NIEUWE K. L. M.-RAMP MAAS- EN SCHELDEBODE WOENSDAG 24 JULI 1935 ramp, die de K.L.M. liarl getroffen: do „Gaai" boven Zwitserland verongelukt 13 doodon Het officieeie bericht van do ICL.M. deel de het volgende mede: DE „GAAI" NEERGESTORT Alle dertien opvarenden gedood Zaterdagmiddag werd heei Nederland op geschrikt door de tijding van een nieuwe „Het Fokker-Douglas-toestel PH.-A.K Q, de „Gaai" was op den gewonen tijd vanmorgen te 11.56 uur uit Milaan vertrokken om via Frankfort naar Amsterdam te vliegen in den dienst, die door de K.L.M. tezamen met de Deutsche Lufthansa wordt onderhouden. Het ongeluk is te 12.30 uur gebeurd, ongeveer honderd kilometer ten Noorden van Milaan boven de pas van den Grooten St. Bernhard, op een hoogte van ongeveer 2100 Meter. Het was slecht en stormachtig weer en ooggetuigen, die op deze hoogte aan het werk waren, verklaren, dat zy gezien hebben hoe het toestel in een wolk vloog, er uit kwam en weer terugkeerde in de richting van het dal, waarbij het opnieuw in een wolk terecht kwam en toen tegen den kalen rotswand is gevlogen. Met de snelheid waarmee deze Douglas-vliegtuigen vliegen, moest deze botsing noodlottig worden en werd het toestel geheel vernield. Een ontploffing heeft zich niet voorgedaan en ook is het toestel niet in brand gevlogen. Alle dertien inzittenden waren echter om het leven geko men. Blijkens de mededeelingen der ooggetuigen is het wrak niet op een ontoegankelijke plaats terecht gekomen en kon men het vrij spoedig bereiken. Het stoffelijk overschot der dertien omgekomenen is dan ook eenigen tijd later overgebracht naar San Giacomo, een in de St. Bernhard-pas gelegen dorpje, nog op Zwitsersch gebied en dicht bij San Bernardino." Wat ooggetuigen vertelden Slechts één der inzittenden leefde nog Ooggetuigen, die de „Gaai" in zijn laatste oogenblikken hebben gezien het vliegtuig bevond zich toen bij het Kurort Plan t?an Giacomo, tusschen San Bernardino en Me- socco in 't kanton Tessin verklaren, dat het vliegtuig kwam uit de riahting Milaan en vloog in de richting van de pas. Het keerde te ruim half één terug, waarschijn lijk in verband met het hevige onweder, dat er op dat moment woedde. Het toestel zette toen koers in de richting van het Laghetto d'Osso. Plotseling hoorde men een sirene en even later een dotfe knal. Tegelijkertijd zag met het vliegtuig om zichzelf draaiend naar beneden vallen. De oog getuigen uit San Bernardino konden daarna niets meer van het vliegtuig zien. Men heeft de Indruk, dat de be stuurder van het vliegtuig getracht heelt, nabij het Laghette d'Osso een noodlanding te maken, want het vlieg tuig is in het dal neergekomen. Alle inzittenden van het vliegtnig zijn gedood; de stewardess teelde nog toen hulp ter plaatse kwam, doch terwijl zij nlt de puinhoopen werd bevrijd, gaf zij de geest. De lijken werden geborgen door Roode Kruis-personeel uit het kanton Tessin en zijn voorloopig in een berghut neergelegd Ook de politie uit het kanton Tessin was spoedig -ter plaatse en heeft de omgeving .van de plants van de ramp afgezet. Behalve de beide arbeiders, die in de buurt aan het werk waren, en zich naar 't dal hebben gespoed, om de mededeeling te doen, waarna zij. weer naar het vernielde toestel terugkeerden, heeft ook een chauffeur van de postautodienst, die passeerde, ge- ruimen tijd bij het wrak van het toestel vertoefd, zonder echter eenige hulp te kun nen bieden. Door de bliksem getroffen? Wat de burgemeester van Mesacco vertelde Zaterdagavond had een bijzondere corres pondent van het A.N.P. een onderhoud met den heer Tognola, burgemeester van de ■gemeente Mesacco, binnen welker gebied ook San Bernardino en San Giacomo gele gen zijn. De burgemeester was onmiddellijk na de ramp gewaarschuwd en was nog zeer onder de indruk van hetgeen hij gezien had. Het vernielde toestel moet plat tegen de grond zijn geslagen, want ierwijl de bovenkant van de cabine intact was, was de onder kant geheel ingedrukt. De cabine was van achteren naar voren in elkaar geschoven, en ook de cockpit was op deze wijze ineen gedrukt, zoodat alle inzittenden waarschijn lijk met groote kracht in hun stoelen be kneld zijn geraakt. De meeste lijken waren dan ook onherkenbaar verminkt. Twee land- arbeiders, die in de onmiddellijke nabijheid aan het werk waren geweest, en onmiddel lijk na het ongeval ter plaatse waren, von den nog siechfs de jeugdige stewardess in leven, doch slechts na enkele minuten gaf Zij de geest. Gezien de plaats, waar de machine is neergestort, is het aldus burgemeester Tognola onmogelijk, dat de Douglas tegen een bergwand is opgevlogen lVel zijn cr rotswanden in de buurt, doch het vlieg tuig had eenige malen rondgecirkeld boven de open ruimte en sirenesignalen gegeven, alsof het een noodlanding wilde maken Hoewel de open ruimte daartoe eigenlijk te klein is, hadden de ooggetuigen, die 't vlieg tuig volgden, gedacht, dat het toch wilde dalen, toen het plotseling neerstortte. Het plateau, waarop het terecht kwam, ligt op een hoogte van circa 1100 meter boven de zeespiegel. Onder de bewoners veroorzaakte het ge- beurde groote ontsteltenis en alle dorpen uit de omgeving liepen uit naar de piaats van de ramp. De burgemeester zorgde dan ook terstond voor een afzetting van land- jagers en Zw'tsersche grenswachten uit Bel- linzona. Ook een Roode Knus-colonne uit Bel)in?öna was spoedig ter plaatse en deze heeft, vaak met moeite, de lijken uit het wrak geborgen en per vrachtauto naar San Giacomo vervoerd, waar zij vannacht zijn neergelegd in de Katholieke Kerken heden ochtend gekist zullen worden. Het wrak is onder bewaking gesteld. Tenslotte deelde de burgemeester ons mede, dat het boven de Pian San Gia como, op het tijdstip, dat de „Gaai" is neergestort, zeer hevig heeft geonweerd, zoodat, gezien de plotseling* wijze, waar op het toestel neerstortte, het niet ge heel onmogelijk zou zijn, dat het door de bliksem is getioffen. Aan de onder kant van de romp heeft hij een zwarte vlek waargenomen, die een schroeivlek tengevolge van blikseminslag zou kun nen zijn, doch de heer Tognola achtte zich in deze te weinig deskundig om hieromtrent iets met zekerheid te dur ven beweren. DE SLACHTOFFERS VAN DE „GAAF'-RAMP De omgekomen bemanning Hier volgen eenige bijzonderheden uit het leven van de dertien slachtoffers, dat op zoo droeve wijze een plqtseling einde vond. Johan Simon Wilhelm van der Fe ijst, bestuurder van het verongelukte Douglas-vliegtuig de „Gaai", is op 17 Octo ber 1904 te Scheveningen geboren en trad op 1 Mei1932.,m dienst van de K.L.M. Hij is .geh'uwu,en he.eft, twee kinderen en .twen- de te Heemstede, Na'enkele jaren de lagere school-in Ne derland te hebben bezocht, voltooide hij deze te Tegal in Ned.-Indië. Hij doorliep twee klassen van de H. B. S. te Bandoeng en te Weltevreden en volgde gedurende een jaar de voorbereidende opleiding voor de Indische Rechtsschool. Op 4 Mei 1927 trad hij in dienst van de militaire luchtvaart- afdeeling te Soesterberg en op 1 Mei 1932 ging hij over naar de K.L.M. Hij had op zijn naam 817 vlieguren in militairen dienst en 3200 vlieguren in dienst van de K.L.M. Hij maakte tien reizen naar Indië als 2de piloot en vloog in Europa geheel zelfstan dig. I. u d o 1 f A a f j e s, de omgekomen mar conist, was gehuwd, doch zonder kinderen en woonde dicht bij Schiphol op het gebied van de gemeente Rijk (Hoofddorp). Hij werd 19 April 1907 te Bussum geboren en trad op 6 Februari 192S als radiotelegrafist in dienst van Radio-Holland. Op 20 October 1934 kwam hij in dienst van de K.L.M. Johan Casparus Jacobus Vocke, de omgekomen werktuigkundige, was onge huwd en woonde te Haarlem, waar hij op 19 Mei 1909 geboren werd. Op 13 Juni 1927 trad hij in dienst van de K.L.M. Hij heeft te Cherbourg medegewerkt aan het mon- teeren der aldaar uit Amerika gearriveerde Diuglas-vliegtuigen en ontving een speciale opleiding voor deze toestellen. Sedert 1 Juni Douglas-vliegtuigen en ontvong een speciale o,p de Douglas-vliegtuigen werkzaam. Mej. Anna Elisabeth Ilermanïdes was woonachtig te Noordwijk, waar zij in 1908 geboren werd. Zij is een van de vier meisjes, die door de K.L.M. waren uitver koren om te worden opgeleid als stewar dess aan boord der K.L.M.-vliegtuigen, voor loopig op den dienst naar Milaan. Menig meisje zal eenige jaloesie hebben gevoeld vanwege het aanlokkelijke van deze po sitie. Helaas is juffrouw Hermanides, nog vóór zij per 1 Augustus officieel in dienst zou treden, gevallen als een der slachtof fers, die de luchtvaart nog steeds als tol eischt. De omgekomen passagiers De heer S. Hoogs tra is geboren 15 Maart 1889 te IJslbrechtum in Friesland. Hij bezocht de H. B. S. tc Sneek en ging daarna naar de kweekschool voor de zee vaart in Amsterdam. Hij trad in dienst bij de Stoomvaart Mij. „Nederland", waar hij opklom tot eersten officier. In 1919 kwam hij naar Dordrecht als adjunct-havenmeester en in 1929 werd hij benoemd tot havenmeester aldaar. Kort daarop werd hij benoemd tot directeur van Wat er van de prachtige K.L.M.-voqel over bleef: een aangrijpende ruina, temidden waarvan dertien menschen een afschuwelijk levenseinde vonden. het zeehavenbedrijf te Dordrecht. Later nam hij ontslag als havenmeester om zich geheel aan het zeehavenbedrijf te kunnen wijden. De heer Hoogstra was gehuwd en vader van twee zoons. Hij was consul van Duitsch land voor Dordrecht. Als tragische bijzonderheid, schrijft de „Msb.", kunnen we nog meidon, dat de echt genooto van den heer Hoogstra Zaterdag middag reeds op het vliegveld Waalhaven te Rotterdam vertoefde, om do aankomst van het vliegtuig af te wachten. De heer en mevrouw G. J. Philips heb ben gewoond aan de Middellaan te Vuglit (N.-Br.). De lieer Philips, die een zoon was van den bekenden onlangs overleden bankier Philips uit Zaltbommel en een neef van den bekenden industrieel, den heer A. Phi lips uit Eindhoven, was sedert een viertal jaren mede-directeur van de parketvloeren en timmerfabriek „De Tropen" te Tilburg. De heer Philips was vijf en dertig jaar oud. Zijn echtgenoote, die een Amerikaan- sche van origine, was, was tien jaar jonger. Ze waren twee jaar getrouwd en hadden geen kinderen. Ongeveer veertien dagen ge leden gingen zij samen per auto op vacan- tie-reis. Zij bezochten allereerst Oostenrijk en kwamen ton slotte te Venetië aan Daar werd de heer Philips ongesteld. In verband met deze ongesteldheid bo. sloot het echtpaar da terugreis per vlieg machine te maken. De heer A. Content uit Berlijn, die met zijn elfjarig zoontje verongelukte, was afkomstig uit Beriijn-Schwartpnsee. Hij is Nederlander. Beiden hadden een boottocht gemaakt naar Genua en zouden vandaa1- naar Nederland te vliegen om zich te voe gen hij hun familie, die haar vacantie door hraeht te Koog op Texel. Een broer van den heer Content zou hen afhalen op Schip hol, waar hij -het -verpletterende nieuws moest vernemen.. De heer A. Content was vertegenwoord' ger van Van den Bergh's Margarinofnhrie- ken te Berlijn. Voordien was hij bedrijfslei der van de Coöp. „Samenwerking" te Am sterdam. De heer J. M. M. van Langen was re dacteur-buitenland van „De Tijd" te Amster- dam. Hij keerde van een vacantiereis naar huis terug. Sinds 1929 was hij aan „De Tijd" verbonden. Hij werd in 1909 te Purmerend geboren en was ongehuwd. Wat de beide Engelsche passagiers be treft, zij zijn Commander A. G. Wa 11 s, ge huwd,wonende te Hampstead, en L. M. N e s b e t, reisverslaggever van Beaverbrook bladen, die uit Addis Abeba naar Londen terugkeerde. De Duitscher G. A. F fob r was directeur van een metaalwarenfabriek te Worms. Ook hij was gehuwd. Hij had passage besproken tot Frank furt. D» twee Engelschen haddon doorge boekt naar Londen. Resultaat van het onderzoek Het toestel niet tegen bergwand gevlogen, doch bij noodlanding waarschijnlijk met transport kabel in aanraking gekomen De lieer Moes, inspecteur der K.L.M., die Zaterdag, nadat de vliegramp met de „Gaat" bekend was geworden, zich van Frankfort naar Milaan had gespoed, heeft Zondagmid dag een telefoongesprek met den heer Ples- man gehad en daarbij eenige hijzonder- heden medegedeeld over het ongeluk. Daarbij is gebleken, dat de veronder stelling, welke Zaterdag op grond van de ontvangen berichten geuit werd, nl., dat de Gaai tegen een bergwand gevlo gen zou zijn en verpletterd, niet juist is. De feiten, weike door den burgemees ter van Mesocco waren medegedeeld, zie het bericht hierboven werden door den heer Moes thans grootendeels be vestigd. Op grond van zijn bevindingen ter plaat se en ook op grond van de verklaringen van ooggetuigen en bewoners van de streek meende de heer Moes, dat de laatste oogen blikken voor het ongeluk zich ongeveer als volgt hebben toegedragen: De „Gaai" is over de Sint Bernard-pas ge vlogen en kwam toen uit Zuidelijke richting Vier slachtoffers van de Gaai-ramp. Van links naar rechts: J. S. W. van der Feijst, gezagvoerder; R. Aafjes, meca nicien; mej. A. E. Hermanides, stewardess; de heer S. Hoogstra, van Dordrecht. in het dal. De piloot vloog over dit dal en moest toen over een tweede bergpas vliegen. Deze pas vond hij gesloten. Er was zwaar was. Slagregens en onweer maakten het on mogelijk door den tweeden pas te komen. Er zat toen voor den piloot niets anders op, dan zijn machine te draaien en terug te keeren. Dit gelukte hent en hij vloog het dal weer terug naar de Sint Bernard-pas. In die tijd was echter door het noodweer, dat in die streken Zaterdagmiddag heerschte, ook de Sint Bernard pas dichtgetrokken, zoodat hij daar ook niet meer doorkon. De „Gaai" was dus in het dal gevangen en het eenige wat den piloo: overbleef was een landings terrein te zoeken, waar hij zijn machine zoo goed mogelijk aan de grond kon zetten. Van der Feyst heeft toen zijn landingsk lep pen uitgezet, wat erop wijst, dat hij snel heid trachtte te verminderen. Zijn wielen heeft hij ingehouden, om op de built van de machine te kunnen landen. Deze methode is natuurlijk niet zonder gevaar, doch wordt meer toegepast. Men vermindert de snelheid zooveel mogelijk en laat dan het toestel met ingetrokken wielen op de grond glijden. Dezo feiten, welke op het wrak van de „Gaai" duidelijk tc constateeren wa ren, bewijzen, dat Van der Feyst om laag wou. Hij heeft een klein plekje op gemerkt in het dal, dat hem nog het meest geschikt voorkwam om zijn nood landing te beproeven In 't midden ston den een huisje en eenige hoornen en daarlangs heeft dn piloot getracht zijn machine neer te zetten. Of dit gelukt zou zijn kan niemand zeggen. Zeker is, dat op 't laatste oogen- tlik nog iets gebeurd is, waardoor aan de pogingen van Van der Feyst een noodlottig einde is gemaakt. Volstrekte zekerheid daaromtrent is er niet Maar naar alle waarschijnlijkheid heelt de vliegmachine een kabel van een transportbaan geraakt en is toen door de geringe snelheid recht naar be neden gekomen en met de neus de grond ingeboord. De heer Moes heeft nog kunnen consta teeren, dat de piloot de beschikking heelt gehad over zijn beide motoren en dit doet de vraag rijzen: „Waarom was van der Feyst in het dal en waarom vloog hij zo laag?" Onze piloten vliegen altijd boven de her gen, zoodat men de hoogste toppen onder zich ziet liggen en zeker zal men dit doen met slecht weer. Het probleem voor den heer Plesman en voor den vliegdienst der K.L.M. is dan ook „Welke dwingende redenen waren er voor van der Feyst om tusschen de bergen door to vliegen inplaats van er overheen?" Dal er een dwingende reden voor moet geweest zijn, staat volgens den heer Plesman vast, aangezien \an der Feyst te goed bekend was met de gevaren, welke verbonden zijn met- het vliegen tusschen de bergen en door de bergpassen. Van Zwitsersche zijde heeft men, deelde de heer Plesman nog mede, kritiek uitge oefend op Van der Feyst omdat hij zich tusschen de bergen gewaagd had. Voor men hier echter een oordeel over velt, zal men eerst moeten weten, wat den piloot dwong om zoo laag te vliegen. En dit, zoo voegde de heer Plesman eraan toe, zal misschien wel altijd een raadsel blijven. Met den heer Moes is ook de heer Piek, de vertegenwoordiger van de K.L.M. in Mi laan, op de plaats van de ramp aangek.' men. Voorts is daar ook de heer van Hou- genhuyze, een der afdeelingschefs van de K.L.M. die zijn vacantie aan de Italiaansche meren doorbracht en gisteren zich dadelijk naar San Giacomo had begeven. Wij vroegen den heer Plesman nog, of dit ongeluk verdere beperking der K.L.M.-dien- sten noodzakelijk maakte. De directeur zei- de, dat tot verdere beperking, ais welke reeds bekend was, nog niet besloten was De K.L.M..dienst op Milaan Door de Duitsche Lufthansa overgenomen De chof va.n dien Vliegdienst, de heer Aler, deelde Zaterdagavond mede, dat de K.L.M. heeft besloten haar dienst op Milaan tijdelijk te staken. Toen zij die Duitsche Luft hansa, met wie zij voor dezen dienst een pool heeft gevormd, mededeelde, dat zij Maandag niet met een eigen machine naar Milaan vertrekt, heeft de Duitsche Lufthansa zicli onmiddellijk bereid verklaard dan in te willen springen en niet alleen voor het tra- jeot FrankfurtMilaan, doch ook voor hel traject AmsterdamFrankfurt v.v. te willen zorgen. Zondag arriveerde op Schiphol een machine van de Duitsche Lufthansa, die Maandagochtend volgens de dienstregeling naar Frankfurt vertrekt. Op onze vraag, waarom de K.L.M. meende, den dienst op Milaan te moeten staken, ant woordde de heer Aler, dat men eerst wilde weten, wat de oorzaak van het ongeval was, alvorens men den dienst, alsof er niets ge beurd was, voortzette. Als er na elkaar drie ongevallen gebeuren van een omvang als liter het geval was, is er alle reden om even na te gaan, wat er precies aan de hand kan zijn en even het tempo te verminderen. Op de tegenwerping", dat men dan ook an dore diensten zou kunnen stopzetten, ant woordde de hieer Aler, dat het een begrijpe lijke psychologische reactie was, dat men juist den dienst op Milaan, met zijn moei lijke Alpenroute, staakte. Laatste vliegtuig naar Londen Kon Zaterdagavond wegens defect niet doorgaan Het Fokker-Douglosvliegtuig „Toekan' P.H.-A.K.T., dat Zafci-rdogavond te 21.27 uur van Schiphol startte voor de laatste vlucht volgons dc dienstregeling naar Londen, waar het toestel te ongeveer 11 uur op Croydon behoort aan te komen, verscheen te ongeveer 10 uur, dus ruim een half uur na het vertrek piotseling weer boven Schiphol, waar de landingshiohtcii wer.lcn ontstoken en het vliegtuig een vlotte landing maakte. Het bleek, dot enkele instrumenten voor het blindvliegen niet goed hadden gefunc tioneerd, waarom de bestuurder, de bekende K.L.M.-piloot Evert van Dijk, er die voorkeur aan gaf, medio met het oog op hot slechte weer, niet door le vliegen en naar Schiphol terugkeerde. Ongeveer tegelijkertijd arriveerde op Schip hol het clienstvliegtuig uit Brussel, de „Kie viet", eveneens een Douglas-vltegtuig, en even heeft men overwogen, de dicnstvlucht naar Londen door te zetten met deze ma- chine. Ten slotte heeft men ecliter hiervan afgezien, zoodat de laatste vlucht van den dienst op Londen Zaterdagavond niet is door gegaan. De tarwefraude in Gelderland Weer vier personen aangehouden Wederom zijn op last van de justi tie eenige arrestaties verricht in ver hand met de fraudes bij do Geweste lijke Tarwe Centrale in Gelderland. Gearresteerd is thans een pakhuis knecht, die in dienst was bij den pakhuishouder J. uit Arnhem, welke pakhuishouder onlangs eveneens we gens tarwefraude in het Huis van Be- waling te Arnhem word ingesloten. De pakhuisknecht wordt ervan ver dacht medeplichtig te zijn geweest aan de gepleegde malversaties o.m. het schoonen van tarwe. Voorts is te Nederhemert een drietal landbouwers gearresteerd, als verdacht van verduistering van graan. Daar dit geval onder het gebied van de recht bank van Den Bosch ressorteert, zal het drietal zich voor den Officier van Justitie aldaar hebben te verantwoor den, DE GEVAARLIJKE BESSEN Te Groningen waren twee knaapjes van 7 jaar op stap geweest. Des avonds klaagden beide knaapjes over pijn in hun buik. Op de aan hen gerichte vragen, wat ze gegeten had den, wisten ze geen antwoord te geven. Door dat de pijnen heviger werden, zijn de jongens naar het kinderziekenhuis overgebracht. Hier constateerde de dokter, dat vergiftige bessen waren gegeten. De volgende morgen waren de kereltjes weer in uitstekende staat. DOOR EEN HOLLEND PAARD De manufacturenkoopman van B. te Dreu- mel werd door het op hol slaan van het paara, dat voor een kar was gespannen, van het voer tuig geslingerd. De man kwam voor het hol lende dier terecht, dat hem op de bont trapte. Met zware verwondingen hebben omwonenden hem naar een nabijwonenden geneesheer ge dragen. Zijn toer.tand is zorgwekkend. Het hollende paard werd een eindweegs verder met veel moeite tct staan gebracht. HET MONSTER VAN KOHTENHOEF De bewoners van het Moleneind in Kor ton hoef (N.H.) hoorden al eenige weken een vreemd geluid, dat uit een moeras, het z.g. „IIol", opsteeg. liet was een angstwek kend geluid, dat vooral 's nachts voorbijgan gors schrik aanjoeg. Een natuurkenner werd er bij geroepen, die ten slotte ontdekte, dat het geluid niet van verschillende kanten, doch van één kant kwam en wel van onder een bruggetje langs de vaart. Dit bruggetje werkte als klankbord, zoodat het geluid daardoor nog versterkt werd. Bij het licht van een lucifer dook men onder de brug en ontdekte een vrij groot dier, dat een reusach tige kikvorsch bleek te zijn, de hrulkik- VOrsch. Het vorig jaar werd een dergelijk dier dood gevangen en in het museum „Curteve- nul" te Kortenhoef tentoongesteld. Men zal pogingen in het werk stellen oen het huidi ge exemplaar levend te vangen. Twee broers vergiftigd en gestorven Door het eten van bedorven vleesch Twee zoons van den landbouwer van Tilburg wonende aim den Iluy- bergschen weg te Roosendaal (N.Br.), jongens van ongeveer 20 jaar, hadden gegeten van vleesch dat was ingemaakt. Achteraf is gebleken dat dit vleesch bedorven was. Beiden zijn na eenigen tijd ziek geworden. Later, toen hun toestand verergerde, werd geneeskundige hulp ingeroepen. De dokter liet hen naar liet R.K. ziekenhuis „Charitas" overbrengen, waar de slachtoffers zijn overleden. De misdaden te Oss De overval in Zevenbergen De Woensdag j.l. door de Konink lijke Marechaussee te Oss gearresteer de B., als verdacht van medeplichtig heid aan een op den morgen van 2 November 1930 gepleegden roofover val, ten huize van den winkelier Kui pers in het gehucht Zevenbergen, onder Oss, waarbij f 1000 werd buit gemaakt, heeft gistermiddag voor de Koninklijke Marechaussee to Oss een volledige bekentenis afgelegd. De andere gearresteerde verdachte F. de R. blijft tot op heden hardnekkig ontkennen. Zij zijn beiden naar het Huis van Bewaring te Den Boscli overgebracht. Een echtpaar in vlammen gehuld De vrouw levend verbrand Vrijdagmorgen wao de heer Verkorten in zijn woning aan de WesCerkade te Gouda bezig met het smelten van parafine boven een primus-toestel. Zijn vrouw kwam daarbij te dicht met het toestel in aanraking. In een oogwenk stond mej. V. in lichter laaie. Gillend vloog zij naar buiten en haar man deed wan hopige pogingen de vlammen te dooven, waar door ook hij ernstige brandwonden opliep, echter tevergeefs. De buren snelden toe en wisten met; dekens de vlammen der slachtoffers te dooven. In hopelooze toestand werd mej. V. naar het Van Iterson-ziekenhuis vervoerd, waar zij is overleden. Ook de verwondingen van haar echtgenoot bleken zóó ernstig, dat hij naar het ziekenhuis vervoerd moest worden. Een binnenbrand werd door buren gedoofd. Drie moorden op zijn geweten Door een halfbloed uit Cayenne Naar wij vernemen, had het mailschip -„Stuy vesant" van de Kon. Ned. Stoomboot-Mij., dat op het laatst van de vorige week uit West- Indië te Amsterdam is aangekomen, een onvrij willige passagier aan boord, een halfbloed van Fransche nationaliteit, voor wien bij aan komst aan de Surinamekade een celwagen ge reed stond, in afwachting van zijn transport naar Leeuwarden voor het ondergaan van een vonnis, waarbij hij tot levenslange gevangenis straf is veroordeeld. Voor zoover onze inlichtingen strekken, heeft dezp man niet minder dan drie moorden op zijn geweten. De eer^e pleegde hij in Frankrijk, als gevolg waarvan hij naar Cayenne werd verbannen. Na daar vier jaren te hebben doorgebracht, wist hij, na een op zichter te hebben vermoord, naar Surinaamsch grondgebied te ontsnappen. E<m derde moord daar gepleegd, bracht hem in aanraking met den Nederlandschen rechter, die hem tot le venslange gevangenisstraf veroordeelde. Voor het ondergaan van dit vonnis was hy paar ons land overgebracht. GEVAARLIJKE STOEIPARTIJ Te Groningen heeft in het Noorderplant soon een ernstig ongeluk plaats gehad. De 25-j. mej. A. P., uit Peizermade, die met een klein kind, op een 25 M. hooge heuvel aan 't stoeien was, stortte plotseling naar beneden. Met zware inwendige kneuzingen en een hersen schudding werd zij opgenomen en naar het R.-K. ziekenhuis te Groningen overgebracht. C. J. TJADEN f Te Alkmaar is plotseling overleden de heer C. J. Tjadcn, echtgenoot van de beken de spreekster „Enka" (Tjaden-v. d. Vlies), die zich op zoo menigen debatavond deed hooren. De lieer Tjaden, die den leeftijd van 08 jaar bereikte, woonde sinds een elftal ja ren te Bergen. Hij was te Alkmaar een zeer bekende figuur en destijds een der eer sten, die zich voor 20 jaar aansloot bij de door Ds. Den Ilartog gestichte vereeniging De Middaghoogte. Te Bergen, waar hij met groote belangstelling de verschillende gees tesstroom in gen bleef volgen, heeft hij zich in liet bijzonder geïnteresseerd voor de rechtzinnig-IIervormde evangelisatie Mara- uatha. De aankomst van de ..Rietvink'3, waarmee Parmentier de bemanning en pas- sagiers van de „Maraboe" naar Schiphol bracht. De opvarenden werden door. den heer Martin verwelkomd J

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1935 | | pagina 3