NIEUWE K. L. M.-RAMP
MAAS- EN SCHELDEBODE
WOENSDAG 24 JULI 1935
ramp, die de K.L.M. liarl getroffen: do
„Gaai" boven Zwitserland verongelukt
13 doodon
Het officieeie bericht van do ICL.M. deel
de het volgende mede:
DE „GAAI" NEERGESTORT
Alle dertien opvarenden gedood
Zaterdagmiddag werd heei Nederland op
geschrikt door de tijding van een nieuwe
„Het Fokker-Douglas-toestel PH.-A.K Q, de „Gaai" was op den gewonen
tijd vanmorgen te 11.56 uur uit Milaan vertrokken om via Frankfort naar
Amsterdam te vliegen in den dienst, die door de K.L.M. tezamen met de
Deutsche Lufthansa wordt onderhouden. Het ongeluk is te 12.30 uur
gebeurd, ongeveer honderd kilometer ten Noorden van Milaan boven de pas
van den Grooten St. Bernhard, op een hoogte van ongeveer 2100 Meter.
Het was slecht en stormachtig weer en ooggetuigen, die op deze hoogte aan
het werk waren, verklaren, dat zy gezien hebben hoe het toestel in een wolk
vloog, er uit kwam en weer terugkeerde in de richting van het dal, waarbij
het opnieuw in een wolk terecht kwam en toen tegen den kalen rotswand is
gevlogen. Met de snelheid waarmee deze Douglas-vliegtuigen vliegen, moest
deze botsing noodlottig worden en werd het toestel geheel vernield.
Een ontploffing heeft zich niet voorgedaan en ook is het toestel niet in
brand gevlogen. Alle dertien inzittenden waren echter om het leven geko
men. Blijkens de mededeelingen der ooggetuigen is het wrak niet op een
ontoegankelijke plaats terecht gekomen en kon men het vrij spoedig bereiken.
Het stoffelijk overschot der dertien omgekomenen is dan ook eenigen tijd later
overgebracht naar San Giacomo, een in de St. Bernhard-pas gelegen dorpje,
nog op Zwitsersch gebied en dicht bij San Bernardino."
Wat ooggetuigen vertelden
Slechts één der inzittenden
leefde nog
Ooggetuigen, die de „Gaai" in zijn laatste
oogenblikken hebben gezien het vliegtuig
bevond zich toen bij het Kurort Plan t?an
Giacomo, tusschen San Bernardino en Me-
socco in 't kanton Tessin verklaren, dat
het vliegtuig kwam uit de riahting Milaan
en vloog in de richting van de pas. Het
keerde te ruim half één terug, waarschijn
lijk in verband met het hevige onweder,
dat er op dat moment woedde. Het toestel
zette toen koers in de richting van het
Laghetto d'Osso.
Plotseling hoorde men een sirene en
even later een dotfe knal. Tegelijkertijd
zag met het vliegtuig om zichzelf
draaiend naar beneden vallen. De oog
getuigen uit San Bernardino konden
daarna niets meer van het vliegtuig
zien. Men heeft de Indruk, dat de be
stuurder van het vliegtuig getracht
heelt, nabij het Laghette d'Osso een
noodlanding te maken, want het vlieg
tuig is in het dal neergekomen.
Alle inzittenden van het vliegtnig zijn
gedood; de stewardess teelde nog toen
hulp ter plaatse kwam, doch terwijl zij
nlt de puinhoopen werd bevrijd, gaf zij
de geest.
De lijken werden geborgen door Roode
Kruis-personeel uit het kanton Tessin en
zijn voorloopig in een berghut neergelegd
Ook de politie uit het kanton Tessin was
spoedig -ter plaatse en heeft de omgeving
.van de plants van de ramp afgezet.
Behalve de beide arbeiders, die in de
buurt aan het werk waren, en zich naar 't
dal hebben gespoed, om de mededeeling te
doen, waarna zij. weer naar het vernielde
toestel terugkeerden, heeft ook een chauffeur
van de postautodienst, die passeerde, ge-
ruimen tijd bij het wrak van het toestel
vertoefd, zonder echter eenige hulp te kun
nen bieden.
Door de bliksem getroffen?
Wat de burgemeester van Mesacco
vertelde
Zaterdagavond had een bijzondere corres
pondent van het A.N.P. een onderhoud met
den heer Tognola, burgemeester van de
■gemeente Mesacco, binnen welker gebied
ook San Bernardino en San Giacomo gele
gen zijn.
De burgemeester was onmiddellijk na de
ramp gewaarschuwd en was nog zeer onder
de indruk van hetgeen hij gezien had. Het
vernielde toestel moet plat tegen de grond
zijn geslagen, want ierwijl de bovenkant
van de cabine intact was, was de onder
kant geheel ingedrukt. De cabine was van
achteren naar voren in elkaar geschoven,
en ook de cockpit was op deze wijze ineen
gedrukt, zoodat alle inzittenden waarschijn
lijk met groote kracht in hun stoelen be
kneld zijn geraakt. De meeste lijken waren
dan ook onherkenbaar verminkt. Twee land-
arbeiders, die in de onmiddellijke nabijheid
aan het werk waren geweest, en onmiddel
lijk na het ongeval ter plaatse waren, von
den nog siechfs de jeugdige stewardess in
leven, doch slechts na enkele minuten gaf
Zij de geest.
Gezien de plaats, waar de machine is
neergestort, is het aldus burgemeester
Tognola onmogelijk, dat de Douglas
tegen een bergwand is opgevlogen lVel zijn
cr rotswanden in de buurt, doch het vlieg
tuig had eenige malen rondgecirkeld boven
de open ruimte en sirenesignalen gegeven,
alsof het een noodlanding wilde maken
Hoewel de open ruimte daartoe eigenlijk te
klein is, hadden de ooggetuigen, die 't vlieg
tuig volgden, gedacht, dat het toch wilde
dalen, toen het plotseling neerstortte. Het
plateau, waarop het terecht kwam, ligt op
een hoogte van circa 1100 meter boven de
zeespiegel.
Onder de bewoners veroorzaakte het ge-
beurde groote ontsteltenis en alle dorpen
uit de omgeving liepen uit naar de piaats
van de ramp. De burgemeester zorgde dan
ook terstond voor een afzetting van land-
jagers en Zw'tsersche grenswachten uit Bel-
linzona. Ook een Roode Knus-colonne uit
Bel)in?öna was spoedig ter plaatse en deze
heeft, vaak met moeite, de lijken uit het
wrak geborgen en per vrachtauto naar San
Giacomo vervoerd, waar zij vannacht zijn
neergelegd in de Katholieke Kerken heden
ochtend gekist zullen worden. Het wrak is
onder bewaking gesteld.
Tenslotte deelde de burgemeester ons
mede, dat het boven de Pian San Gia
como, op het tijdstip, dat de „Gaai" is
neergestort, zeer hevig heeft geonweerd,
zoodat, gezien de plotseling* wijze, waar
op het toestel neerstortte, het niet ge
heel onmogelijk zou zijn, dat het door
de bliksem is getioffen. Aan de onder
kant van de romp heeft hij een zwarte
vlek waargenomen, die een schroeivlek
tengevolge van blikseminslag zou kun
nen zijn, doch de heer Tognola achtte
zich in deze te weinig deskundig om
hieromtrent iets met zekerheid te dur
ven beweren.
DE SLACHTOFFERS VAN
DE „GAAF'-RAMP
De omgekomen bemanning
Hier volgen eenige bijzonderheden uit het
leven van de dertien slachtoffers, dat op
zoo droeve wijze een plqtseling einde vond.
Johan Simon Wilhelm van der
Fe ijst, bestuurder van het verongelukte
Douglas-vliegtuig de „Gaai", is op 17 Octo
ber 1904 te Scheveningen geboren en trad
op 1 Mei1932.,m dienst van de K.L.M. Hij
is .geh'uwu,en he.eft, twee kinderen en .twen-
de te Heemstede,
Na'enkele jaren de lagere school-in Ne
derland te hebben bezocht, voltooide hij
deze te Tegal in Ned.-Indië. Hij doorliep
twee klassen van de H. B. S. te Bandoeng
en te Weltevreden en volgde gedurende een
jaar de voorbereidende opleiding voor de
Indische Rechtsschool. Op 4 Mei 1927 trad
hij in dienst van de militaire luchtvaart-
afdeeling te Soesterberg en op 1 Mei 1932
ging hij over naar de K.L.M. Hij had op
zijn naam 817 vlieguren in militairen dienst
en 3200 vlieguren in dienst van de K.L.M.
Hij maakte tien reizen naar Indië als 2de
piloot en vloog in Europa geheel zelfstan
dig.
I. u d o 1 f A a f j e s, de omgekomen mar
conist, was gehuwd, doch zonder kinderen
en woonde dicht bij Schiphol op het gebied
van de gemeente Rijk (Hoofddorp). Hij
werd 19 April 1907 te Bussum geboren en
trad op 6 Februari 192S als radiotelegrafist
in dienst van Radio-Holland. Op 20 October
1934 kwam hij in dienst van de K.L.M.
Johan Casparus Jacobus Vocke,
de omgekomen werktuigkundige, was onge
huwd en woonde te Haarlem, waar hij op
19 Mei 1909 geboren werd. Op 13 Juni 1927
trad hij in dienst van de K.L.M. Hij heeft
te Cherbourg medegewerkt aan het mon-
teeren der aldaar uit Amerika gearriveerde
Diuglas-vliegtuigen en ontving een speciale
opleiding voor deze toestellen. Sedert 1 Juni
Douglas-vliegtuigen en ontvong een speciale
o,p de Douglas-vliegtuigen werkzaam.
Mej. Anna Elisabeth Ilermanïdes
was woonachtig te Noordwijk, waar zij in
1908 geboren werd. Zij is een van de vier
meisjes, die door de K.L.M. waren uitver
koren om te worden opgeleid als stewar
dess aan boord der K.L.M.-vliegtuigen, voor
loopig op den dienst naar Milaan. Menig
meisje zal eenige jaloesie hebben gevoeld
vanwege het aanlokkelijke van deze po
sitie. Helaas is juffrouw Hermanides, nog
vóór zij per 1 Augustus officieel in dienst
zou treden, gevallen als een der slachtof
fers, die de luchtvaart nog steeds als tol
eischt.
De omgekomen passagiers
De heer S. Hoogs tra is geboren 15
Maart 1889 te IJslbrechtum in Friesland.
Hij bezocht de H. B. S. tc Sneek en ging
daarna naar de kweekschool voor de zee
vaart in Amsterdam. Hij trad in dienst bij
de Stoomvaart Mij. „Nederland", waar hij
opklom tot eersten officier.
In 1919 kwam hij naar Dordrecht als
adjunct-havenmeester en in 1929 werd hij
benoemd tot havenmeester aldaar. Kort
daarop werd hij benoemd tot directeur van
Wat er van de prachtige K.L.M.-voqel over bleef: een aangrijpende ruina,
temidden waarvan dertien menschen een afschuwelijk levenseinde vonden.
het zeehavenbedrijf te Dordrecht. Later nam
hij ontslag als havenmeester om zich geheel
aan het zeehavenbedrijf te kunnen wijden.
De heer Hoogstra was gehuwd en vader
van twee zoons. Hij was consul van Duitsch
land voor Dordrecht.
Als tragische bijzonderheid, schrijft de
„Msb.", kunnen we nog meidon, dat de echt
genooto van den heer Hoogstra Zaterdag
middag reeds op het vliegveld Waalhaven
te Rotterdam vertoefde, om do aankomst
van het vliegtuig af te wachten.
De heer en mevrouw G. J. Philips heb
ben gewoond aan de Middellaan te Vuglit
(N.-Br.).
De lieer Philips, die een zoon was van
den bekenden onlangs overleden bankier
Philips uit Zaltbommel en een neef van
den bekenden industrieel, den heer A. Phi
lips uit Eindhoven, was sedert een viertal
jaren mede-directeur van de parketvloeren
en timmerfabriek „De Tropen" te Tilburg.
De heer Philips was vijf en dertig jaar
oud. Zijn echtgenoote, die een Amerikaan-
sche van origine, was, was tien jaar jonger.
Ze waren twee jaar getrouwd en hadden
geen kinderen. Ongeveer veertien dagen ge
leden gingen zij samen per auto op vacan-
tie-reis. Zij bezochten allereerst Oostenrijk
en kwamen ton slotte te Venetië aan
Daar werd de heer Philips ongesteld.
In verband met deze ongesteldheid bo.
sloot het echtpaar da terugreis per vlieg
machine te maken.
De heer A. Content uit Berlijn, die
met zijn elfjarig zoontje verongelukte, was
afkomstig uit Beriijn-Schwartpnsee. Hij is
Nederlander. Beiden hadden een boottocht
gemaakt naar Genua en zouden vandaa1-
naar Nederland te vliegen om zich te voe
gen hij hun familie, die haar vacantie door
hraeht te Koog op Texel. Een broer van
den heer Content zou hen afhalen op Schip
hol, waar hij -het -verpletterende nieuws
moest vernemen..
De heer A. Content was vertegenwoord'
ger van Van den Bergh's Margarinofnhrie-
ken te Berlijn. Voordien was hij bedrijfslei
der van de Coöp. „Samenwerking" te Am
sterdam.
De heer J. M. M. van Langen was re
dacteur-buitenland van „De Tijd" te Amster-
dam. Hij keerde van een vacantiereis naar
huis terug. Sinds 1929 was hij aan „De Tijd"
verbonden. Hij werd in 1909 te Purmerend
geboren en was ongehuwd.
Wat de beide Engelsche passagiers be
treft, zij zijn Commander A. G. Wa 11 s, ge
huwd,wonende te Hampstead, en L. M.
N e s b e t, reisverslaggever van Beaverbrook
bladen, die uit Addis Abeba naar Londen
terugkeerde.
De Duitscher G. A. F fob r was directeur
van een metaalwarenfabriek te Worms. Ook
hij was gehuwd.
Hij had passage besproken tot Frank
furt. D» twee Engelschen haddon doorge
boekt naar Londen.
Resultaat van het onderzoek
Het
toestel niet tegen bergwand
gevlogen, doch bij noodlanding
waarschijnlijk met transport
kabel in aanraking
gekomen
De lieer Moes, inspecteur der K.L.M., die
Zaterdag, nadat de vliegramp met de „Gaat"
bekend was geworden, zich van Frankfort
naar Milaan had gespoed, heeft Zondagmid
dag een telefoongesprek met den heer Ples-
man gehad en daarbij eenige hijzonder-
heden medegedeeld over het ongeluk.
Daarbij is gebleken, dat de veronder
stelling, welke Zaterdag op grond van
de ontvangen berichten geuit werd, nl.,
dat de Gaai tegen een bergwand gevlo
gen zou zijn en verpletterd, niet juist
is. De feiten, weike door den burgemees
ter van Mesocco waren medegedeeld,
zie het bericht hierboven werden door
den heer Moes thans grootendeels be
vestigd.
Op grond van zijn bevindingen ter plaat
se en ook op grond van de verklaringen
van ooggetuigen en bewoners van de streek
meende de heer Moes, dat de laatste oogen
blikken voor het ongeluk zich ongeveer als
volgt hebben toegedragen:
De „Gaai" is over de Sint Bernard-pas ge
vlogen en kwam toen uit Zuidelijke richting
Vier slachtoffers van de Gaai-ramp. Van links naar rechts: J. S. W. van der Feijst, gezagvoerder; R. Aafjes, meca
nicien; mej. A. E. Hermanides, stewardess; de heer S. Hoogstra, van Dordrecht.
in het dal. De piloot vloog over dit dal en
moest toen over een tweede bergpas vliegen.
Deze pas vond hij gesloten. Er was zwaar
was. Slagregens en onweer maakten het on
mogelijk door den tweeden pas te komen.
Er zat toen voor den piloot niets anders op,
dan zijn machine te draaien en terug te
keeren. Dit gelukte hent en hij vloog het dal
weer terug naar de Sint Bernard-pas. In die
tijd was echter door het noodweer, dat in
die streken Zaterdagmiddag heerschte, ook
de Sint Bernard pas dichtgetrokken, zoodat
hij daar ook niet meer doorkon. De „Gaai"
was dus in het dal gevangen en het eenige
wat den piloo: overbleef was een landings
terrein te zoeken, waar hij zijn machine
zoo goed mogelijk aan de grond kon zetten.
Van der Feyst heeft toen zijn landingsk lep
pen uitgezet, wat erop wijst, dat hij snel
heid trachtte te verminderen. Zijn wielen
heeft hij ingehouden, om op de built van de
machine te kunnen landen. Deze methode
is natuurlijk niet zonder gevaar, doch wordt
meer toegepast. Men vermindert de snelheid
zooveel mogelijk en laat dan het toestel met
ingetrokken wielen op de grond glijden.
Dezo feiten, welke op het wrak van
de „Gaai" duidelijk tc constateeren wa
ren, bewijzen, dat Van der Feyst om
laag wou. Hij heeft een klein plekje op
gemerkt in het dal, dat hem nog het
meest geschikt voorkwam om zijn nood
landing te beproeven In 't midden ston
den een huisje en eenige hoornen en
daarlangs heeft dn piloot getracht zijn
machine neer te zetten.
Of dit gelukt zou zijn kan niemand
zeggen. Zeker is, dat op 't laatste oogen-
tlik nog iets gebeurd is, waardoor aan
de pogingen van Van der Feyst een
noodlottig einde is gemaakt.
Volstrekte zekerheid daaromtrent is er
niet
Maar naar alle waarschijnlijkheid
heelt de vliegmachine een kabel van
een transportbaan geraakt en is toen
door de geringe snelheid recht naar be
neden gekomen en met de neus de grond
ingeboord.
De heer Moes heeft nog kunnen consta
teeren, dat de piloot de beschikking heelt
gehad over zijn beide motoren en dit doet
de vraag rijzen: „Waarom was van der
Feyst in het dal en waarom vloog hij zo
laag?"
Onze piloten vliegen altijd boven de her
gen, zoodat men de hoogste toppen onder
zich ziet liggen en zeker zal men dit doen
met slecht weer.
Het probleem voor den heer Plesman en
voor den vliegdienst der K.L.M. is dan ook
„Welke dwingende redenen waren er voor
van der Feyst om tusschen de bergen door
to vliegen inplaats van er overheen?" Dal
er een dwingende reden voor moet geweest
zijn, staat volgens den heer Plesman vast,
aangezien \an der Feyst te goed bekend
was met de gevaren, welke verbonden zijn
met- het vliegen tusschen de bergen en door
de bergpassen.
Van Zwitsersche zijde heeft men, deelde
de heer Plesman nog mede, kritiek uitge
oefend op Van der Feyst omdat hij zich
tusschen de bergen gewaagd had. Voor men
hier echter een oordeel over velt, zal men
eerst moeten weten, wat den piloot dwong
om zoo laag te vliegen. En dit, zoo voegde
de heer Plesman eraan toe, zal misschien
wel altijd een raadsel blijven.
Met den heer Moes is ook de heer Piek,
de vertegenwoordiger van de K.L.M. in Mi
laan, op de plaats van de ramp aangek.'
men. Voorts is daar ook de heer van Hou-
genhuyze, een der afdeelingschefs van de
K.L.M. die zijn vacantie aan de Italiaansche
meren doorbracht en gisteren zich dadelijk
naar San Giacomo had begeven.
Wij vroegen den heer Plesman nog, of dit
ongeluk verdere beperking der K.L.M.-dien-
sten noodzakelijk maakte. De directeur zei-
de, dat tot verdere beperking, ais welke
reeds bekend was, nog niet besloten was
De K.L.M..dienst op Milaan
Door de Duitsche Lufthansa
overgenomen
De chof va.n dien Vliegdienst, de heer
Aler, deelde Zaterdagavond mede, dat de
K.L.M. heeft besloten haar dienst op Milaan
tijdelijk te staken. Toen zij die Duitsche Luft
hansa, met wie zij voor dezen dienst een
pool heeft gevormd, mededeelde, dat zij
Maandag niet met een eigen machine naar
Milaan vertrekt, heeft de Duitsche Lufthansa
zicli onmiddellijk bereid verklaard dan in te
willen springen en niet alleen voor het tra-
jeot FrankfurtMilaan, doch ook voor hel
traject AmsterdamFrankfurt v.v. te willen
zorgen. Zondag arriveerde op Schiphol een
machine van de Duitsche Lufthansa, die
Maandagochtend volgens de dienstregeling
naar Frankfurt vertrekt.
Op onze vraag, waarom de K.L.M. meende,
den dienst op Milaan te moeten staken, ant
woordde de heer Aler, dat men eerst wilde
weten, wat de oorzaak van het ongeval was,
alvorens men den dienst, alsof er niets ge
beurd was, voortzette. Als er na elkaar drie
ongevallen gebeuren van een omvang als
liter het geval was, is er alle reden om even
na te gaan, wat er precies aan de hand kan
zijn en even het tempo te verminderen.
Op de tegenwerping", dat men dan ook an
dore diensten zou kunnen stopzetten, ant
woordde de hieer Aler, dat het een begrijpe
lijke psychologische reactie was, dat men
juist den dienst op Milaan, met zijn moei
lijke Alpenroute, staakte.
Laatste vliegtuig naar Londen
Kon Zaterdagavond wegens defect
niet doorgaan
Het Fokker-Douglosvliegtuig „Toekan'
P.H.-A.K.T., dat Zafci-rdogavond te 21.27 uur
van Schiphol startte voor de laatste vlucht
volgons dc dienstregeling naar Londen, waar
het toestel te ongeveer 11 uur op Croydon
behoort aan te komen, verscheen te ongeveer
10 uur, dus ruim een half uur na het vertrek
piotseling weer boven Schiphol, waar de
landingshiohtcii wer.lcn ontstoken en het
vliegtuig een vlotte landing maakte.
Het bleek, dot enkele instrumenten voor
het blindvliegen niet goed hadden gefunc
tioneerd, waarom de bestuurder, de bekende
K.L.M.-piloot Evert van Dijk, er die voorkeur
aan gaf, medio met het oog op hot slechte
weer, niet door le vliegen en naar Schiphol
terugkeerde.
Ongeveer tegelijkertijd arriveerde op Schip
hol het clienstvliegtuig uit Brussel, de „Kie
viet", eveneens een Douglas-vltegtuig, en
even heeft men overwogen, de dicnstvlucht
naar Londen door te zetten met deze ma-
chine. Ten slotte heeft men ecliter hiervan
afgezien, zoodat de laatste vlucht van den
dienst op Londen Zaterdagavond niet is door
gegaan.
De tarwefraude in Gelderland
Weer vier personen aangehouden
Wederom zijn op last van de justi
tie eenige arrestaties verricht in ver
hand met de fraudes bij do Geweste
lijke Tarwe Centrale in Gelderland.
Gearresteerd is thans een pakhuis
knecht, die in dienst was bij den
pakhuishouder J. uit Arnhem, welke
pakhuishouder onlangs eveneens we
gens tarwefraude in het Huis van Be-
waling te Arnhem word ingesloten.
De pakhuisknecht wordt ervan ver
dacht medeplichtig te zijn geweest aan
de gepleegde malversaties o.m. het
schoonen van tarwe.
Voorts is te Nederhemert een drietal
landbouwers gearresteerd, als verdacht
van verduistering van graan. Daar dit
geval onder het gebied van de recht
bank van Den Bosch ressorteert, zal
het drietal zich voor den Officier van
Justitie aldaar hebben te verantwoor
den,
DE GEVAARLIJKE BESSEN
Te Groningen waren twee knaapjes van 7
jaar op stap geweest. Des avonds klaagden
beide knaapjes over pijn in hun buik. Op de
aan hen gerichte vragen, wat ze gegeten had
den, wisten ze geen antwoord te geven. Door
dat de pijnen heviger werden, zijn de jongens
naar het kinderziekenhuis overgebracht. Hier
constateerde de dokter, dat vergiftige bessen
waren gegeten. De volgende morgen waren
de kereltjes weer in uitstekende staat.
DOOR EEN HOLLEND PAARD
De manufacturenkoopman van B. te Dreu-
mel werd door het op hol slaan van het paara,
dat voor een kar was gespannen, van het voer
tuig geslingerd. De man kwam voor het hol
lende dier terecht, dat hem op de bont trapte.
Met zware verwondingen hebben omwonenden
hem naar een nabijwonenden geneesheer ge
dragen. Zijn toer.tand is zorgwekkend. Het
hollende paard werd een eindweegs verder
met veel moeite tct staan gebracht.
HET MONSTER VAN KOHTENHOEF
De bewoners van het Moleneind in Kor
ton hoef (N.H.) hoorden al eenige weken
een vreemd geluid, dat uit een moeras, het
z.g. „IIol", opsteeg. liet was een angstwek
kend geluid, dat vooral 's nachts voorbijgan
gors schrik aanjoeg. Een natuurkenner werd
er bij geroepen, die ten slotte ontdekte, dat
het geluid niet van verschillende kanten,
doch van één kant kwam en wel van onder
een bruggetje langs de vaart. Dit bruggetje
werkte als klankbord, zoodat het geluid
daardoor nog versterkt werd. Bij het licht
van een lucifer dook men onder de brug en
ontdekte een vrij groot dier, dat een reusach
tige kikvorsch bleek te zijn, de hrulkik-
VOrsch.
Het vorig jaar werd een dergelijk dier
dood gevangen en in het museum „Curteve-
nul" te Kortenhoef tentoongesteld. Men zal
pogingen in het werk stellen oen het huidi
ge exemplaar levend te vangen.
Twee broers vergiftigd en
gestorven
Door het eten van bedorven vleesch
Twee zoons van den landbouwer
van Tilburg wonende aim den Iluy-
bergschen weg te Roosendaal
(N.Br.), jongens van ongeveer 20
jaar, hadden gegeten van vleesch dat
was ingemaakt. Achteraf is gebleken
dat dit vleesch bedorven was. Beiden
zijn na eenigen tijd ziek geworden.
Later, toen hun toestand verergerde,
werd geneeskundige hulp ingeroepen.
De dokter liet hen naar liet R.K.
ziekenhuis „Charitas" overbrengen,
waar de slachtoffers zijn overleden.
De misdaden te Oss
De overval in Zevenbergen
De Woensdag j.l. door de Konink
lijke Marechaussee te Oss gearresteer
de B., als verdacht van medeplichtig
heid aan een op den morgen van 2
November 1930 gepleegden roofover
val, ten huize van den winkelier Kui
pers in het gehucht Zevenbergen,
onder Oss, waarbij f 1000 werd buit
gemaakt, heeft gistermiddag voor de
Koninklijke Marechaussee to Oss een
volledige bekentenis afgelegd. De
andere gearresteerde verdachte F. de
R. blijft tot op heden hardnekkig
ontkennen.
Zij zijn beiden naar het Huis van
Bewaring te Den Boscli overgebracht.
Een echtpaar in vlammen gehuld
De vrouw levend verbrand
Vrijdagmorgen wao de heer Verkorten in
zijn woning aan de WesCerkade te Gouda
bezig met het smelten van parafine boven een
primus-toestel. Zijn vrouw kwam daarbij te
dicht met het toestel in aanraking. In een
oogwenk stond mej. V. in lichter laaie. Gillend
vloog zij naar buiten en haar man deed wan
hopige pogingen de vlammen te dooven, waar
door ook hij ernstige brandwonden opliep,
echter tevergeefs.
De buren snelden toe en wisten met; dekens
de vlammen der slachtoffers te dooven.
In hopelooze toestand werd mej. V. naar het
Van Iterson-ziekenhuis vervoerd, waar zij is
overleden.
Ook de verwondingen van haar echtgenoot
bleken zóó ernstig, dat hij naar het ziekenhuis
vervoerd moest worden.
Een binnenbrand werd door buren gedoofd.
Drie moorden op zijn geweten
Door een halfbloed uit Cayenne
Naar wij vernemen, had het mailschip -„Stuy
vesant" van de Kon. Ned. Stoomboot-Mij., dat
op het laatst van de vorige week uit West-
Indië te Amsterdam is aangekomen, een onvrij
willige passagier aan boord, een halfbloed
van Fransche nationaliteit, voor wien bij aan
komst aan de Surinamekade een celwagen ge
reed stond, in afwachting van zijn transport
naar Leeuwarden voor het ondergaan van een
vonnis, waarbij hij tot levenslange gevangenis
straf is veroordeeld.
Voor zoover onze inlichtingen strekken,
heeft dezp man niet minder dan drie moorden
op zijn geweten. De eer^e pleegde hij in
Frankrijk, als gevolg waarvan hij naar
Cayenne werd verbannen. Na daar vier jaren
te hebben doorgebracht, wist hij, na een op
zichter te hebben vermoord, naar Surinaamsch
grondgebied te ontsnappen. E<m derde moord
daar gepleegd, bracht hem in aanraking met
den Nederlandschen rechter, die hem tot le
venslange gevangenisstraf veroordeelde. Voor
het ondergaan van dit vonnis was hy paar ons
land overgebracht.
GEVAARLIJKE STOEIPARTIJ
Te Groningen heeft in het Noorderplant
soon een ernstig ongeluk plaats gehad. De 25-j.
mej. A. P., uit Peizermade, die met een klein
kind, op een 25 M. hooge heuvel aan 't stoeien
was, stortte plotseling naar beneden. Met
zware inwendige kneuzingen en een hersen
schudding werd zij opgenomen en naar het
R.-K. ziekenhuis te Groningen overgebracht.
C. J. TJADEN f
Te Alkmaar is plotseling overleden de
heer C. J. Tjadcn, echtgenoot van de beken
de spreekster „Enka" (Tjaden-v. d. Vlies),
die zich op zoo menigen debatavond deed
hooren. De lieer Tjaden, die den leeftijd van
08 jaar bereikte, woonde sinds een elftal ja
ren te Bergen. Hij was te Alkmaar een
zeer bekende figuur en destijds een der eer
sten, die zich voor 20 jaar aansloot bij de
door Ds. Den Ilartog gestichte vereeniging
De Middaghoogte. Te Bergen, waar hij met
groote belangstelling de verschillende gees
tesstroom in gen bleef volgen, heeft hij zich
in liet bijzonder geïnteresseerd voor de
rechtzinnig-IIervormde evangelisatie Mara-
uatha.
De aankomst van de ..Rietvink'3, waarmee Parmentier de bemanning en pas-
sagiers van de „Maraboe" naar Schiphol bracht. De opvarenden werden door.
den heer Martin verwelkomd
J