Sprijcdg AUTOMOBIELEN A Amsterdamselie Ballast Maatschappij, SCHERP VERLAAGDE PRIJZEN 6 Cïl. SEDAN 5 PERSONEN f 1995.- 6 CÏL. COACN 5 PERSONEN F 1950.- DE OFFICIAL PONTIAC DEALER PONTIAC DOUWE EGBERTS THEE TSJECHISCH VLIEGTUIG MAAKT NOODLANDING Openbare Verbooping Nieuwe Collectie voor elk doel! f 800.000.- 6 pCt. Obligatiën, MAAS- EN SCHELDEBODE WOENSDAG 22 APRIL 1936 OP EEN WEILAND NABIJ DE WEG ELBURG-EPE Eerst in een sneeuwjacht en daarna verdwaald boven het IJselmeer DE OORLOG IN OOST-AFRIKA EEN GROOTE SLAG IN HET ZUIDEN Alle tegenstand van de Abessiniërs gebroken BLOEDIGE ONLUSTEN IN PALESTINA MARKT BERICHTEN Adveftentien DE CENTRALE PROEFTUIN MODERNE KHOKKEN APARTE MODELLEN 0 voor 2-wielige hulpmotorrijwielen 0 voor motor-carriers LEENING 1936, DON DERDAG 23 April 1936 INCASSO-BANK N.V, HET MERK MET EEN EIGEN KARAKTER UIT VOORRAAD LEVERBAAR BIJ ROTTERDAM, ZUIDHOEK 90 SCHIEDAMSCHESINGEL 149 TELEF. 23546-23547-11133 De nieuwe lijn BoedapestAm sterdam, waarvan gisteren de ope- ningsvlucht plaats liad, is wel zeer onfortuinlijk begonnen: Het Douglas-toestel O.K.-A.I.A. van de Tsjechische Luchtvaart Mij. O. L.S.. van deze dienst, dat om tien minuten over zeven gisteravond op Schiphol werd verwacht, heeft omstreeks acht uur bij Ëlburg een noodlanding moeten maken. Voor de oriëntatie maakte de pi loot gebruik van een parachute fakkel. die de omgeving goed ver lichtte. De landing lukte vrij behoorlijk op een weiland nabij den weg El- burgEpe, doch bij den uitloop schijnt liet toestel in aanraking te zijn gekomen met een groep boomen waardoor het ernstig werd bescha digd. De piloot ei: radiotelegrafist hebben lichte kwetsuren opgcloopen. De passagiers hebben ongedeerd het vliegtuig verlaten en zich naar hotel Kleykamp begeven, waar de komst van een autobus uit Amsterdam werd afgewacht. Terwijl de officieelc ooponingsvlurht tan den luchtdienst AmsterdamBoe dapest door de K.L.M. een vlot en opgewekt verloop heeft geliad, is de eer. ste vlucht in omgekeerde richting, uit gevoerd door de Tsjecho Slowaaksche Luchtvaart-Mij. C.L.S. op betreurens waardige wijze gestrand in liet gezicht t an de haven, nadat het einddoel reeds Yjt'is bereikt. Eer. gelukkige omstan digheid bij dezen tegenslag mag het hoeten, dat liet ongeluk goed is afge- lopoen en dat alle passagiers er zon. der kleerscheuren zijn afgekomen en slechts ttvee leden dor bemanning be trekkelijk lichte en in elk geval onge vaarlijke verwondingen, hebben opge loopen. Hot Tsjechische toestel is gistermiddag ie 'vier uur uit Praag vertrokken, nadat het passagiers uil Boedapest en Weencn had opgenomen. In totaal tverd met negen pas sagiers de reis van Prang naar Amsterdam gemaakt. De machine, een Douglas D.C. 2, \an het type dat ook door de K.L.M. op deze lijnen gebruikt wordt, werd bestuurd door den gezagvaeider Batik, een bekend Tsjechisch piloot, een ervaren vlieger, die ook op Sc.lüphol een bekende gast is. Aan boord waren verder de mecanicien Stun. en do marconist Mica. Naarmate men de Nederlandsche grens naderde, werd bat weer slechter en, hoven Nederlandsch ge bied gekomen, raakte men weldra in ccn sneeuwjacht Het toestel moest te 19.10 uur op Schiphol landen en was inderdaad omstreeks zeven uur de hoofdstad genaderd. In een dichte sneeuwjacht kwam liet hoven Schiphol, waarmee het draadloos contact kreeg. Op dat oogenbik zag de bestuurder geen mogelijk heid te landen, waarvan hij Schiphol me- dedeeliug deed. Ongelukkigerwijze raakte omstreeks dezen tijd de draadlooze zend-instal- lalio van het Tsjechische vliegtuig de fect, waardoor Schiphol het geen nadere mededeelingen omtrent hetere landings gelegenheid kon doen. Het toestel keerde terug, vermoede lijk om in het Oosten van het land of over de Duitsche grens landingsge- iegenheid te zoeken. De piloot bemerk, te met schrik, dat de benzinevoorraad begon af te nemen eoi raakte boven, dien, tengevolge van het missen van elke radio-aanwijzing in de sneeuw jacht, die toen boven het goheeie Wes ten van ons land heersc-hte, aan het dwalen. Het dreigende water Toen de benzinevoorraad hoe langer hoe meer begon af te nemen, besloot de bp- manning- een lichtfakkel uit te werpen teneinde naar landingsgelegenheid uit te zien. Toen de eerste fakkel zijn licht ver spreidde, bemerkte men tot zijn schrik dat men boven water v 1 o o g. Meer fakkels werden uitgeworpen en steeds op. nieuw zag men de watervlakte onder zich. zoodat men weldra begreep, boven hel IJ ss olm eer verdTvaald te zijn, en de piloot Balik slechts één doel had. zoo snel mogelijk land le hereiken en ten kost" van alles te landen, alvorens de benzine voorraad geheel uitgeput zou zijn. Een nieu we lichtfakkel loonde toen plotseling de kustlijn, en, nadat eenigen tijd in de rich ting tan de kust was gevlogen, werd met behulp van een der laatste lichtfakkels een tamelijk geschikt uitziend landings terrein, waargenomen niet ver van de kust Het bleek te zijn een weiland, achter de gemeente Puiten, dicht, bij Elburg op liet gebied der gemeente Doornspijk. Op liet laatste oogenblik werd den passagiers, die zich in de cabine van geen gevaar bewust waren, medegedeeld, dat men een noodlan ding zou gaan maken. Bijna op hetzelfde oogenblik daalde de machine in een glij vlucht boven hét weiland en bijna zou tie landing geheel gelukt zijn., indien mem hierbij niet mot de vleugels langs de toppen van een langs het weiland staande boomemrij had gescheerd. Het toestel kwam op de vleugels te recht, die als sleden fungeerden en de landingssnelheid braken. Door den schok brak lief 'ondergedeelte van do ïcchtcr- vleugel af en toen de machine tot stil stand was gekomen, bleek de rechtermo tor uit de vleugel, te zijn gebroken. Ilij lag öp ongeveer twintig meter afstand van het toestel. Ook de linkervleugel was zwaar beschadigd, terwijl de geheele fusillage in elkaar bleek te zijn gedrukt. De passagiers werden met een hevigen schok door elkaar geworpen, doch ble ken overigens ongedeerd, alleen van de bemanning had de bestuurder Balik een tik tegen het hoofd gekregen, waardoor hij een bloedende hoofdwonde opliep, terwijl de marconist Mika zijn been zoo danig bezeerde, dat hij naderhand op een brancard moest worden weggedra gen en vermoedelijk een beenfractuur lieeft opgeloopen. De passagiers bleven kalm Zonder dat een paniek ontstaan was, be gaven de passagiers zich uit het toestel. Een der inzittenden, een Engelschman, deel uit makende van de Britsehe legatie te Praag haalde hulp van een boer in de omgeving, met wien hij zich te voet naar Elburg begat waar via het postkantoor Schiphol en ie betrokken autoriteiten werden gewaar schuwd. Onmiddellijk begaven zich ook mensehen uit Eiburg naar het gedeeltelijk vernielde vliegtuig. Onder hen bevond zich de Elburg- sclie dokter S. I'. Gualtery van Wee zei, die de heide gewonden de eerste huln verleende en een noodverband aanlegde. Op zijn verzoek werd naar Zwolle getelefoneerd vanwaar weldra eon iekentransportation ter plaatse kwam, die de beide gewonden naar Zwolle vervoerde, waar zij in 't Sophia zjekehuis werden opgenomen. Hun toe stand is niet ernstig. De overige passagiers begaven zich naar Hotel Kleykamp te Elburg, waar heen ook htm bagage werd gebracht. Binnen twee uur nadat het bericht Am sterdam had bereikt, was reeds assistentie van de K.L.M. ter plaatse, n.l. de heer Loo van den stationsdienst, in gezelschap van eenige technische hulpkrachten, die het eerste onderzoek bij het vliegtuig instelden. Nadat een ambtenaar der invoerrechten en accijnzen re Elburg de bagage der passagiers had onderzocht werden zij met de inmid dels uit Amsterdam gearriv-erde K.L.M.-bus naar de hoofdstad gebracht, waar zij tegen twee uur in den nacht aankwamen en hun intrek namen in een der groote hotels. Vliegtuig was zeer solide Dn passagiers bleken, ondanks den onder vonden tegenslag, uiterst tevreden over cl» wijze, waarop de noodlanding is ten uitvoer gebracht. Geen oogenblik hebben zij zich ongerust gemaakt cn bij den schok wisten zij op hetzelfde moment dat de landing goed was afgeloopen. Zij spraken mot bewonde ring over de soliditeit van liet vliegtuig, im mers de cabine bleef onbeschadigd: bij.on derzoek bleek alleen de neus eenige schade te hebben opgeloopen. In Elburg lieersehtc den geheelen nacht een vrij druk vertier en velen begaven zich ondanks lio.t late uur, naar het afgelegen weiland op liet landgoed „Oostendorp", waar het wrak zich bevindt. Hedenmorgen is een nader onderzoek inge steld. Maarschalk Badoglio telegrafeert het lS9e en het 190e legerbericht: Aan het Somalifront zijn de troepen onder commando van generaal Graziani op 14 April een offensieve beweging be gonnen. Een veldslag ontbrandde aan den linkervleugel van het front De Libysche divisie, onder commando van generaal Nasi, heeft de Abessijnen aange vallen, die geconcentreerd waren bij de Giana Gobi-rivier en. gecommandeerd werden door Dedjaz Abbebe Damtoe en Maconnel en De Laccioe. De vijand had zich genesteld in een bijna ontoeganke lijk terrein met grotten en ravijnen en bood een hardnek kigen tegenstand op 14, 15, 16 en den ochtend van 17 April. De Libysche en Somali-troepen werkten nauw samen, gesteund door de lucht macht. De slag eindigde met een totale nederlaag van den vijand. De omsinge lingsmanoeuvre van de vleugels slaagde uitstekend. In den middag van 18 April kon alle tegenstand als gebroken wor den beschouwd en de troepen gingen uiteen naar verschillende doelen. Onze verliezen bedragen voor zoover tot nu toe kon worden geconstateerd 10 officieren gesneuveld of gewond, drie vlieger-officieren gewond, eenige hon derden minderen buiten gevecht gesteld. Twee vliegtuigen zijn omlaag gestort De vijand verloor duizenden dooden, waaronder eenige legeraanvoerders en duizenden geweren, dozijnen mitrail- leurs en ander wapentuig viel in onze handen. De luchtmacht was uitermate actief. Het moreel van de troepen is zeer goed. Harrar in handen van de Italianen? Te Rome gaat het hardnekkige gerucht, dat ook Harrar in handen van de Italianen zou zijn gevallen. Dit bericht wordt noch officieel noch officieus bevestigd. Blijkens bovenstaand communiqué hebben de Ita lianen wel de overwinning behaald, doch er wordt niet gesproken over de vernietiging van het Abpssijnscho leger. Het is zelfs waarschijnlijk, dat Ras Nassiboe nog andere punten bezet houdt. De falende verzoeningspogingen Te Genève is Zaterdagavond de Com missie van Dertien opnienw bijeen ge komen, om kennis te nemen van bet rapport van De Madariaga aan den Vol- kenbondsraad. Het rapport concludeert, dat de pogingen tot verzoening ongeluk kigerwijze 2ijn mislukt. Het is zonder debat met algemeens stempicn aange nomen. In diplomatieke kringen to Rome ver klaart men, dat Rome de besprekingen te Genève In kalmte volgt Italië zal aan de zitting van den Volkenbonrlsraad deelne men om te verhinderen, dat de politiek welke tot verlenging van het Italjaansch Altessijnsche conflict leidt, wordt voortge zet. Elf dooden en negen-en-dertig gewonden In verschillende steden van Palestina hebben zich hevige botsingen tusschgn Joden en Arabieren voorgedaan. Er zouden elf Joden gedood zijn en 39 ge wond, waarvan 11 ernstig. De hevigste botsingen deden zich voor te Haifa, waar vier Joden cn twee Arabieren werden gedood. Een Britseh politie-offi- cier werd ernstig gewond. De autoritei ten hebben den alarmtoestand afgekon digd en troepen opdracht gegeven de orde te herstellen. Alle winkels te Haifa zijn gesloten. De handel ligt geheel stil. De ontevredenheid ónder de bevolking zou voortdurend toe nemen. De beweging dreigt over te slaan op Tel-Aviv, waar men aanvallen vreest van de Arabieren. Ook te Jaffa hebben zich ernstige ongeregeldheden voorgedaan, waarbij verscheidene personen zijn gedood. Later is alles rustig geworden. Het is ver boden zich 's avonds na 7 uur op straat te begeven. Uit Cairo wordt gemeld dat de ongere geldheden Zondagmiddag toenamen. De- monstveerende Muzelmannen begaven zich in groot en getale van Haifa in do richting van- Tel Aviv. Vele auto's waarin Joden waren gezeten, werden aangehouden, in brand gestoken of met steenen geworpen De inzittenden werden mishandeld. Er wer den een 50-tal personen naar de zieken huizen te Tel Aviv vervoerd. Een Engelsch toerist en diens echtgenoote werden even eens gewond en naar het ziekenhuis over gebracht. Ook te Jaffa hadden nieuwe 'in lusten tijdens demonstraties plaats. Het aantal slachtoffers van dezen dag bedraagl elf dooden, van wie negen Joden en twee Arabieren, terwijl een zestigtal personen gewond werden. ROTTKRUAAI, 20 April. A a r d,a p p e 1 e -.7. De prijzen waren lieden: Brielsche eigenh. 2.10 2.30, Zeeuwsche blauwe t' 22.30 id. eigenh. f22.10, ii. bonte f22.30, bonte en blauwe po'ers f 1.50—G.70, Bevelanders f"22:20. eigen- neiemers poters f 1.201.50, zandaardappi BVs 4 ct per kg-., redstar f 3—2.25 Malta winter 9Vj 10 ct per kg. Weinig aanvoer, kalme vraag. KORTRIJK, 18 APRIL. ClCHOTLÉI. Al bic wél er tijdens de Paasclida- gen weinig verricht werd bleef de markt vait en steeg de disponibele koopwaar op 72 frank, terwijl de nieuwe oogst gevraagd wordt aan 75 frank. Met he toog- op verdeae. pj-jj^stiiglng zou er dit jaar wel meer kuuneu worden gezaaid. Marktbericht van Jac. Kiioo#, 3lakelaar in aardappelen, groenten en fruit. Da Costastraat 16, telefoon 81431, Amsterdam. Er komen weinig goedkoope aardappelen aan de markt. Voor Z. bonten heeft altijd o/ède vraag bestaan, vooral eerste soorten; Z. blauwen zijn zeer moeilijk te verkoopen, alhoewel de kwaliteit voor beid'e soorten het zelfde is. Spuische en Flakkeesche eigenhei mers niet aan de markt, doch wedier ge vraagd ook poters van deze soorten werden gezocht. Ook voor Friesche, Drentsche en andere soorten roodstav- komt moer vraag. Voor winter malta-aardappelen giaan de prij zen terug, op iedere kilo komt vier centen invoerrechten en is de kwaliteit van onze Hollandsche aardappelen nog best. Weinig Duinzand en Nieuwlandsehe zandaardappe len zijn aan onze markt. Bevelanders worden weinig aangeboden. Industrie en roodstar uit Limburg zullen hier een goede markt vinden, Uit Middelburg en omstreken minder aan® voer dan vorige week. Wilt gij uw aardappelen naar Amsterdam zenden, vraag dan eerst inlichtingen, zonder eenige verbinding of kosten, aan ons adres. Heden 20 April werden de volgende prij zen gemaakt: Zeeuwsche bonten f 2.402.60, di'fco blauwen f 2.302.50, dito bonite en blauwe poters f 1.902, dito eigenheimers f 1.902, dito roodstar f 1.902.10, roodstar poters f 1.501.60, Haaii.meer en Upolder Bevelanders fl.902, dito bonten f 2.40— 2.60, Spuisohe eigenheimers f 1.902, Flakk eigenheimers f 1.902, dito poters f 1.50~==» 1.60, Anna Pauwlowna zandaardappelep f 1.902.50, Hillegommer zandaardappelepj f 2.102.80, alle soorten bonken f 1.90—2, Friesche roodstar f 2.402.80, dito borgers f 22.10, alles per 70 kilo; verder per 100 kilo: winter Malta f 9.7510, Nieuwlandsehe zandaardappelen f 2.903, donkere zand» aardappelen f 2.702.80, bonken f 2.602.80. CENTRALE VEILING TE MIDDELHARXI3 Vrijdag 17 April. P r ij z e n: Witlof f 6.60 12.90, Spinazie f 6.1012.80, Slarvelleri f5.508.50 per 100 kg; Bloemkool f3.50-® 13.50, Sla f 1.10—2.80, Andijvie f2.70—3.20 per 100 stuks; Rabarber f2.30, Radijs f 1.60 2.50, Narcissen f2.803.50, Tulpen f4.50 9.60 per 100 bos; Boter 6070 p 100 pond CENTRALE VEILING TE MIDDELHARNIS Maandag 20 April. Prijzen: Sla f 12.80 Andijvie f3.303.50, Bloemkool I f9.70-® 13.50, II f3.108.50 per 100 stuks; Spinazie t'7.50—12.40 p 100 kg; Witlof f 10.80—11.50, SlaveUen f2.20—6.70, Violen f2.55 per 100 bos; Boter f63 per 100 pond. ROTTERDAM, 30 April. Vee. Aangevoerd !n totaal 2227 dieren. 784 vette runderen, 348 vette kalveren, 19 nuchtere kalveren, 286 ucha» of lammeren, 782 varkens, 1 biggen, 4 bokken of geiten. Prijzen per kilo: Vette koeien le kw tot 50 e, 2e.kw tot 44 c, 3e kw 3036 c, vette ossen to kw tot 44 c„ 2e kwtot 40c, 3e kw 3035 c., vette kalveren le kw tot 85 c, 2e kw 70 c, 3e kw 4550 c., varkens (levend gewicht) 031 32 c, schapen 303841 c, lammeren 29::fj 41 c. Sliapen f 121721, lammeren f 10-® 1519, per stuk. .Vette koeien en ossen: aanvoer als vop, week, handel traag, prijzen lager dan op 14 April, Een prima koe ging tot 52 en een os tot 47 cent. Vette kalveren: aanvoer iets ruimer, handel stroef, lagere prijzen. Een prima kalf ging nog.tot 95 cent. Schapen en lammeren: aajivoer ruim, hancbl willig, prijzen le kw iets stijver, overigens onveranderd. Varkens: aanvoer groot, handel stil, prijzen waren iets minder. Een enkel exemplaar nog 1 cent boven noteering T1EL, 20 April. (Eiermarkt). Prijs f 2.4o-^ 2.60 per 100 stuks. Aanvoer 95.000 stuks. Don 26en April a.s. hopen mijn geliefde Ouders MATTHEUS DE LOOZE cn CORNELIA CATHARINA TIMMERS, hun 30-Jarige Echtvereeni- ging le herdenken. Dat zij nog lang gespaard moge blijven is de wensch ij van hun X V v Dochter en Schoonzoon. v lieden overleed, zacht en kalm, onze geliefde Vader en Grootvader L. DE BEURS, echtgenoot van wijlen onze lieve zorgzame Moeder en Grootmoeder, M. Bruins, in den ouderdom van G9 jaren. G. BIKde Beurs. FRANS. LEO. Middelharnis, 18 April 1936. Donderdag 23 April, 's namid dags 2 uur, te OUDDORP, op dei. Molenblok, ten verzoeke van Mejuffrouw ARENTJE VER BIEST, om contant geld, van Meubilaire Goederen. Notaris VAN DEN BERG. voor GOEREE en OVER- FLAKKEE te Middelharnis, (Langeweg) is op eiken werkdag voor belangstellen den GRATIS toegankelijk. Desgewenscht geeft de tuin man alle inlichtingen die mochten worden verlangd. Wie SLECHT hoort vrage nadere inlichtingen om trent de nieuwste hoorinstru- mentrn bij de bekende specialist GEERVLIET. Oude Spiegelstraat No. 3, Amsterdam. Door vervaardiging in verschillende uitvoeringen en capaci teiten, is er evengoed een ,.Torpedo"-naaf voor zwaar dienst gebruik, als voor sportbeoefening en toeristische rijwiel- of motortochtjes, In wélke uitvoering en capaciteit gij „Torpedo" ook zult benutten, zij zal volkomen berekend blijken voor elk doel en U in ieder opzicht bevredigen. In den handel zijn „Torpedo"-naven O voor toerrijwielen O voor race-rijwielen 0 voor transportrijwieien 0 voor carriers (in combinatie met extra afremming der voorwielen) 0 voor carriers (met voorziening van vastzetting bij stilstaan op een helling) met een motorinhoud van 98 cm3 en een wielbelasting van 100 kg., (in combinatie met extra afremming der voorwielen) VRIJWIELREMNAAF NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP gevestigd te Amsterdam UITGIFTE van in stukken van 1000.aan toonder. Ondorgeteekcnde bericht, dat de inschrijving op bovengenoemde obligatiën zal zijn opengesteld op van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, bij hare kantoren to AMSTERDAM, ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE, tot den koers van 100 pCt. op de voor waarden van het prospectus d.d. 17 dezer, waarvan exemplaren, benevens inschrijvingsformulieren, hij bovenvermelde kantoren verkrijgbaar zijn. AMSTERDAM, 17 April 1936, Ook D.E. Koffie is het fijnste van de plantages Ongetwijfeld, er bestaan goedkoopere oliesoorten maar geen betere. En op den duur is altijd nog goedkoop duurkoop. Cssolube DE SUPER OLIE VOOR MOTOREM AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROLEA, 's-GRAVENHAGE

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1936 | | pagina 4