VOOR VROUW EN KIND MAAS- en scheldebode ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1936 geworden ZONDIGEN TOT Zoo werd de eeredienst ten slotte niets WEEKOVERZICHT BINNENLAND BUITENLAND BOND VAN CHR. GEREF. J.V, KERK EN SCHOOL VOOR DE VROUW VOORDE ZONDAG Omdat Efraïm de altaren verme nigvuldigd heeft tot zondigen, zoo zijn hem de altaren geworden tot zondigen, Hosea 8XI. In de zonde werkt een drijfkracht, die den zondaar ten slotte te machtig wordt, en hem brengt tot wat hijzelf van te voren nooit vermoed had nog eens te zullen doen. Eerst schijnt hem de zonde een spel, dat hij kan staken wanneer hij maar wil. Hij neemt zich stellig voor, er niet te ver in te gaan. Hij kiest zich op dien weg een grenspaal uit. waarbij hij zichzelf belooft te zullen terugkeeren. Maar een maal bij die grenspaal aangeland, gaat hij nog wat verder. Totdat er ten slotte niets meer is, wat hem nog weerhoudt. Zoo ging het in de oorlogsjaren met de winstmakers. En menig huisgezin zucht nog onder de naween, die het verlaten van het pad der eerlijkheid veroor zaakte. Zoo gaat het met den dronkaard, met den slaaf der onkuischheid. Zoo gaat het jnet iederen zondaar. En gelijk het met mensdien gaat, zoo gaat het ook met volkeren. Dat is het, wat Hosea over het tien- stammenrijk uitspreekt: Dewijl Efraim de altaren vermenigvuldigd heeft tot zondigen, zoo zijn hem de altaren ge worden tot zondigen. Het was de zonde van Jerobeam, den zoon van Nebat, die zondigde en Israël zondigen deed. De zonde van eigenwil- ligen godsdienst. Hij wilde niet den Heere, den God Israels, verloochenen. Neen, de eeredienst te Bethel en te Dan was voor Jehova. Maar het baande den weg voor Aohabs afgoderij, die Baal in de plaats van Jehova zette. Toen maakte Jehu hier een eind aan, op een gewelddadige manier. Maar van de zonden van Jerobeam week ook hij niet, En het is deze zonde, waarom de Heere de tien stammen in ballingschap heeft doen gaan. Efraïm heeft de altaren vermenigvul digd tot zondigen. Het was de afkeerig- 'heid van den Heere, die ze hiertoe bracht. Maar daarom was het niet de lust om .te zondigen als zoodanig. Verre van daar. Ze dachten er niet aan om tegen den Heere in te gaan. Ze gaven er zich- zelven niet eens rekenschap van. Wat ze bedoelden, was alleen om het anders te doen dan in de Wet des Heeren was voorgeschreven. Waarom moest men nu juist naar Jeruzalem om daar zijn offers voor den Heere te bren gen? Waarom kon het niet evengoed te Bethel? En ook te Dan? Ja, waarom kon het niet op allerlei plaats, die er maar geschikt voor was? Zóó werd het rechte pad verlaten, en een zijweg ingeslagen. En dat deze zij weg van den Heere zelf afvoerde, daar van merkte het van den Heere afwijken de hart van Israël niets. Maar al zagen ze er aanvankelijk geen zonde in, toch was het zondigen, dat vermenigvuldigen van de altaren. Het was niet naar des Heeren wil. En Israël wist dit. Het was alleen naar hun eigen wil. En al wat ze verder deden, was maar een goedpraten van de zonde. Metterdaad, tot zondigen hebben ze hun altaren vermenigvuldigd. En dit was het fatale van deze zonde, dat het den schijn had van den Heere te dienen. Geen afgodsbeelden en geen af godstempels en geen altaren voor Baal of andere vreemde goden werden opge richt. Dat deed men in Juda onder de goddelooze koningen Dat had men nu ook in Israël gedaan onder Achab. Maar nu was Israël daarvan teruggekeerd. Het was nu weer alles voor den Heere. Voor den Heere de zonde van den eigenwilligen godsdienst. En toen werden de altaren hun tot zondigen. Ze kregen er vermaak in. Ze wilden er niet meer af. En, maakten ze zichze'lven eerst wijs, dat de Heere het zoo nauw niet nemen zou. in het eind dachten ze niet meer aan Hem. Ze brach ten hun offers, omdat zij het zoo wilden. En niet van den Heere, maar van hun offerplechtigheden verwachtten ze alle goed en de afwering van alle kwaad. Kwamen er tegenspoeden, dan werd de oorzaak gezocht in tekortkoming met be trekking tot die offers. Ze moesten dus vermeerderd worden; dat alleen kon heil brengen. Er evenzoo vierden ze hun blijdschap over genoten voorspoed bij hun altaren uit. Niet om aldus den Heere te danken, doen ze allang waren vergeten; maar om hun hart te weiden in zinnendienst en vleeschelijke lust. dan een godsdienstig vernis over een leven zonder godsvrucht, zonder God, en daarom ook zonder waren godsdienst. Het Woord van God had nog redding kunnen brengen. Maar daarnaar luister de men niet. De Wet des Heeren was er nog om de zonden aan te wijzen, en tot bekeering te roepen. Maar de band dier Wet was losgemaakt op het meest prin cipieele punt: de eigenlijke dienst des Heeren, en nu had ze gaandeweg op alle punten de klem op de consciëntiën ver loren. Ik schrijf hun de voortreffelijkheden mijner wet voor, is dan over dit afge weken volk de klacht van den Heere, maar die zijn geacht als wat vreemds (vs. 12). Zoo zinken ze al dieper in de zonde weg; en ze bemerken het met. Ze mee- nen zelfs, dat het nu goed gaat. En in- tusschen vermeerderen ze de schuld, die in het eind het oordeel over hen brengt Daar komt nu nog iets anders bij. Want de altaren waren het tastbaar monument van hun eigenwilligen gods dienst. Zouden ze met deze zende bre ken, dan moesten ook die abaren worden neergeworpen. En nu die altaren daar eenmaal staan, nu verhinderen ?e het terugkeeren van den eenmaal ingeslagen weg der zonde. Zoo staat het maaksel der zonde aan de bekeering in den weg. En zoo werkt het de zonde zelf in de hand. Die altaren waren een tastbare prikkel voor de zonde, die ze niet wilden verlaten. En ook op deze wijze werden die altaren voor Israël tot zondigen. Het zinnelijke van allen eigenwilligen godsdienst heeft voor den mensch en voor het volk, die er zich eenmaal aan hebben overgegeven, een zoo verleide lijke bekoring, dat ze er zich niet aan kunnen ontworstelen. En daarom komt uit dit alles de ern stige waarschuwing tot u: Speel toch niet met de zonde, met geen enkele zonde, onder welken schijn ze ook voor u tre den mag. Wijs af eiken twijfel, die bij uw con sciëntie aanklopt met de vraag: Is het ook, dat God gezegd heeft? Laat bij alles de vraag in uw ziel bran den: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En ga met die vraag tot het Woord van uwen God. Geeft niet toe aan de influis tering, die u van dat Woord zoekt af te trekken met een: Zou het niet evengoed anders kunnen? Want wie door genade volhardt den Heere na te volgen, en Hem te dienen naar zijn onfeilbaar Getuigenis,, die wordt ook door diezelfde genade gesterkt tot het volharden in zijn wegen Diens gangen worden vastgemaakt in het spoor der gerechtigheid. VIJFTIG JAAR TERUG STOND IN DE „MAAS"; HELLEVOETSLUIS. De liefhebberij voor de velocipede begint te dezer plaatse aan merkelijk te vermeerderen. Hedenmorgen vertrokken dan ook van hier de liccrcn Smit en Koning naar Den Hang. welke tocht zij met overvaren mede in 3'/> uur zouden afleggen. De ontwerpen tot wijziging van do Grond wet zijn thans bij de Tweede Kamer inge diend. De voorstellen van het Kabinet be treffen o.a. wijziging en aanvulling van de bepalingen inzake het inkomen van het Vorstelijk Huis en de schadeloosstelling en hot pensioen van de Tweede Kamerleden; liet openen van de mogelijkheid tot benoe ming van zgn. ministers zonder porte feuille; vervallen verklaren van het lid maatschap van nat.-soc, en communistische leden van vertegenwoordigende lichamen; liet instellen van Kamers voor liet bedrijfs leven. De Minister van Sociale Zaken heeft aan de Tweede Kamer meegedeeld, dat hij het wetsontwerp tot regeling van het zieken fondswezen zoo spoedig mogelijk wil behan deld zien. Wettelijke regeling acht hij in hoogo mate gewensclit. De vrije artsenkeuze is als eisch gesteld. De Regeering is bereid aan de gemeente besturen bijdragen te vcrleencn ter bevorde ring van de hüurvcrlaging van woning wetwoningen. In don ouderdom van ruim 83 jaar is te Asscndelft overleden liet oud-Tweede en Eerste Kamerlid KI. C.zn de Boer. De financieele vertegenwoordiger van don Volkenbond te Wecnen, rnr Rost van Ton ningen, heeft tegen 1 Oct. a.s. ontslag aan gevraagd, daar hij meent, dat do toestand van Nederland zoodanig is, dat hij beter voor zijn eigen land kan werken dan voor een vreemden staat als Oostenrijk., Ter Alg. Synodo der Ned. Herv. Kerk L» de zaak Snethlage en Boers (de communis tischc predikanten) aan de orde geweest. Verschillende rapporten werden uitgebracht waarin bovenal gehandeld werd over de vraag of liet verhand tusschcn communis me en atheïsme accidenteel dan wel essen tieel is Na veel debat werd besloten de zaak te verwijzen naar de classicaio be sturen. Aangenomen werd een motie, waar in de Synode als haar stellige overtuiging uitspreekt, dat het communisme, zooals het zich met name in Rusland en ook elders in dcrgelijken geest openbaart, niet slechts toevallig, maar,noodzakelijk mot een atheïs tische wereld- en levensbeschouwing ver bonden zijnde, met de kerkelijke belijdenis stnjdt Het dagclijkscho bord voor den dage- lijkschen maaltijd toont meermalen aan de onderzij liet fabrioksmerkt van Petrus Rcgout „De Sphinx". Deze bekende aarde werkfabriek te Maastricht bestond dezer dagen 100 jaar. Do glasfabriek Leerdam zal worden over genomen door do N.V. de Ned. Glasfabrie ken met een nominaal kapitaal van f 180.000. Bij den aanleg van den rijksweg Papen drechtHardinxveld, zijn Sliedrechtsche werklieden voor een week uitgesloten we gen „lijdelijk verzet". Do arbeiders gaan hier niet mee accoord. Er zijn tc Slicdrechf personen gearresteerd en de mcnigle moest door de politie uit elkaar worden gedreven, waarbij heel wat klappen vielen. Ons land heet een kikkerland en om blijkbaar die vermaardheid te verhoogen logt men zich tc Gulpen in Limburg toe op Op het oud-Hollandsch terrein van het Bloemen- en Fruitteelt te i V.V.V. van Monster, Poeldijk en Terheijde op^O^MenIs enTZZZaV zal 19% ZlfgïZoptT' VerHjZm "Ct voormali« kM i.Torenzicht hetwelk m het kweeken van Zuid-Amerikaanschc kik- vorschcn. Deze kikkers kunnen kanjers van knapen worden. Zoo groot als een konijn. En dan behoeven zo zich hcusch niet op te blazen gelijk do kikker uit do fabel, die door zijn gebrul zich wilde „opwerken" tot een os. Deze tropische kikkers wegen vol wassen ongeveer ccn kilo. Die te Gulpen, welke nu V/2 jaar zijn. wegen ruim een half pond. Do grootste zijn nu van kop tot en met de uitgestrekte poolen, ruim 30 c.M De kleur is bruin achter en groen vóór. De oogen staan wijd uit den kop. Wat de be doeling is van deze kikkerteelt? Tiet beet dal de dieren zeer nuttig zijn. Voor den vischstand valt dit te betwijfelen, daar de griezelige heeren en dames enorm veel vise verslinden. Onderling verloonen ze kanniba lislischc neigingen. Zo verorberen toch ook hun gewone soorigenooten en verdedigen h de vangst van insecten e.d.g. op hardnek Icige wijze hun vasie vangniaats. Het vel van deze dieren kan gebruikt wordjn voor hot vervaardigen van damestaschjcs. Alzoo komt dan toch hot kikkerkleed in handen van het vrouwelijk geslacht, dat over liet algemeen kikkerschuw is. Men kweekt den reuzenkikkcr ook voor de smulpapen in Frankrijk, die gaarne kikkorbilletjes lusten Nu, dan hebben ze aan dezen kanjer van een kikker beet! Of echter deze kikkerbillc tjes liet verkleinwoord past hier eigen lijk niet zoo fijn van kwaliteit zullen zijn als die van den Ilollandsrhen kikker, zal de vraag zijn. De reuzenkikkcr, wiens ge brul op een uur afstand nog is tc hooren zal losgelaten worden in de openbare wate ren \an ons land. „Welkom, vreemdeling! kunnen we dit Zuid-Amcrikaansche lieer schap alsnog niet toeroepen. We hebben reeds de wolhandkrah, nu en dan gaan go nichten over de bisamrat en nu weer de tropische reuzenkikkcr! Een protest, dat blijk geeft van diepe lie zorgdhoid over den toestand in Duitscli land, is door de Duitsche bciijdcniskcrlj van do richting-N'iemöller en van do Gere formeerden in hot Wupperdal tot Iliiicr gericht. Daarin komt tot uiting de grootc smart over den gewelensdwang, Christen ouders hij de opvoeding van de jeugd- aan gedaan, over de heerschappij van den Staat over de Kerk en over de afgodische ver- ecring van den persoon van Hitler. Do burgeroorlog in Spanje duurI nu reeds drie weken. Afschuwelijke wreedheden wor den er gepleegd. Zoo werden tc Point Vrn- dres ecnige monniken, die vermomd zirli aan boord van ccn Fransch schip zouden begeven, vlak hij de loopplank door com munisten vermoord. Do Fransche beman ning moest toekijken, omdat zij zich nog op Spaansch grondgebied bevonden. Te Bar celona hadden do communisten de beest achtigheid om een particuliere begraaf plaats hij een klooster te schenden door de kisten uit te graven en de beenderen te verbranden en hen, die ecnige dagen' ge leden begraven waren, in het publick uit te klecdcn en dan in het vuur te gooien, In óén dorp in do nabijheid van Barcelona werden twintig fabrikanten doodgeschoten. En zoo gaat het schier eiken dag. Kinderen van tien jaar loopen met automatischs re volvers. Zelfs bedienen kinderen machine geweren. De kinderen worden geheel en al aan zich zelf overgelaten. De Spaansche groet Adios (God zij met u) mag niet ge bruikt Het is alles: salud camarados. Rond Madrid duren de troepenconcentraties voort. Bij het stadje San Bafael had een bloedig treffen plaats. Boeren en burgers vochten met de nationalistische troepen tegen het regeerings- (communistische) leger, dat teruggeslagen werd. Do alcalde (burge meester) van een Spaansch dorp, leverde een staaltje, dat niet ongelijk is aan de zelfopoffering van onzen burgemeester Van der Wcrff te Leiden. Toen een vrachtauto met fascistische miliciens in het dorp kwam verzekerde de alcalde, dat hi] ook fascist was en voor zijn menschen kon instaan. Maar wegrijdend werd do wagen beschoten en de miliciens keerden op hun schreden terug. De burgemeester zei: „Ik ben een man van eer, ik had mijn woord voor hot dorp gegeven, dood mij". Hij reikte zijn revolver aan den chef van de troep en na een oppervlakkigcn krijgsraad werden voor bereidingen gemaakt om tot fusilade over te gaan. Toon sprong een van de miliciens uit het gelid, omhelsde den burgemeester en zei: „Ik ken hem, hij is even betrouwbaar als ik. Als jullie hem doorschieten, moet je mij doodschieten". Door deze tusschenlcomst heeft do burge meester er hot leven afgebracht. Ook in Grielcenland schijnt de „Aziatische pest", zooals men in Zweden het communis me noemt, te heerschen. Een algemeene sta king is door de sovjet-slaven op touw gezet. De regeering heeft onmiddellijk den staat van beleg afgekondigd en de koning heeft liet parlement ontbonden. Overal is 't leger op de been gebracht, om gereed te zijn voor eventueele mogelijkheden. Een nieuwe kabi net is samengesteld, met een dictator aan het hoofd. De censuur is streng. Alle bur- I' gemeestens zijn naar huis gestuurd. De dic tator heersclit absoluut. Dc communistische leiders zijn gearresteerd. In Amerika is een afschuwelijk plan ont dekt. Een scheikundige, hoofd van den ge meentelijken hygiënischen dienst van De troit heeft erkend, dat het „zwarte legioen" de beruchte anti-semitische en anti-papis- tisciie organisatie, hem had opgedtagen ty phus bacillen tc kwecken waarmee dan melk zou moeten worden geïnfecteerd, die in flcsschcn aan Joodsclie families zou wor den geleverd. Ilij had echter geweigerd aan deze opdracht te voldoen. In de Balkan-Stalen heersclit een hitte golf, welke oorzaak is geworden van een spoorwegongeluk. Bij een station in Bulga rije is toch een personentrein ontspoord, daar de rails tengevolge van de hitte op ab normale wijze waren uitgezet. De trein reed over een brug, geslagen overeen uitgedroog de rivierbedding. Vier wagons zijn in de 4 M diepte bedding tcroclit gekomen, terwijl do overige wagens bleven hangen. Vijftien per sonen worden gewond. Een ernstige ontploffing in Yorkshire (Engeland) heeft meer dan 60 arbeiders bedolven. Alle hoop op redding is opgegeven. In Irak, het stroomgebied van Euphraat en Tigris, zijn door de Arabieren veertig dorpen der Jezidon, een roomsehe volksstam ion noorden van Mosocl, in welks nabijheid de ruïnen van Nincve liggen, afgebrand en uitgemoord. Alleen de vrouwen en kinderen hieven in leven, om als slaven verkocht tc worden op do markt te Bagdad en Basra. Hierna sprak Veenendaa! Ds. P. J. d c Bruin, van over het onderwerp: Ds. P. J. dc Bruin van Veencndaal spreekt over „De lendenen omgord'' In de middagvergadering van de Bondsdag van Chr. Gercf. J. V., wel ke Dinsdag te. Leeuwarden is gehou den, is de oud-secretaris, de heer \V. Vos II zn., hartelijk gehuldigd. De V i c e-V o o r z i 11 e r heette den heer en mevr. Vos hartelijk welkom, herinnerde de aanwezigen wat de lieer Vos voor den Bond is geweest en dankte dezen hartelijk voor diens loegewijden arbeid. Namens liet Bondsbostuur reikte spr. don hoer Vos eoiï huldeblijk over, bestaande uit een gouden iiondsinsigne en twee rust stoelen met een tafeltje. Daarop werd hel echtpaar Vos de be kende'zegenbede uit Ps. 134 3 toegezongen. Dc lieer Vos dankte in hartelijke be woordingen voor deze blijken van waardes- ring. Veertien jaren mocht spr. vee) liefde van liet bcstuuV ontvangen, men heeft hem steeds gesteund bij zijn omvangrijken ar beid en in groote dankbaarheid aanvaardt spr. deze stoffelijke blijken van waardee ring, die een blijde herinnering zullen zijn aan dezen arbeid. Voor spr. was het een harde zaak zijn werk te moeten opgeven, maar God heeft gesproken. Dit stuk van zijn leven is afgesneden, een leegte is er onistaan en daarom is dit blijk van waar deering spr. dubbel welkom. Spr. besloot zijn rede met de wensch dat Gods zegen ook verder op den Bond moge rusten. De Avondvergaderinu Do avondvergadering werd ^gehouden dc Clir. Geref. Kerk. Bij denaanvang liet Ds. v. d. Meiden Ps. 81 3 zingen, waarna hij voorging in gebed. Gelezen werd Lukas 12 35—40. „De lendenen omgord" Spr. ving aan met te wijzen op de betco- kenis van liet zich aangorden, waarna hij lief. doel der wedergeboorte besprak, nl. dat men werkzaam zal zijn. Een lediggangen verwijdert zich hoe langer hoe meer van dan Heere. Een zondaar zal nog tot be- keering kunnen komen, maar den luiaard is elke inspanning te veel. Een bezig leven op verschillend terrein is ook niet de wane werkzaamheid. Neen, onder het: „de len denen omgord" is meer te verstaan. Het is tiet bewandelen van den weg der weder geboorte, die ten hemel leidt. Komende tot de werkzaamheid der jon geren, zeide spr., dat trouw en werkzaam heid in 't verecnigingslcven vanzelf spreken maar zij zijn niet voldoende. Men nioet het doen om den Ileere te verheerlijken en groot te maken. Het geloof is iets anders dan neer te zitten in een bespiegelend luis teren, ook niet oen blijvend belijden van schuld, maar een hartelijke lust in en het doen van goede werken. In het leven zal men bezig zijn in liet werk aan Gods Ko ninkrijk. Dit paste spr. toe op het verecnigings lcven. waarbij hij de aanwezigen opwekte de besliste keuze te doen en allo halfheid na te laten. Ds. v. d. Meiden sprak nog een kort slotwoord, waarna de vergadering werd ge sloten. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Haskerhorne (toez.) J. Swijnenburg, cand. te Zeist. Beroepen: Te Middelharnis, K. van de Pol te Boven-Hardinxveld. Aangenomen: Naar Breskens, cand. D. Goudzwaard te Bruinisse. GEREF. KERKEN Drietal: Te Wateringen: Drs. L. Bate laan, cand. en hulppred. te Rotterdam-Zuid: cand. K. Schouten te Amsterdam: cand. W. C. Veltkamp te Katwijk aan Zee. Beroep.en: Te Haarlemmermeer (Oost zijde), P. K. Keizer te Vrijhoeve—'s-Grevel- duin—Capelle. GEREF. KERKEN IN H. V. Bedankt: Voor Oudemirdum (Fr.), P. A. E. Sillevis Smitt te Haarlem. CHR. GEREF. KERK Tweetal: Te Boskoop: W. Bijleveld te Haarlem-Centrum en C. Smits te Sliedrecht. Beroepen: Te Kornhorn, cand. D. van Wilsum te Soestdijk. DOOPSGEZINDE SOCIËTEIT Aangenomen: Naar Makkum-Witmar- sum-Pingjum. H. P. Tulner, prop. te Akkrum. REMONSTR. BROEDERSCHAP Aangenomen: Naar Oude prop. C. B. Heyn te Leiden. Wetering, Dr. A. VAN ITERSON Donderdag vierde de nestor der Nel. Herv. predikanten van Dordrecht, Dr. A. v. Iterson, zijn zilveren jubileum als predikant dezer gemeente. De jubilaris werd 4 Aug. 1875 tc Leer broek geboren en bezocht het gymnasium te Gorinchem, waarna hij aan de Leidsche uni versiteit studeerde. In 1902 werd hij candidaat. Hij stond ach tereenvolgens te Gorredijk, Oosthuizen en Grootebroek. Op 6 Aug. 1911 deed hij zijn intrede te Dordrecht, na kort tevoren te pro- moveeren op een proefschrift: „Armenzorg bij de Joden in Palestina van 100 jaar vóór Christus tot 200 na Christus". Dr. van Iterson, die thans in het buiten land verblijft en geen gedachtenisrede zal uitspreken, is o.a. praeses van het ministerie van predikanten te Dordrecht en quaestor van den ring Dordrecht. VROUWENLEVEN IN ITALIË II (Slot) De verzorging van haar uiterlijk is vour de Italiaansclie vrouw zéér belangrijk. Hiermee zou ik niet willen zeggen, dat het voor andere vrouwen van andere ras sen en nationaliteiten niet minslens even gewichtig is! Maar de wijze, waarop, en de plaats, die dit in liet geheele leven in neemt, is zóó frappant, dat liet, voor een goed begrip van het vrouwenleven hier, noodig is er heel speciaal de nadruk oji te leggen. De Italiaansche vrouw weet zich over het algemeen uitstekend te kleeden. Ze heeft een zuiver gevoel voor kleur- en vorm-harmonie en ze bezit een aangeboden élégance, die zoekt naar wat past bij de eigien persoonlijkheid en het eigen figuur om de natuurlijke aantrekkelijkheid, met noodzakelijk kunstgrepen, minstens te ver dubbelen! Maar ze kleedt zich alleen voor de buiten wereld! Een Italiaansohe vrouw thuis, loopt op sloffen mot gaten, in een oude, vieze, kapotte kimono en met papillotten in liet haar. Evenmin als de inriohting der woning belangrijk is, is de kleeding, binnen het begrensde gebied der vier huiselijke muren van gewicht. En wanneer de man thuis komt van zijn werk, ondervindt hij het heelemaa! niet als een gebrek, dat hij een afgestofte huissloof vindt, in plaats van een frissche, verzorgde levensgezellin. I-Iij heefi het nooit anders gekend hij doet het ook zelf niet anders hij zou het heelemaa. niet anders willen en hij vindt het volko men in den haak! Mant het begrip van „huiselijk leven" is in Italië principieel verschillend van het onze, en daaruit is dit alles volkomen ver klaarbaar. oor ons Noorderlingen, die ons moeten beschutten tegen koude en regen en die meestal op onze woning aangewezen zijn en in de inriohting van ons huis en in ons huiselijk leven onze lieele cultuur tot uit drukking brengen, is het „home" een wercla geworden op zichzelf, waarin we een lieei speciale rol vervullen en een uitgesproken plaats innemen. oor den Italiaan echter, is de woning niet anders, dan een noodzakelijk kwaad. Een rnensoh heeft nu eenmaal een afge sloten ruimte noodig, om te slapen. En li heeft ruimto noodig, om te koken en te eten. We spreken nu weer niet van de hoo- gere kringen, (die zijn te veel met Noorder lingen in contact gekomen, om niet véél van de gebruiken overgenomen te hebben), maar vooral van de kleine burgerkringcAl en het volk, die i.n ieder opzicht luin typi sche cachet bewaard hebben en op de eigene manier leven. Een „huis-inrichting" bestaat voor deze uit een, tot in de puntjes ingerichte keu ken, (want de Italiaan eet goed en do Italiaansche keuken is, ondanks alle kwaad, dat men ervan mag spreken, uitstekend!), verder een eetkamer, die noodig is voor eventueele gasten (de familie eet meestal in de keuken!), en die, ingeval van nood, dient als ontvangkamer. En verder de slaapkamer. Of slaapkamers! Want, zooals we reeds in een vorig artikel zeiden: efn Italiaansche „familie" stelt zich gewoonlijk uit vele generaties en takken te amen! Do eetkamer is meestal afgrijselijk! De tafel, de stoelen, een buffet, en verder niets. Het allernoodzakelijkste, en op de meest smakelooze wijze gemaakt en samengesteld. Maar het dient ook alleen een bepaald doel, en is heelemaa! niet op gezelligheid, smaak of huiselijkheid ingesteld. Ilot is er ook niet op ingericht, de eigen persoonlijk heid der familie hiermee tot uitdrukking te brengen. Want liet hccle leven van den Italiaan speelt zich af op straat. De zon trekt hem naar huiten; hij „representeert" op het plein of onder de coionnaden van dc over dekte straten. Het huis dient alleen de meest primitieve, eenvoudige behoeften, speelt geen verdere belaugrijke rol in zijn leven. Daarom, evenmin als men er aan denkt, het huis gezellig te maken, denkt de vrouw er aan, zich in huis behoorlijk te kleeden. Pas wanneer zij naar buiten komt, waar allen haar zien, en 'vooral waar zulke menschen haar zien, die haar niet kennen dosohrt zij zich op haar voordeeligst uit. En ze weet dit, ook met "Weinig middeten. te doen met zóóveel smaak en élégance, dat een vreemdeling den indruk krijgt: „Wan neer alle vrouwen hier zoo goed gekleed gaan, dan is de levensstandaard hoog1" Dat is echter bedrog. D.w.z.: het is be- drag voor den Noordeling, die zioli achter deze uiterlijkheid de voor zijn gevoelens passende levenswijze denkt. Maar rfe levenswijze is hier nu eenmaal verschillend. En wat bij ons in een „fami- met een klein salaris, weggaat aan in richting, huiselijkheid, cultuur (waarbij dan dikwijls de kleeding bovenmatig te kort schiet), dat gaat bij de Italiaansche vrouw (en man) alléén aan kleeding schmink, uiterlijkheid waarbij dan in derdaad (helaas!) do cultuur gewoonlijk te kort schiet!

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1936 | | pagina 3