Sprijcdg
AUTOMOBIELEN
A
Amsterdamselie Ballast Maatschappij,
SCHERP
VERLAAGDE PRIJZEN
6 Cïl. SEDAN 5 PERSONEN f 1995.-
6 CÏL. COACN 5 PERSONEN F 1950.-
DE OFFICIAL PONTIAC DEALER
PONTIAC
DOUWE EGBERTS THEE
TSJECHISCH VLIEGTUIG
MAAKT NOODLANDING
Openbare Verbooping
Nieuwe Collectie
voor elk doel!
f 800.000.- 6 pCt. Obligatiën,
MAAS- EN SCHELDEBODE
WOENSDAG 22 APRIL 1936
OP EEN WEILAND NABIJ
DE WEG ELBURG-EPE
Eerst in een sneeuwjacht
en daarna verdwaald
boven het IJselmeer
DE OORLOG IN
OOST-AFRIKA
EEN GROOTE SLAG
IN HET ZUIDEN
Alle tegenstand van de
Abessiniërs gebroken
BLOEDIGE ONLUSTEN
IN PALESTINA
MARKT
BERICHTEN
Adveftentien
DE CENTRALE PROEFTUIN
MODERNE
KHOKKEN
APARTE
MODELLEN
0 voor 2-wielige hulpmotorrijwielen
0 voor motor-carriers
LEENING 1936,
DON DERDAG 23 April 1936
INCASSO-BANK N.V,
HET MERK MET EEN
EIGEN KARAKTER
UIT VOORRAAD LEVERBAAR BIJ
ROTTERDAM, ZUIDHOEK 90
SCHIEDAMSCHESINGEL 149
TELEF. 23546-23547-11133
De nieuwe lijn BoedapestAm
sterdam, waarvan gisteren de ope-
ningsvlucht plaats liad, is wel zeer
onfortuinlijk begonnen:
Het Douglas-toestel O.K.-A.I.A.
van de Tsjechische Luchtvaart Mij.
O. L.S.. van deze dienst, dat om
tien minuten over zeven gisteravond
op Schiphol werd verwacht, heeft
omstreeks acht uur bij Ëlburg
een noodlanding moeten maken.
Voor de oriëntatie maakte de pi
loot gebruik van een parachute
fakkel. die de omgeving goed ver
lichtte.
De landing lukte vrij behoorlijk
op een weiland nabij den weg El-
burgEpe, doch bij den uitloop
schijnt liet toestel in aanraking te
zijn gekomen met een groep boomen
waardoor het ernstig werd bescha
digd. De piloot ei: radiotelegrafist
hebben lichte kwetsuren opgcloopen.
De passagiers hebben ongedeerd het
vliegtuig verlaten en zich naar hotel
Kleykamp begeven, waar de komst
van een autobus uit Amsterdam
werd afgewacht.
Terwijl de officieelc ooponingsvlurht
tan den luchtdienst AmsterdamBoe
dapest door de K.L.M. een vlot en
opgewekt verloop heeft geliad, is de eer.
ste vlucht in omgekeerde richting, uit
gevoerd door de Tsjecho Slowaaksche
Luchtvaart-Mij. C.L.S. op betreurens
waardige wijze gestrand in liet gezicht
t an de haven, nadat het einddoel reeds
Yjt'is bereikt. Eer. gelukkige omstan
digheid bij dezen tegenslag mag het
hoeten, dat liet ongeluk goed is afge-
lopoen en dat alle passagiers er zon.
der kleerscheuren zijn afgekomen en
slechts ttvee leden dor bemanning be
trekkelijk lichte en in elk geval onge
vaarlijke verwondingen, hebben opge
loopen.
Hot Tsjechische toestel is gistermiddag ie
'vier uur uit Praag vertrokken, nadat het
passagiers uil Boedapest en Weencn had
opgenomen. In totaal tverd met negen pas
sagiers de reis van Prang naar Amsterdam
gemaakt. De machine, een Douglas D.C. 2,
\an het type dat ook door de K.L.M. op deze
lijnen gebruikt wordt, werd bestuurd door
den gezagvaeider Batik, een bekend
Tsjechisch piloot, een ervaren vlieger, die
ook op Sc.lüphol een bekende gast is. Aan
boord waren verder de mecanicien Stun.
en do marconist Mica. Naarmate men de
Nederlandsche grens naderde, werd bat
weer slechter en, hoven Nederlandsch ge
bied gekomen, raakte men weldra
in ccn sneeuwjacht
Het toestel moest te 19.10 uur op Schiphol
landen en was inderdaad omstreeks zeven
uur de hoofdstad genaderd. In een dichte
sneeuwjacht kwam liet hoven Schiphol,
waarmee het draadloos contact kreeg. Op dat
oogenbik zag de bestuurder geen mogelijk
heid te landen, waarvan hij Schiphol me-
dedeeliug deed.
Ongelukkigerwijze raakte omstreeks
dezen tijd de draadlooze zend-instal-
lalio van het Tsjechische vliegtuig de
fect, waardoor Schiphol het geen nadere
mededeelingen omtrent hetere landings
gelegenheid kon doen.
Het toestel keerde terug, vermoede
lijk om in het Oosten van het land
of over de Duitsche grens landingsge-
iegenheid te zoeken. De piloot bemerk,
te met schrik, dat de benzinevoorraad
begon af te nemen eoi raakte boven,
dien, tengevolge van het missen van
elke radio-aanwijzing in de sneeuw
jacht, die toen boven het goheeie Wes
ten van ons land heersc-hte, aan het
dwalen.
Het dreigende water
Toen de benzinevoorraad hoe langer hoe
meer begon af te nemen, besloot de bp-
manning- een lichtfakkel uit te werpen
teneinde naar landingsgelegenheid uit te
zien. Toen de eerste fakkel zijn licht ver
spreidde, bemerkte men tot zijn schrik
dat men boven water v 1 o o g. Meer
fakkels werden uitgeworpen en steeds op.
nieuw zag men de watervlakte onder zich.
zoodat men weldra begreep, boven hel
IJ ss olm eer verdTvaald te zijn, en
de piloot Balik slechts één doel had. zoo
snel mogelijk land le hereiken en ten kost"
van alles te landen, alvorens de benzine
voorraad geheel uitgeput zou zijn. Een nieu
we lichtfakkel loonde toen plotseling de
kustlijn, en, nadat eenigen tijd in de rich
ting tan de kust was gevlogen, werd met
behulp van een der laatste lichtfakkels
een tamelijk geschikt uitziend landings
terrein, waargenomen niet ver van de kust
Het bleek te zijn een weiland, achter de
gemeente Puiten, dicht, bij Elburg op liet
gebied der gemeente Doornspijk. Op liet
laatste oogenblik werd den passagiers, die
zich in de cabine van geen gevaar bewust
waren, medegedeeld, dat men een noodlan
ding zou gaan maken. Bijna op hetzelfde
oogenblik daalde de machine in een glij
vlucht boven hét weiland en bijna zou tie
landing geheel gelukt zijn., indien mem
hierbij niet mot de vleugels langs de
toppen van een langs het weiland
staande boomemrij had gescheerd.
Het toestel kwam op de vleugels te
recht, die als sleden fungeerden en de
landingssnelheid braken. Door den schok
brak lief 'ondergedeelte van do ïcchtcr-
vleugel af en toen de machine tot stil
stand was gekomen, bleek de rechtermo
tor uit de vleugel, te zijn gebroken. Ilij
lag öp ongeveer twintig meter afstand
van het toestel. Ook de linkervleugel was
zwaar beschadigd, terwijl de geheele
fusillage in elkaar bleek te zijn gedrukt.
De passagiers werden met een hevigen
schok door elkaar geworpen, doch ble
ken overigens ongedeerd, alleen van de
bemanning had de bestuurder Balik een
tik tegen het hoofd gekregen, waardoor
hij een bloedende hoofdwonde opliep,
terwijl de marconist Mika zijn been zoo
danig bezeerde, dat hij naderhand op
een brancard moest worden weggedra
gen en vermoedelijk een beenfractuur
lieeft opgeloopen.
De passagiers bleven kalm
Zonder dat een paniek ontstaan was, be
gaven de passagiers zich uit het toestel. Een
der inzittenden, een Engelschman, deel uit
makende van de Britsehe legatie te Praag
haalde hulp van een boer in de omgeving,
met wien hij zich te voet naar Elburg begat
waar via het postkantoor Schiphol en ie
betrokken autoriteiten werden gewaar
schuwd.
Onmiddellijk begaven zich ook mensehen
uit Eiburg naar het gedeeltelijk vernielde
vliegtuig. Onder hen bevond zich de Elburg-
sclie dokter S. I'. Gualtery van Wee
zei, die de heide gewonden de eerste huln
verleende en een noodverband aanlegde. Op
zijn verzoek werd naar Zwolle getelefoneerd
vanwaar weldra eon iekentransportation
ter plaatse kwam, die de beide gewonden
naar Zwolle vervoerde, waar zij in 't Sophia
zjekehuis werden opgenomen. Hun toe
stand is niet ernstig.
De overige passagiers begaven zich naar
Hotel Kleykamp te Elburg, waar heen ook
htm bagage werd gebracht.
Binnen twee uur nadat het bericht Am
sterdam had bereikt, was reeds assistentie
van de K.L.M. ter plaatse, n.l. de heer Loo
van den stationsdienst, in gezelschap van
eenige technische hulpkrachten, die het
eerste onderzoek bij het vliegtuig instelden.
Nadat een ambtenaar der invoerrechten en
accijnzen re Elburg de bagage der passagiers
had onderzocht werden zij met de inmid
dels uit Amsterdam gearriv-erde K.L.M.-bus
naar de hoofdstad gebracht, waar zij tegen
twee uur in den nacht aankwamen en hun
intrek namen in een der groote hotels.
Vliegtuig was zeer solide
Dn passagiers bleken, ondanks den onder
vonden tegenslag, uiterst tevreden over cl»
wijze, waarop de noodlanding is ten uitvoer
gebracht. Geen oogenblik hebben zij zich
ongerust gemaakt cn bij den schok wisten
zij op hetzelfde moment dat de landing goed
was afgeloopen. Zij spraken mot bewonde
ring over de soliditeit van liet vliegtuig, im
mers de cabine bleef onbeschadigd: bij.on
derzoek bleek alleen de neus eenige schade
te hebben opgeloopen.
In Elburg lieersehtc den geheelen nacht
een vrij druk vertier en velen begaven zich
ondanks lio.t late uur, naar het afgelegen
weiland op liet landgoed „Oostendorp", waar
het wrak zich bevindt.
Hedenmorgen is een nader onderzoek inge
steld.
Maarschalk Badoglio telegrafeert het
lS9e en het 190e legerbericht:
Aan het Somalifront zijn de troepen
onder commando van generaal Graziani
op 14 April een offensieve beweging be
gonnen. Een veldslag ontbrandde aan
den linkervleugel van het front De
Libysche divisie, onder commando van
generaal Nasi, heeft de Abessijnen aange
vallen, die geconcentreerd waren bij de
Giana Gobi-rivier en. gecommandeerd
werden door Dedjaz Abbebe Damtoe en
Maconnel en De Laccioe. De vijand had
zich genesteld in een bijna ontoeganke
lijk terrein met grotten en ravijnen en
bood een hardnek kigen tegenstand op
14, 15, 16 en den ochtend van 17 April.
De Libysche en Somali-troepen werkten
nauw samen, gesteund door de lucht
macht. De slag eindigde met een totale
nederlaag van den vijand. De omsinge
lingsmanoeuvre van de vleugels slaagde
uitstekend. In den middag van 18 April
kon alle tegenstand als gebroken wor
den beschouwd en de troepen gingen
uiteen naar verschillende doelen.
Onze verliezen bedragen voor zoover
tot nu toe kon worden geconstateerd
10 officieren gesneuveld of gewond, drie
vlieger-officieren gewond, eenige hon
derden minderen buiten gevecht gesteld.
Twee vliegtuigen zijn omlaag gestort
De vijand verloor duizenden dooden,
waaronder eenige legeraanvoerders en
duizenden geweren, dozijnen mitrail-
leurs en ander wapentuig viel in onze
handen. De luchtmacht was uitermate
actief. Het moreel van de troepen is
zeer goed.
Harrar in handen van de Italianen?
Te Rome gaat het hardnekkige gerucht,
dat ook Harrar in handen van de Italianen
zou zijn gevallen. Dit bericht wordt noch
officieel noch officieus bevestigd. Blijkens
bovenstaand communiqué hebben de Ita
lianen wel de overwinning behaald, doch er
wordt niet gesproken over de vernietiging
van het Abpssijnscho leger. Het is zelfs
waarschijnlijk, dat Ras Nassiboe nog andere
punten bezet houdt.
De falende verzoeningspogingen
Te Genève is Zaterdagavond de Com
missie van Dertien opnienw bijeen ge
komen, om kennis te nemen van bet
rapport van De Madariaga aan den Vol-
kenbondsraad. Het rapport concludeert,
dat de pogingen tot verzoening ongeluk
kigerwijze 2ijn mislukt. Het is zonder
debat met algemeens stempicn aange
nomen.
In diplomatieke kringen to Rome ver
klaart men, dat Rome de besprekingen te
Genève In kalmte volgt Italië zal aan de
zitting van den Volkenbonrlsraad deelne
men om te verhinderen, dat de politiek
welke tot verlenging van het Italjaansch
Altessijnsche conflict leidt, wordt voortge
zet.
Elf dooden
en negen-en-dertig gewonden
In verschillende steden van Palestina
hebben zich hevige botsingen tusschgn
Joden en Arabieren voorgedaan. Er
zouden elf Joden gedood zijn en 39 ge
wond, waarvan 11 ernstig. De hevigste
botsingen deden zich voor te Haifa,
waar vier Joden cn twee Arabieren
werden gedood. Een Britseh politie-offi-
cier werd ernstig gewond. De autoritei
ten hebben den alarmtoestand afgekon
digd en troepen opdracht gegeven de
orde te herstellen.
Alle winkels te Haifa zijn gesloten. De
handel ligt geheel stil. De ontevredenheid
ónder de bevolking zou voortdurend toe
nemen. De beweging dreigt over te slaan
op Tel-Aviv, waar men aanvallen vreest
van de Arabieren. Ook te Jaffa hebben
zich ernstige ongeregeldheden voorgedaan,
waarbij verscheidene personen zijn gedood.
Later is alles rustig geworden. Het is ver
boden zich 's avonds na 7 uur op straat te
begeven.
Uit Cairo wordt gemeld dat de ongere
geldheden Zondagmiddag toenamen. De-
monstveerende Muzelmannen begaven zich
in groot en getale van Haifa in do richting
van- Tel Aviv. Vele auto's waarin Joden
waren gezeten, werden aangehouden, in
brand gestoken of met steenen geworpen
De inzittenden werden mishandeld. Er wer
den een 50-tal personen naar de zieken
huizen te Tel Aviv vervoerd. Een Engelsch
toerist en diens echtgenoote werden even
eens gewond en naar het ziekenhuis over
gebracht. Ook te Jaffa hadden nieuwe 'in
lusten tijdens demonstraties plaats. Het
aantal slachtoffers van dezen dag bedraagl
elf dooden, van wie negen Joden en twee
Arabieren, terwijl een zestigtal personen
gewond werden.
ROTTKRUAAI, 20 April. A a r d,a p p e 1 e -.7. De
prijzen waren lieden: Brielsche eigenh. 2.10
2.30, Zeeuwsche blauwe t' 22.30 id. eigenh.
f22.10, ii. bonte f22.30, bonte en blauwe
po'ers f 1.50—G.70, Bevelanders f"22:20. eigen-
neiemers poters f 1.201.50, zandaardappi BVs
4 ct per kg-., redstar f 3—2.25 Malta winter 9Vj
10 ct per kg. Weinig aanvoer, kalme vraag.
KORTRIJK, 18 APRIL.
ClCHOTLÉI. Al bic wél er tijdens de Paasclida-
gen weinig verricht werd bleef de markt vait
en steeg de disponibele koopwaar op 72 frank,
terwijl de nieuwe oogst gevraagd wordt aan 75
frank. Met he toog- op verdeae. pj-jj^stiiglng zou
er dit jaar wel meer kuuneu worden gezaaid.
Marktbericht van Jac. Kiioo#,
3lakelaar in aardappelen, groenten
en fruit. Da Costastraat 16, telefoon
81431, Amsterdam.
Er komen weinig goedkoope aardappelen
aan de markt. Voor Z. bonten heeft altijd
o/ède vraag bestaan, vooral eerste soorten;
Z. blauwen zijn zeer moeilijk te verkoopen,
alhoewel de kwaliteit voor beid'e soorten het
zelfde is. Spuische en Flakkeesche eigenhei
mers niet aan de markt, doch wedier ge
vraagd ook poters van deze soorten werden
gezocht. Ook voor Friesche, Drentsche en
andere soorten roodstav- komt moer vraag.
Voor winter malta-aardappelen giaan de prij
zen terug, op iedere kilo komt vier centen
invoerrechten en is de kwaliteit van onze
Hollandsche aardappelen nog best. Weinig
Duinzand en Nieuwlandsehe zandaardappe
len zijn aan onze markt. Bevelanders worden
weinig aangeboden. Industrie en roodstar uit
Limburg zullen hier een goede markt vinden,
Uit Middelburg en omstreken minder aan®
voer dan vorige week.
Wilt gij uw aardappelen naar Amsterdam
zenden, vraag dan eerst inlichtingen, zonder
eenige verbinding of kosten, aan ons adres.
Heden 20 April werden de volgende prij
zen gemaakt: Zeeuwsche bonten f 2.402.60,
di'fco blauwen f 2.302.50, dito bonite en
blauwe poters f 1.902, dito eigenheimers
f 1.902, dito roodstar f 1.902.10, roodstar
poters f 1.501.60, Haaii.meer en Upolder
Bevelanders fl.902, dito bonten f 2.40—
2.60, Spuisohe eigenheimers f 1.902, Flakk
eigenheimers f 1.902, dito poters f 1.50~==»
1.60, Anna Pauwlowna zandaardappelep
f 1.902.50, Hillegommer zandaardappelepj
f 2.102.80, alle soorten bonken f 1.90—2,
Friesche roodstar f 2.402.80, dito borgers
f 22.10, alles per 70 kilo; verder per 100
kilo: winter Malta f 9.7510, Nieuwlandsehe
zandaardappelen f 2.903, donkere zand»
aardappelen f 2.702.80, bonken f 2.602.80.
CENTRALE VEILING TE MIDDELHARXI3
Vrijdag 17 April. P r ij z e n: Witlof f 6.60
12.90, Spinazie f 6.1012.80, Slarvelleri
f5.508.50 per 100 kg; Bloemkool f3.50-®
13.50, Sla f 1.10—2.80, Andijvie f2.70—3.20
per 100 stuks; Rabarber f2.30, Radijs f 1.60
2.50, Narcissen f2.803.50, Tulpen f4.50
9.60 per 100 bos; Boter 6070 p 100 pond
CENTRALE VEILING TE MIDDELHARNIS
Maandag 20 April. Prijzen: Sla f 12.80
Andijvie f3.303.50, Bloemkool I f9.70-®
13.50, II f3.108.50 per 100 stuks; Spinazie
t'7.50—12.40 p 100 kg; Witlof f 10.80—11.50,
SlaveUen f2.20—6.70, Violen f2.55 per 100
bos; Boter f63 per 100 pond.
ROTTERDAM, 30 April. Vee. Aangevoerd
!n totaal 2227 dieren. 784 vette runderen, 348
vette kalveren, 19 nuchtere kalveren, 286 ucha»
of lammeren, 782 varkens, 1 biggen, 4 bokken
of geiten.
Prijzen per kilo: Vette koeien le kw tot 50 e,
2e.kw tot 44 c, 3e kw 3036 c, vette ossen to
kw tot 44 c„ 2e kwtot 40c, 3e kw 3035 c.,
vette kalveren le kw tot 85 c, 2e kw 70 c, 3e
kw 4550 c., varkens (levend gewicht) 031
32 c, schapen 303841 c, lammeren 29::fj
41 c. Sliapen f 121721, lammeren f 10-®
1519, per stuk.
.Vette koeien en ossen: aanvoer als vop,
week, handel traag, prijzen lager dan op 14
April, Een prima koe ging tot 52 en een os
tot 47 cent.
Vette kalveren: aanvoer iets ruimer, handel
stroef, lagere prijzen. Een prima kalf ging
nog.tot 95 cent.
Schapen en lammeren: aajivoer ruim, hancbl
willig, prijzen le kw iets stijver, overigens
onveranderd.
Varkens: aanvoer groot, handel stil, prijzen
waren iets minder. Een enkel exemplaar nog
1 cent boven noteering
T1EL, 20 April. (Eiermarkt). Prijs f 2.4o-^
2.60 per 100 stuks. Aanvoer 95.000 stuks.
Don 26en April a.s. hopen
mijn geliefde Ouders
MATTHEUS DE LOOZE
cn
CORNELIA CATHARINA
TIMMERS,
hun 30-Jarige Echtvereeni-
ging le herdenken.
Dat zij nog lang gespaard
moge blijven is de wensch ij
van hun X
V
v Dochter en Schoonzoon.
v
lieden overleed, zacht en
kalm, onze geliefde Vader
en Grootvader
L. DE BEURS,
echtgenoot van wijlen onze
lieve zorgzame Moeder en
Grootmoeder, M. Bruins, in
den ouderdom van G9 jaren.
G. BIKde Beurs.
FRANS.
LEO.
Middelharnis, 18 April 1936.
Donderdag 23 April, 's namid
dags 2 uur, te OUDDORP, op
dei. Molenblok, ten verzoeke van
Mejuffrouw ARENTJE VER
BIEST, om contant geld,
van Meubilaire Goederen.
Notaris VAN DEN BERG.
voor GOEREE en OVER-
FLAKKEE te Middelharnis,
(Langeweg) is op eiken
werkdag voor belangstellen
den GRATIS toegankelijk.
Desgewenscht geeft de tuin
man alle inlichtingen die
mochten worden verlangd.
Wie SLECHT hoort
vrage nadere inlichtingen om
trent de nieuwste hoorinstru-
mentrn bij de bekende specialist
GEERVLIET. Oude Spiegelstraat
No. 3, Amsterdam.
Door vervaardiging in verschillende uitvoeringen en capaci
teiten, is er evengoed een ,.Torpedo"-naaf voor zwaar dienst
gebruik, als voor sportbeoefening en toeristische rijwiel- of
motortochtjes,
In wélke uitvoering en capaciteit gij „Torpedo" ook zult
benutten, zij zal volkomen berekend blijken voor elk doel
en U in ieder opzicht bevredigen.
In den handel zijn „Torpedo"-naven
O voor toerrijwielen
O voor race-rijwielen
0 voor transportrijwieien
0 voor carriers
(in combinatie met extra afremming der voorwielen)
0 voor carriers
(met voorziening van vastzetting bij stilstaan op een helling)
met een motorinhoud van 98 cm3 en een wielbelasting van
100 kg., (in combinatie met extra afremming der voorwielen)
VRIJWIELREMNAAF
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
gevestigd te Amsterdam
UITGIFTE
van
in stukken van 1000.aan toonder.
Ondorgeteekcnde bericht, dat de inschrijving op bovengenoemde
obligatiën zal zijn opengesteld op
van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur,
bij hare kantoren to AMSTERDAM, ROTTERDAM en
's-GRAVENHAGE, tot den koers van 100 pCt. op de voor
waarden van het prospectus d.d. 17 dezer, waarvan exemplaren,
benevens inschrijvingsformulieren, hij bovenvermelde kantoren
verkrijgbaar zijn.
AMSTERDAM, 17 April 1936,
Ook D.E. Koffie is het fijnste van de plantages
Ongetwijfeld, er bestaan
goedkoopere oliesoorten
maar geen betere. En op
den duur is altijd nog
goedkoop duurkoop.
Cssolube
DE SUPER OLIE VOOR MOTOREM
AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROLEA, 's-GRAVENHAGE