het memorandum in de pers gepubliceerd". De aanvallen op het Christelijk geloof Over de positie van de Belijdende Kerk t.o.v. het huidig régime, zegt het manifest: „De waarheid van het Evangelie wordt in het openbaar aangevallen, ook door leiden de mannen van den Staat. Wij herinneren aan de redevoering van rijksleider dr Ley, op 1 Mei 1936 (Feest van den arbeid, welke per radio en door de geheele Duitsche pers is verbreid). 1-Iet wordt de Evangelische Kerk niet veroorloofd zich tegen zulke aan vallen met dezelfde middelen der publici teit te verdedigen. In de opleidingskampen wordt dikwijls de wereldbeschouwing van Rosenbergs „Mythos" geleerd, die den mensch verheerlijkt en God van Zijn eer be rooft. Onverbloemd wordt hier en daar reeds verkondigd, dat deze wereldbeschou wing onvereenigbaar is met bet Christelijk geloof en dat zij bestemd is, het Christen dom af te lossen. Ook Christenen, die eerlijk bereid zijn hun volk te dienen zouden be streden moeten worden. Zoo werd in een studentenkamp gezegd: „Wanneer het par tijprogramma van positief Christendom ge waagt, zoo wordt daarmee in werkelijkheid niet het Christendom, maar in het alge meen een positieve religiositeit bedoeld; men heeft dat niet dadelijk zonder meer zoo willen zeggen, want een dokter kan ook een zieke niet altijd de volle waarheid zeg gen". Deze uitlatingen zijn door den Reichs- amtsleiter Derichsweiler uitdrukkelijk be vestigd. Nooit zijn ze officieel tegenge sproken". De vrijheid der Kerk Onder de leuze .Entkonfessionalisierung" A'an het openbare leven wordt de .vrijheid van de Kerk hoe langer hoe meer beperkt. In het land van Maarten Luther is het den Evangelischen Christenen verbo den, in openbare vergaderingen van het Evangelie te getuigen. Godsdienstoefeningen en zielszorg worden in de kampen van den arbeids dienst niet geduld. De Evangelische school wordt bestreden. De geestelijke verzorging van de opgroeiende jeugd wordt bijna onmogelijk gemaakt. Tegelijkertijd echter wordt het jonge ge slacht gewend aan de vernedering, ja, aan de bespotting van het Christelijk geloof. In tijdschriften der Hitlerjeugd, in kranten en periodieken, als in het „Schwarze Korps" komen steeds weer artikelen voor, waarin het Christelijk geloof wordt gesmaad. Wie tegen de bestrijding van het Christe lijk geloof opkomt, moet verwachten, dat hij tot staatsvijand wordt gebrandmerkt. De Evangelische Christen vindt dikwijls hij staatsinstanties geen gehoor, wanneer hij om des gewetens wille in verzet komt tegen dingen, die in strijd zijn met Gods gebod, zooals bijvoorbeeld de aflegging van een eed door klassen schoolkinderen. Door zulk een onderdrukking van het geweten, gepaard gaande met voortdurende bespion- neering, ontstaan huichelarij en kruiperige gezindheid. Ten slotte gaan de zuivere zede lijke banden verloren. Op de dusver genoemde feiten en ■wrij vingen terugziende, zeggen de opstellers van het manifest: „Wij zeggen dit alles met diepe smart. Wij' zijn bereid voor den staat en ons Duitsche volk goed en bloed te offeren, maar wij willen ons voor Gods rechter- stoel niet laten zeggen: „Toen het Evan gelie van Christus in Duitsche landen werd bestreden, toen hebt gij gezwegen en hebt uw kinderen zonder tegenstand aan een vreemden geest overgelaten. „Gode meer dan de menschen'' „Wat aan de ziel van een volk wordt mis dreven, kan niet goedgemaakt worden door uiterlijken, economischen, poütieken, of so cialen opbloei. Rechtvaardigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën. Christenen zijn verplicht de overheid te gehoorzamen, zoolang zij niets verlangt, wat tegen Gods gebod ingaat. „Wij wenden ons tot alle overheden in het Duitsche volk. Onbetwistbaar beeft de Rijksregeering beloofd, dat zij het Christen dom als de basis van alle moraal in be scherming zal nemen. Even duidelijk is 't woord, op 21 Maart 1933 voor den Duitschen Rijksdag gesproken: de rechten der Kerk blijven bestaan, aan haar verhouding tot den Staat wordt niets veranderd". Dan de toon verscherpend, laat hef mani fest het volle licht vallen op de eischen der Belijdenisbeweging, Bescherming van het Christendom moet, zoo luidt het dan „be- teekenen, dat 't. Evangelie in het openbare leven van het Duitsche volk niet gesmaad, niet systematisch vernield mag worden. Dat eischen wij, in naam van den levenden God, van allen, 'die in Duischland een ambt be- kleeden. Een reeks eischen „Wij moeten het recht hebben voor het Duitsche volk van het geloof zijner vaderen in alle openbaarheid en vrijheid te getuigen. De voortdurende bespionneering van het kerkelijk werk moet ophouden. Het verbod van kerkelijke vergaderingen in openbare zalen moet warden opgeheven. De banden, die de kerkelijke pers en de christelijke liefdadigheid in haar werk hinderen, moeten losgemaakt worden. Vóór alles moet er een eind aan komen, dat staatsinstanties zich onafgebroken in het innerlijk leven der kerk mengen ten gunste van hen, die door hun leven en handelen de vernietiging van de Evangelische Kerk beoogen. Er moet een eind aan komen, dat het door op tochten, feesten, demonstraties en an dere betoogingen juist op Zondagoch tenden velen evangelischen christenen onmogelijk wordt gemaakt de gods dienstoefening te bezoeken. Er moet ge- eischt worden, dat de Duitsche jeugd niet door politieke activiteit of sport zoo in beslag wordt genomen, dat het chris telijk gezinsleven daaronder lijdt en voor kerkelijke opvoeding geen tijd meer over heeft. Een woord tot de Overheid Met klem het oordeel Gods over haar ge dragslijn aan de Duitsche Rijksregeering voorhoudende, gaat het manifest over in bewogen woorden van dringend verzoek: „Wij verzoeken de overheid van het Duit sche volk ernstig te bedenken dat zij reken schap zal moeten afleggen aan den leven den God, voor al wat zij doet. Wij bezweren baar niets te doen, en niets te laten wat tegen Gods gebod en tegen de vrijheid vaat het aan Gods Woord gebonden geweten ingaat. Wij wenden ons tot de geheele evangelische christenheid in Duitschland. Wij ver zoeken haar getrouw te zijn aan de vermaningen van het Evangelie: laat u niet verbitteren tegen staat en volk, wanneer gij ter wille van uw geweten moet lijden. Steeds en onder alle omstandigheden is de evangelische christen zijn staat en zijn volk trouw verschuldigd; ook dat is trouw, wanneer een christen zich tegen een gebod, dat in strijd is met Gods Woord, verzet en zijn overheid daardoor tot gehoorzaamheid jegens God vermaant." Het manifest eindigt met deze woorden van aangrijpende geloofskracht: „In dit uur der beslissing wi'l Christus oprechte belijders en vastberaden jon geren hebben. Tiianis geldt het woord:. „Wie Mij belijden zal voor de men schen, dien zal Ik belijdlen voor Mijn hemelsohen Vader". Wij roepen de dienaren der kerk op, vastberaden en openlijk, zonder compromissen en zon der vrees voor menschen, te getuigen van het Evangelie van Christus. Velen hebben in dezen tijd in gevangenissen en concentratiekampen gezeten, uitwij zing en andere verdrukking moeten dulden. Wij weten niet, wat onis nog wacht. Maar wat ook moge komen, wij zijn geroepen tot gehoorzaamheid jegens onzen Hemelsohen Vader. Laat ons doen, wat ons geboden ie en laat ons in het blijde geloof leven, dat men schen die slechts God vreezen en anders niets ter- wereld, de beste dienaren van hun volk zijn", In de kerk van Dahlem De voorlezing van. het manifest is uiter aard geschied voor volle of overvolle kerken In Dahlem, de standplaats van Dr Nie- möller, moesten velen buiten de kerkdeur hooren, althans pogen te hooren, wat er ge zegd werd. Ds Niemöller, zoo lezen we in de Tel., las vóór het altaar staande, met heldere 6tem het manifest voor, terwijl vijf ambtsbroeders hem terzijde stonden. Tijdens de voorlezing maakte zich een merkbare ontroering van de gemeente meester. En na afloop er van stonden de aanwzigen van liun stoelen op, om spontaan het oude Lutherlied „Ein fester Buroht ist unser Gott" aan te heffen. Dr Niemöller koos daarna als tekst voor een korte preek den brief, dién de apostel Paul us uit de gevangenis aan de Filippensen schreef. De naaste toekomst Hoewel nog öp geenerlei wijze gebleken is, hoe de Rijksregeering op de voorlezing van liet manifest reageeren zal, is het be grijpelijk, dat thans verscherping ven de verhoudingen gevreesd wordt. Ook het ge rucht over de stiohting van een Duitech- Natiomaie Kerk duikt weer op. Volglens de Daily Tel. zou de Duit sche Rijksdag daartoe even vóór 't partij congres te Neurenberg op 6 Sept. a.s. in Worms bijeen komen. Zulk een kerk zou volkomen onder staatscontrole komen -te staan en zou een vorm van christendom willen pre diken, die sterk met elementen van de nat.-socialistisehe wereldbeschouwing is doortrokken. Als leiders van deze toekomstige kerk worden thans reeds genoemd Dr Sasse. Duitsch-ahristelijk bisschop van Thürimgen, bisschop Dr M 11 e r en Dr H o s s e n f e 1- d e r. Een andere vorm van „oplossing" wo-rdt voorzien in het streven der Rijksregeering, om de Belijdeniskerken „organisatorisch verkümmern zu lassen", dat wil zeggen: in eigen organisatie laten verdwijnen. Men 'hoopt, dat daardoor op den diuur de bewe ging der belijdende kerk in 't zand zal loo- pen, zonder dat het tot eien beslissend con flict tusschen Kerk en Staat komt. Ook ten deze is natuurlijk nog slechts vap vermoedens sprake. PROV. GEREF. WEESHUIS TE MIDDELHARNIS Tot dusver mochten alleen wezen uit de Gere/. Kerken der Provincie Zuid-Holland ter verzorging worden aangenomen. Op voorstel der deputaten ad hoe hebben de Pal-tic. Synodes van Zuid-Holland-Noord en -Zuid bepaald, dat ook weezen uit de Geref. Kerken der andere provincies moch ten worden geplaatst, voorzoover Zuid- Holland het Weeshuis niet noodig heeft. De directeur, de heer J. C. Diepen horst te Strijen verstrekt gaarne alle ge- wenschte inlichtingen. NED.. HERV. KERK Viertal: Te Zevehaar, Mr. C. J. Bartels te Colmschate, H. Boersma te Angerlp, W. A. Plug te Breedevoort en C. Dijkhuis, hulp- pred. te Winterswijk. Beroepen: Te Zevenaar (toez.), Mr. C. ■T. Bartels te Colmschate. Beroepen: Te Eemnes-Binnen, P. de Looze te IJsselmuiden. Beroepen: Indische Kerk, cand. I. H. F. S. Enklaar"te Delden. Aangenomen: Naar Klooster-ter Apel (toez.), L. C. ten Bruggenkate te Dwingeloo. Aangenomen: Naar Schiermonnikoog, Joh. F. Warners, em. pred. te Bakkeveen. Bedankt: Voor Groot-Ammers, A. H. G. van Voorthuizen te Wezep. Voor Ga meren, D. Th. Keek te Staphorst. Voor Molenaarsgraaf, A. G. Oosterhuis te Daarle. GEREF. KERKEN Drietal: Te Uithuizermeeden, H. J. Riphagen te Schoonebeek, S. van Wouwe te Marum en H. Zandbergen te Drachten. Aangenomen Naar Ooster-Nijkerk, (Fr.), cand. M. Wilschut te Rotterdam. Bedankt: Voor Haarlemmermeer-Oost zijde, P. K. Keizer te Vrijhoeve-Capelle. CHR. GEREF. KERK Aangenomen: Naar Opperdoes, cand. J. Kampman te Ommen. Aangenomen: Naar Kornhorn, cand. D. van Wilsum te Soestdijk. Bedankt: Voor Rozenburg en Sneek, cand. D. van Wilsum te Soestdijk. Bedankt: Voor Papendrecht en De- demsvaart-Lutten, cand. J. kampman te Ommen. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE Zondagmiddag 20 Sept. hoopt Ds. A. Th. S. Schaafsma afsche'id te nemen van de Geref. Kerk te Den Bommel. Ds. Schaafsma, die bijna 66 jaar en sedert 1904 in het ambt is, gaat met emeritaat. Ds. J. J. HOMBURG Zondag vierde Ds. J. J. Homberg, predikant bij de Ned. Herv. Gem. te Goes, zijn 40-jarig ambtsjubileum. Ds. Homburg werd 26 Aug. 1869 te Mid delburg geboren. Hij ontving zijn opleiding aan de gymnasia te Doetinchem en te Mid delburg en studeerde te Utrecht theologie. In 1896 werd hij candidaat in Overijssel om 23 Aug. van dat jaar het predikambt te aan vaarden te Biervliet. In 1902 vertrok de ju bilaris naar Groede, om zich 1 Nov. 1908 aan zijn tegenwoordige gemeente te verbinden. De jubilaris heeft zich in zijn woonplaats en in Zeeland op allerlei gebied bewogen. Hij is o.m. voorzitter van de Prov. Commis sie van het Ned. Jongelingsverbond; idem van de Zuid-Bevelandsche Padvinders, idem van het Drankweercomité in zijn woonplaats, idem van de afd. Goes van het Ned. Bijbel genootschap, idem van de Zondagsschool, waarvan hij ook leider is, idem van de afd. van Nat. Chr. Geh. Onth. Ver. Ook is hij eere-voorzitter van de Chr. Jongemannenver- eeniging te Goes, secundus-lid van het Clas sicaal bestuur van Goes, praetor van den ring Goes. Ook was hij voorzitter van de Prov. commissie Zeeland van het Ned. Bij belgenootschap en lid van het classicaal be stuur van IJzendijke. Voorheen redigeerde hij de Zeeuwsch-Vlaamsehe Kerkbode en thans is hij nog eind-redacteur van de Nieu we Zondagsbode, het Herv. weekblad van de Zuidelijke provinciën. Aangezien de datum van 23 Aug. door de vacanties niet erg gunstig valt is de vieri g van dit jubileum bepaald in de eerste week van Sept. Dinsdag 1 Sept. recipieert Ds. Homburg voor zijn classis collega's. Donder dag 3 Sept. voor zijn gemeente -terwijl hij Zondagavond 6 Sept. een '-fenisrede uitspreken zal. Goed nieuws voor Uw beurs èn voor Uw voeten I ROBINSON, die zijn kwaliteits schoenen reeds voor zulke lage prijzen bracht, heeft kans gezien het meerendeel zijner modellen nóg goedkooper te makenl Hoe dat mogelijk was, terwijl het leer even uitmuntend bleef de pasvorm even voortreffelijk en de afwerking even degelijk? Wilt U daarover maar niet verwonderen. De prijsverlaging is er en U kunt er van profiteeren I Doet dat dan ook I Uw voeten en Uw beurs zullen er U dankbaar voor zijn. Model 31 een zwarte lage schoen met houtgepende dubbele leeren zolen, en rubber- bak kost thans nog slechts: Jongensmaten: 26/27 28/31 32/35 36/39 Prijzen 2.25 2.50 2.95 3.50 Alle heerenmaten (40 t/m 48) 3.95 Model 71 eenzelfde schoen met rubberzooi en extra leeren tusschenzool. Jongensmaten: 26/27 28/31 32/35 36/39 Prijzen 2.75 2.95 3.50 3.95 Alle heerenmaten (40 t/m 48) 4.50 Die goeie voor Vader en Zoonl

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1936 | | pagina 4